Huvittaa kun menen ison "kaupan" verkkosivuille ja siellä myydään sähköjohtoja, liittimia, 12/24V laitteita. Valikoista puuttuu esim 4mm2, 6mm2 kytkentäkaapelit kokonaan. Tärkeitä kokoja eikä jännite laske.
Sitten kun menen ebayhin niin saksalainen kauppias listaa kaikkia kokojan, on suojakuorella on silikonipäällysteellä taipuisia, luetelleen johtimen kuparin koostumus.
Suomalaisten kauppojen valikoimien puutteet, kaapelit, liittimet, muut
9
362
Vastaukset
- Anonyymi
Mene pieneen kauppaan sisälle voit saada palvelua. Sitä ei verkkokaupasta tai isosta kaupasta saa.
- Anonyymi
Sattui sopivasti, niin pitänee kommentoida. Olisin tarvinnut vedenpitävät liittimet 2-napaiselle, 2,5 mm2 johdolle Ei löytynyt Motonetistä kuin 1,5 mm2 sopivia. Eikä löydy pikkukaupungista näköjään muualtakaan.
- Anonyymi
Tarvitset mielestäsi sellaisia tuotteita joita ei Suomessa juuri kukaan tarvitse ja siksi niitä ei juurikaan kukaan myy.
- Anonyymi
Jos autosähköhommia tekee, niin paksummille piuhoille ja liittimille on usein tarvetta. Toki tarve on pienentynyt vähävirtaisten ledien myötä.
Helppo laskeakin:
Auton.fi sivulta kopioitua
Kaapelin mitoitus, johdon paksuus, 6-24V järjestelmät
Kaapelin paksuuden voit laskea kätevästi alla olevalla kaavalla. Virran ampeereina (A) saat jakamalla laitteen vaatiman tehon (W) järjestelmän jännitteellä (U/V). Sulakkeeksi kannattaa valita vähintään kulutusta (A) seuraava suurempi saatavilla oleva koko.
(Virta ampeereina (A) X Matka metreinä) / 16 = Tarvittu kaapelin paksuus mm2
Jännitehäviöiden minimoimiseksi kannattaa käyttää seuraavaa suurempaa saatavilla olevaa kaapelikokoa, vältä myös turhia liitoksia ja tee liitokset muutenkin huolella. Virtakaapelin (+) ja maakaapelin (-) paksuus lasketaan samalla tavalla.
Esim.
(10A X 2,5m) / 16 = 1,56 mm2
Valitse seuraava suurempi kaapelikoko 2,5 mm2 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos autosähköhommia tekee, niin paksummille piuhoille ja liittimille on usein tarvetta. Toki tarve on pienentynyt vähävirtaisten ledien myötä.
Helppo laskeakin:
Auton.fi sivulta kopioitua
Kaapelin mitoitus, johdon paksuus, 6-24V järjestelmät
Kaapelin paksuuden voit laskea kätevästi alla olevalla kaavalla. Virran ampeereina (A) saat jakamalla laitteen vaatiman tehon (W) järjestelmän jännitteellä (U/V). Sulakkeeksi kannattaa valita vähintään kulutusta (A) seuraava suurempi saatavilla oleva koko.
(Virta ampeereina (A) X Matka metreinä) / 16 = Tarvittu kaapelin paksuus mm2
Jännitehäviöiden minimoimiseksi kannattaa käyttää seuraavaa suurempaa saatavilla olevaa kaapelikokoa, vältä myös turhia liitoksia ja tee liitokset muutenkin huolella. Virtakaapelin ( ) ja maakaapelin (-) paksuus lasketaan samalla tavalla.
Esim.
(10A X 2,5m) / 16 = 1,56 mm2
Valitse seuraava suurempi kaapelikoko 2,5 mm2Liitoksissa kannattaa käyttää sokeripaloja ja unohtaa kaikki muut rimpulaliittimet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liitoksissa kannattaa käyttää sokeripaloja ja unohtaa kaikki muut rimpulaliittimet.
Kun vielä kerrot mistä löytyy vedenpitävä sokeripalaliitin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun vielä kerrot mistä löytyy vedenpitävä sokeripalaliitin.
Sukka päälle niin siinä se on .. helppoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sukka päälle niin siinä se on .. helppoa.
Heh. Kutistesukka sokeripalan päälle, älä nyt viitsi...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni821269Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2021057Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä611010Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais12969Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä103943Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ143921Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi68846Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍119771- 77695
Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t121694