Ilmavoimien komentaja kommentoi F-35-hävittäjien tilannetta

Anonyymi-ap

Suunnitelmien mukaan mennään!!

Yhdysvalloissa aletaan vuonna 2025 kouluttaa suomalaisia mekaanikkoja ja ohjaajia käyttämään sekä huoltamaan F-35-hävittäjiä.

Suomen liittyminen Natoon on iso muutos myös Puolustusvoimille, kertoo Ilmavoimien komentaja, kenraalimajuri Juha-Pekka Keränen.

– Ilmavoimissa integroidumme keskeiseksi osaksi Naton ilmapuolustusjärjestelmää. Se tarkoittaa sitä, että oma johtamisjärjestelmämme pitää yhteiskytkeä Naton järjestelmien kanssa, Keränen kertoo.

Keräsen mukaan Ilmavoimat on yhteistyön osalta teknisesti ja osaamiseltaan erittäin hyvällä tasolla. Keränen kommentoi Ilmavoimien ja F-35-hävittäjien tilannetta mediatilaisuudessa Pirkkalan lennostossa.

Lennostossa on meneillään Arctic Challenge Exercise 23 (ACE) -lentotoimintaharjoitus. Se on kansainvälinen harjoitus, johon osallistuu noin 3 000 sotilasta 14 eri maasta. Suomi on harjoitusten isäntämaa.

Rovaniemeen, Pirkkalaan, Rissalaan...

Ilmavoimissa on muitakin muutoksia luvassa. Vuonna 2021 Sanna Marinin (sd) hallitus valitsi Lockheed Martinin 126 F-35:n Suomen uudeksi hävittäjäksi. Ne korvaavat Suomen Ilmavoimissa Hornetit. Suomi hankkii kaikkiaan 64 uutta hävittäjää lisävarusteineen.

Keräsen mukaan Yhdysvalloissa aletaan vuonna 2025 kouluttaa suomalaisia mekaanikkoja ja ohjaajia käyttämään sekä huoltamaan F-35-hävittäjiä.

Ensimmäiset F 35-hävittäjät tulevat Suomeen syksyllä 2026.

– Ensin koneet viedään Rovaniemelle ja pääosa koneista jää sinne. Muutama kone menee myös Pirkkalaan ja Rissalaan, kertoo Keränen.

Osa peräti neljänsadan F-35-hävittäjän eturungon valmistuksesta tehdään Suomessa. Niistä lähes kaikki menevät maailmalle, mutta jo tilatut 64 kappaletta jäävät Suomeen, Keränen vahvistaa.

Lisää tiivistä yhteistyötä

Naton jäsenyyden myötä Puolustusvoimien tulee lisätä yhteistä operatiivista suunnittelua. Suomi tarvitsee lisää kykyä keskittää joukkoja mukaan kansainväliseen operaatioon, jos tarve tulee.

– Me olemme valmistautuneet kotimaan puolustukseen, emmekä ole miettineet isoa osastoa. Meiltä puuttuvat siihen liittyvät suorituskyvyt, ja nyt tarkastelemme, että miten tämä saadaan ratkottua yhdessä kumppaneiden kanssa ostopalveluina, Keränen sanoo.

Tulevatko suomalaiskoneet ja -lentäjät tulevaisuudessa siis harjoittamaan Naton koordinoimaa ilmavalvontaa esimerkiksi Venäjän rajalla?

– Totta kai hoidamme ilmavalvontaa Suomessa. Lisäksi osallistumme varmaan Baltian, Islannin ja Etelä-Euroopan ilmavalvontaan. Presidentin käskyn mukaisesti sitoudumme Naton asettamiin tehtäviin. Mitä ne tehtävät ovat, tulevat varmasti tarkentumaan, Keränen sanoo.

LUE MYÖSSuuri sotaharjoitus tuo pian 150 hävittäjää taivaalle – Ensimmäiset ovat jo Suomessa
Keräsen mukaan yhteistyön valmistelu on ollut pitkä, noin 20 vuotta kestänyt prosessi. Yhteistyötä on tehty siitä asti, kun Suomi tuli 90-luvun alussa Naton rauhankumppaniksi.

– Siitä asti olemme tehneet yhteistoimia. Olemme arvioineet, miten Nato toimii ja 2000-luvun vaihteessa ilmavoimissa siirryttiin englannin kielen käyttöön. Menimme Naton yhteiseen datalinkkijärjestelmään, Keränen kertoo.

Suomen ja Yhdysvaltain välille neuvotellaan parhaillaan sopimusta kahdenvälisestä puolustus­yhteistyöstä. Neuvottelut kestävät pitkään, jopa parikin vuotta. Esimerkiksi Norja teki vastaavanlaisen sopimuksen Yhdysvaltain kanssa vuonna 2021, ja sopimus antaa Yhdysvalloille muun muassa oikeuden käyttää Ryggen lentokenttää Oslon lähettyvillä.

Voisiko Suomella olla samanlaisia suunnitelmia luvassa?

– Sopimus on nyt valmisteilla, ja ulkoministeriö on vasta neuvotteluvaiheessa. Minulla ei ole yksityiskohtaisia tietoja neuvottelujen tasolta. Totta kai me Puolustusvoimissa varaudumme kaikkeen mitä sitten pyydetäänkin, Keränen sanoo.

92

915

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei ehdi koneet koneet tulla tänne.

      • Anonyymi

        Lupaatko heittää "lusikan nurkkaan", ennen sitä?. :-)


    • Anonyymi

      Onneksi vielä on Hornetit

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      GRIPEN PYSTYY, MUTTA PYSTYYKÖ F-35 ?

      https://www.verkkouutiset.fi/a/suomen-ilmavoimien-taistelutapaa-hehkutetaan-maailmalla-vaikuttavaa/

      Ruotsin ilmavoimien everstiluutnantti Carl Berqvist sanoi maansa kehittäneen samankaltaista taistelutapaa vuosikymmeniä. Lentokaluston selviytymistä ja taistelukykyä pyritään ylläpitämään hajauttamisella, jossa nojataan päätukikohtiin ja lähempänä sotatoimialuetta sijaitseviin tukikohtiin.

      Etummaiset kohteet ovat toiminnassa vain muutaman tunnin ajan, jotta kalusto pysyy jatkuvasti liikkeessä. Ruotsin Gripen-hävittäjät voidaan varustaa uusilla ohjuksilla alle kymmenessä minuutissa

      • Anonyymi

        F-35:ssa on niin huonot laskutelineet ja koneella on niin paljon painoa etteivät Suomen tiet kestä sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        F-35:ssa on niin huonot laskutelineet ja koneella on niin paljon painoa etteivät Suomen tiet kestä sitä.

        Ja kuitenkin ........ suome tiestöllä liikkuu päivittäin, YLI 70t painoisia ajoneuvoja ja yhdistelmiä. Miksi tiet eivät murru niiden alla?.


    • Anonyymi

      " Ilmavoimissa integroidumme keskeiseksi osaksi Naton ilmapuolustusjärjestelmää. Se tarkoittaa sitä, että oma johtamisjärjestelmämme pitää yhteiskytkeä Naton järjestelmien kanssa, Keränen kertoo."

      Nato-USA:a ei kiinnosta paskan vertaa se, paljonko Suomi saa informaatiota, kunhan F-35 antaa sitä automaattisesti ja kaiken USA:lle.

      Sitä se Joint- tarkoittaa.

    • Anonyymi

      ONNEKSI MEILLÄ ON HORNETIT

      https://www.uusisuomi.fi/uutiset/us/66edb816-f936-4217-ad4d-d642f74bd83d?ref=ampparit:583f

      Kaikkiin Horneteihin on tehty uusin MLU2 (mid-life update) -päivityskierros. Niistä löytyy esimerkiksi Nato-standardin mukainen Link 16 -datalinkki.

      ”Olemme täysin Nato-yhteensopivia, ja saamme tilannekuvan jaettua koneiden välillä, koneiden ja johtokeskuksen välillä ja AWACSin (tutkakone) kanssa.”

      Kypärätähtäin on osoittautunut erityisen hyväksi Sidewinder-ohjusten kanssa. Alkuviikosta olemme lentäneet perinteistä kurvataistelua muiden koneiden kanssa. Hornet on äärimmäisen hyvä kone lähitaistelussa, sillä se kaartaa tiukasti.”

      Koneiden avioniikka eli ohjaamoelektroniikka on nk. Super Hornet -varustuksessa, eli kypärätähtäin mukaan lukien ohjaamossa on viisi näyttöä.

      Tilannekuvaa parantavat myös nk. omakonetunnuskyselijät, eli järjestelmät, jotka varmistavat milloin kyseessä on oma ilma-alus.

      • Anonyymi

        Venäläiset lukee tätä kirjoittaa tänne ja te vedätte tätä tyhmien kopioiden uutistoimiston täällä tyyliin Reuters Novosti suomeksi ei hän kuin ilman järkeä te.


    • Anonyymi

      Paras tämän hetken taistelukone , näyttää närhen munat joka ainoalle hävittäjälle mitä muilta löytyy.

    • Anonyymi

      Oiva rahansiirto Suomen mänteiltä jenkkien taskuun!

      • Anonyymi

        Ennemmin jenkeille kuin huijari Ranskaan


    • Anonyymi

      https://www.lentoposti.fi/uutiset/suomi_ostaa_f_35a_h_vitt_j_j_rjestelm_n_gbu_53b_sdb_ii_ampumatarvikkeita_35_miljoonalla_eurolla

      Suomi ostaa Lockheed Martin F-35 Lightning II -hävittäjäjärjestelmän ampumatarvikkeita Yhdysvaltojen hallinnolta FMS-kauppana (Foreign Military Sales). Hallitus hyväksyi 1. kesäkuuta noin 35 miljoonan euron hankintasopimuksen koskien GBU-53/B SDB II -liitopommeja. Kaupan toteuttaa Puolustusvoimien Logistiikkalaitos.

      Pienikokoinen, mutta vaikutuskykyinen GBU-53/B StormBreaker SDB II mahdollistaa pienemmän lentokonemäärän käytön kohteita vastaan verrattuna suurempiin aseisiin, jotka vaativat enemmän lentokoneita. Liitopommi yltää yli 70 kilometrin etäisyydelle ja sopii myös liikkuvien kohteiden tuhoamiseen. F-35 -hävittäjä voi kuljettaa sisäisesti jopa 20 StormBreakeria tai vaihtoehtoisesti esimerkiksi kahdeksan StromBreakeria ja kaksi AIM-120 AMRAAM -ilmataisteluohjusta.

    • Anonyymi

      Hyvä

    • Anonyymi

      r......n itkijä paniikissa kun Koulutukset alkaa

      • Anonyymi

        No koulutukset on jo ollut teillä on tosi vanhaa tietoa ei niitä johonkin venäjä iltasanomien toimittajille anneta kuulkaa oikeita tietoja ei täällä nyt niin tyhmiä olla tiedetään venäjän mediat täällä ja lähiöissä sekä työpaikoilla toimittajat urkkii vakoilee


    • Anonyymi

      ITÄMERI ON NATOMERI


      https://www.verkkouutiset.fi/a/venajalta-kova-arvio-suomen-ja-liittolaisten-puolustuksesta-venajan-laivastolla-ei-ole-enaa-tilaa-toimia/

      Tulevien F-35-hävittäjien toimintasäden noin 1 000 kilometriä, mikä merkitsee, että kaikki Venäjän Itämeren ja Pohjoisen laivaston tukikohdat ja ydinsukellusveneitä rakentava Severodvinskin telakka ovat teoriassa niiden saavutettavissa.

      Asiantuntija mainitsee Tanskan, Norjan, Suomen ja Ruotsin ilmavoimien keväällä tekemän aiejulistuksen, jossa ne sitoutuvat tiiviimpään yhteistyöhön. Mailla on käytettävissään 200-250 monitoimihävittäjää. Venäjällä on edelleen enemmän hävittäjiä, mutta niistä vain noin 300 on edistyksellisimpiä Su-30SM ja Su-35 hävittäjiä sekä Su-34 hävittäjäpommittajia.

      – Ja kun otetaan huomioon näiden maiden F-35-hävittäjien määrän käynnissä oleva kasvu, tulee tämän yhteisen kyvyn laatu olemaan reilusti ylivoimainen Venäjään nähden tällä vuosikymmenellä.

      Pavel Luzin nostaa esiin myös sen, miten vähän venäläiset pilotit todellisuudessa pääsevät harjoittelemaan.

      Moskovan vuodesta 2014 aloittamissa panostuksissa Itämeren laivaston kalustoon sekä ilmavoimiin ja ilmapuolustukseen alueella oli järkeä vain, kun Suomi ja Ruotsi eivät vielä olleet Natossa.

      Suomen ja myöhemmin Ruotsin jäsenyydet merkitsevät asiantuntijan mukaan myös sitä, ettei Venäjän laivastolle jää enää yksinkertaisesti tilaa toimia Itämerellä.

    • Anonyymi

      https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/5ea26340-9d7a-4235-866e-7f71da9ed1b0?ref=ampparit:37c7

      Hyvää meillä on integroitu, monikerroksinen ilmapuolustusjärjestelmä, osaaminen ja lentokalusto. Erityisen hyvä asia on hyppäys F-35-järjestelmään”, Keränen selvittää.

      Puutteita Ilmavoimissa on kansainväliseen toimintaan valmistautumisessa. Ilmavoimilta puuttuu kyky keskittää suurempia sotilasosastoja Naton yhteisoperaatioihin.

      ”Tarkastelemme, miten tämä saadaan ratkottua, että meillä on oikeasti kyky keskittää joukkoja kv-operaatioihin.”

      Keränen on aiemmin pohtinut suuremman kuljetuskonekaluston tarvetta.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      SU-57 voi mahdollisesti valmistua ennenkuin NATO mailla on yli 1000 6. sukupolven hävittäjiä.
      Se mahdollisesti ei ole mikään fifty sixty vaan prommilen osia jos...jos...jos edes sitä.

    • Anonyymi

      PIENI HYÖTYKUORMA ASEKUILUISSA, TEHOTON MOOTTORI


      https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/223fc1c7-f019-45fe-8512-98ee49173e02?ref=ampparit:3498

      Syitä, miksi F-35 tuli valituksi Suomen seuraavaksi monitoimihävittäjäksi.

      ”Kolme pääteemaa ovat selviytymiskyky, verkottuneisuus joka liittyy sekä suoritus- että selviytymiskykyyn ja hyvät sensorijärjestelmät. Ne ovat kaikissa koneissa samat, eikä sensoreita varten tarvita erillisiä säiliöitä.”

      Koneen plussaksi lasketaan sekin, että se kantaa aseistusta kahdessa sisäisessä asekuilussa. (Toki myös ulkoisissa ripustimissa tarvittaessa, mutta se kasvattaa koneen tutkapinta-alaa.)

      ”Se antaa mahdollisuuksia operatiiviseen harhauttamiseen, kun vastustaja ei tiedä, mitä sisällä on. Huono puoli on rajoitettu määrä: siellä voi olla kuusi ilmataisteluohjusta tai kaksi ilmataisteluohjusta ja kahdeksan SDB-pommia (GBU-39B Small Diameter Bomb, liitävä täsmäpommi), tai isompia aseita pari kappaletta.”

      Koneen vahvuuksiin kuuluu myös sen tilannekuva. Keränen muistuttaa, että Venäjän Ukraina-invaasion tiedustelutehtävissä on käytetty F-35-kalustoa.

      Koneessa voidaan käyttää myös pääosaa Hornetien aseista.

      F-35:een ei kehitetä kokonaan uutta moottoria, vaan koneen nykyiseen Pratt & Whitney F135 -moottoriin tulee päivityspaketti.

      • Anonyymi

        Lisähankintoja tarvitaan:

        ”Kaukovalvontatutkat vanhenevat vuoteen 2030 mennessä. Seuraava isompi hanke on, kun mietitään, mikä on se teknologia, jolla ne voidaan korvata.”

        Ongelmia tuottaa myös avaruustilannekuva, sekä sen tuottaminen Puolustusvoimien joukoille, sekä avaruudesta Suomeen kohdistuva tiedustelu.


    • Anonyymi

      Ilmavoimien komentaja on vaitonainen?

      #Koko Suomen sotilasilmailuun kuluu vuosittain noin 50–60 miljoonaa litraa lentopetrolia. Suurin osa polttoaineesta palaa nykyisten monitoimihävittäjien, siis Hornetien, lentotoiminnassa.

      Sotilasilmailusta aiheutuu vuosittain noin 135 000–140 000 hiilidioksiditonnin päästöt. Suurin osa päästöistä tulee hävittäjien lennoista.

      Sitran laskelmien mukaan keskimääräisen suomalaisen hiilijalanjälki on kymmenisen tonnia. Sotilasilmailun päästöt vastaisivat siis 13 500–14 000 tavallisen kansa­laisen päästöjä.#

      • Anonyymi

        Venäläisten sotahulluus aiheuttaa päästöjä


      • Anonyymi

        Ukraina houkutti muutaman venäläisen tulevassa juoksuhautaan ja venäjän miinakentän et silleen.


    • Anonyymi

      Lisähankintoja tarvitaan:

      Kokovartalotutkat vanhenevat vuoteeseen mennessä. Seuraava isompi hanke on, kun mietitään, mikä on se teknologia, jolla ne voidaan korvata. On riski että lentokoneeseen salakuljetetaan hiustenhoitoainetta enemmän kuin desi?

    • Anonyymi

      ENTÄ SUOMI?


      https://www.verkkouutiset.fi/a/alankomaat-ostaa-f-35-havittajiinsa-tutkasateilyyn-hakeutuvia-ohjuksia/#99fb87ba

      AGM-88G-ohjus on vastaus korkeateknologisille ja kauas ulottuville ilmatorjuntaohjusjärjestelmille. AARGM-ER on mallinnettu digitaalisesti, ja siinä on uusi moottori, optimoitu taistelukärki, elektroniikka ja sensorit. Se lentää nimensä mukaisesti 20–50 prosenttia pidemmälle kuin edeltäjänsä ja on sitä nopeampi eli vaikeammin torjuttava.

      Ohjuksen suunnitteluun vaikutti merkittävästi se, että sen pitää mahtua F-35:n asekuiluun

      • Anonyymi

        Noita on mukava sovitella F-35:n ahteriin sielä hangaarin hämärässä samaan aikaan kun L&M:,llla yrittävät keksiä, kuinka saada kalkkuna lentämään?


      • Anonyymi

        Jaa. Meinaako Suomikin siis hyökkäillä vuohipaimenien kimppuun`ilmasta KÄSIN.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa. Meinaako Suomikin siis hyökkäillä vuohipaimenien kimppuun`ilmasta KÄSIN.

        Paimenilla on hampaat kuin vuohilla 😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa. Meinaako Suomikin siis hyökkäillä vuohipaimenien kimppuun`ilmasta KÄSIN.

        No ... eihän kaltaisees PELKURIPASKAAN muuta tarvitse käyttää.


    • Anonyymi

      Mitsubishi toimittaa toimivat moottorit Suomen kalkkunoihin, korvaamaan BrattWinsleyn roskoppia.

      • Anonyymi

        Lisäkustannuksia?

        No totta vitussa!


      • Anonyymi

        Melkonen paska himmeli toi F-35.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Melkonen paska himmeli toi F-35.

        Pidä ny vdun IMBESILLI, se turpas kii.


    • Anonyymi

      "Noita on mukava sovitella F-35:n ahteriin sielä hangaarin hämärässä samaan aikaan kun L&M:,llla yrittävät keksiä, kuinka saada kalkkuna lentämään?"

      Et näemmä osaa edes lukea trolli.
      Se on jo sovitettu F-35A koneeseen. Ja integroidaan muihinkin koneisiin.

      Yhdysvalloissa ohjus integroidaan ilmavoimien F-35A-hävittäjien lisäksi merivoimien Super Hornet-, EA-18G Growler- sekä merijalkaväen F-35B- ja F-35C-koneisiin.

    • Anonyymi

      HALVALLA EI SAA HYVÄÄ

      Puolustusministeri Antti Kaikkonen piti tiedotustilaisuudessa pitkän hiljaisuuden ja kertoi sitten Suomen ostavan F-35:n. Odottamatonta oli, että Kaikkonen kertoi Suomen ostaneen halvimman.

      Puolustusvoimien mukaan yhdysvaltalaisen Lockheed Martinin F-35-hävittäjien tarjous oli viidestä kilpailevasta tarjouksesta edullisin.

    • Anonyymi

      Kaksi Yhdysvaltain Euroopan ilmavoimien USAFE:n Lockheed Martin F-35A Lightning II -hävittäjää ja Suomen Ilmavoimien F/A-18 Hornet -hävittäjä suorittavat ylilennon Helsingissä torstaina 15. kesäkuuta.

      Turun lentonäytökseen Ison-Britannian Lakenheathin tukikohdasta matkalla olevat Yhdysvaltain Euroopan ja Afrikan Ilmavoimien USAFE-AFAFRICA:n F-35A -hävittäjät nähdään Helsingin yllä 15. kesäkuuta 2023. Häivehävittäjät suorittavat ylilennon yhdessä Suomen Ilmavoimien F/A-18 Hornetin kanssa Yhdysvaltain Helsingin-suurlähetystön yli noin kello 15.00.

      • Anonyymi

        Huonoa suomen kieltä. Onko USAFE-AFAFRICA tiedotteen takana?

        Mutta pähkinänkuoressa: Siis merkittävästi kohonnut putoilevan lentoromun vaara Helsingissä torstaina 15. kesäkuuta.


      • Anonyymi

        "Huonoa suomen kieltä. Onko USAFE-AFAFRICA tiedotteen takana?"

        Näemmä ovat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Huonoa suomen kieltä. Onko USAFE-AFAFRICA tiedotteen takana?"

        Näemmä ovat.

        Sotapelissä testattu, ei oikeesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sotapelissä testattu, ei oikeesti.

        Todistettavasti haavemaailmassa...testattu...


    • Anonyymi

      "Ilmavoimien komentaja kommentoi F-35-hävittäjien tilannetta" otsa tuskan hiessä.

      Kyllä se siinä tietsikka pelissä käynnistyi ja lensikin...

      • Anonyymi

        Reaalimaailmassa niin ei käy.


      • Anonyymi

        F-35 osoittautui pilvi unelmaksi.


    • Anonyymi

      "Ilmavoimien komentaja kommentoi F-35-hävittäjien tilannetta"

      No kyllä niiden pitäis pystyä lentään - ihan oikeesti!

    • Anonyymi

      ostettiin kalliilla vanhentunut ase-systeemi.
      Ehkä kannattaisi vielä hankkia panssarilaiva maalitauluksi,, niin olisi sitten sota-antiikki kokoelma täydellinen !!

      Vai siviilejä vastaanko, esim. omaa kanssako vastaan, tarvitaan näitä antiikki aseita ?
      Kun sotaan nämä on vain kalliita maalitauluja....

      • Anonyymi

        Juuri näin. 👍


    • Anonyymi

      https://www.jamsanseutu.fi/uutiset/art-2000009665132.html

      PATRIA ja Lockheed Martin ovat allekirjoittaneet Suomen F-35-hankkeen ensimmäisen suoran teollisen yhteistyön raamisopimuksen, Patria tiedottaa. Sopimus kattaa Patrian F-35-eturunkojen kokoonpanon Suomessa.

      Keskeisimmät teollisen yhteistyön projektit Patrialle sisältävät laajamittaisen F-35-eturunkojen valmistamisen Suomessa myös kansainvälisille käyttäjille sekä rakennekomponenttien tuotannon. Tämän lisäksi Patria valmistautuu yhdessä moottorivalmistaja Pratt & Whitneyn kanssa F135-moottorin tuotantoprojekteihin.

      • Anonyymi

        Nuo Pratt & Whitneyn moottori voi suoralta kädeltä hylätä ja ottaa toimivat ja vähän saastuttavat moottorit Mitsubishiltä.


    • Anonyymi

      "Nyt joukkojen tulee ottaa huomioon, että halpa lennokki voi havaita panssarivaunun ja ”äärimmäisellä tarkkuudella” myös tuhota sen.

      – Näemme taistelukentällä nyt eräänlaista läpinäkyvyyttä. Kykyä nähdä lähes kaikkialle"

      MISSÄ VIIPYY SUOMEN LENNOKIT

    • Anonyymi

      "Ilmavoimien komentaja kommentoi F-35-hävittäjien tilannetta"

      TILANNE ON KIRISTYNYT!

      Ei ne toimi, Ei toimi...

      • Anonyymi

        Yhdysvallat tilasi itselleen ne Suomen F-35:t

        Yhdysvallat omistaa, Suomi maksaja?


    • Anonyymi

      "MISSÄ VIIPYY SUOMEN LENNOKIT"

      Ne on olleet Suomen puolustusvoimilla jo pitkään ja uusia tulossa.

      Oletko vammainen tiltu kun et pysty tarkastamaan asioita?

    • Anonyymi

      "Ilmavoimien komentaja kommentoi F-35-hävittäjien tilannetta"

      Natoyhteensopivuus vaatii rahaa. Myös lentäjien kassa voidaan yhteisen hyvän nimissä joutua hävittämään kun hävittäjä asiat nyt tulivat kerran taas puheeksi.

      https://www.ksml.fi/paikalliset/6018925

      Mutta nää hävittäjä asiat on erittäin raskaita ja ikäviä. Puhuttasko vaikka Puuttinista?

    • Anonyymi

      Koko F-35 koneiden suunnittelun konsepti lähti aikoinaan häivelähtökohdista, joka jo nykyaikana on vanhentunut. Näinnä yli 30 vuotena on tähän häiveominaisuuteen kehitetty kaikki tarvittavat vastatoimet. Näin olle konneet joiden konseptuaalisena lähtökohrtana on painotettu "häiveteknologia", ovat jo perusteiltaan vanhentuneet.
      Nykyisin kehitettävissä uusissa 5- sukupolven koneissa häiveominaisuus on yksi ominaisuus muiden joukossa, mutta koneet painottuvat enemmänkin myös nopeuteen ja koneen eri järjestelmien toimivuuteen (näitä on ollut F-22 jo alusta lähtien kun sitä kehitettiin ilmaherrushävittäjä).

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      OMAKEHU

      https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/94e1e6aa-b138-4882-bd70-8e29817778b3?ref=ampparit:a8fe


      kaksi Yhdysvaltain ilmavoimien Lockheed Martin F-35A Lightning II -koneyksilöä saapui maanäyttelyyn.

      Koneet tulivat Britannian RAF Lakenheathin tukikohdasta yhden ilmatankkauksen avustamana.

      Kaikkien aikojen paras ilmaherruushävittäjä”, Snoop virnistää.

      Hänen mukaansa viidennen sukupolven hävittäjän lentäminen tuntui alussa erilaiselta.

      ”Kone on niin uusi, ja siinä on paljon sellaisia kyvykkyyksiä, joista emme aiemmin voineet uneksiakaan. Se on aivan ilmiömäinen, ja todella maailman edistynein hävittäjä.”

      F-15:n raakaa suorituskykyä lentonopeuden ja -korkeuden suhteen Snoop kuitenkin ikävöi.

      ”Se on kyllä sääli, meillä oli tapana hengailla yli 40 000 jalassa (n. 12 200 m). Nyt ei toki ole tarvettakaan mennä niin korkealle, sillä teemme paljon ilmasta maahan -toimintaa. Suuren lentokorkeuden hyöty tulee esimerkiksi siirtolennoissa, kuten tänään, sillä se auttaisi säästämään polttoainetta.”

      Jo koneen peruslentäminen on hieman erilaista puuhaa, sillä F-15C:ssä ohjaimissa on vielä perinteinen fyysinen yhteys ohjainpintoihin.

      ”Siihen tottuminen vaati tosiaan aikaa. Hydraulisten ohjainten välityksellä lentäjä todella tuntee lentokoneen tekemän työn, kun taas [F-35:n] sidestick-ohjain on herkempi ohjauspaineelle. Mutta kone lentää todella juohevasti ja hyvin pienilläkin lentonopeuksilla.

      Ilmasta ilmaan -kyvykkyydessä F-35 on lentäjän mielestä ”ilmiömäinen” ja täysin verrattavissa F-22 Raptoriin.

      ”Häive todella auttaa ilmasta ilmaan -tehtävissä. Tutka ja koko avioniikkavarustus on niin edistynyt, että pystyt tarkkailemaan paljon aiempaa pidemmältä matkalta kohteita, jotka eivät kykene havaitsemaan sinua. Siinä saa mahdollisuuden laukaista ohjuksen ensimmäisenä.”

      Pratt & Whitney F135 on maailman voimakkain hävittäjämoottori. Ei sitä edes huomaisi, että koneessa on vain yksi moottori, sillä se on niin tehokas ja suhteellisen polttoainetaloudellinen.

      • Anonyymi

        "suhteellisen polttoainetaloudellinen." tarkoittaa lyhyttä toimintasädettä sano.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "suhteellisen polttoainetaloudellinen." tarkoittaa lyhyttä toimintasädettä sano.

        Yhdellä ilmatankkauksella tulivat Britaniasta astu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdellä ilmatankkauksella tulivat Britaniasta astu

        Jaa. No mitäs ne ilmatankkkauskonneet teki niiden reitin varressa flightradarissa?😉

        Tankkas F-35 iso-janoja.


      • Anonyymi

        Pollttoaineen riittävyy ja sen säästötarve tulee F-35:sta puhuttaessa jatkuvasti esiin.

        Mitähän varten? 😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdellä ilmatankkauksella tulivat Britaniasta astu

        Niissä ei ollut asejuormaa mutta ulkoiset lisäpolttoainesäiliöt oli, koska tutkissa PITI näkyä.


    • Anonyymi

      F-35:n häive haihtui heti kun kaupat oli sovittu ja allekirjoitettu. PUF!

    • Anonyymi

      "Ilmavoimien komentaja kommentoi F-35-hävittäjien tilannetta"

      No kyl sen pitä lentää mereen putoamatta. Niin ne ainaki lupas.

      Nii'in. Häivekone se on. Siksi sitä ei nyt merestä löydetä!

    • Anonyymi

      "Ilmavoimien komentaja kommentoi F-35-hävittäjien tilannetta"

      Paksan möivät!

    • Anonyymi

      "Ilmavoimien komentaja kommentoi F-35-hävittäjien tilannetta"

      Puolustusvoimien teknisen tutkinnan mukaan, "suhteellisen polttoainetaloudellinen" tarkoittaa erittäin lyhyttä toimintasädettä.

      Jano, mikä ihana tekosyy?

    • Anonyymi

      https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/f-35-havittajan-tietokone-sekosi-pyorteisessa-ilmassa-tuloksena-166-miljoonan-dollarin-edesta-romua/f0ef3165-400a-457b-b1d7-6c666e3760a1

      Turmakone oli noin 3 000–4 000 jalan (noin 900–1 200 m) vaakaetäisyydellä sitä ennen laskuun menevästä koneesta, kun jättöpyörteiden varalle etäisyyttä olisi pitänyt ottaa 9 000 jalkaa (noin 2 700 m). Niinpä edeltävän koneen aiheuttamat pyörteet eivät olleet ehtineet laantua.

      Pyörteet kuitenkin aiheuttivat ongelmatilanteen, jossa ilmavirtauksen ominaisuuksia mittaava vasen monitoimianturi meni vikatilaan ja oikean anturin tila vaihteli normaalin ja vikatilan välillä.

      Nyt kuitenkin sensorien arvoja analysoiva ADA-ohjelmisto (Air Data Application) ei tilanteen seurauksena enää kyennyt toimimaan suunnitellusti ja antoi virheellisiä komentoja ohjauspinnoille. Toisin sanoen F-35 ei enää totellut lentäjää.

      Havaitsin todella isoja ohjauspintojen liikkeitä, joissa vakaajat, siiven jättöreunan laipat ja sivuperäsimet liikkuivat kaikki varsin nopeasti, todennäköisesti suurimmilla nopeuksillaan.”

      Koelentäjän mukaan kone meni nopeasti ”noin 30–40 asteen sivuluisuun, mikä on todella kaukana normaaleista suoritusarvoista. Käytännössä sellaisesta ei enää ole mahdollisuutta ottaa konetta hallintaan. Normaalisti sivuluisun suurin sallittu arvo on 8 astetta. Sitten se tietysti kallistui nopeasti vasemmalle”.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Arabit iskee kaulasuoneen suoraan huume piikkiä gammahuumeita täällä ette te mitään älyä ne vie rahat työpaikat tavarat täälläkin.

    • Anonyymi

      Norjasta tulee pian apuun 80 KPL F - 35 JOS ALKAA TULLA TIUKKAA

      • Anonyymi

        Uusia F-35-monitoimihävittäjiä koskevat toimitusongelmat ovat aiheuttamassa päänsärkyä koneita hankkineille ostajamaille Euroopassa.

        Myös Suomi on hankkimassa 64 kappaletta F-35-monitoimihävittäjiä nykyisten Hornetien korvaajaksi. Uuden kaluston on suunniteltu olevan käytössä 2030-luvun alussa.

        DefenceNews-sivusto kertoo, että F-35-hävittäjien toimitukset ovat pysähdyksissä, kun Lockheed Martin tappelee ”Technology Refresh 3” -nimisen ohjelmistopäivityksen kanssa. TR-3-päivitys tarjoaa F-35:n tietojärjestelmille enemmän laskentatehoa.


    • Anonyymi

      Belgian Ilmavoimat kieltäytyivät vastaanottamasta tänään 14.8-23 USA:lta tilamiaan F-35 koneita. Perusteluna oli niiden keskeneräisyys ja noin 800 vikaa ja puutetta.

    • Anonyymi

      Ei niissä mitään 800 vikaa ole. Päivityspaketista eli parannuksista nykyiseen versioon on kyse.
      Luulisi tiltunkin olevan onnellinen kun F-35 koneita päivitetään. Venäjähän lentää 40v vanhoilla ohjelmistoilla.....

      F-35 on viivästyksiä TR-3-paketin lentosertifioinnin suorittamisessa, mikä sai Lockheedin alentamaan F-35-toimitustavoitteitaan vuodelle 2023.

      TR-3 on joukko laitteisto- ja ohjelmistoparannuksia, jotka on suunniteltu lisäämään dramaattisesti viidennen sukupolven F-35:n suorituskykyä pitkällä aikavälillä. Päivitykset sisältävät tehokkaamman lentotietokoneen, uuden käyttöohjelmiston ja parannetun kosketusnäytön ohjaamonäytön.

      Nämä parannukset tekevät jokaisesta F-35:stä tehokkaan ilmassa olevan datakeskuksen, joka pystyy keräämään ja lähettämään taistelukentän tietoja 5G-nopeuksilla.

      "TR-3 on F-35:n kriittinen tietokoneprosessointielektroniikan päivitys, joka tarjoaa jatkossakin kaikille lentäjillemme kyvyn, jota he tarvitsevat menestyäkseen mitä tahansa vastustajaa vastaan", Yhdysvaltain ilmavoimien (USAF) kenraaliluutnantti Mike Schmidt sanoi tammikuussa, kun ensimmäinen TR-3-koelento käynnistettiin.

      Tietokonepäivitys toimii perustana myöhemmälle, vielä merkittävämmälle suorituskykyparannuspaketille, joka otetaan käyttöön F-4:n tulevassa Block 35 -suunnittelupäivityksessä.

      • Anonyymi

        F-35: sten ei kannata lentää kovin lähellä toisiaan, ettei niiden tietokoneet sekoa🪂 Kun on paljon tekniikkaa, niin vikaantuminen on todennäköisempää

        "Turmakone oli noin 3 000–4 000 jalan (noin 900–1 200 m) vaakaetäisyydellä sitä ennen laskuun menevästä koneesta, kun jättöpyörteiden varalle etäisyyttä olisi pitänyt ottaa 9 000 jalkaa (noin 2 700 m)."


    • Anonyymi

      Hienoa että löytyy aasintuntija joukosta joka osaa määritellä F-35 koneiden keskinäiset etäisyydetkin lukemalla MV-lehden tiedepalstaa.

    • Anonyymi

      HORNETIT RULAA✈️

      https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/b5eb1904-a8ea-46ba-8cec-18ca2b081862?ref=ampparit:9a7e

      Kanadan alkuperäinen CF-188-kalusto on valmistunut tehtailta vuosina 1982–88, ja tuolloin hankitut koneet olivat ensimmäisen sukupolven versioita eli A- ja B-tyyppejä. Suomen Hornet-kalusto taas muodostuu C- ja D-versioista (A- ja C-versiot ovat yksipaikkaisia, B:t ja D:t vastaavasti kaksipaikkaisia).

      Ensimmäinen päivitetty CF-188-koneyksilö valmistui L3 Harrisin Mirabelin -yksiköstä aiemmin tänä kesänä. Kanada joutuu päivittämään nykyistä 94 Hornetin arsenaaliaan, kunnes tuleva F-35-kalusto 🛩 🪂 saavuttaa täyden operatiivisen kykynsä vuonna 2032.

      Päivitysohjelma on kaksivaiheinen. Ensimmäisessä vaiheessa kaikki CF-188:t saavat muun muassa uudet transponderit, radiojärjestelmät, tehtävätietokoneet sekä uudet gps- ja inertianavigointijärjestelmät.

      36 koneyksilöä varustetaan muun muassa uudella tutkalla, Sidewinder- ja Amraam-ilmataisteluohjusten uusilla versioilla sekä AGM-154 JSOW -liitopommeilla.

    • Anonyymi

      https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/00724b61-d45e-4672-b721-cba7b8a56b49?ref=ampparit:28b4

      Lapin lennostossa Rovaniemellä on alkanut tulevien F-35-monitoimihävittäjien tilojen ja infran rakentaminen.
      Rovaniemen tukikohdan hanke sisältää uudisrakentamisen lisäksi peruskorjausta, ja siinä on varauduttu noin 150 miljoonaa euron 💶 kustannuksiin.

      ✈️
      F-35-suorituskyvyn rakentuminen on Lapin lennostossa tulevien vuosien merkittävin kehittämiskokonaisuus. F-35-monitoimihävittäjillä suunnitellaan operoitavan aina 2060-luvulle saakka”

    • Anonyymi

      Komentaja sanoi että harmillista kun noita jumaloituja koneita jo nyt putoilee omia aikojaan!

    • Anonyymi

      Kaikki koneet putoavat jos kuski hyppää ulos koneesta.

      Onko tiltu vieläkin 5 ja puolen romilleissa?

    • Anonyymi

      f35 on kylläkin todella huono lähitaistelussa. Huonompi kuin mikään 4,5 taisteluista ja häviää mig29 aivan täysiin siinä. Rafale ja Jas voitti 6/1 ja 9/1 F35 lähitaistelussa. Meidän vanha f/a18 hallaa 3/1 F35.

    • Anonyymi

      F-35-hävittäjä sekosi – Tuloksena 166 miljoonan dollarin edestä romua
      Jättöpyörteisiin lentäminen käynnisti kohtalokkaan tapahtumasarjan Yhdysvalloissa viime lokakuussa.

    Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      192
      1425
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. j miehelle

      Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      989
    6. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

      Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    7. Me emme...

      Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

      Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

      Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      81
      902
    10. Korjaamo Kiesifix

      Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      6
      847
    Aihe