Kuinka kytken tupla-akun?

Anonyymi-ap

Dethleffissä ei meinaa virta riittää kahdeksi yöksi. Päivisin nyt ei virtaa käytetä mutta silti tekee tiukkaa kun hupiakkuna on vain yksi 65Ah akku.
Hupiakku sijaitsee kuskin penkin alla. Sata ampeerinen sinne ei ilman muutoksia mahdu.
Ajattelin laittaa toisen 65ampeerisen akun penkin alle joka on kuskin penkin takana.
Kuinka kytken?
Se on selvää että joudun uusimaan kaapeleita.
Onko oikein jos vedän maakaapelin kuskin penkin alta takimmaisen akun miinusnapaan, sitten vedän takimmaisen akun plus navasta kaapelin etummaisen akun miinuksen. ..ja virrat otan siis etummaisen akun vapaaksi jääneestä plusnavasta sekä maan otan takimmaisesta.
Selitinköhän oikein.

42

721

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eli tarvitsee jatkaa vain autossa olevaa maakaapelia ja tehdä akkujen välille +/- napojen välille yhdyskaapeli.
      Etummaisen akun plusnapa jää siis ilman muutosta.

      • Anonyymi

        🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑

        ❤️ ­N­­y­­­m­­­f­­o­­­m­­a­­a­­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#18014926q

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Jos halutaan lisää akkukapasiteettia, hankitaan toinen samanlainen ja mielellään samanikäinenkin akku. Akkunavat yhdistetään plussa plussaan ja miinus miinukseen riittävän vahvalla kaapelilla.

      • Anonyymi

        Ai että noin.


      • Anonyymi

        Eikös virrat pitäisi ottaa niin ettei sitä ota vain yhdestä akusta vaan plussa toisesta ja miinus toisesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös virrat pitäisi ottaa niin ettei sitä ota vain yhdestä akusta vaan plussa toisesta ja miinus toisesta?

        Siis haluat kytkeä ne akut sarjaan? Silloin saan kahdesta 12V akusta ulos 24V. Se ei liene tarkoitus, vaan saada kahdesta rinnan kytketystä akusta 12V tuplakapasiteeteilla? Siis plussat yhteen ja miinukset yhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis haluat kytkeä ne akut sarjaan? Silloin saan kahdesta 12V akusta ulos 24V. Se ei liene tarkoitus, vaan saada kahdesta rinnan kytketystä akusta 12V tuplakapasiteeteilla? Siis plussat yhteen ja miinukset yhteen.

        Kyllä tuon jo ymmärsin mutta kuinka on paras ottaa virrat, samasta akustako?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuon jo ymmärsin mutta kuinka on paras ottaa virrat, samasta akustako?

        Kun ne akut on kytketty rinnan niin et voi ottaa virtaa muuta kuin molemmista yhtaikaa tietenkin.


      • Anonyymi

        Mistä saisi saman ikäisen akun? Voi joutua ostamaan uudet.


    • Anonyymi

      "Onko oikein jos vedän maakaapelin kuskin penkin alta takimmaisen akun miinusnapaan, sitten vedän takimmaisen akun plus navasta kaapelin etummaisen akun miinuksen. ..ja virrat otan siis etummaisen akun vapaaksi jääneestä plusnavasta sekä maan otan takimmaisesta."

      Tuo tapa (jossa on kyse kahden akun sarjakytkennästä) on oikea vain silloin, jos tarkoitus on muuttaa 12V järjestelmä 24V järjestelmäksi.

      Se taas vaatisi kaikkien kulutuslaitteiden uusimista, koska 12V kulutuslaitteet eivät sellaisenaan sovellu 24V jännitteellä käytettäväksi.

      Jos tarkoitus on säilyttää 12V järjestelmä, niin ei noin, vaan:

      1) kytke kummankin akun miinusnavat keskenään yhteen

      ja

      2) periaatteessa: kytke kummankin akun plusnavat keskenään yhteen. Tässä kannattaa kuitenkin miettiä, olisiko syytä olla jonkinlainen virranrajoitus ja/tai sulakesuojaus.

      Jos sulakesuojausta ei ole, niin silloin oikosulku jossakin todennäköisesti aiheuttaa tulipalon.

      • Anonyymi

        Joo joo mutta entäs virran otto tupla-akuista?
        Otanko siis samasta akusta plussan ja miinukset käyttöön vai toinen toisesta eli etummaisesta akusta vaikkapa plussa ja takimmaisesta miinus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo joo mutta entäs virran otto tupla-akuista?
        Otanko siis samasta akusta plussan ja miinukset käyttöön vai toinen toisesta eli etummaisesta akusta vaikkapa plussa ja takimmaisesta miinus?

        https://hsaoy.com/hybridijarjestelmat-atg/agm-kytkennat/

        Tuo ohje pätee myös lyijyakkuihin.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Miksi pitäisi rajoittaa mahdollisesti virtaa?
      Autossa sähköä käyttää Trumatic, vesipumppu, valaistus ja kaasuhälytin ja mahdolliset älylaitteiden laturit tupakansytytttimien kautta.

    • Anonyymi

      "Onko oikein jos vedän maakaapelin kuskin penkin alta takimmaisen akun miinusnapaan, sitten vedän takimmaisen akun plus navasta kaapelin etummaisen akun miinuksen. ..ja virrat otan siis etummaisen akun vapaaksi jääneestä plusnavasta sekä maan otan takimmaisesta."

      Ei noin, vaan yhdistät paksulla kaapelilla etummaisen akun plussan takimmaisen akun plussaan ja etummaisen akun miinuksen takimmaisen akun miinukseen, ja otat virran kuten ennenkin etummaisen akun navoista.

      • Anonyymi

        Väärin. Kun et tiedä niin älä neuvo!!
        Älkää usko tuota ohjetta.
        Kytkentä ei ole noin simppeli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärin. Kun et tiedä niin älä neuvo!!
        Älkää usko tuota ohjetta.
        Kytkentä ei ole noin simppeli.

        Yllätys-yllätys, on se todellakin noin yksinkertaista sähköalan ammattilaisenkin mielestä.


    • Anonyymi

      kyllä se on,,,jos 25 neliön kaapelit,,on aivan sama kumman akun plussasta ja miinuksesta jännite otetaan,,,näillä akuilla ei startata autoa,,otto virrat pieniä,,,,,,

      • Anonyymi

        Eiköhän 2,5 mm2 vahvuiset riittäne hupiakkujen väliin 😈
        Ja tosiaan, se on ihan sama kummasta päästä plussaa ja miinusta sähkö otetaan. Kaksi akkua rinnan kytkettynä on käytännössä yksi iso 12 v akku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän 2,5 mm2 vahvuiset riittäne hupiakkujen väliin 😈
        Ja tosiaan, se on ihan sama kummasta päästä plussaa ja miinusta sähkö otetaan. Kaksi akkua rinnan kytkettynä on käytännössä yksi iso 12 v akku.

        Joopa joo mutta virrat otettava niin että plus toisesta ja miinus toisesta akusta eikä molemmat samasta.
        Näin ammattilaiset tekee.
        Älkää väittäkö vastaa. ongelmia tulee tuolla väärällä ohjeella.


      • Anonyymi

        Suuria ongelma voi tulla tuolla ohjeella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joopa joo mutta virrat otettava niin että plus toisesta ja miinus toisesta akusta eikä molemmat samasta.
        Näin ammattilaiset tekee.
        Älkää väittäkö vastaa. ongelmia tulee tuolla väärällä ohjeella.

        https://hsaoy.com/hybridijarjestelmat-atg/agm-kytkennat/

        Tuossa tosi ammattilaisen ohje. Älkää usko näitä tuhoa-se-itse sähkömiehiä!

        Vaarallista kytkeä niin että virrat otetaan yhdestä akusta. Tuhon oma systeemi. Palaa vielä koko auto.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Siis MITÄ ..Mun kämppä on 35neIiötä ja sinä ohjeista käyttämään 25 neliön kaapeleita. Saalis noita edes mistään noin suuria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo.
        Kuva B on oikein.
        Kuva A toimii mutta akut purkautuvat eri tahtiin.

        No, tietysti noinkin , jos pilkkuja aletaan halkomaan trollimielessä ja teoreettiisesti. Ero lataamisessa voi olla muutama mikropieni sekunti ja tasaantuu aivan hetkessä. Sitä eroa ei sinun mittarisi edes tunnista. Ykkösakun varaus on siis aivan mikroskooppisen vähän suurempi kuin rinnan kytketyssä akussa!

        Eli olkoon, olet hipusen oikeassa, mutta sillä ei ole käytännössä mitään merkitystä, koskapa laturi työntää yli 14 V virtaa 12 voltin akkuun. Eli se vaje kompensoituu sillä!

        Autosähköammattilainen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joopa joo mutta virrat otettava niin että plus toisesta ja miinus toisesta akusta eikä molemmat samasta.
        Näin ammattilaiset tekee.
        Älkää väittäkö vastaa. ongelmia tulee tuolla väärällä ohjeella.

        Lopeta tuo väärä jankutus!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://hsaoy.com/hybridijarjestelmat-atg/agm-kytkennat/

        Tuossa tosi ammattilaisen ohje. Älkää usko näitä tuhoa-se-itse sähkömiehiä!

        Vaarallista kytkeä niin että virrat otetaan yhdestä akusta. Tuhon oma systeemi. Palaa vielä koko auto.

        Se sama virta on molemmissa navoissa ja niitä yhdistävässä kaapelissa. Ihan sama mistä kohtaa plussaa ja miinusta ne piuhat lähtee, kun akut on yhdistetty toisiinsa rinnankytkennällä.
        Kuori johdot vaikka keskeltä ja liitä lähtevät piuhat niihin, niin lopputulos aina ja iänkaikkisesti ihan sama.

        Jos et pelleile, niin ilmeisesti et todellakaan halua edes ymmärtää.


    • Anonyymi

      AP tässä! Eli periaatteessa voin lisäakun kytkeä vaikka vahvoilla käynnistyskaapeleilla autossa jo olevaan hupiakkuun kunhan huolehdi että hauenleuat pysyy kiinni.

      • Anonyymi

        Periaatteessa kyllä, etkä tarvitse edes vahvoja kaapeleita koska hupiakkujen virrat ovat pieniä (siis eihän niillä esim. starttia pyöritetä). Tuollaiset kytkennät ovat enempi tilapäisvirityksiä ja himpun vaarallisia sellaisiksikin. En tekisi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Periaatteessa kyllä, etkä tarvitse edes vahvoja kaapeleita koska hupiakkujen virrat ovat pieniä (siis eihän niillä esim. starttia pyöritetä). Tuollaiset kytkennät ovat enempi tilapäisvirityksiä ja himpun vaarallisia sellaisiksikin. En tekisi...

        Miksi vaarallisia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi vaarallisia?

        Käynnistys- tms. hauenleukakaapelit on tarkoitettu tilapäiskytkentään, eli esim. akun lataukseen ja apuvirtaan. Voivat irrota pienestä hipaisusta tai tärinästä. Jää myös jännitteellistä osaa näkyviin ja ainakin jonkinmoinen oikosulkuriski on siinäkin.

        Miksi tehdä virityksiä, kun asiallinen toteutus ei voi olla kustannuskysymys.


    • Anonyymi

      Kynttilöiden loimussa on seksikkäämpää. Arvatkaa kaupunki Suomessa, jossa sähkö on kaikkein parasta?

      • Anonyymi

        Parhaasta en tiedä, mutta kalleimmista siirtohinnoista nautiskellaan etelä-savossa.


    • Anonyymi

      Voisiko ajatella hankkia vähän parempi hupiakku.? Vaikka 80Ah tai 100 Ah? Akut ei kummoisia maksa…..

      • Anonyymi

        Sorru, totesitkin, ettei 100:n akku sovi sinne.
        Itse vaihdoin cittariini jotain n 80Ah:n 105Ah:n akkuun jokunen vuosi sitten. Sopi hyvin samaan koteloon….


      • Anonyymi

        Meillä 80 Ah hupiakku ei riittänyt. Kahden syväpuretun ja pilatun jälkeen laitoin hupiakuiksi tavalliset 2 x 100 Ah starttiakut. Eivät purkaudu enää tyhjiksi ihan hetkessä isommallakaan kulutuksella.


      • Anonyymi

        Hupiakku on uusi, 85Ah


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hupiakku on uusi, 85Ah

        Ei tarvita kovin kummoista kummoista virrankulutusta, niin 85 Ah akku ei kestä vuorokauttakaan. Vain 4A kulutus, niin vuorokaudessa akku on totaalisen tyhjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvita kovin kummoista kummoista virrankulutusta, niin 85 Ah akku ei kestä vuorokauttakaan. Vain 4A kulutus, niin vuorokaudessa akku on totaalisen tyhjä.

        85Ah akku täyteen ladattuna kun jää puskaparkkiin ja illalla aloittaa trumalla lämmityksen ja käyttää vaikka yhtä kattovaloa ja lataa kännykän niin siinä ja siinä riittääkö potku akussa aamuun saakka kun Trumatic lämmittää yölläkin..
        Toinen 85Ah akku jos on niin silloin riittää.


      • Anonyymi

        Mulla 85Ah ja suurempaa ei kuskin penkin alle mahdu, korkeudessa ei ole pelivaraa enää kuin puoli senttiä jos sitäkään.
        Pakko vetää piuhat ruokailuryhmän penkin alle joka on kuskin selkänojan takana. Selkänojat vastakkain. Riittää 40-60cm kaapelit mutta jos halutaan kaapelit kierrättää lattian kautta niin silloin 80cm.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        85Ah akku täyteen ladattuna kun jää puskaparkkiin ja illalla aloittaa trumalla lämmityksen ja käyttää vaikka yhtä kattovaloa ja lataa kännykän niin siinä ja siinä riittääkö potku akussa aamuun saakka kun Trumatic lämmittää yölläkin..
        Toinen 85Ah akku jos on niin silloin riittää.

        Näin se menee ja ihan sama mikä lämmitys.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      139
      4051
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      121
      1581
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1402
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      70
      1396
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1254
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1131
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      47
      1128
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1086
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1071
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      60
      1028
    Aihe