Meillä on pääkielenä suomi ja vaihtelevasti muita kieliä, joista ruotsi (~ 4%) on se vanhan eliitin kieli ja pitkään pönkitetty.
Suomessa ei ole laajaa su&ru-kaksikielisyyttä
21
398
Vastaukset
- Anonyymi
Ja englanti on perustaito kuten suomikin. Ruotsi ei...
- Anonyymi
Näin on
- Anonyymi
Neljä prosenttia on vain neljä prosenttia
- Anonyymi
Kaksikielisyys-termi viittaa henkilöön, jolla on äidinkielen veroinen taito kahdessa kielessä (yleensä molemmilta vanhemmilta perittynä). Siksi on ihan normaalia, että meillä ei voi olla kovin laajaa su/ru-kaksikielisyyttä.
Kielitaitoisia ihmisiä meillä sen sijaan on paljonkin. Suomalaisten kielitaitoa on kartoitettu kyselytutkimuksilla ja niiden perusteella suomalaiset osaavat englannin lisäksi myös ruotsia varsin hyvin. Englannin taito suomalaisilla on arvioitu tutkimuksessa erinomaiseksi.- Anonyymi
Ennen osattiin kieliä paremmin. 80-luvulla koulun käyneet osaavat parhaiten ja eniten.
- Anonyymi
Suomessa ei osata enää edes suomea, puhumattakaan mistään muusta. Osaamattomuus on huipussaan, siinä suomalaiset on hyviä joka alalla.
- Anonyymi
Näinhän se on
- Anonyymi
Siksi Suomessa ei ole paljonkaan suomi&ruotsi-kaksikielisyyttä.
- Anonyymi
Ei ole eikä tule
- Anonyymi
Suomen kieli suomi. Luonnollisesti.
- Anonyymi
Ei enää pakkoruotsia nuorillemme
- Anonyymi
Näin on
- Anonyymi
Ei ole, ei.
- Anonyymi
Ei vaan ole - 4%
- Anonyymi
Eikä tule
- Anonyymi
Pakkoruotsi on riesa
- Anonyymi
Suomen kaksikielisyysutopia on ajautunut umpikujaan.
Uusi aika. - Anonyymi
Pakkoruotsi on riesa
- Anonyymi
Purettava ruotsipakot
- Anonyymi
Olemattomat prosentit
Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1848495
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264608- 504158
- 583679
- 513166
- 502930
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262636- 382404
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382093- 292076