Miksi kirkon jäsenillä on pienempi palkka?

Vuoden 2021 verotustietojen perusteella palkansaajien palkkatulojen keskiarvo oli 43149 euroa ei-kirkollisverovelvollisilla ja 40213 evlut kirkkoon kuuluvilla. Olemmeko me uskonnottomat ahkerampia, ahneempia, vai onko meillä parempi tuuri tai johtuuko ero jostain taustatekijästä?

https://vero2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/Vero/Vero__Henkiloasiakkaiden_tuloverot__lopulliset__seurakunta__Verovuosi%202021/seurakunta_101_2021.px/

27

260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eikö täällä aina vonguta että naiset kuuluvat ahkerammin kirkkoon? Ja naisen euro on.......?

      • Anonyymi

        Ihan hyvä selitys. Erohan on hurja, miesten 48 vs. naisten 38 tuhatta keskiarvona.

        Ei kai täällä sen isommin vonguta naisten kirkkoon kuulumisesta kuin miestenkään. Yksi kirjoittaja vain on allerginen kaikelle missä mainitaan sukupuolten eroista mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan hyvä selitys. Erohan on hurja, miesten 48 vs. naisten 38 tuhatta keskiarvona.

        Ei kai täällä sen isommin vonguta naisten kirkkoon kuulumisesta kuin miestenkään. Yksi kirjoittaja vain on allerginen kaikelle missä mainitaan sukupuolten eroista mitään.

        MIESTEN PALKAN ON OLTAVA selvästi suurempi kuin naisten
        koska palkasta viedään sosiaaliturva eli siihen kuuluu sairaudet ja ELÄKE-ETU

        Nainen on terveempi ja elää kauemmin

        ei missään kaupallisessa voitaisi antaa samaa eläkeprosenttia jos toinen kuolee
        geneettisesti nopeammin kuin toinen ryhmä
        eli eläke on osa palkkaa ja naisella elinikä on pitempi mikä kasvattaa
        naisen palkkaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan hyvä selitys. Erohan on hurja, miesten 48 vs. naisten 38 tuhatta keskiarvona.

        Ei kai täällä sen isommin vonguta naisten kirkkoon kuulumisesta kuin miestenkään. Yksi kirjoittaja vain on allerginen kaikelle missä mainitaan sukupuolten eroista mitään.

        Lasten vuoksi naisten kirkkoon kuulumisesta vongutaan enemmän.


      • Anonyymi kirjoitti:

        MIESTEN PALKAN ON OLTAVA selvästi suurempi kuin naisten
        koska palkasta viedään sosiaaliturva eli siihen kuuluu sairaudet ja ELÄKE-ETU

        Nainen on terveempi ja elää kauemmin

        ei missään kaupallisessa voitaisi antaa samaa eläkeprosenttia jos toinen kuolee
        geneettisesti nopeammin kuin toinen ryhmä
        eli eläke on osa palkkaa ja naisella elinikä on pitempi mikä kasvattaa
        naisen palkkaa

        Nainen töissä + eläkkeellä esim. vuodet 25-85 eli 60 vuotta. Mies 25-79 eli 10 % vähemmän. Tuo logiikka ei selittäisi kuin alle puolet erosta. (Ja sen mukaan pitäisi tupakoivan sohvaperunan saada enemmän palkkaa kuin kuntoilevan tupakoimattoman.)


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Nainen töissä eläkkeellä esim. vuodet 25-85 eli 60 vuotta. Mies 25-79 eli 10 % vähemmän. Tuo logiikka ei selittäisi kuin alle puolet erosta. (Ja sen mukaan pitäisi tupakoivan sohvaperunan saada enemmän palkkaa kuin kuntoilevan tupakoimattoman.)

        Naisen työuran keskeyttää lapset useammin ja pidemmäksi aikaa kuin miehen. Ja sitten pitää vielä kituuttaa pitkään pienellä eläkkeellä.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Nainen töissä eläkkeellä esim. vuodet 25-85 eli 60 vuotta. Mies 25-79 eli 10 % vähemmän. Tuo logiikka ei selittäisi kuin alle puolet erosta. (Ja sen mukaan pitäisi tupakoivan sohvaperunan saada enemmän palkkaa kuin kuntoilevan tupakoimattoman.)

        vitunkuuluisi miehen ja naisen elinkaaren ero on geneettinen


    • Anonyymi

      Ero johtuu ehkä siitä että kirkkoon kuulumattomat = mepat = me pakanat

      ovat pienempi joukko

      Arvaus on että lestadiolaiset ja mormonit ovat aika hyvätuloisia?
      Sijoittajat ovat ...
      RKP-läiset ovat ...

      eli pienemmillä ryhmillä on etulyöntiasema

      USAssa tliastoidaan rodun mukaan ja kun seuraan työttömyystilastoja
      joka määrää taloutta

      ylivoimaisesti työllistynein on aasialainen ja on lähes mahdoton löytää
      aasialaista naista työttömänä
      nehkerit ovat pohjalla muut hispaanit lähellä valkoisia ja meksikolaiset aika korkealla

      Valiitossa on varmaan vain jotain tukityöllistettyä pohjasakkaa tulosiirroilla eläjää tyyli on vähän sellaista
      sossua mankujaa pienituloisten ininää valtiolta tukea kinuavaa

      • Lestadiolaiset kuuluvat kirkkoon. Mormoneja taas on niin vähän, että eivät oikein millään riitä selitykseksi.


    • Anonyymi

      Ihan pienituloisilla ei mene kuntaveroa ja kirkollisveroa. Tällöin motivaatio erota (myös) taloudellisista syistä on pienempi kuin korkeampituloisilla, joilla perusvähennykset eivät pienennä verotettavaa tuloa niin paljon tai juuri mitään.

      • Anonyymi

        Kuitenkin jo 1800 e/kk nostaa kirkollisveroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuitenkin jo 1800 e/kk nostaa kirkollisveroa.

        Mutta vähemmän kun eroakirkosta verolaskuri. Se laskee yläkanttiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta vähemmän kun eroakirkosta verolaskuri. Se laskee yläkanttiin.

        Tässä saa ilmoittautua vapaaehtoiseksi tulkitsemaan tuloverolain pykäliä.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Tässä saa ilmoittautua vapaaehtoiseksi tulkitsemaan tuloverolain pykäliä.

        Vähennysten poistuminen juuri aiheuttaa kirkollisveron nousun ts. eroakirkosta laskuri tulee vähän lähemmäksi todellisuutta. MInkä verran, en osaa sanoa.

        Se joka laskurin tekee ja sitä mainostaa, vastaa sen totuudellisuudesta. Ei se joka katsoo verottajan papereita ja vertaa eroakirkosta laskurin tulosta ja toteaa todellisen veron olevan laskurin ilmoittamaa pienempi. Toki voi mielessä välähtää, kenen "etu" on, laskurin ylävireisyys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähennysten poistuminen juuri aiheuttaa kirkollisveron nousun ts. eroakirkosta laskuri tulee vähän lähemmäksi todellisuutta. MInkä verran, en osaa sanoa.

        Se joka laskurin tekee ja sitä mainostaa, vastaa sen totuudellisuudesta. Ei se joka katsoo verottajan papereita ja vertaa eroakirkosta laskurin tulosta ja toteaa todellisen veron olevan laskurin ilmoittamaa pienempi. Toki voi mielessä välähtää, kenen "etu" on, laskurin ylävireisyys.

        Mihin viestini katosi?

        Kirjoitin ettei tarkka summa ratkaise vaan suuruusluokka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin viestini katosi?

        Kirjoitin ettei tarkka summa ratkaise vaan suuruusluokka

        Ja kuka maksaa 300 euroa ei mistään mutta ei maksa 350 euroa mistään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin viestini katosi?

        Kirjoitin ettei tarkka summa ratkaise vaan suuruusluokka

        Miksi sitten tehdä mitään harhauttavaa laskuria ja luoda mielikuvaa että tässähän nyt oikein euron tarkkuudella lasketaan. Miksei laittaa vain esille suuruusluokat?

        Ja todellakin jos ihminen on eroamassa kirkosta (hän siis vielä kuuluu kirkkoon), niin hän voi tarkstaa kirkollisveron määrän sentilleen edellisen vuoden verotodistuksesta. EI tarvita mitään epäammattimaisia laskureita. On hyvä välillä katsoa mitä palkasta vähennetään ja seurata veroprosentin riittävyyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kuka maksaa 300 euroa ei mistään mutta ei maksa 350 euroa mistään?

        Vapaa-ajattelija nyt ei tahdo maksaa mistään mitään. Va:n vaivainen 20-30€ vuosimaksu on sietokyvyn rajoilla. Eipä sillä sitten paljon saakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kuka maksaa 300 euroa ei mistään mutta ei maksa 350 euroa mistään?

        Paikallislehden ilmoitussivun avaamalla voi todeta, että kirkolla on tarjolla paljonkin. Muutakin kuin kirkonmenoja. Veron ajatus ei ole sama kuin palvelumaksun. Vaikka kirkollisvero on siitä poikkeava vero ettei sitä ole pakko maksaa.

        Toisesta kommentista mieleen (kertomuksen mukaan) juutalainen sanonta:
        "Talmudista löytyy jokaiselle jotain ja paljon ei kenellekään."
        Mukavaa viikonloppua!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vapaa-ajattelija nyt ei tahdo maksaa mistään mitään. Va:n vaivainen 20-30€ vuosimaksu on sietokyvyn rajoilla. Eipä sillä sitten paljon saakaan.

        "Vuoden 2021 verotustietojen perusteella palkansaajien palkkatulojen keskiarvo oli 43149 euroa ei-kirkollisverovelvollisilla ja 40213 evlut kirkkoon kuuluvilla. Olemmeko me uskonnottomat ahkerampia, ahneempia, vai onko meillä parempi tuuri tai johtuuko ero jostain taustatekijästä?"

        Aloitusta ja va-jäsenmaksua/kirkollisveroa verraten, vaikuttaisi siltä, että kysymys voi olla sekä uskonnottomien ahneudesta että saituudesta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paikallislehden ilmoitussivun avaamalla voi todeta, että kirkolla on tarjolla paljonkin. Muutakin kuin kirkonmenoja. Veron ajatus ei ole sama kuin palvelumaksun. Vaikka kirkollisvero on siitä poikkeava vero ettei sitä ole pakko maksaa.

        Toisesta kommentista mieleen (kertomuksen mukaan) juutalainen sanonta:
        "Talmudista löytyy jokaiselle jotain ja paljon ei kenellekään."
        Mukavaa viikonloppua!

        Olen tästä samaa mieltä. Jos nyt karkeasti vaikka vero on 250 € ja käy joka toinen sunnuntai kirkossa, se on enää 10 € / kerta eli vähemmän kuin halpa elokuvalippu. Siihen päälle tosiaan raamattupiirit, joululaulut ja vastaavat.

        Ja sekin on totta, että kirkon jäsenyyttä ei kai kirkon oman opinkaan mukaan pitäisi ajatella tuotto-panos -suhteena.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Olen tästä samaa mieltä. Jos nyt karkeasti vaikka vero on 250 € ja käy joka toinen sunnuntai kirkossa, se on enää 10 € / kerta eli vähemmän kuin halpa elokuvalippu. Siihen päälle tosiaan raamattupiirit, joululaulut ja vastaavat.

        Ja sekin on totta, että kirkon jäsenyyttä ei kai kirkon oman opinkaan mukaan pitäisi ajatella tuotto-panos -suhteena.

        Niinpä, mutta veron ajatus ei ole se, että minä saan palveluita kohtuuhinnalla vaan että kaikki tarvitsevat/haluavat niitä saavat varallisuudesta riippumatta. Kirkko tuottaa joko ilmaisia tai kohtuullisesti hinnoiteltuja palveluita varsin laajalle ikäryhmälle. Kerhotoimintaa, retkiä, ikääntyneiden piirit jne...

        Itse ajattelen näin, että osa uskonnonvapautta on se, että erilaisia tapahtumia erilaisille ihmisryhmille on tarjolla ja ulottuvilla. Ettei käy kuten maaseudun autioiduttua, että vapaus on kyllä mennä bussipysäkkikyltin kohdalle odottamaan bussia, muttei siitä bussi ole kymmeneen vuoteen kulkenut. SInulla lienee asiasta täysin päinvastainen kanta?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, mutta veron ajatus ei ole se, että minä saan palveluita kohtuuhinnalla vaan että kaikki tarvitsevat/haluavat niitä saavat varallisuudesta riippumatta. Kirkko tuottaa joko ilmaisia tai kohtuullisesti hinnoiteltuja palveluita varsin laajalle ikäryhmälle. Kerhotoimintaa, retkiä, ikääntyneiden piirit jne...

        Itse ajattelen näin, että osa uskonnonvapautta on se, että erilaisia tapahtumia erilaisille ihmisryhmille on tarjolla ja ulottuvilla. Ettei käy kuten maaseudun autioiduttua, että vapaus on kyllä mennä bussipysäkkikyltin kohdalle odottamaan bussia, muttei siitä bussi ole kymmeneen vuoteen kulkenut. SInulla lienee asiasta täysin päinvastainen kanta?

        Olemme samaa mieltä siitä, että kirkollisveroa, aatteellisen järjestön jäsenmaksua ja usein muunkaan yhdistyksen jäsenmaksua ei pitäisi ajatella oman edun kannalta.

        Uskonnonvapaudesta en oikein ymmärrä mitä pitäisi tehdä, jos ei löydy väkeä ylläpitämään esimerkiksi kirkkoja. Ei kai se valtion varoin hoidettavakaan juttu ole, että palkattaisiin papistoa, kunnostettaisiin kirkkoja jne?


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Olemme samaa mieltä siitä, että kirkollisveroa, aatteellisen järjestön jäsenmaksua ja usein muunkaan yhdistyksen jäsenmaksua ei pitäisi ajatella oman edun kannalta.

        Uskonnonvapaudesta en oikein ymmärrä mitä pitäisi tehdä, jos ei löydy väkeä ylläpitämään esimerkiksi kirkkoja. Ei kai se valtion varoin hoidettavakaan juttu ole, että palkattaisiin papistoa, kunnostettaisiin kirkkoja jne?

        Itseaisassa olet itse kirjoittanut joskus siten, että kannatat uskonnonvapautta (ei uskonnosta vapautta) Ja se tarkoitti sinun mukaasi sitä, että jokainen voi mennä kirkkoon, mutta kukaan ei halua.
        Minä tiedustelin sinulta, kuinka tämä on mahdollista. Kuka yllä pitää tyhjät kirkot joihin on mahdollista mennä, mutta kukaan ei halua?

        Minulla asiassa ei ole ongelmaa. Hoidan oman osuuteni, mitä toiset tekevät, se on heidän asiansa. Yksilönä minun ei tarvitse tasapuolisuuden nimissä kuulua kaikkiin mahdollisiin yhdistyksiin ja seurakuntiin vaan voin valita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itseaisassa olet itse kirjoittanut joskus siten, että kannatat uskonnonvapautta (ei uskonnosta vapautta) Ja se tarkoitti sinun mukaasi sitä, että jokainen voi mennä kirkkoon, mutta kukaan ei halua.
        Minä tiedustelin sinulta, kuinka tämä on mahdollista. Kuka yllä pitää tyhjät kirkot joihin on mahdollista mennä, mutta kukaan ei halua?

        Minulla asiassa ei ole ongelmaa. Hoidan oman osuuteni, mitä toiset tekevät, se on heidän asiansa. Yksilönä minun ei tarvitse tasapuolisuuden nimissä kuulua kaikkiin mahdollisiin yhdistyksiin ja seurakuntiin vaan voin valita.

        En tiedä onko meillä tässä mitään näkemyseroa. Tai siis sinun toiveesi mukaan ketään ei pakoteta kirkkoon, mutta kaikki vapaaehtoisesti menevät, ja myös tukevat hommaa euroilla niin että saadaan kirkot rakennettua?


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        En tiedä onko meillä tässä mitään näkemyseroa. Tai siis sinun toiveesi mukaan ketään ei pakoteta kirkkoon, mutta kaikki vapaaehtoisesti menevät, ja myös tukevat hommaa euroilla niin että saadaan kirkot rakennettua?

        Kyllä. Mutta tarkennan vielä. Kirkollisvero ei ole pakkovero. Kirkkoon saa mennä vaikkei olisi rutiköyhä eikä maksaisi kirkollisveroa eikä olisi edes nappia kolehtiin. (Vaikka rakennukset nyt eivät ole kristinuskon ydin.) Tämä on siis minun mielipiteeni. Itse maksan mielelläni kirkollisveron vaikka en palveluja ainakaan juuri nyt tarvitsekaan.

        Luulen että lasten kohdalla näkemyksemme poikkeaa, koska itselleni uskonto edustaa voimavaraa. Koen uskonnon myönteisenä asiana mikä ei suinkaan pilaa lasta ja toivon että myös yhteiskunta ymmärtää tämän eikä pyri kasvattamaan kaikkia ateisteiksi.
        Tästä olemme ilmeisesti erimieltä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä. Mutta tarkennan vielä. Kirkollisvero ei ole pakkovero. Kirkkoon saa mennä vaikkei olisi rutiköyhä eikä maksaisi kirkollisveroa eikä olisi edes nappia kolehtiin. (Vaikka rakennukset nyt eivät ole kristinuskon ydin.) Tämä on siis minun mielipiteeni. Itse maksan mielelläni kirkollisveron vaikka en palveluja ainakaan juuri nyt tarvitsekaan.

        Luulen että lasten kohdalla näkemyksemme poikkeaa, koska itselleni uskonto edustaa voimavaraa. Koen uskonnon myönteisenä asiana mikä ei suinkaan pilaa lasta ja toivon että myös yhteiskunta ymmärtää tämän eikä pyri kasvattamaan kaikkia ateisteiksi.
        Tästä olemme ilmeisesti erimieltä?

        Po. "vaikka olisi rutiköyhä"


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6560
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2634
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2210
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1886
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1661
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1457
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe