Olen kokenut, että adventtikirkossa sosiaaliseen asemaan tuntuu vaikuttavan jäsenen koulutus- ja ammattistatus vapaita suuntia enemmän. Statusasteikolla esimerkiksi pastorit, opettajat ja lääkärit ovat meillä korkealla. Eräät pastorit tuntuvat olevan hyvinkin hierarkiatietoisia kohdatessaan jäseniä. Tai sitten luulen vain, mutta näin pari muutakin adventistia kokenut.
Tuossa piilee se ongelma, että Kristuksen edessä jokaisen ihmisen tulisi olla yhtä arvostettu ja tasavertainen.
Huomio adventtikirkon sosiaalisista hierarkioista
62
909
Vastaukset
- Anonyymi
Malli on suoraan USA:sta, mistä koko yhteisö on lähtöisin.
Bisnes on Amerikan mantereella se tärkein asia, joka ensimmäisenä nousee esille, kun keskustellaan. Kuinka paljon sinä ansaitset vuodessa tai minkälaisessa ympäristössä ja talossa sinä asut? Se ratkaisee Yhdysvalloissa sen, minkälainen status ja arvostus sinulla on muiden silmissä.
Ymmärrettävästi adventtikirkko ja sen päättäjät myös pyrkivät kaikin keinoin hankkimaan hyvin ansaitsevia maksavia asiakkaitta piiriinsä, koska rahalla on jumalaakin 1000 kertaa suurempi voima.
Tavallinen lahkon rupusakki on vain sitä porukkaa, jota käytetään lahkon sisällä kaikin tavoin hyväksi maallikkoina/talkoohenkilöinä=ilmaisen työn tekijöinä, että saataisiin uusia maksavia asiakkaita ja sen uuden porukan saalistaminen olisi mahdollisimman edullista, eikä pastoreiden tarvitsisi tehdä palkkansa eteen niin paljon töitä.- Anonyymi
Valheesi ei hetkauta.
- Anonyymi
🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒
😍 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#178625275
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞
- Anonyymi
Hyvä ja tärkeä aloitus. Olen minäkin havainnut adventtikirkossa sosiaalista arvottamista, joka perustuu juurikin ammattiasemaan ja oppiarvoihin. Tuo varmaan selittää osaltaan sitä, että kirkon jäsenmäärä on kutistunut niin pieneksi. Tavallinen duunari ei ymmärrettävästi viihdy tälla tavoin arvottavassa yhteisössä.
Ylpeys ja ylimielisyys ovat syntejä.- Anonyymi
Minä taas en ole havainnut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä taas en ole havainnut.
Ilmeisesti olet kuurosokea.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilmeisesti olet kuurosokea.
En ole.
- Anonyymi
Meillä ainakin pastori on sanonut monta kertaa, että kaikki ovat samalla viivalla, eikä mitään hierarkioita tule olla.
- Anonyymi
Miksi hän sitten itse on osa sitä uskonnollista hierarkiaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koska se ei ole uskonnollinen hierarkia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, pastorin vastuu on kovempi, kuin rivimiehen.
Tuomiolla se näkyy.
Kellä on leiviköitä annettu, hän hoitaa leiviskät kotiin ja perilläkin hoidettavaksi useamman kaupungin.
Mutta leiviskän piillottajasta ei ole elämässä apuja, koska ei osaa edes viedä leiviskäänsä rahanvaihtajien pöydälle, että Isä saisi sen voittona takaisin.
Leiviskän piillottajan lampaat jäävät hukkaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, pastorin vastuu on kovempi, kuin rivimiehen.
Tuomiolla se näkyy.
Kellä on leiviköitä annettu, hän hoitaa leiviskät kotiin ja perilläkin hoidettavaksi useamman kaupungin.
Mutta leiviskän piillottajasta ei ole elämässä apuja, koska ei osaa edes viedä leiviskäänsä rahanvaihtajien pöydälle, että Isä saisi sen voittona takaisin.
Leiviskän piillottajan lampaat jäävät hukkaan.Lampaat syövät leiviskän?
Nehän käsittääkseni tykkäävät leivänpaloista. Mummo ainakin kertoi sellaista. - Anonyymi
Veteen piirretty viiva.
- Anonyymi
"adventtikirkossa sosiaaliseen asemaan tuntuu vaikuttavan jäsenen koulutus- ja ammattistatus vapaita suuntia enemmän."
Ai jaa. No miten ne vapaat suunnat vaikuttavat sosiaaliseen asemaan ja miksi ulkopuoliset seurakunnat ylipäänsä vaikuttavat Adventtikirkon sisällä sosiaaliseen asemaan?- Anonyymi
Aloittaja varmaankin tarkoittaa, että vapaissa suunnissa (vapaakirkko, helluntaikirkko ja muut karismaattiset liikkeet/kirkot) ei ihmisiä laiteta samalla tavalla sosiaaliseen arvojärjestykseen kuin adventtikirkossa. Tuon ymmärtämisen ei pitäisi olla haastavaa kenellekään lukutaitoiselle.
Olen aloittajan kanssa samaa mieltä siitä, että adventtikirkossa on selkeästi havaittava arvojärjestys. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittaja varmaankin tarkoittaa, että vapaissa suunnissa (vapaakirkko, helluntaikirkko ja muut karismaattiset liikkeet/kirkot) ei ihmisiä laiteta samalla tavalla sosiaaliseen arvojärjestykseen kuin adventtikirkossa. Tuon ymmärtämisen ei pitäisi olla haastavaa kenellekään lukutaitoiselle.
Olen aloittajan kanssa samaa mieltä siitä, että adventtikirkossa on selkeästi havaittava arvojärjestys.Vika taitaa olla teissä katsojissa itsessänne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen aloittajan kanssa samaa mieltä siitä, että adventtikirkossa on selkeästi havaittava arvojärjestys.et ole käynyt vapaissa suunnissa. Siellä oppineisuus kertoo siitä, että heissä on kuorojohtajia, säestäjiä, organisaattoreita jne.
Taito tulee myös koulunpenkissä.
- Anonyymi
Hierarkiassa on se hyväpuoli, että koulutuksen kautta on taito hoitaa tehtäväkuvaa, eikä ole aloittajan tapainen h-moilanen, että ei hokaa tehtävkuvassa ideaa.
Eihän armeijakaan laita kouluttajaksi ja vastuulliseksi h-moilasia, jotka eivät pärjää missään.- Anonyymi
Adventistisessa hierarkiassa koulutus on sivuseikka, koska kuten kaikki adventistit Suomessa tietävät, sen lahkon päättäjät ovat lukeneet vain beduiinien mielikuvitus satuja ja vaikka olisit teologian tohtori, sillä koulutukselle ei ole mitään todellista arvoa missään muualla kuin pölvästien ja nenästä vedettävien keskuudessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Adventistisessa hierarkiassa koulutus on sivuseikka, koska kuten kaikki adventistit Suomessa tietävät, sen lahkon päättäjät ovat lukeneet vain beduiinien mielikuvitus satuja ja vaikka olisit teologian tohtori, sillä koulutukselle ei ole mitään todellista arvoa missään muualla kuin pölvästien ja nenästä vedettävien keskuudessa.
Valheesi ei meitä hetkauta. Raamattu ei ole beduiinien satu eikä beduiinien kirjoittama.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valheesi ei meitä hetkauta. Raamattu ei ole beduiinien satu eikä beduiinien kirjoittama.
Höpöhöpö.
- Anonyymi
H-moilanen (aloittaja) kirjoittaa kieliopillisesti niin akateemista ja korkeatasoista tekstiä, että hänellä on todennäköisesti yliopistotason tutkinto. Sinä (hetkauttelija) et kirjoita korkeakoulutetun tapaan. Oletko suorittanut lukiota?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
H-moilanen (aloittaja) kirjoittaa kieliopillisesti niin akateemista ja korkeatasoista tekstiä, että hänellä on todennäköisesti yliopistotason tutkinto. Sinä (hetkauttelija) et kirjoita korkeakoulutetun tapaan. Oletko suorittanut lukiota?
Olen, eikä valheesi hetkauta.
- Anonyymi
Eli mistä tuo kommenttisi kertoo, sillä se Raamatun Jumalahan nimenomaan laittoi oppimattoman h-moilaspoikansa koko kristikunnan vapahtajaksi ja pelastajaksi...ja seuraajatkin oli ihan h-moilasia?
No tietenkin siitä, etteivät kristityt itsekään todella usko moiseen utopistiseen mielikuvitustarinaan.
Raamattu myös osoittaa, ettei Jumalalla ollut vaadittavaa ymmärrystä sotatieteissäkään, sillä niin naurettava Jumalan "koko sota-asu" on verrattuna meidän koulutettujen armeijoidemme käyttämiin sota-asuihin ja uskottavaan aseistukseen.
Osa kristikunnastakin siunaa Jumalan silmäterää Israelia sen käydessä sotaansa "henkivaltoja" eli "demonien vallassa olevia palestiinalaisia" vastaan ihan kunnon järeillä maallisilla tykeillä, eikä millään Jumalan humpuukiaseistuksella.
- Anonyymi
Ei advarit ole täydelisiä mutta ei sitä ole muutkaan. Ystäväni joka kuuluu Helluntalaisiin sanoo mitenkä heillä on vaikeuksia keskenään.
Vain Jeesus on täydelinen. - Anonyymi
Ihmisten arvottaminen on vastoin Raamatun opetuksia. Jeesuskin teki heikosti arvostettua fyysista työtä. Saisikohan adventtikirkossa edes puheenvuoroa?
- Anonyymi
Prostituoidut olivat Jeesukselle se kaikkein rakkain ammattiryhmä.
He pyrkivät pitämään myyntitavaransa mahdollisimman puhtaana sekä edustavana ja Jeesus arvosti sitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Prostituoidut olivat Jeesukselle se kaikkein rakkain ammattiryhmä.
He pyrkivät pitämään myyntitavaransa mahdollisimman puhtaana sekä edustavana ja Jeesus arvosti sitä.Älä ole typerä.
- Anonyymi
Ehkä puuseppänä voisi kelvata kirkon talonmieheksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä puuseppänä voisi kelvata kirkon talonmieheksi.
Jeesus voisi epäilemättä kelvata ainakin adventtikirkon ilmaistyötä tekeväksi talonmieheksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus voisi epäilemättä kelvata ainakin adventtikirkon ilmaistyötä tekeväksi talonmieheksi.
"Jeesus voisi epäilemättä kelvata ainakin adventtikirkon ilmaistyötä tekeväksi talonmieheksi."
Kaikkein eniten pastori toivoo kuitenkin, että Jeesus voisi talkootyönä muuttaa seurakuntalaiset sellaisiksi, jotka luovuttaisivat kaiken omaisuuden adventtikirkolle ja kävisivät ahkerasti työssä, voidakseen maksaa palkastaan vielä kaikki muut yhteisön määräämät velvoitteet.
Monelle pastorille adventtikirkossa 'maistuisi' erinomaisesti myös se, jos Jeesus voisi heidän keskuudessaan muuttaa viikonloppuisin veden tai rypälemehun viiniksi?
Joku pastori toivoo myös, että Jeesus voisi muuttaa sen rupsahtaneen ja äkäisen vaihdevuosissaan kipuilevan aviosiipan hieman nuorempaan ja lempeämpään versioon? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jeesus voisi epäilemättä kelvata ainakin adventtikirkon ilmaistyötä tekeväksi talonmieheksi."
Kaikkein eniten pastori toivoo kuitenkin, että Jeesus voisi talkootyönä muuttaa seurakuntalaiset sellaisiksi, jotka luovuttaisivat kaiken omaisuuden adventtikirkolle ja kävisivät ahkerasti työssä, voidakseen maksaa palkastaan vielä kaikki muut yhteisön määräämät velvoitteet.
Monelle pastorille adventtikirkossa 'maistuisi' erinomaisesti myös se, jos Jeesus voisi heidän keskuudessaan muuttaa viikonloppuisin veden tai rypälemehun viiniksi?
Joku pastori toivoo myös, että Jeesus voisi muuttaa sen rupsahtaneen ja äkäisen vaihdevuosissaan kipuilevan aviosiipan hieman nuorempaan ja lempeämpään versioon?Älä ole typerä.
- Anonyymi
Noinhan se aika lailla menee. Huomattu on monella paikkakunnalla.
- Anonyymi
No ei mene. En usko teitä ollenkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei mene. En usko teitä ollenkaan.
No sinä taidatkin olla juuri niitä h-moilasia...
- Anonyymi
Adventtikirkossa on hyvä olla lääkäri, pastori tai opettaja koulutukseltaan, jos mielii olla hierarkian huipulla. Perusduunarina olen mieluummin luterilainen. Se on varma ja tasa-arvoinen tie taivaaseen.
Huomasin adventistina, että olin tosi matalalla hierarkiassa. Duunarina en tietenkään kelvannut adventtikirkon nuorille ja koulutetuille naisille, jotka olivat hyvin hierarkiatietoisia. Tietysti säännöllinen kymmenystenmaksuni (vajaa 300 e kk) kelpasi, mutta kyllä paikkani tiesin. Nyt maksan pari kymppiä kirkollisveroa kansankirkolle. - Anonyymi
Heillä on lääke. lis. Pekka Reinikainen.
Mies myy kirjojaan, sakki katsoo tohtoria kuin yököt aurinkoon.
Kertoi olleensa piin kova ateisti ennen. Ei vaikuta todelta, jos katsoo ukon habitusta.
Adventtikirkossa saa hinkumaansa arvostusta. On kiva jutella mummoille pehmeitä. - Anonyymi
Onhan tuo surullista, että adventtikirkossa on tuollainen naiivi pokkauskulttuuri. Tietysti monissa ihmisyhteisöissä on vastaavia arvojärjestyksiä, koska se on inhimillistä. Tykkään kirkoista, joissa ihmiset ovat tasa-arvoisempia. Kaikilla on silloin parempi olla.
- Anonyymi
Tuo ei hetkauta minua.
- Anonyymi
Tuo ei hetkauta minua.
- Anonyymi
En ymmärtänyt aloitusta, mitä siinä ajateltiin.
Tarkoititko, että korkeampikoulutuksen saaneita - he ovat vähemmän noitumisen kohteena, kuin rappuja lakaiseva rivijäsen.`
Taidat olla se korjaamon isäntä, joka noitumisella hoiti puheet työntekijöitä kohtaan.
Hautausmailla ehkä enemmän näen hautakivistä sen "arvomaailman" statuksen.
Ei siellä näe saman arvomaailman merkitystä, kuin sankarihaudoilla, jossa kivet ei korostu toisista.- Anonyymi
"En ymmärtänyt aloitusta, mitä siinä ajateltiin."
No eipä ole ensimmäinen kerta, eikä varmasti viimeinenkään... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No eipä ole ensimmäinen kerta, eikä varmasti viimeinenkään...Pastorit ja papit pyyhkivät persettään lahkoihinsa ja kirkkokuntteihinsa kusetetuilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pastorit ja papit pyyhkivät persettään lahkoihinsa ja kirkkokuntteihinsa kusetetuilla.
Sinulla on sairas mielikuvitus. Sydämesi on sysimusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No eipä ole ensimmäinen kerta, eikä varmasti viimeinenkään...No kirkkojen ja lahkojen h-moilaset ei ymmärrä...pappien ja pastoreiden onneksi...
- Anonyymi
Adventistina olen muita parempi joten mulla on oikeus olla ylimielinen.
- Anonyymi
Adventistipastori on sinuakin parempi.
- Anonyymi
Noinhan se menee myös helluntaikirkossakin. Molemmissa usein myös saman suvun hahmot ovat usein pääosissa.
- Anonyymi
Eikö tämä ole ihan normaalina pidetty asia, että ihmisiin suhtaudutaan heidän taustansa mukaisesti. En tarkoita, että pitäisi syrjiä ketään.
- Anonyymi
Pastori on valmis nuolemaan persettä, kunhan sen omistaja on lääkäri tai lakimies.
- Anonyymi
Eikö tuo ole kaikissaibstituutioissa, organisaatioissa joskus niin. Saat huonompaa kirurgiaa, jos et ole lääkäri tai lakimies ja jos sosiaalinen status on heikompi. Noin ainakin minulle sanottiin mutta muutoin juttelin kirurhmgien kanssa anatomiasta ja heittivät että sinulle sopisi lääketieteen avoimet opinnot. Mikähän noissa sosiaalisissa statuksissa mättää? Kaikki eivät ole fyysisesti kunnossa ja kaikki eivöt arvosta statuksia.
- Anonyymi
Ja vaikka kuinka olisi oppinut niin ei sitä elämän tuskaa pakoon pääse, kaikilla muuten on huolia, ahdistusta ja masentuneisuutta välillä, väitän kyllä näin. Armollisuutta itselleen.
- Anonyymi
Ja eihän kellään ole oikeutta arvostella toisen elämäntapaa, arvioida sairauksia, moitiia, haukkua, juoruta, panetella, jos ei ne henkilökemiat kohtaa ja on itse huonosti voiva. Jokainen pitäköön huolen itsestään ja omista sairauksistaan, kirkossakin. Ei saisi arvostella muita, ku ei ole itse terve.
- Anonyymi
Hierarkiat ovat ihmisyhteisöjen sisään leivottu ominaisuus. Kirkoissa sitä toivoisi näkevänsä vähemmän.
- Anonyymi
Omassa adventtiseurakunnassani oli selvä pokkurointijärjestys. Jokainen tiesi paikkansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Omassa adventtiseurakunnassani oli selvä pokkurointijärjestys. Jokainen tiesi paikkansa.
Säälittää tämmöisessä seurakunnassa kasvaneet lapset jotka kyllä aistii sen että vanhempineen kuuluu siihen ryhmään joka ei ole se kirkkain ja kaunein. Yritä siinä sitten katsoa tulevaisuuteen.
- Anonyymi
Eikö tämä päde kaikkiin ihmisten välisiin suhteisiin?
- Anonyymi
Kyllä, mutta kirkoissa ja lahkoissa erityisesti uskotellaan, että he ovat sen Jumalan h-moilaspojan seuraajia.
No tämähän aivan ilmiselvästi ei ole totta...ei edes "kaikille käskyille uskollisessa" Adventtikirkossa, sillä paavin seuraajiahan Adventtikirkon pastoritkin tosiasiassa ovat, kuten tästäkin kuvasta voimme selvästi todeta https://www.ts.fi/kulttuuri/95196 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, mutta kirkoissa ja lahkoissa erityisesti uskotellaan, että he ovat sen Jumalan h-moilaspojan seuraajia.
No tämähän aivan ilmiselvästi ei ole totta...ei edes "kaikille käskyille uskollisessa" Adventtikirkossa, sillä paavin seuraajiahan Adventtikirkon pastoritkin tosiasiassa ovat, kuten tästäkin kuvasta voimme selvästi todeta https://www.ts.fi/kulttuuri/95196Sen ymmärrän että Lutherin seuraajat ovat pyörtäneet oppi-isänsä kannat mutta että adventisti on tuolla edustamassa "vapaita" suuntia!
- Anonyymi
On olemassa tasa-arvoista kanssakäymistä ihmisten kesken. Hierarkioita on, kuten lapset ja vanhemmat tai kuningas ja alamaiset. On kuitenkin aika ikävä oire jos ihmiset seurakunnassa ovat eriarvoisessa asemassa. Varsinkin kun Jeesus nimenomaan painotti sitä että olemme kaikki sisaruksia ja on vain yksi isä ja yksi mestari.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On olemassa tasa-arvoista kanssakäymistä ihmisten kesken. Hierarkioita on, kuten lapset ja vanhemmat tai kuningas ja alamaiset. On kuitenkin aika ikävä oire jos ihmiset seurakunnassa ovat eriarvoisessa asemassa. Varsinkin kun Jeesus nimenomaan painotti sitä että olemme kaikki sisaruksia ja on vain yksi isä ja yksi mestari.
Katoliselle perustukselle rakennetut seurakunnat eli organisaatiot ovat uskonnollisia puolueita/eriseuroja ja siten myös hierarkkisia.
Ei organisaatioita johda mikään Pyhä Henki, vaan ihmiset niitä johtaa.
- Anonyymi
On olemassa selvä kaava jossa lahkon sulkeutuneisuus jaettuna sen koolla ja kerrottuna jollain vakiolla antaa tulokseksi sen hierarkisuuden.
Eli mitä sulkeutuneempi ja pienenpi lahko, sitä hierarkisempi.
Pitäneekö paikkaansa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.854598- 1643552
- 533149
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä1981967- 321799
- 461783
- 241763
- 571704
- 181611
- 191607