Miksi aina kristinuskoon?

Teuva

Minkä takia ateismia suhteutetaan ja verrataan aina kristinuskoon? Onhan niitä muitakin uskontoja.

Millaista keskustelua mahtaisivat saada aikaan teemat

- islam vs. ateismi
- hindulaisuus vs. ateismi (läjäpäin jumalia!)
- buddhalaisuus vs. ateismi (samalla asialla?)

jne.

33

2120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PekkaPakana

      Muut uskonnot ovat suvaitsevaisempia eivätkä myöskään tuhlaa aikaansa käänytystyöhön. Yleensäkin kristinusko on semmoinen, että se joutuu usein törmäyskurssille kaikkien kilpailevien ideologioiden kanssa.

      • Kyo-kun

        Joten onko sitten ihme, että kristinusko saa ihmiset puolustuskannalle?


    • Hohhoijaa

      Puolijumalat olisivat epäjumalia, evoluution tuotteita. Ei, Jumala on suvereniteetti.

      ------------------
      Panteistinen jumalkäsitys, jonka mukaisesti kaikella olevalla on sielu, jopa kasveilla ja elottomalla luonnolla, kaipaa ehdottomasti ateistista debattia.

      Olisi hauska seurata, kuinka ateisti väittelisi kaiken maailman jäkälien kanssa, onko näillä sielua vai ei :D

      • Minä jumala

        Sehän olis lähinnä tylsää monologia..


    • Kurre_Orava

      No kun kristittyjen kanssa voi väitelläkin. Muslimit taas käännyttää ja väittelee pommeilla.

      Himpun verran riskaabelia hommaa. Toisekseen kristityt hoitavat muslimien kanssa vänkäämisen kyllä.

    • Miksi ateismi vs. kristinusko? Siitä yksinkertaisesta syystä, että kristinusko (ja kristillis peräiset) on täällä valtauskontona. Loppujenlopuksi esim. islamista ja buddhalaisuudesta on täällä vähän tietoa. Tosin niistäkin olisi hyvä tietää enemmän jo yleissivistyksen vuoksi.

      Niin ja sitähän useat ateistit ovat huomautelleetkin, että on niitä muitakin uskontoja kuin kristinusko (eri kultteja ja lahkoja erittelemättä).

    • Sälli

      Eikös buddhalaiset ole ateisteja?

      • tpk_68

        ...Buddalaisuuteen kuulu usko karmaan ja jälleensyntymään, vaikka filosofia esittääkin pääosaa? Koulukuntia tosin taitaa olla lukemattomia.


      • Sälli
        tpk_68 kirjoitti:

        ...Buddalaisuuteen kuulu usko karmaan ja jälleensyntymään, vaikka filosofia esittääkin pääosaa? Koulukuntia tosin taitaa olla lukemattomia.

        Jumalista ei taideta puhua mitään ja siitä vain on ateismissa kysymys.


      • tpk_68
        Sälli kirjoitti:

        Jumalista ei taideta puhua mitään ja siitä vain on ateismissa kysymys.

        ...koulukunnasta, jumaliakin saa olla ja eräät koulukunnat uskovat yliluonnolliseen muutenkin kuin jälleensyntymän kautta.

        Kyllä mun käsittääkseni buddhalaisuuteen voi liittyä myös uskonnollisia elementtejä jumalien muodossa mutta palvontariitit eivät ole korostetussa asemassa.


      • tpk_68 kirjoitti:

        ...koulukunnasta, jumaliakin saa olla ja eräät koulukunnat uskovat yliluonnolliseen muutenkin kuin jälleensyntymän kautta.

        Kyllä mun käsittääkseni buddhalaisuuteen voi liittyä myös uskonnollisia elementtejä jumalien muodossa mutta palvontariitit eivät ole korostetussa asemassa.

        uskovat Olevaisen pyörään, jossa kaikki olennot pyörivät. Jokaisen olennon teot vaikuttavat hyvään tai pahaan suuntaan. Jälleensyntymä johtuu tästä tekojen kuormasta, jota on tasattava seuraavassa elämässä. Kun olevainen lopulta saavuttaa tasapainon, hän päätyy Nirvanaan, eli yhtyy tiedottomassa tilassa kaikkeen olevaiseen "kuten vesipisara sulautuu mereen".
        Tässä se taitaa olla pähkinänkuoressa.


    • Juro V

      Edellisten lisäksi varmaan yksi tärkeimmistä syistä tähän vaikutelmaan on se, että meillä valtauskonto on kristinusko ja muut uskonnot ovat lähinnä marginaalisia ilmiöitä. Tilanne voi vaikuttaa esim. iranilaisilla keskustelupalstoilla täysin toiselta kun siellä Ahmed Ateisti ja Muhammed Islam keskustelevat/väittelevät/inttävät uskon mielettömyydestä/mielekkyydestä ja muista perimmäisistä kysymyksistä keskenään ja jättävät innokkaan käännyttäjän Risto Kristityn omaan rauhaansa vaikka hän kuinka yrittäisi tarjota sekaan omaa totuuttaan.

      Kyse on siis näkökulmaharhasta.

      • ateisti-45

        Ahmed iranilaisilla keskustelupalstoilla uskaltaa edes tuoda ateisminsa esiin. Monissa muslimimaissa ateististen ajatusten esittäminen julkisesti missä tahansa mediassa johtaa usein vaikeuksiin, joissakin vankeuteen tai pahempaankin.
        Tässä suhteessa elämme suvaitsevamman valtauskonnon piirisä. Asiaan tietysti vaikuttaa yhteiskunnan sekularisoituminen, mutta niissäkään maissa joissa kristillinen kirkko eri muodoissa edelleen on vahva vaikuttaja ei keskustelun tai vakaumuksen vapautta tässä suhteessa rajoiteta.


      • Juro V
        ateisti-45 kirjoitti:

        Ahmed iranilaisilla keskustelupalstoilla uskaltaa edes tuoda ateisminsa esiin. Monissa muslimimaissa ateististen ajatusten esittäminen julkisesti missä tahansa mediassa johtaa usein vaikeuksiin, joissakin vankeuteen tai pahempaankin.
        Tässä suhteessa elämme suvaitsevamman valtauskonnon piirisä. Asiaan tietysti vaikuttaa yhteiskunnan sekularisoituminen, mutta niissäkään maissa joissa kristillinen kirkko eri muodoissa edelleen on vahva vaikuttaja ei keskustelun tai vakaumuksen vapautta tässä suhteessa rajoiteta.

        Voipa hyvinkin olla, että näin on kuin sanot. Arvelin näin jo edellistä kirjoittaessani. Jos vaikka Ahmed anonyyminä uskaltaisi kirjoittaakin niin näitä keskusteluja sallivat palvelimet todennäköisesti suljetaan aika nopsaan tai blokataan pois jos ovat ulkomaisilla palvelimilla.).

        Mutta tämä ei muuta käsitystä näkökulma harhastani. Meillä keskustellaan sen mukaan mitä on populan päämassan ajatusmaailma. Ja kun suurin osa on kristittyjä niin vastapuoli keskustelee heidän kanssaan. Ja kyllähän me vastustajatkin, tai sanoisko toisinajattelijatkin, tunnemme parhaiten kristittyjen argumentoinnin ja raamatun sanoman, joten meillekin on helpointa keskustella kristittyjen kanssa.


      • ateisti-45
        Juro V kirjoitti:

        Voipa hyvinkin olla, että näin on kuin sanot. Arvelin näin jo edellistä kirjoittaessani. Jos vaikka Ahmed anonyyminä uskaltaisi kirjoittaakin niin näitä keskusteluja sallivat palvelimet todennäköisesti suljetaan aika nopsaan tai blokataan pois jos ovat ulkomaisilla palvelimilla.).

        Mutta tämä ei muuta käsitystä näkökulma harhastani. Meillä keskustellaan sen mukaan mitä on populan päämassan ajatusmaailma. Ja kun suurin osa on kristittyjä niin vastapuoli keskustelee heidän kanssaan. Ja kyllähän me vastustajatkin, tai sanoisko toisinajattelijatkin, tunnemme parhaiten kristittyjen argumentoinnin ja raamatun sanoman, joten meillekin on helpointa keskustella kristittyjen kanssa.

        näin on, puhumme täällä pääsääntöisesti kristinuskon käsitteillä, sen jumalasta ja sen pyhistä kirjoituksista. Välillä yleisemmin mutta suurin osa keskustelusta on tietysti kristillisesti jumalaan uskovien kanssa tahkoamista. Meistäkin suurin osa on ensin kasvatettu /yritetty kasvattaa juuri kristityksi joten sen uskonrakennelmia on jokainen joutunut miettimään.


      • aaq
        ateisti-45 kirjoitti:

        Ahmed iranilaisilla keskustelupalstoilla uskaltaa edes tuoda ateisminsa esiin. Monissa muslimimaissa ateististen ajatusten esittäminen julkisesti missä tahansa mediassa johtaa usein vaikeuksiin, joissakin vankeuteen tai pahempaankin.
        Tässä suhteessa elämme suvaitsevamman valtauskonnon piirisä. Asiaan tietysti vaikuttaa yhteiskunnan sekularisoituminen, mutta niissäkään maissa joissa kristillinen kirkko eri muodoissa edelleen on vahva vaikuttaja ei keskustelun tai vakaumuksen vapautta tässä suhteessa rajoiteta.

        mikä uskonto on vallalla vaan siitä että uskonto on yleensä sotkettu politiikkaan.



        Se ei johdu kristinuskon suvaitsevaisuudesta vaan siitä ettei kirkolla ole enää niin paljoa valtaa. Suomenkin itsenäisyyden ajan historia on täynnä esimerkkejä joissa kirkko on yrittänyt käyttää etuasemaansa oman asemansa vahvistamiseen ja vastustanut monia sellaisia uudistuksia jotka ovat olleet lähes välttämättömiä demokratian toimimiseksi.

        Esim.Intiassa toimii erittäin nopeasti kasvava ateistinen liike.


      • ateisti-45
        aaq kirjoitti:

        mikä uskonto on vallalla vaan siitä että uskonto on yleensä sotkettu politiikkaan.



        Se ei johdu kristinuskon suvaitsevaisuudesta vaan siitä ettei kirkolla ole enää niin paljoa valtaa. Suomenkin itsenäisyyden ajan historia on täynnä esimerkkejä joissa kirkko on yrittänyt käyttää etuasemaansa oman asemansa vahvistamiseen ja vastustanut monia sellaisia uudistuksia jotka ovat olleet lähes välttämättömiä demokratian toimimiseksi.

        Esim.Intiassa toimii erittäin nopeasti kasvava ateistinen liike.

        tarkoitin myös kirkon vallankäytön mahdollisuuksien pienemistä.

        Intiassa on kasvava ateistinen liike, mutta ei tietääkseni yhdessäkään muslimimaassa.
        Monissa muslimimaissa sen sijaan on epäterveellistä julkisesti tunnustautua ateistiksi. Samoin Koraanin ja islamin kehityksen tieteellinen tutkiminen on mahdollista vain länsimaissa, tosin joskus tuntuu että tutkijat täälläkin ovat erityisen varovaisia tätä aluetta käsitellessään.


    • William Shakespeare

      Itse olen zen-buddhalainen ja ateisti. Eipä ole paljon väiteltävää ateismia vastaan kun zen-buddhalaisuus on ateistinen uskonto. Ts. jumalaan saa uskoa, mutta se ei liity mitenkään zen-buddhalaisuuteen.

      Täällä varmasti väittely on uskisten ja ateistien välillä, koska täällä on niitä pirun uskiksia sotkemassa keskustelua.

      • olisi...

        ellei niitä täällä olisi, eipä ateistit keskenään oikein kunnon väittelyä aikaan saa. Se kuitenkin näiden palstojen suola useimmiten on.


    • Hebron

      Onhan niitä muitakin uskontoja.

      Mitäpä niistä mielipiteitä muodostamaan. Muut jumalat ovat kuolleita, ja niihin uskotaan joko pakosta tai halutaan jollakin tavalla tyydyttää elävän Jumalan ihmiseen asettama jumalkaipuu.

      Jumalan tunteminen on todellakin elämän syvä tarkoitus.

      • Diagoras

        Sinä ajattelet tavalla: "On tuhansia muitakin uskontoja, mutta minun uskontoni on ainoa oikea, vaikken sitä pysty mitenkään todistamaankaan"

        Samoin puhuvat hihhulimuslimit ja- hindutkin!


      • Hebron
        Diagoras kirjoitti:

        Sinä ajattelet tavalla: "On tuhansia muitakin uskontoja, mutta minun uskontoni on ainoa oikea, vaikken sitä pysty mitenkään todistamaankaan"

        Samoin puhuvat hihhulimuslimit ja- hindutkin!

        Kyllä, kaikki sanovat että heidän jumalansa on se johon tulee uskoa.

        Mutta otapa huomioon, että minun Jumalani elää. Lue Raamattua ja vertaa sitä historiaan. Sitäpaitsi, henkilökohtaista kokemustani syntien anteeksisaamisesta ei voi kukaan tehdä mitättömäksi.

        Mitä järkeä on palvoa kuollutta kiveä tai puuta? Miksi viedään ruokaa kuolleille jumalille?

        Montako kertaa Koraanissa esiintyy sana "rakkaus"?

        Raamattu puhuu rakkaudesta, siitä miten Jumala antoi Poikansa Jeesuksen Kristuksen kuolemaan meidän syntiemme vuoksi. Minä olen ottanut Hänen kutsunsa vastaan, olen siis kokemusta rikkaampi.


      • Diagoras
        Hebron kirjoitti:

        Kyllä, kaikki sanovat että heidän jumalansa on se johon tulee uskoa.

        Mutta otapa huomioon, että minun Jumalani elää. Lue Raamattua ja vertaa sitä historiaan. Sitäpaitsi, henkilökohtaista kokemustani syntien anteeksisaamisesta ei voi kukaan tehdä mitättömäksi.

        Mitä järkeä on palvoa kuollutta kiveä tai puuta? Miksi viedään ruokaa kuolleille jumalille?

        Montako kertaa Koraanissa esiintyy sana "rakkaus"?

        Raamattu puhuu rakkaudesta, siitä miten Jumala antoi Poikansa Jeesuksen Kristuksen kuolemaan meidän syntiemme vuoksi. Minä olen ottanut Hänen kutsunsa vastaan, olen siis kokemusta rikkaampi.

        "Mutta otapa huomioon, että minun Jumalani elää."

        Wau! Pystytkö tämän ihan todistamaankin vai jauhatko vain paskaa kuten yleensä?

        "Lue Raamattua ja vertaa sitä historiaan."

        Ei se kovin tarkkaa ole, esimerkiksi arkeologit ovat todistaneet, että Jeriko perustettiin jo 8000 vuotta sitten, Raamatun mukaan maailmaa ei ollut silloin edes olemassa! Paljon muutakin löytyy.

        "Montako kertaa Koraanissa esiintyy sana "rakkaus"?"

        Monta kertaa, Koraani on hyvin samantapainen kirja kuin Raamattu. Tässä nyt pari esimerkkiä Koraanista:

        "Sano: Jos rakastatte Jumalaa, seuratkaa minua, niin Jumala rakastaa teitäkin ja antaa teille teidän syntinne anteeksi."

        "Jumala rakastaa katuvia."

        "Kukaan teistä ei ole uskova, ennen kuin tahtoo veljelleen samanlaista rakkautta kuin itselleen"

        Joten älä heitä tuota ennakkoluuloista rasistista sontaa muslimeista jos et mitään islamista tiedä!


      • Abrahamiam
        Diagoras kirjoitti:

        "Mutta otapa huomioon, että minun Jumalani elää."

        Wau! Pystytkö tämän ihan todistamaankin vai jauhatko vain paskaa kuten yleensä?

        "Lue Raamattua ja vertaa sitä historiaan."

        Ei se kovin tarkkaa ole, esimerkiksi arkeologit ovat todistaneet, että Jeriko perustettiin jo 8000 vuotta sitten, Raamatun mukaan maailmaa ei ollut silloin edes olemassa! Paljon muutakin löytyy.

        "Montako kertaa Koraanissa esiintyy sana "rakkaus"?"

        Monta kertaa, Koraani on hyvin samantapainen kirja kuin Raamattu. Tässä nyt pari esimerkkiä Koraanista:

        "Sano: Jos rakastatte Jumalaa, seuratkaa minua, niin Jumala rakastaa teitäkin ja antaa teille teidän syntinne anteeksi."

        "Jumala rakastaa katuvia."

        "Kukaan teistä ei ole uskova, ennen kuin tahtoo veljelleen samanlaista rakkautta kuin itselleen"

        Joten älä heitä tuota ennakkoluuloista rasistista sontaa muslimeista jos et mitään islamista tiedä!

        Laitoit kristitylle suunsoittajalle jauhot suuhun.


      • uyif
        Diagoras kirjoitti:

        "Mutta otapa huomioon, että minun Jumalani elää."

        Wau! Pystytkö tämän ihan todistamaankin vai jauhatko vain paskaa kuten yleensä?

        "Lue Raamattua ja vertaa sitä historiaan."

        Ei se kovin tarkkaa ole, esimerkiksi arkeologit ovat todistaneet, että Jeriko perustettiin jo 8000 vuotta sitten, Raamatun mukaan maailmaa ei ollut silloin edes olemassa! Paljon muutakin löytyy.

        "Montako kertaa Koraanissa esiintyy sana "rakkaus"?"

        Monta kertaa, Koraani on hyvin samantapainen kirja kuin Raamattu. Tässä nyt pari esimerkkiä Koraanista:

        "Sano: Jos rakastatte Jumalaa, seuratkaa minua, niin Jumala rakastaa teitäkin ja antaa teille teidän syntinne anteeksi."

        "Jumala rakastaa katuvia."

        "Kukaan teistä ei ole uskova, ennen kuin tahtoo veljelleen samanlaista rakkautta kuin itselleen"

        Joten älä heitä tuota ennakkoluuloista rasistista sontaa muslimeista jos et mitään islamista tiedä!


      • Diagoras
        uyif kirjoitti:

        mutta teologit ovat laskeneet Raamatun perusteella, että maailma olisi luotu n. 4000 eKr. ja se on melko suosittu päätelmä kreationistien keskuudessa.


      • Sepesusi

        Sinäkin olet semoslainen?


      • Hebron
        Sepesusi kirjoitti:

        Sinäkin olet semoslainen?

        En todellakaan ole semoslainen! Minä uskon ainoaan elävään Jumalaan ja Jeesukseen Kristukseen, Hänen Poikaansa.

        Jeesus on ainoa nimi, jossa saamme syntimme anteeksi. Kaikki muut jumalat ovat mielikuvituksen tuotetta ja kuolleita. Niillä ei ole elämää.


      • Long Nose
        Diagoras kirjoitti:

        "Mutta otapa huomioon, että minun Jumalani elää."

        Wau! Pystytkö tämän ihan todistamaankin vai jauhatko vain paskaa kuten yleensä?

        "Lue Raamattua ja vertaa sitä historiaan."

        Ei se kovin tarkkaa ole, esimerkiksi arkeologit ovat todistaneet, että Jeriko perustettiin jo 8000 vuotta sitten, Raamatun mukaan maailmaa ei ollut silloin edes olemassa! Paljon muutakin löytyy.

        "Montako kertaa Koraanissa esiintyy sana "rakkaus"?"

        Monta kertaa, Koraani on hyvin samantapainen kirja kuin Raamattu. Tässä nyt pari esimerkkiä Koraanista:

        "Sano: Jos rakastatte Jumalaa, seuratkaa minua, niin Jumala rakastaa teitäkin ja antaa teille teidän syntinne anteeksi."

        "Jumala rakastaa katuvia."

        "Kukaan teistä ei ole uskova, ennen kuin tahtoo veljelleen samanlaista rakkautta kuin itselleen"

        Joten älä heitä tuota ennakkoluuloista rasistista sontaa muslimeista jos et mitään islamista tiedä!

        Ja täällä itseoppinut Argeologi latelee aika-arvioitaan kylmän rauhallisesti tietämättä että Raamatun todenperäisyyttä kiistetään myös vastakkaisella väitteellä; nimittäin sellaasella jossa väitetään että Joosuan aikana Jerikoa ei vielä ollut.Wow!pobshhhhhiiii


      • Diagoras
        Long Nose kirjoitti:

        Ja täällä itseoppinut Argeologi latelee aika-arvioitaan kylmän rauhallisesti tietämättä että Raamatun todenperäisyyttä kiistetään myös vastakkaisella väitteellä; nimittäin sellaasella jossa väitetään että Joosuan aikana Jerikoa ei vielä ollut.Wow!pobshhhhhiiii

        taitaa olla kyllä väärä, arkeologit (en ole itse...) ovat kyllä melko suurella varmuudella todistaneet Jerikon ja mm. Catal Hüyükin iän olevan n. 8000 vuotta.


    • Diagoras

      kristinusko on Suomen suosituin uskonto, Intialaiset ateistit käyvät varmasti keskusteluja ateismista hindujen kanssa.

      • aaq

        Intiassa on vahvasti kasvava ateistinen ja sekulaarinen liike joka taistelee kovasti kastilaitoksen murentamisen puolesta mm.


    • tuskinpa heidän ja ateistien välille kuitenkaan mitään väittelyä tulee.

      otetaanpa lainaus budhan sanoista

      Älä usko mihinkään yksinkertaisesti koska olet kuullut sen. Älä usko mihinkään tapaan koska se on kulkenut sukupolvelta toiselle. Älä usko yhtään mihinkään koska se on kirjoitettu johonkin pyhään kirjaan. Älä usko mihinkään opettajaasi tai vanhempaasi vain koska he ovat auktoriteetteja. Mutta kun havaitset ja analysoit, kun löydät kaiken olevan sopusoinnussa järjen kanssa ja kun huomaat että se on kaikkien eduksi, hyväksy se ja elä sen mukaan.
      - Buddha

      Luulisin että tuo miellyttää ateistinkin korvaa aikaslailla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      201
      5220
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      125
      3209
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      143
      2445
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2384
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2002
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1576
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      119
      1531
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1413
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1230
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1101
    Aihe