Miksi valitsen tietyt VTn lait joita noudatan

Anonyymi-ap

Tänään tulee Patmosradiodta Turusen esitys. Ihmettelen aina mistä tietää että jotain noudatan jotain en.

109

528

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Se kannattaa kuunnella. Siinä on vastaukset tälläkin palstalla ateistien toistamat kysymykset ja niihin vastaukset.

• Anonyymi

17:03
      Toiminnanjohtajan vartti - Miksi me noudatamme joitakin Vanhan testamentin lakeja, mutta emme toisia?
      Pasi Turunen

• Vai toiminnanjohtaja :d Patmos on hassu putiikki kärpäsenpaskan kokoluokkaa mutta johtajia on niin jotta päät yhteen kolisee.

• Anonyymi

Se on kuin Ruotsinlaivan beffee-pöytä: ota se mistä tykkäät ja jätä ottamatta se josta et tykkää. Raamatun erehtymättömien ohjeiden mukaan eläminen on yhtä helppoa.

• Anonyymi

Ei tietenkään sielläkään mitä vain voi ottaa jos terveenä haluaa pysyä elää.

• Anonyymi

Siksi tarvitsemmekin Jeesusta koska omilla teillämme emme voi elää oikein tai pelastua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siksi tarvitsemmekin Jeesusta koska omilla teillämme emme voi elää oikein tai pelastua.

No voi teitä poIoisia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Usko Jeesuksen saa aikaan, että ihminen alkaa elää oikein. Jos ihminen ei lakia noudata, hän ei ole Kristuksessa. Raamatun mukaan lain pystyy täyttämään.

Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Usko Jeesuksen saa aikaan, että ihminen alkaa elää oikein. Jos ihminen ei lakia noudata, hän ei ole Kristuksessa. Raamatun mukaan lain pystyy täyttämään.

Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

” Jos ihminen ei lakia noudata, hän ei ole Kristuksessa. ”

Sitten kukaan sianlihaa tai äyriäisiä syövä ei ole kristuksessa. Samoin kristittyjen pitäisi ajaa Mooseksen lain tuomista osaksi Suomen lainsäädäntöön.

Käytännössä kukaan ei tuollaista aja. Ei edes Päivi Räsänen.

Tämän vuoksi täytyy alkaa selittämään, mitkä osat Jumalan määräyksistä ei enää koskekaan suomalaisia. Tämä on varsinainen seli-seli viidakko. Yleiset selitykset:
        1. Laki koski vain juutalaisia
        2. Jeesuksen kuolema kumosi lain - tuli uusi liitto, missä määräyksiä ei tarvitse noudattaa
        3. Yksittäiset kohdat Raamatussa kyllä sanovat, että Mooseksen lakia tulee noudattaa, mutta kokonaissanoma kumoaa sen.
        4. Laki on kirjoitettu meidän sydämeen. Raamatun tekstiä ei tarvitse noudattaa. Riittää, että noudattaa omantunnon ääntä.
        5. Oikea usko synnyttää lain noudattamisen. Minä uskon oikein, joten tiedän sen oikean lain - eikä minun tarvitse noudattaa Moosekselle annettua lakia.
        6. Vanhaa Testamenttia ei tarvitse noudattaa. Uusi testamentti on se kirja, mikä on relevantti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

” Jos ihminen ei lakia noudata, hän ei ole Kristuksessa. ”

Sitten kukaan sianlihaa tai äyriäisiä syövä ei ole kristuksessa. Samoin kristittyjen pitäisi ajaa Mooseksen lain tuomista osaksi Suomen lainsäädäntöön.

Käytännössä kukaan ei tuollaista aja. Ei edes Päivi Räsänen.

Tämän vuoksi täytyy alkaa selittämään, mitkä osat Jumalan määräyksistä ei enää koskekaan suomalaisia. Tämä on varsinainen seli-seli viidakko. Yleiset selitykset:
        1. Laki koski vain juutalaisia
        2. Jeesuksen kuolema kumosi lain - tuli uusi liitto, missä määräyksiä ei tarvitse noudattaa
        3. Yksittäiset kohdat Raamatussa kyllä sanovat, että Mooseksen lakia tulee noudattaa, mutta kokonaissanoma kumoaa sen.
        4. Laki on kirjoitettu meidän sydämeen. Raamatun tekstiä ei tarvitse noudattaa. Riittää, että noudattaa omantunnon ääntä.
        5. Oikea usko synnyttää lain noudattamisen. Minä uskon oikein, joten tiedän sen oikean lain - eikä minun tarvitse noudattaa Moosekselle annettua lakia.
        6. Vanhaa Testamenttia ei tarvitse noudattaa. Uusi testamentti on se kirja, mikä on relevantti.

Maltilliset kristityt selittävät asian onnistuneesti:
        Raamattu on ihmisten kirjoittama kirja - eikä siten mitään erehtymätöntä Jumalan sanaa. Jumalan sana löytyy kyllä sieltä kaiken roskan seasta. Kun olet uskossa ja luet Raamattua sydämelläsi, niin pystyt poimimaan ja löytämään sieltä ne kohdat, mitkä ovat jäänteitä siitä aidosta ja oikeasta Jumalan viestistä.

Eli rusinat pullasta - koska Raamattu on osittain ihmisten pilaama kirja.

• Anonyymi

ArtoTTT

Taitaa olla kivempaa vain syytellä kuin kuunnella.

• Anonyymi

Hyvä, että kuuntelet!

• Anonyymi

Hieno kysymys. Tietysti kymmenen käskyä, rakkauden kaksoiskäsky ja kultainen sääntö ovat niitä tärkeimpiä.

Kyllä kaikki ihmiset joissakin kohdin rikkovat Jumalan tahtoa vastaan. Siksi olisi hyvä turvautua Jeesuksen sovitystyön kautta tulevaan armoon joka päivä.

Se, että Vanhan testamentinkin säädökset yksityiskohdin ovat meille säilyneet, on toki tärkeä merkitys. Niistä näkee sen, että ihminen ei omin voimin voi selvitä, vaan tarvitsee armoa ja apua selvitäkseen.

Myös monen säädöksen hengellinen tarkoitus on edelleen voimassa.

Esim. säädös "Älä anna noitanaisen elää" ei tietenkään tarkoita, että noitana pidettyä ihmistä pitäisi ryhtyä vainoamaan. Se tarkoittaa sitä, että jos noitia olisi olemassa ja he tekisivät pahaa voimillaan, heitä vastaan voisi täysin suojautua turvautumalla Kristukseen ja Hänen uhriverensä tuomaan suojaan. Silloin myös pahantekijää Pyhä Henki puhuttelsi ja tarpeen mukaan myös kurittaisi, eli tekisi selväksi, että pahuus vie ihmisen tuhoon ja siitä on käännyttävä pois. Eli ihmisen itsensä ei tarvitse, eikä hänellä ole lupakaan tehdä mitään kostaakseen yliluonnollista pahuutta käyttävälle ihmiselle.

Silmä silmästä, hammas hampaasta- ajatus taas tarkoittaa sitä, että jos toista syyttää väärin, saa itse kannettavakseen ne asiat, mistä toista syyttää, jos ei aidosti kadu ja yritä korjata väärien syytösten aiheuttamaa vahinkoa.

Toki oikeusvaltioissa tapahtuva lain käyttö on hyvää ja välttämätöntä ja usein tällaisissä maissa lain käyttö on saanutkin paljon vaikutteita kristillisistä ja raamatullisista arvoista.

Toki kuolemantuomio on sellainen rangaistus, josta ihan hyvin perustein on monissa oikeusvaltioissa kokonaan luovuttu.

Kaikkea hyvää!

• Anonyymi

Lyhyesti sanottuna. VT on vanha ja UT uusi testamentti.
        Mutta jotkut ovat VT:stä toistuu myös UT:ssa ja ne siis ovat edelleen voimassa kristitillle,

Kannattaa kuunnella Pasin opetus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta jotkut ovat VT:stä toistuu myös UT:ssa ja ne siis ovat edelleen voimassa kristitillle,

Hyvä kiteytys.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Uusi testamentti ei kumoa yhtäkään lain käskyä. Evankeliumissa on vaatimus noudattaa kaikkia lain käskyjä. Jos joku ei noudata lakia, hän tekee syntiä.

Room 3:31 Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.

Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

Luterilaisuus ja helluntailaisuus ovat lahkoja, jotka eivät näitä Raamatun käskyjä noudata, minkä takia niistä lahkoista ei kukaan pelastu ilman parannuksen tekoa laittomuudesta.

Room 2:18 Laista sinä opit tuntemaan hänen tahtonsa ja erottamaan sen, mikä on tärkeää.

Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekij

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos kommnetista. No, vähän noinkin juu. VT on Vanhan liiton ilmoitusta Jumalasta, Jahvesta ja myös Jumalan kolminaisuudesta, kun sen vain osaa sieltä tulkita.

Uudessa testamentissa on keskitytty kolminaisuuden toiseen persoonaan, joka tuli maan päälle pelastamaan omansa pahuuden ja kuoleman vallasta.

Voi hyvin!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos kommnetista. No, vähän noinkin juu. VT on Vanhan liiton ilmoitusta Jumalasta, Jahvesta ja myös Jumalan kolminaisuudesta, kun sen vain osaa sieltä tulkita.

Uudessa testamentissa on keskitytty kolminaisuuden toiseen persoonaan, joka tuli maan päälle pelastamaan omansa pahuuden ja kuoleman vallasta.

Voi hyvin!

Kyllä Jessus on koko VT:ssä mukana ihan luomiskertomuksesta lähtien.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Uusi testamentti ei kumoa yhtäkään lain käskyä. Evankeliumissa on vaatimus noudattaa kaikkia lain käskyjä. Jos joku ei noudata lakia, hän tekee syntiä.

Room 3:31 Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.

Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

Luterilaisuus ja helluntailaisuus ovat lahkoja, jotka eivät näitä Raamatun käskyjä noudata, minkä takia niistä lahkoista ei kukaan pelastu ilman parannuksen tekoa laittomuudesta.

Room 2:18 Laista sinä opit tuntemaan hänen tahtonsa ja erottamaan sen, mikä on tärkeää.

Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekij

Ei kumoakaan mutta Israelin kansan kanssa tehdyt liitot eivät ole muita koskevia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kumoakaan mutta Israelin kansan kanssa tehdyt liitot eivät ole muita koskevia.

Jos ollaan tarkkoja, niin uusi liitto on myös tehty vain Israelin ja Juudan kanssa. Miten sinä sitten voit pakana pelastua, jos sinun kanssasi ei Jumala ole tehnyt liittoa?

Pakanoiden pelastus perustuu siihen, että he liittyvät Isrealiin ja uuteen liittoon. Siinä liitossa ei ole eri ehtoja juutalaisten ja pakanoiden välillä.

Jeesus on juutalaisten kuningas, joka ei hyväksy laittomuutta. Uudessa liitossa juutalaisten laki kirjoitetaan sydämeen, joten jos et noudata lakia, sinun sydämessäsi ei ole lakia etkä ole uudessa liitossa sapain Herran Jeesuksen kanssa.

Jes 14:1 Herra armahtaa Jaakobia ja ottaa jälleen Israelin omaksi kansakseen, ja se saa rauhassa asua omassa maassaan. Siihen maahan asettuneet muukalaiset liittyvät Jaakobin jälkeläisiin ja sulautuvat heihin.

Jer 31:31 "Tulee aika", sanoo Herra, "jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa.
        32 Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sen liiton he rikkoivat, vaikka minä olin ottanut heidät omakseni, sanoo Herra.
        33 "Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

Jes 56:6 Ja muukalaiset, jotka ovat liittyneet Herraan, palvellakseen häntä ja rakastaakseen Herran nimeä, ollakseen hänen palvelijoitansa, kaikki, jotka pitävät sapatin eivätkä sitä riko ja pysyvät minun liitossani,
        7 ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ilahutan heitä rukoushuoneessani, ja heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa ovat otolliset minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä Jessus on koko VT:ssä mukana ihan luomiskertomuksesta lähtien.

Kiitos, tuokin on totta. Se täytyy nähdä hengellisin silmin, kun lukee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En luota Patmoksen opetuksiin.

1234567---

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihanko oikeasti ajattelet, että Israelissa pitäisi noudattaa Mooseksen lakia?

Älä viitsi!

• Anonyymi

Pasi Turusen otsikko jo kertoo, että hän kumoaa joitain VT:n lain käskyjä ja ilmoittaa, ettei niitä tarvitse noudattaa.

Hän tekee juuri sen synnin, mistä Jeesus varoitti varsin ankarilla sanoilla. Jos laista kumoaa yhdekin lain käskyn ja niin opettaa, menettää pelastuksensa. Pasi Turuselle on nyt käymässä juuri näin, jos hän väittää, ettei joitain käskyjä tarvitse noudattaa.

Sen sijaan niistä kristityistä opettajista tulee taivasten valtakunnassa suuria, jotka lakia noudattavat ja niin opettavat.

Matt 5:19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
      20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
      27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
      28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

• Anonyymi

Kiitos kommentista. Hän tarkoittaa varmaan sillä, että jotkut säädökset oli tarkoitettu Israelin kansalle vanhan liiton aikana. Jumalahan teki nimen omaan liiton erityisesti Aabrahamin kanssa. Toki Jumala sanoi, että Aabrahamin kanssa tehdyn liiton kautta kaikki kansat saavat mahdollisuuden siunaukseen.

Onhan toki Jumala jo luodessaan maailman tehnyt liiton koko ihmiskunnan kanssa.

Karkeana esimerkkinä voisi olla vaikka tietyt puhtaussäädöksen ja tiettyjen luonnon antiemien syöntikiellot jne.

Eli esim. uuden liiton myötä eläinuhrit tulivat tarpeettomiksi, koska Jumalan Pojan uhri riittää syntien anteeksi saamiseksi ja pelastumiseksi niille, jotka Jumalan Poikaan uskovat. Kaikki normaali ruoka tuli myös uuden liiton myötä sallituksi.

Tsempit!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos kommentista. Hän tarkoittaa varmaan sillä, että jotkut säädökset oli tarkoitettu Israelin kansalle vanhan liiton aikana. Jumalahan teki nimen omaan liiton erityisesti Aabrahamin kanssa. Toki Jumala sanoi, että Aabrahamin kanssa tehdyn liiton kautta kaikki kansat saavat mahdollisuuden siunaukseen.

Karkeana esimerkkinä voisi olla vaikka tietyt puhtaussäädöksen ja tiettyjen luonnon antiemien syöntikiellot jne.

Eli esim. uuden liiton myötä eläinuhrit tulivat tarpeettomiksi, koska Jumalan Pojan uhri riittää syntien anteeksi saamiseksi ja pelastumiseksi niille, jotka Jumalan Poikaan uskovat. Kaikki normaali ruoka tuli myös uuden liiton myötä sallituksi.

Tsempit!

Pasi Turunen opettaa täysin väärin väittäessään, että laki ei päde Israelin rajojen ulkopuolella pakankansoihin. VT:n Messias profetiat kertovat, että Kristuksen valtakunnassa laki ulottuun kaikkialle maailmaan.

Raamatun mukaan Jumala ei tee eroa juutalaisten ja pakanoiden välille. Juutalaisilla ja pakanoilla on sama laki, joka koskee kaikkia kansoja, jonka mukaan tulee kaikille tuomio yhtäläisillä perusteilla. Evankeliumin mukaan vain sellaiset pakankristityt ovat vanhurskaita, jotka ovat tehneet parannuksen laittomuudesta ja noudattavat lakia uskossa Jeesukseen Kristukseen.

Room 2:9 Tuska ja ahdistus tulee jokaisen osaksi, joka tekee pahaa, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen.
        10 Kirkkaus, kunnia ja rauha taas tulee jokaisen osaksi, joka tekee hyvää, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen,
        11 sillä Jumala ei tee eroa ihmisten välillä. [Ap. t. 10:34+]
        12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla.
        13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

Ap.t 10:35 Hän hyväksyy jokaisen, joka pelkää häntä ja noudattaa hänen tahtoaan, kuului tämä mihin kansaan tahansa.
        36 Hän lähetti Israelin kansalle sanansa, ilmoitti hyvän sanoman rauhasta, jonka Jeesus Kristus on tuonut -- hän, joka on kaikkien Herra.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tsempit!

>>>>Eli esim. uuden liiton myötä eläinuhrit tulivat tarpeettomiksi, koska Jumalan Pojan uhri riittää syntien anteeksi saamiseksi ja pelastumiseksi niille, jotka Jumalan Poikaan uskovat. <<<<

Uudessa testamentissa ei ole ainuttakaan kohtaa, jossa sanottaisiin, että uhraaminen olisi loppunut, mutta hebrealaiskirjeessä opetetaan, miksi uhraamista on aina tehty. Jeesus ei koskaa kieltänyt uhraamista eikä uhraaminen muutenkaan loppunut ristinkuolemaan.

Apostolien teot kertovat, että kristityt uhrasivat Jerusalemin temppelissä apostolien johdolla niin kauan kuin oli temppeli ja leeviläinen papisto olemassa. Tätä sinä et osaa selittää, koska et osaa evankeliumia.

Ap.t 2:42 Seurakunta kuunteli ja noudatti uskollisesti apostolien opetusta.
        ---
        46 Joka päivä he uskollisesti kokoontuivat temppeliin, ja kodeissaan he yhdessä mursivat leipää ja aterioivat riemullisin ja vilpittömin mielin.
        ---
        18:18 Paavali viipyi Korintissa vielä jonkin aikaa. Sitten hän hyvästeli veljet ja lähti purjehtimaan kohti Syyriaa yhdessä Priscillan ja Aquilan kanssa. Hän oli Kenkreassa leikkauttanut hiuksensa, koska oli antanut uhrilupauksen.
        ---
        21:26 Paavali otti miehet mukaansa ja puhdistautui seuraavana päivänä heidän kanssaan. Sitten hän meni temppeliin ja ilmoitti, milloin heidän puhdistumisaikansa päättyisi ja kunkin puolesta suoritettaisiin uhri.
        ---
        24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,
        ---
        17 "Oltuani vuosikausia poissa tulin nyt tuomaan kansalleni rahalahjaa ja toimittamaan uhreja.
        18 Juuri näissä tehtävissä minä temppelissä olin, kun eräät Aasiasta tulleet juutalaiset tapasivat minut. Olin puhdistautunut
        ---
        25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."

Kristus ei siis lopettanut uhraamista, koska kaikki uhrit ovat ollee kuva ja yhteys Kristuksen uhriin.

1 Kor 10:16 Eikö malja, jonka me siunaamme, ole yhteys Kristuksen vereen? Ja eikö leipä, jonka me murramme, ole yhteys Kristuksen ruumiiseen?
        17 Leipä on yksi, ja niin mekin olemme yksi ruumis, vaikka meitä on monta, sillä tulemme kaikki osallisiksi tuosta yhdestä leivästä.
        18 Ajatelkaa Israelin kansaa! Eivätkö papit, jotka syövät uhrilihaa, joudu läheiseen yhteyteen alttarin kanssa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tsempit!

>>>>Kaikki normaali ruoka tuli myös uuden liiton myötä sallituksi.<<<<

Tämä on paksu valhe.

Jeesus ei koskaan sanonut kaikki ruokia puhtaiksi. Luterilainen kirkko on tehnyt tahallisen väärennöksen jakeesseen Mark 7:19 lisäämällä siihen sanoja, joita ei ole kreikkalaisessa alkutekstissä eikä monissa muissa esim. englantilaisissa käännöksissä. Jeesus tarkoitti ko. jakeessa, että pesemättömien käsien kautta suuhun tullut tomu ei saastuta ruokaa syömäkelvottomaksi, koska ruoka puhdistuu ruuansulatuksessa ja tomu ulostuu. Laissa ei ole käskyä pestä käsiä eikä käskyä käsienpesurituaaleista, joten fariseusten syytös Jeesuksen opetuslapsia kohtaan oli väärä.

Biblia:
        Mark 7:19 Sillä ei se mene hänen sydämeensä, vaan vatsaan, ja menee luonnollisesti ulos, kaikki ruat puhdistain.

Pietarin purjekangasnäky ei kumonnut lakia vaan oli vertauskuva saastaisista pakanoista, jotka Herra on puhdistanut. Tämän Pietari tajusi ja hänen sanoistaan tuli tulkintaohje näylle, joka noudatti samaa kaavaa, millainen koetus oli myös Hesekielillä.

Ap.t 10:28 Hän sanoi heille: "Niin kuin tiedätte, juutalaisen ei ole sallittua seurustella toiseen kansaan kuuluvien kanssa eikä mennä heidän luokseen. Jumala on kuitenkin osoittanut minulle, ettei ketään ihmistä saa pitää epäpuhtaana tai saastaisena.
        ---
        34 Pietari rupesi puhumaan. Hän sanoi: "Nyt minä todella käsitän, ettei Jumala erottele ihmisiä.
        35 Hän hyväksyy jokaisen, joka pelkää häntä ja noudattaa hänen tahtoaan, kuului tämä mihin kansaan tahansa.

Myöskään Kolossalaiskirje ei kumoa ruokasäädöksiä, vaan puolustaa niitä pakanauskovia, jotka olivat alkaneet noudattaa ruokasäädöksiä ja laissa käskettyjä juhlia, mitä kolossalaiset seurakunnan ulkopuoliset pakanat eivät saaneet tuomita, koska ruumis (seurakunta) kuuluu Kristukselle. Paavali opetti, että juhlia noudatetaan, koska ne ovat varjokuva siis esikuva Kristuksen valtakunnasta.

Paavali vaati kaikilta pakanoilta lihan puhtautta, jotta Herra ottaisi heidät vastaan:

2 Kor 6:17 Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani
        18 ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias".
        7:1 Koska meillä siis on nämä lupaukset, rakkaani, niin puhdistautukaamme kaikesta lihan ja hengen saastutuksesta, saattaen pyhityksemme täydelliseksi Jumalan pelossa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pasi Turunen opettaa täysin väärin väittäessään, että laki ei päde Israelin rajojen ulkopuolella pakankansoihin. VT:n Messias profetiat kertovat, että Kristuksen valtakunnassa laki ulottuun kaikkialle maailmaan.

Raamatun mukaan Jumala ei tee eroa juutalaisten ja pakanoiden välille. Juutalaisilla ja pakanoilla on sama laki, joka koskee kaikkia kansoja, jonka mukaan tulee kaikille tuomio yhtäläisillä perusteilla. Evankeliumin mukaan vain sellaiset pakankristityt ovat vanhurskaita, jotka ovat tehneet parannuksen laittomuudesta ja noudattavat lakia uskossa Jeesukseen Kristukseen.

Room 2:9 Tuska ja ahdistus tulee jokaisen osaksi, joka tekee pahaa, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen.
        10 Kirkkaus, kunnia ja rauha taas tulee jokaisen osaksi, joka tekee hyvää, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen,
        11 sillä Jumala ei tee eroa ihmisten välillä. [Ap. t. 10:34 ]
        12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla.
        13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

Ap.t 10:35 Hän hyväksyy jokaisen, joka pelkää häntä ja noudattaa hänen tahtoaan, kuului tämä mihin kansaan tahansa.
        36 Hän lähetti Israelin kansalle sanansa, ilmoitti hyvän sanoman rauhasta, jonka Jeesus Kristus on tuonut -- hän, joka on kaikkien Herra.

Kiitos hienoista jakeista. Voi hyvin!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>>>>Eli esim. uuden liiton myötä eläinuhrit tulivat tarpeettomiksi, koska Jumalan Pojan uhri riittää syntien anteeksi saamiseksi ja pelastumiseksi niille, jotka Jumalan Poikaan uskovat. <<<<

Uudessa testamentissa ei ole ainuttakaan kohtaa, jossa sanottaisiin, että uhraaminen olisi loppunut, mutta hebrealaiskirjeessä opetetaan, miksi uhraamista on aina tehty. Jeesus ei koskaa kieltänyt uhraamista eikä uhraaminen muutenkaan loppunut ristinkuolemaan.

Apostolien teot kertovat, että kristityt uhrasivat Jerusalemin temppelissä apostolien johdolla niin kauan kuin oli temppeli ja leeviläinen papisto olemassa. Tätä sinä et osaa selittää, koska et osaa evankeliumia.

---
        46 Joka päivä he uskollisesti kokoontuivat temppeliin, ja kodeissaan he yhdessä mursivat leipää ja aterioivat riemullisin ja vilpittömin mielin.
        ---
        18:18 Paavali viipyi Korintissa vielä jonkin aikaa. Sitten hän hyvästeli veljet ja lähti purjehtimaan kohti Syyriaa yhdessä Priscillan ja Aquilan kanssa. Hän oli Kenkreassa leikkauttanut hiuksensa, koska oli antanut uhrilupauksen.
        ---
        21:26 Paavali otti miehet mukaansa ja puhdistautui seuraavana päivänä heidän kanssaan. Sitten hän meni temppeliin ja ilmoitti, milloin heidän puhdistumisaikansa päättyisi ja kunkin puolesta suoritettaisiin uhri.
        ---
        24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,
        ---
        17 "Oltuani vuosikausia poissa tulin nyt tuomaan kansalleni rahalahjaa ja toimittamaan uhreja.
        18 Juuri näissä tehtävissä minä temppelissä olin, kun eräät Aasiasta tulleet juutalaiset tapasivat minut. Olin puhdistautunut
        ---
        25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."

Kristus ei siis lopettanut uhraamista, koska kaikki uhrit ovat ollee kuva ja yhteys Kristuksen uhriin.

1 Kor 10:16 Eikö malja, jonka me siunaamme, ole yhteys Kristuksen vereen? Ja eikö leipä, jonka me murramme, ole yhteys Kristuksen ruumiiseen?
        17 Leipä on yksi, ja niin mekin olemme yksi ruumis, vaikka meitä on monta, sillä tulemme kaikki osallisiksi tuosta yhdestä leivästä.
        18 Ajatelkaa Israelin kansaa! Eivätkö papit, jotka syövät uhrilihaa, joudu läheiseen yhteyteen alttarin kanssa?

Kiitos vastauksesta. Oikeassa olet, että Jeesuksen ja Paavalin aikana uhrattiin. Se kuitenkin loppui tyysti vuonna 70, kun Roomalaiset tuhosivat temppelin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>>>>Kaikki normaali ruoka tuli myös uuden liiton myötä sallituksi.<<<<

Tämä on paksu valhe.

Jeesus ei koskaan sanonut kaikki ruokia puhtaiksi. Luterilainen kirkko on tehnyt tahallisen väärennöksen jakeesseen Mark 7:19 lisäämällä siihen sanoja, joita ei ole kreikkalaisessa alkutekstissä eikä monissa muissa esim. englantilaisissa käännöksissä. Jeesus tarkoitti ko. jakeessa, että pesemättömien käsien kautta suuhun tullut tomu ei saastuta ruokaa syömäkelvottomaksi, koska ruoka puhdistuu ruuansulatuksessa ja tomu ulostuu. Laissa ei ole käskyä pestä käsiä eikä käskyä käsienpesurituaaleista, joten fariseusten syytös Jeesuksen opetuslapsia kohtaan oli väärä.

Biblia:
        Mark 7:19 Sillä ei se mene hänen sydämeensä, vaan vatsaan, ja menee luonnollisesti ulos, kaikki ruat puhdistain.

Pietarin purjekangasnäky ei kumonnut lakia vaan oli vertauskuva saastaisista pakanoista, jotka Herra on puhdistanut. Tämän Pietari tajusi ja hänen sanoistaan tuli tulkintaohje näylle, joka noudatti samaa kaavaa, millainen koetus oli myös Hesekielillä.

Ap.t 10:28 Hän sanoi heille: "Niin kuin tiedätte, juutalaisen ei ole sallittua seurustella toiseen kansaan kuuluvien kanssa eikä mennä heidän luokseen. Jumala on kuitenkin osoittanut minulle, ettei ketään ihmistä saa pitää epäpuhtaana tai saastaisena.
        ---
        34 Pietari rupesi puhumaan. Hän sanoi: "Nyt minä todella käsitän, ettei Jumala erottele ihmisiä.
        35 Hän hyväksyy jokaisen, joka pelkää häntä ja noudattaa hänen tahtoaan, kuului tämä mihin kansaan tahansa.

Myöskään Kolossalaiskirje ei kumoa ruokasäädöksiä, vaan puolustaa niitä pakanauskovia, jotka olivat alkaneet noudattaa ruokasäädöksiä ja laissa käskettyjä juhlia, mitä kolossalaiset seurakunnan ulkopuoliset pakanat eivät saaneet tuomita, koska ruumis (seurakunta) kuuluu Kristukselle. Paavali opetti, että juhlia noudatetaan, koska ne ovat varjokuva siis esikuva Kristuksen valtakunnasta.

Paavali vaati kaikilta pakanoilta lihan puhtautta, jotta Herra ottaisi heidät vastaan:

2 Kor 6:17 Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani
        18 ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias".
        7:1 Koska meillä siis on nämä lupaukset, rakkaani, niin puhdistautukaamme kaikesta lihan ja hengen saastutuksesta, saattaen pyhityksemme täydelliseksi Jumalan pelossa.

Kiitos, hienosti toit esille Raamatun tekstejä. Voi hyvin! Kaikki normaali ruoka on hyvää, jos sen syö kiitoksen kanssa. Toki ruoka ei saa olla pilaantunutta ja se täytyy valmistaa oikein. Kaikkea ei kannata esim. syödä raakana. Voi hyvin!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tsempit!

”Eli esim. uuden liiton myötä eläinuhrit tulivat tarpeettomiksi, koska Jumalan Pojan uhri riittää syntien anteeksi saamiseksi ja pelastumiseksi niille, jotka Jumalan Poikaan uskovat.”

Ainut ongelma on, ettei Raamatussa sanota tuollaista. Paavali kirjoittaa eläinuhrauksen riittämättömyydestä, mutta hän - eikä evankeliumien Jeesus - ei missään kohtaan sano, että eläinten uhraus tulisi lopettaa.

Eläinuhrit ovat kuin vitamiinit. Niiden syöminen ei takaa terveyttä - tarvitaan muutakin. Tämä ei kuitenkaan ole ohje, että vitamiinien syöminen pitäisi lopettaa.

Eli eläimiä pitäisi edelleenkin uhrata, jos noudattaa Raamattua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos, hienosti toit esille Raamatun tekstejä. Voi hyvin! Kaikki normaali ruoka on hyvää, jos sen syö kiitoksen kanssa. Toki ruoka ei saa olla pilaantunutta ja se täytyy valmistaa oikein. Kaikkea ei kannata esim. syödä raakana. Voi hyvin!

Tuo kiteyttää luterilaisuuden. Kun Raamattu ei vastaakaan omaa näkemystä, niin oma näkemys menee Raamatun edelle.

• Anonyymi kirjoitti:

---
        ---
        ---
        ---
        ---
        ---

"Uudessa testamentissa ei ole ainuttakaan kohtaa, jossa sanottaisiin, että uhraaminen olisi loppunut, mutta hebrealaiskirjeessä opetetaan, miksi uhraamista on aina tehty. Jeesus ei koskaa kieltänyt uhraamista eikä uhraaminen muutenkaan loppunut ristinkuolemaan."

Tarkoitatko, että meidän pitäisi alkaa uhrata Vanhan Testamentin säädösten mukaan ? Minun mielestäni se on tarpeetonta, koska eihän eläinten veri kuitenkaan voinut pelastaa ihmistä. Juutalaiset joutuivat uhraamaan eläimiä jatkuvasti, pitäisikö meidän lähteä sinun mielestäsi siihen samaan.

Eikö sinun mielestäsi Jeesuksen ristinkuolema riitä, että ihminen pelastuu ? Pitääkö hänen sinun mielestä uhrata vielä eläinuhreja ? Mikä merkitys niillä olisi ?

• Mitä lain käskyjä tarkoitat ? Tarkoitatko kymmentä käskyä vai niitä kaikkia käskyjä, joita juutalaisille annettiin ? Esim. sitä käskyä, jos joku tekee aviorikoksen, hänet täytyy kivittää.

Kun lukee niitä säädöksiä, joita Mooses kertoi juutalaisille, monet niistä kuuuivat siihen aikaan.

• Anonyymi

Alkoi juuri.

• Anonyymi

Pasi Turunen kumosi laista lukuisiä käskyjä. Hänen on mahdoton pelastua.

Matt 5:19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
      20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

• Anonyymi

Tässä jumalattomassa Radio Patmoksen puheessa on todisteet siitä, ettei Pasi Turunen täytä pelastuksen ehtoja.

22.7.2023:

TURUNEN

17:03
        Toiminnanjohtajan vartti - Miksi me noudatamme joitakin Vanhan testamentin lakeja, mutta emme toisia?
        Pasi Turunen

• Anonyymi

Miksi valehtelet ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi valehtelet ?

En ao. kommentissa ole valhetta. Jeesuksen sanojen mukaan lain purkajat menettävät pelastuksensa. Sitä Pasi Turunen juuri teki.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ao. kommentissa ole valhetta. Jeesuksen sanojen mukaan lain purkajat menettävät pelastuksensa. Sitä Pasi Turunen juuri teki.

Pari ei tehnyt niin. Lopeta valehtelu!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pasi……

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pasi Tutunen kumosi laista lukuisia käskyjä ja se johtaa siihen, että hän menettää Kristuksen armon. Tässä on säädös, joka koskee kaikkia kansoja, joka tulee Turuselle kadotukseksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pasi Tutunen kumosi laista lukuisia käskyjä ja se johtaa siihen, että hän menettää Kristuksen armon. Tässä on säädös, joka koskee kaikkia kansoja, joka tulee Turuselle kadotukseksi.

Pasi Turunen...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kumonnut. Älä viitsi valehdella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kumonnut. Älä viitsi valehdella.

Pasi Turunen sanoi, ettei tarvitse noudattaa sapattia eikä ruokasäädöksiä. Jeesus kielsi tällaisen lain kumoamisen ja Jeesuksen sanat koskevat kaikkia kansoja.

UT:ssa ei ole missään kohdassa sanottu, että kristityt voivat jättää lain noudattamatta tai laki olisi kumottu. Sen sijaan UT:ssa on useita kohdia, joissa luetaan kadotustuomio niille, jotka sellaista valhetta puhuvat tai tahallaan laittomuutta tekevät.

Näissä jakeissa se asia on täysin selvästi sanottu ja nämä koskevat myös suomalaisia. Jos sinä et tästä pysty asiaa ymmärtämään, niin olet niin paatunut, ettei sinun kanssasi kannata asiasta sen enempää väitellä.

Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
        27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
        28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pasi Turunen sanoi, ettei tarvitse noudattaa sapattia eikä ruokasäädöksiä. Jeesus kielsi tällaisen lain kumoamisen ja Jeesuksen sanat koskevat kaikkia kansoja.

UT:ssa ei ole missään kohdassa sanottu, että kristityt voivat jättää lain noudattamatta tai laki olisi kumottu. Sen sijaan UT:ssa on useita kohdia, joissa luetaan kadotustuomio niille, jotka sellaista valhetta puhuvat tai tahallaan laittomuutta tekevät.

Näissä jakeissa se asia on täysin selvästi sanottu ja nämä koskevat myös suomalaisia. Jos sinä et tästä pysty asiaa ymmärtämään, niin olet niin paatunut, ettei sinun kanssasi kannata asiasta sen enempää väitellä.

Ruokasäädökset ja sapatti oli vain juutalaisille. Ei koskaan ole sanoutuu kristityille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ruokasäädökset ja sapatti oli vain juutalaisille. Ei koskaan ole sanoutuu kristityille.

Puhut täyttä valhetta.

Jeesus käski kaikkia kansoja noudattamaan lakia, mitään siitä muuttamatta. Sama laki on siis kaikilla kansoilla.

Matt 23:1 Sitten Jeesus puhui väkijoukolle ja opetuslapsilleen:
        2 "Mooseksen istuin on nyt lainopettajien ja fariseusten hallussa.
        3 Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista.
        ---
        28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni:
        ---
        20 ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa.

Samaa vaati myös Paavali ja Pietari. Siteerasin sinulle näitä jakeita, mutta sinä et noteerannut niitä ollenkaan. Näyttää siltä, ettei sinua oikeasti kiinosta, mitä Jumala on käskenyt tekemään, kunhan vain itse valehtelet, jotta suomalaiset joutuisivat helvettiin laittomuuden tekijöinä.

Koska sinäkin olet nyt lähtenyt purkamaan lakia, niin olet menettänyt armon ja pelastuksesi.

• Anonyymi kirjoitti:

Puhut täyttä valhetta.

Jeesus käski kaikkia kansoja noudattamaan lakia, mitään siitä muuttamatta. Sama laki on siis kaikilla kansoilla.

Matt 23:1 Sitten Jeesus puhui väkijoukolle ja opetuslapsilleen:
        3 Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista.
        ---
        28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni:
        ---
        20 ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa.

Samaa vaati myös Paavali ja Pietari. Siteerasin sinulle näitä jakeita, mutta sinä et noteerannut niitä ollenkaan. Näyttää siltä, ettei sinua oikeasti kiinosta, mitä Jumala on käskenyt tekemään, kunhan vain itse valehtelet, jotta suomalaiset joutuisivat helvettiin laittomuuden tekijöinä.

Koska sinäkin olet nyt lähtenyt purkamaan lakia, niin olet menettänyt armon ja pelastuksesi.

Lakeja on todella monta. Mitä niistä tarkoitat? 😺

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Lakeja on todella monta. Mitä niistä tarkoitat? 😺

Raamatussa on vain yksi laki, joka on Mooseksen laki.

Kristuksen noudatti itsekin Mooseksen lakia, joten Kristuksen laki on Mooseksen laki, jonka Messias profetiat ovat toteutuneet Jeesuksessa. Mooseksen lain eräitä osia kutsutaan UT:ssa myös mm. vapauden laiksi ja uskon laiksi, mutta kyse on samasta laista.

Ap.t 25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."
        ---
        28:17 Kolmen päivän kuluttua Paavali kutsui juutalaisten johtomiehet luokseen. Kun nämä olivat saapuneet, hän sanoi: "Veljet! Minut luovutettiin Jerusalemissa roomalaisten käsiin, vaikka en ole millään tavoin rikkonut kansaamme enkä isiltä perimiämme säädöksiä vastaan.

Heb 10:28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Raamatussa on vain yksi laki, joka on Mooseksen laki.

Kristuksen noudatti itsekin Mooseksen lakia, joten Kristuksen laki on Mooseksen laki, jonka Messias profetiat ovat toteutuneet Jeesuksessa. Mooseksen lain eräitä osia kutsutaan UT:ssa myös mm. vapauden laiksi ja uskon laiksi, mutta kyse on samasta laista.

Ap.t 25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."
        ---
        28:17 Kolmen päivän kuluttua Paavali kutsui juutalaisten johtomiehet luokseen. Kun nämä olivat saapuneet, hän sanoi: "Veljet! Minut luovutettiin Jerusalemissa roomalaisten käsiin, vaikka en ole millään tavoin rikkonut kansaamme enkä isiltä perimiämme säädöksiä vastaan.

Heb 10:28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen lähtökohta oli, että juutalaiset noudattavat lakia senkin jälkeen kun he olivat alkaneet uskoa Messiaaseen. Monien mielestä pakanoidenkin piti: heidän mielestään pakanoiden tie Kristuksen luo kulki juutalaisuuden kautta. Ensin oli siis ryhdyttävä noudattamaan Mooseksen lain säädöksiä ja ensimmäisenä ympärileikkausta, ja vasta sitten voitiin tulla kristityiksi. Paavali ja Barnabas opettivat toisin. Lähetysmatkallaan (Ap.t. 13-14) he julistivat evankeliumia pakanoille eivätkä vaatineet heiltä Mooseksen lain noudattamista. Jumalan teko Kristuksessa riitti ja se omistettiin kasteessa. Pian syntyi kiistatilanne, jonka Luukas kuvaa näin: Juudeasta tuli Antiokian seurakuntaan eräitä, jotka opettivat: ”Ellette anna ympärileikata itseänne, niin kuin Mooses on säätänyt, ette voi pelastua.” Paavali ja Barnabas asettuivat vastustamaan heitä, ja asiasta käytiin kiivasta väittelyä. Niinpä päätettiin, että Paavali ja Barnabas ja muutamat muut lähtisivät Jerusalemiin apostolien ja vanhimpien puheille, jotta saataisiin selvyys tästä kiistakysymyksestä.” (Ap.t. 15:1-2). Paavalin kannan voi lukea seuraavista Galatalaiskirjeen sanoista:
        ”Ne taas, jotka luottavat lain noudattamiseen, ovat kirouksen alaisia. Onhan kirjoitettu: ”Kirottu on jokainen, joka ei tee kaikkea, mitä lain kirja käskee.”On selvää, ettei kukaan tule Jumalan silmissä vanhurskaaksi lakia noudattamalla, sillä ”uskosta vanhurskas saa elää”. (Gal. 3:10-11).
        ”Te, jotka pyritte vanhurskauteen lakia noudattamalla, olette joutuneet eroon Kristuksesta, armon ulkopuolelle.” (Gal. 5:5). Apostolien kokouksessa Paavalin kanta voitti. Luukkaan mukaan kannan muotoilevat Pietari ja Jaakob. Pietari sanoi pakanoiden velvoittamisesta lakiin näin:
        ”Miksi te siis nyt uhmaatte Jumalaa ja panette opetuslasten harteille ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä me itse ole jaksaneet kantaa?” (Ap.t. 15:10).
        Jaakob sanoo näin:
        ”Tästä syystä ei mielestäni pidä hankaloittaa niiden elämää, jotka vieraista kansoista kääntyvät Jumalan puoleen.” (Ap.t. 15:19).
        Pienen yksityiskohdan muodostavat apostolien kokouksen ohjeet, joiden kanssa pakanakristityt voivat elää yhdessä juutalaisten kanssa. Ymmärrän niin, että kielto käyttää verta ravinnoksi astuu voimaan heti kun elän juutalaisten parissa. Jos joku on toista mieltä, jättäköön syömättä. Tässä on kyse yksityiskohdasta, joka ei kaada suurta linjaa: Pakanakristittyjen ei tarvitse noudattaa Mooseksen lakia. Juutalaiset noudattavat, mutta se ei ole heillekään pelastustie. Vain harva kirkkokunta – lähinnä adventistit – sivuuttaa Paavalin, Pietarin ja Jaakobin sanat ja koettaa sitoa pakanakansoja Mooseksen lakiin. Siitä he ovat aikanaan tuomiolla, koska Paavalin sanat eivät ole kovin kevyet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu, tässä on hyvä esimerkki, että miten Paavali puhuu juutalaisile ja miten hän puhuu kristitylle, ja sitten kun sotketaan molemmat opit, voidaankin kinata, että kuuluuko kristittyjen noudattaa lakia vai eikö kuulu.

Ei tietenkään kuulu, koska kyseessä on Jahven ihmeidenekijän seuraajille määräämä kostouskonto, jonka Paavali kertoo toteuttaneensa palvellessaan 'isiensä Jumalaa'. Laki koskee vain juutalaisia ja kristityt ovat 'väliinputoajia' - he uhraavat Jeesuksen opettaman taivasten valtakunnan isän teurastettuna uhrilampaana, mutta eivät todellisuudessa saa armoa päästä kuitenkaan Jahve Jumalan 'piiriin'.

Jeesuksen opetuksiin lait eivät taas kuulu mienkään:

Matteuksen evankeliumi:

"11:12 Mutta Johannes Kastajan päivistä tähän asti hyökätään taivasten valtakuntaa vastaan, ja hyökkääjät tempaavat sen itselleen. Sillä kaikki profeetat ja laki ovat ennustaneet Johannekseen asti"

Luukkaan evankeliumi:

"16:16 Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin."

Jäi julistamatta Jumalan valtakunta ja taivasten valtakunta, kun nämä uskovaiset Paavalin opilla tempaisivat sen itselleen ja ryhtyivät julistamaan syntien valtakuntaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu, tässä on hyvä esimerkki, että miten Paavali puhuu juutalaisile ja miten hän puhuu kristitylle, ja sitten kun sotketaan molemmat opit, voidaankin kinata, että kuuluuko kristittyjen noudattaa lakia vai eikö kuulu.

Ei tietenkään kuulu, koska kyseessä on Jahven ihmeidenekijän seuraajille määräämä kostouskonto, jonka Paavali kertoo toteuttaneensa palvellessaan 'isiensä Jumalaa'. Laki koskee vain juutalaisia ja kristityt ovat 'väliinputoajia' - he uhraavat Jeesuksen opettaman taivasten valtakunnan isän teurastettuna uhrilampaana, mutta eivät todellisuudessa saa armoa päästä kuitenkaan Jahve Jumalan 'piiriin'.

Matteuksen evankeliumi:

"11:12 Mutta Johannes Kastajan päivistä tähän asti hyökätään taivasten valtakuntaa vastaan, ja hyökkääjät tempaavat sen itselleen. Sillä kaikki profeetat ja laki ovat ennustaneet Johannekseen asti"

Luukkaan evankeliumi:

"16:16 Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin."

Jäi julistamatta Jumalan valtakunta ja taivasten valtakunta, kun nämä uskovaiset Paavalin opilla tempaisivat sen itselleen ja ryhtyivät julistamaan syntien valtakuntaa.

Jahven määräys ihmeidentekijän surmaamisesta ja kostonkäden nostamisesta seuraajien ylle löytyy 5.Moos.13

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Matteuksen evankeliumi:

Luukkaan evankeliumi:

Lue vain mitä meille pakanoille kirjotetaan jos menet muuten sekaisin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen lähtökohta oli, että juutalaiset noudattavat lakia senkin jälkeen kun he olivat alkaneet uskoa Messiaaseen. Monien mielestä pakanoidenkin piti: heidän mielestään pakanoiden tie Kristuksen luo kulki juutalaisuuden kautta. Ensin oli siis ryhdyttävä noudattamaan Mooseksen lain säädöksiä ja ensimmäisenä ympärileikkausta, ja vasta sitten voitiin tulla kristityiksi. Paavali ja Barnabas opettivat toisin. Lähetysmatkallaan (Ap.t. 13-14) he julistivat evankeliumia pakanoille eivätkä vaatineet heiltä Mooseksen lain noudattamista. Jumalan teko Kristuksessa riitti ja se omistettiin kasteessa. Pian syntyi kiistatilanne, jonka Luukas kuvaa näin: Juudeasta tuli Antiokian seurakuntaan eräitä, jotka opettivat: ”Ellette anna ympärileikata itseänne, niin kuin Mooses on säätänyt, ette voi pelastua.” Paavali ja Barnabas asettuivat vastustamaan heitä, ja asiasta käytiin kiivasta väittelyä. Niinpä päätettiin, että Paavali ja Barnabas ja muutamat muut lähtisivät Jerusalemiin apostolien ja vanhimpien puheille, jotta saataisiin selvyys tästä kiistakysymyksestä.” (Ap.t. 15:1-2). Paavalin kannan voi lukea seuraavista Galatalaiskirjeen sanoista:
        ”Ne taas, jotka luottavat lain noudattamiseen, ovat kirouksen alaisia. Onhan kirjoitettu: ”Kirottu on jokainen, joka ei tee kaikkea, mitä lain kirja käskee.”On selvää, ettei kukaan tule Jumalan silmissä vanhurskaaksi lakia noudattamalla, sillä ”uskosta vanhurskas saa elää”. (Gal. 3:10-11).
        ”Te, jotka pyritte vanhurskauteen lakia noudattamalla, olette joutuneet eroon Kristuksesta, armon ulkopuolelle.” (Gal. 5:5). Apostolien kokouksessa Paavalin kanta voitti. Luukkaan mukaan kannan muotoilevat Pietari ja Jaakob. Pietari sanoi pakanoiden velvoittamisesta lakiin näin:
        ”Miksi te siis nyt uhmaatte Jumalaa ja panette opetuslasten harteille ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä me itse ole jaksaneet kantaa?” (Ap.t. 15:10).
        Jaakob sanoo näin:
        ”Tästä syystä ei mielestäni pidä hankaloittaa niiden elämää, jotka vieraista kansoista kääntyvät Jumalan puoleen.” (Ap.t. 15:19).
        Pienen yksityiskohdan muodostavat apostolien kokouksen ohjeet, joiden kanssa pakanakristityt voivat elää yhdessä juutalaisten kanssa. Ymmärrän niin, että kielto käyttää verta ravinnoksi astuu voimaan heti kun elän juutalaisten parissa. Jos joku on toista mieltä, jättäköön syömättä. Tässä on kyse yksityiskohdasta, joka ei kaada suurta linjaa: Pakanakristittyjen ei tarvitse noudattaa Mooseksen lakia. Juutalaiset noudattavat, mutta se ei ole heillekään pelastustie. Vain harva kirkkokunta – lähinnä adventistit – sivuuttaa Paavalin, Pietarin ja Jaakobin sanat ja koettaa sitoa pakanakansoja Mooseksen lakiin. Siitä he ovat aikanaan tuomiolla, koska Paavalin sanat eivät ole kovin kevyet.

Sinä et ole ymmärtänyt ollenkaan, mitä opetetaan Apostolien tekojen kirjan luvussa 15.

Apostolit eivät vapauttaneet pakanoita noudattamasta Mooseksen lakia, vaan kokous käsitteli vain sitä, pitääkö Kreikassa asuvien pakanauskovien ottaa ympärileikkaus, jotta he voivat pelastua. Koska laissa ei ole sellaista käskyä, niin apostolit eivät vaatineet Kreikassa asuvilta pakanoilta ympärileikkausta. Ympärileikkaus on pakollinen Abrahamin jälkeläisille ja heidän perheensä jäsenille, koska se on liiton merkki siitä, että Abraham saa paljon jälkeläisiä ja Israelin maan omaksi. Kreikassa asuvat pakanat eivät omista Israelin maata.

Apostolit eivät vapauttaneet pakanoita noudattamasta Mooseksen lakia, koska muuten tulisi sallituksi murhaaminen, valehtelut ja varastaminen eikä Kristukseen tarvitsisi uskoa. Apostolit kuitenkin muistuttivat pakanoita neljästä Mooseksen lain käskystä, joita heidän tulisi heti alkaa noudattaa, mutta muuten apostolit eivät halunneet sen enempää vaivata pakanoita lain käskyillä, koska he odottivat pakanoiden käyvän sapattina synagogassa opiskelemassa lakia.

Biblia:
        Ap.t 15:19 Sentähden minä päätän, ettemme niitä häiritsisi, jotka pakanoista Jumalan tykö kääntyvät;
        20 Vaan kirjoittaisimme heille, että he välttäisivät epäjumalain saastaisuutta, ja salavuoteutta, ja läkähtynyttä ja verta.
        21 Sillä Moseksella on muinaiselta jokaisessa kaupungissa niitä, jotka häntä saarnaavat, koska se joka sabbatina synagogassa luetaan.

Heti kokouksen jälkeen Paavali kuitenkin ympärileikkasi vapaaehtoisesti kreikkalaisen Timoteuksen, koska Mooseksen laki antaa siihenkin mahdollisuuden.

Ap.t 16:3 Paavali halusi ottaa Timoteuksen matkalle mukaan, ja siksi hän ympärileikkasi tämän. Näin hän teki niiden seutujen juutalaisten tähden, sillä kaikki tiesivät, että Timoteuksen isä oli kreikkalainen.

Paavali oli kokouksessa läsnä ja tiesi, ettei apostolit vapauttaneet pakanoita lain noudattamisesta, minkä takia Paavali vaati kreikkalaisia pakanoita noudattamaan Mooseksen lakia.

Olet ymmärtänyt täysin väärin myös Galattalaiskirjeen. Se ei kiroa ketään lain noudattamisen johdosta, mutta kiroaa ne, jotka eivät noudata laissä olevaa käskyä uskoa Kristusta. Kukaan ei voi tulla lain teoilla vanhurskaaksi, jos ei täytä laissa olevaa käskyä uskoa Kristusta. Paavali kuitenkin vaati galatialaisia noudattamaan Mooseksen lakia sanomalla, että Pyhän Hengen hedelmät ovat aina oikeuden siis Mooseksen lain mukaisia.

Gal 5:22 Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus,
        23 lempeys ja itsehillintä. Näitä vastaan ei ole laki.

Ef 5:9 Valo kasvattaa hyvyyden, oikeuden ja totuuden hedelmiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jaakob sanoo näin:

Tuo on lainaus Erkki Koskenniemen kirjoituksesta, joka on täynnä virheitä.

• Anonyymi kirjoitti:

Mitä kaikkia Vanhan Testamentin lakeja sinä noudatat ? Pystytkö noudattamaan kaikkia lainkohtia, joita Vanhassa Testamentissä on ? Niitä taitaa olla yli 600 käskyä, noudatko joka ikistä niistä. Entä sitten ne neuvot, jotka Jumala antoi juutalaisille. Noudatatko niitäkin ?

Jos me noudattaisimme Vanhan Testamentin lakia, olisi elämämme aika vaikeaa. Kivet sinkoilisivat, kun tapaisimme jonkun lainrikkojan. Mnusta jo lukeminenkin oli kauheta, saati niiden noudattaminen.

Matt 12: 30-31 Jeesus sanoi: " Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi'. Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä."

Noidenkin sanojen täyttäminen on ihmisestä hyvin vaikeaa, eikä ihminen itse siihen pystykään. Ihminen on useinkin niin täynnä vihaa ja pahansuopaisuutta, että rakastaminen on hyvin vaikeaa. On helpompi soimata toista kuin rakastaa häntä. Meille on helpompaa heitellä niitä kiviä toisiamme kohtaan, kuin osoittaa toistamme kohtaan hyväksyntää.

• Anonyymi kirjoitti:

Mitä kaikkia Vanhan Testamentin lakeja sinä noudatat ? Pystytkö noudattamaan kaikkia lainkohtia, joita Vanhassa Testamentissä on ? Niitä taitaa olla yli 600 käskyä, noudatko joka ikistä niistä. Entä sitten ne neuvot, jotka Jumala antoi juutalaisille. Noudatatko niitäkin ?

Jos me noudattaisimme Vanhan Testamentin lakia, olisi elämämme aika vaikeaa. Kivet sinkoilisivat, kun tapaisimme jonkun lainrikkojan. Mnusta jo lukeminenkin oli kauheta, saati niiden noudattaminen.

Matt 12: 30-31 Jeesus sanoi: " Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi'. Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä."

Noidenkin sanojen täyttäminen on ihmisestä hyvin vaikeaa, eikä ihminen itse siihen pystykään. Ihminen on useinkin niin täynnä vihaa ja pahansuopaisuutta, että rakastaminen on hyvin vaikeaa. On helpompi soimata toista kuin rakastaa häntä. Meille on helpompaa heitellä niitä kiviä toisiamme kohtaan, kuin osoittaa toistamme kohtaan hyväksyntää.

• Anonyymi

Kuuluuko Jahven noudatettavaksi määrättyihin lakeihin 2.Moos.13 esikoispoikin ja kaikkien eläinten urospuolten polttouhrausmääräys, jotka avaa äidin kohdun? Voiko.niistä maksaa lunastusmaksun?

• Anonyymi

On tämä kyllä surkean surullista, kun te ette ymmärrä hölkäsen pöläystä edes Raamatusta, vaan pidätte jotakin raadollisen pakana uhrikulttijumalan määräyksiä Jumalan sanana, joka asuu tulivuoren sisällä!

Herran jestas, jo Raamatussa Israelin Jumala käskee Mooseksen mennä silmistään, kun houkutteli jo muinoin (tuhansia vuosia sitten?!) kansalaisia uhrien palvonnalla Baal-jumalalle ja Moolokille (Jeremia 15) , ja 2000 vuotta sitten jo Jeesus yritti saada tähän uhrikulttiin järkeä.

Ja vuonna 2023 joutuu ihan kädestä pitäen yhä uudelleen ja uudelleen selittämään, että vaikka teidän mielestä lampaat olisivat vaikka kuinka hyviä uhrieläimiä, niin ei todellakaan itse tosi Jumala ole, Israelin Jumala, syntiuhrilahjaksi tulivuorelle.

Mikä umpi pimeä maailma uskovaisineen - tämä on suorastaan sairasta.

• Anonyymi

Lisäystä. Kuulepa sinä harras uskova siellä edellä Paavalin oppeinesi tulivuorijumalallasi, niin tulivuori ei muutu yhtään sen enempää 2000 vuotta myöhemminkään Jumalaksi, kuin se oli
        Saatana Jeesuksen sanoin 2000 sitten

Se on sitten eri asia, että onko Saatanaa oikeasti olemassa, vaikka uudestisyntyvät kertovatkin saavansa demoineita kimppuunsa. Vuonna 2023 kutsummekin sitä psykologiaksi, emmekä uskonnoksi.

Mutta - yhtä kaikki - paha on pahaa silloin, kun se on pahuutta, eikä se ole Pyhä uskonto.

• Ainakin on, mistä valita:
      ”Ensimmäisessä Mooseksen kirjassa on vain kolme käskyä: 1. Ihmisen tulee lisääntyä ja täyttää maa, 2. Poikavauvat tulee ympärileikata, 3. Eläimen reisijännettä ei saa syödä, koska Jaakob loukkasi reisijänteensä kamppaillessaan Jumalan edustajan kanssa. Sen sijaan Viides Mooseksen kirja sisältää 200 käskyä ja kieltoa.”

”Juutalaiset ovat laskeneet laissa olevan 248 käskyä eli yhtä monta kuin ihmisellä jäseniä + 365 kieltoa eli yhtä monta kuin vuodessa päiviä = 613 siis koko ihmisen tulee joka päivä noudattaa Lakia.”
      Lähde Oulunseurakunnat.fi ”RAAMATTU KÄÄRÖ KÄÄRÖLTÄ”

Sieltä voi sitten noukkia mikä kivalta tuntuu ja jättää pois, mikä ei miellytä.

• Anonyymi

Ymmärrän kyllä, että sinä toimit noin kun et tunne Raamattua ja tiedä mikä käsky koskee kristittyjä.
        Annan pienen vinkin, ne käskyt, ohjeet ja varoitukset mitkä toistuvat UT:ssa ovat myös meille pakanoille tarkoitettu.

• Anonyymi

>>Poikavauvat tulee ympärileikata,<<

Ko. käsky koskee vain Abrahamin sukua ja heidän perheensä jäseniä, koska ympärileikkaus on liiton merkki siitä, että Jumalan lupasi Abrahamin suvulle Israelin maan omaksi ja paljon jälkeläisiä. Yleisesti ottaen kaikki muut käskyt ovat yleensä universaaleja ja koskevat kaikkia kansoja. Mooseksen laissa on paljon vähemmän oikeusohjeita kuin Suomen tieliikennelaissa, joten lain noudattaminen on helppoa.

1 Moos 17:4 "Tällainen on liitto, johon minä sinut otan. Sinusta on tuleva monien kansojen kantaisä.
        5 Älköön siis nimesi enää olko Abram, vaan olkoon se Abraham, koska minä teen sinusta kansojen paljouden isän.
        6 Minä annan sinulle paljon jälkeläisiä, ja sinusta on polveutuva kansakuntia ja kuninkaita.
        7 Minä pidän voimassa liiton sinun ja myös sinun jälkeläistesi kanssa, ikuisen liiton sukupolvesta toiseen, ja minä olen oleva sinun Jumalasi ja sinun jälkeläistesi Jumala.
        8 Minä annan sinulle ja jälkeläisillesi pysyväksi perintömaaksi koko Kanaaninmaan, jossa nyt asut muukalaisena, ja minä olen myös sinun jälkeläistesi Jumala."
        9 Jumala puhui edelleen Abrahamille: "Pysykää uskollisesti tässä liitossa, sinä ja sinun jälkeläisesi sukupolvesta toiseen.
        10 Tämä ehto teidän on täytettävä siinä liitossa, jonka olen tehnyt sinun ja sinun jälkeläistesi kanssa: teidän tulee ympärileikata jokainen mies ja poikalapsi.
        11 Leikkauttakaa pois esinahkanne. Tämä on merkkinä liitosta, joka on meidän välillämme, minun ja teidän.
        12 Kahdeksantena päivänä syntymästä ympärileikattakoon jokainen poikalapsi sukupolvesta toiseen. Ympärileikattakoon kaikki talossasi syntyneet orjat samoin kuin heimoosi kuulumattomat orjat, jotka itsellesi ostat,
        13 siis jokainen talossasi syntynyt tai rahalla ostamasi orja. Näin te kannatte ruumiissanne merkkiä siitä, että minun tekemäni liitto on ikuinen.

Mitä tulee Raisa Elisaan alias Mummomuori2:een, häntä ei kannata kuunnella, koska hän on Jehovan todistaja ja samalla myös liberaaliteologi, joka opettaa koko ajan Raamattua väärin. Nainen vaietkoon seurakunnassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ymmärrän kyllä, että sinä toimit noin kun et tunne Raamattua ja tiedä mikä käsky koskee kristittyjä.
        Annan pienen vinkin, ne käskyt, ohjeet ja varoitukset mitkä toistuvat UT:ssa ovat myös meille pakanoille tarkoitettu.

>>>Annan pienen vinkin, ne käskyt, ohjeet ja varoitukset mitkä toistuvat UT:ssa ovat myös meille pakanoille tarkoitettu.<<<

Mooseksen laki ja profeetat koskevat myös pakanoita, sillä Jumala ei tee eroa juutalaisten ja pakanoiden välille. Jeesus käski noudattaa lakia ja opettaa sen myös pakanoille noudatettavaksi.

---
        23:1 Sitten Jeesus puhui väkijoukolle ja opetuslapsilleen:
        3 Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan.
        ---
        28:9 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni:
        ---

Paavali ja Pietari myös opettivat, että juutalaisilla ja pakanoilla on sama laki, jota tulee noudattaa. Paavali jopa opetti, jos kristitty ei noudata Mooseksen lakia, hänestä ei tule vanhurskasta.

Ap.t 10:34 Pietari rupesi puhumaan. Hän sanoi: "Nyt minä todella käsitän, ettei Jumala erottele ihmisiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>>>Annan pienen vinkin, ne käskyt, ohjeet ja varoitukset mitkä toistuvat UT:ssa ovat myös meille pakanoille tarkoitettu.<<<

Mooseksen laki ja profeetat koskevat myös pakanoita, sillä Jumala ei tee eroa juutalaisten ja pakanoiden välille. Jeesus käski noudattaa lakia ja opettaa sen myös pakanoille noudatettavaksi.

---
        ---
        ---

Paavali ja Pietari myös opettivat, että juutalaisilla ja pakanoilla on sama laki, jota tulee noudattaa. Paavali jopa opetti, jos kristitty ei noudata Mooseksen lakia, hänestä ei tule vanhurskasta.

Ap.t 10:34 Pietari rupesi puhumaan. Hän sanoi: "Nyt minä todella käsitän, ettei Jumala erottele ihmisiä.

Noidatstko sinä itse Mooseksen lain kaikkia kohtia?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

---
        ---
        ---

Noudatsyko siis sinä itse Mooseksen lain kaikkia kohtia?

• Anonyymi kirjoitti:

”Ymmärrän kyllä, että sinä toimit noin kun et tunne Raamattua ja tiedä mikä käsky koskee kristittyjä.”

Ei vaan ne, jotka väittävät noudattavansa Raamattua sanatarkkaan, tekevät noin. Eli he tosiaan noukkivat noista laeista vain ne, jotka toimivat heidän käsikassarana muita ihmisiä vastaan.

”Annan pienen vinkin, ne käskyt, ohjeet ja varoitukset mitkä toistuvat UT:ssa ovat myös meille pakanoille tarkoitettu.”

Oletko muuten lukenut mitä nuo sadat käskyt pitävät sisällään? Kun joku väittää, ettei Jeesus muuttanut niissä mitään, he itseasiassa eivät ymmärrä lainkaan mitä sanovat. Jotkut tuntuvat ohittavan Jeesuksen keskeiset opetukset ja näkevät vain muutaman sivulauseen, jonka sitten irrottavat kokonaisuudesta.

On sivusto ”Tooran 613 käskyä ja niiden seurattavuus tänään” johon joku on koonnut näitä lakeja.

Siellä on myös tärkeä huomautus:

”Tietääksemme kaiken synnin, meidän on otettava huomioon koko Tanakh (Vanha Testamentti) ja B'Rit Hadashah (Uusi Testamentti), näistä löydämme tämän listan lisäksi (jotkin näistä ovat listassa mutta vaikeaselkoisesti) sellaisia syntejä kuin;
        - ylpeys, ahneus, itsekkyys,
        - häijyys, petollisuus,
        - irstaus, pahansuonti, jumalanpilkka, mielettömyys,
        - vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
        - tuomitseminen ulkonaisten seikkojen mukaan, tekopyhyys, kiittämättömyys, pelko, epäusko, epätoivo, kiroilu, laiskuus,
        - tottelemattomuus, oman kunnian etsiminen,
        - rakkauden puute, vieraanvaraisuuden puute, armollisuuden puute, sydämen kovuus, maailman rakastaminen,
        - ei hillitä kieltään,
        - väittää tuntevansa Jumala mutta teoillaan kieltää hänet, alkoholista juopuminen/huumeiden käyttö,
        - hokea rukouksessa tyhjää,
        - turha suru,
        - vaatteista ja muista elämän perustarpeista murehtiminen,
        - parannuksen teon viivyttely,
        - ihmisen pelkääminen, itsetuhoisuus,

Jotkut ovat laskeneet, että Raamatussa puhutaan rahasta ja rikkaudesta 2350 jakeessa ja Rakkaudesta 650 jakeessa. Jeesuksen keskeiset opetukset ovat siis siinä että tyytyisimme vähään ja rakastaisimme toisiamme ja Jumalaa.

Sananl. 30:8 Vilppi ja valhepuhe pidä minusta kaukana. Älä köyhyyttä, älä rikkautta minulle anna; anna minulle ravinnoksi määräosani leipää,

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

”Ymmärrän kyllä, että sinä toimit noin kun et tunne Raamattua ja tiedä mikä käsky koskee kristittyjä.”

Ei vaan ne, jotka väittävät noudattavansa Raamattua sanatarkkaan, tekevät noin. Eli he tosiaan noukkivat noista laeista vain ne, jotka toimivat heidän käsikassarana muita ihmisiä vastaan.

”Annan pienen vinkin, ne käskyt, ohjeet ja varoitukset mitkä toistuvat UT:ssa ovat myös meille pakanoille tarkoitettu.”

Oletko muuten lukenut mitä nuo sadat käskyt pitävät sisällään? Kun joku väittää, ettei Jeesus muuttanut niissä mitään, he itseasiassa eivät ymmärrä lainkaan mitä sanovat. Jotkut tuntuvat ohittavan Jeesuksen keskeiset opetukset ja näkevät vain muutaman sivulauseen, jonka sitten irrottavat kokonaisuudesta.

On sivusto ”Tooran 613 käskyä ja niiden seurattavuus tänään” johon joku on koonnut näitä lakeja.

”Tietääksemme kaiken synnin, meidän on otettava huomioon koko Tanakh (Vanha Testamentti) ja B'Rit Hadashah (Uusi Testamentti), näistä löydämme tämän listan lisäksi (jotkin näistä ovat listassa mutta vaikeaselkoisesti) sellaisia syntejä kuin;
        - häijyys, petollisuus,
        - tuomitseminen ulkonaisten seikkojen mukaan, tekopyhyys, kiittämättömyys, pelko, epäusko, epätoivo, kiroilu, laiskuus,
        - rakkauden puute, vieraanvaraisuuden puute, armollisuuden puute, sydämen kovuus, maailman rakastaminen,
        - ei hillitä kieltään,
        - väittää tuntevansa Jumala mutta teoillaan kieltää hänet, alkoholista juopuminen/huumeiden käyttö,
        - turha suru,

Jotkut ovat laskeneet, että Raamatussa puhutaan rahasta ja rikkaudesta 2350 jakeessa ja Rakkaudesta 650 jakeessa. Jeesuksen keskeiset opetukset ovat siis siinä että tyytyisimme vähään ja rakastaisimme toisiamme ja Jumalaa.

Sananl. 30:8 Vilppi ja valhepuhe pidä minusta kaukana. Älä köyhyyttä, älä rikkautta minulle anna; anna minulle ravinnoksi määräosani leipää,

Sanoo ihminen joka ei itse pidä edes Raamattua Jumalan sanana eikä tunne Jumalaa
        Huh-huh.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Noidatstko sinä itse Mooseksen lain kaikkia kohtia?

Ja luonnostaan ympärileikkaamaton (pakanauskova) , joka täyttää (Kristuksen) lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja luonnostaan ympärileikkaamaton (pakanauskova) , joka täyttää (Kristuksen) lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

Ympärilaikkausvaatimuksesta luopuminen oli välttämätöntä kristinuskon markkinoinnille. Mieskäännynnäisten määrä olisi jäänyt aika vähäiseksi, jos ensimmäinen askel kääntymyksessä olisi ollut vaatimus, että heppi esille ja "tämä voi vähän kirpaista".

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

- häijyys, petollisuus,
        - ei hillitä kieltään,
        - turha suru,

>>> Kun joku väittää, ettei Jeesus muuttanut niissä mitään, he itseasiassa eivät ymmärrä lainkaan mitä sanovat.<<<

Raisa Elisa, sinä olet Jehovan todistaja, joka ei Raamatusta mitään ymmärrä.

Jeesus ei todellakaan muuttanut laista mitään. Niinhän itsekin sanoi täysin selvällä kielellä.

• Anonyymi kirjoitti:

>>> Kun joku väittää, ettei Jeesus muuttanut niissä mitään, he itseasiassa eivät ymmärrä lainkaan mitä sanovat.<<<

Raisa Elisa, sinä olet Jehovan todistaja, joka ei Raamatusta mitään ymmärrä.

Jeesus ei todellakaan muuttanut laista mitään. Niinhän itsekin sanoi täysin selvällä kielellä.

Usko Olavi ei näemmä tunne lainkaan Raamattua vaikka väittää olevinaan niin tekevän.

Tutustu lakiin ja sano, mitä niistä et itsekään noudata.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Usko Olavi ei näemmä tunne lainkaan Raamattua vaikka väittää olevinaan niin tekevän.

Tutustu lakiin ja sano, mitä niistä et itsekään noudata.

Sinä olet ivallinen Jehovan todistaja. Syytät toisia siitä, etteivät osaa Raamattua, mutta todellisuudessa sinua on tässä jouduttu oikomaan koko ajan väärästä opetuksesta. Edellä on todistettu taas kerran yksin sinun kommenttisi valheeksi siteeraamalla Raamattua. Koita noudattaa Jumalan käskyä nainen vaietkoon seurakunnassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ympärilaikkausvaatimuksesta luopuminen oli välttämätöntä kristinuskon markkinoinnille. Mieskäännynnäisten määrä olisi jäänyt aika vähäiseksi, jos ensimmäinen askel kääntymyksessä olisi ollut vaatimus, että heppi esille ja "tämä voi vähän kirpaista".

>>>Ympärilaikkausvaatimuksesta luopuminen oli välttämätöntä kristinuskon markkinoinnille. <<<

Kyse ei ole siitä, että kristinuskossa olisi luovuttu ympärileikkauksesta. Se on liiton merkki Abrahamin suvulle ja heidän perheensä jäsenille niistä lupauksista, mitkä Jumala antoi Abrahamin suvulle. Jos et kuulu Abrahamin sukuun, et ole tässä liitossa, mutta kristitty voi liittyä Israelin kansalaiseksi ottamalla vapaaehtoisesti ympärileikkaus, kuten Paavali ympärileikkasi kreikkalaisen Timoteuksen.

Ap.t 16:3 Paavali halusi ottaa Timoteuksen matkalle mukaan, ja siksi hän ympärileikkasi tämän. Näin hän teki niiden seutujen juutalaisten tähden, sillä kaikki tiesivät, että Timoteuksen isä oli kreikkalainen.

• Anonyymi kirjoitti:

Sinä olet ivallinen Jehovan todistaja. Syytät toisia siitä, etteivät osaa Raamattua, mutta todellisuudessa sinua on tässä jouduttu oikomaan koko ajan väärästä opetuksesta. Edellä on todistettu taas kerran yksin sinun kommenttisi valheeksi siteeraamalla Raamattua. Koita noudattaa Jumalan käskyä nainen vaietkoon seurakunnassa.

"...tässä jouduttu oikomaan koko ajan väärästä opetuksesta. "

Raamattu taitaa sitten opettaa ihan väärin :D

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

"...tässä jouduttu oikomaan koko ajan väärästä opetuksesta. "

Raamattu taitaa sitten opettaa ihan väärin :D

Sinä Mummomuori olet todella härski valehtelija. Sinä et opeta Raamatun mukaisesti.

• Anonyymi kirjoitti:

Sinä Mummomuori olet todella härski valehtelija. Sinä et opeta Raamatun mukaisesti.

En todellakaan opeta yhtään ketään. Jokainen voi käydä lukemassa Raamatusta, mitä siellä oikeasti lukee. Suosittelen siis sinullekin sitä, että luet ihan itse ensin.

• Anonyymi

Ei ihminen voi Jumalan tahtoa ja lakia rikkoa missään muodossa!

• Kunhan ensin nyt saisi selville sen, mitä nuo lait ovat. Taitaa olla useimmille aika epäselviä.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Kunhan ensin nyt saisi selville sen, mitä nuo lait ovat. Taitaa olla useimmille aika epäselviä.

Kaikki mitä Jumala on määrännyt.
        Lukisit joskus Raamattua niin ei tarvitsisi täällä kysellä.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Kunhan ensin nyt saisi selville sen, mitä nuo lait ovat. Taitaa olla useimmille aika epäselviä.

Sinulle tämä asia on epäselvää, koska olet uskoton nainen.

Raamatussa on yksi laki ja se on Mooseksen laki. Kristuksen laki on Mooseksen laki, jonka Messias profetiat ovat toteutuneet Jeesuksessa Kristuksessa. Jeesus itsekin noudatti tätä lakia ja käski kaikkien muiden tehdä samoin.

• Anonyymi kirjoitti:

Kaikki mitä Jumala on määrännyt.
        Lukisit joskus Raamattua niin ei tarvitsisi täällä kysellä.

”Lukisit joskus Raamattua niin ei tarvitsisi täällä kysellä.”

:D Taitaa asia olla juuri päinvastoin. Koska olen lukenut Raamattua ja tutustunut Mooseksen kaikkiin 613 lakiin, niin näyttää siltä, ettei sitä oikein tunneta.
        Jokainen tuntuu määrittelevän sen vähän eri tavalla, mitä kaikkia lakeja sitten noista noukitaan ja mitkä hylätään.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

:D Taitaa asia olla juuri päinvastoin. Koska olen lukenut Raamattua ja tutustunut Mooseksen kaikkiin 613 lakiin, niin näyttää siltä, ettei sitä oikein tunneta.
        Jokainen tuntuu määrittelevän sen vähän eri tavalla, mitä kaikkia lakeja sitten noista noukitaan ja mitkä hylätään.

"Jokainen tuntuu määrittelevän sen vähän eri tavalla, mitä kaikkia lakeja sitten noista noukitaan ja mitkä hylätään."

Jehovan todistajat ovat suorastaan mestareita valitsemaan lakeja noudatettavaksi, mutta elävässä kristinuskossa pääsääntö on kaikki Jumalan tahto ja laki on noudatettava. Psalmeissa tätä toistetaan alvariinsa eikä ihminen ole se joka valitsee mitä Jumalan tahtoa on noudatettava.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Sinä Mummomuori olet todella härski eksyttäjä. Mooseksen laissa taitaa olla hieman yli 600 käskyä, mutta niitä on paljon vähemmän kuin esim. Suomen tieliikennelaissa. Jos joku osaa ajaa autoa, niin hän kyllä oppii Moosksen lainkin, joka ei ole vaikea oppia eikä edes vaikea noudattaa.

Alkuperäinen kristinusko on juutalaisuutta, joka uskoo Jeesuksen olevan Kristus. Luterilaisuus on hylännyt juutalaisten lain, joten se ei ole edes kristinuskoa. Tämän takia sinäkään Mummomuori et ole kristitty. Paavali oli kristitty ja hän uskoi sekä noudatti kaiken mitä laissa ja profeetoissa on, kuten tekivät ne pakanat jotka olivat kääntyneet Paavalin opettamaan messiaaniseen juutalaisuuteen eli kristinuskoon.

Ap.t 24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,
        ---
        ---
        23:Aamuvarhaisesta iltamyöhään Paavali todisti heille Jumalan valtakunnasta ja selitti sitä. Mooseksen lakiin ja profeettoihin vedoten hän yritti taivuttaa heidät uskomaan Jeesukseen.

Jeesuksen uskonto oli juutalaisuus. Hän on juutalaisten kuningas, eikä tullut perustamaan mitään pakanauskontoa, mitä sinä Mummomuori harjoitat. Jeesus opetti kaikkia kansojen noudattamaan juutalaisten lakia. Jos joku ei Jeesusta tottele ja noudata lakia, hän ei ole Jeesuksen seuraaja eikä edes kristitty.

Jeesus luki ankaran tuomion nille saarnaajille, jotka kumovat laista yhdenkin käskyn ja niin opettavat, mikä kokee kaikkia kansoja. He menettävät armonsa ja joutuva tuliseen järveen. Mummomuori sinä tee tätä samaa syntiä alituisesti, kuten tekevät kaikki luterilaisen kirkon papitkin. Mutta ne opettajat, jotka noudattavat lakia ja niin opettava, tulevat olemaan Jeesuksen valtakunnassa suuria.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Höpöhöpö! Et ymmärrä mitään.

• Anonyymi kirjoitti:

"Jokainen tuntuu määrittelevän sen vähän eri tavalla, mitä kaikkia lakeja sitten noista noukitaan ja mitkä hylätään."

Jehovan todistajat ovat suorastaan mestareita valitsemaan lakeja noudatettavaksi, mutta elävässä kristinuskossa pääsääntö on kaikki Jumalan tahto ja laki on noudatettava. Psalmeissa tätä toistetaan alvariinsa eikä ihminen ole se joka valitsee mitä Jumalan tahtoa on noudatettava.

"Jehovan todistajat ovat suorastaan mestareita valitsemaan lakeja noudatettavaksi, mutta elävässä kristinuskossa pääsääntö on kaikki Jumalan tahto ja laki on noudatettava. "

Aika lailla noudattavat samoja lakeja kuin muutkin fundamentalistit.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

"Jehovan todistajat ovat suorastaan mestareita valitsemaan lakeja noudatettavaksi, mutta elävässä kristinuskossa pääsääntö on kaikki Jumalan tahto ja laki on noudatettava. "

Aika lailla noudattavat samoja lakeja kuin muutkin fundamentalistit.

Jehovills on vartiotorniseuran uuden maailman käännös eikä Raamattu.

• Anonyymi kirjoitti:

Sinä Mummomuori olet todella härski eksyttäjä. Mooseksen laissa taitaa olla hieman yli 600 käskyä, mutta niitä on paljon vähemmän kuin esim. Suomen tieliikennelaissa. Jos joku osaa ajaa autoa, niin hän kyllä oppii Moosksen lainkin, joka ei ole vaikea oppia eikä edes vaikea noudattaa.

Alkuperäinen kristinusko on juutalaisuutta, joka uskoo Jeesuksen olevan Kristus. Luterilaisuus on hylännyt juutalaisten lain, joten se ei ole edes kristinuskoa. Tämän takia sinäkään Mummomuori et ole kristitty. Paavali oli kristitty ja hän uskoi sekä noudatti kaiken mitä laissa ja profeetoissa on, kuten tekivät ne pakanat jotka olivat kääntyneet Paavalin opettamaan messiaaniseen juutalaisuuteen eli kristinuskoon.

Ap.t 24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,
        ---
        ---
        23:Aamuvarhaisesta iltamyöhään Paavali todisti heille Jumalan valtakunnasta ja selitti sitä. Mooseksen lakiin ja profeettoihin vedoten hän yritti taivuttaa heidät uskomaan Jeesukseen.

Jeesuksen uskonto oli juutalaisuus. Hän on juutalaisten kuningas, eikä tullut perustamaan mitään pakanauskontoa, mitä sinä Mummomuori harjoitat. Jeesus opetti kaikkia kansojen noudattamaan juutalaisten lakia. Jos joku ei Jeesusta tottele ja noudata lakia, hän ei ole Jeesuksen seuraaja eikä edes kristitty.

Jeesus luki ankaran tuomion nille saarnaajille, jotka kumovat laista yhdenkin käskyn ja niin opettavat, mikä kokee kaikkia kansoja. He menettävät armonsa ja joutuva tuliseen järveen. Mummomuori sinä tee tätä samaa syntiä alituisesti, kuten tekevät kaikki luterilaisen kirkon papitkin. Mutta ne opettajat, jotka noudattavat lakia ja niin opettava, tulevat olemaan Jeesuksen valtakunnassa suuria.

”Jos joku osaa ajaa autoa, niin hän kyllä oppii Moosksen lainkin, joka ei ole vaikea oppia eikä edes vaikea noudattaa.”

Laitan niistä laeista muutaman. Kysyn, olet aivan varmasti noudattanut näitä kaikkia?

17. Poikalapsen ympärileikkaus 8. päivänä (1.Moos. 17:12; 3.Moos. 12:3)
        18. Laittaa tzitzit (tupsu) vaatteiden kulmiin (4.Moos. 15:38)
        19. Sitoa tefillin (raamatunlausekotelo) päähän (5.Moos. 6:8)
        20. Sitoa tefillin käteen (5.Moos. 6:8)
        21. Kiinnittää mezuzah kodin ovenpieliin (5.Moos. 6:9)

Köyhät ja Epäonniset
        40. Ei sortaa orpoa tai leskeä (2.Moos. 22:22).
        41. Ei korjata koko satoa (3.Moos. 19:9; 3.Moos. 23:22) (negatiivinen).
        42. Jättää pellon ja hedelmä- tai marjatarhan reunojen sato korjaamatta köyhiä varten (3.Moos. 19:9) (positiivinen).
        43. Ei kerätä niitossa maahan pudonneita tähkäpäitä (3.Moos. 19:9) (negatiivinen).
        44. Jättää tähkäpäät köyhille (3.Moos. 19:9) (positiivinen).
        45. Ei kerätä viinitarhan ol'loth (epätäydellisiä terttuja) (3.Moos. 19:10) (negatiivinen).
        46. Jättää viinitarhan ol'loth (epätäydelliset tertut) köyhille (3.Moos. 19:10; 5.Moos. 24:21) (positiivinen).
        47. Ei kerätä peret (viinirypäleitä) jotka ovat tippuneet maahan (3.Moos. 19:10) (negatiivinen).
        48. Jättää viinitarhan peret (yksittäiset viinirypäleet) köyhille (3.Moos. 19:10) (positiivinen).
        49. Ei palata ottamaan unohtunutta lyhdettä (5.Moos. 24:19) Tämä koskee kaikkia hedelmäpuita(5.Moos. 24:20) (negatiivinen).
        50. Jättää unohtuneet lyhteet köyhiä varten (5.Moos. 24:19-20) (positiivinen).
        51. Ei pidättäytyä ylläpitämästä köyhää ja antamasta mitä hän tarvitsee (5.Moos. 15:7).
        52. Antaa hyväntekeväisyyteen oman tilanteen mukaan (5.Moos. 15:11).

143. Tutkia karja-eläimiä (jotta erottaa puhtaan epäpuhtaasta) (3.Moos. 11:2).
        144. Ei syödä epäpuhtaiden eläinten lihaa (3.Moos. 11:4).
        145. Tutkia kaloja (jotta erottaa puhtaan epäpuhtaasta) (3.Moos. 11:9).
        146. Ei syödä epäpuhdasta kalaa (3.Moos. 11:11).
        147. Tutkia riista-lintuja, jotta erottaa puhtaan epäpuhtaasta (5.Moos. 14:11).
        148. Ei syödä epäpuhtaita lintuja (3.Moos. 11:13).
        149. Tutkia heinäsirkkoja, jotta erottaa puhtaan epäpuhtaasta (3.Moos. 11:21).
        150. Ei syödä hedelmästä löydettyä matoa (3.Moos. 11:41).
        151. Ei syödä mitään matelijoita (3.Moos. 11:41-42).
        152. Ei syödä mitään maan tuhoeläimiä (3.Moos. 11:44).
        153. Ei syödä vedessä viliseviä olioita (3.Moos. 11:43 ja 46).
        154. Ei syödä siivellisiä pikkueläimiä (hyönteisiä) (5.Moos. 14:19).
        155. Ei syödä eläimen lihaa joka on terefah (vaurioitunut) (2.Moos. 22:30).
        156. Ei syödä mitään itsestään kuollutta (5.Moos. 14:21).
        157. Teurastaa karja, peurat ja siipikarja teurastuslakien (shechitah) mukaan jos niiden liha aiotaan syödä (5.Moos. 12:21) ("niinkuin minä olen sinua käskenyt" tässä jakeessa viittaa tekniikkaan).

”Alkuperäinen kristinusko on juutalaisuutta, joka uskoo Jeesuksen olevan Kristus. Luterilaisuus on hylännyt juutalaisten lain…”

Ei ole sellaista kuin ”alkuperäinen ” kristinusko. Totta on, ettei Jeesus tullut tänne luomaan uutta uskontoa. Kun suurin osa juutalaisista katsoi, ettei Jeesus ollut mikään messias, heitä ei kiinnostanut nämä uudet opitkaan. Kristinusko alkoi kehittymään vasta Jeesuksen kuoleman jälkeen ja varsinaiseksi omaksi uskonnokseen se tuli vasta yli 100 vuotta sen jälkeen.

• Anonyymi kirjoitti:

Jehovills on vartiotorniseuran uuden maailman käännös eikä Raamattu.

”Jehovills on vartiotorniseuran uuden maailman käännös eikä Raamattu.”

Siis se on heidän omien kääntäjiensä kääntämä Raamattu alkukielistä. He tuntevat myös meidän eri Raamattukäännökset ja minä luen tuota vanhaa käännöstä 1933/38.

Olen lukenut heidän käännöksensä ja nykyään he pyytävät ottamaan oman Raamatun esille, mistä voi katsoa samat kohdat.

Todellakin, heillä on paljon samoja juttuja kuin täällä näillä uuskonservatiiveilla.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Siis se on heidän omien kääntäjiensä kääntämä Raamattu alkukielistä. He tuntevat myös meidän eri Raamattukäännökset ja minä luen tuota vanhaa käännöstä 1933/38.

Olen lukenut heidän käännöksensä ja nykyään he pyytävät ottamaan oman Raamatun esille, mistä voi katsoa samat kohdat.

Todellakin, heillä on paljon samoja juttuja kuin täällä näillä uuskonservatiiveilla.

Se ei edes ole Raamattu!

• Mummomuori2 kirjoitti:

Sanoa mummo, uskotko jehovien pääsevän omilla opeillaan Jeesuksen taivaaseen?

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

”Jos joku osaa ajaa autoa, niin hän kyllä oppii Moosksen lainkin, joka ei ole vaikea oppia eikä edes vaikea noudattaa.”

Laitan niistä laeista muutaman. Kysyn, olet aivan varmasti noudattanut näitä kaikkia?

17. Poikalapsen ympärileikkaus 8. päivänä (1.Moos. 17:12; 3.Moos. 12:3)
        18. Laittaa tzitzit (tupsu) vaatteiden kulmiin (4.Moos. 15:38)
        19. Sitoa tefillin (raamatunlausekotelo) päähän (5.Moos. 6:8)
        20. Sitoa tefillin käteen (5.Moos. 6:8)
        21. Kiinnittää mezuzah kodin ovenpieliin (5.Moos. 6:9)

Köyhät ja Epäonniset
        40. Ei sortaa orpoa tai leskeä (2.Moos. 22:22).
        41. Ei korjata koko satoa (3.Moos. 19:9; 3.Moos. 23:22) (negatiivinen).
        42. Jättää pellon ja hedelmä- tai marjatarhan reunojen sato korjaamatta köyhiä varten (3.Moos. 19:9) (positiivinen).
        43. Ei kerätä niitossa maahan pudonneita tähkäpäitä (3.Moos. 19:9) (negatiivinen).
        44. Jättää tähkäpäät köyhille (3.Moos. 19:9) (positiivinen).
        45. Ei kerätä viinitarhan ol'loth (epätäydellisiä terttuja) (3.Moos. 19:10) (negatiivinen).
        46. Jättää viinitarhan ol'loth (epätäydelliset tertut) köyhille (3.Moos. 19:10; 5.Moos. 24:21) (positiivinen).
        47. Ei kerätä peret (viinirypäleitä) jotka ovat tippuneet maahan (3.Moos. 19:10) (negatiivinen).
        48. Jättää viinitarhan peret (yksittäiset viinirypäleet) köyhille (3.Moos. 19:10) (positiivinen).
        49. Ei palata ottamaan unohtunutta lyhdettä (5.Moos. 24:19) Tämä koskee kaikkia hedelmäpuita(5.Moos. 24:20) (negatiivinen).
        50. Jättää unohtuneet lyhteet köyhiä varten (5.Moos. 24:19-20) (positiivinen).
        51. Ei pidättäytyä ylläpitämästä köyhää ja antamasta mitä hän tarvitsee (5.Moos. 15:7).
        52. Antaa hyväntekeväisyyteen oman tilanteen mukaan (5.Moos. 15:11).

143. Tutkia karja-eläimiä (jotta erottaa puhtaan epäpuhtaasta) (3.Moos. 11:2).
        144. Ei syödä epäpuhtaiden eläinten lihaa (3.Moos. 11:4).
        145. Tutkia kaloja (jotta erottaa puhtaan epäpuhtaasta) (3.Moos. 11:9).
        146. Ei syödä epäpuhdasta kalaa (3.Moos. 11:11).
        147. Tutkia riista-lintuja, jotta erottaa puhtaan epäpuhtaasta (5.Moos. 14:11).
        148. Ei syödä epäpuhtaita lintuja (3.Moos. 11:13).
        149. Tutkia heinäsirkkoja, jotta erottaa puhtaan epäpuhtaasta (3.Moos. 11:21).
        150. Ei syödä hedelmästä löydettyä matoa (3.Moos. 11:41).
        151. Ei syödä mitään matelijoita (3.Moos. 11:41-42).
        152. Ei syödä mitään maan tuhoeläimiä (3.Moos. 11:44).
        153. Ei syödä vedessä viliseviä olioita (3.Moos. 11:43 ja 46).
        154. Ei syödä siivellisiä pikkueläimiä (hyönteisiä) (5.Moos. 14:19).
        155. Ei syödä eläimen lihaa joka on terefah (vaurioitunut) (2.Moos. 22:30).
        156. Ei syödä mitään itsestään kuollutta (5.Moos. 14:21).
        157. Teurastaa karja, peurat ja siipikarja teurastuslakien (shechitah) mukaan jos niiden liha aiotaan syödä (5.Moos. 12:21) ("niinkuin minä olen sinua käskenyt" tässä jakeessa viittaa tekniikkaan).

”Alkuperäinen kristinusko on juutalaisuutta, joka uskoo Jeesuksen olevan Kristus. Luterilaisuus on hylännyt juutalaisten lain…”

Ei ole sellaista kuin ”alkuperäinen ” kristinusko. Totta on, ettei Jeesus tullut tänne luomaan uutta uskontoa. Kun suurin osa juutalaisista katsoi, ettei Jeesus ollut mikään messias, heitä ei kiinnostanut nämä uudet opitkaan. Kristinusko alkoi kehittymään vasta Jeesuksen kuoleman jälkeen ja varsinaiseksi omaksi uskonnokseen se tuli vasta yli 100 vuotta sen jälkeen.

Sinä kyselet tyhmiä, koska et osaa lakia.

Sinä annat myös täysin väärän kuva laista, koska siteeraat ortodoksijuutalaisten perinnäissääntöjä, jotka eivät kaikki ole edes Mooseksen lain mukaisia. Esim. Mooseksen laissa ei ole mitään käskyä pistää otsalle raamatunlausekoteloa. Se on täysin liioiteltu ja väärä tulkinta yhdestä lain kohdasta, mitä nyt ei ole tarvetta alkaa ruotimaan sen enempää.

Poikalapsen ympärileikkaus on liiton merkki Abrahamin suvulle ja heidän perheensä jäsenille. Tämän takia apostolien kokous ei vaatinut Kreikassa asuvilta pakanoilta ympärileikkausta, mutta muuten he vaativat pakanoita noudattamaan lakia.

Mitä tulee muuten kristinuskoon, niin Jeesuksen uskonto oli juutalaisuus. Hän sanoi, ettei tullut muuttamaan siitä mitään. Jeesuksen sanojen mukaan lain purkajat eivät tule pelastumaan ja sellainen laiton sinä Mummomuori olet.

19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

Koska sinä Mummomuori olet Jehovan todistaja, niin sinä vastustat kiivaasti Jeesusta ja Jeesuksen käskyjä, minkä takia olet menettänyt pelastuksesi. Sinä Mummomuori olet Antikristus, eksyttäjä.

2 Joh 7 Maailmassa on nyt liikkeellä monia eksyttäjiä, niitä jotka eivät tunnusta Jeesusta Kristusta ihmiseksi, lihaan tulleeksi. Siinä teillä on Antikristus, eksyttäjä.

• Heimo.Vesa kirjoitti:

Sanoa mummo, uskotko jehovien pääsevän omilla opeillaan Jeesuksen taivaaseen?

Jaa a. Siitä kun en minä päätä vaan yksin Jumala sen päättää.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Jaa a. Siitä kun en minä päätä vaan yksin Jumala sen päättää.

Raamatussa on selvästi ilmoitettu, kuka taivaaseen pääsee ja kuka ei. Raamatun tekstien perusteella on selvää, ettei Jehovan todistajin opeilla voi pelastua, koska he eivät tunnusta Jumalan Poikaa ihmiseksi syntyneeksi Jumalaksi, mikä on pelastuksen ehto. Sen lisäksi Raamattu ilmoittaa, ettei lain purkajat ja naispapit pelastu, joten sinun on täysin mahdotonta pelastua.

1 Kor 14:34 naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo.
        ----
        37 Jos joku uskoo olevansa profeetta tai saaneensa muita Hengen lahjoja, hänen tulee tietää että tämä, mitä kirjoitan, on Herran käsky.
        38 Jos joku ei tätä tunnusta, Jumala ei tunnusta häntä.

Matt 5:
        19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

• Anonyymi kirjoitti:

Sinä kyselet tyhmiä, koska et osaa lakia.

Sinä annat myös täysin väärän kuva laista, koska siteeraat ortodoksijuutalaisten perinnäissääntöjä, jotka eivät kaikki ole edes Mooseksen lain mukaisia. Esim. Mooseksen laissa ei ole mitään käskyä pistää otsalle raamatunlausekoteloa. Se on täysin liioiteltu ja väärä tulkinta yhdestä lain kohdasta, mitä nyt ei ole tarvetta alkaa ruotimaan sen enempää.

Poikalapsen ympärileikkaus on liiton merkki Abrahamin suvulle ja heidän perheensä jäsenille. Tämän takia apostolien kokous ei vaatinut Kreikassa asuvilta pakanoilta ympärileikkausta, mutta muuten he vaativat pakanoita noudattamaan lakia.

Mitä tulee muuten kristinuskoon, niin Jeesuksen uskonto oli juutalaisuus. Hän sanoi, ettei tullut muuttamaan siitä mitään. Jeesuksen sanojen mukaan lain purkajat eivät tule pelastumaan ja sellainen laiton sinä Mummomuori olet.

Koska sinä Mummomuori olet Jehovan todistaja, niin sinä vastustat kiivaasti Jeesusta ja Jeesuksen käskyjä, minkä takia olet menettänyt pelastuksesi. Sinä Mummomuori olet Antikristus, eksyttäjä.

2 Joh 7 Maailmassa on nyt liikkeellä monia eksyttäjiä, niitä jotka eivät tunnusta Jeesusta Kristusta ihmiseksi, lihaan tulleeksi. Siinä teillä on Antikristus, eksyttäjä.

”Koska sinä Mummomuori olet Jehovan todistaja, niin sinä vastustat kiivaasti Jeesusta ja Jeesuksen käskyjä, minkä takia olet menettänyt pelastuksesi.”

Eli kun uskon Jeesusta ja Hänen opetuksiaan sekä tuon niitä jatkuvasti täällä esille, sinä väität päinvastaista!
        Samalla kun luet tuomioita, et itsekään noudata lakia, et edes kristityille kuuluvia käskyjä!

On valhe ja täysin perätön väite, että olisi Jehovan todistaja. Ei se ketään tee Jt:ksi, joka ottaa selvää heidän näkemyksistään sekä oikoo täällä olevia vääristelyjä ja luuloja.

Eli kahdeksas käsky:
        ”Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.”

Nämä perustuvat Mooseksen lakiin

2.Moos. 23:1 "Älä levitä valheellista huhua, äläkä anna apuasi syylliselle rupeamalla vääräksi todistajaksi. 23:2 Älä ole joukon mukana tekemässä pahaa, äläkä todista riita-asiassa niin, että taivut joukon mukaan ja väännät oikean vääräksi.

3Moos. 19:16 Älä liiku panettelijana kansasi keskellä äläkä vaani lähimmäisesi verta. Minä olen Herra.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

”Koska sinä Mummomuori olet Jehovan todistaja, niin sinä vastustat kiivaasti Jeesusta ja Jeesuksen käskyjä, minkä takia olet menettänyt pelastuksesi.”

Eli kun uskon Jeesusta ja Hänen opetuksiaan sekä tuon niitä jatkuvasti täällä esille, sinä väität päinvastaista!
        Samalla kun luet tuomioita, et itsekään noudata lakia, et edes kristityille kuuluvia käskyjä!

On valhe ja täysin perätön väite, että olisi Jehovan todistaja. Ei se ketään tee Jt:ksi, joka ottaa selvää heidän näkemyksistään sekä oikoo täällä olevia vääristelyjä ja luuloja.

Eli kahdeksas käsky:

2.Moos. 23:1 "Älä levitä valheellista huhua, äläkä anna apuasi syylliselle rupeamalla vääräksi todistajaksi. 23:2 Älä ole joukon mukana tekemässä pahaa, äläkä todista riita-asiassa niin, että taivut joukon mukaan ja väännät oikean vääräksi.

3Moos. 19:16 Älä liiku panettelijana kansasi keskellä äläkä vaani lähimmäisesi verta. Minä olen Herra.

Olet pelkkä sörssääjä. 🤣

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Eli kahdeksas käsky:

"Ei se ketään tee Jt:ksi, joka ottaa selvää heidän näkemyksistään sekä oikoo täällä olevia vääristelyjä ja luuloja."

Näitä ns. Jehovan todistajat soluttautujia on paljon netissä, he väittävät etteivät ole Jehovan todistajia mutta tuovat esiin Jehovan todistajien oppeja. Yleensä nämä kieltävät tämän selvin sanoin mutta mummomuori tuossa myöntää että omaksuu Jehovan todistajien oppeja eli on vähän rehellisempi kuin nämä netissä paljon olevat Jehovan todistajien bulvaanit eli agentit. Jehovan todistajia on kielletty menemästä someen mutta he käyttävät näitä agentteja hyväkseen. Aika ovelaa.

• Anonyymi kirjoitti:

"Ei se ketään tee Jt:ksi, joka ottaa selvää heidän näkemyksistään sekä oikoo täällä olevia vääristelyjä ja luuloja."

Näitä ns. Jehovan todistajat soluttautujia on paljon netissä, he väittävät etteivät ole Jehovan todistajia mutta tuovat esiin Jehovan todistajien oppeja. Yleensä nämä kieltävät tämän selvin sanoin mutta mummomuori tuossa myöntää että omaksuu Jehovan todistajien oppeja eli on vähän rehellisempi kuin nämä netissä paljon olevat Jehovan todistajien bulvaanit eli agentit. Jehovan todistajia on kielletty menemästä someen mutta he käyttävät näitä agentteja hyväkseen. Aika ovelaa.

”Näitä ns. Jehovan todistajat soluttautujia on paljon netissä, he väittävät etteivät ole Jehovan todistajia mutta tuovat esiin Jehovan todistajien oppeja. ”
        ”Jehovan todistajia on kielletty menemästä someen mutta he käyttävät näitä agentteja hyväkseen. Aika ovelaa.”

Jh:t eivät osallistu sosiaalisen median juttuihin. Ylipäätään yhteiskunnallista kriittistä keskustelua ei siellä käydä. Enkä ole kuullutkaan moisista ”agenteista”, tuskin he tuollaiseen alentuvat.

Taitaa olla niin, kun et edes tunne heidän oppejaan tai historiaa niiden takana, luulet kaikenlaisen olevan JT:jien juttuja, vaikka niin ei ole.

”…mummomuori tuossa myöntää että omaksuu Jehovan todistajien oppeja eli on vähän rehellisempi kuin nämä netissä paljon olevat Jehovan todistajien bulvaanit eli agentit.

Tuota, miten minä myönnän omaksuneeni heidän oppejaan? Olen toki tuonut muutaman keskeisen kristinuskon opin ja niiden kehittymisen kaaria esille, kuten kasteen ja kolmiyhteisyysopin ja muutaman muunkin.

Olennaista tässä on se, miten fundamentalistinen Raamatuntulkinta toimii. Sen mukaan jokainen Raamatun sana on Jumalan suoraan sanelemaa tekstiä ja on ehdottoman erehtymätön niin uskonnollisissa kuin tieteellisissäkin asioissa. Sen peruta on perusta on sanainspiraatio-opissa.

Kun täällä jotkut väittävät tulkitsevansa Raamattua sanatarkkaan, niin toin esille JT:jat, jotka myös tekevät niin. Kuitenkin eri fundamentalistit päätyvät osittain erilaisiin tulkintoihin.
        Osa ymmärsi, että tätä keskustelua käydään Raamatun kautta, eli tarkastellaan sitä, mitä Raamatussa on sanottu. Osa ei, joten koska eivät tunne Raamattua eivätkä edes niitä oppeja, joihin nojaavat niin ilmeisesti se suututti ja alkoi se perinteinen henkilöön kiinni käyminen ja panettelu.

Esimerkkeinä tosiaan ovat kaste ja kolminaisuus oppi. Osa perustelee Raamatulla aikuiskasteen sekä tuomitsevat lasten kastamisen, osa taas puolustaa lasten kastamista.
        Osa perustelee kolminaisuusoppia Raamatulla ja osa taas ei löydä koko oppia Raamatusta.

Minusta on mielenkiintoista se, miten eri uskovat perustelevat näkemyksensä, miten he ovat tulleet johonkin lopputulokseen päätelmistään sekä se, miten pitäviä jotkut väittämät ovat.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

”Näitä ns. Jehovan todistajat soluttautujia on paljon netissä, he väittävät etteivät ole Jehovan todistajia mutta tuovat esiin Jehovan todistajien oppeja. ”
        ”Jehovan todistajia on kielletty menemästä someen mutta he käyttävät näitä agentteja hyväkseen. Aika ovelaa.”

Jh:t eivät osallistu sosiaalisen median juttuihin. Ylipäätään yhteiskunnallista kriittistä keskustelua ei siellä käydä. Enkä ole kuullutkaan moisista ”agenteista”, tuskin he tuollaiseen alentuvat.

Taitaa olla niin, kun et edes tunne heidän oppejaan tai historiaa niiden takana, luulet kaikenlaisen olevan JT:jien juttuja, vaikka niin ei ole.

”…mummomuori tuossa myöntää että omaksuu Jehovan todistajien oppeja eli on vähän rehellisempi kuin nämä netissä paljon olevat Jehovan todistajien bulvaanit eli agentit.

Tuota, miten minä myönnän omaksuneeni heidän oppejaan? Olen toki tuonut muutaman keskeisen kristinuskon opin ja niiden kehittymisen kaaria esille, kuten kasteen ja kolmiyhteisyysopin ja muutaman muunkin.

Olennaista tässä on se, miten fundamentalistinen Raamatuntulkinta toimii. Sen mukaan jokainen Raamatun sana on Jumalan suoraan sanelemaa tekstiä ja on ehdottoman erehtymätön niin uskonnollisissa kuin tieteellisissäkin asioissa. Sen peruta on perusta on sanainspiraatio-opissa.

Kun täällä jotkut väittävät tulkitsevansa Raamattua sanatarkkaan, niin toin esille JT:jat, jotka myös tekevät niin. Kuitenkin eri fundamentalistit päätyvät osittain erilaisiin tulkintoihin.
        Osa ymmärsi, että tätä keskustelua käydään Raamatun kautta, eli tarkastellaan sitä, mitä Raamatussa on sanottu. Osa ei, joten koska eivät tunne Raamattua eivätkä edes niitä oppeja, joihin nojaavat niin ilmeisesti se suututti ja alkoi se perinteinen henkilöön kiinni käyminen ja panettelu.

Esimerkkeinä tosiaan ovat kaste ja kolminaisuus oppi. Osa perustelee Raamatulla aikuiskasteen sekä tuomitsevat lasten kastamisen, osa taas puolustaa lasten kastamista.
        Osa perustelee kolminaisuusoppia Raamatulla ja osa taas ei löydä koko oppia Raamatusta.

Minusta on mielenkiintoista se, miten eri uskovat perustelevat näkemyksensä, miten he ovat tulleet johonkin lopputulokseen päätelmistään sekä se, miten pitäviä jotkut väittämät ovat.

Haluat vain sörssätä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Haluat vain sörssätä.

Siis heti kun menee yli ymmäryksen (eli aika pian) muuttuu asiat sörssäämiseksi :D

Siitä on enää lyhyt matka repetyksen alkuun!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis heti kun menee yli ymmäryksen (eli aika pian) muuttuu asiat sörssäämiseksi :D

Siitä on enää lyhyt matka repetyksen alkuun!

Mummo solkee asiat kuin tehosekoitin. 😏

• Anonyymi

Mummomuori,
      Hyvä, että pistät tuolle Mooseksen lain kirjaimellista noudattamista vaativalle hömelölle jauhot suuhun. Ei kukaan tänä päivänä noudata Mooseksen lakia kirjaimellisesti. Jos noudattaisi, niin tarvittaisiin, joku Talabanin kaltainen teokratia, missä kansalaisia kivitettäisiin kuoliaaksi siveysrikoksista kuten Mooseksen laki määrää.

Mutta kuulisin mielelläsi sinun näkemyksen, miten kristitty voi elää oikein, ilman, että noudattaa Raamattua?

Ennen Lutheria Paavi ja kirkko oli Jumalan sanan tulkitsija. Lutherin myötä omakohtainen Raamatun luku nousi tämän ohi. Nyt luterilaisuus on nähdäkseni osittain ottanut modernimman linjan: Raamattu on vanhakantainen historiallinen kirja, ihmisten kirjoittama. Raamattu ei ole suoraa Jumalan sanaa - sieltä voi kuitenkin löytää pilkahduksia Jumalan viestistä.

Eli: omatunto ja omakohtainen Jumala-usko, sydämeen kirjoitettu Jumalan laki, menee Raamatun yläpuolelle ja Raamattua tulee tulkita sen kautta.

Myös konservatiivikristityt tekevät osittain tätä, mutta he eivät koskaan myöntäisi sitä, vaan kiemurtelevat, jos heitä siitä huomauttaa. Modernimpi linja on taas eheä ja sitä ei voi kaataa Raamattua siteeraamalla. Henkilökohtainen yhteys Jumalaan ja Jumalan mielen mukainen omatunto menevät pappien kirjoittaman Raamatun tekstien yläpuolelle.

• Anonyymi

Kymmenen käskyä toistuu myös UT:ssa pl. sapattikäsky.
        Se, että joku ei noudata lakia ei tee niitä tyhmiksi.

• Anonyymi

>>>Hyvä, että pistät tuolle Mooseksen lain kirjaimellista noudattamista vaativalle hömelölle jauhot suuhun. Ei kukaan tänä päivänä noudata Mooseksen lakia kirjaimellisesti. <<<

Sinä olet purkanut lakia Jeesuksen käskyn vastaisesti ja menettänyt pelastuksesi. Kannattiko soittaa suutaan somessa?

Mitä tulee muuten luterilaisuuteen, se ei ole edes kristinuskoa, joten olemalla luterilainen ei kukaan voi pelastua. Paavalin sanojen mukaan vain ne kristityt pelastuvat, jotka täyttävät Mooseksen lain kirjaimellisesti.

---
        ---
        28:23 Aamuvarhaisesta iltamyöhään Paavali todisti heille Jumalan valtakunnasta ja selitti sitä. Mooseksen lakiin ja profeettoihin vedoten hän yritti taivuttaa heidät uskomaan Jeesukseen.

Room 2:13 sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.
        ---
        27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

• ”Ei kukaan tänä päivänä noudata Mooseksen lakia kirjaimellisesti. Jos noudattaisi, niin tarvittaisiin, joku Talabanin kaltainen teokratia, missä kansalaisia kivitettäisiin kuoliaaksi siveysrikoksista kuten Mooseksen laki määrää.”

Kaikkein lähimpänä lienevät ortodoksi juutalaiset noiden lakien suhteen. Mutta tosiaan, kun ei ymmärretä sitä, millaisissa oloissa aikoinaan nuo lait tehtiin, niin irrotaan pahasti kontekstista.

”Ennen Lutheria Paavi ja kirkko oli Jumalan sanan tulkitsija.”

Tuo on aika lailla väärinkäsitys, sillä sanan tulkitsijoita on ollut satoja. Eikä paavi vaan katolinen kirkko joskus 1000 luvulla halusi olla se ainoa ja oikea tulkitsija.
        Toinen juttu on se, että valtaosa ihmisistä oli lukutaidottomia ja kirjat olivat suurta ylellisyyttä, niin ei Raamattuakaan päässyt kuka tahansa lukemaan.
        Vasta kun painokoneet keksittiin ja kirjat tulivat tavallisten ihmisten saataville, kehittyi lukutaito ja Luther kannusti ihmisiä itse lukemaan sitä.

”Mutta kuulisin mielelläsi sinun näkemyksen, miten kristitty voi elää oikein, ilman, että noudattaa Raamattua?”
        ”Nyt luterilaisuus on nähdäkseni osittain ottanut modernimman linjan: Raamattu on vanhakantainen historiallinen kirja, ihmisten kirjoittama. Raamattu ei ole suoraa Jumalan sanaa - sieltä voi kuitenkin löytää pilkahduksia Jumalan viestistä.”

En ihan oikein ymmärrä sitä, miksei Raamatun neuvoja ja ohjeita voisi noudattaa? Osa niistähän on vallan yleisiä ja ihmiskuntaa yhdistäviä ja osa meitä kristittyjä koskevia.

Luterilaisessa kirkossa ei ole koskaan käytetty ns. sanatarkkaa tulkintaa. Raamattua tulee Lutherin mukaan lukea siten, että se ajaa Kristusta. Toisin sanoen, on tärkeäpää ymmärtää sisältö!

Samoin vaikka Raamattu on ihmisten kirjoittama ja sen ajan ihmisten käsitysten mukaan (näin muuten perinteiset konservatiivitkin se ymmärtävät), niin ei se heikennä sitä sanomaa!

”Eli: omatunto ja omakohtainen Jumala-usko, sydämeen kirjoitettu Jumalan laki, menee Raamatun yläpuolelle ja Raamattua tulee tulkita sen kautta.”
        ”Henkilökohtainen yhteys Jumalaan ja Jumalan mielen mukainen omatunto menevät pappien kirjoittaman Raamatun tekstien yläpuolelle.”

Tuota, tuo kuulostaa enemmän joiltakin vapaiden suuntien opilta kuin luterilaisuudelta.
        Ei se henkilökohtainen yhteys tai omantunto mene yli Raamatun (se menee niillä jotka leikkivät PH:n oleviaan ohjaavan heidän omia näkemyksiään) tai oikeastaan Jumalan. Raamatussa on Jumalasta vain pieni häivähdys, eli Hän on paljon enemmän kuin mitä Raamattuun mahtuu.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

”Ei kukaan tänä päivänä noudata Mooseksen lakia kirjaimellisesti. Jos noudattaisi, niin tarvittaisiin, joku Talabanin kaltainen teokratia, missä kansalaisia kivitettäisiin kuoliaaksi siveysrikoksista kuten Mooseksen laki määrää.”

Kaikkein lähimpänä lienevät ortodoksi juutalaiset noiden lakien suhteen. Mutta tosiaan, kun ei ymmärretä sitä, millaisissa oloissa aikoinaan nuo lait tehtiin, niin irrotaan pahasti kontekstista.

”Ennen Lutheria Paavi ja kirkko oli Jumalan sanan tulkitsija.”

Tuo on aika lailla väärinkäsitys, sillä sanan tulkitsijoita on ollut satoja. Eikä paavi vaan katolinen kirkko joskus 1000 luvulla halusi olla se ainoa ja oikea tulkitsija.
        Toinen juttu on se, että valtaosa ihmisistä oli lukutaidottomia ja kirjat olivat suurta ylellisyyttä, niin ei Raamattuakaan päässyt kuka tahansa lukemaan.
        Vasta kun painokoneet keksittiin ja kirjat tulivat tavallisten ihmisten saataville, kehittyi lukutaito ja Luther kannusti ihmisiä itse lukemaan sitä.

”Mutta kuulisin mielelläsi sinun näkemyksen, miten kristitty voi elää oikein, ilman, että noudattaa Raamattua?”
        ”Nyt luterilaisuus on nähdäkseni osittain ottanut modernimman linjan: Raamattu on vanhakantainen historiallinen kirja, ihmisten kirjoittama. Raamattu ei ole suoraa Jumalan sanaa - sieltä voi kuitenkin löytää pilkahduksia Jumalan viestistä.”

En ihan oikein ymmärrä sitä, miksei Raamatun neuvoja ja ohjeita voisi noudattaa? Osa niistähän on vallan yleisiä ja ihmiskuntaa yhdistäviä ja osa meitä kristittyjä koskevia.

Luterilaisessa kirkossa ei ole koskaan käytetty ns. sanatarkkaa tulkintaa. Raamattua tulee Lutherin mukaan lukea siten, että se ajaa Kristusta. Toisin sanoen, on tärkeäpää ymmärtää sisältö!

Samoin vaikka Raamattu on ihmisten kirjoittama ja sen ajan ihmisten käsitysten mukaan (näin muuten perinteiset konservatiivitkin se ymmärtävät), niin ei se heikennä sitä sanomaa!

”Eli: omatunto ja omakohtainen Jumala-usko, sydämeen kirjoitettu Jumalan laki, menee Raamatun yläpuolelle ja Raamattua tulee tulkita sen kautta.”
        ”Henkilökohtainen yhteys Jumalaan ja Jumalan mielen mukainen omatunto menevät pappien kirjoittaman Raamatun tekstien yläpuolelle.”

Tuota, tuo kuulostaa enemmän joiltakin vapaiden suuntien opilta kuin luterilaisuudelta.
        Ei se henkilökohtainen yhteys tai omantunto mene yli Raamatun (se menee niillä jotka leikkivät PH:n oleviaan ohjaavan heidän omia näkemyksiään) tai oikeastaan Jumalan. Raamatussa on Jumalasta vain pieni häivähdys, eli Hän on paljon enemmän kuin mitä Raamattuun mahtuu.

Irvokasta kun postaat muiden tekeekö ilman lähdettä. Eikö sinulla ole kykyä kirjoittaa mitään omaa?

• Anonyymi kirjoitti:

Irvokasta kun postaat muiden tekeekö ilman lähdettä. Eikö sinulla ole kykyä kirjoittaa mitään omaa?

Tuota. Luonnollisesti lainaan keskustelussa niitä kohtia, mihin aion kommentoida. Kuten nytkin.

Eli kyllä vain ne ovat aivan omia kommentejani, joissa ei ole lainausmerkkejä. Lainausmerkeissä on nimerkki "Anonyymi" 2023-08-06 10:07:19 kirjoitukset.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      76
      3442
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      30
      2091
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      69
      1941
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      19
      1510
    5. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1411
    6. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1348
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1316
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1277
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1207
    10. Kerro nainen

Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1045
    Aihe