Autoilija jätti väistämisvelvollisuutensa noudattamatta, ja ajoi suoraan pyöräilijän eteen Joensuussa.
https://poliisi.fi/-/polkupyora-ja-henkiloauto-kolaroi-joensuussa
Vaikka paikalla on erinomainen näkyvyys, ei autoilija nähnyt pyöräilijää. Taitaa olla todella huono näkö tuolla onnettomuuden ja sitä kautta uhrin loukkaantumisen aiheuttaneella henkilöllä.
Autoilija aiheutti onnettomuuden Joensuussa
40
457
Vastaukset
- Anonyymi
Ei voi nähdä, jos ei katso. Silloin rikkoo väistämisvelvollisuuden lisäksi myös tienkäyttäjän ennakointivelvollisuutta kohtaan.
- Anonyymi
Todella esteetön näkyvyys paikalla.
https://goo.gl/maps/PTkMNeh9btmN2ut48 - Anonyymi
Tässä tapauksessa molempia osapuolia epäillään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Pyöräilijä jätti ennakointivelvollisuuden huomiotta ja saapui onnettomuuspaikalle liian suurella tilannenopeudella. Pyöräilijä on jopa itse myöntänyt kovan nopeuden.
- Anonyymi
Juu varmasti ajoi ylinopeutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu varmasti ajoi ylinopeutta.
Ylinopeus ja sopiva tilannenopeus ovat eri asioita. Nopeusrajoitus on maksiminopeus. Tilanteeseen sopiva nopeus on monesti paljon hitaampi vauhti.
- Anonyymi
Miten tuon tiedät? Olitko paikalla?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ylinopeus ja sopiva tilannenopeus ovat eri asioita. Nopeusrajoitus on maksiminopeus. Tilanteeseen sopiva nopeus on monesti paljon hitaampi vauhti.
Sen kun saisi autoilijat tajuamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sen kun saisi autoilijat tajuamaan.
Jee, autoilijanhan se pitäisi tajuta, vaikka nyt kyseessä onkin pyöräilijän itse myöntämä kova nopeus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jee, autoilijanhan se pitäisi tajuta, vaikka nyt kyseessä onkin pyöräilijän itse myöntämä kova nopeus.
Se kova nopeus ei törmäystä aiheuttanut. Autoilija laiminlöi väistämisvelvollisuutensa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten tuon tiedät? Olitko paikalla?
Ei se ollut paikalla. Se ei vaan kestä tilanteita, joissa väistämisvelvollinen autoilija aiheuttaa onnettomuuden pyöräilijän kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se kova nopeus ei törmäystä aiheuttanut. Autoilija laiminlöi väistämisvelvollisuutensa.
Ja pyöräilijä laiminlöi ennakointivelvollisuutensa ajaessaan auton kylkeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja pyöräilijä laiminlöi ennakointivelvollisuutensa ajaessaan auton kylkeen.
Ei ennakoinut, että taas joku tunari autoilija vähät välittää muiden turvallisuudesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ennakoinut, että taas joku tunari autoilija vähät välittää muiden turvallisuudesta.
Ei ennakoinut ja ajoneuvon kuljettajana, ajoneuvo se polkupyöräkin on, vähät välitti noudattaa ennakointi velvollisuuttaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ennakoinut ja ajoneuvon kuljettajana, ajoneuvo se polkupyöräkin on, vähät välitti noudattaa ennakointi velvollisuuttaan.
Pyöräilijän elinehto on aina olla valmiina väistämään väistämisvelvollista autoilijaa. Osa autoilijoista on vaarallisen huonoja kuskeja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyöräilijän elinehto on aina olla valmiina väistämään väistämisvelvollista autoilijaa. Osa autoilijoista on vaarallisen huonoja kuskeja.
Vaikka osaa autoilijoista voi pitää huonoina kuskeina, niin sama huonous koskee osaa pyöräilijöistä, vaikka tässä tapauksessa sitä, joka jätti ennakointivelvollisuutensa noudattamatta ja pamautti auton kylkeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka osaa autoilijoista voi pitää huonoina kuskeina, niin sama huonous koskee osaa pyöräilijöistä, vaikka tässä tapauksessa sitä, joka jätti ennakointivelvollisuutensa noudattamatta ja pamautti auton kylkeen.
Syyllisyys perustuu ennen kaikkea väistämissäännön rikkomiseen. Jokainen tietää, mitä seuraisi, jos liikenteen perussäännöt jätettäisiin huomiotta. Joillakin on ihmeellinen vimma väheksyä väistämissääntöjen merkitystä. Jokainen tieliikennelaista poikkeava tulkinta tuo mukanaan paljon sekavuutta ja epätietoisuutta liikenteeseen ja sitä kautta aiheuttaa kasvavia riskejä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu varmasti ajoi ylinopeutta.
Tilannenopeus voi olla liian suuri, vaikkei ajaisikaan ylinopeutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tilannenopeus voi olla liian suuri, vaikkei ajaisikaan ylinopeutta.
Nimenomaan noin. Nopeusrajoitus on maksimi. Tilanteeseen sopiva nopeus voi olla huomattavasti matalampi nopeus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Syyllisyys perustuu ennen kaikkea väistämissäännön rikkomiseen. Jokainen tietää, mitä seuraisi, jos liikenteen perussäännöt jätettäisiin huomiotta. Joillakin on ihmeellinen vimma väheksyä väistämissääntöjen merkitystä. Jokainen tieliikennelaista poikkeava tulkinta tuo mukanaan paljon sekavuutta ja epätietoisuutta liikenteeseen ja sitä kautta aiheuttaa kasvavia riskejä.
Väistämissääntöä väheksymättä, ennakointivelvollisuus tai sen laiminlyönti on syyllisyyskysymyksissä aivan yhtä varteenotettava lainpykälä kuin vaikkapa väistämisvelvollisuus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väistämissääntöä väheksymättä, ennakointivelvollisuus tai sen laiminlyönti on syyllisyyskysymyksissä aivan yhtä varteenotettava lainpykälä kuin vaikkapa väistämisvelvollisuus.
Juuri näin. Tuo on se ydinpointti koko asiassa.
- Anonyymi
Tässä tapauksessa molempia osapuolia pidetään osasyyllisinä liikennevahingon aiheuttamisesta. Pyöräilijä jätti ennakointivelvollisuuden huomiotta ja saapui onnettomuuspaikalle liian suurella tilannenopeudella. Pyöräilijä on jopa itse myöntänyt kovan nopeuden.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä tapauksessa molempia osapuolia pidetään osasyyllisinä liikennevahingon aiheuttamisesta. Pyöräilijä jätti ennakointivelvollisuuden huomiotta ja saapui onnettomuuspaikalle liian suurella tilannenopeudella. Pyöräilijä on jopa itse myöntänyt kovan nopeuden.
Ei pidetä, vaan molempien osuutta tutkitaan. Syyllisyyttä ei ole vielä ratkaistu. Ei esimerkiksi tiedetä, ajoiko pyöräilijä liian suurella nopeudella tai katsotaanko hänen jättäneen huomioimatta sen, että autoilija ei aio noudattaa väistämisvelvollisuuttaan.
- Anonyymi
Oikeutta liikkua vapaasti on tieliikennelailla rajoitettu. Liikenteessä jokainen on velvollinen noudattamaan liikennesääntöjä. Jalankulkijoilla velvollisuuksia on vähiten. Velvollisuuksien määrä kasvaa sitten siitä ajoneuvotyypin ja koon mukaan.
Esim. lapset eivät välttämättä vielä osaa ja hallitse liikennesääntöjä. Siksi liikenteessä pitää aina myös huomioida liikennesääntöjen vastaisen toiminnan mahdollisuus.- Anonyymi
" Velvollisuuksien määrä kasvaa sitten siitä ajoneuvotyypin ja koon mukaan."
ja hölön pölön noita juttujasi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Velvollisuuksien määrä kasvaa sitten siitä ajoneuvotyypin ja koon mukaan."
ja hölön pölön noita juttujasi.Tieliikennelaista asia selkeästi käy ilmi. Siihen vaan sitten perehtymään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tieliikennelaista asia selkeästi käy ilmi. Siihen vaan sitten perehtymään.
Palstoilta on selvästi käynyt ilmi tuon juttusi olevan hölönpölöä ja omaa tulkintaasi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Palstoilta on selvästi käynyt ilmi tuon juttusi olevan hölönpölöä ja omaa tulkintaasi.
Tieliikennelaista kaikki faktat löytyvät.
- Anonyymi
Selvä homma tuo on, että velvollisuuskien määrä kasvaa. Onhan raskaalla kalustolla sellaisia velvollisuuksia, kuten vaikkapa ajoneuvon suurimman sallitun telille kohdistuvan massan tai ajoneuvon suurimman sallitun akselille kohdistuvan massan huomioimmen, joita kevyemmillä ajoneuvoilla ei ole, saatikka pyöräilijöillä tai jalankulkijoilla ei ole. Tuo on vain yksi esimerkki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tieliikennelaista kaikki faktat löytyvät.
Niin löytyvät, ja ovat varsin toista kuin hölönpölön juttusi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Selvä homma tuo on, että velvollisuuskien määrä kasvaa. Onhan raskaalla kalustolla sellaisia velvollisuuksia, kuten vaikkapa ajoneuvon suurimman sallitun telille kohdistuvan massan tai ajoneuvon suurimman sallitun akselille kohdistuvan massan huomioimmen, joita kevyemmillä ajoneuvoilla ei ole, saatikka pyöräilijöillä tai jalankulkijoilla ei ole. Tuo on vain yksi esimerkki.
Onhan pikku fiatilla painon=kantauuden suhteen samalla tavalla rajoitukset kuin sillä 60 tonnisella rekalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan pikku fiatilla painon=kantauuden suhteen samalla tavalla rajoitukset kuin sillä 60 tonnisella rekalla.
Samat koko/paino rajoitukset kaikille ajoneuvoille toki on, mutta velvollisuus noudattaa niitä rajoja on heillä, jotka ajavat sellaisella ajoneuvolla, joihin kyseiset rajat kohdistuvat. Aiempi väittämä pitää paikkansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samat koko/paino rajoitukset kaikille ajoneuvoille toki on, mutta velvollisuus noudattaa niitä rajoja on heillä, jotka ajavat sellaisella ajoneuvolla, joihin kyseiset rajat kohdistuvat. Aiempi väittämä pitää paikkansa.
Totta, Ne rajat koskevat niin sitä pikku fiatia kuin 60 tonnin rekkaa, ja molemmilla on sama velvollisuus niitä noudattaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta, Ne rajat koskevat niin sitä pikku fiatia kuin 60 tonnin rekkaa, ja molemmilla on sama velvollisuus niitä noudattaa.
Ei kuskiin kohdistu sitä velvollisuutta, jos raja ei kohdistu kyseiseen ajoneuvoon. Vaikka itse painoraja koskee ihan kaikkia ajoneuvoja, polkupyöristä täysperävaunullisiin rekkoihin, niin ei se raja kuitenkaan kohdistu kaikkiin ajoneuvoihin,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kuskiin kohdistu sitä velvollisuutta, jos raja ei kohdistu kyseiseen ajoneuvoon. Vaikka itse painoraja koskee ihan kaikkia ajoneuvoja, polkupyöristä täysperävaunullisiin rekkoihin, niin ei se raja kuitenkaan kohdistu kaikkiin ajoneuvoihin,
Se vevollisuuden noudattaminen kohdistuu kyseisen ajoneuvon kuskiin.
Polkupyörälle ei ole määrätty painorajaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se vevollisuuden noudattaminen kohdistuu kyseisen ajoneuvon kuskiin.
Polkupyörälle ei ole määrätty painorajaa.Tietenkin se velvoite lopulta kohdistuu siihen kuskiin, mutta siihen vaikuttaa ajoneuvon paino ja koko, jota kuski ajaa. Ei ole tarvetta/velvoitetta mennä eri kautta, jos on sellainen ajoneuvo, johon paino tai kokorajat eivät vaikuta.
Tieliikennelaissa on muutamia liikennemerkkejä, kuten esim. 'Ajoneuvon suurin sallittu massa'. Ei niiden liikennemerkkien osalta luetella, minkälaisia ajoneuvoja ne eivät koskisi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietenkin se velvoite lopulta kohdistuu siihen kuskiin, mutta siihen vaikuttaa ajoneuvon paino ja koko, jota kuski ajaa. Ei ole tarvetta/velvoitetta mennä eri kautta, jos on sellainen ajoneuvo, johon paino tai kokorajat eivät vaikuta.
Tieliikennelaissa on muutamia liikennemerkkejä, kuten esim. 'Ajoneuvon suurin sallittu massa'. Ei niiden liikennemerkkien osalta luetella, minkälaisia ajoneuvoja ne eivät koskisi.Joten ne velvollisuudet kohdistuu aina siihen kuskiin.
Ja polkupyörälle ei edelleenkään, väitteistäsi huolimatta ole asetettu painorajaa.
"Ei niiden liikennemerkkien osalta luetella, minkälaisia ajoneuvoja ne eivät koskisi."
Eikä missään ole muuta väitetty. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joten ne velvollisuudet kohdistuu aina siihen kuskiin.
Ja polkupyörälle ei edelleenkään, väitteistäsi huolimatta ole asetettu painorajaa.
"Ei niiden liikennemerkkien osalta luetella, minkälaisia ajoneuvoja ne eivät koskisi."
Eikä missään ole muuta väitetty.Kun velvollisuudet kohdistuvat aina siihen kuskiin, niin silloinhan niitä velvollisuuksia on kyseisessä tilanteessa enemmän painavalla ajoneuvolla ajavalla kuskilla, kuin kevyemmällä ajoneuvolla ajavalla, eikö niin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun velvollisuudet kohdistuvat aina siihen kuskiin, niin silloinhan niitä velvollisuuksia on kyseisessä tilanteessa enemmän painavalla ajoneuvolla ajavalla kuskilla, kuin kevyemmällä ajoneuvolla ajavalla, eikö niin?
Ei niin, koska ne liikennettä koskevat velvollisuudet on samat ajoneuvosta riippumatta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei niin, koska ne liikennettä koskevat velvollisuudet on samat ajoneuvosta riippumatta.
Velvollisuudet muuttuvat liikennetilanteiden muukaan. Esim. suojatien kohdalla on velvollisuus antamaan suojatien yli pyrkiville jalankulkijoille esteetön kulku yli. Jos ei ole suojatietä, niin ei ole sellaista velvollisuuttakaan. Täysin sama asia kaikkien muidenkin liikennetilanteiden kanssa.
Myös liikennemerkit vaikuttavat kuskin velvollisuuksiin. ’Väistämisvelvollisuus risteyksessä’ tai ’Ajoneuvon suurin sallittu massa’ liikennemerkit velvoittavat tietenkin toimimaan tietyllä tavalla. ”Kolmio” koskee kaikkien ajoneuvojen kuskeja, mutta ”painoraja” koskee vain tietynlaisten ajoneuvojen kuskeja. - Anonyymi
Kuskien velvollisuudet muuttuvat tietenkin liikennetilanteiden muukaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 712831
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1472170Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa752060Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei2541700- 691443
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi3001387- 781327
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää381206Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps1251115- 751038