Jos seosta laihennetaan, voi tulla moottorivaurio, koska palolämpötila nousee. Seoksen laihentuessa luulisi ilmaa olevan enemmän polttoainemäärää kohti ja lämpötilan pitäisi laskea.
Miten laihan seoksen palolämpötilan nousu on selitettävissä?
laihaseos
8
3134
Vastaukset
- mmm
Ideaaliseoksella polttoainetta on juuri riittävästi reagoidakseen happimäärän kanssa -> max lämpö, tähän pyritään ja sitä lähetään usein hakemaan rikkaammaan seoksen kautta koska se on edullisempi tie. Tästä syystä lämpötila "nousee kun seosta laihentaa". Lämpötilan nousu/laihentaminen aiheuttaa myös detonaatioriskin joka omiaan vaurioittamaan moottoria.
- taffel
Ideaaliseoksella (lambda=1) happea on todella vain sen verran, että se riittää polttamaan kaiken polttoaineen, mutta ei yhtään yli.
Mutta jos seosta laihennetaan (lambda=1-1,4), alkaa typpioksidien muodostus kasvaa ja lämpötila nousta. Jos seosta laihennetaan edelleen (lambda= 1,4-1,7), alkaa typpioksidien määrä vähentyä ja lämpötilat laskea.
Miksi alueella 1-1,4 on kuuminta? Luulisi, että lambda=1 on kuumimmin palava seos? Vai johtuuko typpioksidien määrä vain siitä, että ylimääräistä happea riittää myös ilman typen hapettamiseen?
Detonaation riskin täytyy johtua puristuksen aikana syntyvän lämmön kasvusta. Miksi laiha seos kuumenee enemmän puristettaessa?
- tehi
Mahtaako johtua bensiinin jäähdyttävästä vaikutuksesta. Jos on vähemmän bensaa, niin se jäähdyttää vähemmän.
- katso tämä
Englanninkielentaitoiset voivat lukea:
http://home.earthlink.net/~graham1/MyToyotaPrius/SideBars/LeanBurn.htm
En jaksa kokonaan suomentaa, mutta pääpointti:
palamaton polttoaine-ilma-seos ei muodosta suojaavaa kerrosta sylinterin reunoille, jolloin liekkirintama koskettaa sylinteri seinämää, "heijastuu" takaisin ja lämpötila kasvaa. - Sepi
Kun seos on rikkaalla niin palamaton polttoaine sitoo lämpöä ja kuljettaa sitä pois palotilasta. Autopuoli minulle outo, mutta lentokonepuolesta jotain tiedän. Mäntämoottorikoneissa on yleesnsä aina manuaalinen seossäätö. Optimaali seos voidaan hakea polttoainevirtausmittarista tai pakokaasujen lämpötilamittarista. Kolmas tapa on laihentaa seosta niin kauan että moottori alkaa köhimään ja sitten rikastaa aavistus. Pakokaasulämpötila reagoi lähes välittömästi seoksen laihennukseen. Jos seosta laihentaa liikaa, aiheuttaa se liian puhtaan palamisen joka rikkoo koneen. Tosin varmasti pelissä on myös joitakin muitakin tekijöitä.
- Ropaaja
Eikö se laiha ole niinkuin "laiha". Optimi olisi se kuumin seos mutta kun semmosia lämpötiloja ei kestäisi kun titaanikoneet.
- Mitta
Antakaa jotain lukuja pakokaasun pämpötilasta.
Mitta kirjoitti:
Antakaa jotain lukuja pakokaasun pämpötilasta.
jopa 800 astetta, yleensä alempi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell3146781Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss653829- 2073096
Kohta katson sun kuvaasi
ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa242787- 741922
- 1461682
Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a2101672Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?1201528Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?1631521- 891408