825kg peräkärry?!

Anonyymi-ap

Nykyään noita peräkärryä saa niin että ne on rekisteröity 825kg kokonaismassalle.
Saanko vetää B-kortilla 825kg rekisteröityä peräkärryä asuntoautolla joka on kokonaismassaltaan 3500kg?
Otetaanko siinä huomioon se kokonaismassa mikä on liikenteessä eli jos autoni painaa kuorman kanssa 3000kg ja kärry painaa kuorman kanssa 500kg niin saanko vetää kärryä B-kortilla vai katsooko poliisi tien päällä kokonaismassat eli auto 3500kg+ kärry 825kg
V*ittu tuo korttiuudistus on taas pe*Öseestä

38

1561

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyse ei ole siitä kuinka paljon kuormaa autossa tai kärryssä on.
      Se mitä saat vetää määräytyy ns. kokonaissojen summasta.

      Eli jos kärryn kokonaismassaksi on paperissa maiittu 825kg niin saat vetää jos auton kokonaismassaksi on mainittu _alle_ 2675kg

      Hiukan isommalla sähköautolla ei B-kortilla saa vetää mitään.

      Tesla Model Y suvin kokonaismassa on muistaakseni hiukan yli 2400kg. Sillä ei siis saa vetää jarrullista kärryä minkä kokonaismassaksi on paperissa merkattu 1100kg vaikka kärry olisi tyhjä.

    • Anonyymi

      Tuo on väärin!

      Laki sanoo näin! "B-kortilla saa kuljettaa korkeintaan 3500kg painavia henkilö- ja pakettiautoksi rekisteröityjä ajoneuvoja ja 4250kg painavia ajoneuvoyhdistelmiä joiden perävaunun kokonaismassa ei ylitä 750kg"!

      Tuossa se ongelma juuri nykyään onkin koska jotkut ns. 750kg kärryt on rekisteröity 825kg massalle. Siinä on 75kg liikaa joten sakko napsahtaa.

    • Anonyymi

      https://yle.fi/a/3-6008859

      Aikamoinen sillisalaatti.
      Tuossa Ylen jutussa puhutaan peräkärryn painon rajoista että. "yllättävän äkkiä lastattaessa painoraja tulee täyteen"
      Tuosta saa kuvan että saisi vetää 825kg kärryäkin kunhan ei 750kg täyty. Mutta asia ei taida olla niin. Kärry täytyy olla rekisteröity 750kg kokonaismassalle ja kuormaa saa laitaa niin että tuo 750kg ei ylity mutta saa vetää b-kortilla vaikka vetoauton painaisi 3500kg.
      On otettava myös huomioon vetoauton vetokyky, se mainitaan rekisteriotteessa.
      Mulla oli kerran pieni jenkkiauto jossa 3 litrainen kone ja automaattilaatikko, rekisteriotteessa oli että vetokyky 500kg.

      • Anonyymi

        Painot luetaan veturauton ja peräkärryn rekisteröintiasiakirjoista, joten mitkään painoilla kikkalut eivät auta!!! Ylikuormat ovat sitten taas eri lain mukaan rangaistavia ja voi käydä kyllä ajokortinkin päälle, koska yhdistelmä olisi laiton. Eli 3500 kg asuntoautolla saa vetää B-kortilla vain 750 kg kokonaispainoltaan olevaa kärryä (ilman ylikuormaa) eli rekisteröintiasiakirjassa mainittu kilomäärä! Tyhjääkään 825 kg kärryä ei saa vetää B-kortilla, jos vetoauton kokonaispaino on 3500 kg, koska YHDISTELMÄN kokonaispaino saa olla sen 3500 kg, kummallisena poikkeuksena siis tuo maks 750 kgn kevytperäkärry. Miksi se on laissa noin, en tiedä. Mutta selkeä sekaantumisen vaara siinä on, jos ei ole tarkkana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Painot luetaan veturauton ja peräkärryn rekisteröintiasiakirjoista, joten mitkään painoilla kikkalut eivät auta!!! Ylikuormat ovat sitten taas eri lain mukaan rangaistavia ja voi käydä kyllä ajokortinkin päälle, koska yhdistelmä olisi laiton. Eli 3500 kg asuntoautolla saa vetää B-kortilla vain 750 kg kokonaispainoltaan olevaa kärryä (ilman ylikuormaa) eli rekisteröintiasiakirjassa mainittu kilomäärä! Tyhjääkään 825 kg kärryä ei saa vetää B-kortilla, jos vetoauton kokonaispaino on 3500 kg, koska YHDISTELMÄN kokonaispaino saa olla sen 3500 kg, kummallisena poikkeuksena siis tuo maks 750 kgn kevytperäkärry. Miksi se on laissa noin, en tiedä. Mutta selkeä sekaantumisen vaara siinä on, jos ei ole tarkkana.

        No mikäs yhdistelmän kokonaispaino on sitten tuo 4250kg?

        Se on käsittääkseni vetoauton Max 3500kg plus Max 750kg peräkärry.
        Mitä höpötätte 3500kg yhdistelmän painosta.
        Olen tuon trafilta tarkistanut soittamalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mikäs yhdistelmän kokonaispaino on sitten tuo 4250kg?

        Se on käsittääkseni vetoauton Max 3500kg plus Max 750kg peräkärry.
        Mitä höpötätte 3500kg yhdistelmän painosta.
        Olen tuon trafilta tarkistanut soittamalla.

        Eipä tosiaan ihme, että ajokorttiluokka sekaantuu erilaisten yhdistelmien painojen suhteen, koska sinäkin sekosit, vaikka olit ihan soittanut Trafiin.
        Yhdistelmä=vetoauto+kärry, yhdistelmäpaino=näiden yhteispaino, jolla on vaikutusta taas ajokorttiluokkiin.
        Jostakin syystä, mitä en tiedä, joudutaan puhumaan kahdesta asiasta ja syynä on vanhemmat maks 750 kiloiset peräkärryt ja sitten nämä uudet 825 kiloiset peräkärryt. Jos auto on tasan 3500 kg ja ja kärry 750 kg, yhdistelmää saa vetää B-kortilla. Mutta B-kortilla ja sillä samalla autolla ei saa vetää 825kg peräkärryä, koska yhdistelmän kokonnaismassa olisi jo 4375 kg. Raskaamman 825kg-peräkärryn kanssa yhdistelmän kokonaismassa saa olla vain 3500 kg eli veturin paino saa olla vain 2675 kg. Lue tarkoin Trafin ajokorttiluokat!

        Ja vastauksena sitten loppukysymykseesi "Mitä höpötätte 3500kg yhdistelmän painosta." Siitä höpötetään siksi, että B-kortilla ei saa kuljettaa sen painavampaa autoa tai YHDISTELMÄÄ kuin 3500 kg eli kärry 825 kg+ auto 2675kg. Ks ajokorttiluokat. AINOA POIKKEUS on jostain syystä juuri tuo 3500+750 kg!!!! Yhdistelmän kokonaispaino suhteessa B-korttiin luetaan reisteröintiasiakirjoista.

        Selvisiköhän edes hivenen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä tosiaan ihme, että ajokorttiluokka sekaantuu erilaisten yhdistelmien painojen suhteen, koska sinäkin sekosit, vaikka olit ihan soittanut Trafiin.
        Yhdistelmä=vetoauto kärry, yhdistelmäpaino=näiden yhteispaino, jolla on vaikutusta taas ajokorttiluokkiin.
        Jostakin syystä, mitä en tiedä, joudutaan puhumaan kahdesta asiasta ja syynä on vanhemmat maks 750 kiloiset peräkärryt ja sitten nämä uudet 825 kiloiset peräkärryt. Jos auto on tasan 3500 kg ja ja kärry 750 kg, yhdistelmää saa vetää B-kortilla. Mutta B-kortilla ja sillä samalla autolla ei saa vetää 825kg peräkärryä, koska yhdistelmän kokonnaismassa olisi jo 4375 kg. Raskaamman 825kg-peräkärryn kanssa yhdistelmän kokonaismassa saa olla vain 3500 kg eli veturin paino saa olla vain 2675 kg. Lue tarkoin Trafin ajokorttiluokat!

        Ja vastauksena sitten loppukysymykseesi "Mitä höpötätte 3500kg yhdistelmän painosta." Siitä höpötetään siksi, että B-kortilla ei saa kuljettaa sen painavampaa autoa tai YHDISTELMÄÄ kuin 3500 kg eli kärry 825 kg auto 2675kg. Ks ajokorttiluokat. AINOA POIKKEUS on jostain syystä juuri tuo 3500 750 kg!!!! Yhdistelmän kokonaispaino suhteessa B-korttiin luetaan reisteröintiasiakirjoista.

        Selvisiköhän edes hivenen?

        Joo joo mutta kun tuolla edellä sanotaan että yhdistelmän paino saa olla 3500kg eikä mainita mitään peräkärryn painosta. Siitä ymmärtää että vaikka peräkärryn kokonaispaino on 750kgniin silti pitää olla koko yhdistelmän paino 3500kg vaikka näin ei ole. Tuota samaa jankuttaa moni muukin kun puhutaan B-kortista ja peräkärryn vedosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä tosiaan ihme, että ajokorttiluokka sekaantuu erilaisten yhdistelmien painojen suhteen, koska sinäkin sekosit, vaikka olit ihan soittanut Trafiin.
        Yhdistelmä=vetoauto kärry, yhdistelmäpaino=näiden yhteispaino, jolla on vaikutusta taas ajokorttiluokkiin.
        Jostakin syystä, mitä en tiedä, joudutaan puhumaan kahdesta asiasta ja syynä on vanhemmat maks 750 kiloiset peräkärryt ja sitten nämä uudet 825 kiloiset peräkärryt. Jos auto on tasan 3500 kg ja ja kärry 750 kg, yhdistelmää saa vetää B-kortilla. Mutta B-kortilla ja sillä samalla autolla ei saa vetää 825kg peräkärryä, koska yhdistelmän kokonnaismassa olisi jo 4375 kg. Raskaamman 825kg-peräkärryn kanssa yhdistelmän kokonaismassa saa olla vain 3500 kg eli veturin paino saa olla vain 2675 kg. Lue tarkoin Trafin ajokorttiluokat!

        Ja vastauksena sitten loppukysymykseesi "Mitä höpötätte 3500kg yhdistelmän painosta." Siitä höpötetään siksi, että B-kortilla ei saa kuljettaa sen painavampaa autoa tai YHDISTELMÄÄ kuin 3500 kg eli kärry 825 kg auto 2675kg. Ks ajokorttiluokat. AINOA POIKKEUS on jostain syystä juuri tuo 3500 750 kg!!!! Yhdistelmän kokonaispaino suhteessa B-korttiin luetaan reisteröintiasiakirjoista.

        Selvisiköhän edes hivenen?

        VW ID.4 nelivedon kokonaismassa on 2750kg eli sillä ei saa vetää B-kortilla 825kg mukaista kevytkärryä. Takavetoisella taas saa, se kun jää 15kg alle rajan.

        Moni muukin auto kuten uudet BMW X5 menee kaikki painossa yli rajan.
        Jos siis ostaa uuden X5 ja kärry on registeröity 825kg painoiseksi, pitää olla kuorma-autokortti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä tosiaan ihme, että ajokorttiluokka sekaantuu erilaisten yhdistelmien painojen suhteen, koska sinäkin sekosit, vaikka olit ihan soittanut Trafiin.
        Yhdistelmä=vetoauto kärry, yhdistelmäpaino=näiden yhteispaino, jolla on vaikutusta taas ajokorttiluokkiin.
        Jostakin syystä, mitä en tiedä, joudutaan puhumaan kahdesta asiasta ja syynä on vanhemmat maks 750 kiloiset peräkärryt ja sitten nämä uudet 825 kiloiset peräkärryt. Jos auto on tasan 3500 kg ja ja kärry 750 kg, yhdistelmää saa vetää B-kortilla. Mutta B-kortilla ja sillä samalla autolla ei saa vetää 825kg peräkärryä, koska yhdistelmän kokonnaismassa olisi jo 4375 kg. Raskaamman 825kg-peräkärryn kanssa yhdistelmän kokonaismassa saa olla vain 3500 kg eli veturin paino saa olla vain 2675 kg. Lue tarkoin Trafin ajokorttiluokat!

        Ja vastauksena sitten loppukysymykseesi "Mitä höpötätte 3500kg yhdistelmän painosta." Siitä höpötetään siksi, että B-kortilla ei saa kuljettaa sen painavampaa autoa tai YHDISTELMÄÄ kuin 3500 kg eli kärry 825 kg auto 2675kg. Ks ajokorttiluokat. AINOA POIKKEUS on jostain syystä juuri tuo 3500 750 kg!!!! Yhdistelmän kokonaispaino suhteessa B-korttiin luetaan reisteröintiasiakirjoista.

        Selvisiköhän edes hivenen?

        Saa sitä 750kg peräkärryä vetää vaikka auto painaisi 3400kg, ei sen tarvitse tasan 3500kg olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saa sitä 750kg peräkärryä vetää vaikka auto painaisi 3400kg, ei sen tarvitse tasan 3500kg olla.

        Totta, mutta monet asuntoautot ovat maksimissaan juuri luokkaa 3500 kg. On tämä selkeä asia sitten monimutkainen, jos ei tutustu lain vaatimuksiin!

        B ajokorttiluokka:

        Ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja jotka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä.
        Vaihtoehdot:
        1) Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg.
        2) Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg, mutta ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 3 500 kg.
        Sisältää AM/120-, AM/121- ja T-luokkien ajo-oikeudet.
        Huom. selvyyden vuoksi lisäsin nuo vaihtoehtojen 1) ja 2) numeromerkinnät! En ymmärrä, mikä tässä on nyt vaikeaa ymmärtää, kun lakikin on noin harvinaisen selväsanainen.

        Lue LÄHDE: https://ajokortti-info.fi/fi/perustietoa-ajokortista/ajoneuvot-joita-saan-ajaa?toggle=B, B/96 ja BE


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä tosiaan ihme, että ajokorttiluokka sekaantuu erilaisten yhdistelmien painojen suhteen, koska sinäkin sekosit, vaikka olit ihan soittanut Trafiin.
        Yhdistelmä=vetoauto kärry, yhdistelmäpaino=näiden yhteispaino, jolla on vaikutusta taas ajokorttiluokkiin.
        Jostakin syystä, mitä en tiedä, joudutaan puhumaan kahdesta asiasta ja syynä on vanhemmat maks 750 kiloiset peräkärryt ja sitten nämä uudet 825 kiloiset peräkärryt. Jos auto on tasan 3500 kg ja ja kärry 750 kg, yhdistelmää saa vetää B-kortilla. Mutta B-kortilla ja sillä samalla autolla ei saa vetää 825kg peräkärryä, koska yhdistelmän kokonnaismassa olisi jo 4375 kg. Raskaamman 825kg-peräkärryn kanssa yhdistelmän kokonaismassa saa olla vain 3500 kg eli veturin paino saa olla vain 2675 kg. Lue tarkoin Trafin ajokorttiluokat!

        Ja vastauksena sitten loppukysymykseesi "Mitä höpötätte 3500kg yhdistelmän painosta." Siitä höpötetään siksi, että B-kortilla ei saa kuljettaa sen painavampaa autoa tai YHDISTELMÄÄ kuin 3500 kg eli kärry 825 kg auto 2675kg. Ks ajokorttiluokat. AINOA POIKKEUS on jostain syystä juuri tuo 3500 750 kg!!!! Yhdistelmän kokonaispaino suhteessa B-korttiin luetaan reisteröintiasiakirjoista.

        Selvisiköhän edes hivenen?

        On olemassa myös 825/750 kärryjä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        VW ID.4 nelivedon kokonaismassa on 2750kg eli sillä ei saa vetää B-kortilla 825kg mukaista kevytkärryä. Takavetoisella taas saa, se kun jää 15kg alle rajan.

        Moni muukin auto kuten uudet BMW X5 menee kaikki painossa yli rajan.
        Jos siis ostaa uuden X5 ja kärry on registeröity 825kg painoiseksi, pitää olla kuorma-autokortti.

        Todellisuudessa kuorma-autokortti ei oikeuta vetämään tuota yhdistelmää,
        mutta esim ABe oikeuttaa, sillä tuolla kortilla voi vetää jopa 3500 + 3500 yhdistelmää.


    • Anonyymi

      Minulla on peräkärry jonka tyyppikilvessä on nämä tiedot:
      0= 825kg
      1= 750kg

      Mitenkäs tuon kärryn vetäminen B-kortilla.

      Tuo 0 lienee suurin sallittu tekninen kokonaispaino ja 1 on suurin sallittu kokonaispaino tieliikenteessä?
      On todella kirjava juttu.

    • Anonyymi

      Tyhjänä voit vetää ja kuormattuna pitää olla yhdistelmän ja akselimassojen sallituissa rajoissa.

      B kortilla voi vetää tietysti vaikka jarrullista yli 1000kg kokonaismassaista kärryä henkilöautolla, auto jarrullinen massa ok ja kokonaismassa kortille.

      Tuota 825kg jarrutonta ei ole olemassa, jokaisessa on 750kg on kokonaispaino joka oikea ja tärkein.
      Ainoastaan meillä on suomessa harjaanjohtava toinen painomäärä otteessa parin valmistajan toimesta ja tullut vasta muutama vuoden sisällä.

      Painorajat ja määräykset tulee ja tullut aina suomen ulkopuolelta euroopasta jossa ne on suunniteltu, myös autojen vetopainot! tyypitykset ja testaukset. Siksi on sama raja maksimille jarruttoman perävaunun painolle kaikilla automerkeillä.

      Jarrulliset ja jarruttomat vaunut suunnitellan autojen ja yhdistelmien massojen mukaan!

      • Anonyymi

        Miksi ei ole olemassa 825kg, juurihan tässä siitä kättä väännetään että jos on 825kg kärry niin sitä ei saa tyhjänäkään vetää B-kortilla. Siitä on Ylen uutinenkin..ja miksi koko ajan vängätään noita auton ja yhdistelmän painoja.
        KYSE ON SIITÄ ETTÄ JOS ON 825KG KÄRRY JA KAIKKI MUUT EDELLYTYKSET TÄYTYY PAITSI JOS AUTON PAINO ON 3500KG NIIN WT SAA VETÄÄ KO. KÄRRYÄ TYHJÄNÄKÄÄN MUTTA SAAT VETÄÄ 750KILOISTA KUORMATTUA KÄRRYÄ.


    • Anonyymi

      Eli kysyn vielä kerran ja älkää selittäkö yhdistelmän painoista.
      Autoni kokonaismassa on 3400kg, kärryn kilvessä on 0=825kg ja 1=750kg.
      SAANKO VETÄÄ KÄRRYÄ JOS SEN PAINO EI KUORMATTUNA YLITÄ 750KILOA?

      • Anonyymi

        Jos autosi peräkoukussa maininta 75kg niin saat vetää.


      • Anonyymi

        Vetoauto ja sen koukkuun kiinnitetty peräkärry on YHDISTELMÄ ja siitähän täällä keskustellaan! Perävaunumassa selviää auton rekisteröintitodistuksesta, sen sijaan suurin vetokoukulle sallittu massa (aisapaino) on syytä tarkastaa auton teknisistä tiedoista. Tässä saattaa olla eroja sen mukaan, onko kyseessä tehdasasenteinen vai niin sanottu tarvikekoukku.

        "Autoliitosta huomautetaan, että yhä useampi perävaunu rekisteröidään nykyisin 825 kilogramman kokonaismassalle. Tällöin B-ajokortin tuoman ajo-oikeuden raja voi tulla vastaan.

        B-ajokortilla on sallittua ajaa B-luokan vetoautoa, johon on kytkettynä enintään 750 kilogramman perävaunu. Mikäli vaunun massa on yli 750 kilogrammaa, sitä saa vetää B-ajokortilla vain, jos vetoauton ja perävaunun yhteismassa on maks. 3 500 kilogrammaa.

        Ongelmaksi tilanne muodostuu, koska Autoliiton mukaan harva satunnainen käyttäjä hoksaa tarkastaa, mikä on vaunun rekisteröity kokonaismassa."

        Vastaan kysymykseesi näin: Et saa vetää tyhjänäkään, koskapa se on kokonaispainoltaan 825 kilon peräkärry rekisteriasiakirjan mukaan. Kokonaispainojen yhteispaino lasketaan rekisteriasiakirjojen mukaan. Auto-vaunu-yhdistelmän kokonaispaino saa olla 3500 kg, josta peräkärryn osuus on 825 kg ja auton kokonaispaino ei saa ylittää 2675 kg.

        Muistamme kai parin vuoden takaa Tampereen pohjoispuolella tapahtuman, jossa oli ko. kaltainen tilanne: painava kärry oli tyhjänä, mutta sakot tuli ja peräkärry piti hakea toisella autolla pois, vaikka vetoauton ja peräkärryn tyhjä yhteispaino olisi riittänyt. Se taisi olla joku traileri.


    • Anonyymi

      Ei ole olemassa 824kg peräkärryä eli saa vetää vaikka auto painaisi 3500kg.

      • Anonyymi

        Maks. 3500 kg kokonaispainoista autoa ja siihen liitettyä maks. 750 kg kokonaispainoista kevytperävaunua saa kuljettaa B-LUOKAN AJOKORTILLA, jolloin yhdistelmän kokonaispaino saa olla yhteensä 4250 kg. Painot lasketaan rekisteröintitodistusten mukaan. Kokonaispaino lastattuna ratkaisee, vaikka perävaunu olisi lastaamaton.

        Jos perävaunu on 751-825 kg kokonaispainoinen, sitä saa vetää B-luokan ajokortilla, jos veturi on 2675 kg tai kevyempi, jolloin yhdistelmän yhteenlaskettu kokonaispaino saa olla maksimissaan 3500 kg!!! Painot lasketaan rekisteröintitodistusten mukaan. Kokonaispaino lastattuna ratkaisee, vaikka perävaunu olisi lastaamaton.

        Tekniset tiedot kokonaispainoista löytyy rekisteröintiasiakirjoista. Ei tämä ole sen vaikeampaa ja jokainen täällä kyselijä osaa lukea ja löytää autonsa ja vaununsa/peräkärrynsä rekisteröintiasiakirjasta nuo tiedot.


    • Anonyymi

      Mutta kumpi ratkaisee? Tekninen suurin sallittu kok.massa vai tieliikenteessä sallittu suurin kokonaismassa?
      Siinäpä pähkinä jota kukaan ei tiedä, ei edes Trafin puhelimeen vastaaja.

      • Anonyymi

        Joten vetäkää mitä tahansa kärryä ,milla tahansa autolla niin aivan sama. Teknisiä poliisin järjestämiä ratsioita ei käytännössä ole ja jos sellaisen kohdalle joku henkilöauto perävaunun kanssa osuu niin viittovat kohteliaasti ohi ajamaan. yli 40 vuotta ammatikseni kuorma-autoa ajaneena en ole joutunut mihinkään tekniseen ratsiaan kertaakaan. Ainoa ongelmatilanne voi syntyä tällaiselle auto+ peräkärry yhdistelmälle jos joutuu onnettomuustilanteeseen, joten kannattaa ajaa rauhallisesti ja huomioida muu liikenne ja välttää tällaiset tilanteet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joten vetäkää mitä tahansa kärryä ,milla tahansa autolla niin aivan sama. Teknisiä poliisin järjestämiä ratsioita ei käytännössä ole ja jos sellaisen kohdalle joku henkilöauto perävaunun kanssa osuu niin viittovat kohteliaasti ohi ajamaan. yli 40 vuotta ammatikseni kuorma-autoa ajaneena en ole joutunut mihinkään tekniseen ratsiaan kertaakaan. Ainoa ongelmatilanne voi syntyä tällaiselle auto peräkärry yhdistelmälle jos joutuu onnettomuustilanteeseen, joten kannattaa ajaa rauhallisesti ja huomioida muu liikenne ja välttää tällaiset tilanteet.

        Kukaan ei näköjään osaa vastata kysymykseen. Mikä on peräkärry jonka kilvessä 0=825kg 1=750kg?
        Onko kyseessä 750kg kärry mitä voi vetää B-kortilla vaikka yhdistelmän paino ylittyy 3500kg.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei näköjään osaa vastata kysymykseen. Mikä on peräkärry jonka kilvessä 0=825kg 1=750kg?
        Onko kyseessä 750kg kärry mitä voi vetää B-kortilla vaikka yhdistelmän paino ylittyy 3500kg.

        Ilman lupaa voi vetää mitä vaan. Kärrysi voi rekisteröidä kummaksi vaan. Rekkarista selviää. Kortin virtaa mitataan paperien maksimilukemista eli kuorma ei vaikuta.


      • Anonyymi

        Itsehän sen kysymyksessäsi vastaatkin: "tieliikenteessä sallittu suurin kokonaismassa?" Eli se tieliikenteessä suurin sallittu massa on tieliikenteessä suurin sallittu massa, jota ei saa ylittää, vaikka peräkärry kestäisikin suuremman kuorman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsehän sen kysymyksessäsi vastaatkin: "tieliikenteessä sallittu suurin kokonaismassa?" Eli se tieliikenteessä suurin sallittu massa on tieliikenteessä suurin sallittu massa, jota ei saa ylittää, vaikka peräkärry kestäisikin suuremman kuorman.

        Eikö rekisteriotteessa ole samat tiedot kuin kärryn kilvessä.
        Kysymys olikin se että saanko vetää B-kortilla vaikka tekninen suurin kokonaismassa on 825kg mutta tieliikenteessä suurin kokonaismassa 750kg ..eli älkää kiemurrelko vaan vastatkaa jos tiedätte sanko vetää b-kortilla vai en!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei näköjään osaa vastata kysymykseen. Mikä on peräkärry jonka kilvessä 0=825kg 1=750kg?
        Onko kyseessä 750kg kärry mitä voi vetää B-kortilla vaikka yhdistelmän paino ylittyy 3500kg.

        Asuntoautolla, kokonaispaino 3500 kg, saa vetää peräkärryä, jonka kokonaispaino on 750 kg. Koko yhdistelmän kokonaispaino on näin ollen laissa mainittu 4250 kg.

        Kilvessä oleva 825 kg on peräkärryn kokonaispaino, painot jaettuna: kärryn pyöriin kohdistuva paino 750 kg + aisaan kohdistuva paino 75 kg. Sellaista yhdistelmää ei saa vetää asuntoautollasi B-kortilla edes tyhjänä.

        Asiasta on uutinenkin: "Luulitko että 750 kg on yhä jarruttoman peräkärryn raja? Trafi: Ei ole, EU-asetus muutti lukua!" https://www.is.fi/autot/art-2000000959198.html . Asiassa palataan taas uudelleen siihen keskusteluun aisapainoista, onko aisapaino auton painoa vai peräkärryn painoa. Kummassakaan tapauksessa ei B-kortti riitä, sillä se lisää joko vetoauton tai peräkärryn painoa, jolloin B-kortti ei ole riittävä!

        Asiahan on aivan simppeli.


    • Anonyymi

      Sitten on vielä yhdistelmä vetoauto kokonaismassaltaan 2200 kg eli normaali farmariauto ja jarrullinen peräkärri kantavuus 2000 kg, sitä ei saisi tyhjänäkään vetää henkilöautokortiilla, mutta lain mukaan on turvallisempaa vetää jarrutonta täyttä kärriä.

    • Anonyymi

      Näino! Kannattaa tarkistaa kärryn rekisteriotteesta mille painolle katsastettu.
      Oman kärryn aisassa on että Suurin Tekninen kokonaispaino on 825kg ja Suurin Kokonaispaino tieliikenteessä 750kg.
      Tämä ei kerron vielä mitään. Kärryni on rekisteröity 825kg joten ei saa vetää B kortilla koska autoni kokonaismassa on 3500kg.
      Tilattava valmistajalta uusi tyyppikilpi ja sitten vaan katsastussedän luo joka liimaa uuden kilven vanhan päälle ja ottaa siitä sievoisen summan rahaa, lienee liima kallista. Itse laittaisin pop-niiteillä kiinni.

      • Anonyymi

        Et saa sittenkään vetää kärryä? Ylittyy 3500kg.
        Vaatii joko Be kortin tai B96 kortin.
        B96 kortin suorittamisessa ei ole muuta kuin käsittely ja ajokoe, ei ole teoriakoetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et saa sittenkään vetää kärryä? Ylittyy 3500kg.
        Vaatii joko Be kortin tai B96 kortin.
        B96 kortin suorittamisessa ei ole muuta kuin käsittely ja ajokoe, ei ole teoriakoetta.

        Lisäys...tuolla edellä joku kirjoitti että "asuntoauto 3500kg ja peräkäyy 750kg saa vetää B-kortilla"
        Ei muuten saa! Ylittyy 3500kg!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäys...tuolla edellä joku kirjoitti että "asuntoauto 3500kg ja peräkäyy 750kg saa vetää B-kortilla"
        Ei muuten saa! Ylittyy 3500kg!!

        Saa vetää 750kg kärryä vaikka auto painaisi tasan 3500kg. 825kg kärryä ei saa vetää jos ylittyy 3500kg.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäys...tuolla edellä joku kirjoitti että "asuntoauto 3500kg ja peräkäyy 750kg saa vetää B-kortilla"
        Ei muuten saa! Ylittyy 3500kg!!

        Kyllä saa ihan lain mukaan!

        Tämä (asunto)auto+ maks. 750 kg kevytperäkärry-yhdistelmä on sellainen lain kummajainen, sillä se on ainoa laissa mainittu yhdistelmä, jota saa B-kortilla vetää, vaikka kokonaispaino olisikin 4250 kg. Mutta jos kevytperävaunun kokonaispaino onkin 751- 825 kg, niin silloin yhdistelmän (vetoauto+kärry) kokonaispaino saa olla vain 3500 kg! Eikä tuo riipu ollenkaan siitä, onko kärryssä lastia tai ei, vaan painot katsotaan aina rekisteröintiasiakirjoista. Minustakin tämä on outoa, mutta lain laatija on näin päättänyt.


    • Anonyymi

      B kortin oikeudet.

      Ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja jotka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä.
      Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg.
      Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg, mutta ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 3 500 kg.
      Sisältää AM/120-, AM/121- ja T-luokkien ajo-oikeudet.

      • Anonyymi

        Aivan eli tiivistettynä kaksi eri asiaa.
        Jos on jarruton peräkärry jonka rekisteriotteessa on koko.massaksi ilmoitettu 825kg niin sitä voit vetää autolla (B-kortilla) joka on sen painoinen että auton ja kärryn koko.massa ei saa ylittää 3500kg olettaen että auton vetokyky ja vetokoukku sen sallii.

        Jos on jarruton peräkärry jonka kok.massa rekisteriotteessa on 750kg niin kärryä saat vetää B-kortilla vaikka 3500kg painavalle autolla.

        Näin selvensi asian minulle äsken Traficomin henkilö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan eli tiivistettynä kaksi eri asiaa.
        Jos on jarruton peräkärry jonka rekisteriotteessa on koko.massaksi ilmoitettu 825kg niin sitä voit vetää autolla (B-kortilla) joka on sen painoinen että auton ja kärryn koko.massa ei saa ylittää 3500kg olettaen että auton vetokyky ja vetokoukku sen sallii.

        Jos on jarruton peräkärry jonka kok.massa rekisteriotteessa on 750kg niin kärryä saat vetää B-kortilla vaikka 3500kg painavalle autolla.

        Näin selvensi asian minulle äsken Traficomin henkilö.

        Nyt on aivan oikeaa täsmätietoa!


    • Anonyymi

      Ketjussa on paljon oikeaa tietoa, mutta myös väärän tiedon jankkaajia.

      Tuolta löytyy oikeat vastaukset useimpiin kysymyksiin:
      https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/usein-kysyttya-peravaunujen-massojen-saantelysta

      Tosiaan B-luokan ajokortin kantilta katsoen kokonaismassaltaan max. 750 kg painoiset peräkärryt ovat laissa oleva jännä poikkeus. Nämä painavammat (825 kg) jarruttomat peräkärryt eivät monessa tapauksessa mahdu painorajoihin niin että niitä saisi vetää B-kortilla. Oli kuormaa tai ei. Pakettiautojen kanssa B-kortti ei riitä ikinä 825 kg kärryille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      637
      4708
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3519
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      154
      3221
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      168
      2479
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2329
    6. 252
      1877
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1467
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      97
      1354
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1349
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1140
    Aihe