102 vuotias sotaveteraani lensi F-35 simulaattorissa Turussa

Anonyymi-ap

102-vuotias sota­veteraani lensi F35-simulaattorilla Turussa – ilmavoimien komentajakin noteerasi
Mauri Maunula on nyt tiettävästi vanhin hävittäjälentäjä, joka on hakenut kokemusta viidennen sukupolven lentokoneista ja lentänyt F-35A -simulaattoria.

102-VUOTIAS sotaveteraani Mauri Maunula lensi lauantaina 17.6. Turussa viidennen sukupolven F-35A-hävittäjää, joka on Suomen Ilmavoimien tuleva hävittäjätyyppi.

Maunula on nyt tiettävästi vanhin hävittäjälentäjä, joka on hakenut kokemusta viidennen sukupolven lentokoneista ja lentänyt F-35A-simulaattoria, Lentoposti uutisoi.

Maunula pääsi nopeasti sinuiksi ohjaamoympäristön kanssa eversti evp. Ossi Sivenin opastuksella. Tehovivut eteen ja F-35A-hävittäjä nousi vauhdikkaasti taivaalle, Lentoposti kuvailee.

LENTOPOSTIN mukaan Maunula laukaisi lennon aikana kaksi ilmataisteluohjusta vastapuolen lentokoneisiin saavuttaen kaksi ilmavoittoa.

Myös Suomen ilmavoimien komentaja kenraalimajuri Juha-Pekka Keränen huomioi Maunulan lennon viestipalvelu Twitterissä.

Lentopostin mukaan Turun ennätyslento tapahtui reilut 83 vuotta Maunulan ensimmäisen koululennon jälkeen. Hänen lentouransa ensimmäinen koululento lennettiin Suomen Ilmavoimissa 6. toukokuuta 1940.

MAUNULALLE myönnettiin ilmavoimien lentomerkki 27. joulukuuta 1941 – näiden alkuperäisten lentomerkkien kantajia on elossa enää kaksi.

Maunula ehti lentää Suomen ilmavoimien palveluksessa vuosina 1940–1947 kaikkiaan 20 eri lentokonetyyppiä.

Pitkä lentoura päättyi virallisesti 24. maaliskuuta 1983, jolloin Maunula jäi eläkkeelle täytettyään 61 vuotta.

Lue lisää: Lentokapteeni Mauri Maunula, 100, taisteli sodassa ja haki Mannerheimin viimeiselle matkalle – sai nyt uniikin syntymä­päivä­lahjan

Maunula päätyi ilmailun pariin kaverinsa kautta ja liki sattumalta.

– Ystävä antoi minulle tekemänsä lentokoneen pienoismallin, ja siitä kiinnostus virisi, hän kertoi Ilta-Sanomille toukokuussa 2021.

Mauri Maunula toimi tiedustelu- ja hävittäjälentäjänä jatkosodassa ja Lapin sodassa. Hän osallistui yhteensä 69 sotalentoon.

Lue lisää: Linnan juhlien tähti Mauri Maunula, 97, pelasti sodassa kaverinsa hengen aivan viime hetkellä – hävittäjälentäjä oli jo valmis syöksymään kuolemaan

SODAN jälkeen Maunula siirtyi lentäjäksi Aeroon (myöh. Finnair). Yksi lukuisista lennoista on jäänyt erityisesti hänen mieleensä.

– Kun marsalkka Mannerheim kuoli Sveitsissä ja hänet haettiin kotimaahan, olin perämiehenä. Se on ainoa lento, jonka olen lentänyt miehistön kanssa kunniamerkit rinnassa.

Maunula vetäisee vielä senioripäivillään 6.sukupolven koneilla.
Hän on Terämies!

9

349

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Uusimmat hävittäjätyypit kuten F-35 on oikeastikin - ei pelkästään simulaattoreissa - varustettu nousua ja laskeutumista helpottavalla elektroniikalla. F-35B pystyy käytännössäkin pimeällä laskeutumaan myrskyssä heiluvan tukialuksen kannelle pystysuoraan. Ilman että lentäjän tarvitsee murehtia asiasta. Harrierkin laskeutui pystysuoraan, mutta oli lentäjälle hiuksia nostattavan työläs hallittava.

• Anonyymi

Simulaattori on niin oikeen tuntunen et kannattaa lentää ne tunnistuslennotkin simuaattoreilla?

• Anonyymi

Venäjä joutuu juurikin turvautumaan simulaattorilentoihin koska SU-57 sukeltaa turpeeseen.

Mutta se on ilmeisen kova kone Venäjälle koska tuotantomäärää on pudotettu koko ajan ja nyt alkaa olla ilmoituksia että niitä tehdään vain n. 25-30% aiotusta määrästä, joka sekin oli aika pieni.

Ei tule edes Suomen ilmavoimien määrää mutta enemmän kuin Thaimaassa on hävittäjiä.

• Anonyymi

Ei kyllä se on F-35 simulaaattori jolla suomen pilotit leikkivät, kun F-35 on lentokiellossa taas.

• Anonyymi

On halvempaa lentää simulaattoreilla

• Anonyymi

Helpompaakin. Eikä satu hanuriin kun laukaisee "heittoistuimen"?

• Anonyymi

"Maunula laukaisi lennon aikana kaksi ilmataisteluohjusta vastapuolen lentokoneisiin saavuttaen kaksi ilmavoittoa"

Venäjän koneet saivat kyytiä👍

• Anonyymi

102 vuotias sotaveteraani lensi F-35 simulaattorissa Turussa.

Seuraavaksi se viedään Kiovan Aaveen ankaraan käsittelyyn Ukrainaan - rys.........siä tappamaan.

• Anonyymi

😍😋😍😋😍😋😍😋😍

❤️ Kuumat tytöt odottavat sinua -> https://www.ero4.fun/girl4love

🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      163
      3056
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      372
      2087
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1861
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      43
      1836
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1431
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1183
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      985
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      113
      968
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      802
    Aihe