Milloin tankkauspisteiden määrä lähtee laskuun Suomessa ja polttisautoilijoilla iskee rangeahdistus?

Anonyymi-ap

Jossain vaiheessa asiakkaita ei enää ole riittävästi nykyiselle tankkauspistemäärälle ja tankkauspisteitä aletaan sulkemaan.

Jossain vaiheessa tankkauspisteiden määrä on pudonnut dramaattisesti ja polttoaineen tankkauspisteitä joutuu etsimään ja matkaa suunnittelemaan.

Alkaa ahdistamaan riittääkö polttoaine seuraavalle tankkauspisteelle vai jääkö matka kesken. Tiputetaan vauhtia ja ollaan tientukkona. Sähäkät sähkärit ampuvat ohi.

Yhä useampi haluaa luopua polttiksesta, varsinkin pitkiä matkoja ajavat. Tämä vain kiihdyttää polttoainejakelun loppumisen kierrettä.

43

534

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Katsellaan tuota asiaa noin 30 vuoden päästä, ei kannata panikoida moisesta sitä ennen...

      • Anonyymi

        😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍

        😍 ­­­N­­­y­­­m­f­o­m­­­a­­­a­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#18004833E

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Ne asemat alkaa vaan tarjoamaan synteettisiä/biopoltoaineita, ei siinä muu muutu kuin polttoaineen koostumus. Asiakkaita varmasti riittää koska ei kukaan halua akkuautoa jolla toimintamakta puolittuu talvella, jatkuvasti saa stressata missä latureita, onko vapaana, mitä tekee sen tunnin parin aikana, toimiiko edes jne.

      • Anonyymi

        Sähköauto eivät kulje talvelle oikeastaan yhtään mihinkään. Ne ovat kuin iPhonet. Akku tyhjenee pakkasella ihan hetkessä.


    • Anonyymi

      Varmaan sitten kun "sähköauto-välivaihe" on ohi ja tulee jotakin muuta tankkausmenetelmää tilalle.

      • Anonyymi

        Sähköautot on sellainen välivaihe, ettei meistä kukaan näe sitä seuraavaa vaihetta, jos sellainen koskaan edes tulee.

        Tankkausasemien määrä putoaa vääjäämättä, tämä kehitys on jo alkanut.


    • Anonyymi

      Aloittaja ei ole tietoinen siitä, että tuo tankkauspisteiden väheneminen on jatkunut jo vuosikymmeniä. Turvamääräykset ovat kiristyneet niin kovasti, että milleen
      vanhalle asemalle ei kannata enää rakentaa suoja-altaita ym. sälää,
      vanhat vanhat asemat puretaan pois.
      Minulla 0n 40 vuotta vanha karttakirja, missä on lueteltuna kaikki Suomen huoltosemat. Meidän keskikokoisesta kaupungista on kadonnut 10 asemaa.
      Tämä kehitys tulee vielä jatkumaan pitkiä aikoja ja kaikki palvelut keskittyvät
      suuriin kokonaisuuksiin, missä on tankkaus, ruokailu, kauppa ym huvitus.

      • Anonyymi

        Höpöhöpöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpöä.

        Ihan täyttä faktaa, nuoret jonnet ei vaan tunne historiaa. Omalla kotipaikkakunnalla (pieni maalaispitäjä) oli 80/90 -luvulla ulkomuistista laskien ainakin 7 huoltoasemaa/tankkauspistettä, tällä hetkellä löytyy 3 pistettä, kaikki kylmäasemia. Sulkemisen syy on ollut se että kiristyvät ympäristömääräykset yms. vaatisivat pumppujen ja säiliöiden ikääntyessä niin isoja investointeja että polttoainekaupan katteilla ei noita investointeja makseta. Ja vielä tuossa on varaa sulkea 2 asemaa ilman että palvelutaso mitenkään heikentyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan täyttä faktaa, nuoret jonnet ei vaan tunne historiaa. Omalla kotipaikkakunnalla (pieni maalaispitäjä) oli 80/90 -luvulla ulkomuistista laskien ainakin 7 huoltoasemaa/tankkauspistettä, tällä hetkellä löytyy 3 pistettä, kaikki kylmäasemia. Sulkemisen syy on ollut se että kiristyvät ympäristömääräykset yms. vaatisivat pumppujen ja säiliöiden ikääntyessä niin isoja investointeja että polttoainekaupan katteilla ei noita investointeja makseta. Ja vielä tuossa on varaa sulkea 2 asemaa ilman että palvelutaso mitenkään heikentyy.

        Niinpä, jostain syystä meillä ei ole enää vanhoja tuttuja polttoaineen jakeluketjuja, kuten Finnoil, Union, Esso, vaan abc asemia ja hyvin harvoja muita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, jostain syystä meillä ei ole enää vanhoja tuttuja polttoaineen jakeluketjuja, kuten Finnoil, Union, Esso, vaan abc asemia ja hyvin harvoja muita.

        Onhan ketjuja edelleen:

        ABC
        Gulf
        Neste
        Seo
        Shell
        St1
        Teboil

        Ja sitten on joitakin yksittäisiä bensiiniasemia, jotka eivät kuulu mihinkään isompaan ketjuun, esim. Ritoil Kotkassa.

        Joissain asemissa on vielä Express nimen perässä, erona lähinnä se, että Express -asemat ovat kylmäasemia, eli ei muita palveluja kuin polttoaineiden myynti automaatista.
        Ja monilla ketjuilla on sääntö, ettei kanta-asiakasalennusta saa Express -asemilla.


    • Anonyymi

      Sulkava. Yksi tankkauspaikka.
      Enonkoski. Yksi tankkauspaikka, mutta oli katkolla joku vuosi sitten, kun ei ollut tankkaajia. Kun paikalliset yrittäjät lupasi tankata, niin tankkausasema säilyi.

      Mikä oli Sulkavalla ja Enonkoskella tilanne 30 vuotta sitten...

    • Anonyymi

      Milloin viimeiset köyhät suljetaan?

    • Anonyymi

      Enemmän niitä on kuin pankkikonttoreita, terveyskeskuksia, posteja, alkoja.

      • Anonyymi

        Ennen melkein joka kylästä löytyi ainakin Säästöpankki, Osuuspankki, Kansallis-osake-pankki ja Postipankki. Nyt on hyvä, jos löytyy yhteinen pankkiautomaatti ja S-pankki marketista


    • Anonyymi

      Tuolla erätaipaleilla on kusessa, jos bensa loppuu. Yhä harvemmalla ohi ajavalla on mukana jerrykannua, koska yhä useampi on liikkeellä sähköautolla.

      Sähkärin saa yhä todennäköisemmin lataukseen seuraavan talon pihassa, koska kotilatausasemien määrä kasvaa. Erätaipaleilla näkyy enemmän taloja kuin tankkausasemia. Tiestysti pihassa pitää viipyä tunti tai useampi, mutta maallahan kutsutaan kahveille ja monasti ruokakin tarjotaan.

      • Anonyymi

        Maailman liikakansoitus on iso ongelma ja vaikuttaa moneen asiaan, kuten saasteiden ja päästöjen määrään.


      • Anonyymi

        Takakonttiin 10kWh:n sähkökanisteri.


      • Anonyymi

        Kun 70-l6vulla ajelin pojhjoisessa, oli aina 20l jerrukannu mukana. Ei bensaa ollut saatavana, kuin nykyisin. Toki sitä sai melkein kylästä, kuin kylästä, mutta vain tiettyinä aikoina. Jos et halunnut odottaa aamuun, oli helpompi kaataa jerrykannusts lisää tankkiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun 70-l6vulla ajelin pojhjoisessa, oli aina 20l jerrukannu mukana. Ei bensaa ollut saatavana, kuin nykyisin. Toki sitä sai melkein kylästä, kuin kylästä, mutta vain tiettyinä aikoina. Jos et halunnut odottaa aamuun, oli helpompi kaataa jerrykannusts lisää tankkiin.

        Harvassa on pohjoisen tankkauspisteet vieläkin. Tuli 1991-2010 käytyä lukuisia
        kertoja Lapissa ja kyllä siellä piti olla se kympin kannu aina paksissa, vaikka ei sitä
        muualla Suomessa tarvita. Nyt ovat asiat toisin,
        Etelästä lappiin on yli 1000 km ja matkalla kuluu 2 tankillista ja takaisin samoin
        eli yhteensä 4 tankillista, mikä tekee 500 € . ( 4 x 120 €)
        Näin vihreät ovat turmelleet eläkeläisen mahdollisuudet matkustaa Lappiin.
        Mutta onneksi loistava vaihtoehto on Itä-Suomi. Voi katsella ruskaa Kolilla.
        Sen reissun pärjää reilulla tankillisella, joten rahaa karjalanpiirakoihinkin.


    • Anonyymi

      Tuohon on ikivanha ratkaisu, Polttoainekanisteri.

    • Anonyymi

      No jos tankillisella ajelee sen 700-1000km niin riittää ihan hyvin että parin-kolmensadan kilsan välein löytyy asema.

      • Anonyymi

        Paitsi jos asuu 100-150 km päässä asemalta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi jos asuu 100-150 km päässä asemalta...

        Ajatko autollasi vain pihaa ympäri ja käyt sitten tankkaamassa 100-150 km päässä. Etkö tosiaan käy autollasi missään, jotta voit samalla tankata. Kannattaa myydä auto äkkiä pois silloin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajatko autollasi vain pihaa ympäri ja käyt sitten tankkaamassa 100-150 km päässä. Etkö tosiaan käy autollasi missään, jotta voit samalla tankata. Kannattaa myydä auto äkkiä pois silloin

        Suomihan on tunnetusti puupäiden valtakunta, joten ei yllätä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi jos asuu 100-150 km päässä asemalta...

        Jos asuu 100-150 km päässä asemalta, niin sitten kai pitäisi olla useita 20L kanistereita mukana tankkausreissulla.

        Tosin, jos asuisin noin kaukana lähimmästä tankkausasemasta, niin ehkä tuossa tilanteessa kannattaisi hankita jonkinlaista sähköautoa, joko täyssähköautoa tai sitten ladattavaa hybridisähköautoa.

        Toki nuo sähköautot ovat enemmän omakotiasukkaiden hupia, sillä kerrostaloasukkaalle ei ole yksinkertaista järjestää sähköauton latauspaikkaa.

        Vai pitäisikö härskisti pysäköidä talon pihalle, ja heittää latauskaapeli ikkunasta ulos...

        Voisi kai siihen ulkoseinään asentaa pinta-asennettavan pistorasian, ainakin 1x16A.
        Lataahan tuokin 3,6 kW teholla.
        Eli 10 h latauksella saisi ladattua 36 kWh sähköä sähköauton akkuun.


    • Anonyymi

      Tuskin matka jää ihan heti kesken, mutta arjessa voi olla epämukavaa ja aikaa/rahaa vievää, jos pitää käydä tankilla kymmenien kilometrien päässä.

      • Anonyymi

        Tämä tulee uudelleen eteen kun siirrytään vetyautoihin. Tankkauspisteitä ei tule edes senkään vertaa kuin sähköauton pikalatureita. Joutuu tottumaan vähintään yli 100 kilometrin tankkausmatkoihin.


      • Anonyymi

        Kaverilla on kaasuauto ja kertoi ettei kaikilta maakaasun tankkauspaikoista saakaan aina kaasua, mutta niillä autoilla pääsee sentään ajamaan bensalla seuraavalle kaasuasemalle. Vetyautolla se ei onnistu ellei niihin asenneta riittävän suuria akkuja jolla pääsee ajamaan 100-150 km seuraavalle vetyasemalle.


    • Anonyymi

      Ameeriikassa ei ole asutusta 1000 mailiin, jospa menisit sinne?🤡

    • Anonyymi

      Rangeahdistus on polttomoottoriautoilla jo nyt. Moni rajoittaa liikkumista melko rankalla kädellä, kun ei ole varaa polttoaineeseen.

      Täyssähköautolla ei moisia tarvitse murehtia, ei ole rangeahdistusta lainkaan.

      • Anonyymi

        Toi on niin totta . Minäkin suunnittelen ajot tosi tarkkaan kun 100 km maantiellä maksaa jo melkein 7,5 € . Täydellä tankilla kun lähtee ajoon , niin jo 1200 km jälkeen pitää löytää diiseliä lisää . Ei onneksi ihan joka reissulla tarvitse ollenkaan tankata kun polttoaine riittää kotiin asti .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toi on niin totta . Minäkin suunnittelen ajot tosi tarkkaan kun 100 km maantiellä maksaa jo melkein 7,5 € . Täydellä tankilla kun lähtee ajoon , niin jo 1200 km jälkeen pitää löytää diiseliä lisää . Ei onneksi ihan joka reissulla tarvitse ollenkaan tankata kun polttoaine riittää kotiin asti .

        Ja sitten heräsit. Ei diesel noin pienellä kulje.

        Silti 4x sen mitä täyssähköauto vie käyttövoimansa puolesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sitten heräsit. Ei diesel noin pienellä kulje.

        Silti 4x sen mitä täyssähköauto vie käyttövoimansa puolesta.

        Aivan niin. Oikea Auto vie 44€/100 km. Ja suoltaa 470g CO₂ kilometrillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sitten heräsit. Ei diesel noin pienellä kulje.

        Silti 4x sen mitä täyssähköauto vie käyttövoimansa puolesta.

        Mutta sähkiksen arvonalennus on 10 x se mikä on vanhassa polttiksessa.


      • Anonyymi

        Juu ei, jos ei ymmärrä että sähköauton kalleuden takia hinnanerolla polttikseen saa aika paljon polttoainetta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sitten heräsit. Ei diesel noin pienellä kulje.

        Silti 4x sen mitä täyssähköauto vie käyttövoimansa puolesta.

        Bensiiniauto kulkee 5L / 100 km, mutta vain, jos kaikki nämä ehdot toteutuvat:

        1) Tasainen 80 km/h ajonopeus

        2) ajo tasamaalla (ei ylämäkiä)

        3) ajo tyynellä.

        Nopeuden nosto nostaa kulutusta (L/100 km) hieman, vastatuuleen ajo ja/tai ylämäki nostaakin sitä kulutusta huomattavasti enemmän.

        Samoin tasamaalla tyynellä kulutus on n. 7,5 L/100 km nopeudella 120 km/h... mutta jo 80 km/h ajo ylämäkeen nostaa kulutuksen johonkin 13-15 L/100 km -tasolle.
        Nämä lukemat on katsottu auton ajotietokoneen näytöltä.


    • Anonyymi

      Aikaista spekuloida tällä asialla. Oman autoni tankillisella ajelen noin 900 km matka-ajoa
      Jos tankkauspisteitä olisi esim 100 km välein isojen kaupunkien ulkopuolella, tuskin haittaa ketään bensanpolttajaa nykyisillä kulutuksilla

    • Anonyymi

      Ei ne huoltiksien määrä mihinkään vähene, korkeintaan mittarikenttä pienenee ja vaihtuu sähkönlatauspisteiksi. Bensaa ja dieseliä myydään vielä muutaman vuosikymmentä ja sen jälkeen ei vielä kukaan pysty sanomaan millä ajetaan jne...

    • Anonyymi

      Tuskin ongelmaa tulee ainakaan 20-30 vuoteen. Jollekin jenkkiautofanaatikolle voi tulla aiemmin, jos laite kuluttaa 20 l/100 km gasoa

      • Anonyymi

        Ei tule ahdistusta. Lavalla voi kuljettaa parintuhannem km rangea:)


    • Anonyymi

      Niin kauan, kun on bensa-autoja, on bensa-asemia.
      Niin kauan, kun on bensa-asemia, on bensa-autoja.

      • Anonyymi

        No onhan hevosiakin vielä, ja pian bensa-auton käyttö vaatii vastaavaa harrasteneisuutta kuin hevosen pito.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      429
      4692
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1670
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      91
      1411
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1319
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      17
      1234
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1151
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1055
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      960
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      54
      837
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      829
    Aihe