Kristillinen kaste alkoi vasta Jeesuksen kuoltua

Anonyymi-ap

Joh.4:2 " tosin hän ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa"

Jeesus ei maan päällä eläissään kastanut ketään silloin käytössä olleella Johanneksen kasteella.

Krisitillinen kaste Jeesuksen kuoleman osallisuuten pelastukseen syntien anteeksisaamiseksi ja Pyhän Hengen lahjan saamiseksi alkoi vasta Jeesuksen kuoleman jälkeen helluntaina, jolloin 3000 ihmistä kastettiin kristityiksi.

Kristukseen Kastettuja alettiin kutsua uskovaisiksi, kreikaksi "pistis", koska he saivat kasteessa uskon Hengen lahjan.

Apt.2:38
"Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. Meitä ja meidän lapsia tämä lupaus tarkoittaa."

" Then Peter said unto them, Repent, and be baptized every one of you in the name of Jesus Christ for the remission of sins, and ye shall receive the gift of the Holy Ghost.
For the promise is unto you, and to your children." (King James)

141

643

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sanan repent käännös englanti-suomi

      -Katua syntisyyttä
      -Kääntyä Jumalan puoleen syntisyyden vuoksi
      -Kaduttaa syntisyys
      -Surettaa, surra syntisyyttä

      Ps.51:7 "Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alle siinnyt äitini kohtuun.''

      Daavid oli Jumalan mielen mukainen mies.
      Hän tunnusti olevansa syntinen Jumalan edessä jo tähän maailmaan sikiämistä alkaen.

      • Anonyymi

        "Kristillinen kaste alkoi vasta Jeesuksen kuoltua"????

        Tarkoitatko, että ne kasteet, joita Kristus teki, eivät olleet kristillisiä?
        Oliko se ehtoollinenkaan, jonka Jeesus aloitti ENNEN ristinkuolemaan, kristlllinen?

        Hassua, että joku vielä siteeraa tuota ps 51:htä, joka kertoo vain siitä, että Daavid oli syntynyt avioliiton ulkopuolisesta suhteesta. Ei se puhu mitään perisynnistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kristillinen kaste alkoi vasta Jeesuksen kuoltua"????

        Tarkoitatko, että ne kasteet, joita Kristus teki, eivät olleet kristillisiä?
        Oliko se ehtoollinenkaan, jonka Jeesus aloitti ENNEN ristinkuolemaan, kristlllinen?

        Hassua, että joku vielä siteeraa tuota ps 51:htä, joka kertoo vain siitä, että Daavid oli syntynyt avioliiton ulkopuolisesta suhteesta. Ei se puhu mitään perisynnistä.

        Ne olivat parannuksen kasteita. Niitä ei suoritettu isän ja pojan ja Pyhän hengen nimeen

        Jeesus asetti ehtoollisen mistä ehtoollinen alkoi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne olivat parannuksen kasteita. Niitä ei suoritettu isän ja pojan ja Pyhän hengen nimeen

        Jeesus asetti ehtoollisen mistä ehtoollinen alkoi

        Jeesuksen Kuolemassa toteutui sovitukse perusta, mikä tulee mukaan kristilliseen kasteeseen että ehtoolliseen.
        Molemmat sakramentit sekä kaste että ehtoollinen ovat syntien anteeksisaamiseksi ja ne Jeesus valmisti ristinkuolemallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesuksen Kuolemassa toteutui sovitukse perusta, mikä tulee mukaan kristilliseen kasteeseen että ehtoolliseen.
        Molemmat sakramentit sekä kaste että ehtoollinen ovat syntien anteeksisaamiseksi ja ne Jeesus valmisti ristinkuolemallaan.

        Ilman verenvuodatusta ei ole sovitusta.

        Sovitus ei kuitenkaan tullut kenenkään osaksi automaattisesti.

        Kristillisessä pyhässä kasteessa Jumala sovittaa syntisen ihmisen issensä kanssa pesemällä kasteessa synnit pois aina perisynnin kadotustuomiosta alkaen.

        Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'

        Varför dröjer du då nu? Stå upp och låt döpa dig och avtvå dina synder, och åkalla därvid hans namn.' [Apg 2,38]

        And now why tarriest thou? arise, and be baptized, and wash away thy sins, calling on the name of the Lord.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilman verenvuodatusta ei ole sovitusta.

        Sovitus ei kuitenkaan tullut kenenkään osaksi automaattisesti.

        Kristillisessä pyhässä kasteessa Jumala sovittaa syntisen ihmisen issensä kanssa pesemällä kasteessa synnit pois aina perisynnin kadotustuomiosta alkaen.

        Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'

        Varför dröjer du då nu? Stå upp och låt döpa dig och avtvå dina synder, och åkalla därvid hans namn.' [Apg 2,38]

        And now why tarriest thou? arise, and be baptized, and wash away thy sins, calling on the name of the Lord.

        Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?

        Veten I då icke att vi alla som hava blivit döpta till Kristus Jesus, vi hava blivit döpta till hans död?

        Know ye not, that so many of us as were baptized into Jesus Christ were baptized into his death?

        Kaste on osallisuus Jeesuksen kuoleman ja sovintoveren tuomaan sovitukseen ja ylösnousmukseen. Kasteessa syntinen ihminen pääsee Kristuksen verensuojaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kristillinen kaste alkoi vasta Jeesuksen kuoltua"????

        Tarkoitatko, että ne kasteet, joita Kristus teki, eivät olleet kristillisiä?
        Oliko se ehtoollinenkaan, jonka Jeesus aloitti ENNEN ristinkuolemaan, kristlllinen?

        Hassua, että joku vielä siteeraa tuota ps 51:htä, joka kertoo vain siitä, että Daavid oli syntynyt avioliiton ulkopuolisesta suhteesta. Ei se puhu mitään perisynnistä.

        Jeesus ei eläissään maan päällä kastanut sen paremmin aikuisia kuin lapsiakaan. (Joh.4:2)

        Jeesuksella oli valta maan päällä eläissään antaa syntejä anteeksi ja parantaa sairaita keitä hän vain tapasikin maan pääällä kulkiessaan (halvaantunut mies, sokea mies, syntinen nainen, lapset, ristinryöväri)

        Mutta jotta tietäisitte, että Ihmisen Pojalla* on valta antaa maan päällä syntejä anteeksi" -- hän puhui nyt halvaantuneelle -- "minä sanon sinulle: nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi."

        Men för att I skolen veta, att Människosonen har makt här på jorden att förlåta synder, så säger jag dig» (och härmed vände han sig till den lame): »Stå upp, tag din säng och gå hem.»

        But that ye may know that the Son of man hath power upon earth to forgive sins, (he said unto the sick of the palsy,) I say unto thee, Arise, and take up thy couch, and go into thine house.


      • Anonyymi

        David on kuollut Jeesus elää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kristillinen kaste alkoi vasta Jeesuksen kuoltua"????

        Tarkoitatko, että ne kasteet, joita Kristus teki, eivät olleet kristillisiä?
        Oliko se ehtoollinenkaan, jonka Jeesus aloitti ENNEN ristinkuolemaan, kristlllinen?

        Hassua, että joku vielä siteeraa tuota ps 51:htä, joka kertoo vain siitä, että Daavid oli syntynyt avioliiton ulkopuolisesta suhteesta. Ei se puhu mitään perisynnistä.

        Jeesus profetoi ehtoollisella tulevat tapahtumat ette ääliöt älyä mitään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne olivat parannuksen kasteita. Niitä ei suoritettu isän ja pojan ja Pyhän hengen nimeen

        Jeesus asetti ehtoollisen mistä ehtoollinen alkoi

        Jeesus edeltä näytti mitä tapahtuu hänelle ja miksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilman verenvuodatusta ei ole sovitusta.

        Sovitus ei kuitenkaan tullut kenenkään osaksi automaattisesti.

        Kristillisessä pyhässä kasteessa Jumala sovittaa syntisen ihmisen issensä kanssa pesemällä kasteessa synnit pois aina perisynnin kadotustuomiosta alkaen.

        Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'

        Varför dröjer du då nu? Stå upp och låt döpa dig och avtvå dina synder, och åkalla därvid hans namn.' [Apg 2,38]

        And now why tarriest thou? arise, and be baptized, and wash away thy sins, calling on the name of the Lord.

        Osuuspankki logo venäjää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?

        Veten I då icke att vi alla som hava blivit döpta till Kristus Jesus, vi hava blivit döpta till hans död?

        Know ye not, that so many of us as were baptized into Jesus Christ were baptized into his death?

        Kaste on osallisuus Jeesuksen kuoleman ja sovintoveren tuomaan sovitukseen ja ylösnousmukseen. Kasteessa syntinen ihminen pääsee Kristuksen verensuojaan.

        Osuuspankki venäjän ??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kristillinen kaste alkoi vasta Jeesuksen kuoltua"????

        Tarkoitatko, että ne kasteet, joita Kristus teki, eivät olleet kristillisiä?
        Oliko se ehtoollinenkaan, jonka Jeesus aloitti ENNEN ristinkuolemaan, kristlllinen?

        Hassua, että joku vielä siteeraa tuota ps 51:htä, joka kertoo vain siitä, että Daavid oli syntynyt avioliiton ulkopuolisesta suhteesta. Ei se puhu mitään perisynnistä.

        "Hassua, että joku vielä siteeraa tuota ps 51:htä, joka kertoo vain siitä, että Daavid oli syntynyt avioliiton ulkopuolisesta suhteesta."

        Ps 51 ei käsittele lainkaan sitä, että Daavid olisi syntynyt avioliiton ulkopuolisesta suhteesta. Hän oli sisarussarjan nuorin lapsi.
        Tuo johtopäätelmäsi on tuulesta temmattu, jolla ei ole mitään tekemistä Ps51 kanssa.

        Psalmissa 51 Daavid katuu lankeemustaan Batseban kanssa. Ja anoo armoa ja anteeksiantoa Jlalta.
        Hän tunnustaa, että hän on ollut syntinen syntymästään asti. Ts hänellä on ollut taipumusta väärin tekemiseen.


      • Anonyymi

        😋😍😋😍😋😍😋😍😋

        🍒 ­­N­­y­­­m­­f­­o­­m­a­­­a­­­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#17958550J

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Anonyymi

      Älyvapaalla voi olla ihan paitsi. Ehkä se meinaa vaan paitsiota.

      • Anonyymi

        Kirjoitatko tänne pöpilästä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitatko tänne pöpilästä?

        Miksihän tuo sama pelle kopioi tuota samaa valhetta: "Jeesus ei kastanut ketään."???

        Kyllä kastoi:
        "Joh 3
        "Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksihän tuo sama pelle kopioi tuota samaa valhetta: "Jeesus ei kastanut ketään."???

        Kyllä kastoi:
        "Joh 3
        "Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi."

        Lue nyt sitä Johannesta eteenkin päin, kun hän tarkentaa:

        Jeesus ei eläissään kastanut ketään. Ei aikuisia eikä lapsia silloin käytössä olevalla Johanneksen kasteeella.

        Joh.4: 2 tosin hän EI itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa.

        dock var det ICKE Jesus själv som döpte, utan hans lärjungar. (Svenska Bibeln)

        Though Jesus himself baptized NOT, but his disciples (KIng James)

        Jeesus valmisti Kristillisen pelastavan kasteen vasta sovintoverellään, kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan.

        Jeesus antoi kaskekäskyn kuuolemansa jälkeen viimeisinä sanoinaan ennnen taivaaseen nousemista Galilean vuorella helatorstaina 11 oikealle apostolille.

        Jeesus delegoi omaa ikuista valtaansa kastekäskyn muodossa opetuslapsilleen.

        Matt.28
        16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän mennä.
        17 Ja kun he näkivät hänet, niin he kumartaen rukoilivat häntä, mutta muutamat epäilivät.
        18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni KASTAMALLA heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20JA OPETTAMALLA heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, MINÄ OLEN TEIDÄN KANSSANNE oka päivä maailman loppuun asti."

        +++


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue nyt sitä Johannesta eteenkin päin, kun hän tarkentaa:

        Jeesus ei eläissään kastanut ketään. Ei aikuisia eikä lapsia silloin käytössä olevalla Johanneksen kasteeella.

        Joh.4: 2 tosin hän EI itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa.

        dock var det ICKE Jesus själv som döpte, utan hans lärjungar. (Svenska Bibeln)

        Though Jesus himself baptized NOT, but his disciples (KIng James)

        Jeesus valmisti Kristillisen pelastavan kasteen vasta sovintoverellään, kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan.

        Jeesus antoi kaskekäskyn kuuolemansa jälkeen viimeisinä sanoinaan ennnen taivaaseen nousemista Galilean vuorella helatorstaina 11 oikealle apostolille.

        Jeesus delegoi omaa ikuista valtaansa kastekäskyn muodossa opetuslapsilleen.

        Matt.28
        16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän mennä.
        17 Ja kun he näkivät hänet, niin he kumartaen rukoilivat häntä, mutta muutamat epäilivät.
        18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni KASTAMALLA heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20JA OPETTAMALLA heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, MINÄ OLEN TEIDÄN KANSSANNE oka päivä maailman loppuun asti."

        Kastevalta perustuu Jeesuksen kastekäskyyn. Jeesusta meidän on uskominen ja totteleminen.

        Jae 20 "pitäkää kaikki mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso,
        MINÄ OLEN TEIDÄN KANSSANNE joka päivä maailman loppuun asti."

        Jeesuksen kastekäskyille kuuliaiselle seuraa siunaus: Jeesus on hänen kanssaan joka päivä maailman loppuun asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksihän tuo sama pelle kopioi tuota samaa valhetta: "Jeesus ei kastanut ketään."???

        Kyllä kastoi:
        "Joh 3
        "Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi."

        Opetuslapsista tuli apostoleja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue nyt sitä Johannesta eteenkin päin, kun hän tarkentaa:

        Jeesus ei eläissään kastanut ketään. Ei aikuisia eikä lapsia silloin käytössä olevalla Johanneksen kasteeella.

        Joh.4: 2 tosin hän EI itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa.

        dock var det ICKE Jesus själv som döpte, utan hans lärjungar. (Svenska Bibeln)

        Though Jesus himself baptized NOT, but his disciples (KIng James)

        Jeesus valmisti Kristillisen pelastavan kasteen vasta sovintoverellään, kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan.

        Jeesus antoi kaskekäskyn kuuolemansa jälkeen viimeisinä sanoinaan ennnen taivaaseen nousemista Galilean vuorella helatorstaina 11 oikealle apostolille.

        Jeesus delegoi omaa ikuista valtaansa kastekäskyn muodossa opetuslapsilleen.

        Matt.28
        16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän mennä.
        17 Ja kun he näkivät hänet, niin he kumartaen rukoilivat häntä, mutta muutamat epäilivät.
        18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni KASTAMALLA heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20JA OPETTAMALLA heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, MINÄ OLEN TEIDÄN KANSSANNE oka päivä maailman loppuun asti."

        Kastamattomien synnit maan päällä kastettuja kohtaan sitten oma lukunsa.


    • Anonyymi

      Helluntailaisilla on Mormoneilla on samanlaiset kasteoheet:

      Mormonin Kirja, Moroni luku-8

      "Pienten lapsien vanhempia uhataan kuolemalla ja helvetillä, jos he aikovat viedä lapsensa kastettavaksi kristityiksi."

      • Anonyymi

        Älä valehtele. Saitko tuon valheen hengen siinä vauvakasteessa?

        Etkö vieläkään usko Jumalan sanaa:
        "Joh 3
        "Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä valehtele. Saitko tuon valheen hengen siinä vauvakasteessa?

        Etkö vieläkään usko Jumalan sanaa:
        "Joh 3
        "Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi."

        Älä valehtele ja jankkaa vauvoista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä valehtele ja jankkaa vauvoista

        Helluntailaisissa on valheen henki. Helluntailiikkeen perustajat sekä Amerikassa että Suomessa vietiin vankilaan sodomiasta, jota henkeä he yrittivät peittää valehtelemalla olevansa vanhurskauden asialla.

        Sillä semmoiset ovat valheapostoleja, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi.
        Eikä ihme; sillä itse Saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi.
        Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi, mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helluntailaisissa on valheen henki. Helluntailiikkeen perustajat sekä Amerikassa että Suomessa vietiin vankilaan sodomiasta, jota henkeä he yrittivät peittää valehtelemalla olevansa vanhurskauden asialla.

        Sillä semmoiset ovat valheapostoleja, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi.
        Eikä ihme; sillä itse Saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi.
        Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi, mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen.

        Etkö vieläkään usko Jumalan sanaa:
        ""Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi."

        Onkohan sinussa valheen henki?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö vieläkään usko Jumalan sanaa:
        ""Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi."

        Onkohan sinussa valheen henki?

        Ja myöhemmin kerrotaan että Jeesus itse ei kastanut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja myöhemmin kerrotaan että Jeesus itse ei kastanut

        Joo, mutta se oli eri tilaisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö vieläkään usko Jumalan sanaa:
        ""Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi."

        Onkohan sinussa valheen henki?

        Olsenin henki on kaikissa helluntailaisissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olsenin henki on kaikissa helluntailaisissa.

        Yritti uudestisynnyttää lihansakin nuorten hellapoikien kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olsenin henki on kaikissa helluntailaisissa.

        Onkohan luterilainen kirkko ottanut mallia tuosta Olsenista, kun se ajaa nyt niin voimakkaasti homojen ja lesbojen asiaa.
        Taitaisi tuo Olseni olla kateellinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan luterilainen kirkko ottanut mallia tuosta Olsenista, kun se ajaa nyt niin voimakkaasti homojen ja lesbojen asiaa.
        Taitaisi tuo Olseni olla kateellinen.

        Hellarit taitaa olla, olsen oli kuitenkin hellari


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hellarit taitaa olla, olsen oli kuitenkin hellari

        Ono tuo olseni enää ainoa peruste, jolla voi puolustaa epäraamatullista vauvakastetta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ono tuo olseni enää ainoa peruste, jolla voi puolustaa epäraamatullista vauvakastetta?

        Mitään vauavkastetta ei ole olemasa jotan lopeta tyo vikinä asiasta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hellarit taitaa olla, olsen oli kuitenkin hellari

        Niin oli vaikkei se tuota hellaria miellytä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin oli vaikkei se tuota hellaria miellytä

        Tuo on totta: "Mitään vauavkastetta ei ole olemasa jotan lopeta tyo vikinä asiasta"!!

        Raamattu ei todella tunne mitään vauvakastetta. Siellä on vain uskovien kaste:
        "Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu."


      • Anonyymi

        Kyllä synnit vie helvettiin Jeesus pelastaa sieltä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö vieläkään usko Jumalan sanaa:
        ""Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi."

        Onkohan sinussa valheen henki?

        Kohta jatkuu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hellarit taitaa olla, olsen oli kuitenkin hellari

        Hellareissa on maanpettäjiä ja kastamattomia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on totta: "Mitään vauavkastetta ei ole olemasa jotan lopeta tyo vikinä asiasta"!!

        Raamattu ei todella tunne mitään vauvakastetta. Siellä on vain uskovien kaste:
        "Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu."

        Joka kastetaan ja uskoo sehän riippuu onko hellarit päässyt kääntäjän sanojen paikkaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joka kastetaan ja uskoo sehän riippuu onko hellarit päässyt kääntäjän sanojen paikkaa

        Vapaakirkossa on venäläinen arkki.org ryhmä Järvenpää Vuosaari täysin Suomi vastaista toimintaa myös Virossa samoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helluntailaisissa on valheen henki. Helluntailiikkeen perustajat sekä Amerikassa että Suomessa vietiin vankilaan sodomiasta, jota henkeä he yrittivät peittää valehtelemalla olevansa vanhurskauden asialla.

        Sillä semmoiset ovat valheapostoleja, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi.
        Eikä ihme; sillä itse Saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi.
        Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi, mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen.

        Hellarit lestat ei ollutkaan paikalla kun Jeesus oli mutta katoliset oli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yritti uudestisynnyttää lihansakin nuorten hellapoikien kanssa.

        Pornovideoilla paljastuu monet julkkikset ja uskonnot Google


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hellarit lestat ei ollutkaan paikalla kun Jeesus oli mutta katoliset oli.

        Venäläinen ryhmä Vapaakirkon arkki.org maanpetosta varastamista väärentämistä laittomia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on totta: "Mitään vauavkastetta ei ole olemasa jotan lopeta tyo vikinä asiasta"!!

        Raamattu ei todella tunne mitään vauvakastetta. Siellä on vain uskovien kaste:
        "Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu."

        Raamattu ei tunne uskovien kastetta vaan se tuntee kasteen.

        "Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu." kertoo sen kuka pelastuu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hellarit lestat ei ollutkaan paikalla kun Jeesus oli mutta katoliset oli.

        Ai oliko silloin jo semmosia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on totta: "Mitään vauavkastetta ei ole olemasa jotan lopeta tyo vikinä asiasta"!!

        Raamattu ei todella tunne mitään vauvakastetta. Siellä on vain uskovien kaste:
        "Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu."

        Jos se on totta, niin lopeta se sitten


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu ei tunne uskovien kastetta vaan se tuntee kasteen.

        "Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu." kertoo sen kuka pelastuu

        ""Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu." kertoo sen kuka pelastuu"

        Totta ja se kertoo myös sen, että tuo pelastettu antaa kastaa ITSENSÄ, ei vauvojansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ""Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu." kertoo sen kuka pelastuu"

        Totta ja se kertoo myös sen, että tuo pelastettu antaa kastaa ITSENSÄ, ei vauvojansa.

        Sitä se ei kerro! Miksi valehtelet?

        Se ei mainitse vauvoja tai aikuisia erikseen eikä se kerro että pelastettu antaa kastaa itsensä. Se kertoo vain sen kuka pelastuu. Uskova kastettu pelastuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä se ei kerro! Miksi valehtelet?

        Se ei mainitse vauvoja tai aikuisia erikseen eikä se kerro että pelastettu antaa kastaa itsensä. Se kertoo vain sen kuka pelastuu. Uskova kastettu pelastuu.

        Joo, hellarilla ihan omat jutut joista tuo kohtaa ei puhu ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, hellarilla ihan omat jutut joista tuo kohtaa ei puhu ollenkaan.

        Totta
        On ilmeisesti vähän yksinkertainen. On aiemmin hokenut tuota "antaa kastaa ITSENSÄ, ei vauvojansa"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta
        On ilmeisesti vähän yksinkertainen. On aiemmin hokenut tuota "antaa kastaa ITSENSÄ, ei vauvojansa"

        Tarkoitatko, että Raamattu on yksinkertainen, kun siellä on kehoitus: "Anna kastaa itsesi."

        Vauvojen kastamisesta ei ole mitään mainintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko, että Raamattu on yksinkertainen, kun siellä on kehoitus: "Anna kastaa itsesi."

        Vauvojen kastamisesta ei ole mitään mainintaa.

        vauvoja ei ole erikseen sanottu , eikä ketään muutakaan erikseen , vaan , KAIKKI.

        "Menkää siis ja TEHKÄÄ kaikki kansat MINUN opetuslapsikseni KASTAMALLA heitä, Isän
        ja Pojan ja Pyhän Hengen NIMEEN." Matt: 28: 19


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko, että Raamattu on yksinkertainen, kun siellä on kehoitus: "Anna kastaa itsesi."

        Vauvojen kastamisesta ei ole mitään mainintaa.

        Tuo kehotus oli Paavalille. Uudestikastamisesta ei ole mitään havaintoa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vauvoja ei ole erikseen sanottu , eikä ketään muutakaan erikseen , vaan , KAIKKI.

        "Menkää siis ja TEHKÄÄ kaikki kansat MINUN opetuslapsikseni KASTAMALLA heitä, Isän
        ja Pojan ja Pyhän Hengen NIMEEN." Matt: 28: 19

        Kyllä, erikseen ei tarvise mainita lapsia tai aikuisia kun yleinen käsky on annettu

        Sama pätee siunaamiseen


    • Anonyymi

      Amerikasta tänne tuotu Helluntailaisuus on Perkeleestä. Ne teltat kannattaa kiertää kaukaa.

      Kristinusko ja oikea kaste ja ehtoollinen tuotiin Suomeen Ortodoksien tuomana ensimmäisellä vuosituhannella.

      • Anonyymi

        Osittain totta mutta en sanoisi että helluntailaisuus perkeleestä on. Opettavathan he Raamatun Jeesusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osittain totta mutta en sanoisi että helluntailaisuus perkeleestä on. Opettavathan he Raamatun Jeesusta.

        Perkele käyttää Raamattua eksyttämiseen, samalla tavalla kuin helluntailaiset tekevät.

        13 Sillä semmoiset ovat valheapostoleja, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi.
        14 Eikä ihme; sillä itse Saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi.
        15 Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi, mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perkele käyttää Raamattua eksyttämiseen, samalla tavalla kuin helluntailaiset tekevät.

        13 Sillä semmoiset ovat valheapostoleja, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi.
        14 Eikä ihme; sillä itse Saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi.
        15 Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi, mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen.

        Siinä itse perkele siteeraa Raamattua!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä itse perkele siteeraa Raamattua!

        Outoa, että perkelekkään ei ole löytänyt vauvakastetta Raamatusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Outoa, että perkelekkään ei ole löytänyt vauvakastetta Raamatusta.

        Mutta perkele puhuu koko ajan vauvakasteesta yrittäen eksyttää. Ja perkele olet sinä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Outoa, että perkelekkään ei ole löytänyt vauvakastetta Raamatusta.

        Mutta symbolikasteen se löysi ja yrittää tyrkyttää sitä helluntailaisten kautta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta symbolikasteen se löysi ja yrittää tyrkyttää sitä helluntailaisten kautta

        Tunnustat siis, että olet perkele, kun vaahtoat koko ajan jostain symbolikasteesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunnustat siis, että olet perkele, kun vaahtoat koko ajan jostain symbolikasteesta.

        Sinä olet sitä ja vaahtoat siitä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet sitä ja vaahtoat siitä

        Älä valehtele. Sinähän vain vaahtoat jostain symbolikasteesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä valehtele. Sinähän vain vaahtoat jostain symbolikasteesta.

        Sinä pidät kastetta symbolina, en minä


    • Anonyymi

      miksi nimessä ja tunnuksessa on kidutusväline ? miksi kidutuksella ja väkivallalla mässäillään ? Onko tämän uskonnon sanoma lähtökohdiltaan ongelmainen; peloittelu, väkivalta, piehtarointi väkivallassa, kidutuksessa.....

    • Anonyymi

      Helluntailaisuus on Perkeleestä. Kannattaa pysyä kaukana.

      Ne lukee Mormonin kirjaa, missä ne kasteohjeet annetaan:

      Mormonin Kirja, Moroni luku-8

      Pienten lapsien vanhempia uhataan kuolemalla ja helvetillä, jos he aikovat viedä lapsensa kastettavaksi kristityiksi.

      • Anonyymi

        Tämän tasoista on ajattelu vuonna 2023 lukutaitoisessa suomessa .
        Täytyy mennä lyömään reisiin ja itkeä tirauttaa samalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän tasoista on ajattelu vuonna 2023 lukutaitoisessa suomessa .
        Täytyy mennä lyömään reisiin ja itkeä tirauttaa samalla.

        Ei vaan 1900 luvun Amerikassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan 1900 luvun Amerikassa

        "Helluntailaisuus on Perkeleestä. Kannattaa pysyä kaukana."????

        Niinkö perkele ilmoitti sinulle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Helluntailaisuus on Perkeleestä. Kannattaa pysyä kaukana."????

        Niinkö perkele ilmoitti sinulle?

        Kyllä eli sinä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä eli sinä

        Mitä sekoilet?
        En minä ole ilmoittanut sinulle noin törkeää viestiä, vaan sait sen itse perkeleeltä.


    • Anonyymi

      Tottakai Saatana lahkoapureineen yrittää estää lapsien sisällepääsyn kasteessa sisälle Jumalan valtakuntaan. Keinolla millä hyvänsä.

      Raamatun mukaan kun pakanoiden täysi lukumäärä on tullut sisälle Jumalan valtakuntaan, niin Saatana lahkoapureineen heitetään tuliseen järveen.

      Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä,
      hän ei pääse sisälle Jumalan valtakuntaan..

      Nämä lapset ovat ihmisiä, lihaa ja verta, ja siksi hänkin tuli ihmiseksi, heidän kaltaisekseen.

      Mutta jos te erottelette ihmisiä, te teette syntiä, ja laki osoittaa teidät rikkojiksi.

      • Anonyymi

        Kastamaton pakana ei ole Kristitty, eikä syntynyt uudeksi vedestä ja Hengestä.

        Nehän on niitä Ambomaan pakanalapsia sellaiset Kristukseen kasteessa liittämättömät pakanat.


      • Anonyymi

        Tuo pitää paikkansa: "Tottakai Saatana lahkoapureineen yrittää estää lapsien sisällepääsyn Jumalan valtakuntaan"!!!

        Se keksi perisyntiopin jolla huijataan lapsen vanhempia ja yritetään saada heidät kirkon jäseniksi taikatempulla, veden avulla.
        Onneksi Jeesus on kuollut myös lasten puolesta ja siksi Hän sanoi:
        "Sen kaltaisten on taivasten valtakunta"!
        Lapset ovat "lihaa ja verta" ja Raamattu sanoo, että "liha ja veri eivät peri taivasten valtakuntaa".
        Siksi lihan kasteleminen on turhaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo pitää paikkansa: "Tottakai Saatana lahkoapureineen yrittää estää lapsien sisällepääsyn Jumalan valtakuntaan"!!!

        Se keksi perisyntiopin jolla huijataan lapsen vanhempia ja yritetään saada heidät kirkon jäseniksi taikatempulla, veden avulla.
        Onneksi Jeesus on kuollut myös lasten puolesta ja siksi Hän sanoi:
        "Sen kaltaisten on taivasten valtakunta"!
        Lapset ovat "lihaa ja verta" ja Raamattu sanoo, että "liha ja veri eivät peri taivasten valtakuntaa".
        Siksi lihan kasteleminen on turhaa.

        "voi hyvää päivää " , siis noi helluntailaiset ei ole kastetta ikinä TUTKINEETKAAN , ja kuvittelevat , että "ilmaan hosuen" , otetaan "Jeesus vastaan" . . .

        Raamattu:
        "KAIKKI te , jotka olette Kristukseen KASTETUT , olette KRISTUKSEN päällenne
        pukeneet" Gal: 3: 27

        helluntailaiset ne on , jotka ESTÄÄ , "pukeutumasta Kristukseen"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo pitää paikkansa: "Tottakai Saatana lahkoapureineen yrittää estää lapsien sisällepääsyn Jumalan valtakuntaan"!!!

        Se keksi perisyntiopin jolla huijataan lapsen vanhempia ja yritetään saada heidät kirkon jäseniksi taikatempulla, veden avulla.
        Onneksi Jeesus on kuollut myös lasten puolesta ja siksi Hän sanoi:
        "Sen kaltaisten on taivasten valtakunta"!
        Lapset ovat "lihaa ja verta" ja Raamattu sanoo, että "liha ja veri eivät peri taivasten valtakuntaa".
        Siksi lihan kasteleminen on turhaa.

        Tuo pelle jankkaa aina vedestä

        Vain uudestisyntynyt pääsee Jumalan valtakuntaan

        Lihan kastelemisesta ei puhu kuut kuin tuo yksin raukka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo pitää paikkansa: "Tottakai Saatana lahkoapureineen yrittää estää lapsien sisällepääsyn Jumalan valtakuntaan"!!!

        Se keksi perisyntiopin jolla huijataan lapsen vanhempia ja yritetään saada heidät kirkon jäseniksi taikatempulla, veden avulla.
        Onneksi Jeesus on kuollut myös lasten puolesta ja siksi Hän sanoi:
        "Sen kaltaisten on taivasten valtakunta"!
        Lapset ovat "lihaa ja verta" ja Raamattu sanoo, että "liha ja veri eivät peri taivasten valtakuntaa".
        Siksi lihan kasteleminen on turhaa.

        Ei luterilaisilla ole taikatemppuja. Uudestikastajilla on endaumentit, siinä sitä taikatemppuja on


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "voi hyvää päivää " , siis noi helluntailaiset ei ole kastetta ikinä TUTKINEETKAAN , ja kuvittelevat , että "ilmaan hosuen" , otetaan "Jeesus vastaan" . . .

        Raamattu:
        "KAIKKI te , jotka olette Kristukseen KASTETUT , olette KRISTUKSEN päällenne
        pukeneet" Gal: 3: 27

        helluntailaiset ne on , jotka ESTÄÄ , "pukeutumasta Kristukseen"

        Kuvitteletko ihan aikuisesti että # kaikki te...# tarkoittaa luterilaista vauvakastetta häh!@?

        Mitä jos heräisit unestasi ja mieti kenelle se kirjoitettiin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvitteletko ihan aikuisesti että # kaikki te...# tarkoittaa luterilaista vauvakastetta häh!@?

        Mitä jos heräisit unestasi ja mieti kenelle se kirjoitettiin!

        Miksi aikuiset leikkii hiekkalootatasolla istujaa, miksi ei järki sano mitään !@#$%


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei luterilaisilla ole taikatemppuja. Uudestikastajilla on endaumentit, siinä sitä taikatemppuja on

        Täh: "voi hyvää päivää " , siis noi helluntailaiset ei ole kastetta ikinä TUTKINEETKAAN"????

        Aloitetaampa tutkiminen vaikkapa tästä:
        "Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu."

        Siksi uskomattoman aikuisen tai vauvan kastaminen on turhaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei luterilaisilla ole taikatemppuja. Uudestikastajilla on endaumentit, siinä sitä taikatemppuja on

        Millainen pönttö jankkaa jostain endaumenteista koita käsittää ettei sellaiset kuulu suomen vapaisiin uskoviin yritä ainakin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millainen pönttö jankkaa jostain endaumenteista koita käsittää ettei sellaiset kuulu suomen vapaisiin uskoviin yritä ainakin!

        Eikös mormoneille ole jokin sellainen oppi, mutta tuo kasteenpalvoja yrittää sillä sekoittaa keskustelua. Kas kun hän ei löydä Raamatusta perusteita harhaopilleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvitteletko ihan aikuisesti että # kaikki te...# tarkoittaa luterilaista vauvakastetta häh!@?

        Mitä jos heräisit unestasi ja mieti kenelle se kirjoitettiin!

        Ei sellaista ole erikseen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täh: "voi hyvää päivää " , siis noi helluntailaiset ei ole kastetta ikinä TUTKINEETKAAN"????

        Aloitetaampa tutkiminen vaikkapa tästä:
        "Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu."

        Siksi uskomattoman aikuisen tai vauvan kastaminen on turhaa.

        Sitä se ei sano vaan se sanoo että pelastumiseen tarvitaan usko ja kaste


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös mormoneille ole jokin sellainen oppi, mutta tuo kasteenpalvoja yrittää sillä sekoittaa keskustelua. Kas kun hän ei löydä Raamatusta perusteita harhaopilleen.

        Uudestikastajiin kuuluu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös mormoneille ole jokin sellainen oppi, mutta tuo kasteenpalvoja yrittää sillä sekoittaa keskustelua. Kas kun hän ei löydä Raamatusta perusteita harhaopilleen.

        Kyllä å, saatananpalvoja ei usko että uudestikastajilla on endaumentit

        Mutta tuo ateistipaska yrittää vedestä ha taikatempuista puhumalla sekoittaa palstaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä å, saatananpalvoja ei usko että uudestikastajilla on endaumentit

        Mutta tuo ateistipaska yrittää vedestä ha taikatempuista puhumalla sekoittaa palstaa

        Se on u-k-i-e nr


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on u-k-i-e nr

        Älä, ansaitset tunnistamisen mestaruusvyön 😂😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudestikastajiin kuuluu

        Mitenkäs eskimot ja inuiitit, onko heillä endaumentit?

        On heillä ainakin hylkeennahkahousut ja iglut!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenkäs eskimot ja inuiitit, onko heillä endaumentit?

        On heillä ainakin hylkeennahkahousut ja iglut!

        Ei, vain uudestikastajilla


    • Anonyymi

      Kristillisessä yhdessä kasteessa Jeesuksen kuolema, sovintoveri ja ylösnousemus luetaan ihmisen hyväksi. Kasteessa ihminen pääsee Jeesuksen verensuojaan ja saa siitä sinetiksi Pyhän Hengen lahjan sinetiksi ja merkiksi vihan enkelin kulkea ohi Ihmisen Pojan päivänä, kun toinen korjataan talteen ja toinen jätetään.

      "Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?

      Jeesus puhuu kärsimyksistä ja kuolemasta, mikä on Krisitillisen kasteen perusta.

      Jeesus sanoi heille: "Sen maljan, jonka minä juon, te vielä juottekin, ja sillä kasteella, jolla minut kastetaan, kastetaan myös teidät."

      Ettekö te tiedä, että me kaikki, jotka olemme Jesukseem Kristukseen kastetut,
      me olemme hänen kuolemaansa kastetut?

      • Anonyymi

        >ja sillä kasteella , jolla minut kastetaan , kastetaan myös teidät."

        sitä helluntailaisuus ei tajua , ei myönnä , ei usko, että Jeesuksen Kristuksen "kosketus" on
        kristillisessä kasteessa.

        ei helluntailaiset ole kasteen kokonaisuutta koskaan tutkineet.

        vaikka "rautalangasta" vääntäis , niin herjaa ja ivaa ja pilkkaa on helluntailaisille on kristillinen kaste , > "Isän ja POJAN ja Pyhän Hengen NIMEEN" (Matt: 28: 19)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >ja sillä kasteella , jolla minut kastetaan , kastetaan myös teidät."

        sitä helluntailaisuus ei tajua , ei myönnä , ei usko, että Jeesuksen Kristuksen "kosketus" on
        kristillisessä kasteessa.

        ei helluntailaiset ole kasteen kokonaisuutta koskaan tutkineet.

        vaikka "rautalangasta" vääntäis , niin herjaa ja ivaa ja pilkkaa on helluntailaisille on kristillinen kaste , > "Isän ja POJAN ja Pyhän Hengen NIMEEN" (Matt: 28: 19)

        Voi pimeää usvaa kun fariseukset selittää raamattua...ei hyvä isä taivaassa tätä kansaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >ja sillä kasteella , jolla minut kastetaan , kastetaan myös teidät."

        sitä helluntailaisuus ei tajua , ei myönnä , ei usko, että Jeesuksen Kristuksen "kosketus" on
        kristillisessä kasteessa.

        ei helluntailaiset ole kasteen kokonaisuutta koskaan tutkineet.

        vaikka "rautalangasta" vääntäis , niin herjaa ja ivaa ja pilkkaa on helluntailaisille on kristillinen kaste , > "Isän ja POJAN ja Pyhän Hengen NIMEEN" (Matt: 28: 19)

        Kukaan täysillä valoille oleva ei viitsi edes nauraa moisille vesikosketustaruille.

        Keksi jotain muuta tai älä keksi mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi pimeää usvaa kun fariseukset selittää raamattua...ei hyvä isä taivaassa tätä kansaa!

        Sodomiittikäktys kitisee tuskaansa kun kristityt pitää täällä Raamatun Sanaa esillä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >ja sillä kasteella , jolla minut kastetaan , kastetaan myös teidät."

        sitä helluntailaisuus ei tajua , ei myönnä , ei usko, että Jeesuksen Kristuksen "kosketus" on
        kristillisessä kasteessa.

        ei helluntailaiset ole kasteen kokonaisuutta koskaan tutkineet.

        vaikka "rautalangasta" vääntäis , niin herjaa ja ivaa ja pilkkaa on helluntailaisille on kristillinen kaste , > "Isän ja POJAN ja Pyhän Hengen NIMEEN" (Matt: 28: 19)

        Niin mutta on ne tutkinut kaksi ap tekojen kohtaa asiasta! :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan täysillä valoille oleva ei viitsi edes nauraa moisille vesikosketustaruille.

        Keksi jotain muuta tai älä keksi mitään.

        Vai sodomiiitti voi puhua jostakn vesikosketuksesta

        Se antaa hyvin oman tuomionsa "Kukaan täysillä valoille oleva ei viitsi edes nauraa moisille vesikosketustaruille." Ainoa vesikosketustaruista puhuva on sodomiitti itse


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sodomiittikäktys kitisee tuskaansa kun kristityt pitää täällä Raamatun Sanaa esillä

        Raamatjn sanaa ...missä te sitä olette oppineet uudestisyntymättöminä ette ymmärrä siitä mitään!

        Raamattu ja lutterin selitykset on kaksi eri asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatjn sanaa ...missä te sitä olette oppineet uudestisyntymättöminä ette ymmärrä siitä mitään!

        Raamattu ja lutterin selitykset on kaksi eri asiaa.

        mitä sinä uudestisyntymä6ön sodomiitti mistään Raamatusta tiedät

        Parhamin selityksillä ei mihinkään pääse


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai sodomiiitti voi puhua jostakn vesikosketuksesta

        Se antaa hyvin oman tuomionsa "Kukaan täysillä valoille oleva ei viitsi edes nauraa moisille vesikosketustaruille." Ainoa vesikosketustaruista puhuva on sodomiitti itse

        Niinpä.

        Mutta uudestisyntymättömänä se raivoaa kun joku täällä jakaa Raamatun Sanaa


    • Anonyymi

      Mikähän taho se saisi nämä kastehoperot töihin!

      Eihän noita päättömiä selityksiään ja kääkättämisiä jaksa kukaan hereillä oleva lukea!

      • Anonyymi

        Miksei tuota sodomiittikkäktystä sada töihin?

        Se puhuu vain kansasta ja lutterista mutta ei mitään asiaa


      • Anonyymi

        khä khä on yksi kastehopoero


      • Anonyymi

        Hah, hah: "sitä helluntailaisuus ei tajua , ei myönnä , ei usko, että Jeesuksen Kristuksen "kosketus" on..."??

        Mahtoikohan Pilatus pelastua, kun hän koski Jeesukseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hah, hah: "sitä helluntailaisuus ei tajua , ei myönnä , ei usko, että Jeesuksen Kristuksen "kosketus" on..."??

        Mahtoikohan Pilatus pelastua, kun hän koski Jeesukseen?

        Pilatus ei tainnut uskoa?

        Mahtaako helluntailaiset tietää sitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pilatus ei tainnut uskoa?

        Mahtaako helluntailaiset tietää sitä?

        Ei näköjään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pilatus ei tainnut uskoa?

        Mahtaako helluntailaiset tietää sitä?

        eihän kristillistä kastetta vielä Pilatuksen aikana edes ollut.
        sellaista tiedoksi helluntailaisille.

        Jeesus antoi kastekäskyn vasta ylösnousemuksensa JÄLKEEN.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eihän kristillistä kastetta vielä Pilatuksen aikana edes ollut.
        sellaista tiedoksi helluntailaisille.

        Jeesus antoi kastekäskyn vasta ylösnousemuksensa JÄLKEEN.

        Ei ne tajua


    • Anonyymi

      Jeesuksen opettamassa kasteessa ihmisestä tehdään Jeesuksen opetuslapsi.

      "Kun nyt Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes - vaikka Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa"
      Joh.4:1

      "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
      Mat.28:19-20

      • Anonyymi

        Onkohan sinun ymmärryskyvyssäsi jotain vikaa:
        ""Kun nyt Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes -...."?

        Tuossahan sanotaan, että Jeesus teki opetuslapseksi ihmisiä ja sitten apostolit kastoivat nämä!!! Opetuslapsia tehdään opettamalla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan sinun ymmärryskyvyssäsi jotain vikaa:
        ""Kun nyt Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes -...."?

        Tuossahan sanotaan, että Jeesus teki opetuslapseksi ihmisiä ja sitten apostolit kastoivat nämä!!! Opetuslapsia tehdään opettamalla!

        Uudessa liitossa kastamalla ja opettamalla, kuten Jeesus sanoi. Onko sinulla vaikeuksia ymmärtää suomea?


    • Anonyymi

      On erotettava mitä tekee Jumala ja mitä ihminen.

      Uskon antaa Jumala ennen kastetta, kaste liittää seurakuntaan ja saa kastetodistuksen sen antaa pappi.
      Ilman uskoa ei saa kastaa, eikä mennä ehtoolliselle, se on seremonia lain noudattamista.

      Ilman Jeesusta kaikki on yhtä sotkua, kuten kirjoittelu osoittaa!

      • Anonyymi

        kasteessa annetaan Pyhä Henki LAHJAKSI,

        "kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, SILLOIN te
        saatte Pyhän Hengen LAHJAN , sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu"
        Apt: 2: 38-39


    • Anonyymi

      Ilman Kristillistä kastetta (mikä on tallessa enää kristillisissä kirkoissa) ihmisellä ei ole osuutta Jeesukse kuoleman ja veren sovitukseen. Verensuojaan päästään kasteessa.

      Kristillinen kaste on yhteenliittämistä Kristuksen kanssa. Kuoleman, veren sovituksen ja ylösnousemuksen kanssa.

      Kasteen lahja Pyhä Henki on se uskon Henki, mikä on ihmiselle annettu lahjausko.

      Kristillinen kaste on konkretiaa, ei mitään pelkkää symboolia ja vertauskuvaa.

      Room.6:3 "Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?

      • Anonyymi

        kasteessa annetaan Pyhä Henki LAHJAKSI,

        "kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, SILLOIN te
        saatte Pyhän Hengen LAHJAN , sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu"
        Apt: 2: 38-39

        Gal. 5:22

        Mutta Hengen hedelmä on: rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävyys, hyvyys, usko, hiljaisuus, puhtaus.

        Jumala on Henki ja oikea sydämen usko on Hengen yhteys ihmisen ja Jumalan kanssa.

        Room. 8:26

        Myös Henki auttaa meitä, jotka olemme heikkoja. Emmehän tiedä, miten meidän tulisi rukoilla, että rukoilisimme oikein. Henki itse kuitenkin puhuu meidän puolestamme sanattomin huokauksin.

        Pyhä Henki pitää yhteyttä rukoilemalla ihmisen puolesta SANATTOMIN HUOKAUKSIN.

        +++


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kasteessa annetaan Pyhä Henki LAHJAKSI,

        "kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, SILLOIN te
        saatte Pyhän Hengen LAHJAN , sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu"
        Apt: 2: 38-39

        Gal. 5:22

        Mutta Hengen hedelmä on: rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävyys, hyvyys, usko, hiljaisuus, puhtaus.

        Jumala on Henki ja oikea sydämen usko on Hengen yhteys ihmisen ja Jumalan kanssa.

        Room. 8:26

        Myös Henki auttaa meitä, jotka olemme heikkoja. Emmehän tiedä, miten meidän tulisi rukoilla, että rukoilisimme oikein. Henki itse kuitenkin puhuu meidän puolestamme sanattomin huokauksin.

        Pyhä Henki pitää yhteyttä rukoilemalla ihmisen puolesta SANATTOMIN HUOKAUKSIN.

        Oletteko saaneet, kun ette tiedä oikeaa asiaa, kun ette usko Jumalan lupauksiin, ensin usko ja sitten kaste, kaste on rituaali seremonia.
        Uskosta seuraa kaste, ei kasteesta seuraa uskoa.

        1.Korinttolaiskirje:
        3:3 olettehan vielä lihallisia. Sillä kun keskuudessanne on kateutta ja riitaa, ettekö silloin ole lihallisia ja vaella ihmisten tavoin?

        Kolossalaiskirje:
        3:1 Jos te siis olette herätetyt Kristuksen kanssa, niin etsikää sitä, mikä on ylhäällä, jossa Kristus on, istuen Jumalan oikealla puolella.
        3:2 Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

        Jeesus poistaa riidat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletteko saaneet, kun ette tiedä oikeaa asiaa, kun ette usko Jumalan lupauksiin, ensin usko ja sitten kaste, kaste on rituaali seremonia.
        Uskosta seuraa kaste, ei kasteesta seuraa uskoa.

        1.Korinttolaiskirje:
        3:3 olettehan vielä lihallisia. Sillä kun keskuudessanne on kateutta ja riitaa, ettekö silloin ole lihallisia ja vaella ihmisten tavoin?

        Kolossalaiskirje:
        3:1 Jos te siis olette herätetyt Kristuksen kanssa, niin etsikää sitä, mikä on ylhäällä, jossa Kristus on, istuen Jumalan oikealla puolella.
        3:2 Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

        Jeesus poistaa riidat.

        Kukahan on keksinyt tuollaisen harhaopin, että ihmisellä ei ole osuutta Kristuksen kuolemaan ellei pappi pudota vesitippoja hänen otsalleen:
        "Ilman Kristillistä kastetta (mikä on tallessa enää kristillisissä kirkoissa) ihmisellä ei ole osuutta Jeesukse kuoleman ja veren sovitukseen"????

        Tuo on taikauskoa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukahan on keksinyt tuollaisen harhaopin, että ihmisellä ei ole osuutta Kristuksen kuolemaan ellei pappi pudota vesitippoja hänen otsalleen:
        "Ilman Kristillistä kastetta (mikä on tallessa enää kristillisissä kirkoissa) ihmisellä ei ole osuutta Jeesukse kuoleman ja veren sovitukseen"????

        Tuo on taikauskoa!

        Vesitippapelle iski taas

        Kasteessa liitetään Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen. Selvä raamatun opetus

        Ateistille se on taikauskoa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vesitippapelle iski taas

        Kasteessa liitetään Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen. Selvä raamatun opetus

        Ateistille se on taikauskoa

        Niin kuten sekin että ilman uskoa ei ole syntien anteeksi antoa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukahan on keksinyt tuollaisen harhaopin, että ihmisellä ei ole osuutta Kristuksen kuolemaan ellei pappi pudota vesitippoja hänen otsalleen:
        "Ilman Kristillistä kastetta (mikä on tallessa enää kristillisissä kirkoissa) ihmisellä ei ole osuutta Jeesukse kuoleman ja veren sovitukseen"????

        Tuo on taikauskoa!

        Kuinka paljon on kastettuja ateisteja jotka on kastettu?- miljoonia. Katsokaa miten on käytäntö ja miten se toimii! Usko tulee todeksi, ja todistaa armon voimaa; evankeliumia.

        Titetäkää että vähän on uudestisyntyneitä, leipäpappeja sitäkin enemmän ja itsensä pettäjiä ja harhauttajia, - voilta puuttuu täysin Jeesuksen sisäinen tuntemus ja kirkkaus.


        Osa totta ja loput harhaa, jotta kinaamista riittää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka paljon on kastettuja ateisteja jotka on kastettu?- miljoonia. Katsokaa miten on käytäntö ja miten se toimii! Usko tulee todeksi, ja todistaa armon voimaa; evankeliumia.

        Titetäkää että vähän on uudestisyntyneitä, leipäpappeja sitäkin enemmän ja itsensä pettäjiä ja harhauttajia, - voilta puuttuu täysin Jeesuksen sisäinen tuntemus ja kirkkaus.


        Osa totta ja loput harhaa, jotta kinaamista riittää!

        Kyllä näin on. Mutta raamatun opetusta se ei muuta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vesitippapelle iski taas

        Kasteessa liitetään Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen. Selvä raamatun opetus

        Ateistille se on taikauskoa

        Ja hellarille kaste pelkkää vettä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja hellarille kaste pelkkää vettä

        ei niillä ole raamatullisesti muuta kasteesta , kuin Filippuksen ja vanginvartijan ottama kaste, , se on helluntailaisille asian sisältö . . . se , mitä "joku teki , jossain , milloin . . .


    • Anonyymi

      <<Kyllä näin on. Mutta raamatun opetusta se ei muuta<<
      Ei Raamattu toimi ellei elämä todista uskosta.

      • Anonyymi

        >>>"ellei elämä todista uskosta"<<<

        "Hengen hedelmä on rakkaus , ilo , rauha , pitkämielisyys , ystävällisyys , hyvyys , uskollisuus,
        sävyisyys , itsensä hillitseminen " Kol: 3: 12

        ihmiset , kaikki on kuitenkin , vajavaisia, onko ketään , joka jokaisena elämänsä hetken aikana
        voisi täyttää tuon : Kol: 3: 12
        - en ainakaan minä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>>"ellei elämä todista uskosta"<<<

        "Hengen hedelmä on rakkaus , ilo , rauha , pitkämielisyys , ystävällisyys , hyvyys , uskollisuus,
        sävyisyys , itsensä hillitseminen " Kol: 3: 12

        ihmiset , kaikki on kuitenkin , vajavaisia, onko ketään , joka jokaisena elämänsä hetken aikana
        voisi täyttää tuon : Kol: 3: 12
        - en ainakaan minä.

        Biblian käännöksen mukaan yksi Hengen hedelmä ja lahja "uskollisuus" on käännetty "uskoksi". Mikä tarkoittaa ihan samaa asiaa. Kyllä ihmisellä on ne kaikki lahjat, vaikka yöllä nukkuessasi, kun et sitä itse edes tiedosta. Usko ei ole mitään näkemistä vaan Hengen tason asioita.

        Gal. 5:22

        Mutta Hengen hedelmä on: rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävyys, hyvyys, usko, hiljaisuus ja puhtaus.

        Raamatussa kun usko ja uskollisuus on sama sana, usko on sanan mukaan elämistä ja sanan tottelemista, ei pelkkää totena pitävää pään uskoa.


    • Anonyymi

      Lyydiakin "otti vaarin" kuulemastan eli totteli ja teki kuten hänen oli käsketty tehdä. Hoitaa heti kaikkien perhekuntalaisten kaste syntien anteeksisaamiseksi ja Pyhän Hengen lahjan saajiksi.

      Ap. t. 16:14

      Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui. Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte minua Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä". Ja hän vaati meitä."

      Kristukseen kastettuja kutsuttiin uskoviksi, kreikaksi "pistis", koska he olivat saaneet kasteessa luvatun Pyhän uskon Hengen lahjan ja sinetin kuulumisesta uuden liiton jäseneksi.

      • Anonyymi

        Joo ja Lyydia oli vauva! Uudemmat tutkimukset ovat sen vahvistaneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo ja Lyydia oli vauva! Uudemmat tutkimukset ovat sen vahvistaneet.

        Voi taivas tuota typerää helluntailaiste. Sen vauvakuumeelle ei näy loppua...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi taivas tuota typerää helluntailaiste. Sen vauvakuumeelle ei näy loppua...

        Omaa typetyyttään se siinä näyttää. Ihan vapaasti vaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo ja Lyydia oli vauva! Uudemmat tutkimukset ovat sen vahvistaneet.

        ai , vauvatkin sitten olleet purppuramyyjiä !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ai , vauvatkin sitten olleet purppuramyyjiä !

        Siinä toinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ai , vauvatkin sitten olleet purppuramyyjiä !

        Hellarien mukaan kyllä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hellarien mukaan kyllä

        Täh?
        Eikö Jumala olekkaan voimallinen tekemään vauvasta purppuranmyyjää? Vaikka Hän on voimallinen tekemään vauvasta uskovan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täh?
        Eikö Jumala olekkaan voimallinen tekemään vauvasta purppuranmyyjää? Vaikka Hän on voimallinen tekemään vauvasta uskovan.

        Vauvat taas mielessä pedolla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vauvat taas mielessä pedolla

        Pidetään mielessä että ukastajien mukaan Lydia oli vauva!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vauvat taas mielessä pedolla

        Pedofiili ei pääse eroon vauvoista: "Vauvat taas mielessä pedolla"!!!!

        Hän ärähtää heti, kun näkee sanan vauva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pedofiili ei pääse eroon vauvoista: "Vauvat taas mielessä pedolla"!!!!

        Hän ärähtää heti, kun näkee sanan vauva.

        Totta, uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa on pedofiili joka ei pääse eroon vauvoista


    • Anonyymi

      Gal: 5:25 Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme. 5:26 Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä, niin että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme.

      Miika: 6:8 Hän on ilmoittanut sinulle, ihminen, mikä hyvä on; ja mitä muuta Herra sinulta vaatii, kuin että teet sitä, mikä oikein on, rakastat laupeutta ja vaellat nöyrästi Jumalasi edessä?
      Mikä estää? - muu kuin itsekkyys ja ahneus ja kunnianhimo!

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1867
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1564
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1266
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1224
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1212
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1176
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1160
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1140
    Aihe