Sapatin merkitys

Lattialla sätkivät hihhulit vääntävät pää märkänä siitä, mikä on sapatin merkitys, mikä on sapatin oikea viikonpäivä ja mistä sapatin työstä pitää ihminen kivittää hengiltä. Minä väitän, että nämä hengiltä kivittämisen uhkaukset ovat eufemismi siitä, kuinka maaorja pitää kivittää hengiltä, jos hän kieltäytyy työn teosta.

Miksi sapatti on keksitty? Muinaisen lähi-idän vapaamatkustajat eli hallitseva luokka huomasi, että ihminen kuolee, jos se tekee tauottomasti työtä. Tämän vuoksi piti olla lepopäivä.

Miten lepopäivä järjestetään? Jos jokainen maaorja saa valita itse lepopäivän, on vaikea valvoa sitä, että jokainen maaorja pitää vain yhden lepopäivän. Laiskotteleva maaorja saattaisi aina sanoa orjapiiskurille, että viettää sapattia. Tämän vuoksi keksittiin kaikille maaorjille yhteinen lepopäivä eli sapatti. Sapatti tuherrettiin myös luomiskertomukseen niin, että itse Jumala vietti sapattia [miksi vitussa kaikkivaltiaan pitää levätä ja viettää sapattia 😂].

Mitä merkitsee sapattina työtä tekevän kivittämisen uhkaus? Se on itse asiassa käänteinen uhkaus ja eufemismi sille, että jos et raada otsasi hiessä työtä kuutena päivänä viikossa, sinut kivitetään hengiltä.

31

203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Isännän ei kannata tappaa tuottavaa orjaa ihan mistä syystä tahansa. Siinä menettää rahaa.

      Raamatun sapattikäsky velvoitti kaikkia israelilaisia, ei vain (maa)orjia. Sitä ei annettu sen vuoksi, että maaorjat jaksaisivat tehdä kovemmin työtä eivätkä kuolisi.

      Huomaatko miten typerä argumenttisi on: "sapatti annettiin siksi, että maaorjat eivät kuolisi, mutta jos joku maaorja teki työtä sapattina (miksi vitussa tekisi?), niin hänet piti tappaa!" ?

      Unohditko ottaa tänä aamuna älypillerin ja viisausjuomaa?

      • "Raamatun sapattikäsky velvoitti kaikkia israelilaisia, ei vain (maa)orjia."

        Totta kai se velvoittaa kaikkia. Sehän on samalla alkeellinen työehtosopimus.

        "Huomaatko miten typerä argumenttisi on..."

        Miten niin on alkeellinen? Samassa yhteydessä ihmiselle annettiin muukin rooli "otsasi hiessä sinun on tehtävä töitä pellolla kunnes sinua ei enää ole" Tähän työehtosopimukseen sopii oikein hyvin myöskin vapaapäivästä sopiminen ja sen kontrollointi "saat yhden vapaapäivän ja se olkoon kaikille sama, jotta sitä on helppo valvoa"


      • Anonyymi
        Stronghist kirjoitti:

        "Raamatun sapattikäsky velvoitti kaikkia israelilaisia, ei vain (maa)orjia."

        Totta kai se velvoittaa kaikkia. Sehän on samalla alkeellinen työehtosopimus.

        "Huomaatko miten typerä argumenttisi on..."

        Miten niin on alkeellinen? Samassa yhteydessä ihmiselle annettiin muukin rooli "otsasi hiessä sinun on tehtävä töitä pellolla kunnes sinua ei enää ole" Tähän työehtosopimukseen sopii oikein hyvin myöskin vapaapäivästä sopiminen ja sen kontrollointi "saat yhden vapaapäivän ja se olkoon kaikille sama, jotta sitä on helppo valvoa"

        Joo, ja kun lain tarkoitus oli suojella maaorjan henkeä, niin se käski tappaa maaorja, jos tämä teki vastoin isäntänsä käskyä työtä hänen hyväkseen sapattina.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo, ja kun lain tarkoitus oli suojella maaorjan henkeä, niin se käski tappaa maaorja, jos tämä teki vastoin isäntänsä käskyä työtä hänen hyväkseen sapattina.

        "...käski tappaa maaorja, jos tämä teki vastoin isäntänsä käskyä työtä hänen hyväkseen sapattina."

        Etkö lukenut avausta vitun riemuidiootti? Käänteinen uhkaus ja eufemismi...


      • Anonyymi
        Stronghist kirjoitti:

        "...käski tappaa maaorja, jos tämä teki vastoin isäntänsä käskyä työtä hänen hyväkseen sapattina."

        Etkö lukenut avausta vitun riemuidiootti? Käänteinen uhkaus ja eufemismi...

        Minulla ei ole tapana lukea avauksia.


      • Anonyymi
        Stronghist kirjoitti:

        "...käski tappaa maaorja, jos tämä teki vastoin isäntänsä käskyä työtä hänen hyväkseen sapattina."

        Etkö lukenut avausta vitun riemuidiootti? Käänteinen uhkaus ja eufemismi...

        Laki ei käske tappaa sellaista, joka ei tee työtä jokaisena kuutena päivänä. Laki käskee tappaa vain sellaisen, joka tekee työtä seitsemäntenä päivänä eli sapattina. Lakia tuli noudattaa kirjaimellisesti ja niin sitä Mooseksen kirjojen mukaan myös noudatettiin. Sapattina puita kerännyt mies kivitettiin hengiltä. Sitä ei kivitetty hengiltä, joka teki työtä vain viitenä tai neljänä päivänä viikossa, (ei siis kuutena päivänä) koska sitä ei pidetty rikkomuksena, josta olisi kuolemanrangaistus seurauksena.

        Sapatin käskyn juuret ovat luomiskertomuksessa. Sapatin käskyä tuli noudattaa, jotta muisteltaisiin Jumalan luomistyötä ja kunnioitettaisiin häntä aivan erityisellä tavalla sinä päivänä. Sapatin päivänä oli pyhä kokous, jolloin seurakunta kokoontui yhteen palvomaan Jumalaa. Sapatin päivän käsky loi yhtenäisyyttä kansaan ja lisäsi sen uskoa Jumalaan. Siksi sen käskyn rikkominen oli vakava rikos ja siitä määrättiin rangaistuksena kuolema.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laki ei käske tappaa sellaista, joka ei tee työtä jokaisena kuutena päivänä. Laki käskee tappaa vain sellaisen, joka tekee työtä seitsemäntenä päivänä eli sapattina. Lakia tuli noudattaa kirjaimellisesti ja niin sitä Mooseksen kirjojen mukaan myös noudatettiin. Sapattina puita kerännyt mies kivitettiin hengiltä. Sitä ei kivitetty hengiltä, joka teki työtä vain viitenä tai neljänä päivänä viikossa, (ei siis kuutena päivänä) koska sitä ei pidetty rikkomuksena, josta olisi kuolemanrangaistus seurauksena.

        Sapatin käskyn juuret ovat luomiskertomuksessa. Sapatin käskyä tuli noudattaa, jotta muisteltaisiin Jumalan luomistyötä ja kunnioitettaisiin häntä aivan erityisellä tavalla sinä päivänä. Sapatin päivänä oli pyhä kokous, jolloin seurakunta kokoontui yhteen palvomaan Jumalaa. Sapatin päivän käsky loi yhtenäisyyttä kansaan ja lisäsi sen uskoa Jumalaan. Siksi sen käskyn rikkominen oli vakava rikos ja siitä määrättiin rangaistuksena kuolema.

        Viidennen Mooseksen kirjan mukaan sapattina muistellaan myös sitä, kun Jumala vapautti kansansa Israelin Egyptin orjuudesta. Tämä jäi pois edellisestä viestistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Laki ei käske tappaa sellaista, joka ei tee työtä jokaisena kuutena päivänä. Laki käskee tappaa vain sellaisen, joka tekee työtä seitsemäntenä päivänä eli sapattina. Lakia tuli noudattaa kirjaimellisesti ja niin sitä Mooseksen kirjojen mukaan myös noudatettiin. Sapattina puita kerännyt mies kivitettiin hengiltä. Sitä ei kivitetty hengiltä, joka teki työtä vain viitenä tai neljänä päivänä viikossa, (ei siis kuutena päivänä) koska sitä ei pidetty rikkomuksena, josta olisi kuolemanrangaistus seurauksena.

        Sapatin käskyn juuret ovat luomiskertomuksessa. Sapatin käskyä tuli noudattaa, jotta muisteltaisiin Jumalan luomistyötä ja kunnioitettaisiin häntä aivan erityisellä tavalla sinä päivänä. Sapatin päivänä oli pyhä kokous, jolloin seurakunta kokoontui yhteen palvomaan Jumalaa. Sapatin päivän käsky loi yhtenäisyyttä kansaan ja lisäsi sen uskoa Jumalaan. Siksi sen käskyn rikkominen oli vakava rikos ja siitä määrättiin rangaistuksena kuolema.

        "Sapattina puita kerännyt mies kivitettiin hengiltä. Sitä ei kivitetty hengiltä, joka teki työtä vain viitenä tai neljänä päivänä viikossa, (ei siis kuutena päivänä) koska sitä ei pidetty rikkomuksena, josta olisi kuolemanrangaistus seurauksena."

        Ja todisteet tästä on missä?

        "Sapatin käskyn juuret ovat luomiskertomuksessa."

        Joka oli juurikin tuon ajan perustuslaki ja työehtosopimus.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Viidennen Mooseksen kirjan mukaan sapattina muistellaan myös sitä, kun Jumala vapautti kansansa Israelin Egyptin orjuudesta. Tämä jäi pois edellisestä viestistä.

        "Viidennen Mooseksen kirjan mukaan sapattina muistellaan..."

        Joo, muistellaan paljon muutakin, jotka perustuvat Egyptin mielikuvitusorjuuteen. Esimerkiksi Pääsiäisen lampaan teurastaminen, veren sutiminen oven pieliin, lammasateria ja uuden sadon ohran eli happamattoman leivän syönti ei suinkaan perustu mihinkään Jahven käskyihin vaan ikivanhoihin perinteisiin. Sama perinne on sapatilla, yhtenä päivänä on ollut pakko levätä ja maan omistajat ovat sementoineet sen tavaksi, jonka vahvisti jumala.


      • Anonyymi
        Stronghist kirjoitti:

        "Sapattina puita kerännyt mies kivitettiin hengiltä. Sitä ei kivitetty hengiltä, joka teki työtä vain viitenä tai neljänä päivänä viikossa, (ei siis kuutena päivänä) koska sitä ei pidetty rikkomuksena, josta olisi kuolemanrangaistus seurauksena."

        Ja todisteet tästä on missä?

        "Sapatin käskyn juuret ovat luomiskertomuksessa."

        Joka oli juurikin tuon ajan perustuslaki ja työehtosopimus.

        Israel noudatti Mooseksen lakia. Se, mitä ei ole kirjattu siihen, ei kuulunut noudatettavien käskyjen joukkoon. Niinpä oli lupa tehdä töitä neljänä tai viitenä päivänä kuuden sijasta (paitsi tietenkin orjana) eikä sitä luettu rikkomukseksi lakia vastaan.

        Luomiskertomus ei ole mikään perustuslaki ja työehtosopimus. Israelin lait ja käskyt annettiin vasta Siinailla Mooseksen kautta. Sitä ennen ei sellaisia käskyjä ollut - ei ainakaan kirjoitetussa muodossa. Toki osa käskyistä oli jo tunnettuja ennen Mooseksen lakia ja jotkut käskyt olivat lainaa muista kulttuureista. (esim. "silmä silmästä, hammas hampaasta, henki hengestä" käsky)


      • Anonyymi
        Stronghist kirjoitti:

        "Viidennen Mooseksen kirjan mukaan sapattina muistellaan..."

        Joo, muistellaan paljon muutakin, jotka perustuvat Egyptin mielikuvitusorjuuteen. Esimerkiksi Pääsiäisen lampaan teurastaminen, veren sutiminen oven pieliin, lammasateria ja uuden sadon ohran eli happamattoman leivän syönti ei suinkaan perustu mihinkään Jahven käskyihin vaan ikivanhoihin perinteisiin. Sama perinne on sapatilla, yhtenä päivänä on ollut pakko levätä ja maan omistajat ovat sementoineet sen tavaksi, jonka vahvisti jumala.

        Egyptissä oli israelilaisia siirtotyöläisiä ja orjia farao Akhenatenin aikana ja sitä ennen ja sen jälkeen. Israelilaiset veivät Kanaanin maasta aakkosiin perustuvan kirjoitustavan Egyptiin. Vastalahjana he saivat Akhenatenilta monoteismin ja oppivat egyptiläisiltä kuolleiden ylösnousemuksen toivon, joka siirtyi myöhemmin juutalaisten (fariseusten) kautta kristinuskoon.

        Vaikka Exodus on hurjasti liioiteltu, niin sillä voi olla jotakin historiallista taustaa pienemmässä mittakaavassa. Ainakin niitä orjia ja siirtotyöläisiä oli Egyptissä. Varmasti nämä tai osa näistä tahtoivat palata takaisin omaan maahansa, kun olosuhteet (nälänhätä) siellä olivat muuttuneet paremmaksi. Exodus-tarinalla voi olla tällaiset juuret.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Israel noudatti Mooseksen lakia. Se, mitä ei ole kirjattu siihen, ei kuulunut noudatettavien käskyjen joukkoon. Niinpä oli lupa tehdä töitä neljänä tai viitenä päivänä kuuden sijasta (paitsi tietenkin orjana) eikä sitä luettu rikkomukseksi lakia vastaan.

        Luomiskertomus ei ole mikään perustuslaki ja työehtosopimus. Israelin lait ja käskyt annettiin vasta Siinailla Mooseksen kautta. Sitä ennen ei sellaisia käskyjä ollut - ei ainakaan kirjoitetussa muodossa. Toki osa käskyistä oli jo tunnettuja ennen Mooseksen lakia ja jotkut käskyt olivat lainaa muista kulttuureista. (esim. "silmä silmästä, hammas hampaasta, henki hengestä" käsky)

        "Niinpä oli lupa tehdä töitä neljänä tai viitenä päivänä kuuden sijasta (paitsi tietenkin orjana) eikä sitä luettu rikkomukseksi lakia vastaan. "

        Älä nyt vitun idiootti jaksa valehdella itsestäänselvyyksistä. Kuuden päivän työvelvoite oli tosiaan velvoite, ei mikään ehdotus kuten sinä ripuloinnillasi yrität selitellä.

        Tässä Alkuperäisen käskyn sanamuoto (Mooses iski nämä kivitaulut säpäleiksi härkäjuhlissa)

        2. Moos 20:9 Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi,


        Ja tässä kymmenen käskyn laista:

        2. Moos 34:21 »Tee työtä kuutena päivänä viikossa, mutta seitsemänneksi päiväksi lopeta työnteko. Myös kyntöjen ja elonkorjuun aikana pidä seitsemäntenä päivänä lepopäivä.


      • Anonyymi
        Stronghist kirjoitti:

        "Niinpä oli lupa tehdä töitä neljänä tai viitenä päivänä kuuden sijasta (paitsi tietenkin orjana) eikä sitä luettu rikkomukseksi lakia vastaan. "

        Älä nyt vitun idiootti jaksa valehdella itsestäänselvyyksistä. Kuuden päivän työvelvoite oli tosiaan velvoite, ei mikään ehdotus kuten sinä ripuloinnillasi yrität selitellä.

        Tässä Alkuperäisen käskyn sanamuoto (Mooses iski nämä kivitaulut säpäleiksi härkäjuhlissa)

        2. Moos 20:9 Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi,


        Ja tässä kymmenen käskyn laista:

        2. Moos 34:21 »Tee työtä kuutena päivänä viikossa, mutta seitsemänneksi päiväksi lopeta työnteko. Myös kyntöjen ja elonkorjuun aikana pidä seitsemäntenä päivänä lepopäivä.

        Niin, mutta siitä ei ole säädetty mitään rangaistusta, jos joku teki työtä vain neljänä tai viitenä päivänä viikossa. Tämä oli ihan mahdollista maatilallisille, kauppiaille, kalastajille, jne. Jos ei tarvinnut tehdä kuutena töinä viikossa, niin pystyi ilman rangaistuksen pelkoa lepäämään enemmänkin kuin vain yhden päivän viikossa.


      • Anonyymi
        Stronghist kirjoitti:

        "Niinpä oli lupa tehdä töitä neljänä tai viitenä päivänä kuuden sijasta (paitsi tietenkin orjana) eikä sitä luettu rikkomukseksi lakia vastaan. "

        Älä nyt vitun idiootti jaksa valehdella itsestäänselvyyksistä. Kuuden päivän työvelvoite oli tosiaan velvoite, ei mikään ehdotus kuten sinä ripuloinnillasi yrität selitellä.

        Tässä Alkuperäisen käskyn sanamuoto (Mooses iski nämä kivitaulut säpäleiksi härkäjuhlissa)

        2. Moos 20:9 Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi,


        Ja tässä kymmenen käskyn laista:

        2. Moos 34:21 »Tee työtä kuutena päivänä viikossa, mutta seitsemänneksi päiväksi lopeta työnteko. Myös kyntöjen ja elonkorjuun aikana pidä seitsemäntenä päivänä lepopäivä.

        Väität siis, että jos joku teki työtä vain neljänä tai viitenä päivänä tai harvemmin kuin kuutena päivänä, niin hänet piti lain käskyn mukaan tappaa.

        Esitit siis positiivisen väitteen. Todista se! Missä niin sanotaan?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Egyptissä oli israelilaisia siirtotyöläisiä ja orjia farao Akhenatenin aikana ja sitä ennen ja sen jälkeen. Israelilaiset veivät Kanaanin maasta aakkosiin perustuvan kirjoitustavan Egyptiin. Vastalahjana he saivat Akhenatenilta monoteismin ja oppivat egyptiläisiltä kuolleiden ylösnousemuksen toivon, joka siirtyi myöhemmin juutalaisten (fariseusten) kautta kristinuskoon.

        Vaikka Exodus on hurjasti liioiteltu, niin sillä voi olla jotakin historiallista taustaa pienemmässä mittakaavassa. Ainakin niitä orjia ja siirtotyöläisiä oli Egyptissä. Varmasti nämä tai osa näistä tahtoivat palata takaisin omaan maahansa, kun olosuhteet (nälänhätä) siellä olivat muuttuneet paremmaksi. Exodus-tarinalla voi olla tällaiset juuret.

        "Israelilaiset veivät Kanaanin maasta aakkosiin perustuvan kirjoitustavan Egyptiin."

        Höpsistä, hyksot tai kaananilaiset kehittivät edelleen egyptiläisten hieroglyfikirjoitusta ja muodostivat niistä ensimmäiset foneettiset aakkoset.

        According to common theory, Canaanites or Hyksos who spoke a Semitic language repurposed Egyptian hieroglyphs to construct a different script

        https://en.wikipedia.org/wiki/Proto-Sinaitic_script

        "...oppivat egyptiläisiltä kuolleiden ylösnousemuksen toivon..."

        Egyptissä palvottiin käärmeitä jumalallisena hallitsijan symbolina ja käärmeiden nahan luontia pidettiin merkinä uudestisyntymisestä, mutta ei voi sanoa, että uudestisyntyminen olisi lähtöisin Egyptistä. Se on yleismaailmallinen ja paljon Egyptiä vanhempi ilmiö.

        "Ainakin niitä orjia ja siirtotyöläisiä oli Egyptissä."

        Toki oli jos ajatellaan, että läntinen kulttuuri on peräisin Niililtä ja Kaksoisvirtainmaalta niin totta kai näille viljaville alueille ja kulttuurin kehdoille hakeutui ihmisiä reuna-alueilta.

        " Exodus-tarinalla voi olla tällaiset juuret."

        Tai sitten nämä tarinat olivat kopioita ja muunnelmia näiden mahtavien imperiumien tarinoista. Raamatun yksi vanhimmista kertomuksista (Mooseksen ja israelilaisten laulu) on kopio faarao Ramses Suuren ylistyslaulusta Kadeshin taistelun jälkeen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin, mutta siitä ei ole säädetty mitään rangaistusta, jos joku teki työtä vain neljänä tai viitenä päivänä viikossa. Tämä oli ihan mahdollista maatilallisille, kauppiaille, kalastajille, jne. Jos ei tarvinnut tehdä kuutena töinä viikossa, niin pystyi ilman rangaistuksen pelkoa lepäämään enemmänkin kuin vain yhden päivän viikossa.

        "Niin, mutta siitä ei ole säädetty mitään rangaistusta, jos joku teki työtä vain neljänä tai viitenä päivänä viikossa. "

        Miten niin ei ollut säädetty rangaistusta? Sehän löytyy implisiittisesti VT:sta. Ei sitä tarvinnut edes säätää kun se oli itsestäänselvyys. Sitä vain rajoitettiin. Maaorjaa ei saanut pieksää hengiltä eikä häntä saanut pieksää sapattina.

        20 Jos joku lyö orjaansa tai orjatartaan kepillä ja tämä kuolee siihen paikkaan, lyöjä on ansainnut rangaistuksen.

        21 Mutta jos orja pysyy hengissä päivän tai kaksi, isäntää älköön rangaistako; onhan orja hänen omaisuuttaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Väität siis, että jos joku teki työtä vain neljänä tai viitenä päivänä tai harvemmin kuin kuutena päivänä, niin hänet piti lain käskyn mukaan tappaa.

        Esitit siis positiivisen väitteen. Todista se! Missä niin sanotaan?

        "Esitit siis positiivisen väitteen. Todista se! Missä niin sanotaan?"

        Maaorjen pieksäminen oli normaali menettely. VT:n työehtosopimus rajoitti pieksämisen niin, ettei maaorjaa saanut tappaa eikä sapattina pieksetty koska silloin sai levätä.

        20 Jos joku lyö orjaansa tai orjatartaan kepillä ja tämä kuolee siihen paikkaan, lyöjä on ansainnut rangaistuksen.

        21 Mutta jos orja pysyy hengissä päivän tai kaksi, isäntää älköön rangaistako; onhan orja hänen omaisuuttaan.


      • Anonyymi
        Stronghist kirjoitti:

        "Niin, mutta siitä ei ole säädetty mitään rangaistusta, jos joku teki työtä vain neljänä tai viitenä päivänä viikossa. "

        Miten niin ei ollut säädetty rangaistusta? Sehän löytyy implisiittisesti VT:sta. Ei sitä tarvinnut edes säätää kun se oli itsestäänselvyys. Sitä vain rajoitettiin. Maaorjaa ei saanut pieksää hengiltä eikä häntä saanut pieksää sapattina.

        20 Jos joku lyö orjaansa tai orjatartaan kepillä ja tämä kuolee siihen paikkaan, lyöjä on ansainnut rangaistuksen.

        21 Mutta jos orja pysyy hengissä päivän tai kaksi, isäntää älköön rangaistako; onhan orja hänen omaisuuttaan.

        Eivät kaikki israelilaiset olleet orjia. Mikään ei pakottanut israelilaista työtä tekemään, jos hänellä oli mahdollista levätä useampana päivänä kuin vain sapattina. Toki tällaiset ylimääräiset levon päivät olivat varmaan harvinaisia, mutta joskus niitä oli mahdollista pitää, kun kaikki kotiaskareet ja välineiden kuntoonlaitto oli tehty, mutta työtä ei ollut mahdollista tehdä esimerkiksi sääolosuhteiden vuoksi.


      • Anonyymi
        Stronghist kirjoitti:

        "Niin, mutta siitä ei ole säädetty mitään rangaistusta, jos joku teki työtä vain neljänä tai viitenä päivänä viikossa. "

        Miten niin ei ollut säädetty rangaistusta? Sehän löytyy implisiittisesti VT:sta. Ei sitä tarvinnut edes säätää kun se oli itsestäänselvyys. Sitä vain rajoitettiin. Maaorjaa ei saanut pieksää hengiltä eikä häntä saanut pieksää sapattina.

        20 Jos joku lyö orjaansa tai orjatartaan kepillä ja tämä kuolee siihen paikkaan, lyöjä on ansainnut rangaistuksen.

        21 Mutta jos orja pysyy hengissä päivän tai kaksi, isäntää älköön rangaistako; onhan orja hänen omaisuuttaan.

        20 Jos joku lyö orjaansa tai orjatartaan kepillä ja tämä kuolee siihen paikkaan, lyöjä on ansainnut rangaistuksen.

        Isäntää siis rangaistiin orjan tappamisesta. Ei tämä mitenkään voi tarkoittaa sitä, että isännän oli lupa tappaa kauppias, kalastaja ja käsityöläinen, jos nämä eivät tehneet työtä kuutena päivänä vaan pitivät ylimääräisiä lepopäiviä aina kun siihen oli mahdollisuus. :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eivät kaikki israelilaiset olleet orjia. Mikään ei pakottanut israelilaista työtä tekemään, jos hänellä oli mahdollista levätä useampana päivänä kuin vain sapattina. Toki tällaiset ylimääräiset levon päivät olivat varmaan harvinaisia, mutta joskus niitä oli mahdollista pitää, kun kaikki kotiaskareet ja välineiden kuntoonlaitto oli tehty, mutta työtä ei ollut mahdollista tehdä esimerkiksi sääolosuhteiden vuoksi.

        "Eivät kaikki israelilaiset olleet orjia."

        Joo, ei feodalismi varsinaisesti ollut orjayhteiskunta, mutta lääninherralla oli juurikin nämä Raamatun Jumalan antamat valtuudet:

        17 Ja miehelle hän sanoi: "Koska teit niin kuin vaimosi sanoi ja söit puusta, josta minä kielsin sinua syömästä, niin olkoon maa sinun takiasi kirottu. Kovalla työllä sinun on hankittava siitä elantosi niin kauan kuin elät.

        9 Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi,

        Ja rajoitteet:

        20 Jos joku lyö orjaansa tai orjatartaan kepillä ja tämä kuolee siihen paikkaan, lyöjä on ansainnut rangaistuksen.

        21 Mutta jos orja pysyy hengissä päivän tai kaksi, isäntää älköön rangaistako; onhan orja hänen omaisuuttaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        20 Jos joku lyö orjaansa tai orjatartaan kepillä ja tämä kuolee siihen paikkaan, lyöjä on ansainnut rangaistuksen.

        Isäntää siis rangaistiin orjan tappamisesta. Ei tämä mitenkään voi tarkoittaa sitä, että isännän oli lupa tappaa kauppias, kalastaja ja käsityöläinen, jos nämä eivät tehneet työtä kuutena päivänä vaan pitivät ylimääräisiä lepopäiviä aina kun siihen oli mahdollisuus. :)

        "Ei tämä mitenkään voi tarkoittaa sitä, että isännän oli lupa tappaa kauppias, kalastaja ja käsityöläinen, jos nämä eivät tehneet työtä kuutena päivänä vaan pitivät ylimääräisiä lepopäiviä aina kun siihen oli mahdollisuus. :)"

        Kalastajaa lukuunottamatta nämä ovat keskiluokkaa, jotka kyllä työskentelevät ihan omasta vapaasta tahdosta kun saavat pitää työnsä hedelmät. Suurin osa väestöstä oli tosiaan maanviljelijöitä ja kalastajia, joiden sato riitti juuri ja juuri hengen pitimiksi kun lääninherrat ja Jahve ottivat sadosta parhaat päältä. Tämäkin sadon parhaiden antimien ottaminen on käsketty Raamatussa.

        23 Kolmesti vuodessa kokoontukoot kaikki miehet Herran, Israelin Jumalan, kasvojen eteen.

        26 »Tuo joka vuosi peltosi ensimmäisistä antimista parhaat Herran, Jumalasi, pyhäkköön.

        Raamattu on tosiaankin perustuslaki ja työehtosopimus, jossa määritellään maaorjan velvollisuudet, lääninherran oikeudet ja rajoitteet sekä verojen keräyksen oikeutus.


      • Anonyymi
        Stronghist kirjoitti:

        "Ei tämä mitenkään voi tarkoittaa sitä, että isännän oli lupa tappaa kauppias, kalastaja ja käsityöläinen, jos nämä eivät tehneet työtä kuutena päivänä vaan pitivät ylimääräisiä lepopäiviä aina kun siihen oli mahdollisuus. :)"

        Kalastajaa lukuunottamatta nämä ovat keskiluokkaa, jotka kyllä työskentelevät ihan omasta vapaasta tahdosta kun saavat pitää työnsä hedelmät. Suurin osa väestöstä oli tosiaan maanviljelijöitä ja kalastajia, joiden sato riitti juuri ja juuri hengen pitimiksi kun lääninherrat ja Jahve ottivat sadosta parhaat päältä. Tämäkin sadon parhaiden antimien ottaminen on käsketty Raamatussa.

        23 Kolmesti vuodessa kokoontukoot kaikki miehet Herran, Israelin Jumalan, kasvojen eteen.

        26 »Tuo joka vuosi peltosi ensimmäisistä antimista parhaat Herran, Jumalasi, pyhäkköön.

        Raamattu on tosiaankin perustuslaki ja työehtosopimus, jossa määritellään maaorjan velvollisuudet, lääninherran oikeudet ja rajoitteet sekä verojen keräyksen oikeutus.

        Raamattua ei ollut olemassakaan silloin, kun Mooses väitetysti eli ja sitä ennen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Raamattua ei ollut olemassakaan silloin, kun Mooses väitetysti eli ja sitä ennen.

        Ja tämän kommentin pointti oli mikä?


      • Anonyymi
        Stronghist kirjoitti:

        Ja tämän kommentin pointti oli mikä?

        <<Raamattu on tosiaankin perustuslaki ja työehtosopimus,>>

        Kuusipäiväinen työviikko ei ole Mooseksen keksimä vaan se on ollut käytössä jo aiemmin, ennen kuin Raamatun kirjoituksia oli tehty. Toki Raamattu on ollut israelilaisille sitova laki- ja sääntökokoelma, jota nämä ovat joutuneet noudattamaan, mutta he elivät jo maatalaousyhteiskunnassa paljon ennen Mooseksen lakia, joten tapa ei ole Raamatun kirjoittajien keksimä, mitä työaikaan, omistussuhteisiin, orjuuteen ja veroihin tulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <<Raamattu on tosiaankin perustuslaki ja työehtosopimus,>>

        Kuusipäiväinen työviikko ei ole Mooseksen keksimä vaan se on ollut käytössä jo aiemmin, ennen kuin Raamatun kirjoituksia oli tehty. Toki Raamattu on ollut israelilaisille sitova laki- ja sääntökokoelma, jota nämä ovat joutuneet noudattamaan, mutta he elivät jo maatalaousyhteiskunnassa paljon ennen Mooseksen lakia, joten tapa ei ole Raamatun kirjoittajien keksimä, mitä työaikaan, omistussuhteisiin, orjuuteen ja veroihin tulee.

        Seitsenpäiväistä kalenteria alettiin käyttää ensin Israelissa 500-luvulla eaa., mutta he ovat voineet lainata sen sumerilaisilta ja babylonialaisilta. Näiltä on peräisin myös levon päivä, joka on yksi päivä seitsemästä.

        "A continuous seven day cycle that runs throughout history, paying no attention whatsoever to the phases of the moon and having a fixed day of rest, was most likely first practised in Judaism, dated to the 6th century BC at the latest.[5][6]

        In Ancient Rome (753 BC–476 AD), every eight days there was a nundinae. It was a market day, during which children were exempted from school[7] and agricultural workers stopped work in the field and came to the city to sell the produce of their labor[8][9] or to practice religious rites."

        https://en.wikipedia.org/wiki/Workweek_and_weekend#History

        "week, period of seven days, a unit of time artificially devised with no astronomical basis. The week’s origin is generally associated with the ancient Jews and the biblical account of the Creation, according to which God laboured for six days and rested on the seventh. Evidence indicates, however, that the Jews may have borrowed the idea of the week from Mesopotamia, for the Sumerians and the Babylonians divided the year into weeks of seven days each, one of which they designated a day of recreation."

        https://www.britannica.com/science/week


    • Anonyymi

      10 käskyn Laki ei ole riittävä vaikka viisas ja harkittu tarkoin. Vietin puoli vuotta viettäen vain sapatin levon eli yhden päivän viikossa levossa ja raataen kuutena päivänä. Väsyin siinä touhussa liikaa kuitenkin.

      Tarvitaan vuotuiset juhla-ajat tai uuden kuun sapatti tuon seitsemännen päivän lisäksi.

      Muuten väsähtää......

    • Anonyymi

      Enimmäkseen luterilaisen kansankirkkomme alaorganisaatioissa nämä epileptia kohtaukset näkyvät.
      Lahko suuntauksia.

    • Anonyymi

      Ateistinen selebraatio asettuu vanhojen teististen päivien viitekehykseen. Raja teismiin on aina häilyväinen.
      Miten ateismissa suoritetaan tämän ajan uskomusten noudattaminen, onko nakit vegeä, vai mennäänkö lihakkeella tai kokolihatuotteella? Mitä kansalaisrituaalia suoritetaan ja kuvitellaan, että siten itsellä on se tuotteiden, palvelujen tai elämäntavan vapaus, joka pelastaa tyhjyydestä tai teismistä? Milloin on sapatti ja vuodelevon aika?

      • "Ateistinen selebraatio asettuu vanhojen teististen päivien viitekehykseen."

        Pääosa juhlapäivistä liittyy elinkeinonharjoittamiseen, pääasiassa maatalousyhteiskunnan kannalta merkittäviin päiviin, jotka teismi on sitten ominut itselleen ja sepittänyt niihin oman myytin.


      • Anonyymi
        Stronghist kirjoitti:

        "Ateistinen selebraatio asettuu vanhojen teististen päivien viitekehykseen."

        Pääosa juhlapäivistä liittyy elinkeinonharjoittamiseen, pääasiassa maatalousyhteiskunnan kannalta merkittäviin päiviin, jotka teismi on sitten ominut itselleen ja sepittänyt niihin oman myytin.

        "Pääosa juhlapäivistä liittyy elinkeinonharjoittamiseen, pääasiassa maatalousyhteiskunnan kannalta merkittäviin päiviin, jotka teismi on sitten ominut itselleen ja sepittänyt niihin oman myytin."

        Ja sitten ateistit sätkivät näinä päivinä, tietämättä niiden historiallista merkitystä ja kehitystä antaen niille uuden merkityksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pääosa juhlapäivistä liittyy elinkeinonharjoittamiseen, pääasiassa maatalousyhteiskunnan kannalta merkittäviin päiviin, jotka teismi on sitten ominut itselleen ja sepittänyt niihin oman myytin."

        Ja sitten ateistit sätkivät näinä päivinä, tietämättä niiden historiallista merkitystä ja kehitystä antaen niille uuden merkityksen.

        Kristityt yrittivät omia Juhannuksen vietonkin itselleen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      374
      4764
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1914
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1641
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      241
      1486
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1377
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1254
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe