Seinämien sisäänpainuessa ne etenevät sukellusveneen keskustaa kohden samalla kun ilmatila pienenee ja paine sisällä kasvaa.
Kun sisällä oleva paine saavuttaa sukellusvenettä ympäröivän paineen, seinämät eivät pysähdykään massan hitauden takia, vaan ilmatila saavuttaa hetkellisesti ympäröivää vettä suuremman paineen.
Ajattelin että kun kyseessä on suuret nopeudet, voisi siitä syntyä hetkellisesti tarpeeksi suuri paine, joka pullauttaisi mahollisesti voisi pullauttaa ikkunan irti.
Ainakin jos kiinnitys on heikko sisältä ulospäin suuntautuville voimille.
Merestä nostettaessä liina oli kiinnitetty ikkuna-aukkoon.
Ikkuna on kyllä voitu ehkä myös irroittaa liinan kiinnitystä varten.
Sukellusveneen imploosia, lentääkö ikkuna ulos
53
893
Vastaukset
- Anonyymi
Paine nousee varmaan suuremmaksi kuin veden paine ympärillä.
Onko paineen nousu tarpeeksi suuri on sitten toinen juttu. - Anonyymi
Kyllä ne ikkunat ja kylkipellit ja hiilikuidut lentää räjähdyksen voimalla hevonvitunkankaalle asti.
- Anonyymi
Ei ole mahdollista.
Sisäilman olisi puristuttava n. 75 osaan (1000 > 14 l), saavuttaakseen 400 bar paineen, varmuudella sisällä on tavaraa, joka estää noin tiiviiksi liiskautumisen.- Anonyymi
Nopea (adiabaattinen) tiivistyminen nostaa kaasun lämpötilaa. Oletetaan että sukellusvene täyttyisi vedellä hyvin nopeasti.
https://en.wikipedia.org/wiki/Adiabatic_process
Prosessin aikana kaasu ei ehdi vaihtaa lämpöä ympäristönsä kanssa ja
pV^γ = vakio
lisäksi T*V^(γ-1) = vakio
Adiabaattivakio γ (gamma) typelle olisi 7/5 eli 1,4
Näistä voi ratkaista mitkä adiabaattisen puristuksen jälkeen olisi kaasun tilavuus V ja lämpötila T jos lähtötilanteessa olisi T=293K, p=100 kPa ja lopputilanteessa p=40000 kPa
Tilavuus pienenisi 1/72 osaan alkuperäisestä (1/400^(1/1,4)) ja lämpötila kasvaisi arvoon 1600 K eli 1350 C. Lämpötila olisi riittävä sulattamaan kuparia mutta ei vielä rautaa...
Kävisi siis kuten dieselauton sylinterissä, missä puristustahdin aikana puristuspaine nostaa kaasun lämpötilan niin korkeaksi että polttoaine syttyy palamaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nopea (adiabaattinen) tiivistyminen nostaa kaasun lämpötilaa. Oletetaan että sukellusvene täyttyisi vedellä hyvin nopeasti.
https://en.wikipedia.org/wiki/Adiabatic_process
Prosessin aikana kaasu ei ehdi vaihtaa lämpöä ympäristönsä kanssa ja
pV^γ = vakio
lisäksi T*V^(γ-1) = vakio
Adiabaattivakio γ (gamma) typelle olisi 7/5 eli 1,4
Näistä voi ratkaista mitkä adiabaattisen puristuksen jälkeen olisi kaasun tilavuus V ja lämpötila T jos lähtötilanteessa olisi T=293K, p=100 kPa ja lopputilanteessa p=40000 kPa
Tilavuus pienenisi 1/72 osaan alkuperäisestä (1/400^(1/1,4)) ja lämpötila kasvaisi arvoon 1600 K eli 1350 C. Lämpötila olisi riittävä sulattamaan kuparia mutta ei vielä rautaa...
Kävisi siis kuten dieselauton sylinterissä, missä puristustahdin aikana puristuspaine nostaa kaasun lämpötilan niin korkeaksi että polttoaine syttyy palamaan.Niin, ilma poikkeaa hieman ideaalikaasusta, joten tuo edellä mainittu 1/75 lienee lähempänä teoreettista arvoa.
- Anonyymi
Entä paineaallot, esiintyisikö niitä?
- Anonyymi
Riippuu seinien hajoamisen nopeudesta.
Kavitaatiokuplien romahtaminen tuottaa voimakkaita paineaaltoja.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cavitation
Sopivasti kun ultraäänellä aiheutetaan pienen kaasukuplan kavitaatiota niin kuplan sisällä lämpötila nousee puristusvaiheessa tuhansien asteiden paikkeille (plasmaa) ja kuplasta välähtää valoa. Ilmiötä kutsutaan nimellä sonoluminesenssi.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sonoluminescence - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu seinien hajoamisen nopeudesta.
Kavitaatiokuplien romahtaminen tuottaa voimakkaita paineaaltoja.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cavitation
Sopivasti kun ultraäänellä aiheutetaan pienen kaasukuplan kavitaatiota niin kuplan sisällä lämpötila nousee puristusvaiheessa tuhansien asteiden paikkeille (plasmaa) ja kuplasta välähtää valoa. Ilmiötä kutsutaan nimellä sonoluminesenssi.
https://en.wikipedia.org/wiki/SonoluminescenceMiten tuo liittyy tapahtumaan ?
Ei 400 bar paine kykene kiihdyttämään seinämää lähellekään kuvattuja nopeuksia saati ilmiöitä, eli pysytään nyt edes likipitäen realismissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten tuo liittyy tapahtumaan ?
Ei 400 bar paine kykene kiihdyttämään seinämää lähellekään kuvattuja nopeuksia saati ilmiöitä, eli pysytään nyt edes likipitäen realismissa.Tuo on totta. Tarvitaan vähinyää 401 bar painetta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten tuo liittyy tapahtumaan ?
Ei 400 bar paine kykene kiihdyttämään seinämää lähellekään kuvattuja nopeuksia saati ilmiöitä, eli pysytään nyt edes likipitäen realismissa.Paineaallot muodostuvat siinä vaiheessa, kun 400 bar paineen liikkeelle saattama vesimassa törmää seinään tai toiseen vastakkaiseen suuntaan liikkuvaan vesimassaan pysähtyen äkillisesti. Törmäyshetkellä törmäävien pintojen välissä paine on paljon korkeampi kuin 400 bar ja isku synnyttää paineaaltoja. Ilmiö tunnetaan nimellä water hammer tai hydraulinen isku (vesi-isku).
https://en.wikipedia.org/wiki/Water_hammer - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paineaallot muodostuvat siinä vaiheessa, kun 400 bar paineen liikkeelle saattama vesimassa törmää seinään tai toiseen vastakkaiseen suuntaan liikkuvaan vesimassaan pysähtyen äkillisesti. Törmäyshetkellä törmäävien pintojen välissä paine on paljon korkeampi kuin 400 bar ja isku synnyttää paineaaltoja. Ilmiö tunnetaan nimellä water hammer tai hydraulinen isku (vesi-isku).
https://en.wikipedia.org/wiki/Water_hammerhttps://wcponline.com/2013/12/06/hydrodynamic-design-part-11-water-hammer/
Tuossa hieman käytännön esimerkkejä siitä mitä tapahtuu kun vesi törmää pintaan ja joutuu äkisti muuttamaan suuntaansa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://wcponline.com/2013/12/06/hydrodynamic-design-part-11-water-hammer/
Tuossa hieman käytännön esimerkkejä siitä mitä tapahtuu kun vesi törmää pintaan ja joutuu äkisti muuttamaan suuntaansa.Olet hieman sotkenut asioita.
Suljetun virtauksen äkillinen pysäyttäminen tilanteessa jossa virtaus ei pääse laajenemaan mihinkään suuntaan on eri asia kuin veden virtaus ilmatilaan tai tilaan, jossa paine on pienempi, ja virtausnopeus vain paine-eron aiheuttama.
Suljetussa tilassa muodostuu paine
P = sqrt(roo*k) *v, jossa k = bulk modulus, ja
avoimessa P =½ roo v²
- Anonyymi
Aluksen paine ei voi nousta ympäristön painetta suuremmaksi. Ikkuna on osittain kaareva, osittain kiinni kartiomaisesti. EI poksahda ulos, voi toki haljeta,
Sen sijaan alle 0,1 sekunnissa tapahtuva imploosio nostaa lämpötilan hetkellisesti yli tuhanteen asteeseen. Ensin kaikki sisällä palaa, jonka jälkeen kaikki sammutetaan kovalla vesipaineella.
Kauhea kohtalo odottaa ahtaassa tilassa noutajaansa. Surunvalittelut omaisille, joita emme toki juurikaan tunne.- Anonyymi
Aluksen sisällä paine voi hetkellisesti nousta paljon ympäristöä korkeampaan arvoon. Tämä tapahtuu kun vastakkaisista suunnista tulevat vesimassat törmäävät toisiinsa.
- Anonyymi
Olet keksimässä ikiliikkujaa. Jos paine aluksen sisällä ei pian imploosion alkamisen jälkeen kasva ulkoista painetta suuremmaksi, ei paine-eron kiihdyttämä vesi koskaan hidasta vauhtiaan, vaan säilyttää ikuisesti jo kertyneen vauhdin. Tämä tarkoittaisi ikiliikkujaa.
Todellisuudessa ensin vesi kiihtyy paine-eron vaikutuksesta (ulkoinen hydrostaattinen paine > sisäinen ilman paine), ja sen jälkeen hidastuu kun sisäinen ilman paine > ulkoinen hydrostaattinen paine. Molempien prosessien aikana sisäinen ilmanpaine kasvaa, saavuttaen lopulta maksiminsa sillä hetkellä kun vesi menettää vauhtinsa kokonaan ensimmäisen kerran imploosion alkamisen jälkeen.
Tämän jälkeen vesi kiihtyy edelleen vastakkaiseen suuntaan, eli sisäpuolisesta paine-ilmasta kohti merta paine-eron kiihdyttämänä. Tällöin sisäinen ilmanpaine alenee lopulta saavuttaen ulkoisen hydrostaattisen paineen, jolloin paine-eron poistuessa vesi menettää kiihtyvyytensä, ja saavuttaa vauhtinsa lokaalisenmaksimi-arvonsa. Ja sitten vesi etenee entisellä inertiallaan edelleen kohti merta, jolloin sisäinen paine laskee ulkoisen hydrostaattisen painetta pienemmäksi, paine- eron nyt hidastaessa veden ulosvirtausta. Veden lopulta pysähtyessä kaikki alkaa alusta, mutta sillä erolla että energiaa on käytettävissä alkuperäistä vähemmän, koska prosessi ei todellakaan ole häviötön. Osa energiasta on poistunut ympäristöön, ja osa muuttunut esim veden lämmöksi, josta se ei enää palaa liike-energiaksi.
- Anonyymi
Jos ajatellaan rakennetta jossa toisesta päästä suljettuun putkeen kiinnitetään mäntä niin että putkeen jää ilmaa.
Viedään putki veden alle ja irroitetaan männän lukitus.
Mäntä lähtee liikkeelle eikä (heti) pysähdy kohtaan jossa paineet ovat tasan, vaan mäntä jää värähtelemään vaimeten niin että putkessa männän takana olevan paine vuoroin menee yli ja ali ympäröivän veden paineen olettaen että kitkat eivät ole liian suuret eli värähtely on alikriittisesti vaimennettu.
Mutta tämä karkea malli on vain yksi huomioitava osa tapahtumaa. Mahdollisesti mitätön vaikutukseltaan.- Anonyymi
Jos tuo sovitetaan avauksen ikkunaan, vastapuolella on aina veden 400 barin paine. Tämä painaa ikkunaa aina matalampaan paineeseen päin. Jotta kuvaamasi värähtely nostaisi paineen käytettävissä olevalla energialla suuremmaksi kuin 400 barin vedenpaine, olisi keksitty ikiliikkuja. Kuvaamasi männän liike hidastuu vastapaineen kasvaessa. Vastaavasti suurnopeuskameralla kuvattaessa imploosin alkuvaiheet ovat räjähdysmäisen nopeat, mutta loppuvaiheet näennäiset hitaat (vaikkakin nopeat).
Yksinkertaisesti: (P1 x V1) / T1 = (P2 x V2) / T2.
Tiedetään, että paine kasvaa imploosiossa ja tilavuus pienenee. Samalla lämpötila nousee hetkellisesti huikeaksi. Mitään uutta energiaa prosessissa ei voida kehittää.
Ilman veden vastapainetta on todennäköistä, että ikkuna lentäisi paikoiltaan kuin hauki kaislikosta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos tuo sovitetaan avauksen ikkunaan, vastapuolella on aina veden 400 barin paine. Tämä painaa ikkunaa aina matalampaan paineeseen päin. Jotta kuvaamasi värähtely nostaisi paineen käytettävissä olevalla energialla suuremmaksi kuin 400 barin vedenpaine, olisi keksitty ikiliikkuja. Kuvaamasi männän liike hidastuu vastapaineen kasvaessa. Vastaavasti suurnopeuskameralla kuvattaessa imploosin alkuvaiheet ovat räjähdysmäisen nopeat, mutta loppuvaiheet näennäiset hitaat (vaikkakin nopeat).
Yksinkertaisesti: (P1 x V1) / T1 = (P2 x V2) / T2.
Tiedetään, että paine kasvaa imploosiossa ja tilavuus pienenee. Samalla lämpötila nousee hetkellisesti huikeaksi. Mitään uutta energiaa prosessissa ei voida kehittää.
Ilman veden vastapainetta on todennäköistä, että ikkuna lentäisi paikoiltaan kuin hauki kaislikosta."Ilman veden vastapainetta on todennäköistä, että ikkuna lentäisi paikoiltaan kuin hauki kaislikosta."
Tulihan se sieltä. Tosin on hiukan epäselvää se, kasvaako 4 km syvyydessä haukia ja kaisloja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos tuo sovitetaan avauksen ikkunaan, vastapuolella on aina veden 400 barin paine. Tämä painaa ikkunaa aina matalampaan paineeseen päin. Jotta kuvaamasi värähtely nostaisi paineen käytettävissä olevalla energialla suuremmaksi kuin 400 barin vedenpaine, olisi keksitty ikiliikkuja. Kuvaamasi männän liike hidastuu vastapaineen kasvaessa. Vastaavasti suurnopeuskameralla kuvattaessa imploosin alkuvaiheet ovat räjähdysmäisen nopeat, mutta loppuvaiheet näennäiset hitaat (vaikkakin nopeat).
Yksinkertaisesti: (P1 x V1) / T1 = (P2 x V2) / T2.
Tiedetään, että paine kasvaa imploosiossa ja tilavuus pienenee. Samalla lämpötila nousee hetkellisesti huikeaksi. Mitään uutta energiaa prosessissa ei voida kehittää.
Ilman veden vastapainetta on todennäköistä, että ikkuna lentäisi paikoiltaan kuin hauki kaislikosta.Mäntänä voi ajatella koko sukellusveneen sisäänpainuvaa kuorta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mäntänä voi ajatella koko sukellusveneen sisäänpainuvaa kuorta.
Jos rakennetaan tuollainen putkilo männän kanssa, se voi värähdellä jonkin aikaa aivan tosissaan olettaen ettei energiaa siirry pois liian nopeasti (kriittisesti tai yllivaimennettu) .
Tapahtuma on todella dynaaminen eikä staattinen tarkastelu anna koko kuvaa.
Ainakaan ikiliikkujaa ei tarvita. Sellaisen väittäminen on ylilyönti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mäntänä voi ajatella koko sukellusveneen sisäänpainuvaa kuorta.
Ikkuna ei tietenkään kelpaa männäksi. Tajuaahan tuon jo nimestäkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ilman veden vastapainetta on todennäköistä, että ikkuna lentäisi paikoiltaan kuin hauki kaislikosta."
Tulihan se sieltä. Tosin on hiukan epäselvää se, kasvaako 4 km syvyydessä haukia ja kaisloja.Et tainnut ymmärtää koko mäntäasiaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et tainnut ymmärtää koko mäntäasiaa.
Läpinäkyvä mäntä voisi olla ihan kiva. Sen läpi näkisi näkisi mitä 4 km syvyydessä tapahtuu.
- Anonyymi
Kuinka suuri paine tarvitaan jotta fuusioreaktio syntyy merivedessä, vähän korkeampi puristus kai kuin uraanilla?
- Anonyymi
Otetaan puristin käteen ja puristetaab kaksi vesimolekyyliä väkisin toistensa sisälle.
- Anonyymi
Inertiaa on myös veden massalla:
Tuossa jutussa kommentoija manitsee juuri veden massa hitauden.
Jutussa keskutellaan lämpötiloista, mutta sivuaa tätä keskustelua paineen osalta.
https://www.newsweek.com/fact-check-titan-implosion-cause-vessel-become-hot-sun-1808754
Roger Dodger
24 June, 2023
Some are commenting about adiabatic compression of air without understanding their assumptions. (FWIW, readers should know adiabatic compression means that no heat energy is lost (via shock waves) or transferred from the air to the environment during the compression.) The sciency folks here seem to all assume the compression stops when the air pressure reaches equilibrium with the overall environment. But compression would continue further because THAT SEAWATER HAS MOMENTUM. The seawater momentum will compress the air beyond equilibrium pressure. The process will be turbulent, too, so some parts will collapse differently than others. It might be impossible to prove that some parts of the air volume will not collapse into pockets with temps exceeding the surface of the sun. Maybe a true genius will whip up some scale arguments for guidance on that. However, without math disproving the possibility, I advise readers to understand that air CAN compress air to a point where internal temperatures exceed the temperature of the sun. It's called sonoluminescence. Pistol shrimp can snap their claws fast enough to make the air bubbles flash! Videos of this have been a popular topic of "fun" science for several years! Also, the air certainly would have immediately ignited various hydocarbons of the victims. Flash burns would have been radically terrible, along with the bodily disintegration.
Roger Dodger24. kesäkuuta 2023Jotkut kommentoivat ilman adiabaattista puristusta ymmärtämättä heidän oletuksiaan. (FWIW, lukijoiden tulisi tietää, että adiabaattinen puristus tarkoittaa, että lämpöenergiaa ei menetetä (shokkiaaltojen kautta) tai siirry ilmasta ympäristöön puristuksen aikana.) Tieteen miehet näyttävät kaikki olettavan, että puristus loppuu, kun ilmanpaine saavuttaa tasapainon yleisen ympäristön kanssa. Mutta puristus jatkuisi edelleen, koska TÄLLÄ MERIVEDELÄ ON LIIKEMÄÄRÄÄ. Meriveden liikemäärä puristaa ilman tasapainopaineen yli. Prosessi on myös myrskyisä, joten jotkut osat romahtavat eri tavalla kuin toiset.
Saattaa olla mahdotonta todistaa, että jotkin ilmamäärän osat eivät putoa taskuihin, joiden lämpötila ylittää auringon pinnan. Ehkä todellinen nero keksii joitain mittakaava-argumentteja ohjatakseen sitä. Kuitenkin ilman, että matematiikka kiistää tätä mahdollisuutta, neuvon lukijoita ymmärtämään, että ilma VOI puristaa ilmaa pisteeseen, jossa sisälämpötila ylittää auringon lämpötilan. Sitä kutsutaan sonoluminesenssiksi. Pistolikatkaravut voivat napsauttaa kynnet riittävän nopeasti saadakseen ilmakuplat välähtämään! Videot tästä ovat olleet suosittu 'hauskan' tieteen aihe useiden vuosien ajan! Lisäksi ilma olisi varmasti heti sytyttänyt uhrien erilaisia hiilivetyjä. Flash-palovammat olisivat olleet radikaalin kauheita, samoin kuin ruumiin hajoaminen.- Anonyymi
ps. googlekäännös on mitä on
- Anonyymi
"Lisäksi ilma olisi varmasti heti sytyttänyt uhrien erilaisia hiilivetyjä. "
Jos ihminen on piereskellyt kunnolla ennen sukellusta niin mitään syttyvää hiilivetyä ei ole tyrkyllä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Lisäksi ilma olisi varmasti heti sytyttänyt uhrien erilaisia hiilivetyjä. "
Jos ihminen on piereskellyt kunnolla ennen sukellusta niin mitään syttyvää hiilivetyä ei ole tyrkyllä.Kaasuja syntyy jatkuvasti. Et voi pierrä suolistoa tyhjäksi.
- Anonyymi
Nesteen tai kaasun kiihdyttäminen paine-erolla voi saavuttaa vain Bernoullin mukaisen nopeuden, ja sen hidastaminen ei missään tapauksessa aiheuta suurempaa painetta kuin kiihdyttäminen.
Vaikka virtaus ei pääsisi vapaasti laajenemaan, esim veden puristuminen törmäyksessä kasvaa vain purkausta edeltävään tilaan (400 bar ~ 2%). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nesteen tai kaasun kiihdyttäminen paine-erolla voi saavuttaa vain Bernoullin mukaisen nopeuden, ja sen hidastaminen ei missään tapauksessa aiheuta suurempaa painetta kuin kiihdyttäminen.
Vaikka virtaus ei pääsisi vapaasti laajenemaan, esim veden puristuminen törmäyksessä kasvaa vain purkausta edeltävään tilaan (400 bar ~ 2%).Hydraulinen isku, water hammer.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nesteen tai kaasun kiihdyttäminen paine-erolla voi saavuttaa vain Bernoullin mukaisen nopeuden, ja sen hidastaminen ei missään tapauksessa aiheuta suurempaa painetta kuin kiihdyttäminen.
Vaikka virtaus ei pääsisi vapaasti laajenemaan, esim veden puristuminen törmäyksessä kasvaa vain purkausta edeltävään tilaan (400 bar ~ 2%).Bernoullin laissa on oletuksena nesteen tasainen virtaus. Ei kiihtyvää liikettä eikä pyörteisyyttä. Kun kaksi nestepintaa kohtaavat toisensa törmäyksessä niin virtaus ei enää ole tasaista eikä Bernoullin laki voimassa.
Navier-Stokes ja pyörteinen kompressoituva virtaus niin ollaan lähempänä tätä tilannetta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bernoullin laissa on oletuksena nesteen tasainen virtaus. Ei kiihtyvää liikettä eikä pyörteisyyttä. Kun kaksi nestepintaa kohtaavat toisensa törmäyksessä niin virtaus ei enää ole tasaista eikä Bernoullin laki voimassa.
Navier-Stokes ja pyörteinen kompressoituva virtaus niin ollaan lähempänä tätä tilannetta.Bernoullin kaava lähtee vakiovoiman aiheuttaman voiman aikaan saaman loppunopeuden määrittämiseen.
Siis: Fdt =m dv, eli impulssin / liikemäärän kaava. Kun tämä liikemäärä pysäytetään tarvittava tukivoima on korkeintaan sama kuin kiihdyttävä voima.
Mikäli nopeus ei ehdi kasvaa maksimiin, pysäyttävä voima jää luonnollisesti pienemmäksi, kuten silloinkin jos energiaa sitoutuu sisäisiin pyörteisiin.
Nesteet eivät käyttäydy kuten kiinteät kappaleet, joiden voima riippuu kiihtyvyydestä, eli pysähtymismatkasta, nesteissä voima/paine määräytyy vain tiheydestä ja nopeudesta, joten jos liikettä pysäyttävä paine olisi suurempi kuin kiihdyttävä, olisi ikiliikkuja keksitty.
Tiivistettynä, kun vaikuttava paine synnyttää nesteeseen liike-energiaa, se menettää painettaan, Bernoulli kuvaa näiden suhdetta, ja liikkeen + paineen energiasisältö täytyy olla vakio. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nesteen tai kaasun kiihdyttäminen paine-erolla voi saavuttaa vain Bernoullin mukaisen nopeuden, ja sen hidastaminen ei missään tapauksessa aiheuta suurempaa painetta kuin kiihdyttäminen.
Vaikka virtaus ei pääsisi vapaasti laajenemaan, esim veden puristuminen törmäyksessä kasvaa vain purkausta edeltävään tilaan (400 bar ~ 2%).Nesteen tai kaasun kiihdyttäminen paine-erolla voi saavuttaa korkeintaan Bernoullin mukaisen vauhdin (häviöiden takia sitä pienemmän vauhdin), ja sen hidastaminen kyseisestä vauhdista edellyttää väistämättä että sisäinen paine on ulkoista painetta suurempi, koska muuten hidastavaa paine-eroa ei olisi olemassa.
Koska hidastusmatka on lyhyempi kuin kiihdyttävä matka, on keskimääräisen vauhtia hidastavan voiman oltava suurempi kuin keskimääräisen vauhtia kiihdyttävän voiman. Tämä on seurausta siitä että ulkoisen kiihdyttävän voiman tekemä työ on itseisarvoltaan sama kuin ulkoisen hidastavan voiman tekemä työ (energian säilymislain takia, kun tarkastelun aikavälillä liike-energia on nolla sekä alussa että lopussa), joten lyhyemmästä matkasta seuraa suurempi voima, eli suurempi paine-ero. Jos siis alussa paine-ero olisi 39,9 MPA, on hidastavan paine-eron oltava sitä selvästi suurempi, sisäinen ilmanpaine kasvaa siis maksimissaan selvästi yli 80 MPA lukemaan, kun ulkoinen veden paine on 40 MPa, ja sisäinen ilmanpaine alussa 0,1 MPa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bernoullin kaava lähtee vakiovoiman aiheuttaman voiman aikaan saaman loppunopeuden määrittämiseen.
Siis: Fdt =m dv, eli impulssin / liikemäärän kaava. Kun tämä liikemäärä pysäytetään tarvittava tukivoima on korkeintaan sama kuin kiihdyttävä voima.
Mikäli nopeus ei ehdi kasvaa maksimiin, pysäyttävä voima jää luonnollisesti pienemmäksi, kuten silloinkin jos energiaa sitoutuu sisäisiin pyörteisiin.
Nesteet eivät käyttäydy kuten kiinteät kappaleet, joiden voima riippuu kiihtyvyydestä, eli pysähtymismatkasta, nesteissä voima/paine määräytyy vain tiheydestä ja nopeudesta, joten jos liikettä pysäyttävä paine olisi suurempi kuin kiihdyttävä, olisi ikiliikkuja keksitty.
Tiivistettynä, kun vaikuttava paine synnyttää nesteeseen liike-energiaa, se menettää painettaan, Bernoulli kuvaa näiden suhdetta, ja liikkeen paineen energiasisältö täytyy olla vakio.Bernoullin laki kuvaa energian säilymistä virtauksessa, ja on voimassa silloin kun sitä ei virtauksesta poistu. Paineella ei ole mitään energiaa, eikä energiasisältöä. Bernoullin laki pätee myös tilanteissa joissa virtaus kiihtyy, ja liike-energia muuttuu, vaikka joku huuhaa-ukko sinulle muuta väittikin.
Tutustu käsitteeseen Entalpia, paineisella ilmalla ja vedellä on sellaista.
Ps, liikettä pysäyttävää painetta ei ole olemassa, eikä sellainen ole fysikaalinen käsite. Liikettä pysäyttää voima ja vaikutusaika, joista edellisen voi laskea pinta-alan ja paine-eron avulla. Pelkkä staattinen paine ei ilman paine-eroa pysäytä mitään, olipa paine kuinka suuri tahansa.
Isänä tässä olet ikiliikkujaa keksimässä, kun luulet joko liikkuvan veden joko pysähtyvän itsestään ilman paine-eroa pelkän ulkoisen vedenpaineen suuruisen ilmanpaineen vaikutuksesta, taikka jatkavan ikuisesti kerran saavuttamallaan vauhdilla suljetun ja romahtaneen sukellusveneen sisällä.
- Anonyymi
Mistä oletat että seinämät ovat "painuneet sisään". "Seinämien sisään painuessa ne etenevät sukellusveneen keskustaa kohden...".
- Anonyymi
Ei Titan ollut mikään metallipurkki vaan lasipullo.
Tyhjä lujalla lasikorkilla suljettu lasipullo romahtaa kasaan todella kovasssa ulkoisessa syvän veden aiheuttamassa paineessa täysin eri tavalla kuin metallipurkki. Sisätilan ilmalla ei ole mitään merkitystä.
Pullossa on miljoonia isompia ja pienempiä virheitä. Joku kohta pettää ensin ja muut sitten vieressä heti perässä rasituksen moninkertaistuttua. Räjähtää sisäänpäin. Ja joka kerta eri tavoin. - Anonyymi
Kun aluksessa on sekoitus vettä ja ilmaa, vesivasaraa (water hammer) ei voi tapahtua. Ilma puristuu kasaan ja se estää paineen nousemisen yli ympäröivän vedenpaineen.
Sen sijaan lämpötila nousee hetkellisesti yli tuhannen asteen, jonka kylmä vesi jäähdyttää hetkessä. Näin siis periaatteessa.- Anonyymi
Jos nettiin on luottaminen, koko hoito on ohi sekunnin murto-osassa. Kaikki keskustelu aiheesta on hypoteettista, ja asiaa pitäisi tarkastella suurnopeuskameralla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos nettiin on luottaminen, koko hoito on ohi sekunnin murto-osassa. Kaikki keskustelu aiheesta on hypoteettista, ja asiaa pitäisi tarkastella suurnopeuskameralla.
Tuo on hieman suhteellista.
Nettiin ei kannata luottaa, yksinkertainenkin laskin kertoo että 400 bar paine-ero ei kykene kiihdyttämään vettä edes äänen nopeuteen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos nettiin on luottaminen, koko hoito on ohi sekunnin murto-osassa. Kaikki keskustelu aiheesta on hypoteettista, ja asiaa pitäisi tarkastella suurnopeuskameralla.
Tavallisia kameroita siellä lienee ollut plus matkustajien puhelimet. Selviääköhän muistikortti tuollaisessa tuhossa?
- Anonyymi
Tuo lämpötila vaatii hieman lisäselitystä.
Yleensä kaikki kaasut ovat tavattoman jyviä eristeitä, koska konduktio harvassa molekyylitiheydessä on jyvin hidasta, ja säteilylämmön siirtyminen vielä roimasti surkeampaa.
Kiinteään pintaan kaasun lämpöä siirtyy vain ohuen kerroksen osalta, ja lämpötilaeron tasaantuminen on säälittävän hidasta.
Jokainen voi tuntea tuon saunassa, lämpö voi olla 120 C, mutta vesi ihon pinnalla ei läheskään kiehu, ja kun itse tehostatte lämmön siirtymistä vaikka puhaltamalla, eron kyllä huomaa.
Toinen esimerkki auton sylinterin palotila, jossa palamislämpötila on ~3000 C, ja paisunnan jälkeenkin vielä yli 1000 C, eli koko pakosarja tulipunaisena, niin alumiinimännät toimii vaan moitteetta (no ehkä joskus ei). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tavallisia kameroita siellä lienee ollut plus matkustajien puhelimet. Selviääköhän muistikortti tuollaisessa tuhossa?
Soita ja kysy, mitä muistikortille kuuluu.
- Anonyymi
Jos kokoon puristuvan ilman paine ei koskaan ylittäisi ulkoista hydrostaattista painetta, ei sisään virtaava vesi hidastaisi koskaan vauhtiaan, koska hidastavaa voimaa ei olisi. Näin vauhtiin päässeen veden perässä tulisi helposti lisää vettä, koska sitä ei mikään olisi estämässä. Todellisuudessa et voi ahtaa romahtaneen sukellusveneen sisään enempää vettä kuin romahtanut tilavuus on, etkä edes sen vertaa. Joten sisäänvirtaus todellisuudessa kyllä pysähtyy, ja sen saa aikaan hidastava paine-ero paljon lyhyemmällä matkalla kuin millä maksimi sisäänvirtaus vauhti saatiin aikaan. Mikä edellyttää sisäisen paineen olevan silloin suurempi kuin ulkoinen paine. Käytännössä ilman paine on maksimissaan selvästi yli 80 MPA 4 km syvyydessä.
- Anonyymi
Tuolla videolla komposiittirunko menee kasaa kuin haitari
https://youtu.be/XfT310UM_BQ?t=292
Tuolla tavalla ehkä ikkunakin lentää helpommin päätyjen massa jatkaessa liikettä tasapainotilan ohi.- Anonyymi
Ajattelet asiaa hitaana tapahtumana maan pinnalla omien kokemustesi mukaan.
Ei se iso ikkuna mihinkään lennä paineistettua vettä vastaan. Ei ole mitään voimaa, joka saisi sen kiihtymään.
Kaikki voimat vaikuttavat sisälle päin joka suunnalta, joten mitään haitaria ei synny.
Et ole koskaan nähnyt ison epämääräisen kappaleen sisälle päin tapahtuvaa räjähdystä, joten et pysty kuvittelemaan tapahtumaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajattelet asiaa hitaana tapahtumana maan pinnalla omien kokemustesi mukaan.
Ei se iso ikkuna mihinkään lennä paineistettua vettä vastaan. Ei ole mitään voimaa, joka saisi sen kiihtymään.
Kaikki voimat vaikuttavat sisälle päin joka suunnalta, joten mitään haitaria ei synny.
Et ole koskaan nähnyt ison epämääräisen kappaleen sisälle päin tapahtuvaa räjähdystä, joten et pysty kuvittelemaan tapahtumaa.Päädyt ovat massiivisemmat kuin hiilikuituputki.
Ehkäpä putki meneekin kasaan ennen kuin päädyt ehtivät juurikaan liikkua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Päädyt ovat massiivisemmat kuin hiilikuituputki.
Ehkäpä putki meneekin kasaan ennen kuin päädyt ehtivät juurikaan liikkua.Voihan ne päädyt puristaa sen hiilikuituputken haitariksi niinkuin soitettaisiin Säkkijärven polkkaa.
Sitten ikkuna pulpahtaa pihalle niinkuin joku varoventtiili. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voihan ne päädyt puristaa sen hiilikuituputken haitariksi niinkuin soitettaisiin Säkkijärven polkkaa.
Sitten ikkuna pulpahtaa pihalle niinkuin joku varoventtiili.Opettele fysiikan perusteet.
Putken sivuilta vaikuttava voima on yli tuplasti suurempi kuin päistä vaikuttava voima.
Piirrä kuva ja arvioi poikkipinta-aloja.
Painelaskuissa kaikki on aina kiinni pinta-aloista.
Heti kun putki alkaa vähänkin litistymään sivuilta päin, niin sen poikkipinta-ala (ja tietysti voima) alkaa kasvamaan voimakkaasti ja on lopussa n. 50 % suurempi kuin alussa. Erittäin voimaasssa jännitystilassa oleva putki hajoaa kappaleiksi ja paineistettu (n. 10 l) ilma leviää sadoista raoista eri puolille vettä. Kaikki tapahtuu nopeasti. Ei painava ikkuna ehdi liikahtaa juuri mihinkään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Opettele fysiikan perusteet.
Putken sivuilta vaikuttava voima on yli tuplasti suurempi kuin päistä vaikuttava voima.
Piirrä kuva ja arvioi poikkipinta-aloja.
Painelaskuissa kaikki on aina kiinni pinta-aloista.
Heti kun putki alkaa vähänkin litistymään sivuilta päin, niin sen poikkipinta-ala (ja tietysti voima) alkaa kasvamaan voimakkaasti ja on lopussa n. 50 % suurempi kuin alussa. Erittäin voimaasssa jännitystilassa oleva putki hajoaa kappaleiksi ja paineistettu (n. 10 l) ilma leviää sadoista raoista eri puolille vettä. Kaikki tapahtuu nopeasti. Ei painava ikkuna ehdi liikahtaa juuri mihinkään.Olitko ihan oikeasti suunnittelemassa kyseistä sukellusvenettä vai oletko vasta aloittamassa jotain omaa hiilikuituprojektia?
Onko fysiikan perusteet jo selvillä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Opettele fysiikan perusteet.
Putken sivuilta vaikuttava voima on yli tuplasti suurempi kuin päistä vaikuttava voima.
Piirrä kuva ja arvioi poikkipinta-aloja.
Painelaskuissa kaikki on aina kiinni pinta-aloista.
Heti kun putki alkaa vähänkin litistymään sivuilta päin, niin sen poikkipinta-ala (ja tietysti voima) alkaa kasvamaan voimakkaasti ja on lopussa n. 50 % suurempi kuin alussa. Erittäin voimaasssa jännitystilassa oleva putki hajoaa kappaleiksi ja paineistettu (n. 10 l) ilma leviää sadoista raoista eri puolille vettä. Kaikki tapahtuu nopeasti. Ei painava ikkuna ehdi liikahtaa juuri mihinkään.Kyseessä se että putkea puristetaan kasaan sekä päistä että sivuista.
Pinta-ala kertaa voima.
Alusta voisi verrata kananmunaan, joka ei ole täysin symmetrinen. Pieni lapsikin saa puristettua kananmunan rikki "vaakasuuntaa", sen sijaan "pystysuuntaan" asia ei tahdo onnistua millään. Kananmunan rakenne ei ole tasainen.
Keskimääräinen kuormitus munien rikkoutumiseen on pystyasennossa reilu 20 kiloa., vaaka-asennossa tarvittava kuormitus on lähes tuplat. Munat ovat litteämpiä kyljellään, mikä mahdollistaa suuremman osan kosketuksiin kuoren kanssa, mikä auttaa jakamaan voiman suuremmalle alueelle.
Jos alus ei kestä puristusta molempiin, siis kaikkiin, suuntiin, se hajoaa. Aivan kuin hiilikuitualus olisi käyttäytynyt käänteisen kananmunan tavoin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyseessä se että putkea puristetaan kasaan sekä päistä että sivuista.
Pinta-ala kertaa voima.
Alusta voisi verrata kananmunaan, joka ei ole täysin symmetrinen. Pieni lapsikin saa puristettua kananmunan rikki "vaakasuuntaa", sen sijaan "pystysuuntaan" asia ei tahdo onnistua millään. Kananmunan rakenne ei ole tasainen.
Keskimääräinen kuormitus munien rikkoutumiseen on pystyasennossa reilu 20 kiloa., vaaka-asennossa tarvittava kuormitus on lähes tuplat. Munat ovat litteämpiä kyljellään, mikä mahdollistaa suuremman osan kosketuksiin kuoren kanssa, mikä auttaa jakamaan voiman suuremmalle alueelle.
Jos alus ei kestä puristusta molempiin, siis kaikkiin, suuntiin, se hajoaa. Aivan kuin hiilikuitualus olisi käyttäytynyt käänteisen kananmunan tavoin.Kun vielä tietää että hiilikuidusta tehty seinä läpäisee vettä niinkuin siivilä, niin sen ulko- ja sisäpuolelle ei synny paine-eroa.
- Anonyymi
*snap* *pop* r.i.p.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1404361- 892089
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152061Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi691819Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541512Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1411498VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1041375- 751286
- 981231
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1201099