Vieläkö huijausilmoitukset nettiautossa jatkuvat ?

Anonyymi-ap

Palstaa lukiessani tuli vastaan tämä:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/8880868/nettiauton-huijausilmoitukset--viestiketju

Ketju on toki vanha (aloitettu 2010-02-26), mutta:

1. Lukuisat linkit (myös muihin suomi24 -keskusteluviesteihin) eivät enää toimi.

2. Mistään ei selviä, onko kuluneen yli 13 vuoden aikana nettiauto muuttanut toimintaasa huijareiden touhujen lopettamiseksi vai eikö ole.

En siis väitä nettiauton olevan itse mukana huijauksissa, mutta kyse siis on huijaustyypistä, jossa olematonta (tai sivullisen omistamaa) autoa kaupitellaan nettiauton ilmoituksella, ja ainoa tarkoitus on huijata ostajaehdokkaita maksamaan käsirahaa huijarille.

Eli JOS auton on yleensä olemassa, niin auton oikealla omistajalla ei ole mitään tekemistä näiden huijauksien kanssa.

Tehokkain tapa lopettaa huijaukset olemattomilla autoilla olisi se, ettei yhtään myynti-ilmoitusta julkaista, jos ei myyjän henkilöllisyyttä ole varmistettu esim. pankkitunnuksilla.

Toinen yleinen huijaustyyppi:
Ulkomainen ostaja haluaa ostaa autosi.
Ostaja lähettää sinulle katteettoman ja/tai väärennetyn sekin maksuksi, ja joskus (usein) käy niin, että jos auto maksaa 4000€, niin sekki on kirjoitettu summalle 14000€ tai 24000 € ja ostaja pyytää palauttamaan liikasumman esim. Western Unionin kautta.

Sekin arvo saattaa hetken näkyä tililläsi, kun olet tallettanut sekin tilillesi, mutta pankki miinustaa saldostasi sekin nimellisarvon heti, kun pankille selviää, että sekki on katteeton ja/tai väärennetty, eli pahimmassa tapauksessa menetät sekä autosi että ns. liikamaksun eli sekin nimellisarvon ja auton hinnan erotuksen.

Itse laittaisin autoni myynti-ilmoitukseen maininnan: sekkejä ei hyväksytä maksuksi - Cheques are NOT accepted as payment.

Jos joku idiootti silti lähettää sekin maksuksi, niin sekkihän tietenkin katosi postissa (jos kirjattu lähetys, niin kieltäydy vastaanottamasta sitä).

8

253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä nettiauto edelleen julkaisee huijareiden ilmoituksia, itseasiassa suurin osa ilmoituksista on kusetuksia. Aina ja poikkeuksetta kun myyjä on yksityinen henkilö, auton kunto ei varmasti vastaa ilmoitusta. Välttääksesi näiden huijareiden uhriksi joutumisen, osta autosi liikkeestä.

    • Anonyymi

      Kumma, kun minä olen myynyt kolme autoa suoraan, eikä kukaan ole perään soittanut!
      Autojen myyntihinnat olivat tosin väliltä € 11 - 32 .000,- eikä € 500,-

      • Anonyymi

        "Kumma, kun minä olen myynyt kolme autoa suoraan, eikä kukaan ole perään soittanut!"

        Turhaahan se olisi, suomen laki kun suojelee yksityistä huijaria eikä nämä joudu vastuuseen. Sinäkin olet jo kolme autoa myynyt ja aivan varmaa on, että jokaisessa on ollut jokin piilovika myymisen syynä. Onneksi et vienyt niitä vaihdossa liikkeeseen niin nyt uhrit (ostajat) ovat saaneet parsia autot kuntoon omin kustannuksin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kumma, kun minä olen myynyt kolme autoa suoraan, eikä kukaan ole perään soittanut!"

        Turhaahan se olisi, suomen laki kun suojelee yksityistä huijaria eikä nämä joudu vastuuseen. Sinäkin olet jo kolme autoa myynyt ja aivan varmaa on, että jokaisessa on ollut jokin piilovika myymisen syynä. Onneksi et vienyt niitä vaihdossa liikkeeseen niin nyt uhrit (ostajat) ovat saaneet parsia autot kuntoon omin kustannuksin.

        "aivan varmaa on, että jokaisessa on ollut jokin piilovika myymisen syynä"

        Vilpillisyyteen taipuvainen luulee muidenkin toimivan kuten hän itse eli vilpillisesti.
        Kaikki eivät kuitenkaan korjauta ja huollata autojaan peräryssien navettapajoissa, joten ihan ehjiäkin autoja on hurumycket myytäväksi asti.
        Jokainen voi kuitenkin päätellä auton hintaluokasta minkälaisella todennäköisyydellä autoon tulee seuraava korjausta vaativa vika suhteellisen lyhyen ajan kuluessa.
        Suomen suosituimmassa vaihtoautojen hintaluokassa eli tonnin koslassa todennäköisyys on isohko.

        PS. Vilppiveikkojen tapaan kaikki eivät ole niin PA, etteivät pystyisi korjauttamaan autoonsa tulleita vikoja ja siksi joutuisi laittamaan autoaan paniikissa vian takia lihoiksi.


    • Anonyymi

      Tavallaan tuohon olemattoman auton myyntiin törmäilin siinä muodossa, että joillakin liikkeillä tuntuu unohtuvan poistaa ilmoitus, kun auto on myyty. Usein kyseessä oli vielä sellainen hyvinkin kiinnostavan oloinen tapaus, jota sitten ei liikkeestä löytynytkään, kun meni paikan päälle katsomaan. Väkisinkin tuli välillä mieleen että oliko ne sellaisia "syöttejä" joilla houkutellaan ihmisiä paikalle, ja sitten aletaan kaupittelemaan muita rotteloita, kun se yksi hyvä ehti jo mennä.

    • Anonyymi

      Eipä niitä taida enää olla.

    • Anonyymi

      Onhan tuolla sivustolla rikollisille oikein oma osio, löytyy "Liikkeet"-kohdasta.

    • Anonyymi

      En malta olla vastaamatta sille anonyymille, joka 29.06.2023 10:39,55 ei peiliin katsomatta usko, että niiden kolmen auton myyminen ei mitenkään liittynyt niissä oleviin vikoihin.
      Autot eivät tietenkään ole nipussa myytyjä vaan yksi kerrallaan eri vuosina - jopa.
      Tarkemmin miettien autoja onkin neljä. Kaikki alle 80.000 km ajettuja.
      Meidän perheessä oli aikanaan kaksi autoa, koska työpaikkamme sijaitsivat niin,
      että julkistenkin käyttö edellytti vähintään kahta vaihtoa, eikä lapsiperhe yhdellä muista syistä oikein tullut toimeen.
      Työpaikat voivat vaihtua, jolloin perheen toinen auto voi yhtäkkiä olla turha.
      Ehkä ymmärrät, että sellaisen myyminen autoliikkeeseen ei kannata.
      Jos kiinnostaa, niin autot olivat Lada 1200S, Fiat Uno, VW Polo 1,4 ja BMW 520, E60.
      Jos on käynyt koulut loppuun, eikä jättänyt niiden käymistä kesken, pääsee useinkin sellaiseen asemaan, että on varaa pitää useita autoja ja asuntoja pääkaupunkiseu-dullakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 148
      4223
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3824
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2631
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1629
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1615
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1511
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe