https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/9435695b-e455-4c18-8a2d-68e6e241c31f
Mikä on nykyinen joditablettisuositus?
Uusittu ohje perustuu Maailman terveysjärjestön (WHO) suosituksiin. Säteilyaltistus on haitallisinta kasvuiässä oleville henkilöille ja tämän vuoksi yli 40-vuotiaille ei enää suositella joditabletteja pois lukien raskaana olevat. Ohjeen mukaan 3-40 vuotiaat henkilöt hankkivat apteekista kotiinsa varastoon joditabletteja.
Milloin joditabletti täytyy ottaa?
Joditablettia ei tule ottaa omatoimisesti, vaan vain viranomaisten niin käskiessä. Huomioi että joditabletti on otettava mahdollisimman pian viranomaisen suosituksesta. Jos joditabletin otto viivästyy 3-4 tuntia, sen suojavaikutus on vain noin 50%. Kun joditabletti otetaan ajoissa, sen suojavaikutus on 90-99%. Kerta-annoksen vaikutus kestää noin 1-2 vuorokautta.
Miten joditabletit auttavat säteilyonnettomuuden sattuessa?
Joditabletit vähentävät säteilyaltistusta. Ydinräjähdyksen tai ydinonnettomuuden sattuessa ilmakehään leviää radioaktiivisia isotooppeja sisältäviä pienhiukkasia, joka johtaa radioaktiiviseen saastumiseen. Pienhiukkaset kulkeutuvat tuulen mukana onnettomuuspaikalta ja laskeutuvat sateen tai painovoiman vaikutuksesta maahan. Radioaktiivinen laskeuma sisältää radioaktiivista jodia joka kulkeutuu hengitysilman mukana keuhkoihin ja varastoituu kilpirauhaseen. Tällöin kilpirauhanen saa suuren säteilyannoksen. Nauttimalla joditabletin ennen laskeumaa kilpirauhasen jodivarastot täyttyvät jolloin radioaktiivinen jodi ei varastoidu kilpirauhaseen vaan poistuu elimistöstä normaalisti.
Padon pinta laskee - ei saada enää jäähdytysvettä ydinvoimalalle?
9
120
Vastaukset
- Anonyymi
Sitten pitää laittaa kioski kiinni.
Jos grillistä loppuu kaasu, niin ei sitten grillata.
Joten mikä oi aloittajan ongelma?- Anonyymi
🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑
😋 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#17885513n
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞
- Anonyymi
mitä sitten ukrainalaiset räjäyttivät jo tsernobilin aikoinaan.
- Anonyymi
Aika. Sanovat että 12,7 metriä on kriittinen raja ja nyt se on 14 m.
Kaksi päivää? - Anonyymi
Reaktorit on sammutettu, mikä auttaa vähän kun jäähdystystarve on pienempi. Mutta silti niitä joudutaan jäähdyttämään - saa nähdä on edessä 6 x Tsernobyl?
- Anonyymi
Joko Yle soittaa Eppuja radiossa?
Uraani halkeaa ja tuottaa meille lopun valkean? - Anonyymi
Taas mennään, ehkä myt tulee se kaivattu "RAUHA".
- Anonyymi
Syönyt jo vuosia jodia varmuuden vuoksi ja olen yli 40 vuotias. Suojannut 5g ja avaruussäteilyltä.
- Anonyymi
https://www.youtube.com/watch?v=IMVi-XmM-SU
Saadaanko uusi korkeusennätys?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2119148
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k265818- 584803
- 984759
- 723776
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.743443- 513386
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262906Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv502792- 432671