On vaikea keskustella minkään suunnan uskovaisen kanssa uskonasioista. Varsinkaan niiden, jotka ovat perehtyneet Raamattuun paremmin. Raamatulla kun voi perustella monenkin asian molempiin suuntiin, oman näkemyksen mukaan. Toisekseen mitä tavallinen ihminen uskossaan tekee jollakin Raamatussa kerrotulla, matkan varrella moneen kertaan muuttuneella detaljitiedolla, josta sitten väitellään oppien välisessä keskustelussa?
On helppoa mennä oman terminologian, vaikkapa nyt "kaanaankielen" taakse ja puhua abstrakteilla käsitteillä ihmiselle, jolle nämä kysymykset eivät ole kovin tuttuja. Keskustelu on lähtökohtaisesti epätasapainossa.
Uskovaisen kanssa ei voi keskustella uskonasioista
19
315
Vastaukset
Kerro minkä uskon asioista haluaisit keskustella?
Uskotko joulupukkiin ja/tai lentävään spagettihirviöön?- Anonyymi
Tätäpä juuri aloituksessa tarkoitettiin.
- Anonyymi
Ongelman aiheuttaja lienee se että "uskovainen" on sisäistänyt Raamatun omaan persoonaansa. Jos kyseenalaistat jonkin Raamatun kohdan, uhkaat hänen minuuttaan. Hän ei voi muuta kuin puolustaa itseään ja ryhtyy väittelemään.
Raamattua voi lukea toisinkin. Vapaus on vapautta kaikesta, myös Raamatusta ja seurakunnasta joka haluaa hallita elämääsi. Eikä Jesustakaan tarvita enää jos on ymmärtänyt mitä Jeesus tarkoitti.
Edellä sanottu on kauhistus joillekin, mutta heilläkin on vapaus ajatella toisella tavalla. Uskossaan, kuten sanovat.
Uskovainen on nimittelyä. Negatiiivinen sana.- Anonyymi
Jeesusta tarvitaan edelleenkin meidän pahojen syntiemme lunastajana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Te vellut teette vain hyviä syntejä? Esim. Mummojen kusetuksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
jeesus on kuollu, ei siitä mitään apuja ole
- Anonyymi
Miksi uskovainen on sanana nimittelyä tai negatiivinen? Mielestäni se on sana muiden joukossa ja kuvaa hyvin kohdetta. Kuten tekeväinen, ajattelevainen, pelkääväinen, jne.
Muuten olen kanssasi varsin pitkälle samaa mieltä. Mihin tarvitsemme jotain, jota ei ole. Tai no, ehkäpä juuri uskomiseen..., että se olisi. Anonyymi kirjoitti:
Pieni tarkennus, sovittajana.
Lunastaja on Jumala sitten puhtaan ihmisen.
- Anonyymi
Kokeneen ja koetellun kristityn on haasteellista keskustella piilovaikutukseen pyrkivän piiloateistin kanssa, joka tuntee vain, virheitä raamatussa, kirjan perusteella Raamattua. Näin ripulivajakkina ja rumimminkin nimityksin kutsuttuna, tuntee saastuttavansa Jumalan Pyhyyttä, vaikka itse keskustelee asiallisen rakkaudellisesti. Tulee mieleen,"helmiä sioille ja saastainen rypeköön saastassaan".
- Anonyymi
...", tuntee saastuttavansa Jumalan Pyhyyttä, vaikka itse keskustelee asiallisen rakkaudellisesti. Tulee mieleen,"helmiä sioille ja saastainen rypeköön saastassaan".
Kyllähän tossa Jumalan pyhyys jo saastuukin. Ja rakkaudellisuus.
- Anonyymi
onko nykyisin raamattupiirejä?
- Anonyymi
pinnasänky kirjoitti:
On. Pidän niitä.
Etsikäät ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan niin nämä kaikki teille annetaan.
Jumalan valtakunta ei ole ruoka eikä juoma vaan vanhurskautta rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä. Anonyymi kirjoitti:
Etsikäät ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan niin nämä kaikki teille annetaan.
Jumalan valtakunta ei ole ruoka eikä juoma vaan vanhurskautta rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.Jumalan valtakunta tulee Jerusalemiin, milleniumin jälkeen.
Ilm 21;1 Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
2 Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.
3 Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;
4 ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."
5 Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki". Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet".
6 Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi.
- Anonyymi
Jospa sinua voitaisiin pitää vähän spedenä? Jokaisella spedellä kun ei ole juuri aikaa odottaa voimaa ylhäältä.
- Anonyymi
Voit vapaasti nimitellä ja halventaa niitä ihmisiä, jotka eivät usko kuten sitä. Mutta nousee kuitenkin vakava kysymys, miten perustelet oman uskosi, kun käyttäydyt noin?
- Anonyymi
Ei uskovaisuus ole sitä että keskustellaan Raamatusta, vaan sitä että herjataan Raamatulla toisia lahkolaisiksi tai joksikin muuksi. Sitä on uskovaisuus. Ankaraa, väsymätöntä muiden herjaamista ja juuri siihen sitä Raamatuntuntemusta tarvitaan. On oikeaa uskoa eikä niinkään joku ininä ateistien kanssa.
- Anonyymi
Uskon aatelia on tosiaan armoton toisten uskovien herjaaminen, nimittely ja raamatunpaikkojen heittely, että tälläinen olet, näin sinusta on sanottu Raamatussa. Siinä oikea uskon soturi punnitaan.l
Ateistien hörhöily on siihen taistoon verrattuna kuin hyttysen ininä sodassa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174416
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842499Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731637Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella261354Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641197- 114944
Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42932- 171914
Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä75904Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon18871