Pyöräilijä aina oikeassa?

Anonyymi-ap

34

412

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa. Pyörätiellä ajettaessa on noudatettava, mitä tässä laissa säädetään ajoradalla ajamisesta."

      Saa siis tietyissä tilanteissa ajaa ajoradalla, vaikka vieressä kulkee pyörätie/yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä.

      • Anonyymi

        Ja tämähän on varsin tavallinen tilanne. Liikennesuunnittelussa mietitään pyöräteitä viimeiseksi ja usein niitä on pätkä siellä täällä. Usein pyörätien poikki on myös pihojen ulosajoja, joissa aita peittää näkyvyyden täysin. Näissä tilanteissa on turvallisempaa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tämähän on varsin tavallinen tilanne. Liikennesuunnittelussa mietitään pyöräteitä viimeiseksi ja usein niitä on pätkä siellä täällä. Usein pyörätien poikki on myös pihojen ulosajoja, joissa aita peittää näkyvyyden täysin. Näissä tilanteissa on turvallisempaa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa.

        Pitkiä matkoja pyöräilevät ovat usein sen tilanteen pakottamia, että vain pienessä osassa maamme teistä on erillinen pyörätie tai -kaista. Suurimmalla osalla tieverkkoa pyöräillään siis ajoradan reunassa ja siitähän ei väistetä kuin ojaan. Surkean kapeat pientareet eivät sovellu pyöräilyyn ja sen jälkeen reunaan päin on heti korkea pudotus.

        "Hetkeksi hitaamman taakse jääminen ei ole iso hidaste." Oikein. Jos tilaa tai näkyvyyttä ei ole, ÄLÄ OHITA!!! Moottori kyllä jaksaa vetää sen auton uudelleen vauhtiin. Jos ei jaksa, siirry sinäkin pyöräilyyn.

        Pitkäkin sulkuviivajakso on yleensä vain satoja metrejä. "Aikamenetystä" siinä syntyy pyöräilijän perässä ajaessa enintään kymmeniä sekunteja. Onko sen säästäminen sen veroista, että olisi pakko päästä väkisin ja toisen henki vaarantaen ohi?


      • Anonyymi

        Toki saa ajaa, mutta kaksi tai kolme rinnan ajo on kyllä kielletyä. Silti tätäkin näkee usein. Se, että letka näin lyhenee, on aika huono peruste. Jättäkää jonoon välejä, jolloin jonon ohittaminen on halpompaa ja turvallisempaa.


      • Anonyymi

        🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑

        💋 ­­­N­y­m­­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17907436R

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Anonyymi

      ”Se [Liikenneturva] muistuttaa, että maantiellä pyöräily on täysin luvallista, ja että autoilijan tehtävänä on antaa pyöräilijälle riittävästi tilaa myös ohitustilanteessa. ”

      Mutta autoilija päättää itse mikä on riittävästi. Jos on taitava kuski, niin voi ohittaa pyöräiljän turvallisesti kymmenenkin sentin, jopa vain kahdeksan sentin etäisyydeltä.

      • Anonyymi

        Se pitää miettiä pyöräilijän kannalta, se turvallisuus, eikä itsensä kannalta. Pyöräilijä voi tehdä vaikka minkälaisia sivuttaisliikkeitä. 1,5 - 2 m etäisyys alkaa jo olla pyöräilijän kannalta suhteellisen turvallista. Toki monen asennevammaisen autoilijan mielestä turvallisuutta on häntä ympäröivä peltikori, eikä muulla ole väliä.


      • Anonyymi

        Samanlaisia välejä pyöräilijätkin käyttävät ohittaessaan, joten tapa on molemminpuolinen.


      • Anonyymi

        Eikä sillä ole väliä, jos nyt joku pyöräilijä joskus jää alle.


    • Anonyymi

      Saa nähdä, tarttuuko joku tuohon trollausyritykseen tällä kertaa.

      • Anonyymi

        Se ei ollut trollausyritys, vaan vinoilevaan sävyyn esitetty looginen jatkumo palstalla esiintyneelle laintulkintahengelle, jonka mukaan pyöräilijä saa itse päättää mikä on lain tarkoittama turvallisuus. Myös autoilija saa analogisesti päättää mikä on lain tarkoittama riittävyys. Jos onnettomuutta ei tapahtunut, etäisyys oli epäilemättä riittävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ei ollut trollausyritys, vaan vinoilevaan sävyyn esitetty looginen jatkumo palstalla esiintyneelle laintulkintahengelle, jonka mukaan pyöräilijä saa itse päättää mikä on lain tarkoittama turvallisuus. Myös autoilija saa analogisesti päättää mikä on lain tarkoittama riittävyys. Jos onnettomuutta ei tapahtunut, etäisyys oli epäilemättä riittävä.

        Ihan piristävä ajatus, että vain sillä on väliä, tapahtuuko onnettomuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ei ollut trollausyritys, vaan vinoilevaan sävyyn esitetty looginen jatkumo palstalla esiintyneelle laintulkintahengelle, jonka mukaan pyöräilijä saa itse päättää mikä on lain tarkoittama turvallisuus. Myös autoilija saa analogisesti päättää mikä on lain tarkoittama riittävyys. Jos onnettomuutta ei tapahtunut, etäisyys oli epäilemättä riittävä.

        On noissa sellainen pieni eroavaisuus, että kun pyöräilijä arvioi turvallisuutta päättäessään ajaako pyörätiellä vai ajoradan reunassa, on kyse pääasiassa hänen omasta turvallisuudestaan, joten mitäpä sitä joku muu päättämään. Kun autoilija päättää sopivaa ohitusetäisyyttä jalankulkijaan tai pyöräilijään, on kyse tämän toisen osapuolen turvallisuudesta eikä suinkaan autoilijan itsensä. Jotain osviittaa voi ottaa siitä, että monessa maassa tuo etäisyys on ihan laissa määrätty 1,5 metriksi. Ei sen mielestäni kaikissa tilanteissa toki noin paljon tarvitse olla, mutta maantienopeuksissa kyllä vähintään tuon. Erityisesti kuorma- tai pakettiautolla, jotka aiheuttavat melkoisen turbulenssin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On noissa sellainen pieni eroavaisuus, että kun pyöräilijä arvioi turvallisuutta päättäessään ajaako pyörätiellä vai ajoradan reunassa, on kyse pääasiassa hänen omasta turvallisuudestaan, joten mitäpä sitä joku muu päättämään. Kun autoilija päättää sopivaa ohitusetäisyyttä jalankulkijaan tai pyöräilijään, on kyse tämän toisen osapuolen turvallisuudesta eikä suinkaan autoilijan itsensä. Jotain osviittaa voi ottaa siitä, että monessa maassa tuo etäisyys on ihan laissa määrätty 1,5 metriksi. Ei sen mielestäni kaikissa tilanteissa toki noin paljon tarvitse olla, mutta maantienopeuksissa kyllä vähintään tuon. Erityisesti kuorma- tai pakettiautolla, jotka aiheuttavat melkoisen turbulenssin.

        Oikeudessa se sitten selviää että kuka tulkitsi ja miten. Autoilija maksaa jokatapauksessa eniten korvauksia, hänellä on isompi ajoneuvo ja sitä myöden isompi vastuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On noissa sellainen pieni eroavaisuus, että kun pyöräilijä arvioi turvallisuutta päättäessään ajaako pyörätiellä vai ajoradan reunassa, on kyse pääasiassa hänen omasta turvallisuudestaan, joten mitäpä sitä joku muu päättämään. Kun autoilija päättää sopivaa ohitusetäisyyttä jalankulkijaan tai pyöräilijään, on kyse tämän toisen osapuolen turvallisuudesta eikä suinkaan autoilijan itsensä. Jotain osviittaa voi ottaa siitä, että monessa maassa tuo etäisyys on ihan laissa määrätty 1,5 metriksi. Ei sen mielestäni kaikissa tilanteissa toki noin paljon tarvitse olla, mutta maantienopeuksissa kyllä vähintään tuon. Erityisesti kuorma- tai pakettiautolla, jotka aiheuttavat melkoisen turbulenssin.

        Onhan kyse myös autoilijan turvallisuudesta ja yleisestä liikenneturvallisuudesta, kun puhutaan riittävästä ajovälistä. Turvallisuudella tarkoitetaan muutakin kuin hengenlähdön välttämistä. Turvallisuus ei ole pelkästään subjektiivinen käsite, mutta poliisilla on varmasti iso kynnys alkaa sakottaa ajoradan reunassa ajavaa pyöräilijää, jos samalla puolella ei ole pyörätietä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan kyse myös autoilijan turvallisuudesta ja yleisestä liikenneturvallisuudesta, kun puhutaan riittävästä ajovälistä. Turvallisuudella tarkoitetaan muutakin kuin hengenlähdön välttämistä. Turvallisuus ei ole pelkästään subjektiivinen käsite, mutta poliisilla on varmasti iso kynnys alkaa sakottaa ajoradan reunassa ajavaa pyöräilijää, jos samalla puolella ei ole pyörätietä.

        Aika pienillä panoksilla autoilija pelaa jos tapahtuu pyöräilijän kanssa törmäys.

        Pyöräilijällä on vaakakupissa oma henki, autoilijalla maskin ja konepellin vioittuminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika pienillä panoksilla autoilija pelaa jos tapahtuu pyöräilijän kanssa törmäys.

        Pyöräilijällä on vaakakupissa oma henki, autoilijalla maskin ja konepellin vioittuminen.

        Vaikka pyöräilijällä on vaakakupissa oma henki, siihen nähden heidän tapansa liikenteessä ovat hyvin kevytmielisiä. Luulisi, että ihan oman turvallisuuden vuoksi sääntöjä kunnioitettaisiin hieman paremmin. Se suurin ongelma näyttäisi olevan siellä korvien välissä, omissa asenteissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka pyöräilijällä on vaakakupissa oma henki, siihen nähden heidän tapansa liikenteessä ovat hyvin kevytmielisiä. Luulisi, että ihan oman turvallisuuden vuoksi sääntöjä kunnioitettaisiin hieman paremmin. Se suurin ongelma näyttäisi olevan siellä korvien välissä, omissa asenteissa.

        Tuota laulua olet laulanut jo pitkään. Eikä se vieläkään pidä paikkaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka pyöräilijällä on vaakakupissa oma henki, siihen nähden heidän tapansa liikenteessä ovat hyvin kevytmielisiä. Luulisi, että ihan oman turvallisuuden vuoksi sääntöjä kunnioitettaisiin hieman paremmin. Se suurin ongelma näyttäisi olevan siellä korvien välissä, omissa asenteissa.

        Puhut isosta ihmisryhmästä ja annat sille nimeksi pyöräilijät.

        Tuossa ryhmässä on monenlaista liikkujaa, niin osaamisen kuin iänkin puolesta. Kaikkien ongelma ei ole se, että asenne olisi kevytmielinen, vaan voi olla ihan tietämättömyyttä.

        Ikähaitarin äärilaidoissa olevat eivät välttämättä ymmärrä, osaa tai eivät muuten pysty 100% suoritukseen.

        Arvaan kyllä että sinua oikeasti ärsyttää tyypit jotka vetelee "kilpapyörällä" liikenteen seassa. Mutta jos noin on, ei kannata laajentaa ärtymystäsi kaikkiin jotka liikkuvat polkupyörällä. Minä esim liikun autolla, jalkaisin ja fillarilla. Ja fillarilla liikkuessani, koetan todellakin noudattaa liikennesääntöjä, kuten myös autolla ja jalkaisin liikkuessani.

        Usein törmään fillarilla liikkuessani siihen, että moni autoilija ei tiedä väistämissääntöjä ja siinä sitten tuijottelemme toisiamme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeudessa se sitten selviää että kuka tulkitsi ja miten. Autoilija maksaa jokatapauksessa eniten korvauksia, hänellä on isompi ajoneuvo ja sitä myöden isompi vastuu.

        Ei hiivatti ei se nyt noin liene.? Vai onko tosiaan niin, että vaikkapa kuorma-autolla ajavalla on isompi vastuu liikenteessä henkilöauto kuskiin verraten?
        Se, että pyöräilijän ja auton välissä onnettomuustapauksissa se "maksumies" lienee aina se autoilija tai paremminkin autoilijan vakuutusyhtiö eli vakuutusmaksujen nousun seurauksena kaikki autolla liikkuvat, ei kai nyt perustune siihen, että auto on fillaria isompi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhut isosta ihmisryhmästä ja annat sille nimeksi pyöräilijät.

        Tuossa ryhmässä on monenlaista liikkujaa, niin osaamisen kuin iänkin puolesta. Kaikkien ongelma ei ole se, että asenne olisi kevytmielinen, vaan voi olla ihan tietämättömyyttä.

        Ikähaitarin äärilaidoissa olevat eivät välttämättä ymmärrä, osaa tai eivät muuten pysty 100% suoritukseen.

        Arvaan kyllä että sinua oikeasti ärsyttää tyypit jotka vetelee "kilpapyörällä" liikenteen seassa. Mutta jos noin on, ei kannata laajentaa ärtymystäsi kaikkiin jotka liikkuvat polkupyörällä. Minä esim liikun autolla, jalkaisin ja fillarilla. Ja fillarilla liikkuessani, koetan todellakin noudattaa liikennesääntöjä, kuten myös autolla ja jalkaisin liikkuessani.

        Usein törmään fillarilla liikkuessani siihen, että moni autoilija ei tiedä väistämissääntöjä ja siinä sitten tuijottelemme toisiamme.

        "Usein törmään fillarilla liikkuessani siihen, että moni autoilija ei tiedä väistämissääntöjä ja siinä sitten tuijottelemme toisiamme."
        Tuon saman joidenkin, ei ehkä tietämättömien, mutta ylikohteliaiden autoilijoiden aiheuttaman vakavan turvallisuusriskin olen havainnut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Usein törmään fillarilla liikkuessani siihen, että moni autoilija ei tiedä väistämissääntöjä ja siinä sitten tuijottelemme toisiamme."
        Tuon saman joidenkin, ei ehkä tietämättömien, mutta ylikohteliaiden autoilijoiden aiheuttaman vakavan turvallisuusriskin olen havainnut.

        Väistämisaikomus on lain mukaan osoitettava, ja etuajo-oikeutetun on tarkkailtava sitä. Laki myös vaatii suojatietä ja risteystä lähestyttäessä noudatettavan erityistä varovaisuutta.

        ”Ajoneuvolla ajettaessa on selvästi ja hyvissä ajoin osoitettava aikomus noudattaa väistämisvelvollisuutta nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä.” TLL 25 § https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P25

        ”Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. ” TLL 27 § https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P27

        ”Ajoneuvolla risteystä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta.” TLL 28 § 1 mom https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P28


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei hiivatti ei se nyt noin liene.? Vai onko tosiaan niin, että vaikkapa kuorma-autolla ajavalla on isompi vastuu liikenteessä henkilöauto kuskiin verraten?
        Se, että pyöräilijän ja auton välissä onnettomuustapauksissa se "maksumies" lienee aina se autoilija tai paremminkin autoilijan vakuutusyhtiö eli vakuutusmaksujen nousun seurauksena kaikki autolla liikkuvat, ei kai nyt perustune siihen, että auto on fillaria isompi?

        "Vai onko tosiaan niin, että vaikkapa kuorma-autolla ajavalla on isompi vastuu liikenteessä henkilöauto kuskiin verraten?"

        Kyllä se niin on.

        Kuljettajalla on suurempi vastuu liikkuessaan raskaammalla ajoneuvolla, sen vuoksi niitä kirjaimiakin sinne ajokorttiin vaaditaan enemmän ja tulee vuositerveystarkastuksia ym ym.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väistämisaikomus on lain mukaan osoitettava, ja etuajo-oikeutetun on tarkkailtava sitä. Laki myös vaatii suojatietä ja risteystä lähestyttäessä noudatettavan erityistä varovaisuutta.

        ”Ajoneuvolla ajettaessa on selvästi ja hyvissä ajoin osoitettava aikomus noudattaa väistämisvelvollisuutta nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä.” TLL 25 § https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P25

        ”Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. ” TLL 27 § https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P27

        ”Ajoneuvolla risteystä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta.” TLL 28 § 1 mom https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P28

        Pyöräilijät viis veisaavat väistämisvelvollisuuksista ja vielä vähemmän siitä, että osoittaisivat noudattavan ko. velvollisuutta. Tässä perusteella aika monelle pyöräilijälle voitaisiin kirjoittaa tuntuva sakko, ehkä se saisi hieman miettimään suhtautumista tieliikennelakiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijät viis veisaavat väistämisvelvollisuuksista ja vielä vähemmän siitä, että osoittaisivat noudattavan ko. velvollisuutta. Tässä perusteella aika monelle pyöräilijälle voitaisiin kirjoittaa tuntuva sakko, ehkä se saisi hieman miettimään suhtautumista tieliikennelakiin.

        Tuo on poliisi tehtävä, eikä muiden liikenteessä liikkuvien tehtävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vai onko tosiaan niin, että vaikkapa kuorma-autolla ajavalla on isompi vastuu liikenteessä henkilöauto kuskiin verraten?"

        Kyllä se niin on.

        Kuljettajalla on suurempi vastuu liikkuessaan raskaammalla ajoneuvolla, sen vuoksi niitä kirjaimiakin sinne ajokorttiin vaaditaan enemmän ja tulee vuositerveystarkastuksia ym ym.

        Se on juuri noin. Lisäksi eritasoisten tienkäyttäjien aseman turvaamisen voidaan myös katsoa kuuluvan tieliikenteen yleisiin periaatteisiin. Lapset, ikääntyneet, aisti- ja liikuntavammaiset sekä muut henkilöt, joilla on vaikeuksia selviytyä liikenteessä, ovat tieliikenteessä erityisen suojelun tarpeessa. Tämä on myös huomioitu tieliikennelain eri pykälissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijät viis veisaavat väistämisvelvollisuuksista ja vielä vähemmän siitä, että osoittaisivat noudattavan ko. velvollisuutta. Tässä perusteella aika monelle pyöräilijälle voitaisiin kirjoittaa tuntuva sakko, ehkä se saisi hieman miettimään suhtautumista tieliikennelakiin.

        Joo tuo on totta. Ne kaikki rikkoo niitä kaikkia ihan koko ajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on poliisi tehtävä, eikä muiden liikenteessä liikkuvien tehtävä.

        Kyllä, tämä kuuluisi poliisille. Valitettavan vähän vaan tuntuu viranomaisia kiinnostavan.


    • Anonyymi

      Onneks se pyörän selkään nousu on vapaaehtoista ja riskit tuodaan median puolesta esille niin ei tule niille yllätyksenä 😂😂😂

      • Anonyymi

        Liikennesääntöjen noudattaminen ei kuitenkaan ole vapaaehtoista, vaikka jotkut niin luulevat.


    • Anonyymi

      Jos sähköpyörällä ajaa 100Kmh nopeudella ohitellen autoja ja vielä köännissä ja naarmuttaa autoja ja aiheuttaa klommoja niihin on silti polkupyöräilija ja oikeassa?

      iten tässä nyt taas tulkitaan ja mitä?
      sähköpyörällä 0-100 https://youtu.be/hhETD6CaXxI

      • Anonyymi

        100 km/h kulkeva sähköpyörä ei taida olla polkupyörä suomalaisen lainsäädännön mukaan.


    • Anonyymi

      Miksi pyöräilijä olisi muka aina oikeassa? Ei todellakaan ole. Jutun perusteella voi todeta, että sääntöjen vastaisesti toimivan teot pitää silti ottaa huomioon. Siihen velvoittaa tieliikennelain 4 § ja tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus jo ihan yleisellä tasollakin.

      • Anonyymi

        Jos tuollaista lakia ei olisi olemassa, voisi mm punaisia päin kävelevän yli ajaa ihan surutta. ehkä jossain päin maailmaa noin tapahtuukin mutta onneksi se ei ole vielä Suomen arkea.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1443
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1247
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1229
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      214
      1130
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1068
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      317
      999
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      994
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      939
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      905
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      899
    Aihe