Jotkut väittää alkoholismin olevan

Anonyymi-ap

geneettistä eli periytyvää, mutta en usko tuohon, koska tunnen alkoholisteja ja he ovat joutuneet toiset nuorina toiset myöhemmällä iällä sellaiseen seuraan, jossa muut ihmiset käyttävät runsaasti alkoholia . Kun tuohon porukkaan he jäivät, niin myöskin alkoivat juomaan alkoholia, jopa ihan raittiit ja siitä se juominen sitten alkoi. Tuntemani alkoholistit muutama ei pysty työhön enää, mutta muut käyvät kyllä töissä.
Entä muut, miten olette aloittaneet juomisen ? Siis tuttavapiirissäni on jokunen alkoholisti, mutta itse en juo alkoholia kuin tervetuliaismaljan muutaman kerran vuodessa, ei tee yhtään mieli, vaikka suvussakin on huonoon seuraan joutuneita ja juovat illat pitkät.

48

832

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kaikki päihteiden käyttö johtuu masennuksesta eli elämä on muuten masentavaa ja tylsää ja ahdistavaa.

      • Anonyymi

        Ja masennus johtuu päihteiden käytöstä!


      • Anonyymi

        Vaikka minulla olisi millainen masennus niin ei kyllä alkoholi olisi se millä lääkitsisin , koska tiedän että se ainoastaan pahentaa masennusta.
        Joten kaikilla ihmisillä ei ole minkäänlaista halua edes viinaan , sekin kertoo että ollaan synnytty erilaisina, joten uskon ihan täydellisesti tuohon että se menee perintönä, se on nähty niin monet kertaa. Minulla ei ilmeisesti ole sitä geeniä , mutta isoisälleni oli ja yhdellä hänen lapsistaan.


      • Anonyymi

        Ihmeellistä sinänsä että muka masennuksesta, sillä kun olen reisiluut maailmalla ja maissa missä missä alkoholia myydään ruokakaupoissa , niin en ole koskaan nähnyt katukuvassa yhtäkään joka olisi ollut räkäkännissä . (Muuta kun suomalaisia turisteja)
        Sillä suomalainen ei osaa käyttää alkoholia vaan vetää päänsä täyteen , ja käytös sitten sen mukaista . Mistä suomalaisella on luulot että, on juotava itsensä sellaiseen kuntoon ettei itsekään tiedä jälkeenpäin mitä on tehnyt.
        Aika alhaista touhua sinänsä . Ja osoittaa selvästi millä tasolla ollaan silloin kun ollaan liikaa otettu viinaa.
        Muualla otetaan drinkki tai grogi , suomalainen vetää pullosta päin raakana alkoholia ja täten saa sitten kaikenlaiset vatsa vaivat itselleen . Ollaan muka kovaa miestä ja yksikin sanoi että kyllä kunnon miehen on otettava kunnon känni ainakin kerran viikossa . Se kertoo jo kaiken siitä ettei mitenkään ole mikään kunnon mies, ainoastaan heikko persoonallisuus joka ei ilman känniä uskalla edes elää normaalisti . Siihen on vaan yksi syy, ihminen on alkoholisti ja tarvitsisi hoitoa ,että heräisi näkemään itsensä ympäristön silmin


    • "Kaikki alkoholistit eivät ole juoppoja, eivätkä kaikki juopot ole alkoholisteja."

      Alkoholismiin taipuvaisuus on kuitenkin todettu perinnölliseksi. Käsittääkseni heille ensi alkuun alkoholi vaan maistuu niin hyvälle, vaikuttaa niin kivasti, eikä krapulakaan ole kovin sietämätön.

      Ihmiselle, jolla ei ole taipumusta alkoholismiin sitten vähemmän...

      • Anonyymi

        No juu taipuvaisuutta johonkin asiaan,...mitä tuosta sanoisi. Voipi olla niin , että kaikilla meillä maan kamaralla asuvilla on jokin taipumus johonkin tai no sanotaanko niitä monia taipumuksia erilaisiin tekemisiin, töihin, juomisiin, syömisiin, kenkien kuluttamiseen,jne. En jaksa uskoa geeniperimään oikeastaan minkään taudin tai taipumuksen kanssa. En myöskään usko siihen, kun sanotaan alkoholismin olevan sairaus. Eiköhän alkoholismi ole itseaiheutettu niinkuin puhutaan jo kakkostyypin diabeteksesta itseaiheutettuna.

        Mikseipä kun oikein ajattelee, niin voisihan alkoholismi olla masennuksen takia lähtökohtaisesti alkanut juominen .
        Jos siis masennus hoidetaan niin jää sit kai alkon ryyppääminen pois, vaiko? Onko kokemuksia kertokaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No juu taipuvaisuutta johonkin asiaan,...mitä tuosta sanoisi. Voipi olla niin , että kaikilla meillä maan kamaralla asuvilla on jokin taipumus johonkin tai no sanotaanko niitä monia taipumuksia erilaisiin tekemisiin, töihin, juomisiin, syömisiin, kenkien kuluttamiseen,jne. En jaksa uskoa geeniperimään oikeastaan minkään taudin tai taipumuksen kanssa. En myöskään usko siihen, kun sanotaan alkoholismin olevan sairaus. Eiköhän alkoholismi ole itseaiheutettu niinkuin puhutaan jo kakkostyypin diabeteksesta itseaiheutettuna.

        Mikseipä kun oikein ajattelee, niin voisihan alkoholismi olla masennuksen takia lähtökohtaisesti alkanut juominen .
        Jos siis masennus hoidetaan niin jää sit kai alkon ryyppääminen pois, vaiko? Onko kokemuksia kertokaa.

        Onhan tuosta tutkimustietoakin, että alkoholismiin johtavissa tekijöissä perinnöllisyys ja ympäristö ovat suunnilleen fifty/fifty:

        https://en.wikipedia.org/wiki/Alcoholism

        Yleisesti määritellään alkoholismi perinnölliseksi sairaudeksi, vaikka sille ei kantajan leimaamisen välttämiseksi ole erillistä lääketieteellistä diagnoosikoodia. Alkoholin aiheuttamat ongelmat kuitataan koodilla ICD-10: F10, mutta Suomikin siirtynee pian koodistoon ICD-11.

        On luonnollista, ettei jokaiselle alkoholistille tule ikinä alkoholiongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No juu taipuvaisuutta johonkin asiaan,...mitä tuosta sanoisi. Voipi olla niin , että kaikilla meillä maan kamaralla asuvilla on jokin taipumus johonkin tai no sanotaanko niitä monia taipumuksia erilaisiin tekemisiin, töihin, juomisiin, syömisiin, kenkien kuluttamiseen,jne. En jaksa uskoa geeniperimään oikeastaan minkään taudin tai taipumuksen kanssa. En myöskään usko siihen, kun sanotaan alkoholismin olevan sairaus. Eiköhän alkoholismi ole itseaiheutettu niinkuin puhutaan jo kakkostyypin diabeteksesta itseaiheutettuna.

        Mikseipä kun oikein ajattelee, niin voisihan alkoholismi olla masennuksen takia lähtökohtaisesti alkanut juominen .
        Jos siis masennus hoidetaan niin jää sit kai alkon ryyppääminen pois, vaiko? Onko kokemuksia kertokaa.

        Jos et usko geeniperäisiin sairauksiin niin sinulla ei ole lääketieteellistä koulutusta . Niin moni sairaus on eräissä suvuissa , joten näitä asioita on tutkittu niin kauan että tiedetään että perintönä menee eräät asiat.


      • Anonyymi

        Minä olin niin sulkeutunut, että oli vaikeuksia selvin päin kommunikoida ihmisten kanssa, mutta otettuani hiukan, vapauduin. Tulin sitten 24 ikäisenä uskoon ja silloin heti vapauduin jännityksestä ihmisten kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No juu taipuvaisuutta johonkin asiaan,...mitä tuosta sanoisi. Voipi olla niin , että kaikilla meillä maan kamaralla asuvilla on jokin taipumus johonkin tai no sanotaanko niitä monia taipumuksia erilaisiin tekemisiin, töihin, juomisiin, syömisiin, kenkien kuluttamiseen,jne. En jaksa uskoa geeniperimään oikeastaan minkään taudin tai taipumuksen kanssa. En myöskään usko siihen, kun sanotaan alkoholismin olevan sairaus. Eiköhän alkoholismi ole itseaiheutettu niinkuin puhutaan jo kakkostyypin diabeteksesta itseaiheutettuna.

        Mikseipä kun oikein ajattelee, niin voisihan alkoholismi olla masennuksen takia lähtökohtaisesti alkanut juominen .
        Jos siis masennus hoidetaan niin jää sit kai alkon ryyppääminen pois, vaiko? Onko kokemuksia kertokaa.

        Minulle vieras ajatus sinänsä , sillä jos minä olisin masentunut niin en edes haluaisi ottaa viini lasia ruuan kanssa .. sillä masennus ei viinalla katoa vaan lisää aitä


    • Anonyymi

      Alkoholismi on vahvasti sosiaalisesti periytyvää. Kotoa ja myös lähiympäristöstä opitaan runsaan alkoholin käytön malli. Siitä ei osata eikä edes uskalleta irrottautua.

      Hyvin monille hauskanpito on sama kuin kännissä heiluminen. Katsokaa vaikka koululaisia juhlissaan, sieltä ei alkoholia ja humalaisia puutu!

      • Anonyymi

        Hauskuus on kaukana siinä vaiheessa, kun alkoholismi syntyy, ja tulee pakottava tarve juoda.
        Mikään riippuvuus ei ole hauskaa, ajan myötä muuttuu ongelmaksi.


      • Anonyymi

        Usein alkoholistin lapset ovat lapsuudessaan vihanneet viinaa ja itkien pyytäneet isäänsä satoja kertoja lopettamaan ja tehneet kaikkenasa mikä oli heidän mahdissaan ettei isä joisi.äsiltikin heistä tulee usein alkoholisteja ja saavat kuulla omien lastensa itkua ja pyyntöjä kun isä tai äiti juo.
        Sellainen oli minun tätini, siitä huolimatta vaikka oli niin vihannut viinaa lankesi sille tielle itsekkin. Saman asian olen huomannut monesti
        Niin että mikä sen tekee että ensin vuosi kausia vihataan ja sitten aletaan itse juomaan vaikka on nähty juomisen varjopuolet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hauskuus on kaukana siinä vaiheessa, kun alkoholismi syntyy, ja tulee pakottava tarve juoda.
        Mikään riippuvuus ei ole hauskaa, ajan myötä muuttuu ongelmaksi.

        Ihan totta kaikki riippuvaisuus sairaudet ovat hyvin työläitä sille joka on riippuvainen jostain asiasta ja hänen omaisilleen myös.


    • Anonyymi

      Kaikki ovat olleet raittiita ennen kuin ovat alkaneet juomaan.

      • Anonyymi

        Juuri näin on. Kunnes löytyi vahingossa muutama juoppo kaveri pubista, siitä se alkoi iltojen juopottelu. Kertoi eräs 12-vuotiaana alkoholia juomaan aloittanut hampaaton juoppo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin on. Kunnes löytyi vahingossa muutama juoppo kaveri pubista, siitä se alkoi iltojen juopottelu. Kertoi eräs 12-vuotiaana alkoholia juomaan aloittanut hampaaton juoppo.

        Usein silloin kun alkoholismi on periytyvää juominen alkaa varhaisessa vaiheessa.


    • Anonyymi

      Minä olen ainakin tehnyt havaintoja siitä että se alkoholismi menee suvussa.
      Oma isoisäni ole alkoholisti ja yksi hänen viidestä lapsestaan tuli alkoholistiksi toiset neljä raittiita
      Naapurin poika josta tuli alkoholisti oli sekin isänsä perintöä . Yhden värikaupan ainut poika myös seurasi isänsä jälkiä. Yksi sukulainen sitten, heillä alkoholisti isä ja neljästä lapsesta tuli alkoholistiksi kaksi , vaikka eivät edes asuneet samalla paikkakunnalla isänsä kanssa aikuisena . Niin että hyvin monessa tapauksessa alkoholistien lapsista tulee alkoholisteja

      • Anonyymi

        Mutta jos isä on aloittanut runsaan alkoholin juomisen aikoinaan, niin mallioppimisen myötä on sit poikakin ruvennut juomaan alkoo . Oisko jopa niin, että isä on tarjonnut pojalleen Vodkaa tai muuta vähän liian usein. Pojalle vaan tullut tavaksi sitten ryystää lasi tyhjäksi.
        Sitä on puhuttu syöpienkin olevan sukuun eli geeneihin sidottuja, mutta eip äole muu syöpä geneettinen kuin suolistosyöpä. Se geeniteoria tuli aikoja sitten niin pop-asiaksi, mutta on pikkuhiljaa haihtunut, kun sairauksista ja ihmisen tavoista ja tottumuksista tiedetään enemmän.
        Aikoinaan Puskan karjalaisista tekemät tutkimukset ovat myös osoittautuneet osittainkin vääriksi, kun P Puska väitti sydänsairauksien ja muistaakseni kolesterolin kohoamisen johtuvan geneettisistä asioista. Nyt kuitenkin karjalaisilta otettujen geenitutkimusten mukaan se kolesterolin kohoaminen on hyvin harvalla geeniperintäinen. On myöskin itseaiheutettu suurimmaksi osaksi.
        Puolustellaanko niin monia asioita ja siksi halutaan puhua sairautena kuten alkoholismia nykymaailmassa, se on monen mielestä sairaus, ei itseaiheutettu juttu. Mutta, kukas muu nyt alkaa viinapulloa toisen suuhun työntämään kuin ihminen itse. Eli siis itseaiheutettu. Ja voihan ihminen yksinkin aloittaa viinalla hummaamisen, jos kuvittelee sen antavan iloa elämään ja rahojen säästyvän juomalla.


    • Anonyymi

      Ryysyrannan Jooseppi tulee nyt YLE1, Jooseppi tekee pontikkaa koko kylälle ja nimismiehellekin hyvin kelpaa, kieltolain aikaan.

      Minä tein joskus.... 20 vuotta sitten, kehitinkin aika hyväksi juoman, mutta sitten lopetin tekemisen, en olisi ehkä hengissä enää jos olisin ollut jatkuvasti yli 3 promillen humalassa.

      Toki jäi suuri toleranssi, ei paljoa 0,75 viskipullosta tule edes humalaan.

    • Anonyymi

      Mutta ovatko toipuvat alkoholistit alttiimpia rakastumaan nopeasti, korvatakseen yhden riippuvuuden toisella?

      • Anonyymi

        Se on kyllä totta, että riippuvainen ihminen voi herkästi ajautua riippuvuudesta toiseen.
        Jotkut alkoholista eroon päässeet ovat saattaneet alkaa pelata ongelmallisesti, joillain voi alkoholin käyttö vaihtua lääkkeisiin, jne.. mahdollisuuksia on monia.
        Nopea rakastuminen johtunee kai enemmän tunnepuolen jutuista ja psyykkisistä ominaisuuksista.
        Toki rakastuessaan voi tulla riippuvaiseksi siitä toisesta ihmisestä, esim. läheisriippuvuus.


      • Anonyymi

        Tai hurahtavat uskoon. Tätä lahkot myös auliisti hyväksikäyttävät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai hurahtavat uskoon. Tätä lahkot myös auliisti hyväksikäyttävät.

        Kyllä se ns kääntynyt alkoholisti tuo ne alkoholin seuraukset sinne hengelliseen piiriin tullessaan.
        Siinä voi tulla vähän törmäyksiä muiden kanssa.
        Sitten vielä sillä revastellaan, että millaisia ollaan oltu aikanaan. Kyllä siitä on seuraukset, jos on kymmeniä vuosia juonut. Terveys kärsii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai hurahtavat uskoon. Tätä lahkot myös auliisti hyväksikäyttävät.

        Kyllä minun nyt on pakko sanoa jotainSiis heikko ihminen tekee 40 vuotta töitä, maksaa veronsa tuohon: " Hurahtavat uskoon." Olin sulkeutunut ja alkoholi auttoi. Itseasiassa minulla oli heti alkoholistinen juomistapa. Heti muistikatkoja. Piti juoda unohtaakseni jotain, mutta en tiennyt mitä piti unohtaa. Oli hyvin vastuuntuntoinen työasioissa ja olin työelämässä 40 vuotta. en suinkaan paljon tyrkyttänyt uskoani, annoin lahjaksi ja jonain merkkipäivänä hengellistä kirjallisuutta ja hengellistä musiikkia. Laulelin töissä vanhoja hengellisiä lauluja silloin kun koin voivani laulaa. Kerran eräs huusi toisesta huoneesta; " Tuohan on hautauslaulu !" Ei ole, kuin ylösnousemuslaulu, vastasin. Ainoastaan yksi ihminen kaikkien vuosien aikana sanoi laulamisestani kielteistä, mutta jälkeenpäin hän kielsi sanoneensa.Siis heikko ihminen tekee töitä 40 vuotta, maksaa veronsa, auttaa yhtä heikkoja omaisiansa( vielä heikompia )rukoilee maansa puolesta. Jumala tekee kaiken omien lapsiensa rukousten kautta. Nytkin tarvitaan rukousta, idässä Putte rähjää. ,etelässä on karmea sota ( rukoillaan, etteise laviä )Toivoisin armollisuutta


    • Anonyymi

      Kai se taipumus voi ollakin, ja sen itsessään tiedostaa kun, mutta nähtyään sen sivusta, alamäen kaikkinensa, tulee sitten pitäydyttyä kokonaan viinan iloista, ja sitten taas omat lapset pitävät tiukkapipona ja valitsevat Viinanen, ja näin ympyrä sulkeutuu ja kehä jatkaa kiertoaan sukupolvien ketjussa.

    • Anonyymi

      Ensinnäkin aloittajan kannattaa ihan yleisesti perehtyä perinnölisiin sairauksiin, vaikka syövistä ja autoimmuunitaudeista lähtien. Alkoholismin syntyyn vaikuttaa toki sen perimän lisäksi suuresti ympäristö, seura jne, eli kaljaa täytyy ihan itse alkaa kitata ennen kuin riippuvuus alkoholiin syntyy. Mutta toisille se syntyy helpommin kuin toisille, toinen pystyy pysymään viihdekäytössä ja toinen luisuu riippuvuuteen, vaikka olisi muuten elämä kunnossa.

      Sitten masennus ja alkoholi. Moni masentunut alkaa "lääkitä" itseään alkoholilla ja kas, syntyy riippuvuus. Alkoholi kuitenkin itseasiassa pahentaa masennusta, sotkee aivojen omat mielihyvähormonit jne. Eli jos yritetään hoitaa pelkkää masennusta, mutta alkoholin kulutus jatkuu, ei masennuskaan parane.

      Been there, done that.

    • Anonyymi

      Aloittaja myös mainitsi, kun " joutuu seuraan, jossa käytetään alkoholia.."
      Kukaanhan ei joudu sellaiseen seuraan, kyllä sinne ihan vapaaehtoisesti hakeudutaan, tai jos sellaiseen eksyy, niin fiksut osaavat lähteä ajoissa pois.
      Itse sitä juomaa kuitenkin kurkkuunsa kaataa, ei sitä yleensä muut sinne kaada.

      Jos lapsesta alkaen on alkoholistikodissa asunut, voi asiat olla eri lailla, sieltä ei ihan niin vain lähdetä pois, etenkään lapsena. Mutta ei sekään automaattisesti tarkoita, että lapsesta tulisi alkoholisti.
      Tunnen aika useitakin ihmisiä, jotka ovat lapsuuden viettäneet alkoholistivanhempien kanssa, mutta ovat itse kasvaneet vastuullisiksi, ei ongelmaisiksi aikuisiksi ja vanhemmiksi.
      Sitten taas on sellaisia ihmisiä, joiden lapsuudenkodeissa ei ole mitään alkoholiongelmaa ollut koskaan, ja silti ihmisestä on itsestä tullut alkoholisti.

      Geeniperimässä saattaa olla jokin riippuvuuteen viittaava geeni, alkoholigeeniä ei ole olemassa. Riippuvuuteen taipuvainen ihminen voi jäädä koukkuun mihin tahansa, johonkin muuhunkin kuin alkoholiin.

    • Anonyymi

      "Aloittaja myös mainitsi, kun " joutuu seuraan, jossa käytetään alkoholia.."
      Kukaanhan ei joudu sellaiseen seuraan, kyllä sinne ihan vapaaehtoisesti hakeudutaan, tai jos sellaiseen eksyy, niin fiksut osaavat lähteä ajoissa pois.
      Itse sitä juomaa kuitenkin kurkkuunsa kaataa, ei sitä yleensä muut sinne kaada."

      Noh, itse tapasin mieheni töissä, rakastuttiin, saatiin lapsia, käytiin töissä ja vietettiin normaaleita ruuhkavuosia. Koskaan ei käyty baareissa, eikä tarvittu erityisiä lapsivapaita, kerran vuoteen käytiin kahdestaan vkloppu kylpylässä.

      Saunakaljat kuului kuitenkin kuvioon. Vuosikausia mentiin niin, että se 1-2 riitti. Mutta määrät alkoi lisääntyä, 2-4, lopulta arki-iltoinakin se 4-6. Ja ne oli pakko saada, eli riippuvuus oli syntynyt.

      Ihan itse ne kaljat olen tissutellut, mutta missä kohtaa tässä on ajauduttu väärään seuraan, josta fiksut osaisivat lähteä ajoissa? Saunakaljat on ihan vastaava, kuin että vielä paremmissa piireissä nautitaan sitä viiniä joka ruualla ja vielä konjakit jälkiruokana. Suurimmalla osalla se pysyy siinä, mutta sitten on ne muutamat, joilla se sivistynyt viinilasillinen vaihtuu vuosien mittaan kahteen, sitten kolmeen ja puolikkaasta pullosta pulloon. Missä kohtaa tämä akateeminen uraohjus ajautui siihen väärään seuraan?

      • Anonyymi

        Miksi piti asia kääntää noin päin ?
        Teidän kohdallanne on mennyt niin, että juominen lisääntyi pikkuhiljaa.
        Itsekin kirjoitit, että määrä alkoi lisääntyä, jne.
        Väärällä seuralla tarkoitin sitä, että ajautuu seuraan, jossa jo juodaan, jossa toiset ovat alkoholisteja jo tutustumisvaiheessa.
        En missään kohdassa yrittänyt mitenkään syyllistää juuri sinua, tai ketään muutakaan.


    • Anonyymi

      Siksi, kun aloittaja kyseenalaisti perinnöllisen alttiuden ja hänen mielestään ainoa tapa on hankkiutua itse vääriin porukoihin ts. ryyppyremmeihin.

      Toinen kysymys oli, onko kokemuksia että jos masennuksen hoitaa pois, niin juominenkin jää? No mutta kun se masennus EI parane ennenkuin juominen on lopetettu! Jopa se 1-2 saunakaljaa vaikuttaa sinne aivojen dopamiineihin ja serotoniiniin yms siten, että masennus on ja pysyy.

    • Olin 14-vuotias, kun kaverini alkoivat kokeilla alkoholia. Minua se ei kiinnostanut. Varmaan, koska olen penskasta asti ollut aika turvallisuushakuinen tyyppi. En mennyt mukaan myöskään mm. leikkimään "happihumalaa"(en ollut koskaan mukana, niin en tiedä tarkkaan, mutta ilmeisesti siinä aiheutettiin toinen toiselleen hetkellinen tajuttomuus rinnasta painamalla) tai pelaamaan spiritismiä.

      Olin kumminkin porukassa mukana. Kun 14-vuotiaat tytöt ryyppää, jokainen voi kuvitella minkälaista se meno on. Olin mukana vaikken juonut itse ja hain pudonneita kenkiä lumihangesta, nostin huosuja jalkaan puskapissan jäljiltä ja huolehdin lämpimään nukkumaan. Kaveri painosti, että minunkin pitää kokeilla, koska "on hauskaa". Hän sai jankuttaa tuota ainakin puoli vuotta, kunnes olin niin väsynyt jankutukseen, että päätin kokeilla sen vuoksi että se jankkaus siitä että minunkin pitää kokeilla loppuisi.

      No kokeilin ja sehän toimi heti! Olin nääs aika ahdistunut nuori ja hetihän se alkoholi toimi... Musta tuli alkoholisti heti ja olen sitä edelleen. En pysty enää töihin, parisuhteisiin, oikein mihinkään normaaliin elämään... Tunnen itseni ihan menetetyksi.

      Vanhemmat kyllä silloin teininä yrittivät kieltää minua juomasta, mutta eivät siksi, että suvussamme on molemmilta puolin alkoholismia vaan koska olen alaikäinen. 16-vuotiaana lähdin jo omille teilleni ja eiväthän he sitten olleet enää kieltämässä...

      Kun olin 28-vuotias päihdeläääkäri sanoi, ettei minun alkoholismiani hyödytä hoitaa sillä perusteella, mistä paikkakunnalta molemmat vanhempani ovat kotoisin; vahvat geenit, ei voi mitään. Niinkuin vähän näyttää siltä ettei voikaan. Voi se olla tosin muustakin kuin geeneistä. Kansanluonne on sillä seudulla selllainen ja on varmasti ollut vähän pakko ollakin, että aikoinaan on hengissä selvitty. Ollaan itsepäisiä ja omaehtoisia.

      Olin vähän loukkaantunut sille lääkärille, sillä minulle selvisi vasta paljon myöhemmin, kuinka paljon alkoholismia on sekä isäni, että äitini suvuissa ollut sukupolvesta toiseen. Koska eihän niistä asioista lapsille puhuta, jos synkeimmistä tarinoista aikuisille lapsillekaan. Mm. epäselvyyttä, onko tapahtunut aikoinaan henkirikos isän velipuolten ryyppyremmissä. Nää henkilöt vaiettiin kuoliaaksi ja sain tietää heidän olemassaolostaankin vasta ihan vast.ikään...

      • Anonyymi

        Omituinen päihdelääkäri on ollut kyseessä, ei voi muuta sanoa.
        Typerät on olleet perustelunsa.


      • Pienessä vähemmistössä ovat ne suvut joissa EI ole/ollut alkoholisteja. Empiirisen kokemukseni perusteella väitän, että suvun/perheen merkitys itsekunkin alkoholisoitumisessa on olematon. En minäkään alkanut juoda siksi, että isäni oli tuurijuoppo vaan ihan muista syistä.

        Kansakoulun raittiusopetuksella ei ollut merkitystä silloin, kun kasvuympäristön sankareita olivat ne joiden kerrottiin juovan jallupullon yhdellä huikalla.


    • Anonyymi

      Meidän jokaisen lapsuudesta tai nuoruudesta löytyy ihan sata-varmasti hyviä syitä ryhtyä juomaan alkoholistisesti.
      Silti vai 10% meistä kaikista tekee niin!

      Meidän sosiaali- ja terveysihmiset haluavat ohjata alkoholin suurkuluttajia ensin omatoimiseen näpertelyyn juomisen hallinnassa, ja kun se ei auta niin psykiatriseen terapiaan perkaamaan näitä "juomisen syitä".
      Ja kun sekään ei auta niin he luovuttavat, merkkaavat ihmisen tilastoihinsa apua saaneeksi, ja etsivät listalta seuraavan suurkuluttajan.

      Tällä tavoin rumpa pyörii, alkoholistit juovat ja kuolevat, ja heidän omaisensa voivat pahoin, mutta sosiaali- ja terheysihmiset saavat kaavakkeensa täytettyä ja kuukausipalkkansa sillä nostettua. Ja tämä kaikki vain siksi kun he uskovat, että alkoholin suurkuluttaminen on ainoastaan itse opittu paha tapa, tai jopa pelkästään köyhän väestönosan sosiaalinen ongelma.
      Tämä jos mikä on harrastelijoiden puuhastelua.

    • Anonyymi

      Alkoholistiperheessä asuva lapsi saattaa hyvinkin omaksua kotoa mallin juomiseen, siinä mielessä esim. jos vanhemmat käyttävät alkoholia joihinkin tilanteisiin, niiden aiheuttamien tunteiden turruttamiseen.
      Se, miten kotona puhutaan erilaisista asioista, miten käyttäydytään, miten toimitaan, lapsi omaksuu sen itselleen, siinä mielessä perinnöllistä ainakin.

      Kukaan ei myöskään juo runsaasti alkoholia ja alkoholisoidu siitä syystä, että se olisi hyvää, hyvän makuista. Tai että se olisi kenenkään toiveammatti, ehei.
      Ihmismieli, elämäntilanteet, taloudelliset haasteet, ihmissuhteet, erot, itsetunto, mielialan vaihtelut, jne. jne. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.
      Usein ihminen alkaa juoda, kun elämä ottaa päähän, joko oma, tai taitavasti syytellen jonkun toisen aiheuttamana. Vaikeiden asioiden ja vaikeiden tunteiden käsittely voi olla vaikeaa, ja se voi ajaa kaiken turruttamiseen vaikkapa alkoholilla.

    • Anonyymi

      Alkoholistiperheessä elävä lapsi ei ota juomisen mallia kotoaan, vaan päinvastoin päättää jo nuorena "ettei koskaan osta kirvestä, eikä koskaan viinaa juo".

      Kun kymmenkesäinen poika herää sunnuntai aamuna, ja näkee isänsä nukkuvan olohuoneen pöydän alla oksennuslammikossa, kuset ja paskat housuissaan, niin eipä poika taida haluta olla kuin isänsä.
      Päinvastoin, poika päättää jo hyvin nuorena että hänen lapsensa ei ikinä joudu kärsimään isänsä juomisesta!

      Eli tuo kodissa opittu malli juomiseen voidaan unohtaa 1930-luvulle kuuluvana raittiushömpötyksenä. Siinä yritettiin tehdä alkoholismista pelkästään sosiaalinen ongelma, jolloin nimismies ja opettaja saivat rauhassa "pelata skruuvia" apteekkarin kanssa apteekin takahuoneessa.

      Kenestäkään ei tule alkoholistia juomalla paljon viinaa. Voit vaikka kokeilla itse, se ei onnistu. Alkoholistiksi ei tulla oppimalla tai mallia ottamalla.
      Jokainen alkoholisti juo ennen pitkää pakonomaisesti ja lopussa pelkästään "itkuviinaa".
      Ja siihen ei silloin auta lapsuuden traumojen perkaaminen, tai omin käsin onneen raitistelu. Siihen tarvitaan tietoa juomisen syystä ja apua juomisen lopettamiseen.
      Kumpaakaan ei meidän päihdehuolto osaa antaa.

      • Anonyymi

        Osa alkoholistiperheen lapsista ei sorru itse vanhempana juomaan, mutta kyllä heitäkin on, jotka alkavat itse juoda jossain vaiheessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osa alkoholistiperheen lapsista ei sorru itse vanhempana juomaan, mutta kyllä heitäkin on, jotka alkavat itse juoda jossain vaiheessa.

        No mutta voi hyvänen aika.

        "... mutta kyllä heitäkin on, jotka alkavat itse juoda jossain vaiheessa"

        Eli heitäkin on!
        Ymmärrätkö itse ollenkaan mitä tuossa juuri kerroit.


      • Anonyymi

        Alkoholistiksi ylenee kun juo viinaa. Ei tartte enää kokeilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osa alkoholistiperheen lapsista ei sorru itse vanhempana juomaan, mutta kyllä heitäkin on, jotka alkavat itse juoda jossain vaiheessa.

        Minullamon molemmin puolin suvussa alkoholisteja , ja näkyy uusissa sukupolvissa että perinne jatkuu. Toisista tulee suurkuluttajia ja toisista raittiita, geeni juttu kuka perii alkoholismin


    • Anonyymi

      Silloin kun runsaan alkoholinkäytön aloittaa hyvin nuorena, se yleensä on perinnöllistä.

    • Anonyymi

      onko se oma valinta jos johtuu perimästä

    • Anonyymi

      Ekasta kännistä lähti lapasesta, halutti lisää sitä nousuhumalan hilpeyttä tämä ujo poika. Juominen pysyi sisäelinten kannalta kohtuullisena mutta kerralla tuli sitten aina juotua liikaa & töppäiltyä ja hävettyä tekemisiään. Tätä rallia kesti 30 vuotta. Onneksi nämä kupitteluvuodet ovat nyt ohi, oma osuus alkoholiveroista on nyy suoritettu.

    • Anonyymi

      Hyvä!

    • Anonyymi

      Mitään alkoholismi-geeniä ei ole olemassa. Kyllä riippuvuus johtuu itse aineesta, sitä vauhdittaa sosiaalinen ympäristö ja ongelma on psyykkinen. Kannattaa lukea Allen Carr Korkki kiinni.

    • Anonyymi

      Alkoholismi on masennuksen oire. Lääkkeeksi käy kokaiini tai bentsoediatsepaami.

      • Anonyymi

        Huhhuh, tulipa mutua kerrakseen.
        Alkoholismista ja benzodiazebiini-koukusta selvinneenä suosittelisin mielummin vaikka itsensä ampumista.
        Se armahtaa niin paljon nopeammin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8256
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe