Ostan sähköauton, kun 5 000 eurolla saa yhtä hyvä sähköauton kuin mitä oikea polttis on.

Anonyymi-ap

5 000 euron autoon ei tarvitse ottaa kaskoa mikä on merkittävä säästö.
Näin vanhaan autoon löytyy tarvikeosia helposti. Kun korjaa ja huoltaa itse, ylläpito on todella edullista.

5 000 euron autolla voi ajaa talvellakin 1 000 kilometrin matkan Lappiin lyhyin pysähdyksin.

Jos 5000 euron autoon tulee täystuho (esim. moottori), myyn sen varaosiksi eli siitä saa helposti 3000 euroa ja loppuraato paaliin. Sitten vain uutta linttaa tilalle. Ei ole kylläkään koskaan täystuhoa tullut.

Suomessa autoilijan on paljon paljon edullisempaa säästää rahaa kuin luontoa. Näin se vain on.

82

743

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Viiden tonnin polttiksella ajaminen maksaa bensakuluissa 10-14 euroa jokaiselle sadalle kilsalle.
      Viidentonnin sähköautolla 100km ajaa 1-2 eurolla.
      Jos käyt usein Lapissa niin sulle tulee varmaan kilometrejä aika paljon. 20.000km vuosiajolla olet säästänyt bensalaskussa koko polttiksen hankintahinnan 5.000 euroa noin kahdessa vuodessa.
      Eli voit ostaa 5.000 sähkiksen ja työntää sen järveen kahden vuoden päästä ja ostaa "uuden" 5.000 sähkiksen. Silloin sulta olisi mennyt sama summa rahaa kuin olisit ostanut 5.000 ja maksanut bensasta sen kaksi vuotta.

      • Anonyymi

        Silloin sulta olisi mennyt sama summa rahaa kuin olisit ostanut 5.000 polttiksen ja maksanut bensasta sen kaksi vuotta.


      • Anonyymi

        Ensinnäkin 5.000 euron sähkiksiä ei ole vielä olemassa. Toiseksi 10.000 euron sähkiksillä pystyy kulkemaan korkeintaan 100 km, koska noin 10.000 eurolla myydään lähinnä vanhoja Leafeja, joissa akku on kulunut. Ja nuo vanhat Leafit ovat käyttökelvottomia pitkillä matkoilla. Varsinkin kun kaikkialla ei ole ChaDemo-latureita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensinnäkin 5.000 euron sähkiksiä ei ole vielä olemassa. Toiseksi 10.000 euron sähkiksillä pystyy kulkemaan korkeintaan 100 km, koska noin 10.000 eurolla myydään lähinnä vanhoja Leafeja, joissa akku on kulunut. Ja nuo vanhat Leafit ovat käyttökelvottomia pitkillä matkoilla. Varsinkin kun kaikkialla ei ole ChaDemo-latureita.

        Olet täysin oikeassa. Tällä hetkellä 5.000 sähköautot ovat vielä surkeita.
        Mutta se aika että 5.000 eurolla saa isolle massalle sopivan käytetyn sähköauton on aivan kulman takana. Ne autot on jo myyty uutena.
        Niitä ei riitä kaikille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet täysin oikeassa. Tällä hetkellä 5.000 sähköautot ovat vielä surkeita.
        Mutta se aika että 5.000 eurolla saa isolle massalle sopivan käytetyn sähköauton on aivan kulman takana. Ne autot on jo myyty uutena.
        Niitä ei riitä kaikille.

        En usko että 5000 eurolla saa tulevaisuudessakaan toimivaa sähköautoa, tuon hintaluokan pelit tulevat olemaan akkuvammaisia, ruostevaurioisia tms. Jos auton hinta käytettynä on 10% siitä mitä se on maksanut uutena niin ei sen kunto yleensä enää kovin hääppöinen ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko että 5000 eurolla saa tulevaisuudessakaan toimivaa sähköautoa, tuon hintaluokan pelit tulevat olemaan akkuvammaisia, ruostevaurioisia tms. Jos auton hinta käytettynä on 10% siitä mitä se on maksanut uutena niin ei sen kunto yleensä enää kovin hääppöinen ole.

        "Jos auton hinta käytettynä on 10% siitä mitä se on maksanut uutena niin ei sen kunto yleensä enää kovin hääppöinen ole."

        Olet aivan oikeassa 5.000 auto ei ole kovin hääppöisessä kunnossa. Silti niitä on ostettu aina Suomessa. Minäkin olen ostanut.
        Ja niitä ostetaan edellenkin niin polttiksina kuin sähköautoinakin, Kun rahaa ei ole parempaan.

        Ei pitäisi olla vaikea asia ymmärtää. Se ero että sillä 5.000 poltiiksella ajaminen maksaa jatkossa 10 kertaa enemmän sähköautoon verrattuna.
        Mietipä sitä mitä se vaikuttaa viidentonnin markkinoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos auton hinta käytettynä on 10% siitä mitä se on maksanut uutena niin ei sen kunto yleensä enää kovin hääppöinen ole."

        Olet aivan oikeassa 5.000 auto ei ole kovin hääppöisessä kunnossa. Silti niitä on ostettu aina Suomessa. Minäkin olen ostanut.
        Ja niitä ostetaan edellenkin niin polttiksina kuin sähköautoinakin, Kun rahaa ei ole parempaan.

        Ei pitäisi olla vaikea asia ymmärtää. Se ero että sillä 5.000 poltiiksella ajaminen maksaa jatkossa 10 kertaa enemmän sähköautoon verrattuna.
        Mietipä sitä mitä se vaikuttaa viidentonnin markkinoihin.

        Tuolla 5.000 eurolla saa oikein hyvän polttiksen, mutta sähköautot olisivat tuolla hinnalla käyttökelvottomia paskoja romuja. Tällä hetkellä 10.000 euron sähköautotkin ovat käyttökelvotonta paskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos auton hinta käytettynä on 10% siitä mitä se on maksanut uutena niin ei sen kunto yleensä enää kovin hääppöinen ole."

        Olet aivan oikeassa 5.000 auto ei ole kovin hääppöisessä kunnossa. Silti niitä on ostettu aina Suomessa. Minäkin olen ostanut.
        Ja niitä ostetaan edellenkin niin polttiksina kuin sähköautoinakin, Kun rahaa ei ole parempaan.

        Ei pitäisi olla vaikea asia ymmärtää. Se ero että sillä 5.000 poltiiksella ajaminen maksaa jatkossa 10 kertaa enemmän sähköautoon verrattuna.
        Mietipä sitä mitä se vaikuttaa viidentonnin markkinoihin.

        Se vaikuttaa sen verran että sen nyt 5000 euron polttiksen hinta ehkä putoaa hieman, mutta niillekin löytyy silti vähän ajavia ostajia, joille polttoaineen hinnalla ei käytännössä ole merkitystä. Tilannetta muuttaa vain se jos noille lätkäistään useamman tonnin vuotuinen käyttömaksu, mihin taas ihan poliittisista syistä en usko.

        Sitten taas jos ajaa enemmän on taloudellisesti kannattavaa maksaa sähköautosta jopa selvästi enemmän kuin sitä polttista vastaavan 5000 euroa koska alhaisemmat kilometrikustannkset kompensoivat kalliimpaa hankintahintaa. Eli lopputulema on se että 5000 eurolla ei tule saamaan, sanotaanko nyt vaikka niin että käyttökelpoista sähköautoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se vaikuttaa sen verran että sen nyt 5000 euron polttiksen hinta ehkä putoaa hieman, mutta niillekin löytyy silti vähän ajavia ostajia, joille polttoaineen hinnalla ei käytännössä ole merkitystä. Tilannetta muuttaa vain se jos noille lätkäistään useamman tonnin vuotuinen käyttömaksu, mihin taas ihan poliittisista syistä en usko.

        Sitten taas jos ajaa enemmän on taloudellisesti kannattavaa maksaa sähköautosta jopa selvästi enemmän kuin sitä polttista vastaavan 5000 euroa koska alhaisemmat kilometrikustannkset kompensoivat kalliimpaa hankintahintaa. Eli lopputulema on se että 5000 eurolla ei tule saamaan, sanotaanko nyt vaikka niin että käyttökelpoista sähköautoa.

        "Eli lopputulema on se että 5000 eurolla ei tule saamaan, sanotaanko nyt vaikka niin että käyttökelpoista sähköautoa."

        5.000 saa sähköauton jolla ajaminen maksaa 10% siitä mitä samanhintaisella polttiksella ajaminen maksaa. Minä pidän sitä käyttökelpoisena autona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eli lopputulema on se että 5000 eurolla ei tule saamaan, sanotaanko nyt vaikka niin että käyttökelpoista sähköautoa."

        5.000 saa sähköauton jolla ajaminen maksaa 10% siitä mitä samanhintaisella polttiksella ajaminen maksaa. Minä pidän sitä käyttökelpoisena autona.

        Tällä hetkellä ei tuollaisia 5.000 euron sähköautoja ole olemassa. Ja jopa 10.000 euron sähköautot ovat käyttökelvottomia vielä. Kyse ei ole pelkästään ajamisen hinnasta vaan käytettävyydestä. Sähköauto jonka toimintamatka on alle 100 km on käyttökelvoton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällä hetkellä ei tuollaisia 5.000 euron sähköautoja ole olemassa. Ja jopa 10.000 euron sähköautot ovat käyttökelvottomia vielä. Kyse ei ole pelkästään ajamisen hinnasta vaan käytettävyydestä. Sähköauto jonka toimintamatka on alle 100 km on käyttökelvoton.

        Mitenkä 10.000 euron sähköautot ovat käyttökelvottomia? Niillä ajelee helposti päivän ajot ja niiden akut on tutkitusti vielä hyvässä kunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällä hetkellä ei tuollaisia 5.000 euron sähköautoja ole olemassa. Ja jopa 10.000 euron sähköautot ovat käyttökelvottomia vielä. Kyse ei ole pelkästään ajamisen hinnasta vaan käytettävyydestä. Sähköauto jonka toimintamatka on alle 100 km on käyttökelvoton.

        "Tällä hetkellä ei tuollaisia 5.000 euron sähköautoja ole olemassa. "
        Tämä on totta mutta maailma on muuttumassa hyvin nopeasti. Ei tarvitse kuin katsoa Trafin rekisteröintitilastoja tänään niin tietää millaiset käytettyjen markkinat ovat tulevina vuosina.
        Käyteetyjen sähköautojen kysyntä on paljon suurempi kuin niiden tarjonta. Käytettyjen polttisten markkinatilanne tulee olemaan surkea kun isot autoliikkeet tuovat Suomeen käytettyjä sähköautoja Euroopasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenkä 10.000 euron sähköautot ovat käyttökelvottomia? Niillä ajelee helposti päivän ajot ja niiden akut on tutkitusti vielä hyvässä kunnossa.

        Jopa 10.000 euron sähköautolla pitää kyetä ajamaan paljon enemmän kuin 100 km. Muutoin se on vain ylihintainen mopoauto. Ja useimmissa tuon hintaisissa sähköautoissa akku on täysin lopussa. Siis ihan tutkitusti. Tai ainakin varauksesta on alle 70% jäljellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jopa 10.000 euron sähköautolla pitää kyetä ajamaan paljon enemmän kuin 100 km. Muutoin se on vain ylihintainen mopoauto. Ja useimmissa tuon hintaisissa sähköautoissa akku on täysin lopussa. Siis ihan tutkitusti. Tai ainakin varauksesta on alle 70% jäljellä.

        Esimerkiksi vanhasta Leafista ei yli tonnia kannata maksaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tällä hetkellä ei tuollaisia 5.000 euron sähköautoja ole olemassa. "
        Tämä on totta mutta maailma on muuttumassa hyvin nopeasti. Ei tarvitse kuin katsoa Trafin rekisteröintitilastoja tänään niin tietää millaiset käytettyjen markkinat ovat tulevina vuosina.
        Käyteetyjen sähköautojen kysyntä on paljon suurempi kuin niiden tarjonta. Käytettyjen polttisten markkinatilanne tulee olemaan surkea kun isot autoliikkeet tuovat Suomeen käytettyjä sähköautoja Euroopasta.

        Tosin Trafin rekisteröintitilastot ovat harhaanjohtavia. Tällä hetkellä vain rekisteröidään jo ajat sitten tilattuja sähköautot. Todellisuudessa uusien sähköautojen tilausten määrä on romahtanut. Ja käytettyjä sähköautojakin maahantuodaan Suomeen vähemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Eli kasvu on nyt pysähtynyt ja jopa kääntynyt laskuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tällä hetkellä ei tuollaisia 5.000 euron sähköautoja ole olemassa. "
        Tämä on totta mutta maailma on muuttumassa hyvin nopeasti. Ei tarvitse kuin katsoa Trafin rekisteröintitilastoja tänään niin tietää millaiset käytettyjen markkinat ovat tulevina vuosina.
        Käyteetyjen sähköautojen kysyntä on paljon suurempi kuin niiden tarjonta. Käytettyjen polttisten markkinatilanne tulee olemaan surkea kun isot autoliikkeet tuovat Suomeen käytettyjä sähköautoja Euroopasta.

        "Nopeasti" on suhteellista, koska jopa vuonna 2040 valtaosa autoista on polttiksia. Polttiksia myydään vielä pitkään. Polttisten omistajien ei tarvitse olla ollenkaan huolissaan, auto kelpaa vielä helposti myyntiin jopa pitkälle 2030-luvun puolelle.

        Ja muuten, ei tuo sähköautojen kysyntä niin valtavalta näytä, kun samat sähköautot ovat myynnissä jopa yli puoli vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet täysin oikeassa. Tällä hetkellä 5.000 sähköautot ovat vielä surkeita.
        Mutta se aika että 5.000 eurolla saa isolle massalle sopivan käytetyn sähköauton on aivan kulman takana. Ne autot on jo myyty uutena.
        Niitä ei riitä kaikille.

        Mikäs kiire tässä, odotellaan kaikessa rauhassa mitä ja milloin sieltä kulman takaa ilmestyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosin Trafin rekisteröintitilastot ovat harhaanjohtavia. Tällä hetkellä vain rekisteröidään jo ajat sitten tilattuja sähköautot. Todellisuudessa uusien sähköautojen tilausten määrä on romahtanut. Ja käytettyjä sähköautojakin maahantuodaan Suomeen vähemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Eli kasvu on nyt pysähtynyt ja jopa kääntynyt laskuun.

        Täysin imasta päästä vedettyjä juttuja. Tai varmaankin puhut Autovexin tilastoista jotka on naurettu maanrakoon jo ajat sitten.
        Sähköautot ovat ainoa kasvava myyntisegmentti. Kaikki muut käyttövoimat ovat saattohoito-vaiheessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nopeasti" on suhteellista, koska jopa vuonna 2040 valtaosa autoista on polttiksia. Polttiksia myydään vielä pitkään. Polttisten omistajien ei tarvitse olla ollenkaan huolissaan, auto kelpaa vielä helposti myyntiin jopa pitkälle 2030-luvun puolelle.

        Ja muuten, ei tuo sähköautojen kysyntä niin valtavalta näytä, kun samat sähköautot ovat myynnissä jopa yli puoli vuotta.

        Uusmyynnissä Suomi seuraa Norjan polkua. Polttisten myynti menee marginaaliin jo vuosia ennen myyntikieltoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nopeasti" on suhteellista, koska jopa vuonna 2040 valtaosa autoista on polttiksia. Polttiksia myydään vielä pitkään. Polttisten omistajien ei tarvitse olla ollenkaan huolissaan, auto kelpaa vielä helposti myyntiin jopa pitkälle 2030-luvun puolelle.

        Ja muuten, ei tuo sähköautojen kysyntä niin valtavalta näytä, kun samat sähköautot ovat myynnissä jopa yli puoli vuotta.

        "Polttisten omistajien ei tarvitse olla ollenkaan huolissaan, auto kelpaa vielä helposti myyntiin jopa pitkälle 2030-luvun puolelle."

        Vain huolissaan olevat ottavat huolissaan olemisen puheeksi. Aika usein vielä puhunalla siitä ettei tarvitse olla huolissaan.
        Ne jotka oikeasti eivät ole huolissaan eivät edes ajattele koko asiaa.

        Mutta olet oikeassa siitä että kyllä kaikille käytetyille polttoksille aina ostaja löytyy. Jos ei muulle kelpaa niin joppari kyllä käy hakemassa pois ja maksaa muutaman lantin. Latauskelvottomat bensa-autot ovat samalla polulla kuin dieselit. Tarjontaa on paljon mutta kysyntää vähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällä hetkellä ei tuollaisia 5.000 euron sähköautoja ole olemassa. Ja jopa 10.000 euron sähköautot ovat käyttökelvottomia vielä. Kyse ei ole pelkästään ajamisen hinnasta vaan käytettävyydestä. Sähköauto jonka toimintamatka on alle 100 km on käyttökelvoton.

        Ne kymppitonnin käytetyt sähköautot kun on lähinnä ensimmäisen sukupolven Leaffeja, lyhyellä toimintamatkalla ja muutenkaan tuo ei autona ole kovin kummoinen. Silti hinta pyörii siellä kymppitonnin huitteilla.

        Mielenkiintoista nähdä missä kunnossa on tämän päivän myyntisuosikit, esim ID.4 tai Teslan Model Y siinä vaiheessa kun sellaisen saa käytettynä viidellä tonnilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täysin imasta päästä vedettyjä juttuja. Tai varmaankin puhut Autovexin tilastoista jotka on naurettu maanrakoon jo ajat sitten.
        Sähköautot ovat ainoa kasvava myyntisegmentti. Kaikki muut käyttövoimat ovat saattohoito-vaiheessa.

        Käytettynä maahantuotujen henkilöautojen tilastot löytyy ihan Traficomista. Fakta on, että tänä vuonna on tuotu maahan vähemmän käytettyjä sähköautoja kuin viime vuonna. Itse asiassa noin 20% vähemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko että 5000 eurolla saa tulevaisuudessakaan toimivaa sähköautoa, tuon hintaluokan pelit tulevat olemaan akkuvammaisia, ruostevaurioisia tms. Jos auton hinta käytettynä on 10% siitä mitä se on maksanut uutena niin ei sen kunto yleensä enää kovin hääppöinen ole.

        On täysi mahdottomuus, että sähköauton hinta putoaisi ikinä alle viiden tonnin. Jopa pienempiakkuisen Leafin akustossa on harvinaisia maametalleja noin 4000 e arvosta. Kierrätysyritykset Saksassa ja Italiassa maksavat ajokelvottomasta Leafista kyseisen akun vuoksi 2500-3000 euroa. Vaikea uskoa, että alle 7000-8000 e käytettyä sähköautoa nähdään koskaan Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On täysi mahdottomuus, että sähköauton hinta putoaisi ikinä alle viiden tonnin. Jopa pienempiakkuisen Leafin akustossa on harvinaisia maametalleja noin 4000 e arvosta. Kierrätysyritykset Saksassa ja Italiassa maksavat ajokelvottomasta Leafista kyseisen akun vuoksi 2500-3000 euroa. Vaikea uskoa, että alle 7000-8000 e käytettyä sähköautoa nähdään koskaan Suomessa.

        Hah hah haa. Logiikka ei mene noin, koska metallien hinta vaihtelee todella paljon. Vaikka nyt maksetaan akuista noin paljon niin ei välttämättä tulevaisuudessa. Toki teoriassa akut voi maksaa enemmänkin jossain vaiheessa, mutta on täysin mahdollista, että materiaalien hinta romahtaa yli 50%. Yli 50% romahduksia raaka-aineiden hinnoissa on tapahtunut monta kertaa aiemminkin. Itse asiassa akkumateriaalien hinta oli laskussa monta vuotta ennen kuin niiden hinta alkoi uudestaan nousta. Akkumateriaalien hinta ei ole ikinä vakio.

        Tällä hetkellä materiaaleista on suuri pula, mutta kun materiaalia on enemmän niin niiden hinnat laskevat. Ja esimerkiksi litiumin hinta on tippunut noin 50% huippulukemista.

        Ja muuten, muualla maailmassa käytettyjä Leafeja myydään jo nyt noin 5.000 eurolla. Siis ajokelpoisia Leafeja.

        Väite, että hinta ei ikinä laske jonkin luvun on ylipäätäänkin naurettavan typerä.


      • Anonyymi

        Paitsi että ei ole olemassakaan mitään 5000 € sähkiksiä. Nettiauton halvimmat sähkikset on 7000-8000 € Leafeja, joissa akut loppu ja käytännön toimintasäde enää 50 km luokkaa, tai Mitsu i-Miev/Pösö iOn/Citroen C-Zero -munakelloja joissa akkukapasiteetti ei uutenakaan ollut kuin 16 kWh. Ja köyhän duunarin pitäisi ilmaston takia vaihtaa hyvin toimiva tilava polttis perhefarkku sellaiseen?!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eli lopputulema on se että 5000 eurolla ei tule saamaan, sanotaanko nyt vaikka niin että käyttökelpoista sähköautoa."

        5.000 saa sähköauton jolla ajaminen maksaa 10% siitä mitä samanhintaisella polttiksella ajaminen maksaa. Minä pidän sitä käyttökelpoisena autona.

        Auto ei silloin ole käyttökelpoinen, jos sen toimintamatka ei riitä käyttäjän tarpeisiin! Silloin on ihan v*tun yhdentekevää vaikka ajo ei maksaisi mitään! Ja 5000 € sähköautolla ei pääse käytännössä edes sataa kilometriä, mikä monellekaan ei riitä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nopeasti" on suhteellista, koska jopa vuonna 2040 valtaosa autoista on polttiksia. Polttiksia myydään vielä pitkään. Polttisten omistajien ei tarvitse olla ollenkaan huolissaan, auto kelpaa vielä helposti myyntiin jopa pitkälle 2030-luvun puolelle.

        Ja muuten, ei tuo sähköautojen kysyntä niin valtavalta näytä, kun samat sähköautot ovat myynnissä jopa yli puoli vuotta.

        ”Ja muuten, ei tuo sähköautojen kysyntä niin valtavalta näytä, kun samat sähköautot ovat myynnissä jopa yli puoli vuotta.”

        Juuri tätä minäkin olen monet kerrat ihmetellyt. Kun sähköautofanaatikot kuitenkin kehuvat että kauppa käy ihan hillittömästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne kymppitonnin käytetyt sähköautot kun on lähinnä ensimmäisen sukupolven Leaffeja, lyhyellä toimintamatkalla ja muutenkaan tuo ei autona ole kovin kummoinen. Silti hinta pyörii siellä kymppitonnin huitteilla.

        Mielenkiintoista nähdä missä kunnossa on tämän päivän myyntisuosikit, esim ID.4 tai Teslan Model Y siinä vaiheessa kun sellaisen saa käytettynä viidellä tonnilla.

        ”Mielenkiintoista nähdä missä kunnossa on tämän päivän myyntisuosikit, esim ID.4 tai Teslan Model Y siinä vaiheessa kun sellaisen saa käytettynä viidellä tonnilla.”

        Kyllähän se vanhoista Leafeista jo tiedetään, mihin tahtiin sähköautojen akut hiipuvat. Eivät tule sähköautot koskaan olemaan yhtä pitkäikäisiä kuin polttikset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On täysi mahdottomuus, että sähköauton hinta putoaisi ikinä alle viiden tonnin. Jopa pienempiakkuisen Leafin akustossa on harvinaisia maametalleja noin 4000 e arvosta. Kierrätysyritykset Saksassa ja Italiassa maksavat ajokelvottomasta Leafista kyseisen akun vuoksi 2500-3000 euroa. Vaikea uskoa, että alle 7000-8000 e käytettyä sähköautoa nähdään koskaan Suomessa.

        Jos asia todella on noin, se tarkoittaa sitten sitä että suuri osa kansaa ajelee polttomoottoriautoilla pitkälle tulevaisuuteen. Suomalaisten autot ovat keskimäärin 13-vuotiaita ja 3600 € hintaisia, joten melkoinen määrä täytyy olla niitä tonnin pommejakin liikenteessä. Jos polttomoottoriautoilusta tehdään mahdotonta ja halpoja toimivia sähköautoja ei markkinoille tule, ei persaukisten duunareiden auta muu kuin luopua työssäkäynnistä ja jäädä kotiin tukien varaan. Mikäpä siinä. Autot köyhiltä pois ja kansalaispalkka tilalle. Sitähän se vihervasemmisto ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos auton hinta käytettynä on 10% siitä mitä se on maksanut uutena niin ei sen kunto yleensä enää kovin hääppöinen ole."

        Olet aivan oikeassa 5.000 auto ei ole kovin hääppöisessä kunnossa. Silti niitä on ostettu aina Suomessa. Minäkin olen ostanut.
        Ja niitä ostetaan edellenkin niin polttiksina kuin sähköautoinakin, Kun rahaa ei ole parempaan.

        Ei pitäisi olla vaikea asia ymmärtää. Se ero että sillä 5.000 poltiiksella ajaminen maksaa jatkossa 10 kertaa enemmän sähköautoon verrattuna.
        Mietipä sitä mitä se vaikuttaa viidentonnin markkinoihin.

        Mitä jos ajaa niin vähän että bensakukut on vaan alle 1oo e kuussa
        Kunnhybeiid vie baann5 l 1oo km kaupungissakin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jopa 10.000 euron sähköautolla pitää kyetä ajamaan paljon enemmän kuin 100 km. Muutoin se on vain ylihintainen mopoauto. Ja useimmissa tuon hintaisissa sähköautoissa akku on täysin lopussa. Siis ihan tutkitusti. Tai ainakin varauksesta on alle 70% jäljellä.

        Sähköauton koejaus on liian kallista ja kestää puolimvuotta

        Ei kellään aikaamiditya puolta vuotta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Ja muuten, ei tuo sähköautojen kysyntä niin valtavalta näytä, kun samat sähköautot ovat myynnissä jopa yli puoli vuotta.”

        Juuri tätä minäkin olen monet kerrat ihmetellyt. Kun sähköautofanaatikot kuitenkin kehuvat että kauppa käy ihan hillittömästi.

        Ei käy kauppamkun on vaan epätoivosta mainontaa.
        Se kikä myy ei travii mainostaa kuten esim hybeiid toyotaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenkä 10.000 euron sähköautot ovat käyttökelvottomia? Niillä ajelee helposti päivän ajot ja niiden akut on tutkitusti vielä hyvässä kunnossa.

        ” Mitenkä 10.000 euron sähköautot ovat käyttökelvottomia? Niillä ajelee helposti päivän ajot ja niiden akut on tutkitusti vielä hyvässä kunnossa.”

        Olen tutkinut useammankin vanhan Leafin akkujen kuntoa. Pääsääntöisesti eivät ole enää kovin hyvässä kunnossa. Aika monesta on jo kolmannes kapasiteetista lähtenyt eli tosielämän toimintamatka reippaasti alle sadan kilsan, ja akkujen heikkeneminenhän kiihtyy loppua kohti. Työmatkani on reilu 50 km päivässä ja se pitäisi päästä talvellakin, ja mielellään vielä ensi vuonnakin, koska en pidä tapana vaihtaa autoa usein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eli lopputulema on se että 5000 eurolla ei tule saamaan, sanotaanko nyt vaikka niin että käyttökelpoista sähköautoa."

        5.000 saa sähköauton jolla ajaminen maksaa 10% siitä mitä samanhintaisella polttiksella ajaminen maksaa. Minä pidän sitä käyttökelpoisena autona.

        Sinä pidät käyttökelpoisena autona sähköautoa , jolla range on kesällä joku 70 km ja talvella puolet siitä . Tämä selvä . Aika moni pitää tuollaista autoa kelvottomana vaikka ajaminen olisi ilmaista .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne kymppitonnin käytetyt sähköautot kun on lähinnä ensimmäisen sukupolven Leaffeja, lyhyellä toimintamatkalla ja muutenkaan tuo ei autona ole kovin kummoinen. Silti hinta pyörii siellä kymppitonnin huitteilla.

        Mielenkiintoista nähdä missä kunnossa on tämän päivän myyntisuosikit, esim ID.4 tai Teslan Model Y siinä vaiheessa kun sellaisen saa käytettynä viidellä tonnilla.

        Tietenkin samassa kunnossa missä ne 12-vuotiaat Leafit ovat nyt. Puolikuntoisia raakkeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosin Trafin rekisteröintitilastot ovat harhaanjohtavia. Tällä hetkellä vain rekisteröidään jo ajat sitten tilattuja sähköautot. Todellisuudessa uusien sähköautojen tilausten määrä on romahtanut. Ja käytettyjä sähköautojakin maahantuodaan Suomeen vähemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Eli kasvu on nyt pysähtynyt ja jopa kääntynyt laskuun.

        "Tällä hetkellä vain rekisteröidään jo ajat sitten tilattuja sähköautot. Todellisuudessa uusien sähköautojen tilausten määrä on romahtanut."

        Vähä-älyiset patteripellet ei tuota(kaan) asiaa käsitä,
        Ei sitten niin millään.

        PATTERIURPOT HOITOON


    • Anonyymi

      Edullisella sähköautolla olis nyt mukava huristella, mutku Suomi on vaan niin takapajula!🤮

    • Anonyymi

      Voisi ladata auton työpaikan tolpasta ja sitten kotona keittäisi tupakin sytytin invertterillä kahvit. Säästäisi siinäkin.

      • Anonyymi

        Jos olisi viisvuotias ja vähän hitaanpuoleinen niin voisi lähteä tällaisiin.
        Niin huono.
        Eikö sulla ole oikeasti mitään parempaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olisi viisvuotias ja vähän hitaanpuoleinen niin voisi lähteä tällaisiin.
        Niin huono.
        Eikö sulla ole oikeasti mitään parempaa?

        Minella suomalaisella on täekeempiä rahan eeikiä kuin sähköauto esim
        Kiinteistövero , kallis euoka, etelän mykat, lasyen kännyköt ja asumisen kustannukset vuokrat ja asuntobelat ja bensa auton lyhennykset.
        Asunnin koejaminen


    • Anonyymi

      Aika optimistinen arvio, että jos auto on ostettu 5000 eurolla, niin moottorin korkatessa siitä saa 3000 euroa. Jos tykkää räplätä noitten romujen kanssa ja on tilat, työkalut ja osaamista, niin säästäähän siinä jos ei laske aikaa ja ostaa halpis osia ja vaihtelee niitä.
      Mutta moniko viitsii jatkuvasti räplätä romu ja kierrellä Motonetin hyllyjä jne... ja ehtii kun on tuo työkin monella riesana ja perhekin jonka ajoja riittää jne...

    • Anonyymi

      Edes 50.000 eurolla ei saa latauskelvotonta joka kulkisi edes lähellekään yhtä halvalla kuin 5.000 sähköauto. Viidentonnin sähköauto on käyttökustannuksiltaan ylivoimainen kaikenhintaisiin polttiksiin nähden.

      • Anonyymi

        Näytä mulle yksikin viiden tonnin sähköauto. Jotain Renault Twizy -kevytnelipyörää on ollut alle viiden tonnin Nettiautossa, mutta sehän ei varsinaisesti ole auto vaan eräänlainen koppimopo.


      • Anonyymi

        No niin kai, kun sen akut ovat jo niin huonossa kunnossa, että toimintamatka on pudonnut niin pieneksi ettei sillä voi ajaa enää käytännössä minnekään! Kuinka vitun monta kertaa sulle saatanan idiootille täytyy sanoa sama asia: Vaikka sähköautolla ajaminen olisi suorastaan ilmaista, mutta toimintamatka akkujen heikentymisen takia jo niin lyhyt ettei sillä pysty pakollisia ajojaan ajamaan, niin tottakai polttomoottoriauto, joka kulkee 25 vuotta vanhanakin tankillisella yhtä pitkän matkan kuin uutena, on parempi vaihtoehto! Sillä pystyy ne pakolliset ajonsa ajamaan, 5000 € hintaisella sähköautolla ei! Eikä 5000 € hintaisia sähköautoja ole tällä hetkellä myynnissä yhtäkään, halvin on 7500 € hintainen Leaf, jonka akut jo puolikuolleet! Voi jumalauta että välillä sieppaa tuo sähköautofundamentalistien suunnaton tyhmyys!


    • Anonyymi

      Plugin motor??😄😃😆

    • Anonyymi

      Tästäkin viestiketjusta jälleen näkee, kuinka yksinkertaisia ja typeriä vatipäitä nämä sähköpetterit oikein on.

      • Anonyymi

        Hassua, että näillä ”vatipäillä” on monesti varaa hankkia vaikkapa nyt se uusi sähköauto. Kuinkas onkaan tilanne näillä ”viidentonnin pommin” käyttäjillä? Niimpä..Hehee!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hassua, että näillä ”vatipäillä” on monesti varaa hankkia vaikkapa nyt se uusi sähköauto. Kuinkas onkaan tilanne näillä ”viidentonnin pommin” käyttäjillä? Niimpä..Hehee!!

        Ylihintaisen sähkölelun omistaa miltei aina rahoitusyhtiö, eikä auton tiedoissa (nekin yleensä ovat muuten salaiset) edes mainita sen henkilön nimeä joka sillä oikeasti ajaa.

        MITÄS KÖYHÄ SÄHKÖPETTERI TÄHÄN?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hassua, että näillä ”vatipäillä” on monesti varaa hankkia vaikkapa nyt se uusi sähköauto. Kuinkas onkaan tilanne näillä ”viidentonnin pommin” käyttäjillä? Niimpä..Hehee!!

        Santander auttaa köyhää mäessä! Kolmen tonnin Corollan antaa vaihdossa ja raapii vielä kaksi tonnia vaikka tyhjistä viinapulloista, niin 50000 euron patterilelu on tosiasia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylihintaisen sähkölelun omistaa miltei aina rahoitusyhtiö, eikä auton tiedoissa (nekin yleensä ovat muuten salaiset) edes mainita sen henkilön nimeä joka sillä oikeasti ajaa.

        MITÄS KÖYHÄ SÄHKÖPETTERI TÄHÄN?

        Sitä vain, että ne kk-lyhennykset on myös hoidettava. Mitäs siihen sanoo sellainen kenellä ei pinkka riitä edes siihen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylihintaisen sähkölelun omistaa miltei aina rahoitusyhtiö, eikä auton tiedoissa (nekin yleensä ovat muuten salaiset) edes mainita sen henkilön nimeä joka sillä oikeasti ajaa.

        MITÄS KÖYHÄ SÄHKÖPETTERI TÄHÄN?

        Kirjoituksesta paistaa varsin tyypillinen sävy sellaisesta ihmisestä, jolla on paskatyö ja vielä paskempi palkka. Nämä ihmiset ovat aina kovia perustelemaan ja vinkumaan että osamaksulla osamaksulla. Oma kassa kun ei veny auton maksamiseen mitenkään. Poikkeuksiakin löytyy, mutta yleensä he eivät huutele asiasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoituksesta paistaa varsin tyypillinen sävy sellaisesta ihmisestä, jolla on paskatyö ja vielä paskempi palkka. Nämä ihmiset ovat aina kovia perustelemaan ja vinkumaan että osamaksulla osamaksulla. Oma kassa kun ei veny auton maksamiseen mitenkään. Poikkeuksiakin löytyy, mutta yleensä he eivät huutele asiasta.

        Aika osuvasti kuvailit sähköpetterin, niillä köyhillä kirkonrotilla kun ei rahat riitä autonostoon mitenkään, niin osamaksua ja liisari vaan kehiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika osuvasti kuvailit sähköpetterin, niillä köyhillä kirkonrotilla kun ei rahat riitä autonostoon mitenkään, niin osamaksua ja liisari vaan kehiin.

        Oma kirjoituksesi vahvistaa edelleen vain sen, että itse olet kyvytön hankkimaan mitään uutta autoa osamaksulla tai mitenkään muutenkaan. Voit huviksesi katsoa paljonko esim. 50000euron autosta on maksettava per kk vaikka 10000euron käsirahalla. Siihen ei paskaduunin paskempi palkka taivu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oma kirjoituksesi vahvistaa edelleen vain sen, että itse olet kyvytön hankkimaan mitään uutta autoa osamaksulla tai mitenkään muutenkaan. Voit huviksesi katsoa paljonko esim. 50000euron autosta on maksettava per kk vaikka 10000euron käsirahalla. Siihen ei paskaduunin paskempi palkka taivu.

        "Oma kirjoituksesi vahvistaa edelleen vain sen, että itse olet kyvytön hankkimaan mitään uutta autoa osamaksulla tai mitenkään muutenkaan"

        Se on aivan ok. Huvittaa vaan kun jotenkin tämä kyvyttömyys ostaa ikä tahansa uusi auto kääntyy aina jotenkin sähköautojen ongelmaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä vain, että ne kk-lyhennykset on myös hoidettava. Mitäs siihen sanoo sellainen kenellä ei pinkka riitä edes siihen?

        Hienosti heilahti takki ympäri. Kalliiseen sähköautoon tosiaan on laitettava kk-lyhennyksinä sekä kalliimpina vakuutuksina enemmän rahaa kuin on halvan polttiksen koko käyttökulut yhteensä, ja siksi koska sähkiksellä ajaminen on halpaa?
        Voi hitto, ettehän toki ole säälittäviä🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienosti heilahti takki ympäri. Kalliiseen sähköautoon tosiaan on laitettava kk-lyhennyksinä sekä kalliimpina vakuutuksina enemmän rahaa kuin on halvan polttiksen koko käyttökulut yhteensä, ja siksi koska sähkiksellä ajaminen on halpaa?
        Voi hitto, ettehän toki ole säälittäviä🤣

        Säälittävää on verrata parintonnin paskahuussia mihinkään uuteen autoon käyttövoimasta riippumatta. Katsos toisilla on varaa maksaa uuden auton kk/erät ja toisilla ei vaan ole. 🤣🤣🤣🤣🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oma kirjoituksesi vahvistaa edelleen vain sen, että itse olet kyvytön hankkimaan mitään uutta autoa osamaksulla tai mitenkään muutenkaan. Voit huviksesi katsoa paljonko esim. 50000euron autosta on maksettava per kk vaikka 10000euron käsirahalla. Siihen ei paskaduunin paskempi palkka taivu.

        Ja siitäkin huolimatta melkein väkipakolla yritetään kaikista saada sähköautoilijoita. Älytön syyllistäminen, paheksunta ja nälviminen polttomoottoriautoilijoita kohtaan niin valtiovallan kuin sähköautoilijoiden taholta saa ihan odotetusti vastustusta aikaan.
        Jos uusi tekniikka osoittautuu selkeästi paremmaksi kuin vanha, se kyllä myy itse itsensä. Lankapuhelimetkin korvautuivat kännyköillä sitten, kun ne todella olivat kätevämpiä, ominaisuuksiltaan parempia, edullisempia ja muuten houkuttelevampia. Ei niin, että olisi kerätty hirmuveroja lankapuhelimen käytöstä, ja niillä sitten annettu hankintatukea niille, jotka hankkivat ensimmäisiä kalliita ja kömpelöitä salkkumallin matkapuhelimia. Ei, vaan muutos tapahtui itsestään sitten kun aika oli kypsä, kuluttajat muutokseen valmiita ja itse tuote riittävän valmis ja edullinen. Näinhän ei sähköautojen suhteen vielä todellakaan ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oma kirjoituksesi vahvistaa edelleen vain sen, että itse olet kyvytön hankkimaan mitään uutta autoa osamaksulla tai mitenkään muutenkaan. Voit huviksesi katsoa paljonko esim. 50000euron autosta on maksettava per kk vaikka 10000euron käsirahalla. Siihen ei paskaduunin paskempi palkka taivu.

        Ja siitäkin huolimatta melkein väkipakolla yritetään kaikista saada sähköautoilijoita. Älytön syyllistäminen, paheksunta ja nälviminen polttomoottoriautoilijoita kohtaan niin valtiovallan kuin sähköautoilijoiden taholta saa ihan odotetusti vastustusta aikaan.
        Jos uusi tekniikka osoittautuu selkeästi paremmaksi kuin vanha, se kyllä myy itse itsensä. Lankapuhelimetkin korvautuivat kännyköillä sitten, kun ne todella olivat kätevämpiä, ominaisuuksiltaan parempia, edullisempia ja muuten houkuttelevampia. Ei niin, että olisi kerätty hirmuveroja lankapuhelimen käytöstä, ja niillä sitten annettu hankintatukea niille, jotka hankkivat ensimmäisiä kalliita ja kömpelöitä salkkumallin matkapuhelimia. Ei, vaan muutos tapahtui itsestään sitten kun aika oli kypsä, kuluttajat muutokseen valmiita ja itse tuote riittävän valmis ja edullinen. Näinhän ei sähköautojen suhteen vielä todellakaan ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja siitäkin huolimatta melkein väkipakolla yritetään kaikista saada sähköautoilijoita. Älytön syyllistäminen, paheksunta ja nälviminen polttomoottoriautoilijoita kohtaan niin valtiovallan kuin sähköautoilijoiden taholta saa ihan odotetusti vastustusta aikaan.
        Jos uusi tekniikka osoittautuu selkeästi paremmaksi kuin vanha, se kyllä myy itse itsensä. Lankapuhelimetkin korvautuivat kännyköillä sitten, kun ne todella olivat kätevämpiä, ominaisuuksiltaan parempia, edullisempia ja muuten houkuttelevampia. Ei niin, että olisi kerätty hirmuveroja lankapuhelimen käytöstä, ja niillä sitten annettu hankintatukea niille, jotka hankkivat ensimmäisiä kalliita ja kömpelöitä salkkumallin matkapuhelimia. Ei, vaan muutos tapahtui itsestään sitten kun aika oli kypsä, kuluttajat muutokseen valmiita ja itse tuote riittävän valmis ja edullinen. Näinhän ei sähköautojen suhteen vielä todellakaan ole.

        Missä on tämä ”väkipakolla” määräys annettu. Tietääkseni vielä voi IHAN ITSE päättää mitä aikoo hankkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Oma kirjoituksesi vahvistaa edelleen vain sen, että itse olet kyvytön hankkimaan mitään uutta autoa osamaksulla tai mitenkään muutenkaan"

        Se on aivan ok. Huvittaa vaan kun jotenkin tämä kyvyttömyys ostaa ikä tahansa uusi auto kääntyy aina jotenkin sähköautojen ongelmaksi.

        ”Se on aivan ok. Huvittaa vaan kun jotenkin tämä kyvyttömyys ostaa mikä tahansa uusi auto kääntyy aina jotenkin sähköautojen ongelmaksi.”

        Ongelma on ehkä siinä, että polttomoottoriauton voi sentään ostaa vanhana käytettynä halvalla, ja se saattaa palvella omistajaansa liki samoin kuin uutena. Vanhoja käytettyjä mutta täysin toimivia sähköautoja ei ole eikä ilmeisesti ihan äkkiä tulekaan. Halpisten markkina on Suomessa vielä täysin polttomoottoriautojen hallussa, ja Suomen sekä EU:n politiikan vuoksi tulee vielä pitkään olemaankin. Pienipalkkaistenkin pitää jollain tavalla päästä töissä käymään. Markkinoiden edullisimpia sähköautoja ei Suomeen tuoda, puhumattakaan että maksettaisiin kunnollisia hankintatukia esim. Kiinan, Romanian ja Saksan tapaan. Ehei, Suomessa työväenluokka ajaa edelleen vanhoilla polttispommeilla, että valtio saa rahaa…!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hassua, että näillä ”vatipäillä” on monesti varaa hankkia vaikkapa nyt se uusi sähköauto. Kuinkas onkaan tilanne näillä ”viidentonnin pommin” käyttäjillä? Niimpä..Hehee!!

        Harvallapa niistäkään varmaan oikeasti varaa olisi. Velaksi ne lienee ostettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvallapa niistäkään varmaan oikeasti varaa olisi. Velaksi ne lienee ostettu.

        Iso osa on on rahoituksella, mutta sen rahoituksen saamiseen vaaditaan vähän tulojakin. Persaukiset ei tuollaisia rahoituksia vaan yksinkertaisesti saa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Säälittävää on verrata parintonnin paskahuussia mihinkään uuteen autoon käyttövoimasta riippumatta. Katsos toisilla on varaa maksaa uuden auton kk/erät ja toisilla ei vaan ole. 🤣🤣🤣🤣🤣

        Siksipä lähtökohta olikin se, että verrataan 5000 € polttomoottoriautoa ja 5000 € sähköautoa keskenään. Koska tuon hintaista sähköautoa on lähes mahdoton löytää, voimme verrata vaikkapa 8000 € sähkistä ja 8000 € polttista. Kummasta leiristä mahtaakaan löytyä parempikuntoista, mukavampaa ja käytännöllisempää yleiskulkinetta perheelliselle maalla asuvalle duunarille?
        Minä en tosin ole maksanut autoistani koskaan kahta tonnia enempää, ja aina olen ihan hyvin päässyt sinne minne on ollut tarvis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Säälittävää on verrata parintonnin paskahuussia mihinkään uuteen autoon käyttövoimasta riippumatta. Katsos toisilla on varaa maksaa uuden auton kk/erät ja toisilla ei vaan ole. 🤣🤣🤣🤣🤣

        ” Katsos toisilla on varaa maksaa uuden auton kk/erät ja toisilla ei vaan ole. 🤣🤣🤣🤣”

        Onko mitään typerämpää kuin kehuskella sillä että pystyy ostamaan asioita velaksi? Velkaantumaan pystyy kuka vaan, mutta katsos toiset pystyy ostamaan uuden auton vaikka käteisellä.


    • Anonyymi

      Joko Dacia tekee kymppitonnin sähköautoja?

      • Anonyymi

        Tekee tai ainakin teki Saksalaisille ja Romanialaisille. Hankintatukea sai jopa 9000 € ja maksettavaksi jäi vain tuo kymppitonni. Mutta Suomeen sitä ei koskaan virallisesti tuotu, koska se olisi saattanut mahdollistaa sen, että tavallinen duunarikin olisi voinut saada ostetuksi uuden sähköauton ja päässyt hyötymään halvasta ajamisesta. Eihän sellainen täällä käy, täällä autoilija ja nimenomaan köyhä sellainen täytyy rahastaa henkihieveriin! Muutama Dacia Spring on yksityisesti tuotu Suomeen ja Nettiautossakin joku yrittää sellaisia myydä, mutta yli 20 000 € hintaan, eikä kukaan sellaista hintaa maksa laiskasta pieniakkuisesta mopoautosta, jossa on 33kW huipputeho ja kiihtyvyys 20 s.
        Se kymppitonni olis ollu kohtuu hinta tuollaisesta, olisin itsekin voinut työmatkakulkineeksi hankkia. Uusi auto kuitenkin ja äkkiä sen olis maksanu pois ihan tehdasduunarinkin palkalla. Mutta 20 000, ei Ziisus…


    • Anonyymi

      Ja aina kädet rasvassa.

      • Anonyymi

        Haittaako se


    • Anonyymi

      Ei mihinkään autoon ole pakko ottaa kaskoa, se on ihan vapaaehtoinen vakuutus.

      • Anonyymi

        No ei periaatteessa, mutta kuinka moni haluaa ajaa 50 tonnin autolla ilman kaskoa? Lisäksi moni tuon hintaluokan auto myydään rahoituksella jolloin käytännössä se kasko on kuitenkin pakollinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei periaatteessa, mutta kuinka moni haluaa ajaa 50 tonnin autolla ilman kaskoa? Lisäksi moni tuon hintaluokan auto myydään rahoituksella jolloin käytännössä se kasko on kuitenkin pakollinen.

        Ja miten tuo kasko liittyy erittyisesti sähköautoihin?

        Eiköhän 50ke auto ole 50ke auto oli se voimalinja millainen tahansa.

        Sovitaanko niin että kukin ostaa omalle kukkarolleen sopivan auton ja antaa toisten ostaa mitä ostavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja miten tuo kasko liittyy erittyisesti sähköautoihin?

        Eiköhän 50ke auto ole 50ke auto oli se voimalinja millainen tahansa.

        Sovitaanko niin että kukin ostaa omalle kukkarolleen sopivan auton ja antaa toisten ostaa mitä ostavat.

        "Ja miten tuo kasko liittyy erittyisesti sähköautoihin?"

        No siinä mielessä liittyy että niitä 5 k€ autoja joihin yleensä ei täyskaskoa enää kannata ottaa ei sähköautoina ole myytävänä. Eli halvan polttiksen vakuutukset ovat huomattavasti sähköautoa halvemmat.


    • Anonyymi

      5 000 euron polttis on 45 000 euroa halvempi kuin 50 000 euron sähköauto.

      Tuolla 45 000 eurolla saa yli 23 000 litraa bensiiniä ja sillä määrällä ajaa 380 000 km.

    • Anonyymi

      Ihan mielenkiintoinen aloitus, kiitoksia siitä.

      Varmastikkin jossakin vaiheessa on 5000e sähkiksiä, mutta kauanko siihen menee. Joka tapauksessa, sähkikset tuskin yleistyy ennen kuin noita 5000e hintaisia on laajemmin tarjolla, vai oletanko tässä liikaa, mikä on suomalaisen auton keskimääräinen rahallinen arvo.

      Tärkeämpi kysymys on kuitenkin se, milloin sähköauton voi korjauttaa ja huoltaa jossakin Masan Autopajalla 500 euron hinnalla. Epäilen, että tämä on se suurempi hidaste sähköautojen yleistymisessä.

      Niin ja vielä, epäilempä että suurin osa sähköautoilijoista hankkii sähköauton jostain muusta syystä kuin ideologisista luonnon säästö syistä. Kyllä sielläkin voi olla taustalla raha, työnantajat suosii näitä, aika edullista ajaa sähköllä kun työnantaja maksaa pääomakulut kalliista autosa ja edusta maksaa vain verot.

      • Anonyymi

        "Tärkeämpi kysymys on kuitenkin se, milloin sähköauton voi korjauttaa ja huoltaa jossakin Masan Autopajalla 500 euron hinnalla. "

        Tässä on yksi asia jossa tavantallaajalle on hyvin vaikea ymmärtää miten suuri muutos kalliista jatkuvaa huoltamista vaativista polttiksista eroonpääsy on.
        Sähköautojen voimalinja on huoltovapaa. Ei enää jokavuotisia öljynvaihtoja, suodattimenvaihtoja, tulppienvaihtoja, hihnojenvaihtoja jne.
        Elämä sähköauton kanssa on niin paljn yksinkertaisempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tärkeämpi kysymys on kuitenkin se, milloin sähköauton voi korjauttaa ja huoltaa jossakin Masan Autopajalla 500 euron hinnalla. "

        Tässä on yksi asia jossa tavantallaajalle on hyvin vaikea ymmärtää miten suuri muutos kalliista jatkuvaa huoltamista vaativista polttiksista eroonpääsy on.
        Sähköautojen voimalinja on huoltovapaa. Ei enää jokavuotisia öljynvaihtoja, suodattimenvaihtoja, tulppienvaihtoja, hihnojenvaihtoja jne.
        Elämä sähköauton kanssa on niin paljn yksinkertaisempaa.

        Aika typerä vale. Ei ole olemassakaan huoltovapaata autoa eikä sitä ole sähköautokaan. Lisäksi sähköautojen korjaukset ovat paljon kalliimpia, joten on yksi paskan hailee vaikka huoltoja olisi vähemmän. Korjaus ja huolto on ihan sama asia käytännössä, koska molemmat menevät kukkarosta samalla tavalla.


    • Anonyymi

      Siinä vaiheessa kun sähköautot ovat tavan kansan hintahaarukassa on niille tullut jo uusia käyttö kustannuksia , että hyvillä mielin vaan jatketaan polttiksella ajoa , kovin ovat haluttuja kun käytettyjenkin hinnat senkun nousseet ikävä kyllä.

      • Anonyymi

        On hyvä ajaa sähköautolla jo nyt kun niillä ei ole mitään veroja kun verottaja ottaa haluamansa polttiskuskeilta. Aivan mahtavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On hyvä ajaa sähköautolla jo nyt kun niillä ei ole mitään veroja kun verottaja ottaa haluamansa polttiskuskeilta. Aivan mahtavaa.

        Polttiskuski maksaa isoja veroja joka kerta kun käy tankkaamassa ja lisäksi huollot ovat jokavuotista lompakonkuppaamista.

        Maksamisen iloa vaan sinne suuntaan. Sähköauto latautuu melkein ilmaiseksi kotona yöllä ja huoltolaskut ovat vain ikävä juttu menneisyydessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttiskuski maksaa isoja veroja joka kerta kun käy tankkaamassa ja lisäksi huollot ovat jokavuotista lompakonkuppaamista.

        Maksamisen iloa vaan sinne suuntaan. Sähköauto latautuu melkein ilmaiseksi kotona yöllä ja huoltolaskut ovat vain ikävä juttu menneisyydessä.

        Ja silti suurimmalle osalle polttis tulee halvemmaksi kuin sähköauto. Lisäksi huoltolaskuista puhuminen on tahallista harhaanjohtamista. On yksi paskan hailee onko kyse korjauksesta tai huollosta, koska molemmat menee kukkarosta ja sähköautojen korjaukset ovat kalliimpia. Eikä kaikki noista korjauksista mene takuuseen. Ja tietenkin sähköautoakin pitää huoltaa, ei ne ole huoltovapaita. Samoin sähköautonkin osia pitää koko ajan vaihtaa aivan kuten polttiksissakin. Ainoa osa joka poikkeaa sähköauton ja polttiksen välillä on moottori ja kaikki muu on samaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja silti suurimmalle osalle polttis tulee halvemmaksi kuin sähköauto. Lisäksi huoltolaskuista puhuminen on tahallista harhaanjohtamista. On yksi paskan hailee onko kyse korjauksesta tai huollosta, koska molemmat menee kukkarosta ja sähköautojen korjaukset ovat kalliimpia. Eikä kaikki noista korjauksista mene takuuseen. Ja tietenkin sähköautoakin pitää huoltaa, ei ne ole huoltovapaita. Samoin sähköautonkin osia pitää koko ajan vaihtaa aivan kuten polttiksissakin. Ainoa osa joka poikkeaa sähköauton ja polttiksen välillä on moottori ja kaikki muu on samaa.

        Lisäksi polttiksen moottoria voi kuka tahansa korjata ja sen saa korjata kotonakin jos vain osaa. En usko, että sähkömoottoria saa kuka vain korjata.


    • Anonyymi

      Eli tahtoisit sähköauton, mutta sinulla ei ole rahaa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1605
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1086
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1062
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1029
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      950
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      837
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      731
    Aihe