Eroakirkosta 2009

[[ Todo: Tee tiivistelmä. ]]

Tämä oli ensimmäinen eräänlainen välivuosi. Eroja tuli kaikkien aikojen toiseksi suurin määrä, yli 43 tuhatta, mutta edeltävään vuoteen pudotusta tuli melkein viidennes ja eropiikit jäivät pienemmiksi ja niitä oli vähemmän. Toisaalta tämä hyödynnettiin tiedotteella jossa annettiin “tulosvaroitus”, ja tämäkin tiedote sai julkisuutta. Osuutemme eroista oli edelleen 90 %.

Tavaksi oli nyt vakiintunut heti vuoden alussa tiedottaa edellisen vuoden eroluvuista, kun kirkko julkaisi omat tietonsa paljon myöhemmin. Tästä saatiinkin heti tammikuun alkuun eropiikki.

Kirkon vastaiskut jatkuivat, nyt Oulun seurakunnat mainosti www-sivuaan “kirkkoveneen” kuvalla. Tämäkin tuotti tietysti eropiikin, vuodenaikaan suhteutettuna vuoden suurimman. Jo sitä ennen liitykirkkoon-sivu oltiin saatu auki; kirkko kertoi www-sivullaan avaavansa sen kesäkuun 25. päivä, joten me tiedotime 24. päivä ja saimme tämänkin hyödynnettyä.

Uutuutena kysyimme julkisesti arkkipiispaehdokkailta miksi kuulua kirkkoon, ja kolme ehdokasta vastasikin. Eroakirkosta-palvelussa oli nyt kerrottu myös perusteluja kirkkoon kuulumiselle. Jostain syystä liitykirkkoon-sivulle ei kuitenkaan tullut vastaavasti perusteluja eroamiselle…

Toinen uutuus olivat paikalliset tiedotteet. Vertailimme esimerkiksi Kemin ja Tornion tai Porin ja Rauman erotilastoja. Näillä saatiin hieman juttuja alueiden sanomalehtiin. Mikä ehkä tärkeämpää, toimittajat oppivat pyytämään meiltä erilaisia tilastoja joilla rikastaa juttuja erityisesti alueellisissa medioissa.

Imatralla, jossa aiemmin oli eroajia ollut poikkeuksellisen vähän, syntyi valtava paikallinen eropiikki kirkkoherran ilmoitettua menevänsä sukupuolenkorjausleikkaukseen.

Korkein hallinto-oikeus päätti, että VRK sai kieltäytyä myymästä meille 18 täyttävien osoitetietoja.

5

176

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hmm. jokin meni pieleen yritä hetken kuluttua uudelleen.

• Anonyymi

🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒

😋 ­­N­­­y­­m­f­o­­­m­­a­­a­­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17933668U

🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞

• Anonyymi

Tuosta voisi poistaa kaikki vokaalit, se tiivistäisi jonkin verran.

Eroa kirkosta palvelun kautta erosi 43 000 vuonna 2009, osuuden ollessa kaikista eroista 90%. Kirkko puolestaan pyrki taklaamaan tilannetta omilla palveluillaan, joita vapaa-ajattelijat onnistuneesti hyödynsivät omaan agendaansa.

Paikalliset vapaa-ajatteluyhdistykset julkaisivat omia tiedotteitaan paikallismedioissa, mikä herätti toimittajien kiinnostuksen yhdistyksen toimintaa kohtaan.

Imatran kirkkoherra puolestaan tuotti paikallisen eropiikin ilmoitettuaan sukupuolenkorjausleikkauksestaan, eikä 18 vuotta täyttäneiden osoitetietoja saa jatkossakaan väestörekisterikeskuksesta, mistä Korkeimman hallinto-oikeuden päätös.

• Anonyymi

Välivuosiakin saa olla.

• Anonyymi

Siis on tod.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      163
      3056
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      372
      2087
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1861
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      43
      1836
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1431
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1183
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      985
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      113
      968
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      802
    Aihe