Sukellusveneen imploosia, lentääkö ikkuna ulos

Anonyymi-ap

Seinämien sisäänpainuessa ne etenevät sukellusveneen keskustaa kohden samalla kun ilmatila pienenee ja paine sisällä kasvaa.
Kun sisällä oleva paine saavuttaa sukellusvenettä ympäröivän paineen, seinämät eivät pysähdykään massan hitauden takia, vaan ilmatila saavuttaa hetkellisesti ympäröivää vettä suuremman paineen.

Ajattelin että kun kyseessä on suuret nopeudet, voisi siitä syntyä hetkellisesti tarpeeksi suuri paine, joka pullauttaisi mahollisesti voisi pullauttaa ikkunan irti.
Ainakin jos kiinnitys on heikko sisältä ulospäin suuntautuville voimille.

Merestä nostettaessä liina oli kiinnitetty ikkuna-aukkoon.
Ikkuna on kyllä voitu ehkä myös irroittaa liinan kiinnitystä varten.

53

780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Paine nousee varmaan suuremmaksi kuin veden paine ympärillä.
      Onko paineen nousu tarpeeksi suuri on sitten toinen juttu.

    • Anonyymi

      Kyllä ne ikkunat ja kylkipellit ja hiilikuidut lentää räjähdyksen voimalla hevonvitunkankaalle asti.

    • Anonyymi

      Ei ole mahdollista.
      Sisäilman olisi puristuttava n. 75 osaan (1000 > 14 l), saavuttaakseen 400 bar paineen, varmuudella sisällä on tavaraa, joka estää noin tiiviiksi liiskautumisen.

      • Anonyymi

        Nopea (adiabaattinen) tiivistyminen nostaa kaasun lämpötilaa. Oletetaan että sukellusvene täyttyisi vedellä hyvin nopeasti.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Adiabatic_process

        Prosessin aikana kaasu ei ehdi vaihtaa lämpöä ympäristönsä kanssa ja

        pV^γ = vakio

        lisäksi T*V^(γ-1) = vakio

        Adiabaattivakio γ (gamma) typelle olisi 7/5 eli 1,4

        Näistä voi ratkaista mitkä adiabaattisen puristuksen jälkeen olisi kaasun tilavuus V ja lämpötila T jos lähtötilanteessa olisi T=293K, p=100 kPa ja lopputilanteessa p=40000 kPa

        Tilavuus pienenisi 1/72 osaan alkuperäisestä (1/400^(1/1,4)) ja lämpötila kasvaisi arvoon 1600 K eli 1350 C. Lämpötila olisi riittävä sulattamaan kuparia mutta ei vielä rautaa...

        Kävisi siis kuten dieselauton sylinterissä, missä puristustahdin aikana puristuspaine nostaa kaasun lämpötilan niin korkeaksi että polttoaine syttyy palamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopea (adiabaattinen) tiivistyminen nostaa kaasun lämpötilaa. Oletetaan että sukellusvene täyttyisi vedellä hyvin nopeasti.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Adiabatic_process

        Prosessin aikana kaasu ei ehdi vaihtaa lämpöä ympäristönsä kanssa ja

        pV^γ = vakio

        lisäksi T*V^(γ-1) = vakio

        Adiabaattivakio γ (gamma) typelle olisi 7/5 eli 1,4

        Näistä voi ratkaista mitkä adiabaattisen puristuksen jälkeen olisi kaasun tilavuus V ja lämpötila T jos lähtötilanteessa olisi T=293K, p=100 kPa ja lopputilanteessa p=40000 kPa

        Tilavuus pienenisi 1/72 osaan alkuperäisestä (1/400^(1/1,4)) ja lämpötila kasvaisi arvoon 1600 K eli 1350 C. Lämpötila olisi riittävä sulattamaan kuparia mutta ei vielä rautaa...

        Kävisi siis kuten dieselauton sylinterissä, missä puristustahdin aikana puristuspaine nostaa kaasun lämpötilan niin korkeaksi että polttoaine syttyy palamaan.

        Niin, ilma poikkeaa hieman ideaalikaasusta, joten tuo edellä mainittu 1/75 lienee lähempänä teoreettista arvoa.


    • Anonyymi

      Entä paineaallot, esiintyisikö niitä?

      • Anonyymi

        Riippuu seinien hajoamisen nopeudesta.

        Kavitaatiokuplien romahtaminen tuottaa voimakkaita paineaaltoja.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Cavitation

        Sopivasti kun ultraäänellä aiheutetaan pienen kaasukuplan kavitaatiota niin kuplan sisällä lämpötila nousee puristusvaiheessa tuhansien asteiden paikkeille (plasmaa) ja kuplasta välähtää valoa. Ilmiötä kutsutaan nimellä sonoluminesenssi.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Sonoluminescence


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu seinien hajoamisen nopeudesta.

        Kavitaatiokuplien romahtaminen tuottaa voimakkaita paineaaltoja.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Cavitation

        Sopivasti kun ultraäänellä aiheutetaan pienen kaasukuplan kavitaatiota niin kuplan sisällä lämpötila nousee puristusvaiheessa tuhansien asteiden paikkeille (plasmaa) ja kuplasta välähtää valoa. Ilmiötä kutsutaan nimellä sonoluminesenssi.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Sonoluminescence

        Miten tuo liittyy tapahtumaan ?
        Ei 400 bar paine kykene kiihdyttämään seinämää lähellekään kuvattuja nopeuksia saati ilmiöitä, eli pysytään nyt edes likipitäen realismissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten tuo liittyy tapahtumaan ?
        Ei 400 bar paine kykene kiihdyttämään seinämää lähellekään kuvattuja nopeuksia saati ilmiöitä, eli pysytään nyt edes likipitäen realismissa.

        Tuo on totta. Tarvitaan vähinyää 401 bar painetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten tuo liittyy tapahtumaan ?
        Ei 400 bar paine kykene kiihdyttämään seinämää lähellekään kuvattuja nopeuksia saati ilmiöitä, eli pysytään nyt edes likipitäen realismissa.

        Paineaallot muodostuvat siinä vaiheessa, kun 400 bar paineen liikkeelle saattama vesimassa törmää seinään tai toiseen vastakkaiseen suuntaan liikkuvaan vesimassaan pysähtyen äkillisesti. Törmäyshetkellä törmäävien pintojen välissä paine on paljon korkeampi kuin 400 bar ja isku synnyttää paineaaltoja. Ilmiö tunnetaan nimellä water hammer tai hydraulinen isku (vesi-isku).

        https://en.wikipedia.org/wiki/Water_hammer


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paineaallot muodostuvat siinä vaiheessa, kun 400 bar paineen liikkeelle saattama vesimassa törmää seinään tai toiseen vastakkaiseen suuntaan liikkuvaan vesimassaan pysähtyen äkillisesti. Törmäyshetkellä törmäävien pintojen välissä paine on paljon korkeampi kuin 400 bar ja isku synnyttää paineaaltoja. Ilmiö tunnetaan nimellä water hammer tai hydraulinen isku (vesi-isku).

        https://en.wikipedia.org/wiki/Water_hammer

        https://wcponline.com/2013/12/06/hydrodynamic-design-part-11-water-hammer/

        Tuossa hieman käytännön esimerkkejä siitä mitä tapahtuu kun vesi törmää pintaan ja joutuu äkisti muuttamaan suuntaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://wcponline.com/2013/12/06/hydrodynamic-design-part-11-water-hammer/

        Tuossa hieman käytännön esimerkkejä siitä mitä tapahtuu kun vesi törmää pintaan ja joutuu äkisti muuttamaan suuntaansa.

        Olet hieman sotkenut asioita.
        Suljetun virtauksen äkillinen pysäyttäminen tilanteessa jossa virtaus ei pääse laajenemaan mihinkään suuntaan on eri asia kuin veden virtaus ilmatilaan tai tilaan, jossa paine on pienempi, ja virtausnopeus vain paine-eron aiheuttama.

        Suljetussa tilassa muodostuu paine
        P = sqrt(roo*k) *v, jossa k = bulk modulus, ja
        avoimessa P =½ roo v²


    • Anonyymi

      Aluksen paine ei voi nousta ympäristön painetta suuremmaksi. Ikkuna on osittain kaareva, osittain kiinni kartiomaisesti. EI poksahda ulos, voi toki haljeta,

      Sen sijaan alle 0,1 sekunnissa tapahtuva imploosio nostaa lämpötilan hetkellisesti yli tuhanteen asteeseen. Ensin kaikki sisällä palaa, jonka jälkeen kaikki sammutetaan kovalla vesipaineella.

      Kauhea kohtalo odottaa ahtaassa tilassa noutajaansa. Surunvalittelut omaisille, joita emme toki juurikaan tunne.

      • Anonyymi

        Aluksen sisällä paine voi hetkellisesti nousta paljon ympäristöä korkeampaan arvoon. Tämä tapahtuu kun vastakkaisista suunnista tulevat vesimassat törmäävät toisiinsa.


      • Anonyymi

        Olet keksimässä ikiliikkujaa. Jos paine aluksen sisällä ei pian imploosion alkamisen jälkeen kasva ulkoista painetta suuremmaksi, ei paine-eron kiihdyttämä vesi koskaan hidasta vauhtiaan, vaan säilyttää ikuisesti jo kertyneen vauhdin. Tämä tarkoittaisi ikiliikkujaa.

        Todellisuudessa ensin vesi kiihtyy paine-eron vaikutuksesta (ulkoinen hydrostaattinen paine > sisäinen ilman paine), ja sen jälkeen hidastuu kun sisäinen ilman paine > ulkoinen hydrostaattinen paine. Molempien prosessien aikana sisäinen ilmanpaine kasvaa, saavuttaen lopulta maksiminsa sillä hetkellä kun vesi menettää vauhtinsa kokonaan ensimmäisen kerran imploosion alkamisen jälkeen.
        Tämän jälkeen vesi kiihtyy edelleen vastakkaiseen suuntaan, eli sisäpuolisesta paine-ilmasta kohti merta paine-eron kiihdyttämänä. Tällöin sisäinen ilmanpaine alenee lopulta saavuttaen ulkoisen hydrostaattisen paineen, jolloin paine-eron poistuessa vesi menettää kiihtyvyytensä, ja saavuttaa vauhtinsa lokaalisenmaksimi-arvonsa. Ja sitten vesi etenee entisellä inertiallaan edelleen kohti merta, jolloin sisäinen paine laskee ulkoisen hydrostaattisen painetta pienemmäksi, paine- eron nyt hidastaessa veden ulosvirtausta. Veden lopulta pysähtyessä kaikki alkaa alusta, mutta sillä erolla että energiaa on käytettävissä alkuperäistä vähemmän, koska prosessi ei todellakaan ole häviötön. Osa energiasta on poistunut ympäristöön, ja osa muuttunut esim veden lämmöksi, josta se ei enää palaa liike-energiaksi.


    • Anonyymi

      Jos ajatellaan rakennetta jossa toisesta päästä suljettuun putkeen kiinnitetään mäntä niin että putkeen jää ilmaa.
      Viedään putki veden alle ja irroitetaan männän lukitus.
      Mäntä lähtee liikkeelle eikä (heti) pysähdy kohtaan jossa paineet ovat tasan, vaan mäntä jää värähtelemään vaimeten niin että putkessa männän takana olevan paine vuoroin menee yli ja ali ympäröivän veden paineen olettaen että kitkat eivät ole liian suuret eli värähtely on alikriittisesti vaimennettu.
      Mutta tämä karkea malli on vain yksi huomioitava osa tapahtumaa. Mahdollisesti mitätön vaikutukseltaan.

      • Anonyymi

        Jos tuo sovitetaan avauksen ikkunaan, vastapuolella on aina veden 400 barin paine. Tämä painaa ikkunaa aina matalampaan paineeseen päin. Jotta kuvaamasi värähtely nostaisi paineen käytettävissä olevalla energialla suuremmaksi kuin 400 barin vedenpaine, olisi keksitty ikiliikkuja. Kuvaamasi männän liike hidastuu vastapaineen kasvaessa. Vastaavasti suurnopeuskameralla kuvattaessa imploosin alkuvaiheet ovat räjähdysmäisen nopeat, mutta loppuvaiheet näennäiset hitaat (vaikkakin nopeat).

        Yksinkertaisesti: (P1 x V1) / T1 = (P2 x V2) / T2.

        Tiedetään, että paine kasvaa imploosiossa ja tilavuus pienenee. Samalla lämpötila nousee hetkellisesti huikeaksi. Mitään uutta energiaa prosessissa ei voida kehittää.

        Ilman veden vastapainetta on todennäköistä, että ikkuna lentäisi paikoiltaan kuin hauki kaislikosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tuo sovitetaan avauksen ikkunaan, vastapuolella on aina veden 400 barin paine. Tämä painaa ikkunaa aina matalampaan paineeseen päin. Jotta kuvaamasi värähtely nostaisi paineen käytettävissä olevalla energialla suuremmaksi kuin 400 barin vedenpaine, olisi keksitty ikiliikkuja. Kuvaamasi männän liike hidastuu vastapaineen kasvaessa. Vastaavasti suurnopeuskameralla kuvattaessa imploosin alkuvaiheet ovat räjähdysmäisen nopeat, mutta loppuvaiheet näennäiset hitaat (vaikkakin nopeat).

        Yksinkertaisesti: (P1 x V1) / T1 = (P2 x V2) / T2.

        Tiedetään, että paine kasvaa imploosiossa ja tilavuus pienenee. Samalla lämpötila nousee hetkellisesti huikeaksi. Mitään uutta energiaa prosessissa ei voida kehittää.

        Ilman veden vastapainetta on todennäköistä, että ikkuna lentäisi paikoiltaan kuin hauki kaislikosta.

        "Ilman veden vastapainetta on todennäköistä, että ikkuna lentäisi paikoiltaan kuin hauki kaislikosta."

        Tulihan se sieltä. Tosin on hiukan epäselvää se, kasvaako 4 km syvyydessä haukia ja kaisloja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tuo sovitetaan avauksen ikkunaan, vastapuolella on aina veden 400 barin paine. Tämä painaa ikkunaa aina matalampaan paineeseen päin. Jotta kuvaamasi värähtely nostaisi paineen käytettävissä olevalla energialla suuremmaksi kuin 400 barin vedenpaine, olisi keksitty ikiliikkuja. Kuvaamasi männän liike hidastuu vastapaineen kasvaessa. Vastaavasti suurnopeuskameralla kuvattaessa imploosin alkuvaiheet ovat räjähdysmäisen nopeat, mutta loppuvaiheet näennäiset hitaat (vaikkakin nopeat).

        Yksinkertaisesti: (P1 x V1) / T1 = (P2 x V2) / T2.

        Tiedetään, että paine kasvaa imploosiossa ja tilavuus pienenee. Samalla lämpötila nousee hetkellisesti huikeaksi. Mitään uutta energiaa prosessissa ei voida kehittää.

        Ilman veden vastapainetta on todennäköistä, että ikkuna lentäisi paikoiltaan kuin hauki kaislikosta.

        Mäntänä voi ajatella koko sukellusveneen sisäänpainuvaa kuorta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mäntänä voi ajatella koko sukellusveneen sisäänpainuvaa kuorta.

        Jos rakennetaan tuollainen putkilo männän kanssa, se voi värähdellä jonkin aikaa aivan tosissaan olettaen ettei energiaa siirry pois liian nopeasti (kriittisesti tai yllivaimennettu) .
        Tapahtuma on todella dynaaminen eikä staattinen tarkastelu anna koko kuvaa.
        Ainakaan ikiliikkujaa ei tarvita. Sellaisen väittäminen on ylilyönti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mäntänä voi ajatella koko sukellusveneen sisäänpainuvaa kuorta.

        Ikkuna ei tietenkään kelpaa männäksi. Tajuaahan tuon jo nimestäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ilman veden vastapainetta on todennäköistä, että ikkuna lentäisi paikoiltaan kuin hauki kaislikosta."

        Tulihan se sieltä. Tosin on hiukan epäselvää se, kasvaako 4 km syvyydessä haukia ja kaisloja.

        Et tainnut ymmärtää koko mäntäasiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et tainnut ymmärtää koko mäntäasiaa.

        Läpinäkyvä mäntä voisi olla ihan kiva. Sen läpi näkisi näkisi mitä 4 km syvyydessä tapahtuu.


    • Anonyymi

      Kuinka suuri paine tarvitaan jotta fuusioreaktio syntyy merivedessä, vähän korkeampi puristus kai kuin uraanilla?

      • Anonyymi

        Otetaan puristin käteen ja puristetaab kaksi vesimolekyyliä väkisin toistensa sisälle.


    • Anonyymi

      Inertiaa on myös veden massalla:
      Tuossa jutussa kommentoija manitsee juuri veden massa hitauden.
      Jutussa keskutellaan lämpötiloista, mutta sivuaa tätä keskustelua paineen osalta.

      https://www.newsweek.com/fact-check-titan-implosion-cause-vessel-become-hot-sun-1808754

      Roger Dodger
      24 June, 2023

      Some are commenting about adiabatic compression of air without understanding their assumptions. (FWIW, readers should know adiabatic compression means that no heat energy is lost (via shock waves) or transferred from the air to the environment during the compression.) The sciency folks here seem to all assume the compression stops when the air pressure reaches equilibrium with the overall environment. But compression would continue further because THAT SEAWATER HAS MOMENTUM. The seawater momentum will compress the air beyond equilibrium pressure. The process will be turbulent, too, so some parts will collapse differently than others. It might be impossible to prove that some parts of the air volume will not collapse into pockets with temps exceeding the surface of the sun. Maybe a true genius will whip up some scale arguments for guidance on that. However, without math disproving the possibility, I advise readers to understand that air CAN compress air to a point where internal temperatures exceed the temperature of the sun. It's called sonoluminescence. Pistol shrimp can snap their claws fast enough to make the air bubbles flash! Videos of this have been a popular topic of "fun" science for several years! Also, the air certainly would have immediately ignited various hydocarbons of the victims. Flash burns would have been radically terrible, along with the bodily disintegration.

      Roger Dodger24. kesäkuuta 2023Jotkut kommentoivat ilman adiabaattista puristusta ymmärtämättä heidän oletuksiaan. (FWIW, lukijoiden tulisi tietää, että adiabaattinen puristus tarkoittaa, että lämpöenergiaa ei menetetä (shokkiaaltojen kautta) tai siirry ilmasta ympäristöön puristuksen aikana.) Tieteen miehet näyttävät kaikki olettavan, että puristus loppuu, kun ilmanpaine saavuttaa tasapainon yleisen ympäristön kanssa. Mutta puristus jatkuisi edelleen, koska TÄLLÄ MERIVEDELÄ ON LIIKEMÄÄRÄÄ. Meriveden liikemäärä puristaa ilman tasapainopaineen yli. Prosessi on myös myrskyisä, joten jotkut osat romahtavat eri tavalla kuin toiset.
      Saattaa olla mahdotonta todistaa, että jotkin ilmamäärän osat eivät putoa taskuihin, joiden lämpötila ylittää auringon pinnan. Ehkä todellinen nero keksii joitain mittakaava-argumentteja ohjatakseen sitä. Kuitenkin ilman, että matematiikka kiistää tätä mahdollisuutta, neuvon lukijoita ymmärtämään, että ilma VOI puristaa ilmaa pisteeseen, jossa sisälämpötila ylittää auringon lämpötilan. Sitä kutsutaan sonoluminesenssiksi. Pistolikatkaravut voivat napsauttaa kynnet riittävän nopeasti saadakseen ilmakuplat välähtämään! Videot tästä ovat olleet suosittu 'hauskan' tieteen aihe useiden vuosien ajan! Lisäksi ilma olisi varmasti heti sytyttänyt uhrien erilaisia ​​hiilivetyjä. Flash-palovammat olisivat olleet radikaalin kauheita, samoin kuin ruumiin hajoaminen.

      • Anonyymi

        ps. googlekäännös on mitä on


      • Anonyymi

        "Lisäksi ilma olisi varmasti heti sytyttänyt uhrien erilaisia ​​hiilivetyjä. "

        Jos ihminen on piereskellyt kunnolla ennen sukellusta niin mitään syttyvää hiilivetyä ei ole tyrkyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lisäksi ilma olisi varmasti heti sytyttänyt uhrien erilaisia ​​hiilivetyjä. "

        Jos ihminen on piereskellyt kunnolla ennen sukellusta niin mitään syttyvää hiilivetyä ei ole tyrkyllä.

        Kaasuja syntyy jatkuvasti. Et voi pierrä suolistoa tyhjäksi.


      • Anonyymi

        Nesteen tai kaasun kiihdyttäminen paine-erolla voi saavuttaa vain Bernoullin mukaisen nopeuden, ja sen hidastaminen ei missään tapauksessa aiheuta suurempaa painetta kuin kiihdyttäminen.

        Vaikka virtaus ei pääsisi vapaasti laajenemaan, esim veden puristuminen törmäyksessä kasvaa vain purkausta edeltävään tilaan (400 bar ~ 2%).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nesteen tai kaasun kiihdyttäminen paine-erolla voi saavuttaa vain Bernoullin mukaisen nopeuden, ja sen hidastaminen ei missään tapauksessa aiheuta suurempaa painetta kuin kiihdyttäminen.

        Vaikka virtaus ei pääsisi vapaasti laajenemaan, esim veden puristuminen törmäyksessä kasvaa vain purkausta edeltävään tilaan (400 bar ~ 2%).

        Hydraulinen isku, water hammer.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nesteen tai kaasun kiihdyttäminen paine-erolla voi saavuttaa vain Bernoullin mukaisen nopeuden, ja sen hidastaminen ei missään tapauksessa aiheuta suurempaa painetta kuin kiihdyttäminen.

        Vaikka virtaus ei pääsisi vapaasti laajenemaan, esim veden puristuminen törmäyksessä kasvaa vain purkausta edeltävään tilaan (400 bar ~ 2%).

        Bernoullin laissa on oletuksena nesteen tasainen virtaus. Ei kiihtyvää liikettä eikä pyörteisyyttä. Kun kaksi nestepintaa kohtaavat toisensa törmäyksessä niin virtaus ei enää ole tasaista eikä Bernoullin laki voimassa.

        Navier-Stokes ja pyörteinen kompressoituva virtaus niin ollaan lähempänä tätä tilannetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bernoullin laissa on oletuksena nesteen tasainen virtaus. Ei kiihtyvää liikettä eikä pyörteisyyttä. Kun kaksi nestepintaa kohtaavat toisensa törmäyksessä niin virtaus ei enää ole tasaista eikä Bernoullin laki voimassa.

        Navier-Stokes ja pyörteinen kompressoituva virtaus niin ollaan lähempänä tätä tilannetta.

        Bernoullin kaava lähtee vakiovoiman aiheuttaman voiman aikaan saaman loppunopeuden määrittämiseen.

        Siis: Fdt =m dv, eli impulssin / liikemäärän kaava. Kun tämä liikemäärä pysäytetään tarvittava tukivoima on korkeintaan sama kuin kiihdyttävä voima.
        Mikäli nopeus ei ehdi kasvaa maksimiin, pysäyttävä voima jää luonnollisesti pienemmäksi, kuten silloinkin jos energiaa sitoutuu sisäisiin pyörteisiin.

        Nesteet eivät käyttäydy kuten kiinteät kappaleet, joiden voima riippuu kiihtyvyydestä, eli pysähtymismatkasta, nesteissä voima/paine määräytyy vain tiheydestä ja nopeudesta, joten jos liikettä pysäyttävä paine olisi suurempi kuin kiihdyttävä, olisi ikiliikkuja keksitty.

        Tiivistettynä, kun vaikuttava paine synnyttää nesteeseen liike-energiaa, se menettää painettaan, Bernoulli kuvaa näiden suhdetta, ja liikkeen + paineen energiasisältö täytyy olla vakio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nesteen tai kaasun kiihdyttäminen paine-erolla voi saavuttaa vain Bernoullin mukaisen nopeuden, ja sen hidastaminen ei missään tapauksessa aiheuta suurempaa painetta kuin kiihdyttäminen.

        Vaikka virtaus ei pääsisi vapaasti laajenemaan, esim veden puristuminen törmäyksessä kasvaa vain purkausta edeltävään tilaan (400 bar ~ 2%).

        Nesteen tai kaasun kiihdyttäminen paine-erolla voi saavuttaa korkeintaan Bernoullin mukaisen vauhdin (häviöiden takia sitä pienemmän vauhdin), ja sen hidastaminen kyseisestä vauhdista edellyttää väistämättä että sisäinen paine on ulkoista painetta suurempi, koska muuten hidastavaa paine-eroa ei olisi olemassa.
        Koska hidastusmatka on lyhyempi kuin kiihdyttävä matka, on keskimääräisen vauhtia hidastavan voiman oltava suurempi kuin keskimääräisen vauhtia kiihdyttävän voiman. Tämä on seurausta siitä että ulkoisen kiihdyttävän voiman tekemä työ on itseisarvoltaan sama kuin ulkoisen hidastavan voiman tekemä työ (energian säilymislain takia, kun tarkastelun aikavälillä liike-energia on nolla sekä alussa että lopussa), joten lyhyemmästä matkasta seuraa suurempi voima, eli suurempi paine-ero. Jos siis alussa paine-ero olisi 39,9 MPA, on hidastavan paine-eron oltava sitä selvästi suurempi, sisäinen ilmanpaine kasvaa siis maksimissaan selvästi yli 80 MPA lukemaan, kun ulkoinen veden paine on 40 MPa, ja sisäinen ilmanpaine alussa 0,1 MPa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bernoullin kaava lähtee vakiovoiman aiheuttaman voiman aikaan saaman loppunopeuden määrittämiseen.

        Siis: Fdt =m dv, eli impulssin / liikemäärän kaava. Kun tämä liikemäärä pysäytetään tarvittava tukivoima on korkeintaan sama kuin kiihdyttävä voima.
        Mikäli nopeus ei ehdi kasvaa maksimiin, pysäyttävä voima jää luonnollisesti pienemmäksi, kuten silloinkin jos energiaa sitoutuu sisäisiin pyörteisiin.

        Nesteet eivät käyttäydy kuten kiinteät kappaleet, joiden voima riippuu kiihtyvyydestä, eli pysähtymismatkasta, nesteissä voima/paine määräytyy vain tiheydestä ja nopeudesta, joten jos liikettä pysäyttävä paine olisi suurempi kuin kiihdyttävä, olisi ikiliikkuja keksitty.

        Tiivistettynä, kun vaikuttava paine synnyttää nesteeseen liike-energiaa, se menettää painettaan, Bernoulli kuvaa näiden suhdetta, ja liikkeen paineen energiasisältö täytyy olla vakio.

        Bernoullin laki kuvaa energian säilymistä virtauksessa, ja on voimassa silloin kun sitä ei virtauksesta poistu. Paineella ei ole mitään energiaa, eikä energiasisältöä. Bernoullin laki pätee myös tilanteissa joissa virtaus kiihtyy, ja liike-energia muuttuu, vaikka joku huuhaa-ukko sinulle muuta väittikin.
        Tutustu käsitteeseen Entalpia, paineisella ilmalla ja vedellä on sellaista.
        Ps, liikettä pysäyttävää painetta ei ole olemassa, eikä sellainen ole fysikaalinen käsite. Liikettä pysäyttää voima ja vaikutusaika, joista edellisen voi laskea pinta-alan ja paine-eron avulla. Pelkkä staattinen paine ei ilman paine-eroa pysäytä mitään, olipa paine kuinka suuri tahansa.
        Isänä tässä olet ikiliikkujaa keksimässä, kun luulet joko liikkuvan veden joko pysähtyvän itsestään ilman paine-eroa pelkän ulkoisen vedenpaineen suuruisen ilmanpaineen vaikutuksesta, taikka jatkavan ikuisesti kerran saavuttamallaan vauhdilla suljetun ja romahtaneen sukellusveneen sisällä.


    • Anonyymi

      Mistä oletat että seinämät ovat "painuneet sisään". "Seinämien sisään painuessa ne etenevät sukellusveneen keskustaa kohden...".

    • Anonyymi

      Ei Titan ollut mikään metallipurkki vaan lasipullo.

      Tyhjä lujalla lasikorkilla suljettu lasipullo romahtaa kasaan todella kovasssa ulkoisessa syvän veden aiheuttamassa paineessa täysin eri tavalla kuin metallipurkki. Sisätilan ilmalla ei ole mitään merkitystä.

      Pullossa on miljoonia isompia ja pienempiä virheitä. Joku kohta pettää ensin ja muut sitten vieressä heti perässä rasituksen moninkertaistuttua. Räjähtää sisäänpäin. Ja joka kerta eri tavoin.

    • Anonyymi

      Kun aluksessa on sekoitus vettä ja ilmaa, vesivasaraa (water hammer) ei voi tapahtua. Ilma puristuu kasaan ja se estää paineen nousemisen yli ympäröivän vedenpaineen.

      Sen sijaan lämpötila nousee hetkellisesti yli tuhannen asteen, jonka kylmä vesi jäähdyttää hetkessä. Näin siis periaatteessa.

      • Anonyymi

        Jos nettiin on luottaminen, koko hoito on ohi sekunnin murto-osassa. Kaikki keskustelu aiheesta on hypoteettista, ja asiaa pitäisi tarkastella suurnopeuskameralla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos nettiin on luottaminen, koko hoito on ohi sekunnin murto-osassa. Kaikki keskustelu aiheesta on hypoteettista, ja asiaa pitäisi tarkastella suurnopeuskameralla.

        Tuo on hieman suhteellista.

        Nettiin ei kannata luottaa, yksinkertainenkin laskin kertoo että 400 bar paine-ero ei kykene kiihdyttämään vettä edes äänen nopeuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos nettiin on luottaminen, koko hoito on ohi sekunnin murto-osassa. Kaikki keskustelu aiheesta on hypoteettista, ja asiaa pitäisi tarkastella suurnopeuskameralla.

        Tavallisia kameroita siellä lienee ollut plus matkustajien puhelimet. Selviääköhän muistikortti tuollaisessa tuhossa?


      • Anonyymi

        Tuo lämpötila vaatii hieman lisäselitystä.

        Yleensä kaikki kaasut ovat tavattoman jyviä eristeitä, koska konduktio harvassa molekyylitiheydessä on jyvin hidasta, ja säteilylämmön siirtyminen vielä roimasti surkeampaa.
        Kiinteään pintaan kaasun lämpöä siirtyy vain ohuen kerroksen osalta, ja lämpötilaeron tasaantuminen on säälittävän hidasta.

        Jokainen voi tuntea tuon saunassa, lämpö voi olla 120 C, mutta vesi ihon pinnalla ei läheskään kiehu, ja kun itse tehostatte lämmön siirtymistä vaikka puhaltamalla, eron kyllä huomaa.
        Toinen esimerkki auton sylinterin palotila, jossa palamislämpötila on ~3000 C, ja paisunnan jälkeenkin vielä yli 1000 C, eli koko pakosarja tulipunaisena, niin alumiinimännät toimii vaan moitteetta (no ehkä joskus ei).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tavallisia kameroita siellä lienee ollut plus matkustajien puhelimet. Selviääköhän muistikortti tuollaisessa tuhossa?

        Soita ja kysy, mitä muistikortille kuuluu.


      • Anonyymi

        Jos kokoon puristuvan ilman paine ei koskaan ylittäisi ulkoista hydrostaattista painetta, ei sisään virtaava vesi hidastaisi koskaan vauhtiaan, koska hidastavaa voimaa ei olisi. Näin vauhtiin päässeen veden perässä tulisi helposti lisää vettä, koska sitä ei mikään olisi estämässä. Todellisuudessa et voi ahtaa romahtaneen sukellusveneen sisään enempää vettä kuin romahtanut tilavuus on, etkä edes sen vertaa. Joten sisäänvirtaus todellisuudessa kyllä pysähtyy, ja sen saa aikaan hidastava paine-ero paljon lyhyemmällä matkalla kuin millä maksimi sisäänvirtaus vauhti saatiin aikaan. Mikä edellyttää sisäisen paineen olevan silloin suurempi kuin ulkoinen paine. Käytännössä ilman paine on maksimissaan selvästi yli 80 MPA 4 km syvyydessä.


    • Anonyymi

      Tuolla videolla komposiittirunko menee kasaa kuin haitari
      https://youtu.be/XfT310UM_BQ?t=292
      Tuolla tavalla ehkä ikkunakin lentää helpommin päätyjen massa jatkaessa liikettä tasapainotilan ohi.

      • Anonyymi

        Ajattelet asiaa hitaana tapahtumana maan pinnalla omien kokemustesi mukaan.

        Ei se iso ikkuna mihinkään lennä paineistettua vettä vastaan. Ei ole mitään voimaa, joka saisi sen kiihtymään.

        Kaikki voimat vaikuttavat sisälle päin joka suunnalta, joten mitään haitaria ei synny.

        Et ole koskaan nähnyt ison epämääräisen kappaleen sisälle päin tapahtuvaa räjähdystä, joten et pysty kuvittelemaan tapahtumaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajattelet asiaa hitaana tapahtumana maan pinnalla omien kokemustesi mukaan.

        Ei se iso ikkuna mihinkään lennä paineistettua vettä vastaan. Ei ole mitään voimaa, joka saisi sen kiihtymään.

        Kaikki voimat vaikuttavat sisälle päin joka suunnalta, joten mitään haitaria ei synny.

        Et ole koskaan nähnyt ison epämääräisen kappaleen sisälle päin tapahtuvaa räjähdystä, joten et pysty kuvittelemaan tapahtumaa.

        Päädyt ovat massiivisemmat kuin hiilikuituputki.
        Ehkäpä putki meneekin kasaan ennen kuin päädyt ehtivät juurikaan liikkua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päädyt ovat massiivisemmat kuin hiilikuituputki.
        Ehkäpä putki meneekin kasaan ennen kuin päädyt ehtivät juurikaan liikkua.

        Voihan ne päädyt puristaa sen hiilikuituputken haitariksi niinkuin soitettaisiin Säkkijärven polkkaa.
        Sitten ikkuna pulpahtaa pihalle niinkuin joku varoventtiili.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan ne päädyt puristaa sen hiilikuituputken haitariksi niinkuin soitettaisiin Säkkijärven polkkaa.
        Sitten ikkuna pulpahtaa pihalle niinkuin joku varoventtiili.

        Opettele fysiikan perusteet.

        Putken sivuilta vaikuttava voima on yli tuplasti suurempi kuin päistä vaikuttava voima.

        Piirrä kuva ja arvioi poikkipinta-aloja.

        Painelaskuissa kaikki on aina kiinni pinta-aloista.

        Heti kun putki alkaa vähänkin litistymään sivuilta päin, niin sen poikkipinta-ala (ja tietysti voima) alkaa kasvamaan voimakkaasti ja on lopussa n. 50 % suurempi kuin alussa. Erittäin voimaasssa jännitystilassa oleva putki hajoaa kappaleiksi ja paineistettu (n. 10 l) ilma leviää sadoista raoista eri puolille vettä. Kaikki tapahtuu nopeasti. Ei painava ikkuna ehdi liikahtaa juuri mihinkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opettele fysiikan perusteet.

        Putken sivuilta vaikuttava voima on yli tuplasti suurempi kuin päistä vaikuttava voima.

        Piirrä kuva ja arvioi poikkipinta-aloja.

        Painelaskuissa kaikki on aina kiinni pinta-aloista.

        Heti kun putki alkaa vähänkin litistymään sivuilta päin, niin sen poikkipinta-ala (ja tietysti voima) alkaa kasvamaan voimakkaasti ja on lopussa n. 50 % suurempi kuin alussa. Erittäin voimaasssa jännitystilassa oleva putki hajoaa kappaleiksi ja paineistettu (n. 10 l) ilma leviää sadoista raoista eri puolille vettä. Kaikki tapahtuu nopeasti. Ei painava ikkuna ehdi liikahtaa juuri mihinkään.

        Olitko ihan oikeasti suunnittelemassa kyseistä sukellusvenettä vai oletko vasta aloittamassa jotain omaa hiilikuituprojektia?
        Onko fysiikan perusteet jo selvillä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opettele fysiikan perusteet.

        Putken sivuilta vaikuttava voima on yli tuplasti suurempi kuin päistä vaikuttava voima.

        Piirrä kuva ja arvioi poikkipinta-aloja.

        Painelaskuissa kaikki on aina kiinni pinta-aloista.

        Heti kun putki alkaa vähänkin litistymään sivuilta päin, niin sen poikkipinta-ala (ja tietysti voima) alkaa kasvamaan voimakkaasti ja on lopussa n. 50 % suurempi kuin alussa. Erittäin voimaasssa jännitystilassa oleva putki hajoaa kappaleiksi ja paineistettu (n. 10 l) ilma leviää sadoista raoista eri puolille vettä. Kaikki tapahtuu nopeasti. Ei painava ikkuna ehdi liikahtaa juuri mihinkään.

        Kyseessä se että putkea puristetaan kasaan sekä päistä että sivuista.

        Pinta-ala kertaa voima.

        Alusta voisi verrata kananmunaan, joka ei ole täysin symmetrinen. Pieni lapsikin saa puristettua kananmunan rikki "vaakasuuntaa", sen sijaan "pystysuuntaan" asia ei tahdo onnistua millään. Kananmunan rakenne ei ole tasainen.

        Keskimääräinen kuormitus munien rikkoutumiseen on pystyasennossa reilu 20 kiloa., vaaka-asennossa tarvittava kuormitus on lähes tuplat. Munat ovat litteämpiä kyljellään, mikä mahdollistaa suuremman osan kosketuksiin kuoren kanssa, mikä auttaa jakamaan voiman suuremmalle alueelle.

        Jos alus ei kestä puristusta molempiin, siis kaikkiin, suuntiin, se hajoaa. Aivan kuin hiilikuitualus olisi käyttäytynyt käänteisen kananmunan tavoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessä se että putkea puristetaan kasaan sekä päistä että sivuista.

        Pinta-ala kertaa voima.

        Alusta voisi verrata kananmunaan, joka ei ole täysin symmetrinen. Pieni lapsikin saa puristettua kananmunan rikki "vaakasuuntaa", sen sijaan "pystysuuntaan" asia ei tahdo onnistua millään. Kananmunan rakenne ei ole tasainen.

        Keskimääräinen kuormitus munien rikkoutumiseen on pystyasennossa reilu 20 kiloa., vaaka-asennossa tarvittava kuormitus on lähes tuplat. Munat ovat litteämpiä kyljellään, mikä mahdollistaa suuremman osan kosketuksiin kuoren kanssa, mikä auttaa jakamaan voiman suuremmalle alueelle.

        Jos alus ei kestä puristusta molempiin, siis kaikkiin, suuntiin, se hajoaa. Aivan kuin hiilikuitualus olisi käyttäytynyt käänteisen kananmunan tavoin.

        Kun vielä tietää että hiilikuidusta tehty seinä läpäisee vettä niinkuin siivilä, niin sen ulko- ja sisäpuolelle ei synny paine-eroa.


    • Anonyymi

      *snap* *pop* r.i.p.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe