Usko ja taikausko

Anonyymi-ap

Kun olin nuori 50-luvulla, kirkko opetti, että luterilaisuus oli ainoaa oikeaa uskoa. Ennen kristinuskoa ollut šamanistinen haltijausko ja sen jäänteet, olivat taikauskoa. Kirkko taisteli vielä intensiivisesti 'taikauskoa' vastaan, nyt enää tuskin, sillä uskontotieteellinen käsitys uskontojen kehitysvaiheista on voittanut.

Mitä kirkko ennen nimitti taikauskoksi, oli vain edellisen uskon muoto. Haltijausko oli järjestäytymättömän yhteiskunnan uskonmuoto, luterilaisuus järjestyneen. Siinä lyhyesti koko tarina. Luterilaisuus on pitkälti monoteistinen. Edellinen perustui runsaisiin voimaolentoihin, oikeastaan kaikki luonnon kohteet olivat henkiolentojen asuinsijoja.

Oli saunanhaltija, riihenhaltija, tuvanhaltija ja runsaasti metsän ja veden väkeä. Nämä siis olivat 'taikauskoa'. Näihin ei enää moni usko, mutta sen sijaan on muutamia, jotka pitävät nykyisen uskonnon henkilöitä ja tapahtumia todellisina. Osa henkilöistä tietysti onkin.

Šamaani oli siperialais-pohjoisamerikkalaisen kulttuurin tietäjä ja parantaja. Kuuluimme tähän kulttuuriin. Sen sijaan meistä länteen ja itään, kuuluivat indoeurooppalaiseen kulttuuriin.

Šamanismin teoria lyhyesti: Sairaudet johtuivat siitä, että vihollinen oli varastanut sielun ja vienyt sen jabmeaivoon, nurinpäin olevaan maailmaan. Šamaani 'lankesi loveen' savun, viinan ja hurjan tanssin avulla, pääsi jabmeaivoon, otti apuhengekseen jonkun elävän, ja toi sielun takaisin. Ihminen parani, kuin nykyajan aivojen kuppauksessa, psykoterapiassa.

Nykyaika ei enää helposti pidä uskonnon kehitysvaiheita laatueroina. Siten monet muinaisuskonnot ovat nousseet uudestaan ylös täyttämään, ihmisen uskonnälkää, tunnetuin ehkä viikingeiltä periytynyt Ásatrú, Aasausko.

15

279

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

aasauskonto eli aa kerho 🤣

• Anonyymi

"aasauskonto eli aa kerho 🤣"

Jos uskoo keksineensä jotakin huvittavaa, sitä ei pidä enää emojin avulla selittää huvittavaksi. Se vain vähentää huvittavuutta: kirjoittaja näyttää itsekin uskovan, ettei huvittavuus ole ilmeinen ilman emojin apua.

• Anonyymi

nykyuskontoja ovat sosiaalidemokratia ja ihmisoikeudet 🤣

• Skientismi.

• Anonyymi
        inti kirjoitti:

Skientismi.

Skientismi ei ole vanha uskonto, joka on uudelleen elvytetty.

• Anonyymi

Kun löytää Jeesuksen niin löytää elämän, muuten on henkisesti kuollut.

• Anonyymi

Eikö tuo jeppe kuollut jo parituhatta vuotta sitten?

• Anonyymi

Eikö tuo jeppe kuollut jo parituhatta vuotta sitten?

• Anonyymi

Joku aika sitten tuli ohjelma John Allen Chau:sta joka kuului kristittyyn lähetystyötä tekevään lahkoon, ja innostui viemään kristinuskoa eristetylle ja maihinnousukiellossa olevalle Pohjois-Sentinelin saarelle. Saaren asukkaat ampuivat hänet nuolella kuoliaaksi, kun hän ei varoituslaukauksista (tai -nuolista) huolimatta pysynyt poissa saarelta.

Pohjois-Sentinellien tuhansia vuosia eristyksessä asuneiden asukkaiden uskomuksista emme tiedä mitään mutta ohjelmassa haastateltiin myös muita samassa järjestössä lähetystyötä tehneistä ja yhden uskonnostaan luopuneen lähetyssaarnaajan kertomus oli silmiä avaava: hän kertoi tehneensä vuosia töitä Etelä-Amerikassa shamanistisen alkuperäiskansan parissa täysin tuloksetta. Ensinnäkin uskonto oli niin sisäänleivottu osa tämän heimon kulttuuria, että sitä ei voinut "vaihtaa" muuttamatta koko tapa- ja muuta kulttuuria ja toisaalta lähetyssaarnaja kertoi tajunneensa että ei hän lähetystyössään taistele taikauskoa vastaan, vaan hän on tekemässä näistä ihmisistä ENEMMÄN taikauskoisia, kuin he olivat.

Toinen mielenkiintoinen havainto oli, että samalla kun Chaun tappamista pidettiin osoituksena Pohjois-Sentinellin "pakanallisten" alkuperäisasukkaiden "barbaarisuudesta", niin itse asiassa Chaun kotiosavaltiossa omalle tontilleen kielloista huolimatta tunkeutuvan saa ampua aivan samalla tavalla kuin sentinellit tttekivät Choulle. Ero barbarian ja USA:n lainsäädännön välillä on joskus hiuksen hieno, jos sitä on.

• Anonyymi

Jeesus voi muuttaa koko elämän rappio alkoholistista voi tulla kunnon kansalainen ja ihan hetkessä. Hän ei enää torju alkoholiin, ja näitä tapauksia on tilastollisesti monta.
      Ihmeellinen on Jeesus Kristus.

• Anonyymi

Kristus on tosi Jumala, joka kristinuskon kolminaisuusopin (Athanasioksen tunnustus) mukaan nousi helvetistä istumaan isä Jumalan oikealle puolelle. Löytyy wikipedia sivultakin.

Kuka, uskovaiset, on Jumalan isä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kristus on tosi Jumala, joka kristinuskon kolminaisuusopin (Athanasioksen tunnustus) mukaan nousi helvetistä istumaan isä Jumalan oikealle puolelle. Löytyy wikipedia sivultakin.

Kuka, uskovaiset, on Jumalan isä?

Tässä selitys: Johanneksen evankeliumi:

1:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
        1:2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
        1:3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.

Kolmiyhteinen Jumala: Isä Poika ja Pyhä Henki = yksi Jumala

Jesaja: 46:9 Muistakaa entisiä ikiajoista asti, sillä minä olen Jumala, eikä toista ole; minä olen Jumala, eikä ole minun vertaistani.

Jumala oli ennen aikaa, eikä Jumalalla ole alkua eikä loppua.

• Anonyymi

1950-luvun jälkeen on tapahtunut paljon. Vain Rock jäi 1950-luvun muistoksi ja saavutukseksi.

1960- luvulla oli avaruustutkimus ja Vatikaanin II konsiili joka antoi luvan tutustua vieraisiin uskontoihin.

1970-luvulla tuli tietokoneet ja oli perinteinen Luterilaisuus, helluntailaisuus ja konservatismi vähän voimissaan.

1980--luvulla tuli kännykät ja luterilaiset opettajat alkoi suositella Intian uskontoja.

1990-- luvulla tuli Internet ja Jeesus ilmestyi suositellen Koraania ja Intian vegetarismia. Vain rikkaat saisi tehdä lapsia.

2000-luvulla ilmestykset jatkuivat ja tuli sosiaalinen media ja Gaabriel alkoi pitää maailmanlaajuista kansalaispalkkaa vaihtoehtona. Mahdin odotus alkoi.

Tarkoitan että 1950 - Luku muistetaan Rockista ja petoeläinten vastustamisesta. Biodiversiteetti pyrittiin hävittämään ja Vain ravinnon tuotanto sallimaan. Ahnaat petoeläimet, ruuan niukkuus ja sääntelytalous puheenaiheina.

No, itse asiassa en elänyt silloin enkä tiedä mitään tuosta ajasta. Oon vaan selaillut yhtä eläinkirjaa jossa ravinnon niukkuus oli pääpuheenaihe.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      64
      3202
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      24
      2978
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2872
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2678
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2568
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2540
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2311
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2198
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2088
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2082
    Aihe