Implantti pohdintaa

Anonyymi-ap

Onko jollain kokemusta tai suositusta implanteista "huonoja hyviä"?

Itsellä se tilanne että (kiitos nuoruuden limsan kittaamisen ja hammasharjan välttelyn) pitäisi laittaa pari koloa umpeen.

Kävin julkisella puolella noin 15 vuotta putkeen ja se oli pahin virhe, eli vinkiksi teille joilla vetäytymiä ikenissä niin älkää uskoko niitä " ei mitään vakavaa, pari alkavaa juttuja" vaan menkää yksityiselle. Tulee paljon halvemmaksi pitkässä juoksussa.

No mutta asiaan. Eli olen vielä alle 50v mies ja suussa on hyviäkin hampaita (jopa paikkaamattomiakin) mutta ongelma tulee muutamasta huonosta ja kuulemma kovasta purennasta.

Reilu vuosi sitten poistettiin ylhäältä numero 17 joka oli todella iso ja hallitseva hammas sekä sen vierestä jouduttiin poistamaan myös numero 16, aikoinaan juurihoidettu pieni hammas joka oli myös huonosti avattu ja tulehtunut. Leikkauspoisto ja todella lujassa jopa hammaslääkäri totesi että tämä olisi pitänyt säästää ja olisitpa tullut meille edes vuotta aikaisemmin. No hän varoitti jo silloin purennan epätasapainosta ja kovasta purennasta joka on huono yhdistelmä.

Nyt sitten kajahti juuri halki alhaalta vastapuolelta numero 37 ja sama todella kova repiminen että saatiin puhtaaksi implanttia varten.

Nyt tilanne se että suu on hampaiden osalta (viisaudenhampaat poistettu jo aikaisemmin) ja muutenkin hammaslääkärin mukaan "kuin luotu implanteille) taisi kysyä luotokorttini maksukykyä ensin. 😅

Hän ehdotti yhtä juurta ja isoa kruunua tähän 16-17 koloon ja vastaavasti 37 koloon implantti sekä sen yläpuolella oleva juurihoidettu (viimeinen huono hammas tosin lujassa eli ei sen puolesta ongelmaa) hammas paikattaisiin keraamisella kruunulla että kestäisi paremmin.

Kuulemma noin 2300€x2 ja 600€ kruunu. Tämä ilman että mitään ylimääräistä ilmenee.

Tiedän että varmasti kunnon osilla (Straumann) mutta siltikin hinta ja tuo että yhdellä juurella korvattaisiin tuo isokolo niin vähän mietityttää. Toki hän laittaa kolmannenkin mutta se on suoraan 2300€ lisää.

En ole kysellyt vielä muualta tarjouksia mutta onko näissä halpistarjouksissa joku vedätys? Suomessakin on näitä 1200-1300€ implantti tarjouksia.

Lähinnä mietin sitä että jos vaikka kysyn tämmöisestä paikasta Suomessa tai jostain esim. Tallinnan tai Gdanskin (Anna dental clinic ainakin) mielipidettä siitä olisiko parempi tehdä kolmella tai jopa neljällä poistaen juurihoidettu (säästäisi sen keraamisen paikan hinnan kuitenkin) toki se paikka on varmaan myös paljon halvempi.

Turun läheltä olen niin sen vuoksi tuo Gdansk tuli mieleen.

Tiedän että tulee maksamaan mutta kun suussa on paikkaamattomiakin hampaita useita ja esim. Kaikki takimmaiset hampaat hyvässä kunnossa niin ei viitsisi jatkaa tätä "vuosi ja poisto" linjaa vain sen takia että purenta paukauttelee hampaita kun ne ei enää kestä määrän vähentyessä.

Hammaslääkärini sanoi kyllä että implantin asennuksella ei ole kiirettä, itse aina luullut että hankalampi asentaa vuosien päästä mutta hän sanoi että jos hampaat muuten kestävät ei ole estettä asentaa koloon vaikka 20v päästä implanttia.

Mielenkiinnolla luen jos jollain kokemusta.

19

883

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minulla on 2 implanttia, 2000 E kappale. Implantti on hyvä ja suosittelen. Maksaa se tosin. Olen nytkin meinannut vielä laittaa pari inplanttia lisää, mutta on suuria menoja. Olen ymmärtänyt että niitä voi laittaa myöhemmälläkin iällä. Olen 71-vuotiasLaitan varmaan kun tulee parempi taloudellinen tilanne, 2000 E kappale

    • Anonyymi

      Jos suu on terve eli ei ole ientulehdusta eikä parodontiittia, implantit ovat lähes omien hampaiden veroinen ratkaisu aukkoihin hammasrivissä.

      Implantit vaativat erityisen hyvää ja huolellista hoitoa, muuten ne voidaan menettää. Tätä ei voi korostaa koskaan liikaa.

    • Anonyymi

      Alaleulan takahammas-implantti asennettiin kallelleen, ja se aiheuttaa ientaskun, jota en voi itse putsata. Edes hygienisti ei riitä vaan täytyy olla hammaslääkäri puhdistamassa. Asennus johtui siitä että luu sen kohdalla oli liian kapea, se oli siis terve ja sitä oli riittävästi, mutta ien oli liian kapea implanttiin. Rakenteellinen vajavaisuus, en ollut ennen tiennytkään että toisen ien voi olla rakenteeltaan leveämpi. On myös kitalaki liian kapea ylähampaiden välissä, mikä vaikeuttaa myöhemmin mahdollisten tekareiden pysyvyyttä. Kiinnityspintaa kitalakeen on liian vähän. Päättelin että jonkun riesan se luoja mullakin lykkäsi kun muuten olen terve.

      • Anonyymi

        Tämä on kaksoisimpalantti, hinta reilu 5000 ja sitten yksi kulmahampaan viereinen etuhammas, 2300.


    • Anonyymi

      Täytyy selvitellä vaihtoehtoja kun nyt on ainakin se puoli vuotta paranemisaikaa. Tai niin hammaslääkäri suositti. Jäi se kirjoittamatta että hän myös mainitsi hyvän paranemisen tai siis päätteli edellisen poiston jälkeen että suun terveys ja vastustuskyky myös sopivat Implantteihin.

      Leuka on kuvattu nyt kokonaan ja sen puolesta ei esteitä Implantteihin.

      • Anonyymi

        Olet varmaan saanut vastuullisen hammaslääkärin kun noin huolehti koko suun terveydestä ja paranemisajasta. Hyvät sulle!
        Kerron oman, en pelotellaksieni enkä mollatakseni yksityisten hammalääkäreiden toimintaa vaan siksi että kannattaa kyseenalaistaa hoito ja ottaa itsekin selvää.
        Menin ilmaiseen implanttikonsultaatioon kysyäkseni voiko tulehduksen takia poistetun hampaan tilalle saada implantti. Kävin kirurgilla ja iensairauksia hoitavalla ja tällä implantintekijällä, Kuvattiin, tehtiin muotit ja olisi ruvettu tekemään implanttia. Olin tivannut useaan kertaan, onko suuni siinä kunnossa että sinne voi implantti laittaa. Epäilin sitä koska sairastan paroa. Ja vielä tässä käynnissä kerran tivasin samaa. Siinä vaiheessa impalantintekijä ajoi minut uloa huoneesta ja laskutti vielä sen ilmaisen ekakerrankin. Kaiken kaikkiaan oli jo laittanut rahaa yli 1000 euroa pelkään suunnitteluun ja turhan takia tehtyihin muotteihin.
        Menin toiseen. Suutani on hammaslääkärin ja hygienistin avulla hoidettu nyt kaksi vuotta ja tulos on varma: paro on hallinnassa mutta minulle ei siihen kohtaan voi koskaan laittaa impanttia, koska ien ja sen kohdalla oleva luusto on liian ohut, siihen ei riitä edes keinoluu. Siinä ei pysyisi mikään implantti eikä sitä oikein saisi siihen istutetuksikaan, joten lopputulos olisi epävarma. Tämän totesi kaksi erikoishammaslääkäriä, joita pidän luotettavina.
        Vieläkin puistattaa ensimmäisen hl-aseman toiminta. Että kolme erikoishammaslääkäriä tarkisti suuni, eivätkä pystyneet sanomaan, ettei siihen kohtaan voi implanttia asentaa. MIssä on hammaslääkärin ammattitaito ja vastuu? Liekö ahneutta vai mitä, kun täysin hukkaan meni yli 1000 euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet varmaan saanut vastuullisen hammaslääkärin kun noin huolehti koko suun terveydestä ja paranemisajasta. Hyvät sulle!
        Kerron oman, en pelotellaksieni enkä mollatakseni yksityisten hammalääkäreiden toimintaa vaan siksi että kannattaa kyseenalaistaa hoito ja ottaa itsekin selvää.
        Menin ilmaiseen implanttikonsultaatioon kysyäkseni voiko tulehduksen takia poistetun hampaan tilalle saada implantti. Kävin kirurgilla ja iensairauksia hoitavalla ja tällä implantintekijällä, Kuvattiin, tehtiin muotit ja olisi ruvettu tekemään implanttia. Olin tivannut useaan kertaan, onko suuni siinä kunnossa että sinne voi implantti laittaa. Epäilin sitä koska sairastan paroa. Ja vielä tässä käynnissä kerran tivasin samaa. Siinä vaiheessa impalantintekijä ajoi minut uloa huoneesta ja laskutti vielä sen ilmaisen ekakerrankin. Kaiken kaikkiaan oli jo laittanut rahaa yli 1000 euroa pelkään suunnitteluun ja turhan takia tehtyihin muotteihin.
        Menin toiseen. Suutani on hammaslääkärin ja hygienistin avulla hoidettu nyt kaksi vuotta ja tulos on varma: paro on hallinnassa mutta minulle ei siihen kohtaan voi koskaan laittaa impanttia, koska ien ja sen kohdalla oleva luusto on liian ohut, siihen ei riitä edes keinoluu. Siinä ei pysyisi mikään implantti eikä sitä oikein saisi siihen istutetuksikaan, joten lopputulos olisi epävarma. Tämän totesi kaksi erikoishammaslääkäriä, joita pidän luotettavina.
        Vieläkin puistattaa ensimmäisen hl-aseman toiminta. Että kolme erikoishammaslääkäriä tarkisti suuni, eivätkä pystyneet sanomaan, ettei siihen kohtaan voi implanttia asentaa. MIssä on hammaslääkärin ammattitaito ja vastuu? Liekö ahneutta vai mitä, kun täysin hukkaan meni yli 1000 euroa.

        Kävin itse sen 15 vuotta julkisella ja sain siellä sellaista palvelua että ensimmäinen yksityinen kysyi suoraan että missä sua on hoidettu. Siis paras oli se että "pieni alkava reikä, käy hygienistillä ja tule kolmen vuoden päästä uudelleen"

        Tämän jälkeen juurihoito kun menin kertomaan liikkuvasta paikasta ja alkava reikä suoraan poistoon. Tässä vaiheessa lähdin yksityiselle.

        Siellä paljastui sössitty aikaisempi juurihoito, iso reikä, yksi paikattava ja se helposti poistettava hammas leikattiin paloina. Tämä siis olisi julkisella poistettu tarkistuksen yhteydessä kun täti sanoi että lähtee helposti on sen näköinen.

        Myös ekat kuvat ja koko leuan kuvaus jossa paljastui kova purenta ja onneksi se että muuten kaikki ok.

        Yksityisissäkin on varmasti hurjasti eroa ja tämä nykyinen osaa hommansa mutta on kyllä hinnoittelukin sellainen että vähän kiinnostaisi kuulla vaihtoehtoja muualtakin.

        Kuitenkin ei kokemusta implanteista lähipiirissä.....


    • Anonyymi

      Se vielä että tuo Gdanskin klinikka tosiaan kiinnostaa sijainnin puolesta ja kohtuu arvostelutkin sen mitä netistä löysin.

      Kuitenkin minun tapauksessa kyse helposti useamman tuhannen euron säästöstä ja varsinkin tuo kahden poistetun kohta että riittääkö yksi juuri ja miten sopii tulevaisuuteen.

      • Anonyymi

        En kyllä lähtisi Gdanskiin, varsinkaan jos puolan kieli ei ole hyvä. Implanttihoito vaatii useamman käynnin, ja kulkuyhteydet voivat muuttua milloin vain.

        Jos ongelmia tulee vuosien mittaan, avun saanti voi olla heikkoa.

        Kahdelle hampaalle ei yleensä riitä yksi implantti, tarvitaan kaksi. Kolmelle riittää usein kaksi implanttia.

        Implantit on viisainta laitattaa Suomessa. Jos raha ei riitä, harkitaan muita vaihtoehtoja tai ollaan ilman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En kyllä lähtisi Gdanskiin, varsinkaan jos puolan kieli ei ole hyvä. Implanttihoito vaatii useamman käynnin, ja kulkuyhteydet voivat muuttua milloin vain.

        Jos ongelmia tulee vuosien mittaan, avun saanti voi olla heikkoa.

        Kahdelle hampaalle ei yleensä riitä yksi implantti, tarvitaan kaksi. Kolmelle riittää usein kaksi implanttia.

        Implantit on viisainta laitattaa Suomessa. Jos raha ei riitä, harkitaan muita vaihtoehtoja tai ollaan ilman.

        Implantit ja muutenkin suu vaatii vuosittaisen tarkastuksen (ainakin minä aion jatkossa käydä) eli sen vuoksi itse olen ajatellut että jos kysyn ulkomailta niin Tallinna tai Gdansk juurikin yhteyksien vuoksi.

        Tuo yksi juuri on se asia jota tosiaan tarjoaa tämä nykyinenkin hammaslääkäri ja sen vuoksi että hänen mielestään ei mitään hyötyä laittaa kahdella juurella koska maksaa tuplahinnan vain siitä että saa "kaksi hammasta"

        No ei se auta kuin selvitellä ja valita siitä sopiva. Sen tosiaan olen kuullut että Suomessakin osataan sössiä näitä hommia ja tyyli on "rahat pois" monesti myös täällä.

        Ulkomailla varmasti pahempaakin ja jälkihoito sekä tarkastukset tietysti pitää myös hoitaa.


      • Anonyymi

        Minulla on kahden vierekkäisen ala-takahampaan kohdalle laitettu kaksoisimpantti yhdellä ruuvilla, hinta oli reilu 5000 e.


    • Anonyymi

      Nuo hammasnumerot eivät sano mitään mutta kun on juuri aloitettu ilmpanttihoito niin kerrompa, mitä viime viikolla lääkäri kertoi eli:

      Minulla oli aiemmin nastahammas, joka oli haljennut ja aiheutti tulehduksen. Tulehdus hoidettiin ja suositeltiin laittamaan implantti uuden nastahampaan sijaan koska implantti on periaatteessa ikuinen, joka nastahammas ei ole.

      Hammas siis poistettiin ja laitettiin /ruuvattiin se kiinnike luuhun. Reilun viikon päästä saan väliaikaisen hampaan ja noin 3 - 4 kuukauden kuluttua katsotaan luun ja luutumisen tilanne ja aloitetaan varsinainen implantin suunnittelu + istutus. Näin ymmärsin.

      Koko helahoito maksaa reilut 3000 ja julkiselta puolelta sain maksumääräyksen 250, jolla katetaan ensimmäisen kerran puudutus ja hampaan peruspoisto

    • Anonyymi

      Moi.
      Minulla on hammasremontti melkein valmis. Valitsin Tallinnan ja siellä suomalaisen hammaslääkärinSatu Aallon.
      Lämmin suositus. Kaikki sujunut oikein hyvin, hän on ystävällinen ja rauhallinen. Hoitaja on todella hyvä eikä ole koskaan suu täyttynyt liiasta vedestä. 2 implanttia laitettu, yhteensä reilu 3000€. En muista ihan tarkalleen. Lisäksi etuhampaisiin tehtiin kruunut noin 500€ kpl. Hienot on. Joku tietokoneella suunniteltu moderni tekniikka.
      Katso Kelan sivuilta korvauksista toisesta EU:maasta. Saat paljon enemmän ulkomailla korvausta kuin vain Kela korvaus Suomessa. Eli siksi on paljon kannattavampaa hoidattaa ulkomailla kuin Suomessa myös halvemmat hinnat tietysti. Satu Aallon klinikka on ”Albin” ja se on sataman lähellä kävelymatka. Olen käynyt ennen tätä Tallinnan julkisella hammaslääkärillä Kaarlissa. Ei moittimista siinäkään mutta aikoja on vaikeampi saada ja halusin hoidon nopeasti. Kerran kävin Albinissa virolaisella (?) mieslääkärillä ja hänkin oli oikein hyvä. Eli minulla vain hyviä kokemuksia enkä todellakaan maksaisi Suomen yksityisen hintoja! Olen ymmärtänyt, että hammashoito Tallinnassa on modernia ja taso on korkea. Ehkä vain jotain eläkeikäisiä lääkäreitä neukkuajoilta ei niin hyviä mutta nuoremmat ovat hyviä.

      • Anonyymi

        Kiitos paljon näistä tiedoista. Ketjun aloittaja ainakin kyselee tarjousta.


    • Anonyymi

      Kannattaa laittaa yksi implanttijuuri ja siihen iso kaksoiskruunu. Mitä enemmän niitä ruuveja on suussa, sitä enemmän ongelmia.
      Implanttien ongelmat johtuvat niistä ruuveista. Jo ihan kun niitä laitetaan, niin luun pitää olla korkea ja leveä. Muuten tulee ongelmia. Implanttien toinen ongelma liittyy ikeniin. Implanttien tulee helposti ientaskuja ja ientulehdusta. Siinä ruuvia ympäröivä luu haurastuu ja lopulta vetäytyy. Implantti menetetään.
      Kun ruuveja on yhden sijaan kaksi, todennäköisyys ongelmiin tuplaantuu.

      • Anonyymi

        minulle laitettiin 33v sitten 10 implanttia kerralla yläleukaan eikä niistä oo ollu mitään ongelmia , mutta niiden väliin laitettiin kuorikoita eli kruunut jotka oli niin suuret että
        kynsi mahtui kruunujen ja hampaan väliin , no niihin pesiytyi bakteereja jotka aiheutti
        parodontiitin , ja kaikki nuo kruunuhampaat menetin , Munkkiniemessä toimi A&O hml
        asema , hml kertoi tilanneensa kaikki kruunut Virosta , sen takia ne oli liian suuret kun
        eivät tajunneet että omat hampaat hiottiin ohuiksi piikeiksi , kalliiksi on tullut tämä
        vähittäin tehdyt operaatiot , 1991 koko yläleuan operaatio maksoi tuolloin 36000 mk.

        ne oli pakko kaikki repiä pois , niiden tilalle oli pakko laittaa implantit , nyt sitten
        koko yläleuka on täynnä implantteja , eikä se leukaluu sieltä mihinkään katoa ,
        rahaa palanut varmasti 20.000 20v aikana .

        onhan monilla nauloja jaloissaan leikkauksen jäljiltä eikä luu niissä mihinkään katoa,
        kun katkaisin koipeni 20v sitten niin uutta luuta jalkaan on kasvanut , nauloja ei minulla
        ole missään ,


    • Anonyymi

      Onko Satakunnan tai pirkanmaan alueelta suosituksia tekijöistä?

    • Anonyymi

      olen teettänyt monta implanttia suuhuni aina halvimman mukaan eli 1000e Tallinnassa ja nyt Hgin Etelärannassa saa siihen hintaan implantin , ei kannata mennä mihinkään
      Turkkiin tms maihin , kaikki implantit on kestäneet 33v ja 20v ja 10v ja 1v ajan ,
      nyt huolenani on keinoluu jota laitatin 12kk sitten poistettujen etuhampaiden koloon ,

      tänä vuonna laitettiin jo implantin juuret , nyt vasta hml sanoi että nuo keinoluut
      sulautuu omaan luuhun eli niistä ei ollut mitään hyötyä , vaan päinvastoin haittaa
      implantin luutumista kiinni leukaluuhun , ja nuo keinoluut maksoi 2x 400 € , kävin
      Hollolassa Hammasvelhossa , on kyllä edullinen hml ja ammattitaitoinen

    • Anonyymi

      Minulla on pari implanttia ja meinaan laittaa kolmannen. 2000 E hammas. Minulla on vain hyvää sanottavana implanteista. Se on niin suuri ostos, että en kyllä kyselisi halvemman perään. kävi minulle kyllä niinkin, että sillan piti parin vuoden jälkeen purkaa.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      69
      4938
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1846
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1556
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe