"Sähköauto syttyy palamaan useammin kuin bensiini- tai dieselauto – Tarua"
"Tilastojen valossa asia on päinvastoin."
"Jos Suomen alkuvuoden neljä sähköajoneuvopaloa suhteutetaan kaikkiin ajoneuvopaloihin, on meillä bensiini- tai dieselauton paloriski ollut alkuvuonna 2023 noin kymmenkertainen sähkö- ja hybridiautoihin verrattuna."
"Bensiini- ja dieselkäyttöiset autot palavat Ruotsissa siis lähes 20 kertaa useammin kuin sähkö- tai hybridiautot."
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/15b-2023/syttyyko-sahkoauto/
Bensiini- tai dieselauton paloriski on noin kymmenkertainen sähkö- ja hybridiautoihin verrattuna.
60
799
Vastaukset
- Anonyymi
Kaikki tällä palstalla esitetyt väitteet sähköautojen palamisesta ovat huuhaajuttuja:
Väite 2: Sähköauton akkupalo on mahdoton sammuttaa – Ei mahdotonta, mutta vaikeaa
Väite 3: Sähköauton akku syttyy helposti – Tarua
Väite 4: Sähköauton lataaminen aiheuttaa paloriskin – Totta, mutta riski on pieni
Väite 5: Sähköautopalon sammuttamiseen tarvitaan erityisvälineistöä – Tarua
Väite 6: Sähköautopalot ovat aina vaarallisempia kuin polttomoottoriautojen – Tarua
Väite 7: Sähköauton akkupalo voi syttyä sammuttamisen jälkeen uudelleen – Totta
Väite 8: Akkukemioiden paloriskeissä on isot erot – Totta
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/15b-2023/syttyyko-sahkoauto/- Anonyymi
Ei polttomoottoriauton sammutukseen tarvitse tuoda vesikonttia paikalle auton upotukseen kuten sähköautossa on tehtävä. Polttoaine ei syty itsekseen, kun bensa nostetaan tankista moottorille kun auto on käynnissä.12v akku joka on polttomoottoriautoissa ja sähköautossa harvoin syttyy, kun lyijylevyt on habbo vedessä ja siellä on jo akussa heti sulakkeet jotka hajoaa, jos vika tulevaa muualle. Sähköauton ajo akku on 500kg ja tyyppiä kuiva paristotyyppinen joita valtava määrä rinnakkain siellä 500 kg akun sisällä, niin siellä on paloriski suuri, kun jännite on nostettu 440 volttiin joka on hengenvaarallinen sähkö voima ja siellä on suuret energiat koko ajan auton alla vaikka auto ei edes ole kuin pysäköitynä.Talvella akustoon osuu jääkinkoja tiellä esim, kun ajaa jonkun isomman auton perässä ja sieltä pääsee tippumaan niitä tielle ja tämä viottaa autonakkua auton pohjassa, niin tämä on se paloriskin yksi aiheuttaja.Akuston sisään tulee oikosulku taikka akkukotelo halkeaa josta pääsee ajastaan vettä akun sisään ja oikosulku tulee sitten vaikka parkkihallissa myöhemmin. Nämä on ne paloriskit sähköautossa, jota ei ole polttomoottori autoissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei polttomoottoriauton sammutukseen tarvitse tuoda vesikonttia paikalle auton upotukseen kuten sähköautossa on tehtävä. Polttoaine ei syty itsekseen, kun bensa nostetaan tankista moottorille kun auto on käynnissä.12v akku joka on polttomoottoriautoissa ja sähköautossa harvoin syttyy, kun lyijylevyt on habbo vedessä ja siellä on jo akussa heti sulakkeet jotka hajoaa, jos vika tulevaa muualle. Sähköauton ajo akku on 500kg ja tyyppiä kuiva paristotyyppinen joita valtava määrä rinnakkain siellä 500 kg akun sisällä, niin siellä on paloriski suuri, kun jännite on nostettu 440 volttiin joka on hengenvaarallinen sähkö voima ja siellä on suuret energiat koko ajan auton alla vaikka auto ei edes ole kuin pysäköitynä.Talvella akustoon osuu jääkinkoja tiellä esim, kun ajaa jonkun isomman auton perässä ja sieltä pääsee tippumaan niitä tielle ja tämä viottaa autonakkua auton pohjassa, niin tämä on se paloriskin yksi aiheuttaja.Akuston sisään tulee oikosulku taikka akkukotelo halkeaa josta pääsee ajastaan vettä akun sisään ja oikosulku tulee sitten vaikka parkkihallissa myöhemmin. Nämä on ne paloriskit sähköautossa, jota ei ole polttomoottori autoissa.
Jospa lukisit nuo avauksen linkit, niin tajuat, että väitteesi on suurimmalta osaa vain uskomuksia ja harhaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei polttomoottoriauton sammutukseen tarvitse tuoda vesikonttia paikalle auton upotukseen kuten sähköautossa on tehtävä. Polttoaine ei syty itsekseen, kun bensa nostetaan tankista moottorille kun auto on käynnissä.12v akku joka on polttomoottoriautoissa ja sähköautossa harvoin syttyy, kun lyijylevyt on habbo vedessä ja siellä on jo akussa heti sulakkeet jotka hajoaa, jos vika tulevaa muualle. Sähköauton ajo akku on 500kg ja tyyppiä kuiva paristotyyppinen joita valtava määrä rinnakkain siellä 500 kg akun sisällä, niin siellä on paloriski suuri, kun jännite on nostettu 440 volttiin joka on hengenvaarallinen sähkö voima ja siellä on suuret energiat koko ajan auton alla vaikka auto ei edes ole kuin pysäköitynä.Talvella akustoon osuu jääkinkoja tiellä esim, kun ajaa jonkun isomman auton perässä ja sieltä pääsee tippumaan niitä tielle ja tämä viottaa autonakkua auton pohjassa, niin tämä on se paloriskin yksi aiheuttaja.Akuston sisään tulee oikosulku taikka akkukotelo halkeaa josta pääsee ajastaan vettä akun sisään ja oikosulku tulee sitten vaikka parkkihallissa myöhemmin. Nämä on ne paloriskit sähköautossa, jota ei ole polttomoottori autoissa.
Ainakin sähköautojen möörään ja siihen että kaikki ovat suhteellisen uusia sattuu paloja todella paljon.
Kun odotellaansäjkö patteri autojen ikääntymistä ja niitä korjailee nyrkkipajat alkaa niitä palakansajien vielä ennemän - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei polttomoottoriauton sammutukseen tarvitse tuoda vesikonttia paikalle auton upotukseen kuten sähköautossa on tehtävä. Polttoaine ei syty itsekseen, kun bensa nostetaan tankista moottorille kun auto on käynnissä.12v akku joka on polttomoottoriautoissa ja sähköautossa harvoin syttyy, kun lyijylevyt on habbo vedessä ja siellä on jo akussa heti sulakkeet jotka hajoaa, jos vika tulevaa muualle. Sähköauton ajo akku on 500kg ja tyyppiä kuiva paristotyyppinen joita valtava määrä rinnakkain siellä 500 kg akun sisällä, niin siellä on paloriski suuri, kun jännite on nostettu 440 volttiin joka on hengenvaarallinen sähkö voima ja siellä on suuret energiat koko ajan auton alla vaikka auto ei edes ole kuin pysäköitynä.Talvella akustoon osuu jääkinkoja tiellä esim, kun ajaa jonkun isomman auton perässä ja sieltä pääsee tippumaan niitä tielle ja tämä viottaa autonakkua auton pohjassa, niin tämä on se paloriskin yksi aiheuttaja.Akuston sisään tulee oikosulku taikka akkukotelo halkeaa josta pääsee ajastaan vettä akun sisään ja oikosulku tulee sitten vaikka parkkihallissa myöhemmin. Nämä on ne paloriskit sähköautossa, jota ei ole polttomoottori autoissa.
Ei vesikonttia tarvita sähköautonkaan sammuttamiseen vaikka sitä jossain käytetäänkin. Polttoaine syttyy kipinästä tai törmäyksestä (paineen muutoksesta) eli oikeastaan ihan milloin vain eli ihan "itsekseen". Muu tekstisi on lähes lukukelvotonta höpinää ilman minkäänlaista totuuspohjaa.
Jääpala ei ole niin kova esine että se vaurioittaisi edes akun suojapanssaria saati akkukennoa. Jääpala hajoaa pirstaleiksi eikä auton pohjaan tule edes naarmua. Samalla logiikalla öljypohjaankin tulisi aina reikä kun siihen osuu jääpala. Ja jos ajattelet että se muovinen "suojalevy" on tarkoitettu suojaamaan moottoria joltain muulta kuin kuravedeltä niin miethän vielä kerran. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jospa lukisit nuo avauksen linkit, niin tajuat, että väitteesi on suurimmalta osaa vain uskomuksia ja harhaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei polttomoottoriauton sammutukseen tarvitse tuoda vesikonttia paikalle auton upotukseen kuten sähköautossa on tehtävä. Polttoaine ei syty itsekseen, kun bensa nostetaan tankista moottorille kun auto on käynnissä.12v akku joka on polttomoottoriautoissa ja sähköautossa harvoin syttyy, kun lyijylevyt on habbo vedessä ja siellä on jo akussa heti sulakkeet jotka hajoaa, jos vika tulevaa muualle. Sähköauton ajo akku on 500kg ja tyyppiä kuiva paristotyyppinen joita valtava määrä rinnakkain siellä 500 kg akun sisällä, niin siellä on paloriski suuri, kun jännite on nostettu 440 volttiin joka on hengenvaarallinen sähkö voima ja siellä on suuret energiat koko ajan auton alla vaikka auto ei edes ole kuin pysäköitynä.Talvella akustoon osuu jääkinkoja tiellä esim, kun ajaa jonkun isomman auton perässä ja sieltä pääsee tippumaan niitä tielle ja tämä viottaa autonakkua auton pohjassa, niin tämä on se paloriskin yksi aiheuttaja.Akuston sisään tulee oikosulku taikka akkukotelo halkeaa josta pääsee ajastaan vettä akun sisään ja oikosulku tulee sitten vaikka parkkihallissa myöhemmin. Nämä on ne paloriskit sähköautossa, jota ei ole polttomoottori autoissa.
Ongelma onkin siinä että polttomoottoriautoja ja erityisestikkin bensiiniautoja palaa tämän tästä. Bensiiniauto paloon liittyy myös aoina räjähdysvaara, näitä pommeja on sitten kaupunkien keskustat tulvillaan.
Polttomoottoriauton paloriski on valtava, lähes satakertainen esimerkiksi sähköautoon tai tuhatkertinen vanhaan kunnon hevosajoneuvoon verrattuna.
- Anonyymi
Täytyy muistaa nykyisten akkujen ja paristojen palo- ja räjähdysvaara;
https://youtu.be/_J_Qt8RQpao?si=QCRkBlsS0u4wikJR- Anonyymi
Totta kännykkää pitäisi säilyttää palosuojapussissa eikä taskussa. ne kun palavat joka toinen päivä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta kännykkää pitäisi säilyttää palosuojapussissa eikä taskussa. ne kun palavat joka toinen päivä.
Vähän eri juttu, kun kännykässä akku rakenne erilainen kuin Sähköauton akussa. Sähköauton akussa on valtava määrä paristoja sarjassa moduulin sisässä ja jännite nostetaan 440 volttiin ja kännykässä olla jossain 3-6 voltin välillä. Akusto joutuu kovalle tärinälle alttiiksi auton pohjassa ja sen tietää miten sähköliitoksille siinä käy ajan kanssa ja siinne viellä kondessi vesi kertyy akun sisään, niin yhteisvaikutus on tulipalo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vähän eri juttu, kun kännykässä akku rakenne erilainen kuin Sähköauton akussa. Sähköauton akussa on valtava määrä paristoja sarjassa moduulin sisässä ja jännite nostetaan 440 volttiin ja kännykässä olla jossain 3-6 voltin välillä. Akusto joutuu kovalle tärinälle alttiiksi auton pohjassa ja sen tietää miten sähköliitoksille siinä käy ajan kanssa ja siinne viellä kondessi vesi kertyy akun sisään, niin yhteisvaikutus on tulipalo.
Vääärin. Kännykässä on ihan samaan tekniikkaan perustuvat akut eivätkä nuo mainitsemasi asiat vaikuta mitenkään niiden paloherkyyteen. Ero on siinä että sähköautossa niistä pidetään huolta BMS:llä toisin kuin kännykässä. Kännykkä siis syttyy useammin palamaan.
- Anonyymi
Eikö hybridauto ole myös bensa-auto, joten kerro miten se on pienemmän riskin auto verrattuna puhtaasti bensa-autoon.
- Anonyymi
Amerikkalaisten vakuutusyhtiöiden tilastojen mukaan hybridiautoja palaa 130 kertaa ja tavallisia polttomoottoriautoja 60 kertaa useammin kuin täyssähköautoja ajosuoritteeseen suhteutettuna.
- Anonyymi
Tuollaista "tietoa" eli sinun valhettasi ei muualta löydy kun tästä ylempää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuollaista "tietoa" eli sinun valhettasi ei muualta löydy kun tästä ylempää.
Linkki tutkimukseen on esitetty monet kerrat tällä osiolla. Sinäkin sen olet nähnyt, mutta et oppimattomana ymmärrä kolmatta kotimaista.
- Anonyymi
Hurjia ovat sähköautoja koskevat valheet.
- Anonyymi
Mutta hybridiautothan ovat bensa-autoja.
- Anonyymi
No, niin. Siinä se otsikossa sitten se totuus onkin.
- Anonyymi
"Ainakin sähköautojen möörään ja siihen että kaikki ovat suhteellisen uusia sattuu paloja todella paljon."
Nyt sitten vain jotain linkkiä valheesi "tueksi" meille luettavaksi. - Anonyymi
Sähköautoja ei oteta Norjassa kaikkiin laivoihin tulipaloriskin vuoksi.
- Anonyymi
Ei pidä paikkaansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa.
Kyllä pitää
Norjalainen varustamo ei salli enää sähköautoja laivoilleen – seurataanko esimerkkiä Suomessa? https://www.is.fi/autot/art-2000009355449.html - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä pitää
Norjalainen varustamo ei salli enää sähköautoja laivoilleen – seurataanko esimerkkiä Suomessa? https://www.is.fi/autot/art-2000009355449.htmlAutuaan tietämättöminä paloriskistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä pitää
Norjalainen varustamo ei salli enää sähköautoja laivoilleen – seurataanko esimerkkiä Suomessa? https://www.is.fi/autot/art-2000009355449.htmlEi kyllä sähköautolla tee mitään kun yksi norjalainen varustamo, jonka laiva kuljettaa maksimissaan yhdeksää autoa kerralla ei ota sitä kyytiin. Nyt jää kyllä sähköauto ostamatta.
- Anonyymi
Kännyköiden käyttö pitää lopettaa. Ne kaikki palaa pari kertaa viikossa.
Akut on samoja kuin autoissa eli hengenvaarallisia. - Anonyymi
Sähköautoilusta on valtava määrä myyttejä kuten tämä keksitty paloriskikin.
- Anonyymi
Bensiini- ja dieselkäyttöiset autot palavat Ruotsissa siis lähes 20 kertaa useammin kuin sähkö- tai hybridiautot.
- Anonyymi
Ruotsissa on mietitty koraanin kieltämistä laivoilla koska ne syttyvät niin herkästi palamaan. Tosin paljon harvemmin kuin bensa-autot.
- Anonyymi
Tiedossa on, että sähköautopalot ovat hyvin harvinaisia ja siitä on olemassa myös ihan tosielämän tietoja. Australialaisyritys EV Firesafe on seurannut maailmanlaajuisesti sähköautojen akkupaloja vuodesta 2010 lähtien ja tähän päivään ulottuvan datan perusteella vahvistettuja tapauksia on 415. Sähköautoja on 30 miljoonaa.
- Anonyymi
Sähköautot palavat uusina, polttomoottoriautot vasta vuosien päästä huoltamattomina.
- Anonyymi
Ei se kipinä auton ikää mieti. Ja sinullahan oli toki jokin tutkimus esittää perättömän lausumasi tueksi? Mikäs se olikaan se suurin auton palamisen syy. Ei kai se törmäys ollut? Voimanlähteestä riippumatta.
- Anonyymi
Kovin noita tuoreita bensa-autojakin on palanut viime vuosina, oikeasti. Sähköautoista nousee aina iso juttu ja sen takia väki saa siitä väärän kuvan.
Taitaa se viimeinen tilasto kuitenkin kertoa, että polttomoottorit kärähtää 20 kertaa useammin kuin sähkis. Sähköautot varmasti kehittyy tuossakin suhteessa kun valmistajat oppii tunnistamaan paremmin riskit.
- Anonyymi
Vai palaa se laiva siellä. Polttomottoriauto kulemma sytytti.
- Anonyymi
Lakkaahan jo palamasta.
- Anonyymi
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009352526.html Akut syypäitä on se sitten sähköauto tai bussi.
- Anonyymi
20-30 vuotiaita sähköautoja ei ole palanut yhtään, miksiköhän?
- Anonyymi
Jokaista 100.000 myytyä sähköautoa kohden palaa 25 autoa
Jokaista 100.000 myytyä polttomoottoriautoa kohden palaa 1530 autoa
Jokaista 100.000 myytyä hybridiautoa kohden palaa 3475 autoa
https://www.autoinsuranceez.com/gas-vs-electric-car-fires/
Sähköauto on siis REILUSTI TURVALLISIN tässä suhteessa. - Anonyymi
Pikkupoika se vaan polttelee sähköautoja laivalla vaikka polttomoottoriautot siellä paloi.
- Anonyymi
Ja satakertainen sammutus vaikeus. On se akku vaan surkea sähköautossa. Todella s-u-r-k-e-a ja vaarallinen.
- Anonyymi
Hassu poika
- Anonyymi
Mutta ne valtavasti suurempi määrä polttomoottoriautojen paloja ei ole sitten ollenkaan vaarallisia vaikka kaupungissa palaa niiden takia paljon enemmän infraa kuin sähköautojen takia??? Tilastoja ei vain halua sähköauton vihaaja uskoa vaan vetoaa VAIN hankalempaan sähköauton sammuttamiseen vaikka yksittäisiä tulipaloja polttomoottorien osalta on PALJON ENEMMÄN sytyttäen myös ympärillään PALJON ENEMMÄN tehden vaarallisempaa. Ja kuinka monella on polttomoottoriauto lähellä asuntoa parkissa.... ja niitä polttomoottoriautoja on PALJON ENEMMÄN tällä hetkellä kuin täyssähköautoja.
Tietoista PELOTTELUA ja vastoin tilastoja VALEHTELUA, koska vihaa sähköautoja.
- Anonyymi
Taasko ne sähköautot alkoivat täällä valheellisesti palaa.
- Anonyymi
Luuletko sinä, että tämä ei ole tässä ketjussa heti ensimmäisenä, jos sinä alat valehdella sähköautojen palamisista.
- Anonyymi
Otsikossa on totuus sähköautojen palamisriskistä.
- Anonyymi
Noon mitts sähköauto ei räjähdä palaessaan kuten bensiini auto.
- Anonyymi
Ero on siinä, että sähköautot palavat uusina kun taas polttomoottoriautot palavat huoltamattomina ja erittäin vanhoina.
- Anonyymi
Väärin.
- Anonyymi
Tämän ketjun aloituksen totuus saa juoksuttamaan tätä ketjua piiloon.
- Anonyymi
Ettei vain totuus unohtuisi.
- Anonyymi
Sähköauto ei pala. Miksi tällainen vale, että sähköautot palavat, on luotu??
- Anonyymi
Tätä valetta taas syötetään että sähköautot palavat
- Anonyymi
Bensiini- ja dieselautojen paloriski on lähteestä ja laskentatavasta riippuen arviolta 20-80-kertainen. EV Firesafen datassa 0,0012 % maailman sähköautoista on syttynyt tuleen. Muualta maailmasta kerättyjen viranomaistietojen mukaan polttomoottoreilla riski on 0,1 prosenttia.
- Anonyymi
Ruotsissa 20-kertainen. Näin kertoo Tuulilasi.
- Anonyymi
Tästäkin sähköautoja koskevawsta asiasta valehdellaan vaikka Ruotsin tilastojen mukaan polttomottoriauton riski tosiaan on 20 kertainen kuten edellä sanotaa
- Anonyymi
Paloriski polttomoottoriautoilla on useimmiten riippuvainen kaluston iästä. Liikenteessä näkyy päivittäin yli 30-vuotiaita polttomoottoriautoja, satunnaisesti kesällä voi liikkua jopa yli 100-vuotiaita autoja.
Akkusähköautojen määrä liikenteessä on vielä pieni, ja autot ovat lisäksi varsin uusia. Vielä ei voi sanoa mitään, esim. tulevaisuudessa 30-vuotiaan akkusähköauton paloriskistä, tai edes siitä, onko ko. autoja enää liikenteessä.
Kovin vahvat kategoriset kannanotot asiaan, kaatuvat yhteismitattomuuteen. Varmaa on ainoastaan, nykyisten litium-akkujen syttymisen tuhovaikutusten suuruus. Ehkä olisi syytä puhua "tuho-oletusarvosta", so. palotodennäköisyys kertaa tuhovaikutus.- Anonyymi
Polttisautoissa on aina räjähdysvaara joten sen tuhovaikutus on myös suuri.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttisautoissa on aina räjähdysvaara joten sen tuhovaikutus on myös suuri.
Elokuvissa, autot räjähtävät.
- Anonyymi
Tuulilasissa oli joitakin numeroita sitten asiallinen juttu täyssähköautojen paloherkkyydestä. Kyllä se fakta on vain niin, että täyssähköauton suurin syttymissyy on vieressä tuleen roihahtanut polttomoottoriauto tai muu ulkopuolinen syy.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2574590Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1312993Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412762Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?751749Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1061594Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281493- 551334
- 931245
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2081116- 471109