Hei! Minulla on ollut oireita jo pitkään ja myös sydämeni kiihtyy nopeasti sen takia joten sain lääkityksen Proplar vai muistinko oikein.. Niin, huomasin että jalkoihini on tullut joitain näkyviä suonia, eivät kai ne ole suonikohjujen alkua? Olen vasta 18 ja äitini sai ne joskus 20v. ja en tiiä mitä teen jos ne periytyy, en halua menettää mun jalkoja:-O Millä voi estää suonikohjuja? Ja onko pitkään jatkunut paniikkihäiriö voinut aiheittaa ne vai onko jaloissani jokin ''tulehdus'' sillä joskus niitä polttaa - tai onko tämä kaikka normaalia!?
Suonikohjut---
6
778
Vastaukset
- vinkkiä
Suonareilla on perinnöllistä taipumusta, näin on. Paniikkihäiriö ei mitenkään voi aiheuttaa niitä.
Vältä ylipainoa ja harrasta liikuntaa. Hanki tukisukat (mittojen mukaan valitut, ei siis mitään lentosukkia), joita käytät ainakin matkustaessa, ja muutoinkin pitkään paikoillaan ollessa esim. seisomatyö, tai paljon istumista yhtäjaksoisesti sisältävässä työssä. Nuo tulee mieleen ehkäisykeinoina ja oireiden lievityskeinoina.- girl86
Kiitos vastauksesta! Mä en oo kyllä varma onko kyseessä tulevat suonikohjut, sillä oikeastaan mun käteenkin on ilmestynyt näkyvä suoni ja käsiä sekä jalkoja polttaa aina välillä. Sain lääkettä sydämen tykytyksen estoon, mutta nyt tuntuu että tukehdun ja hikoan siitä huolimatta ja tuntuu että palaisin;'( Mikä ihme mua vaivaa;'(
- vinkkiä
girl86 kirjoitti:
Kiitos vastauksesta! Mä en oo kyllä varma onko kyseessä tulevat suonikohjut, sillä oikeastaan mun käteenkin on ilmestynyt näkyvä suoni ja käsiä sekä jalkoja polttaa aina välillä. Sain lääkettä sydämen tykytyksen estoon, mutta nyt tuntuu että tukehdun ja hikoan siitä huolimatta ja tuntuu että palaisin;'( Mikä ihme mua vaivaa;'(
Näkyvät suonet ovat eri asia kuin suonikohjut. Jos kädessäkin on samanlaisia suonia, joiden pelkäsit olevan suonikohjuja, niin suurella varmuudella voi sano, ettei kyseessä ole suonikohjut. Etenkin hoikilla laskimot normaalisti voivat paistaa ihon lävitse, erityisesti kuumalla ilmalla. Joten ole huoleti.
Käsien ja jalkojen poltteesta en osaa sanoa mitään varmaa. Jos polttelua voisi luennehtia pistelyksi tai puutumiseksi, niin kyseessä voisi olla paniikkihäiriöön liittyvä hyperventilaatio, eli ylihengittäminen. Tämä on sinänsä vaaratonta, mutta epämiellyttävää. Tämä tukehtumisen tunne, johon liittyy hapennälkä, on hyperventilaation oire. Edelleen vaaratonta, mutta pelottavaa, ja ahdistavaa. Tunteesta huolimatta et tukehdu.
Jos et harrasta liikuntaa, niin kokeile sitä, siitä moni paniikkihäiriöstä kärsivä kokee saavansa apu.
Tsemppiä! - girl86
vinkkiä kirjoitti:
Näkyvät suonet ovat eri asia kuin suonikohjut. Jos kädessäkin on samanlaisia suonia, joiden pelkäsit olevan suonikohjuja, niin suurella varmuudella voi sano, ettei kyseessä ole suonikohjut. Etenkin hoikilla laskimot normaalisti voivat paistaa ihon lävitse, erityisesti kuumalla ilmalla. Joten ole huoleti.
Käsien ja jalkojen poltteesta en osaa sanoa mitään varmaa. Jos polttelua voisi luennehtia pistelyksi tai puutumiseksi, niin kyseessä voisi olla paniikkihäiriöön liittyvä hyperventilaatio, eli ylihengittäminen. Tämä on sinänsä vaaratonta, mutta epämiellyttävää. Tämä tukehtumisen tunne, johon liittyy hapennälkä, on hyperventilaation oire. Edelleen vaaratonta, mutta pelottavaa, ja ahdistavaa. Tunteesta huolimatta et tukehdu.
Jos et harrasta liikuntaa, niin kokeile sitä, siitä moni paniikkihäiriöstä kärsivä kokee saavansa apu.
Tsemppiä!Kiitos älyttömän paljon vastauksesta!:) Kyllä jalkojani ja käsiäni pistelee/nipistelee joka paikasta nyt kokoajan ja välillä ne tuntuu kutiavan ja niitä myös kuumottaa/polttaa. Joskus ne myös puutuvat nopeasti. Harrastan hyvin paljon liikuntaa; kävelyä, pyöräilyä, jumppaa..mutta minua häiritsee nämä kyseiset oireet todella paljon! Olen helpottunut, että kyseessä ei mahd. olekaan alkavat suonikohjut=) *huokaisee helpotuksesta* mutta esim. nilkkani alueella suonet näyttävät turvonneelta ja niitä särkee välillä. Oikeastaan tämä kaikki tuntui pahenevan kun minulle määrättiin proplar-lääkitys. Näkyvät suonet häiritsevät minua joten millä konstilla ne saa peitettyä? Esim. pohjeessani näkyy melko selvästi suoni sekä nilkkani kohta näyttää ''suoniköntiltä'':-( ja myös polvessani. Jalkojen suonet kyllä näkyvät selvemmin kuin käsien..ne on niinkuin enemmän ''pinnalla''. Mutta ei ne kuitenkaa niin selvästi näy, enemmän kuin käsien. Myös purentavikani häiritsee minua..tai voi se olla jännityspäänsärkyäkin. Enpä tiedä. Kun tuntuu etten saa happea(myös tällähetkellä)päätäni alkaa niin sanotusti ''vetämään''..outo tunne. Mutta osaltaan se luultavasti johtuu juuri hoitamattomasta purentaviastani. Voiko tämä purentavika olla tullut paniikkihäriöstäni? Sillä muistaakseni olen jostain lukenut että jännitys kiristää niveliä..tai jotain. Luulenpa että minun pitäisi käydä uudelleen lääkärissä, sillä tämä proplar lääke ei auta muuhun kuin sydämentykytykseen;/ Kaipa se siitä sitten helpottuu! Tukehtumisen tunne on todella pelottavaa ja ahdistavaa. Kiitos paljon!
- Huolestunut.tyttö
Minua pelottaa, että perin äidiltäni suonikohjut. Olen nyt 19-vuotias ja äitini sai ne 20-vuotiaana. Huomaan jaloissani inhottavia suonia, mutta en ole varma, ovatko ne suonikohjuja. Minua pelottaa aivan kauheasti. En tiedä, mitä pitäisi tehdä. Minulle tulee todella nopeasti mustelmia, onko se vakavaa? Jaloissani ja käsissäni on tuntunut viime aikoina omistuista puutumista ja tai semmoista kipinää, tunnen nivelet läpikohtaisin. Minua pelottaa!!! Mitä nämä hyperventilaation oireet ovat? Voiko stressi aiheuttaa hyperventilaatiota? Minulla on taipumus liialliseen stressiin, mitä teen. Voiko sitä hallita?
Auttakaa minua. Kiitos jos etukäteen.
Terv. Huolestunut tyttö- asiantuntija.
Molemmille teille tytöille, tarvitsette pitkät antibioottikuurit taikka ravintolisiä, suonikohjuja sekä paniikkihäiriöitä aiheuttavat mikrobit elimistöstänne, ja lopulta oireet tulevat immuunipuolustuksesta joka niitä jahtaa. Ne ovat vähän kuin norsut porsliinikaupassa, eli rumaa jälkeä voi joskus tulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 371822
- 50818
- 69786
- 108740
Kuka varasti Sisun rahat
Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!7661Miten sulla on niin kaunis
Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t33639Ajattelen sinua
vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu27580Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti
2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.15569Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta
Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.141481- 52465