Otetaanpa vaikka luterilainen usko. Vielä vuosisatoina 1600 - 1700 ei juuri muuta tunnettukaan. Se tuntui perin luonnolliselta ja tutulta, ja vähäiset sirpaleet, mitä muista uskonnoista kuuli, tulivat pappien kertomana ja lievästi sanottuna väritettynä. Niitä aivan kauhistuttiin.
Nykyisin vieraitten tuntemus on laajaa, kuuluu jopa kouluopetukseen. Runsaat kulttuurintutkimukset ovat tuoneet eri näkymät. Vieraat uskonnot ovatkin tutumpia, kun kerrotaan nykysuomeksi, mitä niiden harjoittajat oikeasti ajattelevat.
Vielä nuoruudessani vähätietoiset luterilaiset uskonnonopettajat ja papit ihan tosissaan kertoivat, että ortodoksit palvovat ikoneita epäjumalinaan. Nykyisin ymmärretään, että ikoni on vain kuva, joka keskittää ajatukset. Vähitellen on ruvettu ymmärtämään, että muidenkin uskontojen "epäjumalat" onkin vain todellisen Jumalan kuvia.
Ensin tutkitaan, mitä vieras kulttuuri todella ajattelee. Sitten kerrotaan se sama meidän kulttuurimme kielellä. Kulttuureissa näkyykin hämmentävää samuutta.
Kulttuuriantropologia kertoo vieraasta kulttuurista omalla kielellä
4
187
Vastaukset
- Anonyymi
Koko luterilaisuus syntyi 1500-luvulla Saksassa, joten ennen sitä oli Suomessa kyllä paljon muita uskontoja sekä senkin jälkeen. Ei siellä ollut eikä pidäkään olla mitään yksinoikeutta uskoon, koska aina on olemassa se mahdollisuus ettei ole puhtaat jauhot pussissa ja siksi on syntynyt myöhemmin uskonnonvapaus kun ristiretkistä on päästy eroon.
"Nykyisin vieraitten tuntemus on laajaa, kuuluu jopa kouluopetukseen. "
On hyvä asia että näin on. Mitä paremmin tunnemme muita kulttuureja, sitä enemmän ymmärrämme toinen toisiamme.Jo muinaisessa Bysantin keisarikunnassa käytiin kiivaita kuvakiistoja. Kuvainpalvojat voittivat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683219
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753087Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.682952On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662631Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442132- 611699
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251667Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181659- 351655
- 591576