Laturi sisälle, pelkkä pistoke ulkoseinään?

Anonyymi-ap

Yleensä näkee mm. eri mainoksissa miten omakotitalon seinään on pultattu koko laturi kaapeleineen.

Mutta eikös jo varkauksien (ja ilkivallankin) kannalta olisi parempi sijoittaa laturi siälle ja vain pistoke ulkoseinään.

42

834

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Mutta eikös jo varkauksien (ja ilkivallankin) kannalta olisi parempi sijoittaa laturi siälle ja vain pistoke ulkoseinään."

      Olisi.

      • Anonyymi

        Niin, tuo oli ns. retorinen kysymys, jossa vastaus on jo itsessään.


    • Anonyymi

      Koteihin tarkoitetut latausasemat näyttävät laitanaan olevan sellaisia joissa ei ole mahdollisuutta asentaa pelkkää rasiaa ulkoseinään ja siitä sitten erillisellä kaapelilla auttoon kiinni.

      - https://www.latauspiste.net/

      Sitten tulisi olla voimalinja, joka tuonnee lisäkustannuksia liittymän hintaan.

      “Kotiin suositellaan asennettaviksi latausasema, joissa sähköauton voi ladata 16 A tai 32 A -voimavirtaliitännästä."

      “Tavallisia maadoitettuja 16 ampeerin kotitalouspistorasioita ei ole suunniteltu kestämään jatkuvaa ja toistuvaa korkeaa kuormitusta. Kotitalouspistorasian mitoitusvirtalukeman 16 A ei siis kannata antaa hämätä, sillä tavallinen pistorasia ei kestä sitä jatkuvasti varsinkaan, jos kyse on pitkään käytössä olleesta pistorasiasta”, Tukesin Seppo Niemi muistuttaa.

      - https://www.omakotiliitto.fi/asuminen/artikkelit/nain_hankit_sahkoauton_latauspisteen_kotiin

      • Anonyymi

        Kun auto on tuollaisessa isotehoisessa laturissa omakotitalossa niin eihän sitten riitä enää sähköä isommille kotitalouskoneille tai kiukaalle tai sulakkeet laukeavat. Ei omakotitaloissa ole kovin isoa sähköliitäntää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun auto on tuollaisessa isotehoisessa laturissa omakotitalossa niin eihän sitten riitä enää sähköä isommille kotitalouskoneille tai kiukaalle tai sulakkeet laukeavat. Ei omakotitaloissa ole kovin isoa sähköliitäntää.

        Kuormanhallinnalla ratkaistaa piikkisähkön tarve niin omakotitaloussa kuin taloyhtiöissäkin jos ei haluta/voida johtoja ja sulakekokoa kasvattaa. Muutenkin kun ihmiset ajavat tutkitusti vain noin 50km keskimäärin päivässä niin melko vähän aikaa on akku aidosti tyhjillään ja tarvitaan pitkään piikkitehoa. Auto kun alkaa yleensä rajoittamaan lataustehoa selvästi noin 80% kohdalla.

        https://www.sparkli.fi/fi/ajankohtaista/n/alykkaan-kuormanhallinnan-avulla-voi-saastaa-kokonaiskustannuksissa?gclid=CjwKCAjw9pGjBhB-EiwAa5jl3ITn03r4OQ4jdK9P7JvCbsmQyXxrU6uV5hGDKaWNLsyyAt2WdEQAIBoCmcQQAvD_BwE


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun auto on tuollaisessa isotehoisessa laturissa omakotitalossa niin eihän sitten riitä enää sähköä isommille kotitalouskoneille tai kiukaalle tai sulakkeet laukeavat. Ei omakotitaloissa ole kovin isoa sähköliitäntää.

        Kun auto on tuollaisessa isotehoisessa laturissa omakotitalossa niin eihän sitten riitä enää sähköä isommille kotitalouskoneille tai kiukaalle tai sulakkeet laukeavat. "

        Et sitten näköjään ymmärrä yhtään mitään sellaisesta asiasta jota kutsutaan maalaisjärjeksi.
        Sähköauto ladataana yöllä matalan kuorman aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuormanhallinnalla ratkaistaa piikkisähkön tarve niin omakotitaloussa kuin taloyhtiöissäkin jos ei haluta/voida johtoja ja sulakekokoa kasvattaa. Muutenkin kun ihmiset ajavat tutkitusti vain noin 50km keskimäärin päivässä niin melko vähän aikaa on akku aidosti tyhjillään ja tarvitaan pitkään piikkitehoa. Auto kun alkaa yleensä rajoittamaan lataustehoa selvästi noin 80% kohdalla.

        https://www.sparkli.fi/fi/ajankohtaista/n/alykkaan-kuormanhallinnan-avulla-voi-saastaa-kokonaiskustannuksissa?gclid=CjwKCAjw9pGjBhB-EiwAa5jl3ITn03r4OQ4jdK9P7JvCbsmQyXxrU6uV5hGDKaWNLsyyAt2WdEQAIBoCmcQQAvD_BwE

        Asian pointti on ohessa:

        “Kotiin suositellaan asennettaviksi latausasema, joissa sähköauton voi ladata 16 A tai 32 A -voimavirtaliitännästä."

        “Tavallisia maadoitettuja 16 ampeerin kotitalouspistorasioita ei ole suunniteltu kestämään jatkuvaa ja toistuvaa korkeaa kuormitusta. Kotitalouspistorasian mitoitusvirtalukeman 16 A ei siis kannata antaa hämätä, sillä tavallinen pistorasia ei kestä sitä jatkuvasti varsinkaan, jos kyse on pitkään käytössä olleesta pistorasiasta”, Tukesin Seppo Niemi muistuttaa.

        - https://www.omakotiliitto.fi/asuminen/artikkelit/nain_hankit_sahkoauton_latauspisteen_kotiin

        Sitten tuliis pyrkiä saamaan systeemi jossa itse latausasema ei ole ulkona varkaiden ja ilkivallan käsillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asian pointti on ohessa:

        “Kotiin suositellaan asennettaviksi latausasema, joissa sähköauton voi ladata 16 A tai 32 A -voimavirtaliitännästä."

        “Tavallisia maadoitettuja 16 ampeerin kotitalouspistorasioita ei ole suunniteltu kestämään jatkuvaa ja toistuvaa korkeaa kuormitusta. Kotitalouspistorasian mitoitusvirtalukeman 16 A ei siis kannata antaa hämätä, sillä tavallinen pistorasia ei kestä sitä jatkuvasti varsinkaan, jos kyse on pitkään käytössä olleesta pistorasiasta”, Tukesin Seppo Niemi muistuttaa.

        - https://www.omakotiliitto.fi/asuminen/artikkelit/nain_hankit_sahkoauton_latauspisteen_kotiin

        Sitten tuliis pyrkiä saamaan systeemi jossa itse latausasema ei ole ulkona varkaiden ja ilkivallan käsillä.

        Pitää olla täysin typerys jos saa sähköauton latamisesta ongelman kotonaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää olla täysin typerys jos saa sähköauton latamisesta ongelman kotonaan.

        "Pitää olla täysin typerys jos saa sähköauton latamisesta ongelman kotonaan."

        Liittymää koskevat Tukesin ilmoittamat tekniset faktat ovat lainattuina ylemäpänä.

        Virheelliset ja / tai huonokuntoiset sähköasennukset, sekä sähkölaitteidnen virheelliset käyttötavat ovat yksi yleisin syy talojen tulipaloille.

        Sekä:

        * Tällaiset taloyhtiöt ovat sähköautomyllerryksen suurhäviäjiä – HS: ”Mitä enemmän pullonkauloja, sitä korkeammaksi hinnat nousevat”

        "Pieni pääsulake, ohuet syöttökaapelit ja vanhanaikaiset keskukset yhdistettynä useisiin pysäköintipaikkoihin sekä suuriin lataustehotoiveisiin tietävät äkkiä isoa ja kallista sähköremonttia."

        - https://www.is.fi/autot/art-2000008367855.html

        "Sähköautojen lataus­järjestelyissä edessä ongelmia – ARA suosittaa 3x16A syöttöä per piste ja arvioi jopa arvonpudotuksen uhkaavan"

        "ARA:n esitysmateriaaleista selviää, että taloyhtiötasolla taklattavia ongelmia on näkyvissä koko joukko."

        - https://www.is.fi/autot/art-2000006645878.html

        "Tuhansien eurojen riita uudesta sähköautosta: Sulakekoko ei riittänyt ja lataaminen venyi yllättäen melkein vuorokauden mittaiseksi"

        - https://www.is.fi/autot/art-2000008440215.html

        "Simppeliä on"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pitää olla täysin typerys jos saa sähköauton latamisesta ongelman kotonaan."

        Liittymää koskevat Tukesin ilmoittamat tekniset faktat ovat lainattuina ylemäpänä.

        Virheelliset ja / tai huonokuntoiset sähköasennukset, sekä sähkölaitteidnen virheelliset käyttötavat ovat yksi yleisin syy talojen tulipaloille.

        Sekä:

        * Tällaiset taloyhtiöt ovat sähköautomyllerryksen suurhäviäjiä – HS: ”Mitä enemmän pullonkauloja, sitä korkeammaksi hinnat nousevat”

        "Pieni pääsulake, ohuet syöttökaapelit ja vanhanaikaiset keskukset yhdistettynä useisiin pysäköintipaikkoihin sekä suuriin lataustehotoiveisiin tietävät äkkiä isoa ja kallista sähköremonttia."

        - https://www.is.fi/autot/art-2000008367855.html

        "Sähköautojen lataus­järjestelyissä edessä ongelmia – ARA suosittaa 3x16A syöttöä per piste ja arvioi jopa arvonpudotuksen uhkaavan"

        "ARA:n esitysmateriaaleista selviää, että taloyhtiötasolla taklattavia ongelmia on näkyvissä koko joukko."

        - https://www.is.fi/autot/art-2000006645878.html

        "Tuhansien eurojen riita uudesta sähköautosta: Sulakekoko ei riittänyt ja lataaminen venyi yllättäen melkein vuorokauden mittaiseksi"

        - https://www.is.fi/autot/art-2000008440215.html

        "Simppeliä on"

        Kun ei tee typeryyksiä niin kaikki on helppoa.
        Sähköauton lataaminen yöllä on juurikin se helppo nakki.
        Ja halpaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun auto on tuollaisessa isotehoisessa laturissa omakotitalossa niin eihän sitten riitä enää sähköä isommille kotitalouskoneille tai kiukaalle tai sulakkeet laukeavat. Ei omakotitaloissa ole kovin isoa sähköliitäntää.

        Automaattisesti hoitaa sen, sinulla ei näytä olevan mitään käsitystä asiasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pitää olla täysin typerys jos saa sähköauton latamisesta ongelman kotonaan."

        Liittymää koskevat Tukesin ilmoittamat tekniset faktat ovat lainattuina ylemäpänä.

        Virheelliset ja / tai huonokuntoiset sähköasennukset, sekä sähkölaitteidnen virheelliset käyttötavat ovat yksi yleisin syy talojen tulipaloille.

        Sekä:

        * Tällaiset taloyhtiöt ovat sähköautomyllerryksen suurhäviäjiä – HS: ”Mitä enemmän pullonkauloja, sitä korkeammaksi hinnat nousevat”

        "Pieni pääsulake, ohuet syöttökaapelit ja vanhanaikaiset keskukset yhdistettynä useisiin pysäköintipaikkoihin sekä suuriin lataustehotoiveisiin tietävät äkkiä isoa ja kallista sähköremonttia."

        - https://www.is.fi/autot/art-2000008367855.html

        "Sähköautojen lataus­järjestelyissä edessä ongelmia – ARA suosittaa 3x16A syöttöä per piste ja arvioi jopa arvonpudotuksen uhkaavan"

        "ARA:n esitysmateriaaleista selviää, että taloyhtiötasolla taklattavia ongelmia on näkyvissä koko joukko."

        - https://www.is.fi/autot/art-2000006645878.html

        "Tuhansien eurojen riita uudesta sähköautosta: Sulakekoko ei riittänyt ja lataaminen venyi yllättäen melkein vuorokauden mittaiseksi"

        - https://www.is.fi/autot/art-2000008440215.html

        "Simppeliä on"

        Kuitenkin kun lukee oikeasta elämästä "Kotilataus - Nyt" facebook ryhmää niin oikeassa elämässä ei ole niin suuri ongelma kuin koitat parhaasi mukaan luoda pelkoja.

        https://www.facebook.com/groups/kotilataus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pitää olla täysin typerys jos saa sähköauton latamisesta ongelman kotonaan."

        Liittymää koskevat Tukesin ilmoittamat tekniset faktat ovat lainattuina ylemäpänä.

        Virheelliset ja / tai huonokuntoiset sähköasennukset, sekä sähkölaitteidnen virheelliset käyttötavat ovat yksi yleisin syy talojen tulipaloille.

        Sekä:

        * Tällaiset taloyhtiöt ovat sähköautomyllerryksen suurhäviäjiä – HS: ”Mitä enemmän pullonkauloja, sitä korkeammaksi hinnat nousevat”

        "Pieni pääsulake, ohuet syöttökaapelit ja vanhanaikaiset keskukset yhdistettynä useisiin pysäköintipaikkoihin sekä suuriin lataustehotoiveisiin tietävät äkkiä isoa ja kallista sähköremonttia."

        - https://www.is.fi/autot/art-2000008367855.html

        "Sähköautojen lataus­järjestelyissä edessä ongelmia – ARA suosittaa 3x16A syöttöä per piste ja arvioi jopa arvonpudotuksen uhkaavan"

        "ARA:n esitysmateriaaleista selviää, että taloyhtiötasolla taklattavia ongelmia on näkyvissä koko joukko."

        - https://www.is.fi/autot/art-2000006645878.html

        "Tuhansien eurojen riita uudesta sähköautosta: Sulakekoko ei riittänyt ja lataaminen venyi yllättäen melkein vuorokauden mittaiseksi"

        - https://www.is.fi/autot/art-2000008440215.html

        "Simppeliä on"

        "Kaapeloinnit ja keskusjärjestelyt voivat silti aiheuttaa merkittäviä kustannuksia myös yllättävän uusissakin rakennuksissa.

        Toisaalta löytyy tapauksia, joissa hyvinkin vanhoihin kiinteistöihin on onnistuttu järjestämään vähintään hidaslatausmahdollisuus verraten pienellä lisäkustannuksella ja -vaivalla.

        Kiinteistökaupan alalta löytyy myös useita tapausesimerkkejä, joissa sähköautojen latausmahdollisuudet ovat lisänneet kiinteistön houkuttelevuutta sekä arvoa joskus isostikin."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asian pointti on ohessa:

        “Kotiin suositellaan asennettaviksi latausasema, joissa sähköauton voi ladata 16 A tai 32 A -voimavirtaliitännästä."

        “Tavallisia maadoitettuja 16 ampeerin kotitalouspistorasioita ei ole suunniteltu kestämään jatkuvaa ja toistuvaa korkeaa kuormitusta. Kotitalouspistorasian mitoitusvirtalukeman 16 A ei siis kannata antaa hämätä, sillä tavallinen pistorasia ei kestä sitä jatkuvasti varsinkaan, jos kyse on pitkään käytössä olleesta pistorasiasta”, Tukesin Seppo Niemi muistuttaa.

        - https://www.omakotiliitto.fi/asuminen/artikkelit/nain_hankit_sahkoauton_latauspisteen_kotiin

        Sitten tuliis pyrkiä saamaan systeemi jossa itse latausasema ei ole ulkona varkaiden ja ilkivallan käsillä.

        Kellähän on nykyisin omakotitaloissa 35 ampeerin pääsulakkeet, nostaa perusmaksua rutkasti verrattuna 25 ampeeriin, vai vaatiiko sähköauton lataus peräti 63 ampeerin sulakkeet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun auto on tuollaisessa isotehoisessa laturissa omakotitalossa niin eihän sitten riitä enää sähköä isommille kotitalouskoneille tai kiukaalle tai sulakkeet laukeavat. "

        Et sitten näköjään ymmärrä yhtään mitään sellaisesta asiasta jota kutsutaan maalaisjärjeksi.
        Sähköauto ladataana yöllä matalan kuorman aikaan.

        Jos omakotitalon pääsulakkeet ovat "tiukalla" vaikkapa Type2 laturin kanssa, voidaan käyttää sähkölämmityksistä tuttua kuorman vuorottelua. Kun sähkökiuas kytketään päälle, auton lataus ja tarvittava osa lämmityksestä kytketään pois. Jos yöllä sähkölämmitystä tarvitaan suurella teholla, automatiikka ei lataa autoa. Tai sitten annetaan talon vähän viilentyä kunnes auton akku on täynnä. Asettelu säädetään sen mukaan ettei pääsulakkeet ole liian tiukalla (ettei Moccamasteri tai vedenkeitin polta pääsulaketta).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asian pointti on ohessa:

        “Kotiin suositellaan asennettaviksi latausasema, joissa sähköauton voi ladata 16 A tai 32 A -voimavirtaliitännästä."

        “Tavallisia maadoitettuja 16 ampeerin kotitalouspistorasioita ei ole suunniteltu kestämään jatkuvaa ja toistuvaa korkeaa kuormitusta. Kotitalouspistorasian mitoitusvirtalukeman 16 A ei siis kannata antaa hämätä, sillä tavallinen pistorasia ei kestä sitä jatkuvasti varsinkaan, jos kyse on pitkään käytössä olleesta pistorasiasta”, Tukesin Seppo Niemi muistuttaa.

        - https://www.omakotiliitto.fi/asuminen/artikkelit/nain_hankit_sahkoauton_latauspisteen_kotiin

        Sitten tuliis pyrkiä saamaan systeemi jossa itse latausasema ei ole ulkona varkaiden ja ilkivallan käsillä.

        Sen tavallisen "kotitalouspistorasian" tilalle voi vaihdattaa edullisesti kestävämmän shukopistorasian joka kestää jatkuvan 16 A (hidaslataus käyttää 8 A) kuorman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun auto on tuollaisessa isotehoisessa laturissa omakotitalossa niin eihän sitten riitä enää sähköä isommille kotitalouskoneille tai kiukaalle tai sulakkeet laukeavat. Ei omakotitaloissa ole kovin isoa sähköliitäntää.

        Omakotitalossa on pääsääntöisesti
        3 x 25 A
        Tai
        3x35 A
        Sähkökeskus uudemmissa jälkimmäinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun ei tee typeryyksiä niin kaikki on helppoa.
        Sähköauton lataaminen yöllä on juurikin se helppo nakki.
        Ja halpaa.

        Sähköauton lataamien on vaarallista yöllä kun esim opesukonetakaan ei saisi jättää päälle ilman valvontaa kun auton lataus tapahtuu sata kertaa suuremmalla virralla


    • Anonyymi

      Mitäs tuollainen kuormanhallintajärjestelmä maksaa omakotitaloon?

    • Tuleppas varastamaan meiltä, sitä tulet katumaan, jos olet täysjärkinen.

      • Anonyymi

        Tuo lapsellinen (ja aivoton) uhoaminen ei vastaa millään tavoin avaukseen.


      • Anonyymi

        Enhän minä tee sillä boksilla mitään, voin kyllä käydä lyömässä sen moukarilla yöllä mäsäksi, kun nukut humalapäissäsi


    • Anonyymi

      Laturi tuulikaapissa tai muualla talon sisäpuolella jättää hukkalämmön sisäpuolelle taloa.
      Joten ehdottomasti laturi talon sisäpuolelle.

      • Anonyymi

        Laturin oma häviöteho on luokkaa reilusti alle 5 % lataustehosta, joten ei sillä vielä paljon lämmitellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laturin oma häviöteho on luokkaa reilusti alle 5 % lataustehosta, joten ei sillä vielä paljon lämmitellä.

        Neljästä kiloWatista se on 200 Wattia, joten mieluimmin sillä sisätilaa kuin ulkotilaa lämmittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Neljästä kiloWatista se on 200 Wattia, joten mieluimmin sillä sisätilaa kuin ulkotilaa lämmittää.

        Diesel-miehethän lämmittävät sähköllä pakkasilla pihan harakoita jopa yli 2 kW tehoilla = moottorin + sisätilan lämmitin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Diesel-miehethän lämmittävät sähköllä pakkasilla pihan harakoita jopa yli 2 kW tehoilla = moottorin sisätilan lämmitin!

        Ei se harakolle mene kun autoo ,.lömpii sisältä


    • Anonyymi

      3 x 16 löytyy joka talosta.

    • Anonyymi

      Se latauslaite lämpiää vain kontaktorin kelan resistanssista ja ohjauselektroniikasta. Se ei varsinaisesti sisällä mitään lataustehoelektroniikka jos ei kontaktoria (iso rele) sellaiseksi lasketa.

      Hyvissä latauslaitteissa se latauskaapeli on vaihdettavissa. Niinpä laitteen voi kyllä sijoittaa seinän taakse sisälle irrottamalla kaalei laitteesta , vetämällä kaapeli seinän läpi tiivistäen se kunnolla ja kytkemällä kaapeli takaisin latauslaitteeseen.
      Sähköasentata pystyy tämän tekemään.

      • Anonyymi

        ... jatkan vielä että latauslaitteen tehohäviöt on luokkaa 10W enimmillään.


      • Anonyymi

        "Hyvissä latauslaitteissa se latauskaapeli on vaihdettavissa. Niinpä laitteen voi kyllä sijoittaa seinän taakse sisälle irrottamalla kaalei laitteesta , vetämällä kaapeli seinän läpi tiivistäen se kunnolla ja kytkemällä kaapeli takaisin latauslaitteeseen. "

        Tulisi olla sellinen valmis malli tai johon tehdyllä muutoksella tulee ulkoseinään kiinnitetty pelkkä suojattu pistorasia (sillehän voisi halutessaan tehdä hommaan soveltuvan sääsuoja-boxinkin). Kaapeli kulkee auton kontissa.

        Ps. Mutta eikös mahdolliset kiusantekijät voi ohimennessään irroittaa pistokkeen seinärasiasta ja sitten aamulla ei olekana tarvittavaa latausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Hyvissä latauslaitteissa se latauskaapeli on vaihdettavissa. Niinpä laitteen voi kyllä sijoittaa seinän taakse sisälle irrottamalla kaalei laitteesta , vetämällä kaapeli seinän läpi tiivistäen se kunnolla ja kytkemällä kaapeli takaisin latauslaitteeseen. "

        Tulisi olla sellinen valmis malli tai johon tehdyllä muutoksella tulee ulkoseinään kiinnitetty pelkkä suojattu pistorasia (sillehän voisi halutessaan tehdä hommaan soveltuvan sääsuoja-boxinkin). Kaapeli kulkee auton kontissa.

        Ps. Mutta eikös mahdolliset kiusantekijät voi ohimennessään irroittaa pistokkeen seinärasiasta ja sitten aamulla ei olekana tarvittavaa latausta.

        Ite en missään tapauksessa halua kotiin laturia missä joutuu käyttää erillistä kaapelia. Enkä sellaista ostanutkaan kun laitteen hommasin. Se vaan on niin vaivatonta kun kaapeli on valmiina eikä tarvi kuin tökätä autoon kotio tullessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ite en missään tapauksessa halua kotiin laturia missä joutuu käyttää erillistä kaapelia. Enkä sellaista ostanutkaan kun laitteen hommasin. Se vaan on niin vaivatonta kun kaapeli on valmiina eikä tarvi kuin tökätä autoon kotio tullessa.

        Niin, nyt ei ollut kyse monopoliformaatin luomisesta vaan vaihtoehdosta, jollaista en ole toistaiseksi nähnyt missään.

        Varkaudet ja ilkivalta ovat valitettavan yleisiä ja kun se ensimmäisen kerran osuu omalle kohdalle, niin saattaa saada ajattelemaan asiaa uudestaan.

        Jossakin korvessa riski lienee rajallisempi, vaikka kyllähän esim. kesämokeillä tapahtuvat varkaudet ovat kaikkien tiedossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, nyt ei ollut kyse monopoliformaatin luomisesta vaan vaihtoehdosta, jollaista en ole toistaiseksi nähnyt missään.

        Varkaudet ja ilkivalta ovat valitettavan yleisiä ja kun se ensimmäisen kerran osuu omalle kohdalle, niin saattaa saada ajattelemaan asiaa uudestaan.

        Jossakin korvessa riski lienee rajallisempi, vaikka kyllähän esim. kesämokeillä tapahtuvat varkaudet ovat kaikkien tiedossa.

        Onko se laturi missä on liitin kapelia varten nyt sitten liian iso?

        Kyllä ainakin osa niistä on jossain määrin vandaalin kestäviä ja ainahan siihen voi hankkia teräksisen kotelon minkä sisään latauslaitteen voi asentaa.
        Sähköasennus käyttöön löytyy oikeasti vandaalin kestäviä koteloita. Ne kestää tavallisen janttarin lekalla takomista puolisen tuntia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se laturi missä on liitin kapelia varten nyt sitten liian iso?

        Kyllä ainakin osa niistä on jossain määrin vandaalin kestäviä ja ainahan siihen voi hankkia teräksisen kotelon minkä sisään latauslaitteen voi asentaa.
        Sähköasennus käyttöön löytyy oikeasti vandaalin kestäviä koteloita. Ne kestää tavallisen janttarin lekalla takomista puolisen tuntia.

        "Onko se laturi missä on liitin kapelia varten nyt sitten liian iso?"

        Kyse ei ollut latauspisteen koosta, vaan sen haavoittuvudesta. Juurihan oli, muistaakseni Ruotsia koskeva uutisartikkeli missä kerrottiin melko yleistyneistä latausasemien varkauksista.

        Tietty vahva turvakaappi olisi yksi vaihtoehto (samalla sääsuojaksikin), joka tosin tulisi olla vahvasti seinään akkuroitu. Sorkkaraudalla tosin roppaukset korkkaa, vaikka vaatiikiin voimistelua, mutta saattaisivat siirtyä helpompaan kohteeseen.


    • Anonyymi

      No tee ihmeessä niin.

    • Anonyymi

      Sähköautoa ladatessa syntyy tehojöbipö ja kun akuista otetaan söhköömsyntyy hukka tehoo ja kämpöö taas

      Sähköauto hukaam sähkö tehoo molemilla,keeeoillamyhteensämmoin 3o prosenttii jok a kasvaa akun vanhetessaan rajusti

      Tietenkään k myyjät ei puhu tästäkään kun han saadaan vaan kaupat

      • Anonyymi

        Koitahan kirjoittaa uudestaan ja esitä hiukan linkkejä tieteellisiin lähteisiin tuolle häviöväitteellesi. Näin elektroniikka insinöörinä en oikein käsitä millä perusteella tuollaiset heitot voisi pitää paikkaansa.


    • Anonyymi

      Valitettavasti laturivarkaudet riskeeraavat yleistyä samaan tapaan kuin katalysaattori- ja polkupyörävarakudet, suunnilleen kaikki irtoava riskeeraa lähteä.

      "Leviääkö rikostrendi myös Suomeen? Sähköautojen laturit revitään suoraan seinistä"

      - https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/5deda23f-c73e-4c50-b77e-92fc88aecace

      ps. Ulkolaisella kanavalla oli uutinen jossa kerrotiin toisen EU-maan laajasta auton osien varkausaallosta.

      Yön aikana uudehkoista autoista oli irroitettu vaihtelevassa määrin korin osia, joskus jopa liki kaikki, lokasuojat, ovet nokkapelti, maski, peilit, puskurit, koetaulun osia, moottorin lisälaitteita, renkaat, joskun penkkejäkin ja jäljellä oli pelkkä riisuttu raato.

      Näin uudehkojenkin talojen suljetuissa parkkihalleissa, kuin kaduillakin. Kyse on organisoidusta ja hyvin varustautuneesta ammattirikollisuudesta, jotka tietävät tarkoin mitä ovat hakemassa ja toimivat nopeasti ja tehokkaasti.

    • Anonyymi

      Kuka ostaa ulkoseinästä irtirevityn latausaseman?

      • Anonyymi

        Kauppa käy, kunhan hinta on tarpeeksi halpa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2308
    2. Pysy kaukana musta

      Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2103
    3. Katu täyttyy askelista...

      Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1515
    4. Näin susta unta

      Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1434
    5. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      122
      1395
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

      Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      18
      1065
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

      Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      964
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

      Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      117
      934
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

      Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      78
      896
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

      Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      873
    Aihe