Lapsen estäminen ilmaista tahtoaan kotiin

Sosiaalityöntekijät yrittävät estää lastani ilmaisemasta kantaansa siitä, missä hän haluaa asua. He tietävät, etteivät he saa kieltää Toivoa sanomasta, että hän haluaa kotiin. He tietävät myös, etteivät he voi estää minua tapaamasta Toivoa. He tasapainoilevat näiden velvollisuuksien ja vallantavoittelun välillä. He yrittävät estää huostaanoton loppumisen sillä, ettei Toivo ilmaise tahtoaan siitä. He tekevät sen nimeämällä puheeni Toivolle "ikätason vastaiseksi ja pahaksi". Sanon Toivolle, että "sinä saat itse sanoa kaikille, että sinä haluat kotiin. Minäkin sanon niin kaikille. Jos sinä sanot niin, niin se auttaa vähän" ja "sinä et saa tulla kotiin, koska täti ei osaa. Täti luulee, että isä ei ole hyvä isä". Lisäksi he antavat minulle rajoituspäätöksiä, kuten tapaamisen jälkeen 2/2022, kun sanoin noin Toivolle ja kieltäydyn lopettamasta, kun valvojat sanoivat, että "varo ettei tule häiriökäyttäytymistä". Estämällä minua puhumasta Toivolle huostaanoton valheellisuudesta sosiaalityöntekijät estävät Toivoa tajuamasta sitä, että sille ei ole mitään syytä. Toivo ei osaa tai tiedä kyseenalaistaa kotoaan poissaoloa. Hänelle valehdellaan, että "ei sinun täydy puhua isälle, jos siitä tulee paha olo", jolloin Toivo epäröi, että oliko isän puhe sittenkin hyvä syy olla poissa kotoa. Toivo siksi usein lopettaa puhelun ekan parin minuutin aikana kymmenestä sallitusta minuutista heti, kun minä näytän vaikka vanhaa kotia. Toivolle tulee siitä paha mieli, koska hän kaipaa kotiin ja hoitajat sekoittavat hänen päätään assosioimalla sen "isän väärinkohteluun". Silti Toivo tietää, että minä olen aina kohdellut häntä hyvin. Välillä Toivo haluaa puhua pidempään ja täti tulee lopettamaan puhelun. Aina kun Toivo sanoo puhelun jälkeen sijaishenkilökunnalle, että "minä haluan kotiin" tai "isä on hyvä", Toivolle ei näytetä päivittäisiä viestejäni. Toivo on itse sanonut minulle, että "viestejä ei aina näytetä". Sillä Toivo yritetään saada tottumaan siihen, että sijaisperhe on tosiasia ja erkaantumaan minusta, jotta hän ei muistaisi omaa tarvettaan päästä isän ja äidin luo. Kutsumalla puhettani sairaaksi, antamalla rajoituspäätöksiä ja uhkaamalla minua viikoittaisten viestien lähettämisen kieltämisellä, sosiaalityöntekijät estävät minua muistuttamasta Toivoa siitä, että minä olen hyvä vanhempi ja sijaishuollolle ei ole syytä. Se saa minut itseni epävarmaksi äärimmäisten rangaistusten alaisena siitä, että kannattaako minun puhua Toivolle arvostavasti ja luottavaisesti ja autonomiaan rohkaisevasti. Se ei kuitenkaan saa minua epäröimään puhettani Toivolle tai sitä, että sijaishuolto on tarpeeton ja valheellinen. Jos kyseenalaistan sosiaalityöntekijää, saan rajoitteet, mielisairaan paperit ja menetän oikeuteni jutella tai tavata Toivoa. Näin lastensuojelu estää minua kyseenalaistamasta valtaansa. Huijaamalla ja uhkaamalla meitä sosiaalityöntekijät pitävät vastarintani matalalla tasolla ja huostaanoton voimassa.

9

314

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lyhyesti ja yksinkertaisesti sanottuna lapsi ei päätä, missä hän asuu. Tässä tapauksessa ilmeisesti isäkään ei ole oikea henkilö asiasta päättämään. Entäs äiti? Ei taida olla kykenevä mihinkään. Siispä lapsen asuinpaikan päättää viranomainen. Piste.

      • Anonyymi

        Kuinka monta ihmistä jotka ovat nyt aikuisia kertoo siitä että heiltä on riistetty oikeus omiin vanhempiinsa .
        Monella on paljon kerrottavaa aiheesta jossa yrittävät aikuisena luoda kontaktia vanhempiensa kanssa , ja rakastavat heitä jantuntevat olevansa rakastettuja .
        Muista tytön joka kertoi televisiossa miten häneltä oli kielletty kaikki tapaamiset isänsä kanssa jota hän rakasti , siinä meni lapsuus leikki vanhempien kanssa kun pakotettiin siihen .
        Lapsuuttaan hän ei tietenkään saa enää takaisin mutta on solminut suhteet isäänsä aikuisena kas kun sitä,ei kukaan voi estää. Hän tuntee katkeruutta ihmisiä kohtaan jotka tekivät päätöksen yli hänen päänsä , kun olisivat voineet auttaa koko perhettä paljon halvemmilla tavoilla niin että perhe olisi saanut elää yhdesssä .
        Joten kaikissa asioissa on näitä ihmisiä jotka tuntevat tulleensa väärin kohdelluiksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka monta ihmistä jotka ovat nyt aikuisia kertoo siitä että heiltä on riistetty oikeus omiin vanhempiinsa .
        Monella on paljon kerrottavaa aiheesta jossa yrittävät aikuisena luoda kontaktia vanhempiensa kanssa , ja rakastavat heitä jantuntevat olevansa rakastettuja .
        Muista tytön joka kertoi televisiossa miten häneltä oli kielletty kaikki tapaamiset isänsä kanssa jota hän rakasti , siinä meni lapsuus leikki vanhempien kanssa kun pakotettiin siihen .
        Lapsuuttaan hän ei tietenkään saa enää takaisin mutta on solminut suhteet isäänsä aikuisena kas kun sitä,ei kukaan voi estää. Hän tuntee katkeruutta ihmisiä kohtaan jotka tekivät päätöksen yli hänen päänsä , kun olisivat voineet auttaa koko perhettä paljon halvemmilla tavoilla niin että perhe olisi saanut elää yhdesssä .
        Joten kaikissa asioissa on näitä ihmisiä jotka tuntevat tulleensa väärin kohdelluiksi

        Totta, hyvä pointti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka monta ihmistä jotka ovat nyt aikuisia kertoo siitä että heiltä on riistetty oikeus omiin vanhempiinsa .
        Monella on paljon kerrottavaa aiheesta jossa yrittävät aikuisena luoda kontaktia vanhempiensa kanssa , ja rakastavat heitä jantuntevat olevansa rakastettuja .
        Muista tytön joka kertoi televisiossa miten häneltä oli kielletty kaikki tapaamiset isänsä kanssa jota hän rakasti , siinä meni lapsuus leikki vanhempien kanssa kun pakotettiin siihen .
        Lapsuuttaan hän ei tietenkään saa enää takaisin mutta on solminut suhteet isäänsä aikuisena kas kun sitä,ei kukaan voi estää. Hän tuntee katkeruutta ihmisiä kohtaan jotka tekivät päätöksen yli hänen päänsä , kun olisivat voineet auttaa koko perhettä paljon halvemmilla tavoilla niin että perhe olisi saanut elää yhdesssä .
        Joten kaikissa asioissa on näitä ihmisiä jotka tuntevat tulleensa väärin kohdelluiksi

        Et ilmeisesti tunne tämän asian taustaa...
        Isän luona "koti" on ollut ajoittain autossa asumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ilmeisesti tunne tämän asian taustaa...
        Isän luona "koti" on ollut ajoittain autossa asumista.

        Tunnetko itsekään kaikkia faktoja? Teemusta halutaan aina sanoa vain negatiiviseksi väänneltyjä asioita - niin tekee sekä sossu että Suomi24 ja Ylälauta.
        Teemu asui autossa, joo. Välillä hostellissa. Mutta koko ajan oli omistusasunto Porissa taustalla odottamassa kotiinlähtöä. Sillähän ei pitäis olla mitään väliä jos lapsettomana päättää itse asua autossa tai hostellissa. Aivan kuin siinä olisi lähtökohtaisesti jotain väärää, ettei yksinasuvana tarvitse toista kämppää. Siis todellakin toista. Kun joutuu maksamaan vastikkeet ym. jo yhdestäkin omistuskämpästä, sekä auton kustannukset, niin ei varmana halua mitään kakkoskämppää hankkia Espoosta. Teemuhan heilui auton kanssa Espoossa siksi että lapsi oli riistetty Espooseen vaikka omistuskämppä oli Porissa.

        Ja ei en ole Teemu itse. Oon vaan OIKEASTI lukenut asian taustat!


    • Anonyymi

      Minulta ei "riistetty" vanhempia. Kumpa olisi! Sen sijaan vanhempani riistivät minulta turvallisen lapsuuden. Missä hyvänsä muualla olisi ollut parempi.

      En voi sanoa rakastaneeni vanhempiani eivätkä he rakastaneet minua. Nyt aikuisena en ole enkä halua olla heidän kanssaan tekemisissä. He heittivät minut kotoa, kun peruskoulu loppui. Kukaan ei puuttunut asiaan millään tavalla.

      • Anonyymi

        Sun henkilökohtainen kokemus ei liity asiaan mitenkään, sori vaan. Ei pahalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sun henkilökohtainen kokemus ei liity asiaan mitenkään, sori vaan. Ei pahalla.

        Entäs se Teemun tapaus? Sekö liittyy?


    • Anonyymi

      Ei ole Teemun itsensä eikä lapsen etu, että Teemu saisi huoltajuuden. Olisi Teemulle itselleen hyvä saada asianmukainen diagnoosi ja tavata lastaan valvotusti. Ehkä joku päivä Teemusta tulisi asianmukaisen hoidon myötä vastuullinen vanhempi, joka voisi tavata lastaan ilman valvontaa.

      Teemu näyttäytyy äärimmäisen herkkänä ja hauraana ihmisenä. Toivon sydämeni pohjasta, että hän saisi asiansa kuntoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      33
      2194
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      7
      1866
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1331
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1220
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1205
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      13
      1135
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1071
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1025
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1024
    10. 12
      997
    Aihe