tvåspråkighet. Vi som aktivt lever tvåspråkigt har dubbelt upp av kultur,traditioner,mat ,litteratur och mycket annat.
Stackars aktiva som aldrig får njuta av äkta
49
483
Vastaukset
- Anonyymi
Nej, sanningen är att en tvåspråkig familj bara får hälften av vad vi har när vi lever på vårt modersmål varje dag.
- Anonyymi
Om jag vill köpa en viss bok tex.och den inte finns på svenska då kan jag köpa den på finska
istället.
Karelska piråger är goda,det är också åländsk pannkaka,stekt strömming och böckling är läckra,men gärna äter jag muikkuja också. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Om jag vill köpa en viss bok tex.och den inte finns på svenska då kan jag köpa den på finska
istället.
Karelska piråger är goda,det är också åländsk pannkaka,stekt strömming och böckling är läckra,men gärna äter jag muikkuja också.Jag läser alltid boken på författarens modersmål, vare sig det är svenska, finska, engelska eller något annat. Om jag inte är helt säker på mina språkkunskaper i till exempel tyska köper jag en bok på både tyska och svenska och läser dem sida vid sida. Det är förresten ett utmärkt sätt att utveckla ditt ordförråd och lära sig förstå språkens fina nyanser.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
istället.
Karelska piråger är goda,det är också åländsk pannkaka,stekt strömming och böckling är läckra,men gärna äter jag muikkuja också.Det finns också skillnader i hur man firar helger,man kan välja "de bästa bitarna ",det som känns bra.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Det finns också skillnader i hur man firar helger,man kan välja "de bästa bitarna ",det som känns bra.
Men tvåspråkiga vardagar är alltid lika tråkiga.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jag läser alltid boken på författarens modersmål, vare sig det är svenska, finska, engelska eller något annat. Om jag inte är helt säker på mina språkkunskaper i till exempel tyska köper jag en bok på både tyska och svenska och läser dem sida vid sida. Det är förresten ett utmärkt sätt att utveckla ditt ordförråd och lära sig förstå språkens fina nyanser.
Jag läser översättningar,kan inte franska,tyska eller ryska.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Det finns också skillnader i hur man firar helger,man kan välja "de bästa bitarna ",det som känns bra.
Det är privilegier det.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
istället.
Karelska piråger är goda,det är också åländsk pannkaka,stekt strömming och böckling är läckra,men gärna äter jag muikkuja också.Man är glad och tacksam-
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jag läser alltid boken på författarens modersmål, vare sig det är svenska, finska, engelska eller något annat. Om jag inte är helt säker på mina språkkunskaper i till exempel tyska köper jag en bok på både tyska och svenska och läser dem sida vid sida. Det är förresten ett utmärkt sätt att utveckla ditt ordförråd och lära sig förstå språkens fina nyanser.
Alla kan inte så många språk.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jag läser översättningar,kan inte franska,tyska eller ryska.
Tur att böcker översätts.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Det är det bästa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Det är en förmån.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Det är en förmån.
Aktiva får så gärna leva enspråkigt liv på sina enspråkigt finska boningsorter.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bland mat och dryck tex.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
istället.
Karelska piråger är goda,det är också åländsk pannkaka,stekt strömming och böckling är läckra,men gärna äter jag muikkuja också.Det finns många fördelar.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Det är privilegier det.
Aktiva är avundsjuka för det?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mycket roligare är det.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Det gör man.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
istället.
Karelska piråger är goda,det är också åländsk pannkaka,stekt strömming och böckling är läckra,men gärna äter jag muikkuja också.Mångsidigt urval inom mattraditioner.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
istället.
Karelska piråger är goda,det är också åländsk pannkaka,stekt strömming och böckling är läckra,men gärna äter jag muikkuja också.Bara fördelar.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Det är en stor fördel.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valmöjlighet finns.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alla kan inte så många språk.
Nej alla kan inte, därför kan man undra varför vuxna människor är motståndare att barn ska kunna lära sig olika språk , för barn har förmåga att lätt kunna lära olika språk .
- Anonyymi
Rikedom är det med tvåspråkig familj.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Men tvåspråkiga vardagar är alltid lika tråkiga.
Aldrig någonsin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
istället.
Karelska piråger är goda,det är också åländsk pannkaka,stekt strömming och böckling är läckra,men gärna äter jag muikkuja också.Man är mycket tacksam.
- Anonyymi
Du behöver bara leva tvåspråkigt i en situation där det andra är ditt hemspråk och det har nästan ingen annan användning.
- Anonyymi
Så brukar det vara i Finland.
- Anonyymi
Jag använder båda språken både hemma och bland andra människor,bor på en tvåspråkig ort
Också på arbetsplatsen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jag använder båda språken både hemma och bland andra människor,bor på en tvåspråkig ort
Också på arbetsplatsen.Är det en bra sak?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Är det en bra sak?
Naturligtvis.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Naturligtvis.
Tvåspråkighet är som falska pengar innan någon lägger märke till bedrägeriet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tvåspråkighet är som falska pengar innan någon lägger märke till bedrägeriet.
Jaha,akta er för att bli tvåspråkiga på finska/engelska.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Naturligtvis.
Det bästa man kan tänka sig.
- Anonyymi
Också på jobbet använder man båda språken.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Också på arbetsplatsen.Normalt,roligt liv.
- Anonyymi
Var inte så löjlig.
- Anonyymi
Aktiven måste vara en briljant ung man som kommer att växa upp och bli en betydande opinionsbildare, politiker och statsman.
- Anonyymi
Det vill jag också tro.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Det vill jag också tro.
Ja, Finland behöver fler begåvade ungdomar som han.
- Anonyymi
Jankuttamalla tällä palstalla - ?
- Anonyymi
Kieliaktiivilla on kompleksoitunut suhde kieliin.
- Anonyymi
En annan analfabet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En annan analfabet.
Han är en finsktalande “pakkoruotsittaja" som inte kan svenska 😂
- Anonyymi
sauli nänistä amerikassa sanoo: mai viink on äsä , ounki veeling
- Anonyymi
omistan oman tuneen ja se on oun viiling
- Anonyymi
Skon klämmer av detta hos aktiva.
- Anonyymi
Aktiivi on päättänyt että Suomi on yksikielinen maa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1868563
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264658- 504198
- 593742
- 513186
- 502960
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262656- 432461
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382163Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.362087