Tuo lappiin kusematta on aivan legendaarinen läppä, mutta kuinka pitkiä matkoja oikeasti ajatte kerralla?
Itselläni pisin siivu koskaan on ollut noin 300 km. Työmatkoilla päivän ajot on yleensä noin 400-500 km, ja pisimmät kertaistunnot vähän yli 200 km. Lomilla ei kiinnosta ajaa suomea tai mitään muutakaan maata päästä päähän, sen varran paljon saa autossa istua muutenkin.
Kuinka pitkiä matkoja ajatte pysähtymättä
140
1707
Vastaukset
- Anonyymi
Ajomatkat vaihtelee. Lyhimmillään muutama kilometri päivässä mutta pisimmillään yli 1000 km päivässä. Enimmäkseen auto seisoo tallissa. Vuodessa tuleen vain 15000 km. Auto on valittu 1000 km vaatimusten perusteella eli TDI. Pitkät matkat ovat minun elämäni kohokohtia ja kivijalkoja enkä halua silloin norkoilla latauskaapeleiden orjuuttamana.
- Anonyymi
Hihii, hauska läppä. Vai auto valittu 1000 km vaatimusten perusteella. Eihän noin pienillä ajoilla kannata edes dieselillä ajella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hihii, hauska läppä. Vai auto valittu 1000 km vaatimusten perusteella. Eihän noin pienillä ajoilla kannata edes dieselillä ajella.
Ehkä kaikki eivät valitse autoaan kannattavuus etusijalla?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä kaikki eivät valitse autoaan kannattavuus etusijalla?
Milloin autoilu on kannattavaa? Ei sitä ainakaan sähkö tee kannattavaksi.
- Anonyymi
Kysymyshän kuului kuinka pitkän matkan ajat kertaistumalla.
Itsellä on maksimi 300 km kuten aloittajallakin.
Joka kerran nyt sähköautoaikaan on auto ollut tauolta valmis lähtöön ennen kuuskia ja matkustajia. Jopa ärsyttää kun joutuu keskenkaiken mennä siirtämään auto latauspisteeltä.
Ihmisillä on yleensä väärä mielikuva pitämiensä taukojen pituudesta. Vessassa käynti ja kahvin juonti on helposti 25-30 min. Ja mihin ihmisillä on oikeasti kiire? Oletko onnellinen jos olet perillä parikymmentä minuuttia aikaisemmin verenpaine ja tressitasot korkealla? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysymyshän kuului kuinka pitkän matkan ajat kertaistumalla.
Itsellä on maksimi 300 km kuten aloittajallakin.
Joka kerran nyt sähköautoaikaan on auto ollut tauolta valmis lähtöön ennen kuuskia ja matkustajia. Jopa ärsyttää kun joutuu keskenkaiken mennä siirtämään auto latauspisteeltä.
Ihmisillä on yleensä väärä mielikuva pitämiensä taukojen pituudesta. Vessassa käynti ja kahvin juonti on helposti 25-30 min. Ja mihin ihmisillä on oikeasti kiire? Oletko onnellinen jos olet perillä parikymmentä minuuttia aikaisemmin verenpaine ja tressitasot korkealla?Se on käytännössä juurikin näin. Jos se 15 sekuntia kuluva aika latauksen käynnistykseen pysähdyksen alussa on liikaa, niin voihan sitä käydä erikseen tankkaamassa ja käyttää siihen 5-10 min. Summa on niin iso, että joka kerta sovelluksella maksu pitää varmistaa ostos pankkisovelluksessa. Kyllä sanoisin että sähkön kanssa säästää rahan lisäksi aikaa. Tägi rules 😀
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on käytännössä juurikin näin. Jos se 15 sekuntia kuluva aika latauksen käynnistykseen pysähdyksen alussa on liikaa, niin voihan sitä käydä erikseen tankkaamassa ja käyttää siihen 5-10 min. Summa on niin iso, että joka kerta sovelluksella maksu pitää varmistaa ostos pankkisovelluksessa. Kyllä sanoisin että sähkön kanssa säästää rahan lisäksi aikaa. Tägi rules 😀
Vessassa voi käydä pusikossakin ja eväät voi olla mukana. Sitten vain pysäköidään tien sivuun ja pidetään tauko siinä eikä jollain typerässä huoltoasemalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vessassa voi käydä pusikossakin ja eväät voi olla mukana. Sitten vain pysäköidään tien sivuun ja pidetään tauko siinä eikä jollain typerässä huoltoasemalla.
Voi toki voikkaleivät kääriä voipaperiin ja kahvit termariin jos niin haluaa, ja vaikka kuikka kuselle. Kuitenkin käytännössä nuo pisteet, missä on latauspaikkoja ja polttoainetankkaus niin ravintolan asiakkaat ovat melkein kaikki polttiskuskeja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hihii, hauska läppä. Vai auto valittu 1000 km vaatimusten perusteella. Eihän noin pienillä ajoilla kannata edes dieselillä ajella.
Kyllä auton ratissa on mennyt 300-500 km kerralla kesä yönä , moottoripyörällä 200km on jo paljon yhteen menoon vaikka matkapyörä .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysymyshän kuului kuinka pitkän matkan ajat kertaistumalla.
Itsellä on maksimi 300 km kuten aloittajallakin.
Joka kerran nyt sähköautoaikaan on auto ollut tauolta valmis lähtöön ennen kuuskia ja matkustajia. Jopa ärsyttää kun joutuu keskenkaiken mennä siirtämään auto latauspisteeltä.
Ihmisillä on yleensä väärä mielikuva pitämiensä taukojen pituudesta. Vessassa käynti ja kahvin juonti on helposti 25-30 min. Ja mihin ihmisillä on oikeasti kiire? Oletko onnellinen jos olet perillä parikymmentä minuuttia aikaisemmin verenpaine ja tressitasot korkealla?Kerran olen ajanut Norjasta Altasta Lahteen 2 pysähdyksellä . Bensakone . Kerran melkein saman matkan yhdellä pysähdyksellä . Diiseli oli tuo . Ei varmaan sovi useimmille tuollainen .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysymyshän kuului kuinka pitkän matkan ajat kertaistumalla.
Itsellä on maksimi 300 km kuten aloittajallakin.
Joka kerran nyt sähköautoaikaan on auto ollut tauolta valmis lähtöön ennen kuuskia ja matkustajia. Jopa ärsyttää kun joutuu keskenkaiken mennä siirtämään auto latauspisteeltä.
Ihmisillä on yleensä väärä mielikuva pitämiensä taukojen pituudesta. Vessassa käynti ja kahvin juonti on helposti 25-30 min. Ja mihin ihmisillä on oikeasti kiire? Oletko onnellinen jos olet perillä parikymmentä minuuttia aikaisemmin verenpaine ja tressitasot korkealla?Viime reissu 3 km, sitä edeltänyt 3 km ja sitä edeltänyt 419 km, eikä sekään pysähtymättä, sillä bensa oli yhdellä asemalla vähän halvempaa, joten kannatti tankata vaikkei olisi tarvinnut.
- Anonyymi
"1000 km vaatimusten perusteella eli TDI. Pitkät matkat ovat minun elämäni kohokohtia ja kivijalkoja"
Jos otetaan satunnaisesti tuhat suomalaista ja kysytään heiltä kuinka monella on sama fetissi niin kuinka monen arvioit vastaavaan myöntävästi?- Anonyymi
Ei sitä 1000 km edes tarvitse ajaa kerralla. Se tuo lisämukavuutta kun tankilla voi käydä kerran/kk ja ajella vaan muun aikaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sitä 1000 km edes tarvitse ajaa kerralla. Se tuo lisämukavuutta kun tankilla voi käydä kerran/kk ja ajella vaan muun aikaa.
Minkälaisen ongelman luulet olevan auton laittamisen lataukseen samalla kun käyt lataamassa itseäsikin? Aikaasi se vie noin 15sekuntia kerta sekä kotonasi, että pikalatureilla matkaa tehdessä Polttoaineen tankkaus vie aikaasi noin 5 minuuttia kerta, joten käyttämäsi aika on huomattavasti suurempi polttiksen tankkaamisessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sitä 1000 km edes tarvitse ajaa kerralla. Se tuo lisämukavuutta kun tankilla voi käydä kerran/kk ja ajella vaan muun aikaa.
Nyt on jo tankkaaminenkin tuskaa ja vaivaa, hihii!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt on jo tankkaaminenkin tuskaa ja vaivaa, hihii!
Ei sen enempää kuin lataukseen laittaminenkaan, mutta tankkaaminen suoritetaan huomattavasti harvemmin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sen enempää kuin lataukseen laittaminenkaan, mutta tankkaaminen suoritetaan huomattavasti harvemmin.
Kotona lataaminen ei ole minkäänlainen vaiva, vähän kuin heittäisi pollen riimun tangonympärille lännenmiehen tyyliin. En ole koskaan tuntenut tankaamista kauhean työlääksi, vaikka sen tekisi jopa 2-3 kertaa viikossa.
Mihin ihmisen kärsivällisyys ja halu on kadonnut? Täällä jaksetaan päivästä toiseen naputella konetta ja vängätä typerästä asiasta ja keksiä "syitä" miksi en halua sitä tai tätä kun siitä on olevinaan vaivaa?
Itse loisin ja kulutan aikaa täällä sillin tällöin kun olen eläkkeellä, mutta että kaikenlaiset loiset ja jopa työssäkäyvät tuhlaavat aikaansa täällä.
- Anonyymi
Ehkä fetissi on oikea sana, nautin ajamisesta myös vapaa-ajalla (ajan myös työkseni), mutta voimanlähteestä riippumatta ajomukavuus on minulle tärkeintä, ja penkki millä istutaan. Saab on minun valintani, sen penkissä pystyy istumaan 400 km yhtäjaksoisesti, valitettavasti GM aikoinaan eliminoi kyseisen merkin Opel vectran hyväksi, Saabilla oli jo hybridi ja taisi olla sähköprototyyppikin valmiina ( voi käydä Trollhättanin Saabin museolla tarkistamassa ) myös Citikka kaasunestejuosituksella ja nykyisessä autossani Jaguarissa on ajomukavuus kohdallaan. Tosin yli viisikymppisenä jo arvostaa taukojakin, 200 km kerralla on maksimi.
- Anonyymi
Vaihtelevaa, mutta noin parin tunnin tai max kolmen tunnin välein on ihan mukava hieman jaloitella, rentoutua ja sitten taas baanalle.
Tilanteesta riippuen pidempiäkin rupeamia, mutta liian pitkät ajot ilman taukoja muodostuvat liian puuduttaviksi, joskin riippuu myös autosta, liikenteestä, tiestä, kelioloista, vuorokauden ajastakin ja omasta vireydestä.
Joskus Euroopan reisuilla kun on pitänyt / halunnut päästä suht' tehokkaasti paikasta A kauaksi paikkaan B, niin on tullut ajettua melko pitkiäkin jaksoja, joskaan se ei ole omankaan turvallisuuden kannalta ideaalia, tarkkaavuus kärsii. Tauot friskaavat ja tekevät matkasta rennompaa.
ps. Vaikkapa 600 km samaan kohteeseen:
A) autokunta matkaa pakaralihaksiaan kiristellen ylinopeuttakin kaahaamalla ja ohituspaikkoja kärkkyen tai
B) autokunta matkaa lungisti, kiireettä liikenteen rytmissä, kahvitaolilla ja nopeusrajoituksien mukaan
Perille saapumisen ajassa ei suurta eroa, mutta ensin sinne ehtinyt autokunta huomattavasti tressaantuneempi ja mahdollisesti bonuksena sakkoja. Sitten jos välille sattuu tietyömaa tai muu hidastus, niin saapumisajassa vieläkin pienempi ero.
ps2. Kämppäriautoilla matkaavilla varmaankin usein se melko ideaalin filosofinen ote reissaamiseen.
Siltikään en halua, varsinkaan lomakausien latauspaikkatresseihin ottaa osaa. Mikäli mukavien käpykylien kautta haluaa reissailla, niin lataus-anxia on lisää tiedossa.
Ehkä joskus kaukana tulevaisuuden horisontin takana on super-nopeasti latautuvat, pitkään latauksen säilyttävät kunnon talvi-rangenkin omaavat ja lisäksi ekologiset akut olemassa ... sitä odotellessa ...- Anonyymi
"Siltikään en halua, varsinkaan lomakausien latauspaikkatresseihin ottaa osaa. Mikäli mukavien käpykylien kautta haluaa reissailla, niin lataus-anxia on lisää tiedossa."
Nuo ovat ennakkoluuloisen oletuksia ilman minkäänlaista kokemusperää.
Olen sähköautolla ajanut nyt 2 vuotta, kesälomilla melkein jatkuvasti jonnekin menossa. Yhden ainoan kerran toissakesänä jouduin odottamaan laturille pääsyä noin 5 minuuttia, kerran laturi ei toiminut, mutta viereinen laturi toimi.
Pikalatauspisteitä on tänä vuonna jo roimasti enemmän kuin viime vuonna joten lataushuolet voi oikeasti jo unohtaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Siltikään en halua, varsinkaan lomakausien latauspaikkatresseihin ottaa osaa. Mikäli mukavien käpykylien kautta haluaa reissailla, niin lataus-anxia on lisää tiedossa."
Nuo ovat ennakkoluuloisen oletuksia ilman minkäänlaista kokemusperää.
Olen sähköautolla ajanut nyt 2 vuotta, kesälomilla melkein jatkuvasti jonnekin menossa. Yhden ainoan kerran toissakesänä jouduin odottamaan laturille pääsyä noin 5 minuuttia, kerran laturi ei toiminut, mutta viereinen laturi toimi.
Pikalatauspisteitä on tänä vuonna jo roimasti enemmän kuin viime vuonna joten lataushuolet voi oikeasti jo unohtaa.Et näköjään osaa lukea. Entä jos ei halua kulkea millään päätiellä vaan haluaa kulkea tarkoituksella pääteiden ulkopuolella? Eikä lisäksi halua pitää taukoa jollain helvetin ABC:llä. ABC:llä voidaan tankata, mutta tauko pidetään muualla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et näköjään osaa lukea. Entä jos ei halua kulkea millään päätiellä vaan haluaa kulkea tarkoituksella pääteiden ulkopuolella? Eikä lisäksi halua pitää taukoa jollain helvetin ABC:llä. ABC:llä voidaan tankata, mutta tauko pidetään muualla.
Ymmärsin kyllä, katso latauskarttaa niin yllätyt, aika hankala on etsiä reittiä missä tulee ongelma latauksen kanssa nykyisillä noin 400- 500km.n kantaman omaavilla autoilla.
https://latauskartta.fi/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ymmärsin kyllä, katso latauskarttaa niin yllätyt, aika hankala on etsiä reittiä missä tulee ongelma latauksen kanssa nykyisillä noin 400- 500km.n kantaman omaavilla autoilla.
https://latauskartta.fi/Ja tuokin vain todistaa mitä sanon. Ainakaan pikalatureita ei pääteiden ulkopuolella ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ymmärsin kyllä, katso latauskarttaa niin yllätyt, aika hankala on etsiä reittiä missä tulee ongelma latauksen kanssa nykyisillä noin 400- 500km.n kantaman omaavilla autoilla.
https://latauskartta.fi/Ne vaan on meiko kalliita nuo 400 - 500 km.n autot .
- Anonyymi
Kuule Lappiin ajettiin nuoruusessa ja vielä lapsien kanssa, oli mukava ajella ei tarvinnut miettiä mitään latausongelmia, oli vapaata autoilua
- Anonyymi
Itse ajan korkeintaan 300 km kerralla, mutta en välttämättä pysähdy huoltoasemalla vaan pysäköintipaikoille tien varrella. Teen matkalle omat eväät ja termoksessa on omaa kahvia. En oikein välitä ostaa ABC:n ylihintaisia tuotteita.
- Anonyymi
Lisään... Tämä on sama kuin se, että junassa minulla on myös omat eväät mukana.
On takavuosina tullut ajettua Malmön satamasta Tukholman Stadsgårdeniin yhteen
soittoon, koska saapuva lautta oli myöhässä ja kuitenkin piti ennättää Helsinkiin lähtevään laivaan.
Auto oli BMW 520DA E60 ja matkaa 620 km.
Piti aja vähän ylinopeutta koko ajan, Ruotsin rajoitukset silloin 110.
Nythän paikoitellen saa päästellä 120.- Anonyymi
Kyllä 500-600 km siivu tulee ajettua vähintään kerran kuukaudessa pysähtymättä. Pisimmät päivämatkat ovat yhteensä 1240 km.
- Anonyymi
Jos otetaan satunnaisesti tuhat suomalaista ja kysytään heiltä kuinka monella heistäon pakko ajaa tuollaisia matkoja pysähtymättä niin kuinka monen arvioit vastaavaan myöntävästi?
Ei siis että kuinka moni ajaa tuollaisia matkoja vaan se että kuinka monella ei ole mahdollisuutta pitää 20 minuutin taukoa sillä matkalla.
ja miksi ei ole? - Anonyymi
Rekkareinot erikseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos otetaan satunnaisesti tuhat suomalaista ja kysytään heiltä kuinka monella heistäon pakko ajaa tuollaisia matkoja pysähtymättä niin kuinka monen arvioit vastaavaan myöntävästi?
Ei siis että kuinka moni ajaa tuollaisia matkoja vaan se että kuinka monella ei ole mahdollisuutta pitää 20 minuutin taukoa sillä matkalla.
ja miksi ei ole?Ei tässä kysytty sitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tässä kysytty sitä.
Kysyin juurikin sitä.
Pointti on se että sellaiset ihmiset on aivan helvetin harvassa joiden on PAKKo ajaa pitkiä siirtymiä ilman taukoa.
Eli oikeasti ei ole vidunkaan merkitystä sillä että sähköautolla joutuu pitämään kaksi 20 min lataustaukoa kun ajaa Suomen päästä päähän.
Itse en ole koskaan ajanut autolla Suomea päästä päähän yhdessä päivässä vaikka auto/prätkä olisi siihen kyennytkin.
En näe mitään järkeä sellaisessa pakko-ajamisessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysyin juurikin sitä.
Pointti on se että sellaiset ihmiset on aivan helvetin harvassa joiden on PAKKo ajaa pitkiä siirtymiä ilman taukoa.
Eli oikeasti ei ole vidunkaan merkitystä sillä että sähköautolla joutuu pitämään kaksi 20 min lataustaukoa kun ajaa Suomen päästä päähän.
Itse en ole koskaan ajanut autolla Suomea päästä päähän yhdessä päivässä vaikka auto/prätkä olisi siihen kyennytkin.
En näe mitään järkeä sellaisessa pakko-ajamisessa.Kun moottori-lehti testasi miten käytetyllä sähköautolla tosielämässä pärjää, eivät käyneet kuin Itä-Suomessa ja ei ihan kaksi latauskertaa riittänyt😆
Juttu oli kyllä todella viihdyttävä. Yhteenvetona oli, että vakiolla Honda Monkeylla olisi reissun tehnyt nopeammin.
- Anonyymi
Tässä onkin hyvä erotella kaksi täysin eri asiaa. Kuka haluaa ajaa jotain 600km siivuja ja kuka joutuu ajamaan sellaisia ilman taukoja?
Ja mikä on se syy ettei voisi pysähtyä 20 minuutin tauolle tuollaisella matkalla.- Anonyymi
Miksi pitäisi pysähtyä? Ei matka taitu, jos vähän väliä on tauolla.
- Anonyymi
Korkeintaan tankkaus sen 2-4min jos pysähdyn.
Ei tien varteen syömään tai kymmeniksi minuuteiksi asemille. Kaupasta jos pitkä matka.- Anonyymi
"Korkeintaan tankkaus sen 2-4min jos pysähdyn."
Kuinka pitkällä matkalla hyväksyt tämän 2-4 minuutin pysähdyksen?
Miksi maailmasi luhistuisi jos se pysähdys olis esim 15 min?
Aiheuttaisiko maailman luhististumisen joku konkreettinen asia vai tapahtuisiko se sinun pääsi sisällä? - Anonyymi
Niin tarkoitin että en mene tien varressa olevalle hälyiselle liikenneasemalle syömään ka viettämään aikaa. 30min . Taukopaikoilla tulee pitkillä matkoilla käytyä joskus.
Vähän aikaa sitten 700km lappiin eräälle pienelle mökille, enduro oli peräkärrissä mukana että siellä ajella.
Kotona laitoin waecon jääkaappiin ruokaa ja juomaa, tankki täyteen. En kertakaan käyny missään sisällä, taukopaikalla kusella ja syömässä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Korkeintaan tankkaus sen 2-4min jos pysähdyn."
Kuinka pitkällä matkalla hyväksyt tämän 2-4 minuutin pysähdyksen?
Miksi maailmasi luhistuisi jos se pysähdys olis esim 15 min?
Aiheuttaisiko maailman luhististumisen joku konkreettinen asia vai tapahtuisiko se sinun pääsi sisällä?Mihin käytät sen 12 minuuttia siellä määränpäässä jonka säästät matkalla?
Miksi et pysty lähtemään 12 minuuttia aikaisemmin matkalle jos sinun pitää olla tiettyyn aikaan perillä?
Mitäpä jos käykin niin että jäät jumiin ruuhkaan 12 minuutiksi matkalla? Luhistuuko maailmasi siinäkin tapauksessa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin tarkoitin että en mene tien varressa olevalle hälyiselle liikenneasemalle syömään ka viettämään aikaa. 30min . Taukopaikoilla tulee pitkillä matkoilla käytyä joskus.
Vähän aikaa sitten 700km lappiin eräälle pienelle mökille, enduro oli peräkärrissä mukana että siellä ajella.
Kotona laitoin waecon jääkaappiin ruokaa ja juomaa, tankki täyteen. En kertakaan käyny missään sisällä, taukopaikalla kusella ja syömässä."Vähän aikaa sitten 700km lappiin eräälle pienelle mökille, enduro oli peräkärrissä mukana että siellä ajella."
Mulle on kerrottu että Lapissa ei asiat ole niin minuutin eikä edes niin tunnin päälle.
Mistä te tämän kiireen näillä polttiksilla olette keksineet? Että koko elämä olisi pilalla jos ei voi ajaa yhtä soittoa etelästä Lappiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin tarkoitin että en mene tien varressa olevalle hälyiselle liikenneasemalle syömään ka viettämään aikaa. 30min . Taukopaikoilla tulee pitkillä matkoilla käytyä joskus.
Vähän aikaa sitten 700km lappiin eräälle pienelle mökille, enduro oli peräkärrissä mukana että siellä ajella.
Kotona laitoin waecon jääkaappiin ruokaa ja juomaa, tankki täyteen. En kertakaan käyny missään sisällä, taukopaikalla kusella ja syömässä.Ja entä sitten? Ketä sinun tyylisi kiinnostaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mihin käytät sen 12 minuuttia siellä määränpäässä jonka säästät matkalla?
Miksi et pysty lähtemään 12 minuuttia aikaisemmin matkalle jos sinun pitää olla tiettyyn aikaan perillä?
Mitäpä jos käykin niin että jäät jumiin ruuhkaan 12 minuutiksi matkalla? Luhistuuko maailmasi siinäkin tapauksessa?Miksi pitäisi tietoisesti valita kulkumuoto tai liikkumisrytmi joka on hitaampi/ei itselle sovi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mihin käytät sen 12 minuuttia siellä määränpäässä jonka säästät matkalla?
Miksi et pysty lähtemään 12 minuuttia aikaisemmin matkalle jos sinun pitää olla tiettyyn aikaan perillä?
Mitäpä jos käykin niin että jäät jumiin ruuhkaan 12 minuutiksi matkalla? Luhistuuko maailmasi siinäkin tapauksessa?Hirtä itsesi siihen latausjohtoon.
- Anonyymi
Sellaiset 150-200 km.
- Anonyymi
Antaa dieselpenojen ajella millä haluaa. Miksi hitossa tyrkytätte sähköautoa ja lataustaukojanne?
Toiseksi mitä pitempään polttis jäärät ajavat dinoilla, niin sen kauemmin sähköautoilun kustannukset pysyvät alhaisina.- Anonyymi
Toki saa dino-pojat ajella omilla autoillaan ja omalla tyylillään niinkauan kuin heitä huvittaa. Ei vaikuta pätkääkään meikäläisen elämään.
Mun kommentit perustuu puhtaasti siihen että haluaisin tietää miksi on niin PAKKO ajaa tuollaisia epämukavia siirtymiä ilman taukoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toki saa dino-pojat ajella omilla autoillaan ja omalla tyylillään niinkauan kuin heitä huvittaa. Ei vaikuta pätkääkään meikäläisen elämään.
Mun kommentit perustuu puhtaasti siihen että haluaisin tietää miksi on niin PAKKO ajaa tuollaisia epämukavia siirtymiä ilman taukoa.Ajakoot vaikka kuuhun ja takaisin ilman taukoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toki saa dino-pojat ajella omilla autoillaan ja omalla tyylillään niinkauan kuin heitä huvittaa. Ei vaikuta pätkääkään meikäläisen elämään.
Mun kommentit perustuu puhtaasti siihen että haluaisin tietää miksi on niin PAKKO ajaa tuollaisia epämukavia siirtymiä ilman taukoa.Ja toinen mielenkiintoinen kysymys on se että miksi nämä pitkänmatkan pakkopuristelijst kuvittelevat että he ovat mitään muuta kuin pikkuinen marginaali automarkkinoilla.
Ei heidän tarpeensa ole kuin hyttysen pieru Saharassa. Kun katsotaan millaisia autoja suuret massat tarvitsevat ja ostavat. Miksi he pitävät niin suurta meteliä itsestään? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toki saa dino-pojat ajella omilla autoillaan ja omalla tyylillään niinkauan kuin heitä huvittaa. Ei vaikuta pätkääkään meikäläisen elämään.
Mun kommentit perustuu puhtaasti siihen että haluaisin tietää miksi on niin PAKKO ajaa tuollaisia epämukavia siirtymiä ilman taukoa.Kun on mukava diisel , niin pidempikin matka ei ole " epämukava pakko " . Voit sinä ihan vapaasti pysähdellä vaikka kuinka usein , mitäpä se minuun vaikuttaisi .
- Anonyymi
”Polttis jäärät” taitavat ajella ”dinoilla” lähinnä siksi, ettei heillä ole sähköautoihin varaa. Siis sellaisiin sähköautoihin, jotka täyttäisivät pakolliset liikkumistarpeet. Se vaan ei se vanhan Leafin tai i-Mievin 80-100 km kaikille oikeasti riitä, mutta parin tonnin Golfin tai Corollan 600 km riittää kevyesti.
Ja väärin sekin olisi, jos sitten kun tavis joskus kymmenen vuoden päästä saa vihdoin sen vähän toimivamman sähköauton hankituksi, sillä ajaminen onkin sitten jo yhtä kallista kuin polttiksillakin oli.
Mekkala siitäkin nousisi, joten tuskin sähköautoilu kovin paljon voi kallistua. Se olisi liian väärin niitä kohtaan, jotka eivät pysty hankkimaan sähköautoa ensimmäisten joukossa.
- Anonyymi
Istuin on se mikä rajoittaa. F30 mallin 3-sarjalaisen sporttipenkillä raja tuli 100km kohdalla. Sen jälkeen pysähdyttiin, jos ei muuta niin tien reunaan selkää oikomaan. Risiselkää tukematon telttajakkaraa on kamalinta mikä autossa voi olla umpisurkean suuntavakauden ohella mikä myös löytyi Biimeristä. Ei sillä pysnyt pitkiä matkoja ajamaan. Nurkiin tehty auto se oli.
- Anonyymi
Minulla on F45 standardipenkein, ja kyllä niillä istuu yli 300km helposti. Edellinen auto oli C5 farkku, ja se oli kyllä paljon parempi matka-auto. Tietkin tuntuivat tasaisemmilta, kun auto ei edes tärissyt.
- Anonyymi
Jos ei kusella osaa käydä aikanaan, niin ei osaa paljon muutakaan.
- Anonyymi
3 h ajoa ihan maksimissaan yhteen menoon. Sitten pidän 10-20 minuutin tauon. Noin 5 h ajon jälkeen pitää syödä, kesto 30-60 minuuttia. Ajoa 8 h päivässä enintään, se on maksimi minkä suostun autossa viettämään vuorokautta kohden. Jos pitää päästä nopeemmin jonnekin kauas niin on lentokoneet ja junat.
- Anonyymi
Kyllä nämä on-pakko-pystyä-ajamaan-Lappiin-ilman-taukoa jutut alkovat vasta kun sähköautot tulivat markkinoille. Sitä ennen kaikki ajoivat minkä ajoivat ja pitivät taukoja. Aina oli ennenkin huoltsikoilla paljon porukkaa syömässä tai muuten vaan tauolla.
Nut sitten nämä provopettrit vaahtoavat että ei koskaan pid pysähtyyä ja Lapinmatkan duola on nimenomaan ajaa koko matka ilman pysähdyksiä. Ja mielellään pikkuteitä pitkin ettei vaan satu valtaväylille.
Melkoista väkisinyrittämistä tuollainen provonhaku. Aiheuttaa enemmänkin naurua kuin provosoitumista.- Anonyymi
Eiköhän kaikki oikeasti tajua, että ne on ihan provoheittoja. Eihän suomi24 olisi mitään ilman näitä :) Joskus kauan sitten, kun pienikulutuksiset tdi:t ja muut tulivat markkinoille, joku autonvalmistaja mainosti että pääsee Hangosta Nuorgamiin pysähtymättä. Oli suomen kartta ja reitti mainoksessa. Taisi olla joku WAG:n merkeistä. Että on sitä ennenkin osattu :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän kaikki oikeasti tajua, että ne on ihan provoheittoja. Eihän suomi24 olisi mitään ilman näitä :) Joskus kauan sitten, kun pienikulutuksiset tdi:t ja muut tulivat markkinoille, joku autonvalmistaja mainosti että pääsee Hangosta Nuorgamiin pysähtymättä. Oli suomen kartta ja reitti mainoksessa. Taisi olla joku WAG:n merkeistä. Että on sitä ennenkin osattu :D
Mutta aika loppuunkäytetty. Vielä joskus pikkuakkuisten UP!ien aikaan tuollainen pitkän matkan pakkasajot oli jopa validi provo, mutta kun nykyään sähköautolla ajaa 1.000km kymmeneen tuntiin niin noilta jutuilta on pudonnut pohja kokonaan.
Mutta eipä silti, nämä essonbaarin jälkeenjääneet provoavat sujuvasti D-4D:n laukeamisista ja TSI:n nokkaketjuista vaikka kumpiakaan ei ole tehty reiluun vuosikymmeneen. Kun on jälkeenjäänyt niin minkäs sille teet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta aika loppuunkäytetty. Vielä joskus pikkuakkuisten UP!ien aikaan tuollainen pitkän matkan pakkasajot oli jopa validi provo, mutta kun nykyään sähköautolla ajaa 1.000km kymmeneen tuntiin niin noilta jutuilta on pudonnut pohja kokonaan.
Mutta eipä silti, nämä essonbaarin jälkeenjääneet provoavat sujuvasti D-4D:n laukeamisista ja TSI:n nokkaketjuista vaikka kumpiakaan ei ole tehty reiluun vuosikymmeneen. Kun on jälkeenjäänyt niin minkäs sille teet.Pitkän matkan TDI ajaja päättää itse, missä pitää ajotaukonsa. Sähköautopaten tapauksessa on auto päättäjän asemassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta aika loppuunkäytetty. Vielä joskus pikkuakkuisten UP!ien aikaan tuollainen pitkän matkan pakkasajot oli jopa validi provo, mutta kun nykyään sähköautolla ajaa 1.000km kymmeneen tuntiin niin noilta jutuilta on pudonnut pohja kokonaan.
Mutta eipä silti, nämä essonbaarin jälkeenjääneet provoavat sujuvasti D-4D:n laukeamisista ja TSI:n nokkaketjuista vaikka kumpiakaan ei ole tehty reiluun vuosikymmeneen. Kun on jälkeenjäänyt niin minkäs sille teet."nykyään sähköautolla ajaa 1.000km kymmeneen tuntiin niin noilta jutuilta on pudonnut pohja kokonaan."
Auton puolesta kyllä, kyse on vaan siitä löytyykö reitiltä riittävän tiheä ja tehokas latausverkosto. Ja toki olettaen että kuski haluaa pysähtyä ko. paikoissa, fakta kuitenkin on se että sähköauton tapauksessa auto sanelee pysähtymispaikat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"nykyään sähköautolla ajaa 1.000km kymmeneen tuntiin niin noilta jutuilta on pudonnut pohja kokonaan."
Auton puolesta kyllä, kyse on vaan siitä löytyykö reitiltä riittävän tiheä ja tehokas latausverkosto. Ja toki olettaen että kuski haluaa pysähtyä ko. paikoissa, fakta kuitenkin on se että sähköauton tapauksessa auto sanelee pysähtymispaikat.No, niin auto määrittelee pysähtymispaikat bensa- ja dieselauton tapauksessakin. Ainakaan tankata ei pysty kuin huoltoasemilla ja Lapissa lähimmälle huoltoasemalle voi olla yli 50 kilometriä. Esimerkiksi Savukoskella ei jonkin aikaa ollut mitään huoltoasemaa ja lähin huoltoasema oli 45 kilometrin päässä. Toisin sanoen, jos reitti kulki silloin Savukosken kautta niin noin 100 kilometrin matkalla ei ollut yhtäkään huoltoasemaa. Toki nyt Savukoskella on taas huoltoasema, mutta huoltoasemia katoaa koko ajan sivukyliltä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"nykyään sähköautolla ajaa 1.000km kymmeneen tuntiin niin noilta jutuilta on pudonnut pohja kokonaan."
Auton puolesta kyllä, kyse on vaan siitä löytyykö reitiltä riittävän tiheä ja tehokas latausverkosto. Ja toki olettaen että kuski haluaa pysähtyä ko. paikoissa, fakta kuitenkin on se että sähköauton tapauksessa auto sanelee pysähtymispaikat.En ole niin kontrollifriikki että haluaisin sanella kaikki elämäni asiat. Kun sinne matkalle lähtee niin pitää joka tapauksessa ajaa nopeusrajoitusten ja sääolosuhteiden mukaisesti. Ja tietenkin aikataulun pitää joustaa kun tulee niitä tientukko-caravaanareita ja ennen Kehä-3 on joka tapauksessa ruuhkaa.
Ymmärrän että on ihmisiä jotka ovat valmiita ottamaan vastaan kaikki muut liikenteen realiteetit mutta juurikin tämä auton lataaminen olisi se elämänkaatava juttu joka veisi olosuhteiden huomioonottamisen pitkällä matkalla normaalist katastrofaaliseen tilaan.
Ymmärrän kyllä että teille tämä on todellinen ongelma mutta sanonpa vaan että olette marginaalifriikkejä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"nykyään sähköautolla ajaa 1.000km kymmeneen tuntiin niin noilta jutuilta on pudonnut pohja kokonaan."
Auton puolesta kyllä, kyse on vaan siitä löytyykö reitiltä riittävän tiheä ja tehokas latausverkosto. Ja toki olettaen että kuski haluaa pysähtyä ko. paikoissa, fakta kuitenkin on se että sähköauton tapauksessa auto sanelee pysähtymispaikat.Sama se on bensalla tai dieselillä, ei sitä litkua saa kuin asemilta. Latauspistettä tulee kokoajan ja tietenkään niitä ei ole vielä joka risteyksessä, mutta hyvin ne näyttää riittävän kun on esim. puhelin ja jopa auto joka kertoo mistä löytyy lähin tai sopivan matkan päässä seuraava. Mulla on bensa-auto ja sekin kertoo lähimmän tankkausaseman ja matkan jonka voi ajaa ilman tankkausta, aina joutuu siinäkin päättämään missä pysähtyy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitkän matkan TDI ajaja päättää itse, missä pitää ajotaukonsa. Sähköautopaten tapauksessa on auto päättäjän asemassa.
Se onkin hyvä, että tykkäät tuosta "pitkänmatkan sauhuttelijasta", sillä se ei kelpaa vaihdossa mihinkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, niin auto määrittelee pysähtymispaikat bensa- ja dieselauton tapauksessakin. Ainakaan tankata ei pysty kuin huoltoasemilla ja Lapissa lähimmälle huoltoasemalle voi olla yli 50 kilometriä. Esimerkiksi Savukoskella ei jonkin aikaa ollut mitään huoltoasemaa ja lähin huoltoasema oli 45 kilometrin päässä. Toisin sanoen, jos reitti kulki silloin Savukosken kautta niin noin 100 kilometrin matkalla ei ollut yhtäkään huoltoasemaa. Toki nyt Savukoskella on taas huoltoasema, mutta huoltoasemia katoaa koko ajan sivukyliltä.
On kuitenkin aika eri asia pysähtyä vain tankkaamaan muutaman minuutin ajaksi kuin pitää varsinaista taukoa paikassa missä sähköauto sen latausajan vuoksi vaatii.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole niin kontrollifriikki että haluaisin sanella kaikki elämäni asiat. Kun sinne matkalle lähtee niin pitää joka tapauksessa ajaa nopeusrajoitusten ja sääolosuhteiden mukaisesti. Ja tietenkin aikataulun pitää joustaa kun tulee niitä tientukko-caravaanareita ja ennen Kehä-3 on joka tapauksessa ruuhkaa.
Ymmärrän että on ihmisiä jotka ovat valmiita ottamaan vastaan kaikki muut liikenteen realiteetit mutta juurikin tämä auton lataaminen olisi se elämänkaatava juttu joka veisi olosuhteiden huomioonottamisen pitkällä matkalla normaalist katastrofaaliseen tilaan.
Ymmärrän kyllä että teille tämä on todellinen ongelma mutta sanonpa vaan että olette marginaalifriikkejä.Kyse on yksinkertaisesti vaan siitä että polttomoottoriauton liikkumisen vapauteen ja helppouteen ei pitkällä matkalla sähköauton kanssa vaan pääse (ainakaan vielä).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta aika loppuunkäytetty. Vielä joskus pikkuakkuisten UP!ien aikaan tuollainen pitkän matkan pakkasajot oli jopa validi provo, mutta kun nykyään sähköautolla ajaa 1.000km kymmeneen tuntiin niin noilta jutuilta on pudonnut pohja kokonaan.
Mutta eipä silti, nämä essonbaarin jälkeenjääneet provoavat sujuvasti D-4D:n laukeamisista ja TSI:n nokkaketjuista vaikka kumpiakaan ei ole tehty reiluun vuosikymmeneen. Kun on jälkeenjäänyt niin minkäs sille teet.Millä sähköautolla ajat Suomessa 1000 km/ 10 tuntiin ? Jos ajat vaikka Helsingistä pohjoiseen .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, niin auto määrittelee pysähtymispaikat bensa- ja dieselauton tapauksessakin. Ainakaan tankata ei pysty kuin huoltoasemilla ja Lapissa lähimmälle huoltoasemalle voi olla yli 50 kilometriä. Esimerkiksi Savukoskella ei jonkin aikaa ollut mitään huoltoasemaa ja lähin huoltoasema oli 45 kilometrin päässä. Toisin sanoen, jos reitti kulki silloin Savukosken kautta niin noin 100 kilometrin matkalla ei ollut yhtäkään huoltoasemaa. Toki nyt Savukoskella on taas huoltoasema, mutta huoltoasemia katoaa koko ajan sivukyliltä.
Joo kyllä näin on . Mullakin on range diiselissä maantiellä vaan 1100 km . Kyllä siinä pitää " appeja" selata , ettei pohjois Norjan reissuilla polttoaine kesken lopu .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä sähköautolla ajat Suomessa 1000 km/ 10 tuntiin ? Jos ajat vaikka Helsingistä pohjoiseen .
Suomessa nopeusrajoitukset estävät tuon. Se ei ole sähköautosta kiinni.
Tässä esimerkki Norjasta.
https://www.youtube.com/watch?v=Wu-NKWTCCSI - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän kaikki oikeasti tajua, että ne on ihan provoheittoja. Eihän suomi24 olisi mitään ilman näitä :) Joskus kauan sitten, kun pienikulutuksiset tdi:t ja muut tulivat markkinoille, joku autonvalmistaja mainosti että pääsee Hangosta Nuorgamiin pysähtymättä. Oli suomen kartta ja reitti mainoksessa. Taisi olla joku WAG:n merkeistä. Että on sitä ennenkin osattu :D
Niinpä, tai mitä Suoli24 olisi ilman provo-Penttiä, tuota autopalstojen omaa mt-potilasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"nykyään sähköautolla ajaa 1.000km kymmeneen tuntiin niin noilta jutuilta on pudonnut pohja kokonaan."
Auton puolesta kyllä, kyse on vaan siitä löytyykö reitiltä riittävän tiheä ja tehokas latausverkosto. Ja toki olettaen että kuski haluaa pysähtyä ko. paikoissa, fakta kuitenkin on se että sähköauton tapauksessa auto sanelee pysähtymispaikat.Oikeastaan toisin päin koska sähköä saa ihan joka paikasta mutta bensaa ja dieseliä vain huoltoasemilta. Eli polttisauton pysähdyspaikan määrää auto ja sähköautolla voit pysähtyä ihan missä vain lataamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikeastaan toisin päin koska sähköä saa ihan joka paikasta mutta bensaa ja dieseliä vain huoltoasemilta. Eli polttisauton pysähdyspaikan määrää auto ja sähköautolla voit pysähtyä ihan missä vain lataamaan.
Teoriassa kyllä, käytännössä ei. Vaikka sähköä on "kaikkialla" ei se tarkoita että sinä saat sitä vapaasti käyttää. Jos sähköä on kuitenkin käytettävissä niin siellä jossain tavallisesta suko-pistokkeesta max 10A virralla lataaminen tarkoittaa sitä että pysähdys muuttuu hyvin nopeasti yöpymiseksi samassa paikassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikeastaan toisin päin koska sähköä saa ihan joka paikasta mutta bensaa ja dieseliä vain huoltoasemilta. Eli polttisauton pysähdyspaikan määrää auto ja sähköautolla voit pysähtyä ihan missä vain lataamaan.
Onko sulla aggregaatti mukana.
- Anonyymi
Ajoin -80 luvulla Tukholmasta Haaparantaan kertaistumalta,kilometriä en tiedä. Silloin ei ollu brostata vaivoja.oli helppo ajella.
- Anonyymi
Wauh! tuo olikin kaikkia kiinnostava tieto tai satu.
- Anonyymi
"Pitkän matkan TDI ajaja päättää itse, missä pitää ajotaukonsa."
Ja tämä antaa sinulle voimantunteen?
Viddu mä pysähdyn missä haluan. Ja olen ostanut isolla rahalla dieselin jota kukaan ei ota vaihdossa. Ja maksan joka kilometristä noin kymmene kertaa enemmän kuin sähköautolla ajava.
Mutta mulla on valtava voimantunne kun kun saan pysähtyä missä haluan.
Onnea vaan valitsemallesi polulle.- Anonyymi
Tuo taitaakin olla ainoa asia missä pääset pätemään ja olemaan kingi, taitaa akka pitää kovaa kuria kotona?
- Anonyymi
"Kyse on yksinkertaisesti vaan siitä että polttomoottoriauton liikkumisen vapauteen ja helppouteen ei pitkällä matkalla sähköauton kanssa vaan pääse (ainakaan vielä)."
No kun se auto on 99% meistä taviksista vain väline hoitaa päivitäiset asiat. Ei väline hakea tuollaisia elämyksiä mitä sinä haet.
Ymmärrätkö?- Anonyymi
Kuinka monelle meistä auto on harrastusväline ja kuinka monelle käyttöesine? Itse kyllä haen kokemukset aivan jostain muusta kuin siitä että omistan auton jolla pystyy ajamaan kahdeksan tuntia pysähtymättä.
Osaatteko te kahdeksan tunnin kaverit kuvata sitä mistä se mielihyvä tulee kun ajatte sen matkan ilman pysähdyksiä?
- Anonyymi
Jos puhutaan vuorokaudessa ajetuista matkoista, niin yli 1500 km on joskus ajeltu Keski- ja Etelä-Euroopan motareilla
- Anonyymi
Wauh! Olet idolini tästä lähtien, saanko valokuvasi ja nimmarin?
- Anonyymi
Aivan mahtavaa.
seuraava kysymys. Valitsisitko autosi tämän kerran elämässä tapahtuneen suorituksen perusteella vai täyttämään jokapäiväisen elämän tarpeet? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan mahtavaa.
seuraava kysymys. Valitsisitko autosi tämän kerran elämässä tapahtuneen suorituksen perusteella vai täyttämään jokapäiväisen elämän tarpeet?Jos vaihtoehdot on nämä kaksi:
- täyttää jokapäiväisen elämän tarpeet
- täyttää jokapäiväisen elämän tarpeet ja kerran elämässä tapahtuvan 1500 km suorituksen
...niin tietenkin jälkimmäisen. Vai miksi mielestäsi jokapäiväisen elämän tarpeet ja kerran elämässä tapahtuva suoritus ovat jotenkin toisensa poissulkevat vaihtoehdot? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos vaihtoehdot on nämä kaksi:
- täyttää jokapäiväisen elämän tarpeet
- täyttää jokapäiväisen elämän tarpeet ja kerran elämässä tapahtuvan 1500 km suorituksen
...niin tietenkin jälkimmäisen. Vai miksi mielestäsi jokapäiväisen elämän tarpeet ja kerran elämässä tapahtuva suoritus ovat jotenkin toisensa poissulkevat vaihtoehdot?Jos pitäisi maksaa 10-14 euroa jokaisesta ajamastaan kilometristä joka päivä sen takia että voisi kerran elämässään ajaa 1.500km pysähtymättä on aika tyhmää.
Kun vaihtoehtona on ajaa kaikki kilometrit joka päivä 1-2 eurolla per 100km ja pysähtyä lataamaan parin tunnein välein kun tulee se kerran elämässään tarve ajaa se 1.500km.
Mikä pakko on ajaa se 1.500km ilman pysähdyksiä? Ei normaali ihminen tee tuollaista vaikka auto siihen pystyisikin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos pitäisi maksaa 10-14 euroa jokaisesta ajamastaan kilometristä joka päivä sen takia että voisi kerran elämässään ajaa 1.500km pysähtymättä on aika tyhmää.
Kun vaihtoehtona on ajaa kaikki kilometrit joka päivä 1-2 eurolla per 100km ja pysähtyä lataamaan parin tunnein välein kun tulee se kerran elämässään tarve ajaa se 1.500km.
Mikä pakko on ajaa se 1.500km ilman pysähdyksiä? Ei normaali ihminen tee tuollaista vaikka auto siihen pystyisikin.Typo
maksaa 10-14 euroa jokaisesta ajamastaan 100km kilometristä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan mahtavaa.
seuraava kysymys. Valitsisitko autosi tämän kerran elämässä tapahtuneen suorituksen perusteella vai täyttämään jokapäiväisen elämän tarpeet?Ei niitä työreissuja millään Yariksilla tehtykään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Typo
maksaa 10-14 euroa jokaisesta ajamastaan 100km kilometristäNs. polttoainekustannuksissa säästää, mutta autoilun kokonaiskustannuksista se kuitenkin on aika pieni osa. Vähänkin arvokkaammassa autossa arvonalenema on suurin yksittäinen kuluerä ja sähköautossa se (yleensä) kalliimmasta hankintahinnasta johtuen tulee olemaan suurempi.
- Anonyymi
Jos on erittäin hyvät olosuhteet ja hyvä ajofiilis niin silloin on tullut tehtyä yli 300km yhtämittaisia ajorupeamia, se ei ole ollut kuitenkaan kovin yleistä, ehkä noin kerran vuodessa. Yleensä ajan parisataa km ja sitten tauko. Pisin yhtämittäinen ajorupeama koskaan on ollut Oulu - Helsinki, ei ollut kiire, huvitti vaan ajaa.
Nyt on yksi vuosi takana sähköautolla jossa ei nyt ole mikään ihmeen pitkä range, pisimmät etapit on jääneet, mutta ei sillä merkittävää vaikutusta ole ollut ajoaikoihin. Jos jotain harmillista pitää etsimällä etsiä niin varatut tai toimimattomat laturit ja kuormajako kun et saakaan sitä lataustehoa mitä kuvitteli. Sähköauto on kuitenkin niin paljon mukavampi matka ajossa, että en vaihtaisi enää pois. - Anonyymi
Eurooppaa läpi ajaessa päivämatka voi olla helposti 1500km. Kertaistumalla sitä ei tietenkään voi ajaa, mutta pari 5min. tankkaustaukoa ja samalla haukkapalaa, vessaa ym. lukuunottamatta haluan tehdä matkaa silloin, kun matkaa tehdään.
Lentäminen olisi tietenkin nopeampaa, mutta 85kg. koira ei ole lentokoneessa kätevä.- Anonyymi
Ja kyllä, ajan tuon matkan muutaman kerran vuodessa, kahteen suuntaan.
- Anonyymi
Pisin yhtä soittoa ajettu matka 1300 km /17h, Portugalista pitkälle Ranskan puolelle. Tultiin nimittäin Koronaa karkuun -20 maalis-huhtikuun vaihteessa. Moottoritiet tyhjiä, hotellit ja ravintolat kiinni mutta bensa halpaa. Matka oli pitkä mutta tehokkaalla itselataavalla hybridillä se meni mukavasti. Entisessä elämässä joutui joskus ajamaan 700km yön yli ja siihenkin tottui.
- Anonyymi
Rakko ja raajat sallii sellaisen max kolmen tunnin yhtämittaisen ajon. Maantienopeuksilla siis 300 kilometrin paikkeilla.
Sitten on päästävä lirulle ja oikomaan koipia ja selkää. Eikä siihen vaikuta penkin malli vaan 55 vuoden ikä ja kulunut ruho... - Anonyymi
Taitaa pisin siivu yhdellä perseellä olla jotain 300 km paikkeilla myös. Siitäkin on jo vuosia aikaa. Sitten kun saan hankituksi sähköauton niin sitten luultavasti max 100 km jos on myötätuuli eikä kovin kiire. Ei sitä vanhalla Leafilla pidempiä matkoja pysty ajamaan. Mutta ei pystyisi tämmöinen vanha mies muutenkaan.
- Anonyymi
Ajoin Joensuusta Turkuun 540km menomatkalla en pysöhtynyt takaisin tullessa tankasin, kusitaukoja en tarvinnut. Tämä reissu oli to-pe ja sitten sama reissu uudestaan seuraavalla viikolla ma-ti, työjuttuja
- Anonyymi
Melkoinen rakko ojalla jos ei koko päivänä käy kusella, ei ole ihan normaalia elintoimintaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Melkoinen rakko ojalla jos ei koko päivänä käy kusella, ei ole ihan normaalia elintoimintaa.
ei ole punavihreä rakko
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Melkoinen rakko ojalla jos ei koko päivänä käy kusella, ei ole ihan normaalia elintoimintaa.
Taidat olla niitä jotka istuvat lentokoneessa käytäväpaikalla kun lentomatkustus ei muutoin onnistu.
- Anonyymi
Ajoin toista tuhatta kilometriä putkeen. Toki kuset ja paskat oli housussa jo puolessa matkaa mutta turhaapa sitä on kiireisen bisnesmiehen pysähdellä. Aika on rahaa!
- Anonyymi
Kannattiko tuo ihan kirjoittaa?
- Anonyymi
Tietty sillä on pieni ero käykö kusella, tankkaa ja hakee kupin kahvia kuin että luudailee huoltarilla tuntitolkulla latailemassa.
- Anonyymi
30-45 min ja nykyinen sähköauto on ladattu useaa sataa kilomeriä varten.
Vanha viidakon viisaus:" kiire syntyy ahtaissa aivoissa". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
30-45 min ja nykyinen sähköauto on ladattu useaa sataa kilomeriä varten.
Vanha viidakon viisaus:" kiire syntyy ahtaissa aivoissa".45 min. ABC:lla on varsinaista laatuaikaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
30-45 min ja nykyinen sähköauto on ladattu useaa sataa kilomeriä varten.
Vanha viidakon viisaus:" kiire syntyy ahtaissa aivoissa".Ajat sitten tarvittaessa vaikka yötä myöten?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
30-45 min ja nykyinen sähköauto on ladattu useaa sataa kilomeriä varten.
Vanha viidakon viisaus:" kiire syntyy ahtaissa aivoissa".Ei taukoon mene normaalisti noin pitkää aikaa. Itsellä tauko voi olla 5-10 minuuttia. Kahvinkin otan mukaan ja juon ajon aikana. Ja voin syödäkin ajaessani.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei taukoon mene normaalisti noin pitkää aikaa. Itsellä tauko voi olla 5-10 minuuttia. Kahvinkin otan mukaan ja juon ajon aikana. Ja voin syödäkin ajaessani.
Lisään... Siis sillä oletuksella, että minulla ei ole valmiiksi omaa kahvia termarissa ja eväitä. Jotka minulla on usein mukana.
- Anonyymi
"Vähänkin arvokkaammassa autossa arvonalenema on suurin yksittäinen kuluerä ja sähköautossa se (yleensä) kalliimmasta hankintahinnasta johtuen tulee olemaan suurempi."
No kun ne uudet polttiksetkin ovat kalliita ja niiden arvonalenema on paljon suurempi kuin sähköautojen. Kun käytettyjen polttisten kysyntä putoaa koko ajan sitä mukaa kun markkinoille tulee sähköautoja.
Hyvin yksinkertainen juttu kun pikkuisenkin ajattelee.- Anonyymi
Köyhät miettii arvonalentumaa. Minä ostan auton josta sillä hetkellä tykkään ja olen kiinnostunut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Köyhät miettii arvonalentumaa. Minä ostan auton josta sillä hetkellä tykkään ja olen kiinnostunut.
Näin toimii tosimies. Mikä auto nyt on alla?
- Anonyymi
Arvonalenemalla ei ole suurtakaan merkitystä, jos ajaa samalla autolla kauan. Autojen arvo lähestyy yleensä nollaa ajoi sitten polttiksella tai sähköautolla.
Eikä polttisten kysyntä ainakaan vielä ole valtavasti laskenut. Ja samoja käytettyjä sähköautoja myydään useita kuukausia. Käytetyillä sähköautoilla ei ole suurta kysyntää. Eikä mikään ihme, kun idiootit pyytävät käyttökelvottomasta Leafistakin lähemmäs 10 tonnia. Tuo ei oikeasti ole kuin tonnin arvoinen romu. - Anonyymi
Jos sähköauto maksaa uutena 40000 euroa ja vastaava polttis 30000 euroa niin kummankin arvo painuu lähelle nollaa jossain vaiheessa elinkaarta.
Eli sähköauton arvonalenema tulee olemaan suurempi. Voi toki olla että tuo arvonalenema ei vielä realisoidu 1. tai 2. omistajan kohdalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Arvonalenemalla ei ole suurtakaan merkitystä, jos ajaa samalla autolla kauan. Autojen arvo lähestyy yleensä nollaa ajoi sitten polttiksella tai sähköautolla.
Eikä polttisten kysyntä ainakaan vielä ole valtavasti laskenut. Ja samoja käytettyjä sähköautoja myydään useita kuukausia. Käytetyillä sähköautoilla ei ole suurta kysyntää. Eikä mikään ihme, kun idiootit pyytävät käyttökelvottomasta Leafistakin lähemmäs 10 tonnia. Tuo ei oikeasti ole kuin tonnin arvoinen romu.Jos ajat 50 000 eur autolla 10v on pelkästään arvonalenema 400e luokkaa/kk joten se on
selkeästikin SUURIN kulu, ja tässä ei otettu vielä edes huomioon menetettyä pääoman tuottoa.
Jos ajokilometyrejä tulee vaikka 30 000 km/vuosi olisi lopussa ajoakulla lataussyklejä >1000kpl joten auto on todellakin arvoton ja vaikka ei olisi niin mikähän on 300 000 km ajetun sähkäauton käypä markkina-arvo.
- Anonyymi
Parempi opiskella niin ei tarvi ajaa laukkuryssänä asiakkaalta toiselle.
- Anonyymi
Pidän ohjaamisesta, mutta kun väsyttää, niin laitan autopilotin päälle ja itse siirryn nukkumaan auton takatilaan. Voisi päivässä päästä Lappiin ja mieli on levännyt.
Kertaakaan robotti ei tehnyt virtaarviointia ja matka onnistui määränpäästä määränpäähän.
Robotin ajo on miellyttävä, tasainen ja turvallinen.- Anonyymi
virhearviointia
- Anonyymi
Miksi näissä muuten aina oletetaan että kuskeja on vain yksi? Oltiin reissussa kaveriporukalla tai vaimon kanssa, niin ajovuoroja vaihdellaan parin tunnin välein.
Eli 5 min stoppi kuskin vaihdolla ja happihyppelyllä parin tunnin välein riittää, en näe mitään tarvetta pitää yhtään pidempiä taukoja.- Anonyymi
Pitää testata tuo hyppiminen, kun seuraavan kerran tulee nälkä reissussa 😀
- Anonyymi
Mahtoi olla aivan kurko lomamatka. Kuinka monta tuntia vietitte lomasta autossa?
Ja se oli se paras juttu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mahtoi olla aivan kurko lomamatka. Kuinka monta tuntia vietitte lomasta autossa?
Ja se oli se paras juttu.Kiitos kysymästä, erittäin onnistunut reissu. Matkaan nyt vaan valitettavasti kuuluva pakollinen siirtyminen sujui reippaasti ja ilman turhia viivytyksiä. Itse kun ei ole ajovuorossa niin siinä on hyvä vaikkapa syödä eväitä samalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos kysymästä, erittäin onnistunut reissu. Matkaan nyt vaan valitettavasti kuuluva pakollinen siirtyminen sujui reippaasti ja ilman turhia viivytyksiä. Itse kun ei ole ajovuorossa niin siinä on hyvä vaikkapa syödä eväitä samalla.
Mulla tulee helposti mieleen monta paljon mukavampaa asiaa joita teen lomalla kuin syödä eväitä autossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla tulee helposti mieleen monta paljon mukavampaa asiaa joita teen lomalla kuin syödä eväitä autossa.
Joo niin keksin itsekin, mutta entä jos sen loman muutoin haluaa viettää paikassa x, johon pääsemiseksi käytännössä ainut vaihtoehto on tehdä se matka autolla?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo niin keksin itsekin, mutta entä jos sen loman muutoin haluaa viettää paikassa x, johon pääsemiseksi käytännössä ainut vaihtoehto on tehdä se matka autolla?
Joo. Olen itsekin joskus ajanut autolla lomalla. Ensin lento ja loput autolla.
Silti.jos lomaan kuuluu joku helvetinmoinen siirtyminen autossa ilman taukoja niin se on huonosti suunniteltu reissu.
Olen kyllä tehnyt isojakin siirtymiä autolla mutta olen aina rajoittanut autossaistumisen max viiteen tuntiin per päivä. Aina on löytynyt joku mielenkiintoinen paikka viettää se loppupäivä ja siitäkin päivästä on tullut lomapäivä. Ei autossaistumisen pakkopullaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo. Olen itsekin joskus ajanut autolla lomalla. Ensin lento ja loput autolla.
Silti.jos lomaan kuuluu joku helvetinmoinen siirtyminen autossa ilman taukoja niin se on huonosti suunniteltu reissu.
Olen kyllä tehnyt isojakin siirtymiä autolla mutta olen aina rajoittanut autossaistumisen max viiteen tuntiin per päivä. Aina on löytynyt joku mielenkiintoinen paikka viettää se loppupäivä ja siitäkin päivästä on tullut lomapäivä. Ei autossaistumisen pakkopullaa.Ymmärrän kyllä tuonkin, mutta ihan vastaavalla tavalla voisi todeta että jos joku matkustaa lomalle lentäen 8-12h niin on kyllä huonosti suunniteltu reissu. Tai ainakin itse rinnastan lentämisen autolla matkustamiseen, kummassakaan ei matkan aikana kovin ihmeellisiä asioita pysty tekemään.
Mutta riippuu tapauksesta, joissain tapauksissa itse matkasta voi ja kannattaa ottaa hyöty irti, joskus se taas on vaan välttämätön paha joka pyritään hoitamaan tehokkaasti pois alta jotta varsinaiseen lomakohteeseen jää mahdollisimman paljon aikaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ymmärrän kyllä tuonkin, mutta ihan vastaavalla tavalla voisi todeta että jos joku matkustaa lomalle lentäen 8-12h niin on kyllä huonosti suunniteltu reissu. Tai ainakin itse rinnastan lentämisen autolla matkustamiseen, kummassakaan ei matkan aikana kovin ihmeellisiä asioita pysty tekemään.
Mutta riippuu tapauksesta, joissain tapauksissa itse matkasta voi ja kannattaa ottaa hyöty irti, joskus se taas on vaan välttämätön paha joka pyritään hoitamaan tehokkaasti pois alta jotta varsinaiseen lomakohteeseen jää mahdollisimman paljon aikaa.Katsoo asiaa mitenpäin vaan niin useamman tunnin yhtäjaksoinen istuminen autossa lomalla on kidutusta itselle ja perheelle.
Sähköautolla lomamatkan taittaminen käy aivana yhtä hyvin kuin polttiksellakin. Ne 20 min lataustauot 2-3 tunnin välein ovat hyvä asia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katsoo asiaa mitenpäin vaan niin useamman tunnin yhtäjaksoinen istuminen autossa lomalla on kidutusta itselle ja perheelle.
Sähköautolla lomamatkan taittaminen käy aivana yhtä hyvin kuin polttiksellakin. Ne 20 min lataustauot 2-3 tunnin välein ovat hyvä asia.Ei nyt aloiteta merkkisotaa, mutta on automerkkejä/malleja joissa varmasti useamman tunnin istuminen putkeen on yhtä kidutusta, mutta sitten on myös merkkejä joissa 3-4 h yhtämittainen matkustaminen ei tunnu oikeastaan missään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei nyt aloiteta merkkisotaa, mutta on automerkkejä/malleja joissa varmasti useamman tunnin istuminen putkeen on yhtä kidutusta, mutta sitten on myös merkkejä joissa 3-4 h yhtämittainen matkustaminen ei tunnu oikeastaan missään.
3-4 tuntia on aivan ok mutta kun nämä polttisvouhottajat haluavat ajaa 10 tuntia yhteen soitton. Kun se antaa vapaudentunteen.
Itse en näe tuollaisessa toyhissa mitään järkeä tai vapaudentunnetta. Pelkää pakkopullaa ja huonosti suunniteltua lomaa.
- Anonyymi
"Arvonalenemalla ei ole suurtakaan merkitystä, jos ajaa samalla autolla kauan. Autojen arvo lähestyy yleensä nollaa ajoi sitten polttiksella tai sähköautolla."
Jos ajattelee noin niin silloin käyttökustannusten merkitys nousee vielä suurempaan rooliin.
Kun polttiksella ajaminen maksaa noin kymmenen kertaa enemmän kuin sähköauton kotilatauksella niin tajuat varmaan itsekin millaisen aivopierun tuhnautit.- Anonyymi
En aja niin paljoa, että ajamisen kuluilla olisi merkitystä, mutta olen avoin kaikille käyttövoimille, paitsi dieselille juuri tuon vähäisen käytön takia. Tällä hetkellä ajelen bensaturbolla ja jatkanen sillä muutaman vuoden kun mittarissa on vasta alle 40tkm ja auto on riittävän terhakka ja premium luokan auto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En aja niin paljoa, että ajamisen kuluilla olisi merkitystä, mutta olen avoin kaikille käyttövoimille, paitsi dieselille juuri tuon vähäisen käytön takia. Tällä hetkellä ajelen bensaturbolla ja jatkanen sillä muutaman vuoden kun mittarissa on vasta alle 40tkm ja auto on riittävän terhakka ja premium luokan auto.
Ei ne suuret tulot mutta ne pienet menot.
Kun ostat seuraavat auton sitten joskus niin varmaankin katsot käyttökuluja. Yksi euro per 100km on aika eri juttu kuin 10-14 euroa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ne suuret tulot mutta ne pienet menot.
Kun ostat seuraavat auton sitten joskus niin varmaankin katsot käyttökuluja. Yksi euro per 100km on aika eri juttu kuin 10-14 euroaEdelleenkin, kokonaiskustannukset on tärkein asia, ei ajamisen hinta. Vain idiootti ajattelee pelkkää ajamisen hintaa. Jos ajaa vähän niin bensan hinta on vain pikkuinen osa autoilun kustannuksista.
Jos ajaa vähän niin pelkkä arvonalenema on monta kertaa enemmän kuin bensan hinta. Uuden sähköauton arvon alenema voi olla yli 5000 euroa ensimmäisenä vuotena, mutta vähän ajava käyttää bensaan alle 1000 euroa vuodessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Edelleenkin, kokonaiskustannukset on tärkein asia, ei ajamisen hinta. Vain idiootti ajattelee pelkkää ajamisen hintaa. Jos ajaa vähän niin bensan hinta on vain pikkuinen osa autoilun kustannuksista.
Jos ajaa vähän niin pelkkä arvonalenema on monta kertaa enemmän kuin bensan hinta. Uuden sähköauton arvon alenema voi olla yli 5000 euroa ensimmäisenä vuotena, mutta vähän ajava käyttää bensaan alle 1000 euroa vuodessa.Lisään... Jos ajaa esimerkiksi alle 10 000 km vuodessa, mikä on ihan normaalia monelle, voi bensakulut olla vuodessa alle 1000 euroa. Eli noin 80 euroa kuukaudessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Edelleenkin, kokonaiskustannukset on tärkein asia, ei ajamisen hinta. Vain idiootti ajattelee pelkkää ajamisen hintaa. Jos ajaa vähän niin bensan hinta on vain pikkuinen osa autoilun kustannuksista.
Jos ajaa vähän niin pelkkä arvonalenema on monta kertaa enemmän kuin bensan hinta. Uuden sähköauton arvon alenema voi olla yli 5000 euroa ensimmäisenä vuotena, mutta vähän ajava käyttää bensaan alle 1000 euroa vuodessa.Uusien polttareiden arvonalenema on suurempi kuin sähköautojen. Ja mietipä sitä sitten kun sähköautoja alkaa saamaan käytettynä. Halpa osta ja halpa ajaa. Eikö olekin kuningas-juttu?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uusien polttareiden arvonalenema on suurempi kuin sähköautojen. Ja mietipä sitä sitten kun sähköautoja alkaa saamaan käytettynä. Halpa osta ja halpa ajaa. Eikö olekin kuningas-juttu?
Siinä vaiheessa kun auto menee romuksi on sen arvo käytännössä nolla, oli auto mikä tahansa. Jos polttis maksaa uutena 30 k€ ja vastaava sähköauto 40 k€ niin kerrotko millä logiikalla sähköauton arvonalenema on pienempi? Polttiksen hinnasta kun häviää se 30 k€ ja sähköauton hinnasta 40k€.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun auto menee romuksi on sen arvo käytännössä nolla, oli auto mikä tahansa. Jos polttis maksaa uutena 30 k€ ja vastaava sähköauto 40 k€ niin kerrotko millä logiikalla sähköauton arvonalenema on pienempi? Polttiksen hinnasta kun häviää se 30 k€ ja sähköauton hinnasta 40k€.
Kokonaiskustannuksistshan tässä puhutaan. Sun logiikassa on parikin isoa mokaa. Ensinnäkin uusia autoja istavat eivät aja niitä paaliin saakka. He ostavat seuraavan uuden uuden auton 3-6 vuoden jälkeen.
Ja tällä hetkellä tuossa ajassa polttis on erittäin huono juttu laittaa rahaansa
Käytetyissä arvonalenema räeinple niin iso juttu mutta onhan se aivan massiivinen ero jos sata kilsaa maksaa yhden euron tai 10-14 euroa. Joka päivä ja jokainen ajettu kilometri.
Eihän se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kokonaiskustannuksistshan tässä puhutaan. Sun logiikassa on parikin isoa mokaa. Ensinnäkin uusia autoja istavat eivät aja niitä paaliin saakka. He ostavat seuraavan uuden uuden auton 3-6 vuoden jälkeen.
Ja tällä hetkellä tuossa ajassa polttis on erittäin huono juttu laittaa rahaansa
Käytetyissä arvonalenema räeinple niin iso juttu mutta onhan se aivan massiivinen ero jos sata kilsaa maksaa yhden euron tai 10-14 euroa. Joka päivä ja jokainen ajettu kilometri.
Eihän se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaaFakta kuitenkin on se että korkeampi hankintahinta -> suurempi arvonalenema, joku sen jossain vaiheessa auton elinkaarta maksaa.
Sähköautojen hyvästä arvonsäilymisestä on paljon puhuttu, mutta ei nyt esimerkkinä vaikka suosittu ID.3 mitenkään erityisen hyvin hintaansa pidä. Uutena reilusti yli 40 k€:n auto, pari vuotta vanhaa ihan kohtuupienillä kilometreillä lähtee noin 30 k€:n pintaan. Enemmän euroja tuossa on hävinnnyt kuin vaikka samanikäisessä polttis-Corollassa.
Käyttökulut on sähkiksessä edullisemmat, mutta määrä riippuu kilometreistä. Vähän ajava säästää ehkä tonnin vuodessa -> autoilun kokonaiskuluissa aika pieni osuus.
- Anonyymi
Oommää joskus ajanutkin Lappiin kusematta. Täältä Oulusta ei ole kovin pitkä matka, eikös se Lapin raja ole jo ennen Kemiä?
- Anonyymi
Ihanaa kun osallistut noin merkittävällä panoksella keskusteluun. Et ole ajatellut poliittista uraa tai standuppia?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihanaa kun osallistut noin merkittävällä panoksella keskusteluun. Et ole ajatellut poliittista uraa tai standuppia?
Kiitos kiitos, joo, olen toki sellaisiakin mahdollisuuksia pohtinut.
- Anonyymi
Laitan aina tupla Tenat niin pääsen lähikauppaan ilman että penkkiin asti ehtii töhrätä. Kaupassa uusin Tenat kotimatkaa varten. Sama vaimolleni.
- Anonyymi
Ajelen asemien ohi ja otan auto jääkaapista kylmän kokiksen ja edullisen kinkku-juusto-kurkku sämpylän
- Anonyymi
300km yhdeltä istumalta on aika tavanomainen, toisaalta joskus tulee pysähdeltyä 100km välein. Etäomaishoitajan velvollisuudet teettää ajoa viikonlopun ajalle nurkka-ajot mukaanlukien n 1500km. Ei siinä hirveästi jää aikaa turhaan pysähdellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .603325Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472941Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242779Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541857- 711104
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101101Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.1971030- 45859
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26850Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että103845