Kolminaisuusoppi perustuu pelkästään tähän yhteen ainoaan jakeeseen, jonka joku Raamatun kopijoija sulkakynällään, on omin päin sinne Raamattuun lisännyt:
Matteuksen evankeliumi:
28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Tuo jae ei Raamattuun kuulu, ja on sinne jälkeenpäin lisätty, todistaa jo se, etteivät Jeesuksen opetuslapset, tai kukaan muukaan, ikinä "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" ketään kastaneet.
Apostolien teot:
2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Apostolien teot:
10:48 Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.
Raamatun kopijoija oli typerä, kun ei huomannut noitakin raamatunjakeitakin väärentää, jotka jäivät Raamattuun, kumoamaan hänen ja muiden, muita raamatunväärennöksiä.
- vaikka ei ... -
- kuten luultiin -
Jehovan todistajat, mormoonit j.n.e., eivät ole areiolaisia!
Kuten eivät luterilaiset, helluntailaiset j.n.e. myöskään ole katolilaisia!
Areiolaisuus
https://fi.wikipedia.org/wiki/Areiolaisuus
Areios
https://fi.wikipedia.org/wiki/Areios
Nikean ensimmäinen kirkolliskokous
https://fi.wikipedia.org/wiki/Nikean_ensimm%C3%A4inen_kirkolliskokous
Kolminaisuusoppi
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kolminaisuusoppi
P.S. Olen aivan omin päin Raamattua tutkinut luterilainen, "areiolainen", en Jehovan todistaja, kuten ette tekään katolilaisia, kolminaisuusoppeinenne!
Pentuna kansakoulussa tai yhteiskoulussa, ei muuten kolminaisuusoppi tullut millään tavoin esille, eikä uskonnonopettajat puhuneet yhtään mitään siitä, että Jeesus muka olisi ollut Jumala!
Lapsenuskoni olen säilyttänyt!
Kolminaisuusoppi perustuu pelkästään yhteen ainoaan jakeeseen
38
518
Vastaukset
- Anonyymi
Johanneksen evankeliumi:
5:46 Sillä jos te Moosesta uskoisitte, niin te uskoisitte minua; sillä minusta hän on kirjoittanut.
<-->
5.Mooseksen kirja:
18:18 Profeetan minä olen herättävä heille heidän veljiensä keskuudesta, sinun kaltaisesi, ja minä panen sanani hänen suuhunsa, ja hän puhuu heille kaikki, mitä minä käsken hänen puhua.
18:19 Ja joka ei kuule minun sanojani, joita hän minun nimessäni puhuu, hänet minä itse vaadin tilille.
18:20 Mutta profeetta, joka julkeaa puhua minun nimessäni jotakin, jota minä en ole käskenyt hänen puhua, tahi puhuu muiden jumalien nimessä, sellainen profeetta kuolkoon.'
Matteuksen evankeliumi:
13:57 Ja he loukkaantuivat häneen. Mutta Jeesus sanoi heille: "Ei ole profeetta halveksittu muualla kuin kotikaupungissaan ja kodissaan".
Matteuksen evankeliumi:
21:46 Ja he olisivat tahtoneet ottaa hänet kiinni, mutta pelkäsivät kansaa, koska se piti häntä profeettana.
Matteuksen evankeliumi:
21:11 Niin kansa sanoi: "Tämä on se profeetta, Jeesus, Galilean Nasaretista".
Markuksen evankeliumi:
6:4 Niin Jeesus sanoi heille: "Ei ole profeetta halveksittu muualla kuin kotikaupungissaan ja sukulaistensa kesken ja kodissaan".
Luukkaan evankeliumi:
13:33 Kuitenkin minun pitää vaeltaman tänään ja huomenna ja ylihuomenna, sillä ei sovi, että profeetta saa surmansa muualla kuin Jerusalemissa.
Johanneksen evankeliumi:
4:19 Nainen sanoi hänelle: "Herra, minä näen, että sinä olet profeetta.
Johanneksen evankeliumi:
7:40 Niin muutamat kansasta, kuultuaan nämä sanat, sanoivat: "Tämä on totisesti se profeetta".
Johanneksen evankeliumi:
9:17 Niin he taas sanoivat sokealle: "Mitä sinä sanot hänestä, koskapa hän avasi sinun silmäsi?" Ja hän sanoi: "Hän on profeetta".
Luukkaan evankeliumi:
24:13 Ja katso, kaksi heistä kulki sinä päivänä Emmaus nimiseen kylään, joka on kuudenkymmenen vakomitan päässä Jerusalemista.
24:14 Ja he puhelivat keskenään kaikesta tästä, mikä oli tapahtunut.
24:15 Ja heidän keskustellessaan ja tutkistellessaan tapahtui, että Jeesus itse lähestyi heitä ja kulki heidän kanssansa.
24:16 Mutta heidän silmänsä olivat pimitetyt, niin etteivät he tunteneet häntä.
24:17 Ja hän sanoi heille: "Mistä te siinä kävellessänne puhutte keskenänne?" Niin he seisahtuivat murheellisina muodoltansa.
24:18 Ja toinen heistä, nimeltä Kleopas, vastasi ja sanoi hänelle: "Oletko sinä ainoa muukalainen Jerusalemissa, joka et tiedä, mitä siellä näinä päivinä on tapahtunut?"
24:19 Hän sanoi heille: "Mitä?" Niin he sanoivat hänelle: "Sitä, mikä tapahtui Jeesukselle, Nasaretilaiselle, joka oli profeetta, voimallinen teossa ja sanassa Jumalan ja kaiken kansan edessä,
Apostolien teot:
2:22 Te Israelin miehet, kuulkaa nämä sanat: Jeesuksen, Nasaretilaisen, sen miehen, josta Jumala todisti teille voimallisilla teoilla ja ihmeillä ja merkeillä, joita Jumala hänen kauttansa teki teidän keskellänne, niinkuin te itse tiedätte,
2:23 hänet, joka teille luovutettiin, Jumalan ennaltamäärätyn päätöksen ja edeltätietämyksen mukaan, te laista tietämättömien miesten kätten kautta naulitsitte ristille ja tapoitte.
2:24 Hänet Jumala herätti ja päästi kuoleman kivuista, niinkuin ei ollutkaan mahdollista, että kuolema olisi voinut hänet pitää.
>
2:32 Tämän Jeesuksen on Jumala herättänyt, minkä todistajia me kaikki olemme.
2:33 Koska hän siis on Jumalan oikean käden voimalla korotettu ja on Isältä saanut Pyhän Hengen lupauksen, on hän vuodattanut sen, minkä te nyt näette ja kuulette.
>
2:36 Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte."- Anonyymi
😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍
🍑 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#17903298a
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
- Anonyymi
Raamatun ainoan oikean englanninkielisen version ensimmäisen ja viimeisen jakeen yhteenlaskettu sanamäärä ja vokaalien ja konsonattien määrä on sama kuin 1 Joh 5:7 jakeessa, joka kertoo Jumalan olemuksen. Siksi Jeesus sanoi olevansa alku ja loppu. Miten kukaan Raamatun kymmenistä kirjoittajista olisi voinut suunnitella tämän, kun Vanha Testamentti kirjoitettiin hepreaksi useita vuosisatoja aikaisemmin ja Uusi Testamentti kreikaksi?
Genesis 1 King James Bible (KJB)
1 In the beginning God created the heaven and the earth. (Raamatun ensimmäinen jae.)
(10 sanaa, 17 vokaalia, 27 konsonanttia) (y on englannissa konsonatti)
Revelation 22 King James Bible (KJB)
21 The grace of our Lord Jesus Christ be with you all. Amen. (Raamatun viimeinen jae.)
(12 sanaa, 17 vokaalia, 27 konsonanttia)
1 John 5 King James Bible (KJB)
7 For there are three that bear record in heaven, the Father, the Word, and the Holy Ghost: and these three are one.
(22 sanaa, 34 vokaalia, 54 konsonattia) - Anonyymi
Oikeassa, virheettömässä Raamatussa (KJB) Matt 28:19 ei puhu opetuslapsista, vaan sanoo näin: 19 Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Ghost:
- Anonyymi
Matteuksen evankeliumi:
4:1 Sitten Henki vei Jeesuksen ylös erämaahan perkeleen kiusattavaksi.
Jaakobin kirje:
1:13 Älköön kukaan, kiusauksessa ollessaan, sanoko: "Jumala minua kiusaa"; sillä Jumala ei ole pahan kiusattavissa, eikä hän ketään kiusaa.
1:14 Vaan jokaista kiusaa hänen oma himonsa, joka häntä vetää ja houkuttelee;
Paavali puhuu Jeesuksesta ylimmäisenä pappina, eikä Jumalana, miksi?!
Nikean kirkolliskokousta ei kylläkään vielä Paavalin aikana ollut pidetty, vaan vasta vuosina 324-325, mutta silti..., eikö tuo ole jo Pyhän Kolminaisuusopin vastaista, tuo tuollainen Paavalin puhe?
Hebrealaiskirje:
2:17 Sentähden piti hänen kaikessa tuleman veljiensä kaltaiseksi, että hänestä tulisi laupias ja uskollinen ylimmäinen pappi tehtävissään Jumalan edessä, sovittaakseen kansan synnit.
Hebrealaiskirje:
4:15 Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä.
Hebrealaiskirje:
5:1 Sillä jokainen ylimmäinen pappi, ollen ihmisten joukosta otettu, asetetaan ihmisten puolesta toimittamaan sitä, mikä Jumalalle tulee, uhraamaan lahjoja ja uhreja syntien edestä,
Hebrealaiskirje:
7:26 Senkaltainen ylimmäinen pappi meille sopikin: pyhä, viaton, tahraton, syntisistä erotettu ja taivaita korkeammaksi tullut,
Hebrealaiskirje:
8:1 Mutta pääkohta siinä, mistä me puhumme, on tämä: meillä on sellainen ylimmäinen pappi, joka istuu Majesteetin valtaistuimen oikealla puolella taivaissa,
Jeesukseen, meidän (uskon-)tunnustuksemme apostoliin ja ylimmäiseen pappiin, Jeesukseen, käskee Paavali meidän kiinnittävän mielemme, mutta jotenkin tuntuu, että eikös se tuokin ole jo Pyhän Kolminaisuusopin vastaista, tuo tuollainen Paavalin puhe?
Mutta mistäpäs minä sen tietäisin, mutta jospas Raamattujaan paljon lukeneet ja tutkineet uskovaiset asiantuntijat sen tietäisivät, ja suostuisivat ystävällisesti asiantuntemustaan täällä minullekin, tietämättömälle maallikolle jakamaan, niin jospas valaistuisi minulle hieman tuokin asia?!
Hebrealaiskirje:
3:1 Sentähden, pyhät veljet, jotka olette taivaallisesta kutsumuksesta osalliset, kiinnittäkää mielenne meidän tunnustuksemme apostoliin ja ylimmäiseen pappiin, Jeesukseen, - Anonyymi
Ihania Raamatun helmiä:
1.Korinttolaiskirje:
6:2 Vai ettekö tiedä, että pyhät tulevat maailman tuomitsemaan? Ja jos te tuomitsette maailman, niin ettekö kelpaa ratkaisemaan aivan vähäpätöisiä asioita?
6:3 Ettekö tiedä, että me tulemme tuomitsemaan enkeleitä, emmekö sitten maallisia asioita?
2.Timoteuksen kirje:
2:11 Varma on tämä sana; sillä: jos olemme kuolleet yhdessä hänen kanssaan, saamme myös hänen kanssaan elää;
2:12 jos kärsimme yhdessä, saamme hänen kanssaan myös hallita; jos kiellämme hänet, on hänkin kieltävä meidät;
1.Korinttolaiskirje:
15:49 Ja niinkuin meissä on ollut maallisen kuva, niin meissä on myös oleva taivaallisen kuva.
2.Korinttolaiskirje:
3:18 Mutta me kaikki, jotka peittämättömin kasvoin katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kuvan kaltaisiksi kirkkaudesta kirkkauteen, niinkuin muuttaa Herra, joka on Henki.
1.Johanneksen kirje:
3:2 Rakkaani, nyt me olemme Jumalan lapsia, eikä ole vielä käynyt ilmi, mitä meistä tulee. Me tiedämme tulevamme hänen kaltaisikseen, kun hän ilmestyy, sillä me saamme nähdä hänet sellaisena, kuin hän on.
Matteuksen evankeliumi:
19:28 Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: siinä uudestisyntymisessä, jolloin Ihmisen Poika istuu kirkkautensa valtaistuimella, saatte tekin, jotka olette minua seuranneet, istua kahdellatoista valtaistuimella ja tuomita Israelin kahtatoista sukukuntaa.
Ilmestyskirja:
3:21 Joka voittaa, sen minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niinkuin minäkin olen voittanut ja istunut Isäni kanssa hänen valtaistuimellensa.
Tulemme hyvässä seurassa Jumalien valtaistuimella istumaan, enkeleitä ja israelin jäljellä olevia sukukuntia tuomitessamme, Amen! - Anonyymi
https://www.sley.fi/toiminta/raamattu-tutuksi/raamattuluennot/kolminaisuus-muutamia-perusasioita/
Miten asian hahmotamme?
Mainiossa kirjassaan Hyviä uutisia huonoille kristityille Phillip Carey lainaa Augustinukselta seitsemän yksinkertaista peruslausetta:
Isä on Jumala
Poika on Jumala
Pyhä Henki on Jumala
Poika ei ole Isä
Poika ei ole Pyhä Henki
Pyhä Henki ei ole Isä
On vain yksi Jumala
Nämä peruslauseet ovat kaikki Raamatun mukaisia. Niiden avulla hahmotamme asian riittävästi. On yksi Jumala, mutta kolme persoonaa. Jumalan syvyyksiin meidän ei tarvitse yrittää tunkeutua. Hän on suuri salaisuus, josta ymmärrämme joka tapauksessa vain vähän, eli sen, mitä meille on ilmoitettu. - Anonyymi
Johanneksen evankeliumi:
3:14 Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
4.Mooseksen kirja:
21:9 Niin Mooses teki vaskikäärmeen ja pani sen tangon päähän; jos ketä käärmeet sitten purivat ja tämä katsoi vaskikäärmeeseen, niin hän jäi eloon.
2.Kuningasten kirja:
18:4 Hän poisti uhrikukkulat, murskasi patsaat, hakkasi maahan asera-karsikon ja löi palasiksi vaskikäärmeen, jonka Mooses oli tehnyt; sillä niihin aikoihin asti israelilaiset olivat polttaneet uhreja sille; sitä kutsuttiin nimellä Nehustan.
5.Mooseksen kirja:
7:5 Vaan tehkää heille näin: kukistakaa heidän alttarinsa, murskatkaa heidän patsaansa, hakatkaa maahan heidän aserakarsikkonsa ja polttakaa tulessa heidän jumalankuvansa.
https://images.aftonbladet-cdn.se/v2/images/17355e39-bcee-4669-8848-e04f354c3548?fit=crop&format=auto&h=1101&q=50&w=1900&s=76eb76f1fd0448963a8603e4193e50f49dbd7745
https://dekristna.files.wordpress.com/2010/11/jesus-11.jpg
https://as2.ftcdn.net/v2/jpg/02/35/15/59/1000_F_235155970_ZttSmSFXbyes3j6zabJbQarbGGF5DLwc.jpg
2.Mooseksen kirja:
20:23 Älkää tehkö jumalia minun rinnalleni; hopeaisia tai kultaisia jumalia älkää tehkö itsellenne.
2.Mooseksen kirja:
23:24 Älä kumarra heidän jumaliansa, älä palvele niitä äläkä tee, niinkuin he tekevät, vaan kukista ne maahan ja murskaa niiden patsaat.
Johanneksen evankeliumi:
3:14 Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
1.Korinttolaiskirje:
15:27 Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle". Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa.
15:28 Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa.
1.Korinttolaiskirje:
11:3 Mutta minä tahdon, että te tiedätte sen, että Kristus on jokaisen miehen pää ja että mies on vaimon pää ja että Jumala on Kristuksen pää. - Anonyymi
Jesaja:
44:6 Näin sanoo Herra, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa.
44:7 Kuka on minun kaltaiseni? Hän julistakoon ja ilmoittakoon ja osoittakoon sen minulle, siitä alkaen kuin minä perustin ikiaikojen kansan. He ilmoittakoot tulevaiset, ja mitä tapahtuva on.
44:8 Älkää vavisko älkääkä peljätkö. Enkö minä aikoja sitten antanut sinun kuulla ja sinulle ilmoittanut, ja te olette minun todistajani: Onko muuta Jumalaa kuin minä? Ei ole muuta pelastuskalliota, minä en ketään tunne.
44:9 Jumalankuvien tekijät ovat turhia kaikki tyynni, eivätkä nuo heidän rakkaansa mitään auta; niiden todistajat eivät näe eivätkä tiedä mitään, ja niin he joutuvat häpeään.
44:10 Kuka hyvänsä muovatkoon jumalan ja valakoon kuvan, ei se mitään auta.
44:11 Katso, kaikki sen seuraajat joutuvat häpeään, ja sen sepittäjät ovat vain ihmisiä. Tulkoot kokoon kaikki ja astukoot esiin: vaviskoot ja hävetkööt!
44:12 Rautaseppä ottaa työaseen ja työskentelee hiilten hehkussa, muodostelee kuvaa vasaralla ja takoo sitä käsivartensa väellä; hänen tulee nälkä, ja voima menee, hän ei saa vettä juodaksensa, ja hän nääntyy. >> Jakeen lisätiedot
44:13 Puuseppä jännittää mittanuoran, kaavailee piirtimellä, vuolee kovertimilla, mittailee harpilla ja tekee miehen kuvan, inhimillisen kauneuden mukaan, huoneeseen asumaan.
44:14 Hän hakkaa itselleen setripuita, hän ottaa rautatammen ja tammen ja kasvattaa ne itselleen vahvoiksi metsän puitten seassa, istuttaa lehtikuusen, ja sade kasvattaa sen suureksi.
44:15 Se on ihmisillä polttopuuna; hän ottaa sitä lämmitelläkseen, sytyttää uunin ja paistaa leipää, vieläpä veistää siitä jumalan ja kumartaa sitä, tekee siitä jumalankuvan ja lankeaa maahan sen eteen.
44:16 Osan siitä hän polttaa tulessa, toisen osan ääressä hän syö lihaa, paistaa paistin ja tulee ravituksi; hän myöskin lämmittelee itseänsä ja sanoo: "Hyvä, minun on lämmin, minä näen valkean".
44:17 Ja lopusta hän tekee jumalan, jumalankuvan, jonka eteen hän lankeaa maahan, jota hän kumartaa ja rukoilee sanoen: "Pelasta minut, sillä sinä olet minun Jumalani".
44:18 Eivät he tajua, eivät ymmärrä mitään, sillä suljetut ovat heidän silmänsä, niin etteivät he näe, ja heidän sydämensä, niin etteivät he käsitä.
44:19 Ei tule heidän mieleensä, ei ole heillä järkeä eikä ymmärrystä, että sanoisivat: "Osan siitä olen polttanut tulessa, olen paistanut sen hiilillä leipää, paistanut lihaa ja syönyt; tekisinkö tähteestä kauhistuksen, lankeaisinko maahan puupölkyn eteen!"
44:20 Joka tuhassa kiinni riippuu, sen on petetty sydän harhaan vienyt, ei hän pelasta sieluansa eikä sano: "Eikö ole petosta se, mikä on oikeassa kädessäni?"
Johanneksen evankeliumi:
2.Kuningasten kirja:
18:4 Hän poisti uhrikukkulat, murskasi patsaat, hakkasi maahan asera-karsikon ja löi palasiksi vaskikäärmeen, jonka Mooses oli tehnyt; sillä niihin aikoihin asti israelilaiset olivat polttaneet uhreja sille; sitä kutsuttiin nimellä Nehustan. - Anonyymi
Tätä aihetta tutkiessa kannattaa muistaa, että sanaa ”kolminaisuus” ei käytetä Raamatussa. Tämä termi on yritys kuvata kolmiyhteistä Jumalaa, sitä tosiasiaa, että on olemassa kolme rinnakkain esiintyvää ikuista persoonaa, jotka yhdessä ovat Jumala. On todella tärkeää muistaa, että opetus, josta käytetään ilmaisua ”kolminaisuus”, todellakin löytyy Raamatusta. Raamattu opettaa kolminaisuudesta seuraavasti:
1) On olemassa vain yksi Jumala (5. Moos. 6:4; 1. Kor. 8:4; Gal. 3:20; 1. Tim. 2:5).
2) Kolminaisuudessa on kolme persoonaa (1. Moos. 1:1; 1:26; 3:22; 11:7; Jes. 6:8; 48:16; 61:1; Matt. 3:16-17; Matt. 28:19; 2. Kor. 13:14). 1. Mooseksen kirjassa 1:1 käytetään heprean kielen monikollista substantiivia ”Elohim”. 1. Moos. 1:26; 3:22; 11:7 ja Jes. 6:8 käyttävät monikollista pronominia ”me”. ”Elohim” ja ”me” ovat monikollisia muotoja ja viittaavat ehdottomasti useampaan kuin kahteen. Vaikkakaan tämä ei ole aukoton väite kolminaisuuden puolesta, se kuitenkin viittaa Jumalan moninaisuuteen. Heprean kielen Jumalaa merkitsevä sana "elohim" ehdottomasti mahdollistaa kolminaisuuden.
Jes. 48:16:ssa ja 61:1:ssä Poika puhuu ja viittaa samalla Isään ja Pyhään Henkeen. Vertaa Jesajan kohtaa (61:1) Luukkaan evankeliumin kohtaan (4:14-19) niin huomaat, että on kyse Pojan puheesta. Matt. 3:16-17 kuvaa Jeesuksen kastetta. Tässä tapahtumassa näkyy, miten Jumala Pyhänä Henkenä laskeutuu Poika Jumalan päälle, samalla kun Isä Jumala julistaa mieltymyksensä Poikaan. Matt. 28:19 ja 2. Kor. 13:14 ovat myös esimerkkejä kohdista, joissa puhutaan kolminaisuuden kolmesta eri persoonasta.
3) Kolminaisuuden jäsenet erotetaan toisistaan monissa raamatunkohdissa. Vanhassa testamentissa ”HERRA” on eri kuin ”Herra” (1. Moos. 19:24; Hoos. 1:4). ”HERRALLA” on ”Poika” (Ps. 2:7, 12; Snl. 30:2-4). Henki on eri kuin ”HERRA” (4. Moos. 27:18) ja ”Jumala” (Ps. 51:10-12). Poika Jumala on eri kuin Isä Jumala (Ps. 45:6-7; Hepr. 1:8-9). Uudessa testamentissa, Johanneksen evankeliumissa (14:16-17), Jeesus puhuu Isälle Puolustajan, Pyhän Hengen, lähettämisestä. Tämä osoittaa, että Jeesus ei katsonut itse olevansa Isä tai Pyhä Henki. On myös muistettava ne kerrat evankeliumeissa, jolloin Jeesus puhuu Isälle. Puhuiko hän itselleen? Hän puhui toiselle kolminaisuuden persoonalle – Isälle.
4) Jokainen kolminaisuuden jäsen on Jumala. Isä on Jumala (Joh. 6:27; Room. 1:7; 1. Piet. 1:2). Poika on Jumala ( Joh. 1:1, 14; Room. 9:5; Kol. 2:9; Hepr. 1:8; 1. Joh. 5:20). Pyhä Henki on Jumala (Apt. 5:3-4; 1. Kor. 3:16).
5) Kolminaisuudessa vallitsevat tietyt tehtävänjaot. Raamatun mukaan Pyhä Henki on alamainen Isälle ja Pojalle, ja Poika on alamainen Isälle. Tämä on kuitenkin sisäinen suhde, eikä se kiellä yhdenkään kolminaisuuden persoonan jumaluutta. Tämä on yksinkertaisesti sellaista aluetta äärettömästä Jumalasta, jota rajallinen mielemme ei pysty ymmärtämään. Poikaa käsitteleviä raamatunkohtia ovat Luuk. 22:43; Joh. 5:36; Joh. 20:21 ja 1. Joh. 4:14. Pyhästä Hengestä puhutaan kohdissa Joh. 14:16; 14:26; 15:26; 16:7 ja erityisesti Joh. 16:13-14.
6) Kolminaisuuden jäsenillä on eri tehtävät. Isä on perimmäinen lähde tai aiheuttaja seuraavissa asioissa: 1) maailmankaikkeus (1. Kor. 8:6; Ilm. 4:11); 2) jumalallinen ilmestys/ilmoitus (Ilm. 1:1); 3) pelastus (Joh. 3:16-17) ja 4) Jeesuksen ihmisenä tekemät teot (Joh. 5:17; 14:10). Isä panee alulle kaikki nämä asiat.
Poika on välimies, jonka kautta Isä tekee seuraavat asiat: 1) maailmankaikkeuden luominen ja ylläpito (1. Kor. 8:6; Joh. 1:3; Kol. 1:16-17); 2) jumalallinen ilmestys/ilmoitus (Joh. 1:1; Matt. 11:27; Joh. 16:12-15; Ilm. 1:1) ja 3) pelastus (2. Kor. 5:19; Matt. 1:21; Joh. 4:42). Isä tekee kaiken tämän Pojan kautta, joka toimii hänen edustajanaan.
Pyhä Henki on persoona, jonka avulla Isä tekee seuraavat asiat: maailmankaikkeuden luominen ja ylläpito (1. Moos. 1:2; Job 26:13; Ps. 104:30); jumalallinen ilmestys/ilmoitus (Joh. 16:12-15; Ef. 3:5; 2. Piet. 1:21); pelastus (Joh. 3:6; Tiit. 3:5; 1. Piet. 1:2); ja Jeesuksen teot (Jes. 61:1; Apt. 10:38). Isä siis tekee kaiken tämän Pyhän Hengen kautta.
Kolminaisuutta on pyritty kuvaamaan monin tavoin. Mikään arkielämän havaintoesimerkeistä ei kuvaa kolminaisuutta täysin tarkasti. Kananmuna ei ole tarkka siksi, että kuori, valkuainen ja keltuainen ovat munan osia, eivät itse muna. Samoin omenan kuori, hedelmäliha ja siemenet ovat kokonaisuuden osia, eivät omena itsessään. Isä, Poika ja Pyhä Henki eivät ole Jumalan osia, vaan jokainen heistä on Jumala. Vesi havainnollistavana esimerkkinä on hieman parempi, mutta sekään ei pysty kuvaamaan kolminaisuutta täysin oikein. Neste, höyry ja jää ovat veden kolme olomuotoa. Isä, Poika ja Pyhä Henki eivät ole Jumalan olomuotoja, sillä jokainen heistä on Jumala. Tällaiset kuvat voivat siis ehkä antaa meille kuvan kolminaisuudesta, mutta kuva ei ole täysin tarkka. Ääretöntä Jumalaa ei voi täydellisesti kuvata rajallisella esimerkillä. Kyllä aikansa uskonoppineet ovat lukeneet tarkkaan silloiset kirjiotukset. Toisaalta osa UT:sta on kirjoitettu juuri noiden pohdintojen aikana.
Erilaiset näkemykset kolminaisuusopista tai sen kiistäminen perustuvat Raamattuun.- Anonyymi
Ja sellainen taas perustuu pilkun viilaamiseen, kun jostakin yksittäisestä jakeesta tai käännöksestä tehdään jumala. Joillakin on taipumus halkoa hiuksia.
Raamatun ilmoitus kolmiyhteisestä Jumalasta on esitetty piilotellusti useassa eri kohdassa, mutta Jumala kuulee meitä, vaikka käyttäisimme mitä ilmaisua hänestä tahansa. Jeesuskin rukoili vain "Isä meidän", eikä hän eritellyt Jumalaa sen tarkemmin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sellainen taas perustuu pilkun viilaamiseen, kun jostakin yksittäisestä jakeesta tai käännöksestä tehdään jumala. Joillakin on taipumus halkoa hiuksia.
Raamatun ilmoitus kolmiyhteisestä Jumalasta on esitetty piilotellusti useassa eri kohdassa, mutta Jumala kuulee meitä, vaikka käyttäisimme mitä ilmaisua hänestä tahansa. Jeesuskin rukoili vain "Isä meidän", eikä hän eritellyt Jumalaa sen tarkemmin.Ja kumpaakohan Jumalaa sinäkin kuuntelet?!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kumpaakohan Jumalaa sinäkin kuuntelet?!
Mitä? Et tainnut tajuta, mitä kirjoitin.
Minun Jumalaani voi kutsua usealla eri nimellä, mutta Hän on yksi iankaikkinen Jumala. Anonyymi kirjoitti:
Raamatun ilmoitus kolmiyhteisestä Jumalasta on esitetty piilotellusti useassa eri kohdassa, mutta Jumala kuulee meitä, vaikka käyttäisimme mitä ilmaisua hänestä tahansa. Jeesuskin rukoili vain "Isä meidän", eikä hän eritellyt Jumalaa sen tarkemmin."Raamatun ilmoitus kolmiyhteisestä Jumalasta on esitetty piilotellusti useassa eri kohdassa,..."
Jaa a. Tuosta tosin herää kysymys, että miksi noin olisi, jos se on erittäin olennainen kohta kristinuskossa?- Anonyymi
Mummomuori2 kirjoitti:
"Raamatun ilmoitus kolmiyhteisestä Jumalasta on esitetty piilotellusti useassa eri kohdassa,..."
Jaa a. Tuosta tosin herää kysymys, että miksi noin olisi, jos se on erittäin olennainen kohta kristinuskossa?Koska Jumala ilmoittaa itsensä vain omilleen.
- Anonyymi
Kolminaisuusoppi väittää että Isä on Jumala,Poika on Jumala,Pyhä Henki on Jumala,ja on kuitenkin vain yksi Jumala. Tuo on jo ristiriidassa itsensä kanssa koko tunnustus. Ihmiset eivät järjestä pystyneet uskomaan Jumalaan, joten Hänestä piti tehdä näkyvä; eli 300-luvulla Jeesuksesta, Jumalan ainoasta Pojasta tehtiin Jumala itse ja 400-luvulla Pyhä Henki lisättiin tähän molekyylijumalaan. Isä Jumala unohtui johonkin tai Hänestä eli Jehovasta tulikin vain joku sivupersoona koko uskonnossa. Mutta Raamatussahan toisaalta lukee että Jumala lähettää väkevän eksytyksen, tämän kolminaisuusopin kamalampaa eksytystä en ole vielä eläissäni nähnyt. Todellakin armosta autuaita olemme me, jotka ymmärrämme tämän opin harhaksi! Kiitos Taivaan Isälle.
Samoin minä olen säilyttänyt lapsuudenuskon, tuon yksinkertaisen uskon. Niin se Jeesuskin sanoi että lasten kaltaisten on taivasten valtakunta. Turha tehdä uskosta monimutkaista. Raamatusta ei taatusti löydy kolminaisuusjumalaa, vaikka kolminaisuus siellä tietysti on. Isä on Jumala, Jeesus on Hänen ainoa Poika ja Pyhä Henki on Isän henki. Samaa hahmoa/jumalaa heistä ei kuitenkaan saa!- Anonyymi
Pyhä henki ei ole Pyhä henki, vaan Paha henki, wendigo, ja se on se mikä nousee sieltä helvetistä, kun Jeesus jää sinne kirottuna Raamatun mukaan, ja tästä syystä uudestisyntyneet saavat ne kertomansa demonit kimppuunsa. Juutalaisten Jumala on Saatana. Käsittämätöntä, että tämä Jeesuksen sanomaksi laitettu asia (Joh. 8) Raamatussa ei nyt vaan mene perille. Myös arkeologiset kaivaukset nyt todistavat tämän. Edessä on uusi uskonpuhdistus.
- Anonyymi
luomiskertomuksessa Jumala sanoi:Tehkäämme ihminen KUVAKSEMME,KALTAISEKSEMME
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
luomiskertomuksessa Jumala sanoi:Tehkäämme ihminen KUVAKSEMME,KALTAISEKSEMME
Jos heprean sana Elohim(Jumala) on monikkomuoto, silloin vastaava jae kuuluisi: Jumalat sanoivat:Tehkäämme ihminen... Mutta kysymys kuuluu,kenelle Jumalat näin sanoivat, ja jos tässä yksi kolminaisuusjumalan persoona puhuu toiselle, niin kuka se on joka puhuu ja jos se joka puhuu on Isä, niin silloin esim.Jeesus ei voi olla luoja,kuten monesti väitetään ja millä perusteella elohim tarkoittaisikin yhtäkkiä vain yhtä persoonaa,kun sen pitäisi tarkoittaa jumalat monikossa eli koko kolminaisuutta?
- Anonyymi
Totta, koska Pyhä henki termin lanseerasi Paavali vasta vuonna 53, Jeesus ei ole voinut sitä eläessään sanoa, ja siksi toiseksi tämä on vastaan Matt.7, kun Jeesus sanoo, että se joka tehdään hänen nimeen, on laittomuuden tekemistä. Evankeliumeissa on paljon näitä juutalaisten syntiopin lisäilyjä.
- Anonyymi
Olisi tietysti hyvä, jos asiat ymmärrettäisiin, niin jäisi moni turha jauhaminen pois.
Kolminaisuusoppi liittyy ainoastaan ja vain juutalaisen tekemään syntioppiin, jossa Jeesus on teurastettu uhrilammas opettamanaan ISRAELIN JUMALANA, niin että juutalaiset saivat vallan omalla uhrikulttijumalallaan vakuuttaen tällä koko maailman, että heidän Jumalansa Jahve olisi Israelin Jumala ja että he itse olisivat israelilaisia. Eivät ole, vaan Benjaminin heimoa, joka tappoi Israelin heimon. Jeesus oli Israelilainen.
Ongelma ei ole vain kolminaisuusopissa, vaan uskonnon Jumalassa, joka juutalaisen tekemänä perustuu heidän uhrikulttijumala Jahveen, eikä Jeesuksen opettamaan Israelin Jumalaan, joka on syntiopissa tuo teurastettu uhrilammas.
Perusta on juutalaisten temppelivaltauksessa Israelin Jumalan sanomalla uhrikultti-iljetyksellä, josta syystä tämä juuri käski Mooseksen mennä silmistään. Löytyy Jeremia 7 ja 15.
Ja tänä päivänä tiedetään jo arkeologisin kaivauksinkin, että juutalaisten - valitettavasti myös kristinuskon Jumala tätä kautta - on VT:n Baal-jumala eli Saatana. - Anonyymi
Edellä vakuutetaan, että on vain yksi Jumala. Tarkistaisin, että onko se tämä Mooseksen Jumala vai Israelin Jumala, joka käski mennä Mooseksen silmistään (Jeremia 15), kun johdatti kansan palvomaan toista Jumalaa uhrilahjoin?
Mooseksen Jumala puhuu:
5.Moos. "4:10 mitä tapahtui sinä päivänä, jona seisoit Herran, sinun Jumalasi, edessä Hoorebilla, kun Herra sanoi minulle: 'Kokoa kansa, niin minä julistan heille sanani, että he oppisivat pelkäämään minua, niin kauan kuin elävät maan päällä, ja opettaisivat lapsensakin siihen'.
4:11 Ja te astuitte esille ja jäitte seisomaan vuoren juurelle, ja vuori paloi tulena, joka loimusi sisimpään taivaaseen asti pimeyden ja synkkien pilvien keskellä.
4:12 Ja Herra puhui teille tulen keskeltä. Sanat te kuulitte, mutta ette nähneet hänen muotoansa, kuulitte vain äänen.
4:13 Ja hän ilmoitti teille liittonsa, jonka hän käski teidän pitää, nimittäin ne kymmenen käskysanaa; ja hän kirjoitti ne kahteen kivitauluun."
Tätäkö Jumalaa tarkoitat ainoana Jumalana?- Anonyymi
Edeltä:
" 1) On olemassa vain yksi Jumala (5. Moos. 6:4; 1. Kor. 8:4; Gal. 3:20; 1. Tim. 2:5)."
Juu, kyllä hän tulivuoren Jumalaa tarkoittaa, eikä Jeesuksen opettamaa Israelin Jumalaa. Tässä on vain se ongelma, että viimeaikaisten arkeologisten kaivausten mukaan tämä on juuri se Baal-jumala, joka on Saatana. Olisi ikävä ajatella, ettei sitten Jeesuksen opettamaa taivasten valtakunnan Isä Jumalaa olisikaan ollenkaan, mutta tuo Jeremia 7 kyllä paljastaa, että tämä Jumala on vain uhrikultti-iljetysjumala, jonka juutalaiset veivät Israelin Jumalan nimiin laitettuun temppeliin, mutta ei ole Israelin Jumala. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Edeltä:
" 1) On olemassa vain yksi Jumala (5. Moos. 6:4; 1. Kor. 8:4; Gal. 3:20; 1. Tim. 2:5)."
Juu, kyllä hän tulivuoren Jumalaa tarkoittaa, eikä Jeesuksen opettamaa Israelin Jumalaa. Tässä on vain se ongelma, että viimeaikaisten arkeologisten kaivausten mukaan tämä on juuri se Baal-jumala, joka on Saatana. Olisi ikävä ajatella, ettei sitten Jeesuksen opettamaa taivasten valtakunnan Isä Jumalaa olisikaan ollenkaan, mutta tuo Jeremia 7 kyllä paljastaa, että tämä Jumala on vain uhrikultti-iljetysjumala, jonka juutalaiset veivät Israelin Jumalan nimiin laitettuun temppeliin, mutta ei ole Israelin Jumala.Mitähän pitäisi ajatella uskovaisista, jotka eivät erota Saatanaa ja Jumalaa toisistaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Edeltä:
Juu, kyllä hän tulivuoren Jumalaa tarkoittaa, eikä Jeesuksen opettamaa Israelin Jumalaa. Tässä on vain se ongelma, että viimeaikaisten arkeologisten kaivausten mukaan tämä on juuri se Baal-jumala, joka on Saatana. Olisi ikävä ajatella, ettei sitten Jeesuksen opettamaa taivasten valtakunnan Isä Jumalaa olisikaan ollenkaan, mutta tuo Jeremia 7 kyllä paljastaa, että tämä Jumala on vain uhrikultti-iljetysjumala, jonka juutalaiset veivät Israelin Jumalan nimiin laitettuun temppeliin, mutta ei ole Israelin Jumala.Miten ollakaan - tämä tuhoaminen ei onnistunut - Mooseksen Jumala on jälleen uhrikultilla kristinuskon Jumalana. Tässä on jälleen uusi nimi tälle tulivuorenjumalalle:
Edellä kirjoitetaan:
2.Kuningasten kirja:
"18:4 Hän poisti uhrikukkulat, murskasi patsaat, hakkasi maahan asera-karsikon ja löi palasiksi vaskikäärmeen, jonka Mooses oli tehnyt; sillä niihin aikoihin asti israelilaiset olivat polttaneet uhreja sille; sitä kutsuttiin nimellä Nehustan."
Nyt tälle Jumalalle on nimi Jahve, Jehova, JHWH, Allah, Baal ja Nehusta - myös Sin-Jumala ja Moolok. Se on hyvä, kun vaihdetaan välillä nimeä, niin ei tunnisteta vanhaa saatanaa ja uhrikulttia.
Hyvä, että edellä oltiin tarkkana tuon Johanneksen evankeliumin kohdalla, että mistä uskonnosta jälleen oli kyse tässä juutalaisuuteen perustuvassa Jeesuksen teurastamisessa tosi Jumalana Paavalin syntiopissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten ollakaan - tämä tuhoaminen ei onnistunut - Mooseksen Jumala on jälleen uhrikultilla kristinuskon Jumalana. Tässä on jälleen uusi nimi tälle tulivuorenjumalalle:
Edellä kirjoitetaan:
2.Kuningasten kirja:
"18:4 Hän poisti uhrikukkulat, murskasi patsaat, hakkasi maahan asera-karsikon ja löi palasiksi vaskikäärmeen, jonka Mooses oli tehnyt; sillä niihin aikoihin asti israelilaiset olivat polttaneet uhreja sille; sitä kutsuttiin nimellä Nehustan."
Nyt tälle Jumalalle on nimi Jahve, Jehova, JHWH, Allah, Baal ja Nehusta - myös Sin-Jumala ja Moolok. Se on hyvä, kun vaihdetaan välillä nimeä, niin ei tunnisteta vanhaa saatanaa ja uhrikulttia.
Hyvä, että edellä oltiin tarkkana tuon Johanneksen evankeliumin kohdalla, että mistä uskonnosta jälleen oli kyse tässä juutalaisuuteen perustuvassa Jeesuksen teurastamisessa tosi Jumalana Paavalin syntiopissa.VT:ssä Jumala(Jehova) vihastuu israelilaisille kun he alkavat palvoa Baalia eli epäjumalaa Jehovan sijasta. Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi että Jehova ja Baal ovat sama jumala? Onko sinutkin kolminaisuusoppi saanut noin sekaisin?
"Tarkistaisin, että onko se tämä Mooseksen Jumala vai Israelin Jumala..."
Sinä se sitten jaksat tuota puuroa hämmentää. Mitä sinä oikeastaan ymmärrät tuolla "israelin" jumalalla?Mummomuori2 kirjoitti:
"Tarkistaisin, että onko se tämä Mooseksen Jumala vai Israelin Jumala..."
Sinä se sitten jaksat tuota puuroa hämmentää. Mitä sinä oikeastaan ymmärrät tuolla "israelin" jumalalla?Tämä henkilöuskoo että raamatussa ( hepr. raam.) on 2 eri jumalaa, Israelin Jumala, hyvä, jonka nimi on Herra ja sitten paha, nimeltään JHWH. Hän ei tiedä että joissakin raamatuissa, mm suomalaisissa käännöksissä, nimi JHWH on korvattu substantiivilla "herra". Eli tuon nimistä jumalaa ei Israelin uskonnossa eikä koko Raamatussa ollut. Muitakin virheitä hänellä on joihin hän pohjaa oman "opetuksensa".
dikduk kirjoitti:
Tämä henkilöuskoo että raamatussa ( hepr. raam.) on 2 eri jumalaa, Israelin Jumala, hyvä, jonka nimi on Herra ja sitten paha, nimeltään JHWH. Hän ei tiedä että joissakin raamatuissa, mm suomalaisissa käännöksissä, nimi JHWH on korvattu substantiivilla "herra". Eli tuon nimistä jumalaa ei Israelin uskonnossa eikä koko Raamatussa ollut. Muitakin virheitä hänellä on joihin hän pohjaa oman "opetuksensa".
" Muitakin virheitä hänellä on joihin hän pohjaa oman "opetuksensa"."
Siinä on todella paljon virheitä, vääriä olettamuksia sekä ihan hänen omaa mielikuvitustaan.
Hesekielin sauva on oikein hyvä kolminaisuuden vertaus. Molemmissa sama periaate. Ykseys moneudessa.
Hesekiel 37:17”Aseta ne toistensa jatkeeksi, niin että ne kädessäsi yhdistyvät kuin yhdeksi ja samaksi sauvaksi.”- Anonyymi
Juu, oikein hyvä muutoin mutta sauvoja oli vain kaksi.
Anonyymi kirjoitti:
Eivätkä ne yhdistyneet ei tullut yhtä kuningaskuntaa jolla olisi ollut Davidin sukuinen hallitsija.
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä siinä on kolmaskin sauva.
- Anonyymi
inti kirjoitti:
Kyllä siinä on kolmaskin sauva.
Mutta kuvaako ne sitä mitä kristinuskon kolminaisuusoppi - tiivistettynä Augsburgin tunnustukseen että tosi Jumala Kristus (Jeesus opettamanaan Israelin Jumalana) on ristiinnaulittu UHRI lepyttämään vihaisen Jumalan vihan (juutalaisten uhrikulttijumala Jahve)?
Jahve määrää ihmeidentekijän surmattavaksi, koska tämä houkuttelee toisen Jumalan luo, löytyy 5.Moos.13, ja kostonkäden nostamisen seuraajien ylle.
Juutalainen Paavali tehdessään tämän opin kertoo palvelleensa isiensä Jumalaa, joka on Jahve, Jeesus opetti taivasten valtakunnan isänä Israelin Jumalaa. Puu on yksi mutta sillä tuhansia lehtiä, kun maailman kansojen mielestä JHWH siis puhui pötyä Israelille kun ilmoitti että on yksi, hän on ihan voinut tarkoittaa että onkin tuhaty yhteinen. Näin koska paitsi sauvoista sun muusta, hepr. raamatussa puhutaan paljon puista. Ainakin joskus, jossain. Mikä tahansa muu kelpaa muille paitsi ei JHWH:n oma ilmoitus, tosin sitä ei maailman kansoille edes annettu ja alan ymmärtää miksei: se piti antaa kansalle joka sen pitää. Ja myös annettiin.
- Anonyymi
ne ovt Jeesuksen omat sanat:Menkää ja kastakaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
- Anonyymi
1.Korinttolaiskirje: 3:3 olettehan vielä lihallisia. Sillä kun keskuudessanne on kateutta ja riitaa, ettekö silloin ole lihallisia ja vaella ihmisten tavoin?
Rakentakaa Kristuksen ruumista siten miten asia on, silloin on yhteinen tavoite, rakentava mieli, kaikki on yhtä Jeesuksessa Kristuksessa. Silloin Jeesuksen kirkkaus alkaa loistaa ja valaisee oikean tien. Toinen auttaa toistaan j.n.e.
Se on oikea Henki, se mikä ylhäältä tulee.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683209
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753077Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.682942On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662621Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442132- 611689
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251657Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181649- 351645
- 591576