Kotikäyntityö?

Kop kop.
Käykää sisään.
Hyvää päivää. Olen Ilpo Ilmari ja haluaisin puhua pastorin kanssa.
Minä olen pastori Pulla. Miten voin auttaa?
Olen seurakunnan jäsen ja haluaisin alkaa toimia aktiivisesti hyvän asiamme puolesta.
Pastori: Mikähän se hyvä asia mahtaa olla?
Seurakuntalainen: Se mistä kirkko opettaa tai siis Jeesus opetti.
Pastori: Jeesuksen opetukset ovat hyvin vanhoja.
Seurakuntalainen: Toki toki, mutta haluaisin tehdä jotain asian eteen.
Pastori: Minkä asian eteen?
Seurakuntalainen: Mitäköhän se voisi olla, hmmm. Voisin vaikka ensin aloittaa alkeista. Olen jo tainnut unohtaa kirkon opetukset. Aluksi kertaisin asioita.
Pastori: Hyvä. Mistä haluaisitte aloittaa?
Seurakuntalainen: Vaikka ihan alusta, Raamatun alkulehdiltä.
Pastori: Sehän vielä vanhempaa tekstiä.
Seurakuntalainen: Totta. Ehkä tekisin jotain käytännöllistä. Osallistuisin vaikka kotikäyntityöhön. Haluaisin kuitenkin tietää mitä vastata, jos joku sattuu kysymään. Muutama perusasia riittäisi.
Pastori: Hyvä.
Seurakuntalainen: Luen sitten vaikka Katekismuksen läpi. Se ei liene kovin paksu kirja.
Pastori: Sekin on vanha kirja.
Seurakuntalainen: Haluaisin kuitenkin lukea jotain perustietoja ennen kuin aloitan. Mitä voisitte suositella?
Pastori: Lukekaa ensin tähtitiedettä, fysiikkaa ja kemiaa, sitten biologiaa ja lopuksi psykologiaa.
Seurakuntalainen: Siinä tapauksessa voisin aloittaa jo huomenna, mutta riittävätkö nuo kotikäyntityöhön?
Pastori: Mikä sitten riittäisi?
Seurakuntalainen: Ajattelin, että jotain kristillistä pitäisi olla.
Pastori: Mitä tarkoitat kristillisellä?
Seurakuntalainen: Jotain Jumalasta esimerkiksi.
Pastori: Emme tuputa mitään.
Seurakuntalainen: Jeesuksesta kai voisi mainita parilla sanalla? Se olisi kai kristillistä?
Pastori: Kyllä.
Seurakuntalainen: Hienoa. Mitä voisimme kertoa?
Pastori: Jeesus oli aikaan, paikkaan ja kulttuuriin sidottu uudistaja.
Seurakuntalainen: Eikö tuosta ole jo kauan aikaa?
Pastori: Kyllä, kyllä, mutta me emme menekään tuputtamaan vaan kysymään ihmisiltä mitä Jeesus merkitsee heille tänään, tässä ja tässä kulttuurissa.
Seurakuntalainen: Ok. Minun ei sitten tarvitsekaan valmistautua mitenkään.
Pastori: Tervetuloa, aloitetaan heti huomenna.

8

231

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taitaa tuollainen Jeesuksesta kyseleminen olla nykyisin liian tungettelevaa? Mitähän kotikäyntityössä olisi soveliasta puhua? Onko kenelläkään kokemusta asiasta?

• Pappi tilataan kotiin yleensä jos kyseessä on niin heikkokuntoinen ihminen, ettei autettunakaan jaksa kirkkomenoihin osallistua. Totta kait siellä jutellaan muutenkin tuon ihmisen kanssa mutta yleensä pidetään pieni hartaus ja ehtoollinen. Mikä tuossa on kummallista tai mitä siellä mielestäsi pitäisi puhua.

• Tolkun.Ihminen kirjoitti:

Pappi tilataan kotiin yleensä jos kyseessä on niin heikkokuntoinen ihminen, ettei autettunakaan jaksa kirkkomenoihin osallistua. Totta kait siellä jutellaan muutenkin tuon ihmisen kanssa mutta yleensä pidetään pieni hartaus ja ehtoollinen. Mikä tuossa on kummallista tai mitä siellä mielestäsi pitäisi puhua.

Itse asiassa sitä mitä ajattelin taidetaan kutsua ovelta ovelle -julistukseksi. Sitä evl- kirkko ei varmaankaan tee lainkaan. On ehkä joskus kaukana menneisyydessä tehnyt.

• Anonyymi

🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒

💋 ­­N­y­­m­­­f­o­m­a­a­­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#17949290U

🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞

• Anonyymi

jeesus homosteli sinunkin puolestasi 🤣

• Onkohan evlut-kirkossa koskaan harrastettu sellaista toimintaa, että pastori ja vapaaehtoiset käyvät soittamassa ihmisten ovikelloja? Olen jostain saanut sellaisen käsityksen, että olisi ollut, mutten löydä mitään tietoa asiasta.

• En ole koskaan kuullut moisesta toiminnasta . Tuo johtunee pitkälle varmasti siitä, että kunnioitetaan toisten kotirauhaa. Mielestäni tuollaiset ovat hyvin kyseenalaisia tyrkytyksiä jo ihan siksikin, että Suomessahan on uskonnonvapaus ja jos taas on kiinnostunut uskonnollisista asioista niin hyvin helposti löytää lähes joka paikkakunnalta useammankin vaihtoehdon.

• En ole kuullut moisesta. Luterilaisuuteen ei kuulu tuollainen lähetystyö. Muuten tietysti voidaan pyynnöstä vierailla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      145
      6806
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      150
      5806
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      121
      4978
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      44
      4557
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      53
      3945
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3111
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      55
      3040
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2532
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2310
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      16
      2253
    Aihe