ilmastointi!?

peetu

autona V70-98 ja automaatti-ilmastointi.. tänään kun oli lämmin päivä ja ois tarvinnut ilmastointia niin eipä tullut "kylmää" niinkuin ois pitänyt!? olen ostanut auton hiljattain ja nyt oli ensimmäinen kerta kun ois tosissaan tarvinnut! mikähän vikana!? ja minkälainen homma laittaa kuntoon/ kustannukset? kiitos kaikille asiallista neuvoista! :)

34

10723

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei selvänäkijä

      Parasta kun viet autosi korjaamolle molle ja he katsovat mikä on vikana.
      Kenties tarvii uusia aineita koneistoon,mutta vaikea on sanoa ammattilaisenkaan mitään näkemättä ja tutkimatta. Siis molle molle.

    • v70 2,4T

      Toivottavasti ei ole vuotoa kennossa. Siitä tulee kallis remppa. Muutenkin ilmastointilaitteiden huollattaminen on kohtuullisen arvokasta puuhaa. Ihan käyttövinkkinä, että talvisinkin laitetta pitäisi käyttää kuukausittain. Parasta olisi, jos voisi ajaa lämpimään parkkihalliin ja siellä laittaa ilmastoinnin täysillä kylmälle ja jonkin aikaa antaa puhaltaa kylmää. Jos laite on kuukausia käymättä, vaarana on juuri tuollainen vioittuminen. Tämä vinkki on tuulilasi-lehdestä, ei siis mikään "niksipirkka"-juttu.

      • ?????

        Itselläni on ilmastointi koko ajan automaatilla kesät talvet. Eikä mitään ongelmia ole. Miksi se pitäisi olla muussa asennossa kuin automaatilla??

        En ymmärrä sitä, että jos on AUTOMAATTINEN ilmastointi niin sitä pitää mennä koko ajan räpläämään.


      • v70 2,4T
        ????? kirjoitti:

        Itselläni on ilmastointi koko ajan automaatilla kesät talvet. Eikä mitään ongelmia ole. Miksi se pitäisi olla muussa asennossa kuin automaatilla??

        En ymmärrä sitä, että jos on AUTOMAATTINEN ilmastointi niin sitä pitää mennä koko ajan räpläämään.

        Tieto lisää tuskaa...
        Eli, jos nyt ymmärrät niin elämäsi on hieman hankalampaa, jos haluat varmistaa ilmastoinnin toimivuuden.
        Ilmastointilaite toimiessaan lisää polttoaineen kulutusta ja siksi jotkut pitää laitetta off-asennossa mahdollisesti pitkiäkin jaksoja. Vaikka pidät laitetta aina auto-asennossa, ei ole varmaa että laite oikeasti pyörittää nesteitä sisällään. Yleensä laitteissa on pakkasraja, eli ne ei pakkasella käynnisty vaikka automaatti-asennossa ovat. Eli pakkastalven aikana ilmastointilaite ei ehkä käy ollenkaan. Tästä seuraa se, että laitteen eristeet kuivuvat ajan myötä ja päästävät nesteen kaasuuntumaan laitteesta ulos ja kas, ilmastointi ei kevään ensilämmoillä toimi.


      • ?????
        v70 2,4T kirjoitti:

        Tieto lisää tuskaa...
        Eli, jos nyt ymmärrät niin elämäsi on hieman hankalampaa, jos haluat varmistaa ilmastoinnin toimivuuden.
        Ilmastointilaite toimiessaan lisää polttoaineen kulutusta ja siksi jotkut pitää laitetta off-asennossa mahdollisesti pitkiäkin jaksoja. Vaikka pidät laitetta aina auto-asennossa, ei ole varmaa että laite oikeasti pyörittää nesteitä sisällään. Yleensä laitteissa on pakkasraja, eli ne ei pakkasella käynnisty vaikka automaatti-asennossa ovat. Eli pakkastalven aikana ilmastointilaite ei ehkä käy ollenkaan. Tästä seuraa se, että laitteen eristeet kuivuvat ajan myötä ja päästävät nesteen kaasuuntumaan laitteesta ulos ja kas, ilmastointi ei kevään ensilämmoillä toimi.

        Ilmastointilaite on aina auto-asennossa. TIEDÄN sen lisäävän kulutusta. kulutuksen lisäys vaan on niin minimaalista. TIEDÄN ettei se toimi pakkasella. Auton ollessa sisätiloissa talvella se toimii aina edes vähän. Miksi pitäisi räplätä päälle ja pois kaikenaikaa kun se ei tuo mainittavia säästöjä?. AUTO-asennossa ollessa se toimii aina kun se lämpötilan puolesta on mahdollista. Ja kun ei toimi silti tulee talvella lämmintä. Miksi siis räplätä turhan takia? muutaman centin säästökö teillä on mielessä?--------------Mitä tästä opit? tieto ei lisännyt tuskaani.

        Lukemalla tämän viestini huomaat, että sinun viestisi ei sisältänyt mitään minua mullistavaa tietoa mitä en olisi ennestään tiennyt. Sorry vaan, mutta muutaman centin säästö on surkea syy pitää hyvää laitetta OFF-asennossa.

        Hyvää kesää sinullekkin :-)


      • miki
        ????? kirjoitti:

        Ilmastointilaite on aina auto-asennossa. TIEDÄN sen lisäävän kulutusta. kulutuksen lisäys vaan on niin minimaalista. TIEDÄN ettei se toimi pakkasella. Auton ollessa sisätiloissa talvella se toimii aina edes vähän. Miksi pitäisi räplätä päälle ja pois kaikenaikaa kun se ei tuo mainittavia säästöjä?. AUTO-asennossa ollessa se toimii aina kun se lämpötilan puolesta on mahdollista. Ja kun ei toimi silti tulee talvella lämmintä. Miksi siis räplätä turhan takia? muutaman centin säästökö teillä on mielessä?--------------Mitä tästä opit? tieto ei lisännyt tuskaani.

        Lukemalla tämän viestini huomaat, että sinun viestisi ei sisältänyt mitään minua mullistavaa tietoa mitä en olisi ennestään tiennyt. Sorry vaan, mutta muutaman centin säästö on surkea syy pitää hyvää laitetta OFF-asennossa.

        Hyvää kesää sinullekkin :-)

        Eipä se automaatti ilmastointikaan heitä kompuraa päälle ellei sen tarvitse jäähdyttää autosi sisätilaa.. Joudut siis TALVELLAKIN vääntämään sen lämpötilanupin niin kylmälle että kompura käynnistyy. Takaan että autotallista kun käynnistät pirssin ja jos säätimessä lukee 22 astetta Celciusta, niin kompura ei inahdakkaan.

        Siitä olen kyllä samaa mieltä että automaatti ilmastointia on turha naputella pois päältä...

        Manuaali-ilmastoinnillakin varustetun auton omistaneena ymmärrän kyllä niitäkin jotka kytkevät sen pois päältä kokonaan. Manuskassa ja automaatissa kun tuntuu olevan se ero, että manuaali-ilmastoinnissa kompuran käynnistyminen ajossa aiheuttaa reippaasti isomman nyykähdyksen kuin automaatti-ilmastoinnilla varustetussa autossa. Joten ainakin itse kytkin sen pois päältä kokonaan kun sille ei ollut tarvetta.. ja muistin aina sopivan paikan tullen myös käyttää sitä talvisinkin (parkkihalleissa tms.)


      • v70 2,4T
        ????? kirjoitti:

        Ilmastointilaite on aina auto-asennossa. TIEDÄN sen lisäävän kulutusta. kulutuksen lisäys vaan on niin minimaalista. TIEDÄN ettei se toimi pakkasella. Auton ollessa sisätiloissa talvella se toimii aina edes vähän. Miksi pitäisi räplätä päälle ja pois kaikenaikaa kun se ei tuo mainittavia säästöjä?. AUTO-asennossa ollessa se toimii aina kun se lämpötilan puolesta on mahdollista. Ja kun ei toimi silti tulee talvella lämmintä. Miksi siis räplätä turhan takia? muutaman centin säästökö teillä on mielessä?--------------Mitä tästä opit? tieto ei lisännyt tuskaani.

        Lukemalla tämän viestini huomaat, että sinun viestisi ei sisältänyt mitään minua mullistavaa tietoa mitä en olisi ennestään tiennyt. Sorry vaan, mutta muutaman centin säästö on surkea syy pitää hyvää laitetta OFF-asennossa.

        Hyvää kesää sinullekkin :-)

        Tarkennuksena alkuperäiseen sanomaani, että jos haluat varmistaa ilmastointilaitteen kunnossapysymisen, niin on kuukausittain saatava nesteet kennossa liikkeelle. Tämä ei välttämättä onnistu, jos et pakkasilmalla mene lämpimään parkkihalliin ja KÄSIN säädä lämpötilaa täysin kylmälle ja anna hetken puhaltaa kylmää. Parkkihallit ovat harvoin niin lämpimiä, että auto-asennon esim. 22 astetta aiheuttaisi kompuran käynnistymisen.
        Jos siis haluat varmistaa ilmastointilaitteesi toimivuuden, edellämainittu KÄSIN säädön tarve todennäköisesti lisää tuskaasi, kun auto-ilmastointiakin joudut KÄSIN räpläämään.


      • v70
        v70 2,4T kirjoitti:

        Tarkennuksena alkuperäiseen sanomaani, että jos haluat varmistaa ilmastointilaitteen kunnossapysymisen, niin on kuukausittain saatava nesteet kennossa liikkeelle. Tämä ei välttämättä onnistu, jos et pakkasilmalla mene lämpimään parkkihalliin ja KÄSIN säädä lämpötilaa täysin kylmälle ja anna hetken puhaltaa kylmää. Parkkihallit ovat harvoin niin lämpimiä, että auto-asennon esim. 22 astetta aiheuttaisi kompuran käynnistymisen.
        Jos siis haluat varmistaa ilmastointilaitteesi toimivuuden, edellämainittu KÄSIN säädön tarve todennäköisesti lisää tuskaasi, kun auto-ilmastointiakin joudut KÄSIN räpläämään.

        Eikö Volvon automaattinen ilmastointi toimi auto-asennossa myös talvella? Huurteenpoistotoiminto kuivaa talvella autossa kiertävää ilmaa, vaikka ulkolämpötila olisikin alhainen jäähdytystarvetta ajatellen. Jos sinne lämpimään autosuojaan ajetaan puolestaan kompressorin jäähdytyskäynnistämistä varten, niin varmaankin kannattaa ensin ajaa täydellä lämmöllä pirtti kuumaksi ja sitten vasta lähteä jäähdyttämään.

        -> kaikki säätimet auto-asentoon kesät talvet, niin ei ole murheita ilmastoinnin vuotojen kanssa.


      • v702,4T
        v70 kirjoitti:

        Eikö Volvon automaattinen ilmastointi toimi auto-asennossa myös talvella? Huurteenpoistotoiminto kuivaa talvella autossa kiertävää ilmaa, vaikka ulkolämpötila olisikin alhainen jäähdytystarvetta ajatellen. Jos sinne lämpimään autosuojaan ajetaan puolestaan kompressorin jäähdytyskäynnistämistä varten, niin varmaankin kannattaa ensin ajaa täydellä lämmöllä pirtti kuumaksi ja sitten vasta lähteä jäähdyttämään.

        -> kaikki säätimet auto-asentoon kesät talvet, niin ei ole murheita ilmastoinnin vuotojen kanssa.

        Noin minä tuon olen sisäistänyt. Mutta... toisaalta, eikö huurteenpoisto-toiminto ole erikseen napin takana, eli silloin ei olla auto-asennossa, vaan puhallin työntää täysillä ilmaa vain tuulilasiin. Harmittaa, kun ei ohjekirjat tai muut meteriaalit anna selkeää vastausta tuosta kompuran käymisestä. Osaisikohan huolto antaa vastauksen? On kyllä mennyt usko siihen porukkaan. Ne ei oikein osaa muuta sanoa kuin sen mitä pääte ruudulle kirjoittaa.


      • Esra
        v70 kirjoitti:

        Eikö Volvon automaattinen ilmastointi toimi auto-asennossa myös talvella? Huurteenpoistotoiminto kuivaa talvella autossa kiertävää ilmaa, vaikka ulkolämpötila olisikin alhainen jäähdytystarvetta ajatellen. Jos sinne lämpimään autosuojaan ajetaan puolestaan kompressorin jäähdytyskäynnistämistä varten, niin varmaankin kannattaa ensin ajaa täydellä lämmöllä pirtti kuumaksi ja sitten vasta lähteä jäähdyttämään.

        -> kaikki säätimet auto-asentoon kesät talvet, niin ei ole murheita ilmastoinnin vuotojen kanssa.

        Jos ilmastointi-sanalla ymmärretään siedettävän lämpötilan ylläpitoa, niin kyllä se silloin toimii talvellakin. Silloinhan ei tarvita muuta kuin ilman otto ulkoa ja sen sisäänvirtauskanavassa lämmitys. Kosteutta ei pakkasilmassa ole niin paljoa, että sitä olisi mielekästä siitä poistaakaan. (Auto-järjestelmät eivät siihen pystykään.) Sen sijaan, jos pidetään sisäkierto päällä, pitäisi ryhtyä kiireen vilkkaa poistamaan sitä kosteutta. Tähän ei kyllä auton laitteisto rakenteensa puolesta pysty, vedenpoistoröörikin jäätyisi hetkessä umpeen ja tulisi vesivahinko.

        Jos ilmastoinnilla halutaan ymmärtää, että pyöriikö kompressori, niin ei pyöri kompressori, kun ulkolämpötila on pakkasen puolella.

        Ilman kuivaaminen toimii vain, jos kompressori pyörii.

        Sanonta, että huurteenpoistotoiminto kuivaa talvella autossa kiertävää ilmaa ei pidä paikkaansa. Autossahan ei kierrä ilmaa, vaan ulkoa otetaan raikasta ja kuivaa pakkasilmaa, jota lämmitetään ja puhalletaan tuulilasille. Autossa sisällä oleva ilma puhaltuu ulos, siis se kostunut ilma, eikä sitä sen takia tarvitsekaan ruveta kuivaamaan! Se on huurteenpoistotoiminto pakkasella.

        Onko autossa sisällä lämmin vai kylmä, kun kompressoria yrittää saada talvella jossain hallissa käyntiin, sillä on vain vähäinen merkitys. Se vähäinenkin merkitys ilmenee vain, jos ilman sisäkierto on laitettu päälle niin että höyrystinkenno lämpenee. Kylmäainepönttöhän on moottoritilan etuosassa kompressorin lähellä. Sitä pönttöä pitäisi lämmittää, jotta putkiston paine nousisi ja siten pressostaatti kytkisi kompressorin päälle.


    • Pressostaatti

      Jos se on autoliikkeestä ostettu, siinähän on takuu.

    • MINÄ

      AINET KARANUT,MELKEIN 99%.NÄYTÄ JOLLEKI KYLMÄKONEEN ASENTAJALLE.ENSI KANNATA PISTA TYPPI NOIN 15 bari (KOEPAINET),JA KATSO KYLMÄAINEMITTARISTA RUPEKO VIISARI PYSYMÄ PAIKALLE.JOS PYSY EIKUN TÄYTTÄ.TÄYTÖ MÄÄRÄ 0,750 gr ,KYLMÄAINE R 134A.KOKKEILE ENSI TÄYTTÄ JA KATSO MITET TOIMI.

      • Pressostaatti

        Taitaa kuitenkin se kylmäainemäärä olla 750 g!


      • v70
        Pressostaatti kirjoitti:

        Taitaa kuitenkin se kylmäainemäärä olla 750 g!

        Volvon ECC-lämmitys- ja tuuletuslaitteella säädellään myös ilmastointia automaattisesti, ja sitä käytetään vain sen verran kuin matkustamon jäähdyttäminen ja riittävä kosteudenpoisto tuloilmasta edellyttävät. Näin säästetään polttonestettä enemmän kuin perinteisellä järjestelmällä, jossa ilmastointi jäähdyttää ilman aina juuri nollarajan yläpuolelle.

        Ilmastointilaitteen kosteudenpoistokyky perustuu järjestelmään kuuluvaan ilmankuivaimeen. Pitkällä matkalla ilmastointilaite saattaa kuivattaa jopa limakalvot.

        Vinkki: Vilustumisen estämiseksi kannattaa kesäkuumalla auton sisälämpötila nostaa ennen matkan päättymistä lähelle ulkolämpötilaa, jolloin vilustumisen vaara on paljon vähäisempi.


      • Esra
        v70 kirjoitti:

        Volvon ECC-lämmitys- ja tuuletuslaitteella säädellään myös ilmastointia automaattisesti, ja sitä käytetään vain sen verran kuin matkustamon jäähdyttäminen ja riittävä kosteudenpoisto tuloilmasta edellyttävät. Näin säästetään polttonestettä enemmän kuin perinteisellä järjestelmällä, jossa ilmastointi jäähdyttää ilman aina juuri nollarajan yläpuolelle.

        Ilmastointilaitteen kosteudenpoistokyky perustuu järjestelmään kuuluvaan ilmankuivaimeen. Pitkällä matkalla ilmastointilaite saattaa kuivattaa jopa limakalvot.

        Vinkki: Vilustumisen estämiseksi kannattaa kesäkuumalla auton sisälämpötila nostaa ennen matkan päättymistä lähelle ulkolämpötilaa, jolloin vilustumisen vaara on paljon vähäisempi.

        Pikkuisen nyt kyllä kaipaa oikaisua:

        Kompressorin käyntiä ohjaa (jos AC on ON-asennossa) matalapaineputkessa oleva painekatkaisin eli pressostaatti, joka siis pitää höyrystimeltä palaavan putken painetta hystereesinsä puitteissa vakiona. Se tarkoittaa sitä, että höyrystin (lämppärissä oleva jäähdytyskenno) on kutakuinkin vakiolämpötilaisena, noin 3 astetta. Jos lämpötila olisi alhaisempi eli pressostaatin painerajat alhaisemmat, kennohan jäätyisi umpijäähän ja ilman läpimeno matkustamoon loppuisi.

        Toisin sanoen systeemi ei piittaa yhtään mitään siitä, tarvitaanko jäähdytystä tai kosteudenpoistoa! Sellaiset väitteet ovat täyttä hölynpölyä, jota asiantuntemattomat automyyjät ja Golf-Volvo-Viesti-mainoslehti kyllä syytävät.

        ECC eroaa manuaalista vain siinä, että lämmityksen säätöläpät kääntyilevät automaattisesti. AC-napin ollessa ON-asennossa ulkoilma siis ensin jäähdytetään ja sitten lämmitetään halutuksi.

        Ilmankuivaimesta puhuminen on nyt kyllä harhaanjohtavaa. Ilmastointiputken välissähän on kylmäainesäiliö, jonka yhteydessä on kuivain, se poistaa veden kylmäaineesta, ei tuloilmasta!

        Höyrystin, joka siis jäähdyttää tuloilman, jos tuloilma on yli 3 asteista että pressostaatti käynnistäisi kompressorin, kyllä tietysti kuivattaa tuloilmaa, koska ilman kosteus tiivistyy sen pintaan ja valuu auton alle. Mitään tuloilman kuivumista eli kosteuden poistoa ei tapahdu, jos ulkoilman kastepiste on jo valmiiksi alle 3 astetta. Siis mitään "järjestelmään kuuluvaa ilmankuivainta" ei ole olemassa.


      • v70
        Esra kirjoitti:

        Pikkuisen nyt kyllä kaipaa oikaisua:

        Kompressorin käyntiä ohjaa (jos AC on ON-asennossa) matalapaineputkessa oleva painekatkaisin eli pressostaatti, joka siis pitää höyrystimeltä palaavan putken painetta hystereesinsä puitteissa vakiona. Se tarkoittaa sitä, että höyrystin (lämppärissä oleva jäähdytyskenno) on kutakuinkin vakiolämpötilaisena, noin 3 astetta. Jos lämpötila olisi alhaisempi eli pressostaatin painerajat alhaisemmat, kennohan jäätyisi umpijäähän ja ilman läpimeno matkustamoon loppuisi.

        Toisin sanoen systeemi ei piittaa yhtään mitään siitä, tarvitaanko jäähdytystä tai kosteudenpoistoa! Sellaiset väitteet ovat täyttä hölynpölyä, jota asiantuntemattomat automyyjät ja Golf-Volvo-Viesti-mainoslehti kyllä syytävät.

        ECC eroaa manuaalista vain siinä, että lämmityksen säätöläpät kääntyilevät automaattisesti. AC-napin ollessa ON-asennossa ulkoilma siis ensin jäähdytetään ja sitten lämmitetään halutuksi.

        Ilmankuivaimesta puhuminen on nyt kyllä harhaanjohtavaa. Ilmastointiputken välissähän on kylmäainesäiliö, jonka yhteydessä on kuivain, se poistaa veden kylmäaineesta, ei tuloilmasta!

        Höyrystin, joka siis jäähdyttää tuloilman, jos tuloilma on yli 3 asteista että pressostaatti käynnistäisi kompressorin, kyllä tietysti kuivattaa tuloilmaa, koska ilman kosteus tiivistyy sen pintaan ja valuu auton alle. Mitään tuloilman kuivumista eli kosteuden poistoa ei tapahdu, jos ulkoilman kastepiste on jo valmiiksi alle 3 astetta. Siis mitään "järjestelmään kuuluvaa ilmankuivainta" ei ole olemassa.

        Väite 1.
        Edellisen kirjoittaja sanoo: "Toisin sanoen systeemi ei piittaa yhtään mitään siitä, tarvitaanko jäähdytystä tai kosteudenpoistoa!"

        Volvon ECC-manuaali sanoo: "Ilmastointi toimii lämpötilaan n. 0°C saakka. Kun valitaan huurteenpoisto, ilmastointia säädellään niin, että ilman kosteudenpoisto on suurimmillaan."


        Väite 2.
        Edellisen kirjoittaja sanoo: "ECC eroaa manuaalista vain siinä, että lämmityksen säätöläpät kääntyilevät automaattisesti. AC-napin ollessa ON-asennossa ulkoilma siis ensin jäähdytetään ja sitten lämmitetään halutuksi."

        Volvon ECC-manuaali sanoo: "ECC-lämmitys- ja tuuletuslaitteella säädellään myös ilmastointia automaattisesti, ja sitä käytetään vain sen verran kuin matkustamon jäähdyttäminen ja riittävä kosteudenpoisto tuloilmasta edellyttävät. Näin säästetään polttonestettä enemmän kuin perinteisellä järjestelmällä, jossa ilmastointi jäähdyttää ilman aina juuri nollarajan yläpuolelle."


      • miki
        v70 kirjoitti:

        Väite 1.
        Edellisen kirjoittaja sanoo: "Toisin sanoen systeemi ei piittaa yhtään mitään siitä, tarvitaanko jäähdytystä tai kosteudenpoistoa!"

        Volvon ECC-manuaali sanoo: "Ilmastointi toimii lämpötilaan n. 0°C saakka. Kun valitaan huurteenpoisto, ilmastointia säädellään niin, että ilman kosteudenpoisto on suurimmillaan."


        Väite 2.
        Edellisen kirjoittaja sanoo: "ECC eroaa manuaalista vain siinä, että lämmityksen säätöläpät kääntyilevät automaattisesti. AC-napin ollessa ON-asennossa ulkoilma siis ensin jäähdytetään ja sitten lämmitetään halutuksi."

        Volvon ECC-manuaali sanoo: "ECC-lämmitys- ja tuuletuslaitteella säädellään myös ilmastointia automaattisesti, ja sitä käytetään vain sen verran kuin matkustamon jäähdyttäminen ja riittävä kosteudenpoisto tuloilmasta edellyttävät. Näin säästetään polttonestettä enemmän kuin perinteisellä järjestelmällä, jossa ilmastointi jäähdyttää ilman aina juuri nollarajan yläpuolelle."

        Manuaali-ilmastointi EI ota kantaa jäähdytyksen tarpeeseen tai kosteuden poistoon. Se on aina täysillä kuten tuossa jo aiemmin mainittiinkin. ECC eli automaatti-ilmastointi taas ohjaa kompuraa sen mukaan paljonko kylmää tarvitaan - aivan kuten kirjoititkin. Noissa järjestelmissä on siis selkeä ero. Ja sen tosiaan huomaa myös ajossa, AC nykii selkeästi&säännöllisesti kompuran kytkemisten mukaan ja ECC on paljon huomaamattomampi.

        Mitään erityistä ilman kuivaajaa tuossa ei kyllä ole, vaan ilman kuivuminen perustuu tuloilman kosteuden tiivistymiseen ilmastoinnin kennoon. Jota toki hyödynnetään sitten tuossa ECC:n huurteenpoisto toiminnossa ajamalla kompura täysille ja jäähdytyskenno niin kylmäksi kuin vain mahdollista - silloinhan se kerää max määrän kosteutta pois tuloilmasta. Mutta tuolla ei sitten tosiaan kylmemmillä keleillä ole hevonhumpankaan merkitystä... kun liikutaan nollan lähellä niin ilmastointi ei sitä kosteutta saa siitä tuloilmasta pois juuri yhtään. Ja kun pakkasen puolelle mennään, niin ulkoilmahan on muutenkin sitten jo niin kuivaa, ettei minkäänmoista kuivatustoimintoa edes tarvita.

        Tuo huurteenpoistonappula on kyllä kätevä tapa ohjata talvella ilmastoinnin kompura päälle esim. parkkihallista lähteissä tms tilanteessa. Vaikka säätimet osoittaisivat sen 22 astetta, niin tuo toimintohan ajaa kompuran täysille... eipä ole muuten tullut aikaisemmin mieleenkään :)


      • v70
        miki kirjoitti:

        Manuaali-ilmastointi EI ota kantaa jäähdytyksen tarpeeseen tai kosteuden poistoon. Se on aina täysillä kuten tuossa jo aiemmin mainittiinkin. ECC eli automaatti-ilmastointi taas ohjaa kompuraa sen mukaan paljonko kylmää tarvitaan - aivan kuten kirjoititkin. Noissa järjestelmissä on siis selkeä ero. Ja sen tosiaan huomaa myös ajossa, AC nykii selkeästi&säännöllisesti kompuran kytkemisten mukaan ja ECC on paljon huomaamattomampi.

        Mitään erityistä ilman kuivaajaa tuossa ei kyllä ole, vaan ilman kuivuminen perustuu tuloilman kosteuden tiivistymiseen ilmastoinnin kennoon. Jota toki hyödynnetään sitten tuossa ECC:n huurteenpoisto toiminnossa ajamalla kompura täysille ja jäähdytyskenno niin kylmäksi kuin vain mahdollista - silloinhan se kerää max määrän kosteutta pois tuloilmasta. Mutta tuolla ei sitten tosiaan kylmemmillä keleillä ole hevonhumpankaan merkitystä... kun liikutaan nollan lähellä niin ilmastointi ei sitä kosteutta saa siitä tuloilmasta pois juuri yhtään. Ja kun pakkasen puolelle mennään, niin ulkoilmahan on muutenkin sitten jo niin kuivaa, ettei minkäänmoista kuivatustoimintoa edes tarvita.

        Tuo huurteenpoistonappula on kyllä kätevä tapa ohjata talvella ilmastoinnin kompura päälle esim. parkkihallista lähteissä tms tilanteessa. Vaikka säätimet osoittaisivat sen 22 astetta, niin tuo toimintohan ajaa kompuran täysille... eipä ole muuten tullut aikaisemmin mieleenkään :)

        No kyllä tämä tästä selkenee. Erillinen ilmankuivain on huonoa käännöstekstiä - on siis vain höyrystinkenno.

        Edellisen kirjoittaja oli ensimmäinen joka huomasi sen mitä epeäselkeästi kuvasin: huurteenpoistonappulaa kannattaa talvella käyttää.

        Ja siitä lienee ollaan yhtä mieltä, että sisäilman laatujärjestelmä AUT-asentoon, AC ON-asentoon ynnä ECC Auto-asentoon kesät ja talvet.


      • Esra
        miki kirjoitti:

        Manuaali-ilmastointi EI ota kantaa jäähdytyksen tarpeeseen tai kosteuden poistoon. Se on aina täysillä kuten tuossa jo aiemmin mainittiinkin. ECC eli automaatti-ilmastointi taas ohjaa kompuraa sen mukaan paljonko kylmää tarvitaan - aivan kuten kirjoititkin. Noissa järjestelmissä on siis selkeä ero. Ja sen tosiaan huomaa myös ajossa, AC nykii selkeästi&säännöllisesti kompuran kytkemisten mukaan ja ECC on paljon huomaamattomampi.

        Mitään erityistä ilman kuivaajaa tuossa ei kyllä ole, vaan ilman kuivuminen perustuu tuloilman kosteuden tiivistymiseen ilmastoinnin kennoon. Jota toki hyödynnetään sitten tuossa ECC:n huurteenpoisto toiminnossa ajamalla kompura täysille ja jäähdytyskenno niin kylmäksi kuin vain mahdollista - silloinhan se kerää max määrän kosteutta pois tuloilmasta. Mutta tuolla ei sitten tosiaan kylmemmillä keleillä ole hevonhumpankaan merkitystä... kun liikutaan nollan lähellä niin ilmastointi ei sitä kosteutta saa siitä tuloilmasta pois juuri yhtään. Ja kun pakkasen puolelle mennään, niin ulkoilmahan on muutenkin sitten jo niin kuivaa, ettei minkäänmoista kuivatustoimintoa edes tarvita.

        Tuo huurteenpoistonappula on kyllä kätevä tapa ohjata talvella ilmastoinnin kompura päälle esim. parkkihallista lähteissä tms tilanteessa. Vaikka säätimet osoittaisivat sen 22 astetta, niin tuo toimintohan ajaa kompuran täysille... eipä ole muuten tullut aikaisemmin mieleenkään :)

        Kompressoria ohjaa pressostaatti eli matalapaineputkessa oleva painekytkin, oli sitten kyseessä ECC tai manuaali. ECC EI OHJAA KOMPRESSORIA, vaikka joissakin Volvon mainosteksteissä niin väitetäänkin. Pressostaatti kytkee kompressorin, kun putken paine (höyrynpaine) on noussut noin 4 °C vastaavalle höyrynpainetasolle ja katkaisee, kun paine on laskenut kompressorin imiessä jonnekin -1°C vastaavalle höyrynpainetasolle.

        Pressostaatin kytkentä ja katkaisu kuuluu naksahduksina auton sisään, ainakin 98-mallin V70:ssä. Samalla kompressorin käyntiinlähtö tai pysähdys tuntuu lievänä nykäisynä.

        Kompressori taas kytkeytyy päälle ja pois magneettikytkimellä, joka on akselin päässä. Sen toiminta on joko ON tai OFF, jos siinä esiintyy jotakin pehmeyttä tai "huomaamattomuutta" ei se taatusti johdu sen ohjausmekanismista. Tutkikaa hyvät toverit kytkentäkaaviota ja mitatakaa yleismittarilla pressostaatin = matalapainekytkimen ja korkeapaineanturin jännitteitä, siitä se selviää, eikä tarvitse jäädä mielikuvittelun tasolle ja harhaanjohtavien mainostekstien lumoihin.

        Samaten kuuntelemalla pressostaatin naksetta ja katselemalla kompressorin käyntiä näkee selvästi, että pressostaattihan sitä kompressoria ohjaa, eikä mikään mystinen ECC.

        Huurteenpoistonappulalla ei ole sen kummempaa merkitystä kompressorin käytölle, kuin mitä on AC-napin asettamisella ON-asentoon ja puhallusnopeuden asetus täysille. Jos kylmäainepytyn lämpötila on silloin alle 0 °C, ei kompressori käynnisty sen enempää AC-napilla, kuin huurteenpoistonapillakaan, koska pressostaatti on siinä lämpötilassa off-asennossa (koska putkessa höyrynpaine on matalan lämpötilan takia alhainen).

        Vaikka siis huurrenappi on ON, ei kompressori käy yhtään sen "kovemmalla teholla" tai pidempiä jaksoja, puhumattakaan siitä että se kävisi pakko-ohjatusti tai jatkuvasti, kuin miten se käy aivan normaalistikin.

        "Kompressori täysillä?" Kompressori on joko seis tai "täysillä". Muita vaihtoehtoja ei milloinkaan ole. Moottorin ja siis kompressorinkin pyörimisnopeus tietysti nopeuttaa kompressorin pumppaustoimintaa, niin että kovemmilla kierroksilla kompressorin käyntiaika on lyhyempi, seisonta-aika taas riippuu kennon läpi virtaavan ilman määrästä ja lämpötilasta. Käyntisykli on kesäkuumalla nopea, viileällä säällä harva.


      • Esra
        v70 kirjoitti:

        Väite 1.
        Edellisen kirjoittaja sanoo: "Toisin sanoen systeemi ei piittaa yhtään mitään siitä, tarvitaanko jäähdytystä tai kosteudenpoistoa!"

        Volvon ECC-manuaali sanoo: "Ilmastointi toimii lämpötilaan n. 0°C saakka. Kun valitaan huurteenpoisto, ilmastointia säädellään niin, että ilman kosteudenpoisto on suurimmillaan."


        Väite 2.
        Edellisen kirjoittaja sanoo: "ECC eroaa manuaalista vain siinä, että lämmityksen säätöläpät kääntyilevät automaattisesti. AC-napin ollessa ON-asennossa ulkoilma siis ensin jäähdytetään ja sitten lämmitetään halutuksi."

        Volvon ECC-manuaali sanoo: "ECC-lämmitys- ja tuuletuslaitteella säädellään myös ilmastointia automaattisesti, ja sitä käytetään vain sen verran kuin matkustamon jäähdyttäminen ja riittävä kosteudenpoisto tuloilmasta edellyttävät. Näin säästetään polttonestettä enemmän kuin perinteisellä järjestelmällä, jossa ilmastointi jäähdyttää ilman aina juuri nollarajan yläpuolelle."

        TIETO 1:
        Lauseethan eivät ole mitenkään ristiriidassa! Matalapaineputken painekatkaisija, pressostaatti, on se värkki, joka ohjaa kompressoria ja sen painerajat (kytkentä ja katkaisu) ovat siinä 0 asteen vaiheilla. Käyttöohjekirjan tekstin "ilmastointia säädellään siten...." tarkoittaa, että ilmanohjausläpät kääntyvät huurteenpoiston kannalta optimiasentoon. Ei lause ota kantaa kompressorin käyntiin!

        Ohjekirjan lause "Ilmastointi toimii lämpötilaan 0°C saakka" saisi kuulua "kompressori ja siten jäähdytys ja kosteudenpoisto toimii 0 °C ulkolämpötilojen yläpuolella".

        TIETO 2:
        Tässäkään ohjekirjan teksti ei ole (pääosin) ristiriidassa minun kirjoitukseni kanssa! Ohjekirja vain jättää mainitsematta, että se mahdollinen polttoaineen säästö johtuu siitä, että puhallusnopeutta säädetään automaattisesti (sikäli kuin puhallusnopeussäädin on AUT-asennossa) niin, että puhallusnopeus on minimivauhdilla kulloinkin tarvittavan tilanteen mukaan. Kompressorin käyntijaksoihin automatiikka ei suoranaisesti vaikuta, mutta epäsuorasti kylläkin: mitä hitaampi puhallusnopeus, sitä harvemmin kompressorikin käynnistyy, koska höyrystinkenno pysyy pidempään kylmänä (eli pressostaatin tunnistama paine pienenä).

        Jos säästämistä tehtäisiin lyhentämällä kompressorin käyntiaikaa, seurauksenahan olisi höyrystinkennon lämpeneminen ja sen seurauksena ilmankosteus ei enää tiivistyisikään kennon pinnalle, joten ilma ei kuivuisikaan toivotusti.

        Ohjekirjan tekstin viimeisen virkkeen sivulause on harhaanjohtava: ECC:ssäkin ilma jäähdytetään juuri nollarajan yläpuolelle.

        Ps. Väite ei olekaan tässä tapauksessa väite vaan tieto.


      • v70
        Esra kirjoitti:

        TIETO 1:
        Lauseethan eivät ole mitenkään ristiriidassa! Matalapaineputken painekatkaisija, pressostaatti, on se värkki, joka ohjaa kompressoria ja sen painerajat (kytkentä ja katkaisu) ovat siinä 0 asteen vaiheilla. Käyttöohjekirjan tekstin "ilmastointia säädellään siten...." tarkoittaa, että ilmanohjausläpät kääntyvät huurteenpoiston kannalta optimiasentoon. Ei lause ota kantaa kompressorin käyntiin!

        Ohjekirjan lause "Ilmastointi toimii lämpötilaan 0°C saakka" saisi kuulua "kompressori ja siten jäähdytys ja kosteudenpoisto toimii 0 °C ulkolämpötilojen yläpuolella".

        TIETO 2:
        Tässäkään ohjekirjan teksti ei ole (pääosin) ristiriidassa minun kirjoitukseni kanssa! Ohjekirja vain jättää mainitsematta, että se mahdollinen polttoaineen säästö johtuu siitä, että puhallusnopeutta säädetään automaattisesti (sikäli kuin puhallusnopeussäädin on AUT-asennossa) niin, että puhallusnopeus on minimivauhdilla kulloinkin tarvittavan tilanteen mukaan. Kompressorin käyntijaksoihin automatiikka ei suoranaisesti vaikuta, mutta epäsuorasti kylläkin: mitä hitaampi puhallusnopeus, sitä harvemmin kompressorikin käynnistyy, koska höyrystinkenno pysyy pidempään kylmänä (eli pressostaatin tunnistama paine pienenä).

        Jos säästämistä tehtäisiin lyhentämällä kompressorin käyntiaikaa, seurauksenahan olisi höyrystinkennon lämpeneminen ja sen seurauksena ilmankosteus ei enää tiivistyisikään kennon pinnalle, joten ilma ei kuivuisikaan toivotusti.

        Ohjekirjan tekstin viimeisen virkkeen sivulause on harhaanjohtava: ECC:ssäkin ilma jäähdytetään juuri nollarajan yläpuolelle.

        Ps. Väite ei olekaan tässä tapauksessa väite vaan tieto.

        Esralle kiitos selvennyksistä. Yksi ECC-manuaalin virke vielä askarruttaa:
        "Näin säästetään polttonestettä enemmän kuin perinteisellä järjestelmällä, jossa ilmastointi jäähdyttää ilman aina juuri nollarajan yläpuolelle."

        Miten selität tämän tekstin?


      • Esra
        v70 kirjoitti:

        Esralle kiitos selvennyksistä. Yksi ECC-manuaalin virke vielä askarruttaa:
        "Näin säästetään polttonestettä enemmän kuin perinteisellä järjestelmällä, jossa ilmastointi jäähdyttää ilman aina juuri nollarajan yläpuolelle."

        Miten selität tämän tekstin?

        Lainaan omaa vastaustani:
        Ohjekirjan tekstin viimeisen virkkeen sivulause on harhaanjohtava, suorastaan virheellinen: ECC:ssäkin ilma jäähdytetään juuri nollarajan yläpuolelle.

        Toistan siis vielä:
        Jos ilmaa ei jäähdytettäisi AINA nollan pintaan, ei kosteuden tiivistymistä eli tuloilman kuivaamista tapahtuisi!

        Kennon lämpötila perustuu kylmäaineen paineeseen, johon se laajenee kiehuessaan nesteestä höyryksi höyrystinkennossa. Koska pressostaatti ohjaa kompressoria ko. paineen perusteella, lämpötilassakaan ei voi olla mitään muuta vaihtelua, kuin minkä pressostaatti määrää, eli millaiseksi se pressostaatti on valmistettu. Jotta höyrystinkenno ei tuottaisi niin kylmää ilmaa, kuin mitä tuottaa, pitäisi pressostaatin painerajat nostaa korkeammiksi. Siihenpä ei tyhmä ON/OFF-kytkin kykene.

        Helposti voi itsekin tämän testata: ostetaan kaupasta muutamalla eurolla elektroninen lämpömittari, jossa on pitkä anturijohto. Laitetaan anturi konehuoneen puolelle rintapellistä läpi tulevan kylmäaineen paluuputken pintaan kiinni (siis siihen putkeen, joka on kylmenpi niistä kahdesta ja jossa on pressostaatti), kierretään lämpöeristeeksi päälle vaikka sukka ja sidotaan se siihen kiinni. Mittari autoon sisään ja pelit käyntiin. Ulkolämpötilasta riippumatta, automaatti-ilmastoinnin säätimien asennoista riippumatta, jos vain AC-kytkin on ON- asennossa ja puhallinnopeus ei ole nollassa, putken lämpötila on siinä 2 ... 5 °C vaiheilla ja itse kenno on siis vielä kylmempi.

        Ps. On siinä ohjekirjassa monta muutakin virheellistä kohtaa. Ilmastoinnin osalta mm. kirja sanoo jotenkin niin, että jäähdytys kytkeytyy pois päältä, kun puhallinnopeus on laitettu 0-asentoon, paitsi jos auton nopeus on yli 40 km/h, jolloin siis kompressori toimisi puhaltimen seistessäkin. Eipä toimi kuitenkaan kompressori, vaikka vauhtia olisi 200 km/h, jos puhallin on 0-asennossa. Ilmastoinnin ohjainpaneliin kojelaudassa kyllä menee auton nopeussignaali!

        Pps. Ohjainpaneelista lähtee vain yksi johto (sininen/harmaa pinnasta 3 30-nap. liitin) kompressorin ohjaukseen. Siinä on kesät talvet 12 V, kun ohjain sallii kompressorin käynnin, ja 0 V, kun AC-nappi on OFF tai kun puhallinnopeus on 0-asennossa. Toisin sanoen KAIKKI se "äly" mikä liittyy ECC:hen verrattuna manuaaliin perustuu lämpötilansäätöläppien ja ilman suuntausläppien kääntelemiseen sekä puhallinnopeuden säätöön.


      • v70
        Esra kirjoitti:

        Lainaan omaa vastaustani:
        Ohjekirjan tekstin viimeisen virkkeen sivulause on harhaanjohtava, suorastaan virheellinen: ECC:ssäkin ilma jäähdytetään juuri nollarajan yläpuolelle.

        Toistan siis vielä:
        Jos ilmaa ei jäähdytettäisi AINA nollan pintaan, ei kosteuden tiivistymistä eli tuloilman kuivaamista tapahtuisi!

        Kennon lämpötila perustuu kylmäaineen paineeseen, johon se laajenee kiehuessaan nesteestä höyryksi höyrystinkennossa. Koska pressostaatti ohjaa kompressoria ko. paineen perusteella, lämpötilassakaan ei voi olla mitään muuta vaihtelua, kuin minkä pressostaatti määrää, eli millaiseksi se pressostaatti on valmistettu. Jotta höyrystinkenno ei tuottaisi niin kylmää ilmaa, kuin mitä tuottaa, pitäisi pressostaatin painerajat nostaa korkeammiksi. Siihenpä ei tyhmä ON/OFF-kytkin kykene.

        Helposti voi itsekin tämän testata: ostetaan kaupasta muutamalla eurolla elektroninen lämpömittari, jossa on pitkä anturijohto. Laitetaan anturi konehuoneen puolelle rintapellistä läpi tulevan kylmäaineen paluuputken pintaan kiinni (siis siihen putkeen, joka on kylmenpi niistä kahdesta ja jossa on pressostaatti), kierretään lämpöeristeeksi päälle vaikka sukka ja sidotaan se siihen kiinni. Mittari autoon sisään ja pelit käyntiin. Ulkolämpötilasta riippumatta, automaatti-ilmastoinnin säätimien asennoista riippumatta, jos vain AC-kytkin on ON- asennossa ja puhallinnopeus ei ole nollassa, putken lämpötila on siinä 2 ... 5 °C vaiheilla ja itse kenno on siis vielä kylmempi.

        Ps. On siinä ohjekirjassa monta muutakin virheellistä kohtaa. Ilmastoinnin osalta mm. kirja sanoo jotenkin niin, että jäähdytys kytkeytyy pois päältä, kun puhallinnopeus on laitettu 0-asentoon, paitsi jos auton nopeus on yli 40 km/h, jolloin siis kompressori toimisi puhaltimen seistessäkin. Eipä toimi kuitenkaan kompressori, vaikka vauhtia olisi 200 km/h, jos puhallin on 0-asennossa. Ilmastoinnin ohjainpaneliin kojelaudassa kyllä menee auton nopeussignaali!

        Pps. Ohjainpaneelista lähtee vain yksi johto (sininen/harmaa pinnasta 3 30-nap. liitin) kompressorin ohjaukseen. Siinä on kesät talvet 12 V, kun ohjain sallii kompressorin käynnin, ja 0 V, kun AC-nappi on OFF tai kun puhallinnopeus on 0-asennossa. Toisin sanoen KAIKKI se "äly" mikä liittyy ECC:hen verrattuna manuaaliin perustuu lämpötilansäätöläppien ja ilman suuntausläppien kääntelemiseen sekä puhallinnopeuden säätöön.

        Onko siis niin, että AC-kytkimen ollessa ON-asennossa, käy kompressori ulkoilman ollessa plussan puolella jollakin käynnistystaajuudella vaikkei jäähdytystarvetta olisikaan? Eli laite toimisi juuri vastoin käyttöohjekirjan kuvausta.

        Hämmästyttää käyttöohjekirjan tekstin väittäminen virheelliseksi. Onko mahdollista, että nimimerkki Esran kuvaaman 98-mallin ja uudemman 05-mallin välillä olisi tapahtunut jotain säätimien "älyn" kehittymistä?


      • Esra
        v70 kirjoitti:

        Onko siis niin, että AC-kytkimen ollessa ON-asennossa, käy kompressori ulkoilman ollessa plussan puolella jollakin käynnistystaajuudella vaikkei jäähdytystarvetta olisikaan? Eli laite toimisi juuri vastoin käyttöohjekirjan kuvausta.

        Hämmästyttää käyttöohjekirjan tekstin väittäminen virheelliseksi. Onko mahdollista, että nimimerkki Esran kuvaaman 98-mallin ja uudemman 05-mallin välillä olisi tapahtunut jotain säätimien "älyn" kehittymistä?

        Jospa kerta vielä:

        Ohjekirjan lause "Ilmastointi toimii lämpötilaan 0°C saakka" tarkoittaa "kompressori ja siten jäähdytys ja kosteudenpoisto toimii 0 °C ulkolämpötilojen yläpuolella". Tämä lausehan juuri kertoo sen, että kompressori käy, vaikkei jäähdytystarvetta olekaan!

        Ja miksi se käy: siksi, että se kosteudenpoisto toimisi! Kosteus tiivistyy kylmään pintaan. Mitä kylmempi, sitä enempi sitä vettä siihen tiivistyy ja sitten poistuu auton pohjan "viemärireijästä".

        Tämä on aivan tavallista fysiikkaa, johon mikään "älyn" kehittyminen ei tuo muutosta. Jos kosteutta poistetaan, kylmää pintaa on oltava ilmakanavassa!

        Ps. Auton ilmastointilaitteistossa ei ole ensimmäistäkään kosteusanturia, joka pystyisi päättelemään, onko ulkoilma valmiiksi niin kuivaa, että siitä ei kannattaisi yrittää kosteutta poistaa. Siksi jäähdyskompressori ajoittain pyörii, jotta MAHDOLLISESTI kostea ilma kuivuisi.

        Menepä kiusaamaan Volvo-myyjääsi, joka kehuu "älykästä" ECC:tä mm. juuri tuolla ohjekirjan virheellisellä säästölauseella. Pyydä saada nähdä vaikkapa varaosamyyjän varaosaluettelosta tai siinä samassa tietokoneessa olevasta ilmastoinnin toimintaselostuksesta, missä siellä on kosteusanturi! Ei ole, ei.

        Eipä silti, Volvon ilmastointi pelaa loistavasti, vaikka se ei aivan siten toimikaan, kuin mitä mainoksissa, ohjekirjassa ja myyjien puheissa annetaan ymmärtää. Fysiikan peruslakeja kuitenkin on mahdotonta kumota.


      • miki
        Esra kirjoitti:

        Jospa kerta vielä:

        Ohjekirjan lause "Ilmastointi toimii lämpötilaan 0°C saakka" tarkoittaa "kompressori ja siten jäähdytys ja kosteudenpoisto toimii 0 °C ulkolämpötilojen yläpuolella". Tämä lausehan juuri kertoo sen, että kompressori käy, vaikkei jäähdytystarvetta olekaan!

        Ja miksi se käy: siksi, että se kosteudenpoisto toimisi! Kosteus tiivistyy kylmään pintaan. Mitä kylmempi, sitä enempi sitä vettä siihen tiivistyy ja sitten poistuu auton pohjan "viemärireijästä".

        Tämä on aivan tavallista fysiikkaa, johon mikään "älyn" kehittyminen ei tuo muutosta. Jos kosteutta poistetaan, kylmää pintaa on oltava ilmakanavassa!

        Ps. Auton ilmastointilaitteistossa ei ole ensimmäistäkään kosteusanturia, joka pystyisi päättelemään, onko ulkoilma valmiiksi niin kuivaa, että siitä ei kannattaisi yrittää kosteutta poistaa. Siksi jäähdyskompressori ajoittain pyörii, jotta MAHDOLLISESTI kostea ilma kuivuisi.

        Menepä kiusaamaan Volvo-myyjääsi, joka kehuu "älykästä" ECC:tä mm. juuri tuolla ohjekirjan virheellisellä säästölauseella. Pyydä saada nähdä vaikkapa varaosamyyjän varaosaluettelosta tai siinä samassa tietokoneessa olevasta ilmastoinnin toimintaselostuksesta, missä siellä on kosteusanturi! Ei ole, ei.

        Eipä silti, Volvon ilmastointi pelaa loistavasti, vaikka se ei aivan siten toimikaan, kuin mitä mainoksissa, ohjekirjassa ja myyjien puheissa annetaan ymmärtää. Fysiikan peruslakeja kuitenkin on mahdotonta kumota.

        Ihan näyttää teksti siltä että kaveri oikeasti tietäisi eikä vaan luulisi tietävänsä aiheesta jotain :)

        Mut kerros vielä maalikolle... miksi kompressorin pitäisi jäähdyttää kylmäaine AINA juuri sinne 0-5 asteen nurkille? Jos siis oletetaan että kosteudenpoisto ei ole mikään MUST toiminto järjestelmässä? Jos tavoitteena on vain laskea lämpötila sopivaksi, niin eikö järkevintä ole ohjata maksimimäärä ilmaa kylmäkennon läpi, ja ajaa kylmäkenno juuri ja juuri vain niin kylmäksi että se jäähdyttää riittävästi?

        Kosteuden poisto kun on tiettyyn rajaan asti ihan kiva toiminto, mutta liian kuivaa ilmaakaan se ei saisi aiheuttaa..

        Mainosmiesten lauseista voidaan sitten pitää ihan omat palaverit... Niille jätkille "soveltava fysiikka" on henki ja elämä :)


      • v70
        miki kirjoitti:

        Ihan näyttää teksti siltä että kaveri oikeasti tietäisi eikä vaan luulisi tietävänsä aiheesta jotain :)

        Mut kerros vielä maalikolle... miksi kompressorin pitäisi jäähdyttää kylmäaine AINA juuri sinne 0-5 asteen nurkille? Jos siis oletetaan että kosteudenpoisto ei ole mikään MUST toiminto järjestelmässä? Jos tavoitteena on vain laskea lämpötila sopivaksi, niin eikö järkevintä ole ohjata maksimimäärä ilmaa kylmäkennon läpi, ja ajaa kylmäkenno juuri ja juuri vain niin kylmäksi että se jäähdyttää riittävästi?

        Kosteuden poisto kun on tiettyyn rajaan asti ihan kiva toiminto, mutta liian kuivaa ilmaakaan se ei saisi aiheuttaa..

        Mainosmiesten lauseista voidaan sitten pitää ihan omat palaverit... Niille jätkille "soveltava fysiikka" on henki ja elämä :)

        Esra on nyt perustellut, että Volvon käyttöohjekirja johtaa harhaan kuvatessaan ilmastointilaitteen käyttöä.

        Ohjekirjahan sanoo: "Automatiikka ohjaa lämmitystä, ilmastointia, puhaltimen nopeutta, paluukiertoa ja ilmanjakoa. ECC-lämmitys- ja tuuletuslaitteella säädellään myös ilmastointia automaattisesti, ja sitä käytetään vain sen verran kuin matkustamon jäähdyttäminen ja riittävä kosteudenpoisto tuloilmasta edellyttävät. Näin säästetään polttonestettä enemmän kuin perinteisellä järjestelmällä, jossa ilmastointi jäähdyttää ilman aina juuri nollarajan yläpuolelle."

        Auton käyttöohjekirja ei ole mainostekstiä vaan faktaa, jota korjataan, jos siinä havaitaan virheitä. Ei ole vähäpätöinen asia väittää, että Volvon käyttöohjekirja on virheellinen ja johtaa näin kuluttajaa harhaan antaessaan väärää tai tulkinnanvaraista tietoa.


      • miki
        v70 kirjoitti:

        Esra on nyt perustellut, että Volvon käyttöohjekirja johtaa harhaan kuvatessaan ilmastointilaitteen käyttöä.

        Ohjekirjahan sanoo: "Automatiikka ohjaa lämmitystä, ilmastointia, puhaltimen nopeutta, paluukiertoa ja ilmanjakoa. ECC-lämmitys- ja tuuletuslaitteella säädellään myös ilmastointia automaattisesti, ja sitä käytetään vain sen verran kuin matkustamon jäähdyttäminen ja riittävä kosteudenpoisto tuloilmasta edellyttävät. Näin säästetään polttonestettä enemmän kuin perinteisellä järjestelmällä, jossa ilmastointi jäähdyttää ilman aina juuri nollarajan yläpuolelle."

        Auton käyttöohjekirja ei ole mainostekstiä vaan faktaa, jota korjataan, jos siinä havaitaan virheitä. Ei ole vähäpätöinen asia väittää, että Volvon käyttöohjekirja on virheellinen ja johtaa näin kuluttajaa harhaan antaessaan väärää tai tulkinnanvaraista tietoa.

        Että ei se volvon käsikirja nyt ihan tuulesta temmattu ole ;)


      • Esra
        miki kirjoitti:

        Ihan näyttää teksti siltä että kaveri oikeasti tietäisi eikä vaan luulisi tietävänsä aiheesta jotain :)

        Mut kerros vielä maalikolle... miksi kompressorin pitäisi jäähdyttää kylmäaine AINA juuri sinne 0-5 asteen nurkille? Jos siis oletetaan että kosteudenpoisto ei ole mikään MUST toiminto järjestelmässä? Jos tavoitteena on vain laskea lämpötila sopivaksi, niin eikö järkevintä ole ohjata maksimimäärä ilmaa kylmäkennon läpi, ja ajaa kylmäkenno juuri ja juuri vain niin kylmäksi että se jäähdyttää riittävästi?

        Kosteuden poisto kun on tiettyyn rajaan asti ihan kiva toiminto, mutta liian kuivaa ilmaakaan se ei saisi aiheuttaa..

        Mainosmiesten lauseista voidaan sitten pitää ihan omat palaverit... Niille jätkille "soveltava fysiikka" on henki ja elämä :)

        Olkoon menneeksi kerta kiellon päälle:

        Jos ulkoilman lämpötila on alle 15 astetta ja sen suhteellinen kosteus on sanotaan alle 50%, ei kosteudenpoistoa todellakaan tarvittaisi ja tällöin kompressorin pyöritys on melko turhaa polttoaineen kulutusta. (Sen takia AC OFF-nappi on kojelaudassa, että säästäväinen voi siitä painaa.)

        Jos sensijaan ulkolämpötila on korkeampi, olkoon karkea esimerkki vaikkapa 30 astetta ja suhteellinen kosteus 60% tai yli (nyt pitäisi olla kosteustaulukko tai käyrä käsillä, jotta saisi eksaktin jutun), jos ilmaa pelkästään jäähdytetään vaikkapa 20 asteiseksi, eikä ensin nollan pintaan, josta sitten lämmitys, puhaltuu auton sisään (esim.) 20 asteista ilmaa, jossa on 100% suhteellinen kosteus ja olo tuntuu tosi nahkealta!

        Tuntumaa tähän saa, kun ajaa ensin ilmastointi päällä jonkin aikaa, painaa sitten AC OFF-asentoon ja jatkaa ajoa. Tällöin höyrystinkenno lämpenee vähitellen ja märkänä ollessaan työntääkin kosteuden autoon sisään, eli sieltä tulee lähes 100% kosteuden sisältävää ilmaa, jonka lämpötila vähitellen nousee ulkolämpötilan tasalle.

        Normaalisti toimiessaan, siis kun höyrystinkenno on siellä 0 asteen paikkeilla, silloinkin kennosta ulos tuleva vähän yli 0-asteinen ilma on lähes 100%:n kosteata! Kosteusprosentti vain pienenee hurjasti, kun se ilma lämmitetään vaikkapa 20 asteiseksi. Olikohan se prosentti silloin noin 35% luokkaa (pitäisi olla se taulukko!), joka ihmisestä tuntuu varsin sopivalta etenkin, kun autossaolijoiden hengitys lisää kosteusprosenttia kovalla vauhdilla. Liian kuivaa ilmaa ei laitteisto tuota kuin kovilla pakkasilla, jolloin tarvittaisiin kosteuden lisäystä. Mikä on sitten liian kuivaa, on tietysti subjektiivinen tuntuma.

        Kyse on siis mukavuudesta polttoaineenkulutuksen kustannuksella. Siis kosteudenpoisto ON melkein aina MUST! Siksi auton järjestelmässä ei yleensä ole vaivauduttu toteuttamaan systeemiä siten, että se olisi viileilläkin ilmoilla optimisti toimiva polttoaineen kulutusmielessä. Polttoaineen kulutuslisä (=kompressorin käyntiaika) ilmastointikompressoria käytettäessä on suoraan verrannollinen ulko- ja sisälämpötilaeroon (vakiopuhallusnopeudella), joten eipä siinä paljoa säästäisi, vaikka tuloilmaa ei jäähdytettäisi ulkolämpötiloissa 5 ... 15 °C, (jolloin vielä suht. kosteus on alhainen).

        Eihän paljoa tarvittaisi, jotta kompressori ei turhaan kävisi em. "poikkeusolosuhteissa" (=ulkoilma 5 .... 15 °C): kosteusanturi ilmakanavaan, paineanturi matalapaineputkeen pressostaatin paikalle ja ohjainlaitteeseen vähän softaa ja edellisille HW-liitynnät ja kaapelointi. Kompressorin käynnistys/pysähtymisnykimisestäkin pääsisi eroon, jos Volvokin ottaisi käyttöön pumppaustilavuuden lineaarisella säädöllä varustetut kompressorit nykyisten ON/OFF-magneettikytkintoimisten kompressorien sijaan.


      • ?????
        Esra kirjoitti:

        Olkoon menneeksi kerta kiellon päälle:

        Jos ulkoilman lämpötila on alle 15 astetta ja sen suhteellinen kosteus on sanotaan alle 50%, ei kosteudenpoistoa todellakaan tarvittaisi ja tällöin kompressorin pyöritys on melko turhaa polttoaineen kulutusta. (Sen takia AC OFF-nappi on kojelaudassa, että säästäväinen voi siitä painaa.)

        Jos sensijaan ulkolämpötila on korkeampi, olkoon karkea esimerkki vaikkapa 30 astetta ja suhteellinen kosteus 60% tai yli (nyt pitäisi olla kosteustaulukko tai käyrä käsillä, jotta saisi eksaktin jutun), jos ilmaa pelkästään jäähdytetään vaikkapa 20 asteiseksi, eikä ensin nollan pintaan, josta sitten lämmitys, puhaltuu auton sisään (esim.) 20 asteista ilmaa, jossa on 100% suhteellinen kosteus ja olo tuntuu tosi nahkealta!

        Tuntumaa tähän saa, kun ajaa ensin ilmastointi päällä jonkin aikaa, painaa sitten AC OFF-asentoon ja jatkaa ajoa. Tällöin höyrystinkenno lämpenee vähitellen ja märkänä ollessaan työntääkin kosteuden autoon sisään, eli sieltä tulee lähes 100% kosteuden sisältävää ilmaa, jonka lämpötila vähitellen nousee ulkolämpötilan tasalle.

        Normaalisti toimiessaan, siis kun höyrystinkenno on siellä 0 asteen paikkeilla, silloinkin kennosta ulos tuleva vähän yli 0-asteinen ilma on lähes 100%:n kosteata! Kosteusprosentti vain pienenee hurjasti, kun se ilma lämmitetään vaikkapa 20 asteiseksi. Olikohan se prosentti silloin noin 35% luokkaa (pitäisi olla se taulukko!), joka ihmisestä tuntuu varsin sopivalta etenkin, kun autossaolijoiden hengitys lisää kosteusprosenttia kovalla vauhdilla. Liian kuivaa ilmaa ei laitteisto tuota kuin kovilla pakkasilla, jolloin tarvittaisiin kosteuden lisäystä. Mikä on sitten liian kuivaa, on tietysti subjektiivinen tuntuma.

        Kyse on siis mukavuudesta polttoaineenkulutuksen kustannuksella. Siis kosteudenpoisto ON melkein aina MUST! Siksi auton järjestelmässä ei yleensä ole vaivauduttu toteuttamaan systeemiä siten, että se olisi viileilläkin ilmoilla optimisti toimiva polttoaineen kulutusmielessä. Polttoaineen kulutuslisä (=kompressorin käyntiaika) ilmastointikompressoria käytettäessä on suoraan verrannollinen ulko- ja sisälämpötilaeroon (vakiopuhallusnopeudella), joten eipä siinä paljoa säästäisi, vaikka tuloilmaa ei jäähdytettäisi ulkolämpötiloissa 5 ... 15 °C, (jolloin vielä suht. kosteus on alhainen).

        Eihän paljoa tarvittaisi, jotta kompressori ei turhaan kävisi em. "poikkeusolosuhteissa" (=ulkoilma 5 .... 15 °C): kosteusanturi ilmakanavaan, paineanturi matalapaineputkeen pressostaatin paikalle ja ohjainlaitteeseen vähän softaa ja edellisille HW-liitynnät ja kaapelointi. Kompressorin käynnistys/pysähtymisnykimisestäkin pääsisi eroon, jos Volvokin ottaisi käyttöön pumppaustilavuuden lineaarisella säädöllä varustetut kompressorit nykyisten ON/OFF-magneettikytkintoimisten kompressorien sijaan.

        polttoaineenkulutus..Paljonko se nyt sitten sitä lisää?? Minulla on 2.4L V70:ssä yli vuoden ajalta kulutuslukemat laskettuna, ja keskikulutus on alle 8,3 litraa kaikki ajot yhteen laskettuna!? Joten ei se ACC-ilmastoinnin jatkuva auto-asennossa pitäminen voi kovin paljon vaikuttaa.


      • Dieselisti 2.5 tdi
        ????? kirjoitti:

        polttoaineenkulutus..Paljonko se nyt sitten sitä lisää?? Minulla on 2.4L V70:ssä yli vuoden ajalta kulutuslukemat laskettuna, ja keskikulutus on alle 8,3 litraa kaikki ajot yhteen laskettuna!? Joten ei se ACC-ilmastoinnin jatkuva auto-asennossa pitäminen voi kovin paljon vaikuttaa.

        Ilmastoinnin aiheuttama lisäkulutus on suoraan verrannollinen tarvittavaan jäähdytystehoon eli ulkolämpötilaan ja ulkoilman kosteuteen. Jos ulkona 30 ja kosteus suuri yli 80%, noin 1,5 litraa/h lienee lähellä. Jos kosteus pienempi, kulutuslisä pienempi, samoin jos ulkolämpötila alempi, kulutus pienempi. Tehoa ja polttoainelisää tarvitaan vain niinä ajanpätkinä (noin 10 s pätkiä), kun kompressorin magneettikytkin on vetäneenä.

        Kun ulkolämpötila 5 tai alle (siis pääosa suomalaisesta vuodenkulusta), ei kompressori juuri enää käy, ehkä minuuttien väliajoilla joitain sekunteja, pakkasella ei lainkaan, tällöin siis polttoainettakaan ei siihen tarvita ja kulutuslisä on 0 litraa/h.

        Kosteankuumana päivänä siis jos kulutuslisä on 1,5 l/h ja keskinopeus 50 km/h, kulutuslisä on 3 l/100km.


      • ?????
        Dieselisti 2.5 tdi kirjoitti:

        Ilmastoinnin aiheuttama lisäkulutus on suoraan verrannollinen tarvittavaan jäähdytystehoon eli ulkolämpötilaan ja ulkoilman kosteuteen. Jos ulkona 30 ja kosteus suuri yli 80%, noin 1,5 litraa/h lienee lähellä. Jos kosteus pienempi, kulutuslisä pienempi, samoin jos ulkolämpötila alempi, kulutus pienempi. Tehoa ja polttoainelisää tarvitaan vain niinä ajanpätkinä (noin 10 s pätkiä), kun kompressorin magneettikytkin on vetäneenä.

        Kun ulkolämpötila 5 tai alle (siis pääosa suomalaisesta vuodenkulusta), ei kompressori juuri enää käy, ehkä minuuttien väliajoilla joitain sekunteja, pakkasella ei lainkaan, tällöin siis polttoainettakaan ei siihen tarvita ja kulutuslisä on 0 litraa/h.

        Kosteankuumana päivänä siis jos kulutuslisä on 1,5 l/h ja keskinopeus 50 km/h, kulutuslisä on 3 l/100km.

        en usko vielä ensi kesänäkään. Pieni esimerkki epäilyksen tueksi. Helteinen kesäpäivä 25-30 vähän tihkusadetta(tällaisia päiviä on ollut matkoilla) jolloin ilman kosteus on n.100%. Matka-ajoa 90-100 km/h keskinopeutta kulutus pysyy 7,5-7,8L/100km. Sitten kun pistän ilmastoinnin pois päältä, meneekö mun V70:n tosiaan 6,0-6,3:n litran kulutuksella?...No ei mene.

        Tämä keskustelu on muutenkin lipsahtanut alkuperäisestä aika leveälle, vai mitä ;-)

        No voihan se tietysti jollakin kuluttaa tuon verran , mutta ei ainakaan minun ajossani eikä minun autoni ilmastointi. Joten edelleen hyvää kesää kaikille tasapuolisesti.


      • v70 -05
        ????? kirjoitti:

        en usko vielä ensi kesänäkään. Pieni esimerkki epäilyksen tueksi. Helteinen kesäpäivä 25-30 vähän tihkusadetta(tällaisia päiviä on ollut matkoilla) jolloin ilman kosteus on n.100%. Matka-ajoa 90-100 km/h keskinopeutta kulutus pysyy 7,5-7,8L/100km. Sitten kun pistän ilmastoinnin pois päältä, meneekö mun V70:n tosiaan 6,0-6,3:n litran kulutuksella?...No ei mene.

        Tämä keskustelu on muutenkin lipsahtanut alkuperäisestä aika leveälle, vai mitä ;-)

        No voihan se tietysti jollakin kuluttaa tuon verran , mutta ei ainakaan minun ajossani eikä minun autoni ilmastointi. Joten edelleen hyvää kesää kaikille tasapuolisesti.

        Malli: Kinetic 2,4 (140) manuaali, renkaat 205/16. Tähän mennessä kaikkien ajojen keskikulutus 8,2 l/100 km (ajotietokoneen keskinopeus 64 km/h). Ilmastoinnin nappulat ovat olleet koko ajan automaattiasennossa.


      • Kokeilija-Pelle
        v70 -05 kirjoitti:

        Malli: Kinetic 2,4 (140) manuaali, renkaat 205/16. Tähän mennessä kaikkien ajojen keskikulutus 8,2 l/100 km (ajotietokoneen keskinopeus 64 km/h). Ilmastoinnin nappulat ovat olleet koko ajan automaattiasennossa.

        Koska "ilmastointi päällä" ei lisää kulutusta, jos kerran kompressorin ei tarvi tehdä pumppaustyötä (tämähän on tilanne muutamaa päivää lukuunottamatta koko vuosi Suomen oloissa), ei sinun keskikulutuksessasi ole minkäänlaista (alle 0.1 l/100 km) vaikutusta "ilmastoinnin päälläolosta". Aavistuksenomainen lisälukutus kyllä tulee siitä, että kompressorivehkeet lisäävät auton painoa joitakin kiloja ja lisälaitehihna tekee hieman ylimääräistä työtä lisämutkien takia.

        Silloin, kun kompressori tekee hommia, kulutuslisä on huomattava. Näkyyhän se "ajotietokonenäytöstäkin", vaikkakin sen näyttämää on ikävästi alipäästösuodatettu pitkällä aikavakiolla. Jos ajaa vakionopeussäätimellä tasaista tietä vaikka 50 km/h ja aluksi on ilmastointi OFF riittävän kauan (yli 10 min), sitten painaa ON-asentoon, niin noin 1 min ajan kompressori käy jatkuvasti (jos ulkolämpötila on riittävän korkea) ja tänä aikana näkyy, kun kulutusmittari nousee kompressoritehon vaatimalle korkeammalle kulutustasolle.


    • ?????

      ilmastoinnista kaikki oleellinen, joten minun lienee turha enää tuolla ylempänä kommentoida ja tarkentaa omia "räpläilyjäni". ECC auto-asennossa ja piste. Vuodesta toiseen hyvin pelaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksköhän mä oon tuolla

      Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      22
      2080
    2. Rakastan sinua

      Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      137
      1976
    3. Aamu on aina iltaa viisaampi.

      Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      8
      1202
    4. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

      Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      388
      1180
    5. Tiedätkö miten pahalta tuntui

      Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      62
      1086
    6. J miehestä oikeaa

      Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      99
      1057
    7. Vanhemmalle naiselle

      Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      61
      940
    8. Epäiletkö että kaivattusi

      On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      66
      921
    9. Se meidän sydänyhteys

      Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      45
      896
    10. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

      Entä vähän kauempana?
      Lahti
      2
      831
    Aihe