Padon pinta laskee - ei saada enää jäähdytysvettä ydinvoimalalle?

Anonyymi-ap

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/9435695b-e455-4c18-8a2d-68e6e241c31f

Mikä on nykyinen joditablettisuositus?

Uusittu ohje perustuu Maailman terveysjärjestön (WHO) suosituksiin. Säteilyaltistus on haitallisinta kasvuiässä oleville henkilöille ja tämän vuoksi yli 40-vuotiaille ei enää suositella joditabletteja pois lukien raskaana olevat. Ohjeen mukaan 3-40 vuotiaat henkilöt hankkivat apteekista kotiinsa varastoon joditabletteja.

Milloin joditabletti täytyy ottaa?

Joditablettia ei tule ottaa omatoimisesti, vaan vain viranomaisten niin käskiessä. Huomioi että joditabletti on otettava mahdollisimman pian viranomaisen suosituksesta. Jos joditabletin otto viivästyy 3-4 tuntia, sen suojavaikutus on vain noin 50%. Kun joditabletti otetaan ajoissa, sen suojavaikutus on 90-99%. Kerta-annoksen vaikutus kestää noin 1-2 vuorokautta.

Miten joditabletit auttavat säteilyonnettomuuden sattuessa?

Joditabletit vähentävät säteilyaltistusta. Ydinräjähdyksen tai ydinonnettomuuden sattuessa ilmakehään leviää radioaktiivisia isotooppeja sisältäviä pienhiukkasia, joka johtaa radioaktiiviseen saastumiseen. Pienhiukkaset kulkeutuvat tuulen mukana onnettomuuspaikalta ja laskeutuvat sateen tai painovoiman vaikutuksesta maahan. Radioaktiivinen laskeuma sisältää radioaktiivista jodia joka kulkeutuu hengitysilman mukana keuhkoihin ja varastoituu kilpirauhaseen. Tällöin kilpirauhanen saa suuren säteilyannoksen. Nauttimalla joditabletin ennen laskeumaa kilpirauhasen jodivarastot täyttyvät jolloin radioaktiivinen jodi ei varastoidu kilpirauhaseen vaan poistuu elimistöstä normaalisti.

9

120

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Sitten pitää laittaa kioski kiinni.

Jos grillistä loppuu kaasu, niin ei sitten grillata.

Joten mikä oi aloittajan ongelma?

• Anonyymi

🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑

😋 ­­N­y­­m­­­f­­­o­­­m­­a­­a­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17885513n

🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞

• Anonyymi

mitä sitten ukrainalaiset räjäyttivät jo tsernobilin aikoinaan.

• Anonyymi

Aika. Sanovat että 12,7 metriä on kriittinen raja ja nyt se on 14 m.
      Kaksi päivää?

• Anonyymi

Reaktorit on sammutettu, mikä auttaa vähän kun jäähdystystarve on pienempi. Mutta silti niitä joudutaan jäähdyttämään - saa nähdä on edessä 6 x Tsernobyl?

• Anonyymi

Joko Yle soittaa Eppuja radiossa?
      Uraani halkeaa ja tuottaa meille lopun valkean?

• Anonyymi

Taas mennään, ehkä myt tulee se kaivattu "RAUHA".

• Anonyymi

Syönyt jo vuosia jodia varmuuden vuoksi ja olen yli 40 vuotias. Suojannut 5g ja avaruussäteilyltä.

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      211
      9148
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      5818
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      58
      4803
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      98
      4759
    5. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      72
      3776
    6. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      74
      3443
    7. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3386
    8. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2906
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      50
      2792
    10. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2671
    Aihe