Helluntai"kirkko" -ilmaus

ihmetellen

Miksi helluntailiikkeestä yritetään antaa tälläisilla nimillä vaikutelma, että kyse olisi kirkosta, vaikka kansankielellä helluntailiikehän on selkeästi uskonlahko, eikä mikään kirkko, joka on paljon vanhempi.

21

801

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pok

      Helluntailaisilla on omat kirkot, joissa palvellaan Jumalaa. Helluntaikirkko on hyvä nimitys, jonka ei pitäisi loukata ketään.Vai mitä?

      • sillä

        Kirkko on kirkko ja lahko on lahko.

        Herätysliikkeitä puolestaan ovat kirkon piirissä toimivat 5 herätysliikettä.


      • Mirjami,
        sillä kirjoitti:

        Kirkko on kirkko ja lahko on lahko.

        Herätysliikkeitä puolestaan ovat kirkon piirissä toimivat 5 herätysliikettä.

        Amerikassa eräs sanoi olevansa luterilainen niin kysyttiin mikä lahko se on?
        Pitää tietää mitä tarkottaa lahko ennen kuin sanaa täällä käyttää.


      • poikalapsi
        Mirjami, kirjoitti:

        Amerikassa eräs sanoi olevansa luterilainen niin kysyttiin mikä lahko se on?
        Pitää tietää mitä tarkottaa lahko ennen kuin sanaa täällä käyttää.

        Kyllä minullekin koulun uskontokirjan mukaisesti opetettiin, että lahkoja ovat Suomessa mm. helluntailaisuus, adventtikirkko ja vapaakirkko. Herätysliikkeitä ovat luterilaisen kirkon sisäiset liikkeet kuten herännäisyys, rukoilevaisuus ja lestadiolaisuus. Nyt taitaa olla niin, että Mirjamilla on omissa tiedoissa aukko tässä kohdassa.

        Helluntailaisuus ON lahko.


      • YKX
        poikalapsi kirjoitti:

        Kyllä minullekin koulun uskontokirjan mukaisesti opetettiin, että lahkoja ovat Suomessa mm. helluntailaisuus, adventtikirkko ja vapaakirkko. Herätysliikkeitä ovat luterilaisen kirkon sisäiset liikkeet kuten herännäisyys, rukoilevaisuus ja lestadiolaisuus. Nyt taitaa olla niin, että Mirjamilla on omissa tiedoissa aukko tässä kohdassa.

        Helluntailaisuus ON lahko.

        perustele näkemyksesi Raamatun sanalla;


      • tod e
        poikalapsi kirjoitti:

        Kyllä minullekin koulun uskontokirjan mukaisesti opetettiin, että lahkoja ovat Suomessa mm. helluntailaisuus, adventtikirkko ja vapaakirkko. Herätysliikkeitä ovat luterilaisen kirkon sisäiset liikkeet kuten herännäisyys, rukoilevaisuus ja lestadiolaisuus. Nyt taitaa olla niin, että Mirjamilla on omissa tiedoissa aukko tässä kohdassa.

        Helluntailaisuus ON lahko.

        suomessa on opetettu kautta aikojen ja hyvin on oppi mennyt perille.
        nykyään ko. sisäänlämpiävyys uskonto-foorumilla ei tule kysymykseen.
        kurkista sinäkin ulos maailmalle, jossa uskontokirjaa eivät ole värkänneet luterilaiset. kurkistus saattaa tuoda yllätyksen itsekunkin tietoaukkoon.


      • YKX
        tod e kirjoitti:

        suomessa on opetettu kautta aikojen ja hyvin on oppi mennyt perille.
        nykyään ko. sisäänlämpiävyys uskonto-foorumilla ei tule kysymykseen.
        kurkista sinäkin ulos maailmalle, jossa uskontokirjaa eivät ole värkänneet luterilaiset. kurkistus saattaa tuoda yllätyksen itsekunkin tietoaukkoon.

        Se että luterilaisuuden myötä vietiin osia pois Raamatusta, ei kai ole meitä hyvin etäälle harhaan vienyt ( oppi Mariasta yms). Kuitenkin kaikista eniten on hajontaa meissä länsimaisissa kristittyissä, mikä taasen ei ole idän-kristityissä yhtä voimakkaana. Sen tähden monesti yhteinen kieli puuttuu idän ja lännen välillä. Protestanttisissa piireissä hajonta jatkuu, ja voi olla että joudumme vielä palaamaan Katolilaisuuden ja Ortodoksien helmaan.


      • on jo aiemmin
        poikalapsi kirjoitti:

        Kyllä minullekin koulun uskontokirjan mukaisesti opetettiin, että lahkoja ovat Suomessa mm. helluntailaisuus, adventtikirkko ja vapaakirkko. Herätysliikkeitä ovat luterilaisen kirkon sisäiset liikkeet kuten herännäisyys, rukoilevaisuus ja lestadiolaisuus. Nyt taitaa olla niin, että Mirjamilla on omissa tiedoissa aukko tässä kohdassa.

        Helluntailaisuus ON lahko.

        tuotu esille että luterilaisuus on paljon pienempi kuin noi muut vapaatsuunnat, joten eikö olisi tarkistamisen paikka mikä on lahko? Olen samaa mieltä Mirjamin kanssa, että pitää tietää mistä puhuu. Ihmettelen sitä, että pienessä Suomessa jotkut röyhistelee rintaansa että on suuri vaikka on maailmanlaajuisesti pieni. Jos menisivät jonnekin ulkomailla kertoman samaa niin syljettäisiin naamalle.


    • tod e

      hyppäähän pari askelta eteenpäin ja karista kalkit hipiästäsi, hyvä ihminen.
      kurkista hypätessäsi valtion rajojen ulkopuolelle.

    • Kirkko, lahko, denominaatio, kultti, ja mitä niitä onkaan, ovat uskonnollisten yhteisöjen uskontososiologisia jaotteluja tiettyjen kriteerien mukaan. Kriteereinä toimivat näiden erilaisten uskonnollisten yhteisöjen erlaiset käsitykset itsestään, suhtautumisesta ympäroivään yhteiskuntaan, suhde omaisuuteen, käsitys "pelastuksesta", jne. - Melkoinen määrä erilaisia jaottelun kriteereitä.

      Protestanttisia vähemmistöjä, joihin helluntailaisuuskin meillä kuuluu, on pidetty - ainakin meillä Suomessa lahkoina ( paljolti tämä nähdäkseni on riippunut / riippuu näiden yhteisöjen vähemmistöasemasta suhteessa meikäläisiin valtakirkkoihin) tai denominaatioina. Nykyisin kuitenkin Helluntaiherätyskin lienee kirkollistumassa hyvää vauhtia.

      • YKX

        Lahko nimittelyllä myös pönkitetään omaa oikeaa uskonnollisuutta; valtakirkko on tämänkin potin itselleen korjannut. Mutta jos miettii sitä, mihinkä näiden valtakirkkojen (ilm.porttokirkko) oppi perustuu, niin ollaan jo toista mieltä. Tavallista kansaa on helppo jymäyttää, ja jopa valitutkin menee joskus vipuun. Kristus ja apostolit eivät perustaneet minkään nimistä kirkkoa; jos joku näin väittää niin tuokoon sen esille Raamatusta. Voidaan hyvällä syyllä sanoa että; olemme hajallaan koko kristikunta, vaikka Kristuksen toive olisi ollut että olisimme yhtä (samaa mieltä).


      • kyseessä
        YKX kirjoitti:

        Lahko nimittelyllä myös pönkitetään omaa oikeaa uskonnollisuutta; valtakirkko on tämänkin potin itselleen korjannut. Mutta jos miettii sitä, mihinkä näiden valtakirkkojen (ilm.porttokirkko) oppi perustuu, niin ollaan jo toista mieltä. Tavallista kansaa on helppo jymäyttää, ja jopa valitutkin menee joskus vipuun. Kristus ja apostolit eivät perustaneet minkään nimistä kirkkoa; jos joku näin väittää niin tuokoon sen esille Raamatusta. Voidaan hyvällä syyllä sanoa että; olemme hajallaan koko kristikunta, vaikka Kristuksen toive olisi ollut että olisimme yhtä (samaa mieltä).

        Helluntaisliikehän syntyi henkien palvontaa harjoittaneiden mustien keskuudessa Los Angelesin slummialueilla, josta sen toi Suomeen v. 1906 T.B.Barrat niminen mies. Amerikkalaisesta lahkostahan helluntailaisuudessa on pohjimmiltaan kysymys.


      • Suomessa
        kyseessä kirjoitti:

        Helluntaisliikehän syntyi henkien palvontaa harjoittaneiden mustien keskuudessa Los Angelesin slummialueilla, josta sen toi Suomeen v. 1906 T.B.Barrat niminen mies. Amerikkalaisesta lahkostahan helluntailaisuudessa on pohjimmiltaan kysymys.

        Ev lut kirkko kaikkine eriseuroineen on saksalaisperäinen lahko. Katolinen kirkko on se, josta luterilainen lahko on irronnut.

        Suomessa ev lut kirkon helmoissa roikkuu lukuisa määrä uusia lahkoja, jotka riitelevät keskenään. Uusin näistä lahkoista on koivistolaisuus. Aika uusi lahko on myös kansanlähetys, joka on paljon nuorempi (1960-luvulta)kuin helluntaiherätys Suomessa (1910-luvulta).

        Helluntailaisia on maailmassa moninkertainen määrä luterilaisiin nähden. Lutreilainen kirkko on siten hyvin pieni lahko.


      • yritti
        Suomessa kirjoitti:

        Ev lut kirkko kaikkine eriseuroineen on saksalaisperäinen lahko. Katolinen kirkko on se, josta luterilainen lahko on irronnut.

        Suomessa ev lut kirkon helmoissa roikkuu lukuisa määrä uusia lahkoja, jotka riitelevät keskenään. Uusin näistä lahkoista on koivistolaisuus. Aika uusi lahko on myös kansanlähetys, joka on paljon nuorempi (1960-luvulta)kuin helluntaiherätys Suomessa (1910-luvulta).

        Helluntailaisia on maailmassa moninkertainen määrä luterilaisiin nähden. Lutreilainen kirkko on siten hyvin pieni lahko.

        lahkodemoni hyökkäsi Lutherin kimppuun, kun Luther puolusti lasten kastamista. Luther otti mustepullon ja heitti sillä helluntaidemonia, joka kyllä sillä kertaa poistui.


      • YKX
        kyseessä kirjoitti:

        Helluntaisliikehän syntyi henkien palvontaa harjoittaneiden mustien keskuudessa Los Angelesin slummialueilla, josta sen toi Suomeen v. 1906 T.B.Barrat niminen mies. Amerikkalaisesta lahkostahan helluntailaisuudessa on pohjimmiltaan kysymys.

        Vähän samalla tavalla kuin muinoin, kun uskovat eivät suostuneet keisarin kuvaa kunnioittamaan. Esim. Simeon uusteologi sai aikanansa kovaa kritiikkiä (protestanttisesta näkemyksestä). Niin olivat samassa veneessä muutkin Hengen-miehet, jotka piiloutuivat erämaihin ja luolistoihin; uskonsa tähden. Silloinen uskonnollinen valta, kun ei heitä hyväksynyt syy; Raamattuun tiukka tukeutuminen. Samoin Kristuksen ajalla, kun Hän ja Johannes arvosteli aikansa pappistoa, ja papisto piti heitä lahkona (Nasaretilaisen lahko).
        Lahko syntyi siis Juutalaisuudesta, jota tänä päivänä kutsumme Kristinusko. It's tru!


      • Gal.5:20
        YKX kirjoitti:

        Vähän samalla tavalla kuin muinoin, kun uskovat eivät suostuneet keisarin kuvaa kunnioittamaan. Esim. Simeon uusteologi sai aikanansa kovaa kritiikkiä (protestanttisesta näkemyksestä). Niin olivat samassa veneessä muutkin Hengen-miehet, jotka piiloutuivat erämaihin ja luolistoihin; uskonsa tähden. Silloinen uskonnollinen valta, kun ei heitä hyväksynyt syy; Raamattuun tiukka tukeutuminen. Samoin Kristuksen ajalla, kun Hän ja Johannes arvosteli aikansa pappistoa, ja papisto piti heitä lahkona (Nasaretilaisen lahko).
        Lahko syntyi siis Juutalaisuudesta, jota tänä päivänä kutsumme Kristinusko. It's tru!

        Lahkot oli lahkoja jo Jeesuksen aikaan. Lahkot ovat lahkoja myös tänä päivänä. Lahkot eivät Raamatun mukaan peri Jumalan valtakuntaa.(Gal.5:20-21)
        Jeesus vihaa nyt ja vihasi aikanaan ja sanoi lahkoja kyykäärmeiden sikiöksi.


      • lumpsis
        Gal.5:20 kirjoitti:

        Lahkot oli lahkoja jo Jeesuksen aikaan. Lahkot ovat lahkoja myös tänä päivänä. Lahkot eivät Raamatun mukaan peri Jumalan valtakuntaa.(Gal.5:20-21)
        Jeesus vihaa nyt ja vihasi aikanaan ja sanoi lahkoja kyykäärmeiden sikiöksi.

        Korjaan hieman käsitystäsi.
        Jeesus ei nimittänyt tavallisia ihmisiä ja Häneen uskovia lahkolaisiksi eikä kyykäärmeitten sikiöiksi.
        Kyykäärmeitten sikiöiksi Hän nimitti fariseuksia, jotka luulivat olevansa muita parempia. Lue Raamatusta.

        Paavali taas kirjoittaa, että,
        "Sen minulle sinulle tunnustan, että minä sitä tieltä vaeltaen, jota he lahkoksi sanovat, niin palvelen isieni Jumalaa, että minä uskon kaiken, mitä on kirjoitettuna Laissa ja Profeetoissa ja pidän sen toivon Jumalan, että on oleva ylösnousemus, sekä vanhurskasten että vääräin."

        Älkää te, rakkaat helluntailaiset veljet ja sisaret, provosoituko noista lahkolaisnimityksistä.
        Olemme hyvässä seurassa. Jeesustakin nimitettiin nasaretilaisten lahkon päämieheksi, ja kuten yllä olevista Paavalin sanoista käy ilmi, Paavalikin kulki ihan mieluusti "lahkolaisen" viitassa, jonka toiset valmistivat. Itse emme tietenkään pidä itseämme lahkolaisina. Emme myöskään nimittele muita siten.


      • Serpico

        Ne neljä määritelmää on ne yleisimmät. Roy Wallisin nelikenttä on hyvä esitys niiden eroista. Se esitellään ainakin kirjassa Bruce, Steve: Religion in the Modern World (1996).

        Monesti ajatellaan että kirkko on yhteiskuntaan sopeutunut uskonnollisuuden muoto. Lahko on taas yhteiskunnan normit kyseenalaistava muoto. Uusimmassa uskontososiologiassa on esitetty näkemys että lahkot muuttuvat kirkoiksi ja samalla syntyy uusia kilpailevia/elinvoimaisempia/radikaalimpia liikkeitä.

        Tällä tavallahan kävi kun metodismi menetti radikaalin luonteensa ja sen piiristä syntyi helluntailaisuus kilpailevaksi lahkoksi Parhamin ja Seymourin toiminnan tuloksena.


      • asia
        lumpsis kirjoitti:

        Korjaan hieman käsitystäsi.
        Jeesus ei nimittänyt tavallisia ihmisiä ja Häneen uskovia lahkolaisiksi eikä kyykäärmeitten sikiöiksi.
        Kyykäärmeitten sikiöiksi Hän nimitti fariseuksia, jotka luulivat olevansa muita parempia. Lue Raamatusta.

        Paavali taas kirjoittaa, että,
        "Sen minulle sinulle tunnustan, että minä sitä tieltä vaeltaen, jota he lahkoksi sanovat, niin palvelen isieni Jumalaa, että minä uskon kaiken, mitä on kirjoitettuna Laissa ja Profeetoissa ja pidän sen toivon Jumalan, että on oleva ylösnousemus, sekä vanhurskasten että vääräin."

        Älkää te, rakkaat helluntailaiset veljet ja sisaret, provosoituko noista lahkolaisnimityksistä.
        Olemme hyvässä seurassa. Jeesustakin nimitettiin nasaretilaisten lahkon päämieheksi, ja kuten yllä olevista Paavalin sanoista käy ilmi, Paavalikin kulki ihan mieluusti "lahkolaisen" viitassa, jonka toiset valmistivat. Itse emme tietenkään pidä itseämme lahkolaisina. Emme myöskään nimittele muita siten.

        Jeesuksen kohdalla ja alkuseurakunnan kohdalla lahkoksi kutsuminen ei pitänyt paikkansa.


    • lahko kuin helluntailaisuus

      Meidän lahkomme on satoja miljoonia.

    • Serpico

      Ja olihan kaikilla tiedossa, että lahko on määritelmä, ei esimerkiksi väheksyvä ilmaus. Lahkot kehittyvät kirkoksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      139
      1412
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      901
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      553
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      494
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      36
      441
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe