Norjan sähköautoyhdistys testasi, että BMW:n ja Renaultin sähköauto lähtevät kuin palmun alta näin kylmässä ja lämpenevät nopeasti. Kiinalaisen MG:nkin saa liikkeelle, kunhan etukäteen vaihtaa alkuperäisen 12 voltin lyijyakun pakkasakkuun. Lyijyakku on sähköautonkin heikoin lenkki, mutta "käynnistysvirta" on onneksi niin pieni että akun virranantokyky riittää pakkasellakin. Monissa polttisautoissakin alkuperäisellä akulla saa heittää jääkarhua.
Dieselit on kusessa, vaikka olisi ajanut tankin tyhjäksi ja tankannut sinne arktista dieseliä.
Ei kyllä lähde kaikki bensa-autotkaan käyntiin, koska "kynttilä palaa kahdesta päästä": Lyijyakun virranantokyky romahtaa ja vastaavasti moottorin pyörittäminen on huomattavasti raskaampaa. Polttoainekäyttöinen lisälämmitin notkistaa moottoria, mutta tyhjentää akun.
Polttomoottorimies joutuukin roikottamaan autoaan sähköjohdon päässä: Lohkolämmitin päälle ja akkuun latausvirtaa. Sitten tyhjäkäyntiä pihassa ja pakokaasupilven keskeltä liikenteeseen. Toivottavasti lämpenee.
Sähköautoilla pääsee liikkeelle -40 asteen pakkasellakin. Pääseekö polttomoottoriautoilla?
38
450
Vastaukset
- Anonyymi
Hirmu pakkanen, joilloin pingviinit kerääntyvät yhteen!📴
- Anonyymi
Viime talven kovin pakkanen kotiseudullani oli n. 25 . Tunti lohkolämmitin päällä ja auto lähtee heti käyntiin . Vaihdoin kyllä akun viime talvena kun alkuperäinen oli jo 7 vuotias . Ei ole meilläpäin koskaan ollut -40 .
- Anonyymi
Itsellä auton, kun laittaa lämmitykseen, niin moottori lämpiää ja samalla akku latautuu, niin kauan kuin auto on lämmityksessä. Aina lähtee auto kuin palmun alta käyntiin eikä ole ollut ongelmia ollut yli - 30 asteen pakkasilla. Laturi helppo asentaa esim Defan omaan järjestelmään.
- Anonyymi
Joskus oli pahimmillaan -50 asteen kieppeillä pakkaset. Oli jotkut vielä ajelleet polttomoottoreillakin. Se oli kuulemma vähän ikävää kun renkaat oli jo niin kankeat, että maata vasten ollut puoli jäi tasaiseksi ja jytkytti ikävästi ajaessa. Siihen kai ei kauheasti sähkökään auta.
- Anonyymi
ja akku E hyytyy 100km kohdalla?
- Anonyymi
Yksi talvi takana sähköautolla ja en enään vaihda polttikseen. On aivan eri ajomukavuus. Lähtee kuin palmun alta, lämmin ja ikkunat sulat heti. Polttoaineen eli sähkön kulutus on toki korkeampi kuin kesällä kun sisätiloja pitää lämmittää mutta kun tämä on tiedossa niin ei ongelmaa. Edullista ja mukavaa matkantekoa myös talvella.
- Anonyymi
Komppaan. Näin juuri!
Jo syysilmoilla on mukavampaa mennä täyssähköautoon. Ensiksi kotoa lähtevä nappaa juuri Teslan... - Anonyymi
Paljon on max toiminta matka - 25 pakkasella, kun ajoakusta otetaan myös auton sisälämmitys?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paljon on max toiminta matka - 25 pakkasella, kun ajoakusta otetaan myös auton sisälämmitys?
Luuletko täällä olevan ketään jolla olisi oikeasti kokemusta asiasta? Autonvalmistajat eivät kerro kulutuslukemia 25 asteen pakkaselle.
- Anonyymi
Mulla on kyllä sisälämmitin ja moottorilämmitin polttomoottori autossa ja akku lataaja. Lähtee kuin palmunalta eikä kuluta polttoainetta liikoja, kun kone on lämmin.
- Anonyymi
Onko tarvetta lähteä liikkeellä -40 pakkasissa, missä sellaisia lukemia löytyy?
- Anonyymi
Ei ole. Silloinhan autolla ei tee mitään, koska on niin mukana kulkea jalan tai pyörällä.
- Anonyymi
Töihin pitää mennä pakkasellakin.
- Anonyymi
Vuoden 1999 ennätyspakkasilla (yli 50 astetta) polttomoottoriautoissa oli sellainen ongelma, että jakohihnoja katkesi. Tankkaaminen ei ollut mahdollista, koska bensamittarin letku murtui pakkasessa. Ja renkaat täristivät alkumatkasta.
Sähköautoahan voi ladata lämpimässä tallissa.- Anonyymi
Millä paikkakunnalla ja kuinka pitkään oli pakkasta yli 50 astetta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä paikkakunnalla ja kuinka pitkään oli pakkasta yli 50 astetta?
Ei millään Suomessa .
- Anonyymi
Polttomoottoriautoa ei voi pitää lämpimässä tallissa .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei millään Suomessa .
Suomen kylmin mittaus, -51,5 astetta saavutettiin Kittilän Pokassa 28.1.1999. Lähde ilmatieteenlaitos.
- Anonyymi
Kuvitellaan teoreettinen tilanne: pakkasta 25 , sähköauto roikassa ja alkaa kokoyön kestävä sähkökatko, miten pitkään kestää akut lämpimänä. Pohjois-karjalassa ja kainuussa yli 5 h kestävät sähkökatkot myrkyn jälkeen ei ole harvinaista.
- Anonyymi
Ei se pakkanen mihinkään varausta vie. Aamulla kun lähtee, auto tietysti syö akusta akun (ja kabiinin) lämmitykseen tarvittavan verran. Aluksi kun lähtee liikkeelle kylmällä akulla, regen ei vaan toimi lainkaan.
- Anonyymi
25 asteen pakkasella ei voi olla myrskyä.
- Anonyymi
Onpa lykännyt myrkkyä rankasti.
- Anonyymi
Niinköhän? Miten sähköauton paloturvallisuus??? Miksi kaikki runnotaan läpi vaikka ongelmat on isoja ja niistä kerrota.
- Anonyymi
Täyssähköauto on jo nyt yli 20 kertaa paloturvallisempi ajettua kilometriä kohti kuin PARAS polttomoottoriauto.
Polttomoottoriautojen paloturvallisuus on kyseenalaista, mutta niistä ei puhuta vaikka ongelmat ovat isoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täyssähköauto on jo nyt yli 20 kertaa paloturvallisempi ajettua kilometriä kohti kuin PARAS polttomoottoriauto.
Polttomoottoriautojen paloturvallisuus on kyseenalaista, mutta niistä ei puhuta vaikka ongelmat ovat isoja.Ettet nyt aivan yksinkertaiselta vaikuttaisi , niin kerro mikä on tämä " PARAS polttomoottoriauto " mihin tämä vertailusi perustuu .
- Anonyymi
Asiassa on yksi paha puoli. Suomessa vain Lapissa ja sielläkin vain hyvin harvoin on niin paljon pakkasta.
- Anonyymi
Ei sähköautoilijakaan pakkasia kaipaa mutta ei myöskään kavahda.
- Anonyymi
Polttomoottori ei ole koskaan sopinut Suomeen mutta kun aikaisemmin ei ole ollut vaihtoehtoa niin olemme sen kestäneet. Nyt on parempikin vaihtoehto eli sähköauto.
- Anonyymi
Millähän ajetaan Siperiassa, no Bensa autoilla ja pakkanen on - 70. Luulen, että siellä ei sähköautot mene minnekään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millähän ajetaan Siperiassa, no Bensa autoilla ja pakkanen on - 70. Luulen, että siellä ei sähköautot mene minnekään.
En ole ajatellut ajaa Siperiassa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millähän ajetaan Siperiassa, no Bensa autoilla ja pakkanen on - 70. Luulen, että siellä ei sähköautot mene minnekään.
Marsissa voi olla alle -100C ja ainoat renkailla varustetut laitteet siellä ovat akkukäyttöisiä.
- Anonyymi
Kunnossa oleva nykyauto lähtee kyllä -40 asteen pakkasessa käyntiin ilman esilämmitystä, myös diesel. Kokeiltu on pakon edessä kaksi kertaa, eri juttu on sitten kannattaako niin tehdä.
No missä Suomessa - 40
- Anonyymi
Lapissa.
https://blogi.foreca.fi/2019/01/suomen-pakkasennatyksesta-515-c-tasan-20-vuotta/
Kittilässä on mitattu kalibroidulla mittarilla -56 astetta.
No mitä sinä huoli sinulle sähkö auto vou olen varma joka päivä juokset töihin hhhhhhh vaikka sähköautokin hhhhhhhhhhh
- Anonyymi
Omassa dieselissäni kerran Lapissa ostin sopivan kokoisen myrskylyhdyn konetilaan mahtuvana. Myrskylyhty konehuoneeseen ja konepeiton päälle vanha täkki. Lisäksi peitän maskin, jotta tuuli ei puhalla sisälle moottoritilaan.
Asiasta tietämättömät insinöörit (DI) sanoivat lyhdyn räjähtävän. Eivät olmeisesti olleet yrittäneet saada valopetrolia syttymään pakkasasteilla? - Anonyymi
Pääsee mitä muuyta haluat tietää? Ihan vinkiksi että satavuotta on lähdetty liikenteeseen -40c pakkasesta ellet ole sattunut ymäpröivää maailmaa enne havaitsemaan. Olet kyllä tyhmän kysymysken tehnyt mutta eihän silnulla ole edes ajokorttia,heh.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1233967
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232942Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1122491- 462051
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2451660Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt451593- 321557
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201396- 281380
- 951201