Sirkuseläimet?

Aikuinen vaikuttaja

Mitäpä mieltä eläimistä sirkuksissa? Suomen kiertävissä sirkuksissa asiat lienevät suht hyvin eläimillä, mutta...Tutustuin tuossa sirkuksen "takapihaan" kun sirkus kotikulmillani vieraili. Istuin monta tuntia kalliolla ja katselin eläimiä häkeissään. Kaikki eläimet koiria lukuunottamatta kärsivät selvästi stressistä: kissaeläin (en tiedä oliko kettu vai mikä lie kun kaukaa katsoin) kiersi samaa pientä kehää häkissään koko ajan edestakaisin. Eestaas, eestaas, eestaas...Linnut hyppivät samaa hyppyä ylös, alas, ylös, alas ja kirkuivat säännöllisin väliajoin. Hevoset seisoivat apaattisina korvat luimussa, silmät puoliummessa jne. Itse näytöksiin en ole mennyt vuosiin, mutta sama kovaääninen meininki ja ruoskanpaukutus (hirmuinen ääni siitä lähtee kun ruoskaa ilmassa paukuttaa) ja musiikkimökä niitä yhä siivittää. Olen sitä mieltä ettei sirkus ole eläimelle oikea paikka. Mitä mieltä muut ovat?

23

5516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimienkeruu
    • hooär

      Sirkuksilta tulisi viedä oikeus pitää eläimiä metelissä ja stressiympäristössä. Ihan niin kuin delfinaariot ym. pitäisi kieltää.

    • tietoa..

      Tuossa ylempänä on näemmä sirkuksen oma nimienkeruulista niille jotka tahtovat että sirkuksissa olisi tulevaisuudessakin eläinesiintyjiä. Mutta tietäisikö joku nettilistaa johon kerättäisiin nimiä sirkuseläintenpitoa vastustavilta, Suomessa? Kiitos jos joku tietää ja laittaa osoitteen vastustavien listalle. Kävisin allekirjoittamassa, enkä varmastikaan olisi ainoa.

      • nappi

        Mielestäni eläimiä ei saisi pitääsirkuksissa.. siellä on liikaa meteliä ja muuta sellaista, joka aiheuttaa eläimille tuskaa ja stressiä.Mutta Delffiinien pitäminen mielestäni ei aiheuta mitään häiriötä? delfinaariossa ne saavat huomiota jota kaipaavat ja ruokaa .. Sirkus eläimiä en hyväksy , mutta delfinaario ei haittaa..


      • Evätön

        Delfinaario on liian pieni ja stressaava delfiineille


    • a.v.a

      Lapsissa on tulevaisuutemme =)


      Monet lapsistamme eri puolilla maailmaa ovat tahtoneet asettautua tukemaan sirkuselefantteja ja vähentämään niiden pitämistä sirkusesiintyjinä tulevaisuudessa. Lapset ovat lähteneet kampanjassaan liikkeelle mm. kirjoittamalla sirkusten toiminnanjohtajille asiallisia mielipideviestejä, joissa kerrotaan selkeästi lasten tahto: etteivät he tahdo ottaa osaa sirkusnäytöksiin ennen kuin emojensa luota usein jo ennen sopivaa vieroitusikää sirkuskoulutukseen riistetyt pikkuelefantit ovat poissa ohjelmanumeroiden listoilta. Nämä lapset ovat surullisia myös siitä miten paitsi elefantteja, myös muita eläimiä eri maiden sirkuksissa pakotetaan tekemään jatkuvaa pelkostressiä luovia ohjelmanumeroita ja eräille ihmiskatsojille mielekkäitä vaarallisia temppuja, käyttämällä koulutuksen eri vaiheissa eläimen oman tahdon nujertamiseen mm. sähköpiikkejä, ruoskia sekä muita vastaavanlaisia välineitä. Ringling Bros.-sirkus tappoi elokuussa 2004 kahdeksankuukautisen Riccardo-norsunsa, koska eläin oli noussut kuuliaisesti ihmisen käskystä eläimen kokoon nähden aivan liian pienelle "norsujakkaralle" - jakkaralle jollaisille norsut laitetaan pyörimään etc.; ja kohta pudonnut tuolta jakkaralta ja murtanut tämän seurauksena molemmat takajalkansa.

      Lisäinformaatiota suomeksi:

      http://www.voima.fi/content/view/full/850

    • Kurre_Orava

      Sirkus on joka suhteessa typerä viihteen muoto. Itsestäni ei ole kovinkaan viihdyttävää seurattavaa kun eläimiä pelotellaan ruoskalla jne.

      Sitten tota noin... kettu(Vulpes vulpes) ei ole kissaeläin vaan koiraeläin.

      • Aikuinen vaikuttaja

        En tiennyt oliko kissa- vai koiraeläin kaukaa katsottuna se eläin, joka selvästi stressaantuneena kiersi samaa rataa eestaas pikku häkissään sirkuksen takapihalla. Nyt tiedän että se oli kettu, joka ei päässyt häkistään mihinkään eikä pääse, koska ei saanuyt lupaa esiintyä sirkuksessa Suomessa, syystä että on villieläin. Artikkeli:
        http://66.102.9.104/search?q=cache:-PaOg44vPQMJ:www.ess.fi/webzine.jsp?main=72&category=23&dept=2 sirkus finlandian eläimet&hl=fi&ie=UTF-8

        >Sirkus on joka suhteessa typerä viihteen muoto. Itsestäni ei ole kovinkaan viihdyttävää seurattavaa kun eläimiä pelotellaan ruoskalla jne.>

        Samoilla linjoilla.


      • Kurre_Orava
        Aikuinen vaikuttaja kirjoitti:

        En tiennyt oliko kissa- vai koiraeläin kaukaa katsottuna se eläin, joka selvästi stressaantuneena kiersi samaa rataa eestaas pikku häkissään sirkuksen takapihalla. Nyt tiedän että se oli kettu, joka ei päässyt häkistään mihinkään eikä pääse, koska ei saanuyt lupaa esiintyä sirkuksessa Suomessa, syystä että on villieläin. Artikkeli:
        http://66.102.9.104/search?q=cache:-PaOg44vPQMJ:www.ess.fi/webzine.jsp?main=72&category=23&dept=2 sirkus finlandian eläimet&hl=fi&ie=UTF-8

        >Sirkus on joka suhteessa typerä viihteen muoto. Itsestäni ei ole kovinkaan viihdyttävää seurattavaa kun eläimiä pelotellaan ruoskalla jne.>

        Samoilla linjoilla.

        Tarkoituksenani ei ollut vittuilla.

        Ajattelin vain kertoa, jos sinulle olisi ollut epäselvää kumpaan ryhmään kettu kuuluu...


      • Kurre_Orava
        Aikuinen vaikuttaja kirjoitti:

        En tiennyt oliko kissa- vai koiraeläin kaukaa katsottuna se eläin, joka selvästi stressaantuneena kiersi samaa rataa eestaas pikku häkissään sirkuksen takapihalla. Nyt tiedän että se oli kettu, joka ei päässyt häkistään mihinkään eikä pääse, koska ei saanuyt lupaa esiintyä sirkuksessa Suomessa, syystä että on villieläin. Artikkeli:
        http://66.102.9.104/search?q=cache:-PaOg44vPQMJ:www.ess.fi/webzine.jsp?main=72&category=23&dept=2 sirkus finlandian eläimet&hl=fi&ie=UTF-8

        >Sirkus on joka suhteessa typerä viihteen muoto. Itsestäni ei ole kovinkaan viihdyttävää seurattavaa kun eläimiä pelotellaan ruoskalla jne.>

        Samoilla linjoilla.

        Omassa arvomaailmassani eläimet ovat korkeammalla kuin monet ihmisryhmät.

        Tylysti sanoen, jarrutan kyllä jos edessä on jänis. Kännikalan kohdalla en tiedä,,, jarrupalat maksaa...


    • MINÄ

      NIIN... OOT OI´KEES... SIRKUSELÄINTEN HOITAJAT SAIS VÄHÄ NIINKU MIETTII MITÄ TEKKEE... SAMAKO ITE JOUTUISIT SINNE HÄKKIIN...VAI???? MUA SÄÄLITTÄÄ AIVAN SIKANA... JA ELÄIN TARHOJAKAAN EI SAIS OLLA.... SELLASII KIDUTTAJIA...
      T.ELÄIN RÄÄKKÄÄJIEN VIHAAJA

      • minä

        Niin... Eläinesiintyjät pois sirkuksista!

        Lapseni oli kerran koulusta päästyään mennyt silittelemään erästä sirkus Finlandian ponia, joka kuitenkin näykkäisi lapseltani melkein käden irti.
        Eläin näytti apaattiselta ja se oli sidottu kiinni liekaan. Poni sai seisoa siinä mutavellissä noin 5-6 tuntia, eikä sille tuotu ruokaakaan, saati vettä...

        Eläinrääkkäystä, sanon minä.


    • täälläkin
    • jeesikus

      Onko sillä niin väliä? Ärsyttää tälläiset luonnon/eläinten suojelijat jotka kuvittelevat niin paljon auttavansa.. Eikö asioiden vain voisi antaa vain olla ja jatkaa elämää?

      • päkä

        jeesikus(ipäälle) tíedoksi, että moniin tärkeisiin asioihin on saatu parannuksia aikaiseksi nimenomaan kansalaisaktivismilla. ehkä olet joskus itse tilanteessa, jossa kaipaisit apua, mutta muut ajattelevat onko sulla niin väliä ja jatkavat elämäänsä..


      • bento freya

        Selvä. Jos sinä saat sairaskohtauksen vaikka kaupanjonossa niin annetaan me muut vaan olla ja jatketaan elämäämme, mitäs se meille kuuluu.


    • Xena

      Mä itse olen kyllä sitä mieltä, että siihen asti ettei eläimet kärsi, sirkus ja eläimet sopii yhteen. Mutta tuo kuvaus missä mainitsit niiden levottomuudesta ja "stressistä", niin uskon että se pitää hyvinkin paikkansa - ikävä kyllä.

      Siitä ruoskamenetelmästäkään en tykkää sitten ollenkaa. Jos esim. leijonien ohjaaja pelkää ko. eläimiä, niin musta ei silloin oo mitään järkee edes hankkia sirkukseen koko lajia. Ja sitä paitsi, se näyttää enemmänkin kuvottavalta kuin kauniilta katsoa, kuinka eläimet tekee vaikeita temppuja ruoskamies vierellä. Kamalaa.

    • Nimetön

      olen samaa mieltä sirkuseläinten kohtelusta. Eläinparat!

    • ja taas otti pattiin...

      Aivan samalla tavalla kohdellaan niitä sirkusklovneja ym. henkilökuntaan kuuluviakin. Pienestä korvauksesta joutuvat poloiset nuoralla taiteilemaan, keiloja heittelemään ja kaikenkarvaisia torveloita hauskuttamaan. Ei ole kovin häävi sirkustirehtöörinkään ammatti - minimibudjetilla pitää yritää reissata ympäri maailmaa ja saada ihmiset kiinnostuun aina uudestaan ja uudestaan keilojenheittelystä, koirista ja kaikenkarvaisista kateista....

      • pahvi

        sirkus on yksi parhaista viihteen muodoista mielestäni.odotan finlandia sirkusta tulevaksi omalle paikkakunnalle.aina siitä lähtien kun finlandia aloitti toimintansa olen ollut joka vuosi katsomossa.en lakkaa ihmettelemästä sitä miten taitava ihminen voi olla.ja se musiikki on niin mahtavaa.koirat sirkuksessa on ok kun ne muutenkin tarvitsee niin paljon toimintaa ihmisten kanssa.mutta suuremmat eläimet aina liikenteessä ahtaissa kuljetus kopeissa tuntuu pahalta.niitä on ilo katsella silloin kun ne esittää mutta joka kerran jälkeen tulee rottamainen olo.mielessäni pyydän anteeksi niiltä eläimiltä ja toivon että kohtelu olisi hyvä.sirkus varmaan pyörisi ilman eläimiäkin.enää reilu viikko ja sirkus tulee.


    • äitimuori

      Itsekään en käyttänyt lapsiani (enkä siis ole käynyt itsekään) sirkuksessa koska eläinten puolesta tulee paha mieli, mutta kuitenkin Suomessa eläimet saavat vielä edes jotenkin 'inhimillisen' kohtelun, vertaapa sitä mihin muuhun (no pohjoismaat pois tästä laskusta!) maahan tahansa! Jossain Puolassa, Venäjällä ja Espanjassa esim. eläimiä kohdellaan tosi raa'asti, joten siihen verrattuna Suomessa on asiat kuitenkin paremmin...surullista mutta totta! Ei tietenkää pitäisi yleistää, mutta jotenkin suhtautumistapa on erilainen, ikäänkuin eläimet kuuluisivat johonkin luokkaan 'materia'= ei tunteita (siis ei tunne kipua, iloa yms.)= saa kohdella miten vaan!

      • PITÄÄ

        KIELTÄÄ ELÄINTEN PITO! JOKA EI OSAA HOITAA ELÄINTÄ, EI OSAA JA NIITÄ UUTISIA SAA LUKEA JATKUVASTI.


    • snowdog

      Olen samaa mieltä kanssanne, mielestäni eläimet eivät sovi sirkukseen!
      Muistan vieläkin kun ihan pikkuisena kävimme vanhempiemme kanssa sirkuksen pihalla ihastelemassa eläimiä... Oli todella kammottavaa katsoa kun norsu (korvista päätellen intiannorsu) seisoi ahtaassa vaunussa jossa se oli kaikista neljästä jalastaan sidottu ketjuin kiinni, kaiketi vauhkoontumisen tms. estämiseksi. tila oli niin pieni ettei norsu pystynyt kääntymään siellä, ja ketjutkin tietenkin rajoittivat liikkumista. Voi olla että sirkuseläimillä on nykyään paremmat oltavat, mutta en voi varmaksi mennä sanomaan kun en sen jälkeen ole sirkuksissa käynyt.
      Oli miten oli, olen sitä mieltä että eläimet eivät sovi pienissä vaunnuissa/häkeissä kuljetettavaksi eripuolille maailmaa/suomea. Paikanvaihdos stressaa eläimiä, ihminen valitsee itse alansa sirkuksessa, eläin menee sinne ihmisen valinnasta!

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6390
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2614
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2170
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1847
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1437
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe