Minulla on ollut selkäkipuja tammikuun alusta asti. Ensin kävin terveyskeskuksessa ja antoivat vaan särkylääkettä....! Vaikka aivan selvästi se kipu oli oikeassa jalassa myös..! Helmikuun alussa laitetiin kuntoutukseen ja annettiin sähköhoitoo ja yms... Sen kivun ne saivat pois, mutta setuli sitten oikeaan jalkaan.. Menin Maaliskuussa yksityiselle ja sieltä sain lähetteen magenttikuvaan ja nyt torstaina pitäisi mennä leikkaukseen...!!! Se mua nyt arveluttaa kun nyt ei oikein kipuja ole enää.. niin kannattaako se leikkaus??? JA kysyisin että onko näin nuorilta mennyt selkä muilta kun minulta?
välilevyn pullistuma
2
1774
Vastaukset
- kultakeiju
Suosittelen, että käyt tuolla leikkaus osiossa lukemassa otsikolla leikkaus.. siellä on pitkä keskustelu.. Itselläni on mennyt selkä ja olen vasta -86 syntynyt tyttö. Itse vielä miettisin tarkkaan ja harkitusti siihen leikkaukseen menoa ja juttelisin lääkäreitten kanssa.. Toki voi olla, että se kipu tulee takaisin, mutta toisaaltaan jos se on saatu pois niin ehkä se voidaan saada pidettyäkin poissa kuntoutuksella. Mutta käyppä tosiaan tsekkaamassa tuolla ja onnea leikkaukseen (jos siihen päädyt)!! :)
- hattivatti
Moi!!
Mä oon kanssa sairastanut selkääni kohta 2 vuotta. Mulla on yksi ylimääräinen lumbaali nikama ( aika yleinen juttu) ja vitos-kutos välissä suuri kokoinen discus prolapsi eli välilevyn pullistuma. Selässäni on myös rakenteellista vikaa, ylimääräinen nikama on kasvattanut " dumbon korvan" ja se taas on puolestaan sacralisoitunut kiinni suoliluuhun.
Välilevyn pullistuma aiheuttaa kipua ja säteilyä vasempaan jalkaan, aina iso varpaaseen asti. Ja välillä myös tunnottomuutta pakaroissa ja jaloissa. Ummetusta sekä vatsan väänteitä taas aiheuttivat kipulääkkeet ja varsinkin keskushermoston kautta vaikuttavat kipulääkkeet aiheuttavat suolilamaa. Mulla oli kanssa sama kuvio, eli ensin kipulääkkeillä turrutettiin kipu ja poistettiin oireet, kunnes menin yksityisesti ja alettiin tutkimaan mikä mahtaa olla kipujen syynä. Otettiin MRI-kuva, josta tämä pullistuma paljastui.
No sitten mut olisi kanssa leikattu, mutta en itse ollut siihen valmis ja olenkin kyllä päätökseeni tyytyväinen.
JA tutkimusten mukaan yleensä pahin prolapsi kipu helpottaa puolen vuoden päästä. ( pullistuma surkastuu pikku hiljaa ja ei enään purista niin pahasti hermoa). Tutkimusten mukaan myös leikkaamaton ja leikattu selkä ovat samassa tilassa 10 vuoden sairastamisen jälkeen.
( tietty köyhä lohtu, jos on kokoajan kovat kivut).
JA mahdollinen uusiutumis riski joko samaan paikkaan tai ylempään/ alempaan väliin on todella suuri.
Eli kannattaa kyllä todellakin miettiä. Ja jos kerran sun selässä ei enään ole kipua, niin miksi se pitäisi leikata? Koska leikkauksella yleensä poistetaan juuri se hermokipu, pidätyskyvyn menetys ja / tai jalkojen halvaus? Jos sulle ei mitään näistä ole, niin mikä on mahdollinen syy ? Ihmettelen????
Jos taas sulle tulee jalkojen halvausoireita tai ratsupaikka anestesiaa ( pidätyskyvyn menetys / tunnottomuus alapäässä), niin silloin leikkaus on todellakin aiheellinen muutaman tunnin sisällä. Tai kipu on todella voimakasta ja jatkuvaa.
Mun oma äitini on leikattu 3 kertaa samasta paikasta ja nyt on taas pullistuma, nyt ei enään leikata, kuin ihan viime hädässä, koska leikatun alueen arpikudos painaa hermoihin ja aiheuttaa saman kaltaisia oireita. HYvä esimerkki, kuinka hyvin on leikkaus auttanut!!!!! (muista toki, että monet ovat kyllä saaneet siitä avunkin).
Olen saanut hyvän avun hermoratahieronnasta sekä syvä venyttelystä. Hermoratahierontaa lähdin ihan sen takia, että saan selän liikkuvuuden kuntoon ennen leikkausta, koska selän sekä lantio alueen nivelten ja nikamien liikkuvuus on erittäin tärkeä asia ja jos kipeä selkä leikataan ja siinä ei ole kunnolla liikkuvuutta, ei sitä kyllä tule leikkauksella olemaankaan. Leikkaus poistaa ainoastaan prolapsin, josta yleensä aiheutuu hermosärky, mutta muu selän kuntoutuminen on sinusta itsestäsi kiinni. Minulle itselle ainakin venyttely ja hermorata hieronta on ollut todella suuri avuntuoja. Pikkuhiljaa aloitin kävelyn ja venyttelyn ja nyt olen hyvässä kunnossa. välilevyn pullistuma muistuttaa olemassa olostaan aina silloin tällöin, mutta jatkuvaa hermoja raastavaa särkyä ei enään onneksi ole. Ja selkääni ei ole vieläkään leikattu.
Tupakointi on yksi joka todellakin vaikuttaa välilevyjen verenkiertoon ja sitä myötä niiden hapensaantiin sekä aineenvaihduntaan. Kannattaa lopettaa, jos satut oleemaan tupakkaimmeisiä!!!
Ei muuta kun tsemppiä sulle ja koita saada selkäsi kuntoon!!!!!!!!
Lämmintä kesää!!!!!!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3521397- 741375
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3061137Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀461067Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆231884Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht30879vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli163868Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak40825Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa
Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso20807Pelekäätkönä mua?
Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te42794