Tormäsin tuossa ajaessani tällaiseen käytännön kysymykseen, että pitääkö liikenneympyrästä poistuvan ajoneuvon väistää suojatielle pyrkivää ruokakuljetusrobottia? Pitääkö robotille antaa esteetön kulku muuallakin suojatiellä? Millä säännöillä nuo robotit noin niin kuin yleisesti liikkuu? Jalankulkijoitako ne on, vai pyöräilijöitä vai onko niille ihan omat sääntönsä?
Robotin väistäminen
191
1430
Vastaukset
- Anonyymi
Jalankulkijoitako ne on, vai pyöräilijöitä vai onko niille ihan omat sääntönsä?
MIten toimintasi eroaa liikenneympyrästä poistuessasi noiden kohdalla?- Anonyymi
Liikenneympyrästä poistuessani toiminta on sama jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden suhteen, mutta onko robotti kumpikaan niistä? Ja kuten vähän yritin vihjata, miten sitten muualla kuin liikenneympyrästä poistuttaessa, missä eroja on, kohdellaanko robotteja jalankulkijoina vai pyöräilijöinä vai ei kumpanakaan?
- Anonyymi
Niin, no, mainittakoon että oma tulkintani tuossa tilanteessa oli, että se ei ole jalankulkija eikä pyöräilijä, ja kun robotti seisoa napotti kiltisti odottamassa, niin ajaa porskautin suojatien yli väistämättä robottia. Aloin sitten vaan miettimään, että onko noiden kanssa toimimiseen olemassa jotain sääntöjä, vai eikö sellaista ole vielä ehditty pohtimaan.
- Anonyymi
Robotti ei ole jalankukija eikä pyörilijä. Sääntö on helppo: robotin päälle ei saa ajaa. Sitä ei tarvitse väistää, vaan sen pitää väistää muita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Robotti ei ole jalankukija eikä pyörilijä. Sääntö on helppo: robotin päälle ei saa ajaa. Sitä ei tarvitse väistää, vaan sen pitää väistää muita.
Lainsäädäntö ei ole pysynyt asian suhteen perässä. Jonkun mielipide ei sääntöä muodosta tai tee, vaikka miten hyvä idea tai mielipide olisi. Ei siis ole mitään "sääntöä" olemassa. On vain hyväksi todettu toimintamalli, kunnes oikea sääntö saadaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lainsäädäntö ei ole pysynyt asian suhteen perässä. Jonkun mielipide ei sääntöä muodosta tai tee, vaikka miten hyvä idea tai mielipide olisi. Ei siis ole mitään "sääntöä" olemassa. On vain hyväksi todettu toimintamalli, kunnes oikea sääntö saadaan.
Liikenteessä on aina säännöt, ja sama koskee ajoneuvlain 29 a §:ssä määriteltyjä laitteita (robotteja).
Pääsääntö on aina,ettei toisen tienkäyttäjän päälle saa ajaa. Niinpä robotillaon oikeus olla tulematta päälle ajetuksi. Mitään robotin väistämissääntöä ei ole olemassa. Siksi ihmisillä on etuajo-oikeus robotteihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lainsäädäntö ei ole pysynyt asian suhteen perässä. Jonkun mielipide ei sääntöä muodosta tai tee, vaikka miten hyvä idea tai mielipide olisi. Ei siis ole mitään "sääntöä" olemassa. On vain hyväksi todettu toimintamalli, kunnes oikea sääntö saadaan.
Asia löytyy ajoneuvolain puolelta.
29 a § (23.3.2023/493)
Kevyt automaattinen tavarankuljetin
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2021/20210082#L2P29a - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Robotti ei ole jalankukija eikä pyörilijä. Sääntö on helppo: robotin päälle ei saa ajaa. Sitä ei tarvitse väistää, vaan sen pitää väistää muita.
robotti on valtion omaisuutta josta voi saada elinkautisen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lainsäädäntö ei ole pysynyt asian suhteen perässä. Jonkun mielipide ei sääntöä muodosta tai tee, vaikka miten hyvä idea tai mielipide olisi. Ei siis ole mitään "sääntöä" olemassa. On vain hyväksi todettu toimintamalli, kunnes oikea sääntö saadaan.
tarkoitatko että lainsäädäntö on perseestä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liikenteessä on aina säännöt, ja sama koskee ajoneuvlain 29 a §:ssä määriteltyjä laitteita (robotteja).
Pääsääntö on aina,ettei toisen tienkäyttäjän päälle saa ajaa. Niinpä robotillaon oikeus olla tulematta päälle ajetuksi. Mitään robotin väistämissääntöä ei ole olemassa. Siksi ihmisillä on etuajo-oikeus robotteihin.huomio nyt vähän elävä ja ei elävä tärkeydessä ennen kuin puhut liikenteensäännöistä!!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asia löytyy ajoneuvolain puolelta.
29 a § (23.3.2023/493)
Kevyt automaattinen tavarankuljetin
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2021/20210082#L2P29ajos robotti kuljettaa ihmisen sydämen leikkauspöydälle eikä voi odottaa ja kiireessä ajaa 150 km/h väärällä kaistalla koska ei ole vielä kykenevä lentämään niin kiireys järjestyksessä robottia pitää väistää nopiasti tappaamalla itseään
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tarkoitatko että lainsäädäntö on perseestä?
Tarkoitan nimenomaan sitä, mitä kirjoitin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
robotti on valtion omaisuutta josta voi saada elinkautisen
Huono provo, ei jatkoon.
- Anonyymi
Asiasta löytyy tällainen kirjoitus.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/robotteja-liikkeella-helsingissa-espoossa-ja-vantaalla-poliisi-autoilijoille-ala-vaista-suojatielle-pyrkivaa-robottia/8687988
Ote jutusta: "Alepan ruoankuljetusrobotit on ohjelmoitu siten, että ne pysähtyvät tiellä olevan esteen läheisyyteen ja pyrkivät kiertämään tämän. Ne myös pysähtyvät suojateiden edustalle, eivätkä liiku ennen kuin tie on vapaa.
− Tästä syystä muun muassa ruuhkien välttämiseksi autoilijan ei tule väistää suojatielle pyrkivää robottia. Jos robotti on tielle ehtinyt, ei sen päälle luonnollisesti saa ajaa. Näissä tapauksissa on syytä odottaa esimerkiksi robotin peruuttamista pois ajoväylältä, Kontola ohjeisti.
Jos robotin kanssa ajaa kolarin, jossa syntyy vahinkoja, kannattaa paikalle kutsua poliisi."- Anonyymi
Ok, hyvä, vaikuttaa selkeältä. Nyt noita robotteja on tänne Ouluunkin ilmaantunut, ja vasta ensimmäisen kerran jouduin sellaisen kanssa vastakkain. Osasihan tuo kyllä tosiaan odottaa vuoroaan niin kuin jutussakin kerrotaan. Eli ei tarvitse väistää, mutta ei tietenkään päällekään ajeta, jos on jo ehtinyt menemään ajoradalle.
- Anonyymi
Linnan kundi on kirjoittanut oppaan:
Robotti ruumiin hävittäminen - kuinka se eroaa ihmisen ruumiin hävittämisestä - Anonyymi
Asia!
Lähetti-robotti EI OLE TIEKELPOINEN TOISTAISEKSI.
Toteaisi vain sen olevan vaaraksi liikenteessä ja olisi insinöörin oltava koko ajan mukana lähetyksessä robotin tarkkailijana.
Liene kameran zoom joka ei tavoita esteitä reaaliajassa.
KAMERA EI OLE RIITTÄVÄ HUOMIO VÄLINE.
eivät ihmisetkään suunnista vain silmillään!!
ja silmät sentään ovat kameroita parempia
Robotilla ei ole aisti- ja havainto järjestelmää!!
Siksi se ei sovellu yleiseen liikenteeseen, jossa toimitaan ihmisen hermo ja aistijärjestelmän turvin.
ROBOTTI ON VIERAS ESINE TIELLÄ.
Mitä vieraalle esineelle tehdään?
Se poimitaan tieltä pois ajoissa eli pitää pysähtyä erikseen ja raivattava tie, mikä on vaarallista.
Tai voi kiertää tiesto, jos vain poliisi ei ole robottia tarkkailemassa ja vahingossa sakottaisivat autoilijaa robotin sijaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ok, hyvä, vaikuttaa selkeältä. Nyt noita robotteja on tänne Ouluunkin ilmaantunut, ja vasta ensimmäisen kerran jouduin sellaisen kanssa vastakkain. Osasihan tuo kyllä tosiaan odottaa vuoroaan niin kuin jutussakin kerrotaan. Eli ei tarvitse väistää, mutta ei tietenkään päällekään ajeta, jos on jo ehtinyt menemään ajoradalle.
robotilla meni paljon voimia ajaa helsingistä ouluun mutta vierasperäiset lajit etelästä leviävät kulovalkean ja muuttavat evoluutiota koko ajan
- Anonyymi
Jutussa lukee myös näin: "Ylikomisario Hannu Kontola totesi tuolloin poliisin tiedotteessa, että robotit rinnastetaan jalankulkua avustaviin laitteisiin, vaikka ne eivät jalankulkijoita olekaan."
Tuo ei ole järkevä rinnastus, sillä jalankulkijoita pitää väistää eri tilanteissa, kun taas kuljetusrobotteja ei pidä väistää. Jalankulkua avustavia laitteita kun käyttävät jalankulkijat ja ovat niitäkin käyttäessä jalankulkijoita. Kuljetusrobotti ei ole jalankulkija, vaan autonomisesti liikkuva robotti.
- Anonyymi
Myös toisen median jutussa oli vastaava tieto.
"Robotit osaavat poliisin mukaan pysähtyä suojateiden lähettyville odottamaan tien vapautumista. Autoilijoiden ei siksi tule väistää robotteja, elleivät ne ole jo ylittämässä suojatietä."- Anonyymi
ongelma on että robotteja ei voi opettaa eikä voi käskeä
robotti ei myös kerro kuka hänet synnytti, nimi ja yhteystiedot
ja tahtovatko insinöörit muka maksaa robottien virheistä sakoin ja vankiloin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ongelma on että robotteja ei voi opettaa eikä voi käskeä
robotti ei myös kerro kuka hänet synnytti, nimi ja yhteystiedot
ja tahtovatko insinöörit muka maksaa robottien virheistä sakoin ja vankiloin?Robotteja opetetaan ohjelmoimalla. Ne on ohjelmoitu väistämään kaikkia muita liikenteessä.
- Anonyymi
Kysymys on hyvä. Tieliikennelaissa ei ole sellaista tienkäyttäjäkategoriaa, johon nuo robotit mahtuisivat. Oikea toimintamalli olisi tietysti ollut se, että ensin päivitetään tieliikennelaki huomioimaan tuollaiset liikkujat ja vasta sitten lasketaan ne liikenteeseen.
Koskapa lain mukaan roboteilla ei ole minkäänlaista asemaa tienkäyttäjänä, on ne rinnastettava liikenteen seassa oleviin muihin esineisiin ja laitteisiin. Jos vaikkapa lapsi leikin radio-ohjattavalla autolla liikenteessä, niin onko tuolla autolla jotain oikeuksia? Ei ole. Jos aiheutan onnettomuuden radio-ohjattavalla autolla, tai vaikkapa jättämällä kassini lojumaan pahaan paikkaan tiellä, niin vastuu seurauksista on yksiselitteisesti minulla. Sama koskee näitä robotteja - nämä laitteet tielle laittanut henkilö tai yritys vastaa kaikista seurauksista.Meillä tuo lainsäädäntö lähtee siitä, että se mikä ei ole kiellettyä on sallittua. Robotteja ei oikein voi siis estää liikkumasta, ellei ensin muuteta lakia niin että se sallitaan. Olisi siis vaatinut kaksi lakimuutosta tuo ehdottamasi huomiointi tieliikennelaissa.
Mutta ei se kieltokaan ihan läpihuutojuttu ole. Mikä on robotin määritelmä? Ihmisen ajama auto, joka voi tarvittaessa ohittaa ihmisen määräykset (esim. hätäjarruttamalla tai ohjaamalla takaisin kaistalle) on jo niillä rajoilla...- Anonyymi
Joo, sehän tuossa kävi vähän mielessä että jos sattuu vahinko niin kuka maksaa rikkoutuneen robotin, ja ehkä myös auton etupuskurin. Muutenhan noista ei autoilijan näkökulmasta ole vaaraa. Pyöräilijöille saattaa olla vaarallisempia, jos tekevät yllättäviä käännöksiä tms. mutta aika rauhalliseen tahtiinhan nuo näyttää kulkevan, niin toivottavasti eivät törmäile pyörienkään kanssa.
- Anonyymi
Itsenäisesti ohjautuva laite on rinnastettavissa tienkäyttäjään, ks. tark. TLL 2 § kohta 2.
Sitä ei voi rinnastaa radio-ohjattavaan laitteseen, koska ohjaaja on se radio-ohjattavan laitteen tienkäyttäjä. Robotilla ei ole tässä mielessä ohjaajaa, vaan se itse on rinnastettav tienkäyttäjäksi. Näin robotilla on oikeuksia liikennesääntöjen mukaisesti.
Robotti on ajoneuvolaissa (29a §) määritelty ja tieliikennelaissa (54 §) sillä saa ajaa jalkakäytävällä.
Robotin operaattori vastaa siitä, jos robotti aiheuttaa onnettomuuden tiellä ja on siitä korvausvelvollinen, kuten muukin tienkäyttäjä. Samoin jos joku ajaa robotin päälle, päälle ajaja tai hänen liikennevakuutusyhtiönsä on vastuussa korvauksista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itsenäisesti ohjautuva laite on rinnastettavissa tienkäyttäjään, ks. tark. TLL 2 § kohta 2.
Sitä ei voi rinnastaa radio-ohjattavaan laitteseen, koska ohjaaja on se radio-ohjattavan laitteen tienkäyttäjä. Robotilla ei ole tässä mielessä ohjaajaa, vaan se itse on rinnastettav tienkäyttäjäksi. Näin robotilla on oikeuksia liikennesääntöjen mukaisesti.
Robotti on ajoneuvolaissa (29a §) määritelty ja tieliikennelaissa (54 §) sillä saa ajaa jalkakäytävällä.
Robotin operaattori vastaa siitä, jos robotti aiheuttaa onnettomuuden tiellä ja on siitä korvausvelvollinen, kuten muukin tienkäyttäjä. Samoin jos joku ajaa robotin päälle, päälle ajaja tai hänen liikennevakuutusyhtiönsä on vastuussa korvauksista.Tieliikennelaissa tarkoitetaan: tienkäyttäjällä jokaista, joka on tiellä taikka kuljettaa sillä olevaa ajoneuvoa tai raitiovaunua. Tuon määritelmän perusteella tulkitsen kyseessä olevan ihminen, eli elävä olento, eikä mikään itsenäisesti ohjautuva laite.
Ajoneuvolain 29 § (kevyt sähköajoneuvo) tulkitsen taas olevan sellainen laite, jota ihminen, eli elävä olento käyttää. Tieliikennelain 54 § liittyy tarpeettoman ja häiritsevän ajon kieltoon, eli ei liity hirveästi jalkakäytävällä ajoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tieliikennelaissa tarkoitetaan: tienkäyttäjällä jokaista, joka on tiellä taikka kuljettaa sillä olevaa ajoneuvoa tai raitiovaunua. Tuon määritelmän perusteella tulkitsen kyseessä olevan ihminen, eli elävä olento, eikä mikään itsenäisesti ohjautuva laite.
Ajoneuvolain 29 § (kevyt sähköajoneuvo) tulkitsen taas olevan sellainen laite, jota ihminen, eli elävä olento käyttää. Tieliikennelain 54 § liittyy tarpeettoman ja häiritsevän ajon kieltoon, eli ei liity hirveästi jalkakäytävällä ajoon.Etpä tietenkäänhuomioinut painovirhettä. TLL 52 §.
Robottion ***rinnastettava*** tienkäyttäjään, koska sillä ei ole ohjaajaa,eli sitä ihmistä. Operaattori on sen ohjelmoinut, eikä hän ole tienkäyttäjä. Tienkäyttäjää ei siis ole lainkaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etpä tietenkäänhuomioinut painovirhettä. TLL 52 §.
Robottion ***rinnastettava*** tienkäyttäjään, koska sillä ei ole ohjaajaa,eli sitä ihmistä. Operaattori on sen ohjelmoinut, eikä hän ole tienkäyttäjä. Tienkäyttäjää ei siis ole lainkaan.52 § - Eräiden kevyiden sähkökäyttöisten ajoneuvojen ajaminen. Eli joku ajaa sitä ajoneuvoa. Ei liiku itsekseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
52 § - Eräiden kevyiden sähkökäyttöisten ajoneuvojen ajaminen. Eli joku ajaa sitä ajoneuvoa. Ei liiku itsekseen.
"Kevyellä automaattisella tavarankuljettimella tarkoitetaan etähallittua, automaattisella ajojärjestelmällä varustettua sähköajoneuvoa" Ajoneuvolaki 29a §
Automaattisella ajojärjestelmällä kulkevaa ei ohjaa kukaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kevyellä automaattisella tavarankuljettimella tarkoitetaan etähallittua, automaattisella ajojärjestelmällä varustettua sähköajoneuvoa" Ajoneuvolaki 29a §
Automaattisella ajojärjestelmällä kulkevaa ei ohjaa kukaan.Etähallittua, automaattisella ajojärjestelmällä kulkevaa laitetta ei nimenomaan ohjaa kukaan. TLL 52 § liittyy kuitenkin laitteisiin, joita ajetaan, eli joku niillä ajaa. Tuo 52 § ei siis voi koskea kevyitä automaattisia tavarankuljettimia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kevyellä automaattisella tavarankuljettimella tarkoitetaan etähallittua, automaattisella ajojärjestelmällä varustettua sähköajoneuvoa" Ajoneuvolaki 29a §
Automaattisella ajojärjestelmällä kulkevaa ei ohjaa kukaan.Höpö höpö. Kyllähän sitä robottia joku ohjaa, ei se tee aamulla itsenäistä päätöstä lähteä sompailemaan liikenteeseen. Ohjaamisen ei tarvitse olla mekaanista ja realiaikaista. Joku sille on antanut ohjeistuksen ja tämä henkilö on ohjaaja ja vastaa robotin mahdollisista liikennevirheistä. Ihan noissa meidän tavallisissa autoissakin on nykyään paljon automatiikkaa, ja silti katsomme ihmisen ohjaavan niitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpö höpö. Kyllähän sitä robottia joku ohjaa, ei se tee aamulla itsenäistä päätöstä lähteä sompailemaan liikenteeseen. Ohjaamisen ei tarvitse olla mekaanista ja realiaikaista. Joku sille on antanut ohjeistuksen ja tämä henkilö on ohjaaja ja vastaa robotin mahdollisista liikennevirheistä. Ihan noissa meidän tavallisissa autoissakin on nykyään paljon automatiikkaa, ja silti katsomme ihmisen ohjaavan niitä.
Se lasketaan ajamiseksi ja ohjaamiseksi, kun se tapahtuu jonkun toimesta reaaliajassa.
- Anonyymi
Laki on tyhmä koska pitää ihmistä liikenteen merkin arvoisena.
Lain pitää aloittaa arvostus humanistiselta pohjalta.
Ihminen on kaiken alpha ja omega!!
Ensin ihminen ja sitten robotti!
Kun on auto, jossa vain toisessa on elävä ihminen, niin kumpi autoista saa ajaa ensin?
Entä kun on vaaratekijä liikenteessä ja arvotaan kumpi säilyy, auto jossa on ihminen sisällä tai auto joka on robotti?
Eikä liikenteen säännöt päde tapauksessa, jos olisi päästettävä robotti auto ensin vaikka sillä seurauksin, että ihminen menehtyy toisessa autossa.
Koska jos robotti kuolee niin kuin sähkö loppuu, moottori sammuu, niin se ei ole paha asia jos ihmisen pää irtoaisi. - Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Meillä tuo lainsäädäntö lähtee siitä, että se mikä ei ole kiellettyä on sallittua. Robotteja ei oikein voi siis estää liikkumasta, ellei ensin muuteta lakia niin että se sallitaan. Olisi siis vaatinut kaksi lakimuutosta tuo ehdottamasi huomiointi tieliikennelaissa.
Mutta ei se kieltokaan ihan läpihuutojuttu ole. Mikä on robotin määritelmä? Ihmisen ajama auto, joka voi tarvittaessa ohittaa ihmisen määräykset (esim. hätäjarruttamalla tai ohjaamalla takaisin kaistalle) on jo niillä rajoilla...nykyisen robotisaation isoin syy on TRENDI, joka saapuu amerikasta
kukaan meistä ei voi vastustaa trendiaaltoa varsinkaan aalto yliopisto - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, sehän tuossa kävi vähän mielessä että jos sattuu vahinko niin kuka maksaa rikkoutuneen robotin, ja ehkä myös auton etupuskurin. Muutenhan noista ei autoilijan näkökulmasta ole vaaraa. Pyöräilijöille saattaa olla vaarallisempia, jos tekevät yllättäviä käännöksiä tms. mutta aika rauhalliseen tahtiinhan nuo näyttää kulkevan, niin toivottavasti eivät törmäile pyörienkään kanssa.
kun myöhästyt töistä robotin takia, niin sinä maksat sakon koska robotti on liian hidas eikä tajua, että sinulla on kiire töihin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itsenäisesti ohjautuva laite on rinnastettavissa tienkäyttäjään, ks. tark. TLL 2 § kohta 2.
Sitä ei voi rinnastaa radio-ohjattavaan laitteseen, koska ohjaaja on se radio-ohjattavan laitteen tienkäyttäjä. Robotilla ei ole tässä mielessä ohjaajaa, vaan se itse on rinnastettav tienkäyttäjäksi. Näin robotilla on oikeuksia liikennesääntöjen mukaisesti.
Robotti on ajoneuvolaissa (29a §) määritelty ja tieliikennelaissa (54 §) sillä saa ajaa jalkakäytävällä.
Robotin operaattori vastaa siitä, jos robotti aiheuttaa onnettomuuden tiellä ja on siitä korvausvelvollinen, kuten muukin tienkäyttäjä. Samoin jos joku ajaa robotin päälle, päälle ajaja tai hänen liikennevakuutusyhtiönsä on vastuussa korvauksista.entä jos robotti päättää hakea presidentti vaaleihin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tieliikennelaissa tarkoitetaan: tienkäyttäjällä jokaista, joka on tiellä taikka kuljettaa sillä olevaa ajoneuvoa tai raitiovaunua. Tuon määritelmän perusteella tulkitsen kyseessä olevan ihminen, eli elävä olento, eikä mikään itsenäisesti ohjautuva laite.
Ajoneuvolain 29 § (kevyt sähköajoneuvo) tulkitsen taas olevan sellainen laite, jota ihminen, eli elävä olento käyttää. Tieliikennelain 54 § liittyy tarpeettoman ja häiritsevän ajon kieltoon, eli ei liity hirveästi jalkakäytävällä ajoon.kuulostat täysin robotilta, koska tykkäät kait aiheesta
sykkiikö sinulla sydän kovaa tai hiljaa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etpä tietenkäänhuomioinut painovirhettä. TLL 52 §.
Robottion ***rinnastettava*** tienkäyttäjään, koska sillä ei ole ohjaajaa,eli sitä ihmistä. Operaattori on sen ohjelmoinut, eikä hän ole tienkäyttäjä. Tienkäyttäjää ei siis ole lainkaan.haetaan ihmiskääpiöitä töihin ohjaamaan robotteja
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
52 § - Eräiden kevyiden sähkökäyttöisten ajoneuvojen ajaminen. Eli joku ajaa sitä ajoneuvoa. Ei liiku itsekseen.
sähköskuutin ajaja putosi kelkasta ja skuutti jatkoi yksin matkaa ilman ajajaa, jolloin moottoritiellä se pelästytti autoilijoita pahankaltaisesti eikä kukaan tiennyt ketä pitäisi päästää ensin skuutti karkaajaa tai täysiperällistä betoniajoneuvoa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kevyellä automaattisella tavarankuljettimella tarkoitetaan etähallittua, automaattisella ajojärjestelmällä varustettua sähköajoneuvoa" Ajoneuvolaki 29a §
Automaattisella ajojärjestelmällä kulkevaa ei ohjaa kukaan.täysiautomaattinen psykologin vastaanotto ei ole innostava toimipaikka kenellekään elävälle robotille
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpö höpö. Kyllähän sitä robottia joku ohjaa, ei se tee aamulla itsenäistä päätöstä lähteä sompailemaan liikenteeseen. Ohjaamisen ei tarvitse olla mekaanista ja realiaikaista. Joku sille on antanut ohjeistuksen ja tämä henkilö on ohjaaja ja vastaa robotin mahdollisista liikennevirheistä. Ihan noissa meidän tavallisissa autoissakin on nykyään paljon automatiikkaa, ja silti katsomme ihmisen ohjaavan niitä.
saatana johtaa maailmaa 666 jos et tiennyt
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpö höpö. Kyllähän sitä robottia joku ohjaa, ei se tee aamulla itsenäistä päätöstä lähteä sompailemaan liikenteeseen. Ohjaamisen ei tarvitse olla mekaanista ja realiaikaista. Joku sille on antanut ohjeistuksen ja tämä henkilö on ohjaaja ja vastaa robotin mahdollisista liikennevirheistä. Ihan noissa meidän tavallisissa autoissakin on nykyään paljon automatiikkaa, ja silti katsomme ihmisen ohjaavan niitä.
isäsi kertoi sinulle että ole poika insinööri ja siksi opiskelit teknikoksi joka päästi robotteja liikenteeseen, eikä isäsi enää kertonut sinulle, että olipa tyhmä robotti mitä suunnittelit hei
äiti ei antanut riittävästi rakkautta pojalle ja olet kusessa nyt - Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Meillä tuo lainsäädäntö lähtee siitä, että se mikä ei ole kiellettyä on sallittua. Robotteja ei oikein voi siis estää liikkumasta, ellei ensin muuteta lakia niin että se sallitaan. Olisi siis vaatinut kaksi lakimuutosta tuo ehdottamasi huomiointi tieliikennelaissa.
Mutta ei se kieltokaan ihan läpihuutojuttu ole. Mikä on robotin määritelmä? Ihmisen ajama auto, joka voi tarvittaessa ohittaa ihmisen määräykset (esim. hätäjarruttamalla tai ohjaamalla takaisin kaistalle) on jo niillä rajoilla...Väite, että lainsäädäntö lähtee siitä, että se mikä ei ole kiellettyä, on sallittua, on mielestäni vähän arveluttava asia. Kaikenlaista voi sitten keksiä, jota ei laista löydy, tuolla verukkeella, että on laillista. En ihan usko moista.
- Anonyymi
Se robotti on oikeasti naamioitunut terminaattori. Yritäppä ajaa päälle, niin se ruttaa sut sinne auton sisälle, kuin tonnikalan purkkiin.
- Anonyymi
robotti on tyhjä laatikko, onneksi
- Anonyymi
Laki sanoo robottiajoneuvoista näin:
"Kevyellä automaattisella tavarankuljettimella tarkoitetaan etähallittua, automaattisella ajojärjestelmällä varustettua sähköajoneuvoa, jonka moottoreiden yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 15 kilometriä tunnissa. Ajoneuvon on täytettävä rakenteen, hallintalaitteiden ja varusteiden osalta 13 §:n 2 momentin 1–5, 10 ja 12 kohtien vaatimukset sekä oltava mitoiltaan ja massoiltaan sellainen, ettei siitä aiheudu haittaa tai vaaraa muille tienkäyttäjille.
Liikenne- ja viestintävirasto voi antaa tarkempia määräyksiä kevyen automaattisen tavarankuljettimen mitoista, massoista, valoista, heijastimista, äänimerkinantolaitteesta ja jarruista."- Anonyymi
29 a § (23.3.2023/493)
Kevyt automaattinen tavarankuljetin
23.3.2023 on siis tehty jotakin muokkauksia asian suhteen. - Anonyymi
Tuossa määritetään se, mikä kevyt automaattinen tavarankuljetin on. Väistämissäännöt ovat eri asia.
- Anonyymi
kun kiista kuumenee, rakennetaan erillinen robottiajoväylä varotoimenpiteeksi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kun kiista kuumenee, rakennetaan erillinen robottiajoväylä varotoimenpiteeksi
43 % väestöstä kieltäytyy yleisestä liikenteestä vain koska robotti on liikenteessä ja orpo-purran politiikassa kukaan tahdo lusia elinkautista
Liikenteessä säännöllisesti perseilevän kannattaa sitten ottaa huomioon sekä se, että robotit ovat kalliita että se, että roboteilla on tallentavia videokameroita joka suuntaan.
Päälle ajamisesta jää kiinni ja se voi koitua kalliiksi.- Anonyymi
Tai sitten ei...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai sitten ei...
Robotti on aina väistämisvelvollinen. Sen omistajalle tulee kalliiksi, jos robotti aiheuttaa vahingon?
Tahallinen robotin vahingoittaminen, esimerkiksi tahallaan päälle ajamalla ym. tavalla voi tosiaan johtaa korvausvelvollisuuteen? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Robotti on aina väistämisvelvollinen. Sen omistajalle tulee kalliiksi, jos robotti aiheuttaa vahingon?
Tahallinen robotin vahingoittaminen, esimerkiksi tahallaan päälle ajamalla ym. tavalla voi tosiaan johtaa korvausvelvollisuuteen?"voi tosiaan johtaa korvausvelvollisuuteen?"
Ehkä jos sattuu jäämään kiinni. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Robotti on aina väistämisvelvollinen. Sen omistajalle tulee kalliiksi, jos robotti aiheuttaa vahingon?
Tahallinen robotin vahingoittaminen, esimerkiksi tahallaan päälle ajamalla ym. tavalla voi tosiaan johtaa korvausvelvollisuuteen?Sen tahallisuuden todistaminen voi olla haasteellista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Robotti on aina väistämisvelvollinen. Sen omistajalle tulee kalliiksi, jos robotti aiheuttaa vahingon?
Tahallinen robotin vahingoittaminen, esimerkiksi tahallaan päälle ajamalla ym. tavalla voi tosiaan johtaa korvausvelvollisuuteen?Ihan äkkiä ei tule mieleen, että minkälaisen vahingon tuollainen robotti voisi saada aikaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan äkkiä ei tule mieleen, että minkälaisen vahingon tuollainen robotti voisi saada aikaan.
Tänään viimeksi näin kun robotti(S-kaupan ruuankuljetus robotti) seikkaili keskellä ajorataa, pysähtyi pyöri hetken ympyrä ja jatkoi sitten matkaansa.
Joten ei se nyt aivan tähtikirjailijan mielikuvitusta vaadi, että ymmärtää mitä kaikkea vahinkoa kuvatun lainen robotin seikkailu voisi aiheuttaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tänään viimeksi näin kun robotti(S-kaupan ruuankuljetus robotti) seikkaili keskellä ajorataa, pysähtyi pyöri hetken ympyrä ja jatkoi sitten matkaansa.
Joten ei se nyt aivan tähtikirjailijan mielikuvitusta vaadi, että ymmärtää mitä kaikkea vahinkoa kuvatun lainen robotin seikkailu voisi aiheuttaa.No eipä sinullakaan näytä mielikuvitus siihen riittävän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No eipä sinullakaan näytä mielikuvitus siihen riittävän.
Eipä siihen mielikuvitusta tarvita edes nimeksi, kun järjissään oleva tajuaa mitä mainitun laisesta robotin liikennöinnistä voi seurata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No eipä sinullakaan näytä mielikuvitus siihen riittävän.
Kyllä sitä jokaisella täysjärkisellä on sen verran mielikuvitusta, vaikka sinulta se näyttää puuttuvan, jotta ymmärtää mitä haittaa ja vaaraa tuollainen robotin kaltainen möhkäle aiheuttaa ja voi aiheuttaa ajoradalla liikkuessaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä siihen mielikuvitusta tarvita edes nimeksi, kun järjissään oleva tajuaa mitä mainitun laisesta robotin liikennöinnistä voi seurata.
Sehän selittää, miksi sinä et tajua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sehän selittää, miksi sinä et tajua.
Vaikka luetun ymmärryksesi onkin vahvasti puutteellista niin siitä huolimatta kaltaiseni järjissään oleva tajuaa tuollaisen robotin keskellä ajorataa seikkailun aiheuttaman vaaran.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka luetun ymmärryksesi onkin vahvasti puutteellista niin siitä huolimatta kaltaiseni järjissään oleva tajuaa tuollaisen robotin keskellä ajorataa seikkailun aiheuttaman vaaran.
Jutellaan siitä vaarasta sitten kun osaat yksilöidä sen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jutellaan siitä vaarasta sitten kun osaat yksilöidä sen.
Kyllä se robotin aiheuttama vaara on olemassa vaikka et sitä näytä ymmärtävän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se robotin aiheuttama vaara on olemassa vaikka et sitä näytä ymmärtävän.
Joo, ja jutellaan siitä sitten kun osaat yksilöidä sen.
- Anonyymi
Rautalangan vääntäminen on hyvä idea. Joten käytä sitä ja yksilöi tarkoittamasi vaara.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tänään viimeksi näin kun robotti(S-kaupan ruuankuljetus robotti) seikkaili keskellä ajorataa, pysähtyi pyöri hetken ympyrä ja jatkoi sitten matkaansa.
Joten ei se nyt aivan tähtikirjailijan mielikuvitusta vaadi, että ymmärtää mitä kaikkea vahinkoa kuvatun lainen robotin seikkailu voisi aiheuttaa.Nuo robotit tekevät ajoradan ylitykset yleensä suojateiden kohdalla. Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Syitä ei eritellä. Aina pitää lähestyä kaikkia suojateitä erityistä varovaisuutta noudattaen. Tavallinen varominen ei riitä. Väistämisvelvollisuus on sitten eri seikka.
- Anonyymi
Jaa et sitten osaakaan vääntää rautalankaa. Yllätyin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo robotit tekevät ajoradan ylitykset yleensä suojateiden kohdalla. Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Syitä ei eritellä. Aina pitää lähestyä kaikkia suojateitä erityistä varovaisuutta noudattaen. Tavallinen varominen ei riitä. Väistämisvelvollisuus on sitten eri seikka.
Se miten ne robotit tekee ajoradan ylitykset yleensä, on se ja sama, koska vastaamassasi kommentissa oli kyse keskellä ajorataa liikkuvasta robotista. Huomasit varmaan tämän sikäli kun osaat lukea, jonka taidon nyt vastauksellasi asetit kohdallasi kyseenalaiseksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaa et sitten osaakaan vääntää rautalankaa. Yllätyin.
Ei lautalangasta vääntämisen taito toki ylivoimainen ole , mutta kun se pitäisi tehdä henkilölle jolla ei lähtökohtaisesti näytä olevan kykyä edes alkeellisesti hahmottaa sitä, että miten muutaman kymmenkilon liikkuva mekaaninen mötikkä, keskellä ajorataa liikkuessaan, aiheuttaa ja voi aiheuttaa, jopa vakavan onnettomuusriskin. Näin ollen se rautalangasta vääntäminenkin, vastaanottajan rajalliset kyvyt huomioiden, on jo aiemmin mainittua ajanhukkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se miten ne robotit tekee ajoradan ylitykset yleensä, on se ja sama, koska vastaamassasi kommentissa oli kyse keskellä ajorataa liikkuvasta robotista. Huomasit varmaan tämän sikäli kun osaat lukea, jonka taidon nyt vastauksellasi asetit kohdallasi kyseenalaiseksi.
Jos kuljetusrobotti seikkaili keskellä ajorataa, niin se ei pois sulje sitä, että kohdassa voi olla myös suojatie. Suojatie kun sijaitsee yhtä lailla ajoradalla. Suojatie on jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettu, liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettu tien osa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos kuljetusrobotti seikkaili keskellä ajorataa, niin se ei pois sulje sitä, että kohdassa voi olla myös suojatie. Suojatie kun sijaitsee yhtä lailla ajoradalla. Suojatie on jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettu, liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettu tien osa.
Kun puhutaan ajoradasta niin silloin ylipäätään ei tarkoiteta suojatietä.
Joten sitä lukutaitoa ja ennen kaikkea, sitä luetun ymmärtämistä tässä koitetaan peräänkuuluttaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun puhutaan ajoradasta niin silloin ylipäätään ei tarkoiteta suojatietä.
Joten sitä lukutaitoa ja ennen kaikkea, sitä luetun ymmärtämistä tässä koitetaan peräänkuuluttaa.Ajorataan liittyy muitakin asioita. Suojatie on vain yksi monista. Muitakin tiemerkintöjä on esim. myös, jotka saattavat liittyä tilanteeseen. Sillä ei ole mitään merkitystä, miten sinä asiat miellät.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajorataan liittyy muitakin asioita. Suojatie on vain yksi monista. Muitakin tiemerkintöjä on esim. myös, jotka saattavat liittyä tilanteeseen. Sillä ei ole mitään merkitystä, miten sinä asiat miellät.
Kyllähän siihen ajorataan liittyviä asioita, kuten ajoratamerkintöjä voi framille nostaa, jotka ei kuitenkaan millään tavoin liity tilanteeseen, jossa se robotti ajaa(kaupungissa) keskellä ajorataa jossa ei ole edes keskiviivaa maalattuna. Joten edelleen luku ja luetun ymmärtämisen taitoasi tässä vaan perään kuulutetaan, eikä siitä nyt ainakaan pitäisi olla mitään syytä suuttua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllähän siihen ajorataan liittyviä asioita, kuten ajoratamerkintöjä voi framille nostaa, jotka ei kuitenkaan millään tavoin liity tilanteeseen, jossa se robotti ajaa(kaupungissa) keskellä ajorataa jossa ei ole edes keskiviivaa maalattuna. Joten edelleen luku ja luetun ymmärtämisen taitoasi tässä vaan perään kuulutetaan, eikä siitä nyt ainakaan pitäisi olla mitään syytä suuttua.
Robotin seikkailusta ei tarpeeksi tarkasti kerrottu. Ei esim. kerrota, oliko kyse ajoradan poikkisuuntaisesta vai ajoradan myötäisestä liikkumisesta. Kuvitella voi toki kaikenlaisia asioita omassa pikku päässään, ilman kaikkia tarvittavia faktoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei lautalangasta vääntämisen taito toki ylivoimainen ole , mutta kun se pitäisi tehdä henkilölle jolla ei lähtökohtaisesti näytä olevan kykyä edes alkeellisesti hahmottaa sitä, että miten muutaman kymmenkilon liikkuva mekaaninen mötikkä, keskellä ajorataa liikkuessaan, aiheuttaa ja voi aiheuttaa, jopa vakavan onnettomuusriskin. Näin ollen se rautalangasta vääntäminenkin, vastaanottajan rajalliset kyvyt huomioiden, on jo aiemmin mainittua ajanhukkaa.
Lautalanka lienee sinulle sopiva vaihtoehto, kun et osaa rautalankaa vääntää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Robotin seikkailusta ei tarpeeksi tarkasti kerrottu. Ei esim. kerrota, oliko kyse ajoradan poikkisuuntaisesta vai ajoradan myötäisestä liikkumisesta. Kuvitella voi toki kaikenlaisia asioita omassa pikku päässään, ilman kaikkia tarvittavia faktoja.
No joo, ehkä ei kaikkien tajuntaan tahallisen väärinymmärryksen takia mennyt, että kyse oli robotin ajoradan autoliikenteelle tarkoitetussa osassa liikkumisessa. jossa suojateitä tai muita tiemerkintöjä ollut mailla eikä halmeilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lautalanka lienee sinulle sopiva vaihtoehto, kun et osaa rautalankaa vääntää.
Et sitten jaksanut, kyennyt tai ymmärtänyt lukea vastaamaasi kommenttia loppuun, jossa tuo alussa, älyllesi ylivoimaisen haasteen tuottama yhden kirjaimen virhe oli mainittu oikein.
Olihan tuossa vastaamassasi kommentissa myös mainittu syy miksi sinulle ei kannata, määrättyjen syiden takia alkaa mitään, edes yksinkertaista asiaa ns pilkun tarkasti selvittämään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et sitten jaksanut, kyennyt tai ymmärtänyt lukea vastaamaasi kommenttia loppuun, jossa tuo alussa, älyllesi ylivoimaisen haasteen tuottama yhden kirjaimen virhe oli mainittu oikein.
Olihan tuossa vastaamassasi kommentissa myös mainittu syy miksi sinulle ei kannata, määrättyjen syiden takia alkaa mitään, edes yksinkertaista asiaa ns pilkun tarkasti selvittämään.Et osaa käyttää lautalankaakaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et osaa käyttää lautalankaakaan.
Onhan jo aiemmissa kommenteissa mainittu syy, miksi sinulle ei kannata, määrättyjen syiden takia alkaa mitään, edes yksinkertaista asiaa ns pilkun tarkasti selvittämään.
- Anonyymi
robotin vastustajat - minkälaisia he ovat?
- anarkisteja
- vihanisteja
- satunnaisia kulkijoita tai järjestäytyneitä rikollisia
- ex-insinöörejä
- eläimiä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Robotti on aina väistämisvelvollinen. Sen omistajalle tulee kalliiksi, jos robotti aiheuttaa vahingon?
Tahallinen robotin vahingoittaminen, esimerkiksi tahallaan päälle ajamalla ym. tavalla voi tosiaan johtaa korvausvelvollisuuteen?robottia tulee väistää aina vain silloin kun maan presidenttinä ja pääministerinä on oikeistolainen tekniikan ystävä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan äkkiä ei tule mieleen, että minkälaisen vahingon tuollainen robotti voisi saada aikaan.
"ihmiskunta tuhoutuu" - ensyklopidistinen vastaus
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tänään viimeksi näin kun robotti(S-kaupan ruuankuljetus robotti) seikkaili keskellä ajorataa, pysähtyi pyöri hetken ympyrä ja jatkoi sitten matkaansa.
Joten ei se nyt aivan tähtikirjailijan mielikuvitusta vaadi, että ymmärtää mitä kaikkea vahinkoa kuvatun lainen robotin seikkailu voisi aiheuttaa.ei pidä ajatellakaan koska se kuulostaisi valtion kritiikiltä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä siihen mielikuvitusta tarvita edes nimeksi, kun järjissään oleva tajuaa mitä mainitun laisesta robotin liikennöinnistä voi seurata.
robotti sairaus on sitä, että ihminen luulee että on itse robotti tai käyttäytyy vain robottimaisesti
voi olla että sairaus on peräisin roboteista - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka luetun ymmärryksesi onkin vahvasti puutteellista niin siitä huolimatta kaltaiseni järjissään oleva tajuaa tuollaisen robotin keskellä ajorataa seikkailun aiheuttaman vaaran.
robotti ei kykene tunteikkaaseen kinasteluun kuten te kaksi!!
siksi kinastelu on ainutlaatuista! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo robotit tekevät ajoradan ylitykset yleensä suojateiden kohdalla. Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Syitä ei eritellä. Aina pitää lähestyä kaikkia suojateitä erityistä varovaisuutta noudattaen. Tavallinen varominen ei riitä. Väistämisvelvollisuus on sitten eri seikka.
suurin osa roboteista ovat vaarattomia ja vain jotkut heistä ovat suojelupoliisien, poliisien ja armeijan robotteja, jotka ovat kyllä erilaisia ja täysin vaarallisia ohikulkijoille ja juuri heitä ei pidä ylittää, alittaa tai ohittaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se miten ne robotit tekee ajoradan ylitykset yleensä, on se ja sama, koska vastaamassasi kommentissa oli kyse keskellä ajorataa liikkuvasta robotista. Huomasit varmaan tämän sikäli kun osaat lukea, jonka taidon nyt vastauksellasi asetit kohdallasi kyseenalaiseksi.
hän pitää sanoistaan kiinni!!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei lautalangasta vääntämisen taito toki ylivoimainen ole , mutta kun se pitäisi tehdä henkilölle jolla ei lähtökohtaisesti näytä olevan kykyä edes alkeellisesti hahmottaa sitä, että miten muutaman kymmenkilon liikkuva mekaaninen mötikkä, keskellä ajorataa liikkuessaan, aiheuttaa ja voi aiheuttaa, jopa vakavan onnettomuusriskin. Näin ollen se rautalangasta vääntäminenkin, vastaanottajan rajalliset kyvyt huomioiden, on jo aiemmin mainittua ajanhukkaa.
jos robotti jää pahasti renkaiden väliin niin ei pidä törmäillä mutta jos murskautuu eikä vahinkoa autolle synny, silloin robotin ruma ylittäminen ei ole ongelma
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos kuljetusrobotti seikkaili keskellä ajorataa, niin se ei pois sulje sitä, että kohdassa voi olla myös suojatie. Suojatie kun sijaitsee yhtä lailla ajoradalla. Suojatie on jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettu, liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettu tien osa.
robotti nimenomaan ajaa kuin humalassa!!
ei ole taitava liikenteessä!
ehkä insinööri keksiä oli humalassa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun puhutaan ajoradasta niin silloin ylipäätään ei tarkoiteta suojatietä.
Joten sitä lukutaitoa ja ennen kaikkea, sitä luetun ymmärtämistä tässä koitetaan peräänkuuluttaa.kun kysyt robottia mielipidettä, mitä se kertoo sinulle?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllähän siihen ajorataan liittyviä asioita, kuten ajoratamerkintöjä voi framille nostaa, jotka ei kuitenkaan millään tavoin liity tilanteeseen, jossa se robotti ajaa(kaupungissa) keskellä ajorataa jossa ei ole edes keskiviivaa maalattuna. Joten edelleen luku ja luetun ymmärtämisen taitoasi tässä vaan perään kuulutetaan, eikä siitä nyt ainakaan pitäisi olla mitään syytä suuttua.
onneksi robotit eivät raiskaa naisia kuten miehet tekevät!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No joo, ehkä ei kaikkien tajuntaan tahallisen väärinymmärryksen takia mennyt, että kyse oli robotin ajoradan autoliikenteelle tarkoitetussa osassa liikkumisessa. jossa suojateitä tai muita tiemerkintöjä ollut mailla eikä halmeilla.
kauppalähetys vika-roboteista olisi annettava vartijoille ja poliiseille perille vietäväksi
siis robottien lähetys vastuu olisi annettava poliiseille - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et sitten jaksanut, kyennyt tai ymmärtänyt lukea vastaamaasi kommenttia loppuun, jossa tuo alussa, älyllesi ylivoimaisen haasteen tuottama yhden kirjaimen virhe oli mainittu oikein.
Olihan tuossa vastaamassasi kommentissa myös mainittu syy miksi sinulle ei kannata, määrättyjen syiden takia alkaa mitään, edes yksinkertaista asiaa ns pilkun tarkasti selvittämään.sinä voitit koska opponentti kirjoitti YHDEN KIRJAIMEN VÄÄRIN!!!
ja tieto ei saavuttanut käsityskykyä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan jo aiemmissa kommenteissa mainittu syy, miksi sinulle ei kannata, määrättyjen syiden takia alkaa mitään, edes yksinkertaista asiaa ns pilkun tarkasti selvittämään.
Se johtuu siitä, ettet osaa käyttää edes lautalankaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
hän pitää sanoistaan kiinni!!!
Ai robotti vai?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se johtuu siitä, ettet osaa käyttää edes lautalankaa.
Eihän sitä nyt täysjärkinen voi käyttää sellaista mitä ei ole edes olemassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän sitä nyt täysjärkinen voi käyttää sellaista mitä ei ole edes olemassa.
Eli se lautalangasta jauhamisen aloittanut ei ole täysjärkinen. Olemme kaikki samaa mieltä.
- Anonyymi
Robotti ei ole jalankulkija. Ei sillä ole jalankulkijan oikeuksia. Robotti väistää kaikkia aina ja joka tilanteessa, myös niissä tilanteissa, joissa jalankulkijaa pitää väistää.
- Anonyymi
Jep. TLL tarkoitetaan: jalankulkijalla jalan, suksilla, luistimilla tai vastaavilla välineillä liikkuvaa ja potkukelkan, lastenvaunujen, leikkiajoneuvon, pyörätuolin, jalankulkua avustavan tai korvaavan liikkumisvälineen tai vastaavan laitteen käyttäjää taikka polkupyörän tai mopon taluttajaa.
- Anonyymi
niin se miettii pitkään satajalkaa edessään
- Anonyymi
Selkeä vastaus: se robotti on ärsyttävä, joten se pitää potkaista tai heittää lähimpään ojaan tai minne vaan, josta se ei pääse enää ylös.
- Anonyymi
Kääntää sen kylellee ja kusee päälle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kääntää sen kylellee ja kusee päälle.
kysyä sytkäriä ohikulkijalta
- Anonyymi
Yli vaan niin että ostokset lentää pitkin katua.
- Anonyymi
ei saa lentää, pitää kerätä omaan kassiin ja kiittää robotti
- Anonyymi
Kehitysvamman ei pitäisi tarttua, mutta...
- Anonyymi
Robottia ei pidä väistää koskaan. Robotti väistää kaikkia muita ja sillä on siihen sensorit. Kolarissa robotin omistaja maksaa vahingot aina.
- Anonyymi
"Robotti väistää kaikkia muita ja sillä on siihen sensorit."
Eipä ne sensorit auta yhtään mitään, kun ja jos se jää olosuhteiden takia pyörimään paikalleen vaikkapa keskelle suojatietä, kuten äskettäisen lumipyryn jälkeen yhdelle robotille kävi. - Anonyymi
Robottia joutuu kenties silti joskus väistämään, sillä päälle ei saa ajaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Robotti väistää kaikkia muita ja sillä on siihen sensorit."
Eipä ne sensorit auta yhtään mitään, kun ja jos se jää olosuhteiden takia pyörimään paikalleen vaikkapa keskelle suojatietä, kuten äskettäisen lumipyryn jälkeen yhdelle robotille kävi.Pulaan joutunutta robottia voi auttaa. Ne yleensä kiittävät auttajaansa, kun pääsevät jatkamaan matkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Robottia joutuu kenties silti joskus väistämään, sillä päälle ei saa ajaa.
Onhan ketjussa moneen kertaan todistettu, ettei robottia tarvitse väistää. Noin teoriassa, Miksi ei voisi tai saisi ajaa päälle, jos ja kun se robotin omistaja kuitenkin on korvausvelvollinen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pulaan joutunutta robottia voi auttaa. Ne yleensä kiittävät auttajaansa, kun pääsevät jatkamaan matkaa.
Voi auttaa, siis pysäyttämällä auton pysähtymiskiellon omaavalle ajoradalle (saaden sakot) ja menemällä tuuppaamaan sitä robottia. Vai tönäisemällä autolla(puskurien sen salliessa) sen verran sivuun siitä keskeltä tietä, että pääsee ohi? Se robotin mekaanisella äänellä kiittäminen ei ehkä ole kaikille riittävä syy edellä mainittuihin "auttamis" operaatioihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan ketjussa moneen kertaan todistettu, ettei robottia tarvitse väistää. Noin teoriassa, Miksi ei voisi tai saisi ajaa päälle, jos ja kun se robotin omistaja kuitenkin on korvausvelvollinen?
Miksi ei voisi tai saisi ajaa ojaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ei voisi tai saisi ajaa ojaan?
Toki jos on niin tyhmä, ojaan voi ja saa ajaa, (toki siitäkin saa sakot) mutta miksi ajaisi ojaan, josta aiheutuneita vaurioita ei kukaan korvaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ei voisi tai saisi ajaa ojaan?
On osoitettu, että robotti on väistämisvelvollinen. Päälle-ajo oikeutta ei kuitenkaan koskaan synny missään tilanteessa, joten väistettävä on, jos tilanne väistämistä vaatii.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toki jos on niin tyhmä, ojaan voi ja saa ajaa, (toki siitäkin saa sakot) mutta miksi ajaisi ojaan, josta aiheutuneita vaurioita ei kukaan korvaa?
Miksi olisi niin tyhmä, että ajaisi tahallaan robotin päälle?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi olisi niin tyhmä, että ajaisi tahallaan robotin päälle?
Kysymykseen kysymyksellä vastaaminen ei oikeastaan ole edes vastaamista.
Mutta sanotaan nyt kuitenkin näin, että sen robotin autolla pois edestä tönäiseminen ei nyt ole mikään, ainakaan tahallinen päälle ajo. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On osoitettu, että robotti on väistämisvelvollinen. Päälle-ajo oikeutta ei kuitenkaan koskaan synny missään tilanteessa, joten väistettävä on, jos tilanne väistämistä vaatii.
Nuo suuret ja rintarottingilla annetut kuvitellut oikeat ohjeen, taitaa toistaiseksi löytyä vain ja ainoastaan sieltä ohjeen antajan omasta tulkinnasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo suuret ja rintarottingilla annetut kuvitellut oikeat ohjeen, taitaa toistaiseksi löytyä vain ja ainoastaan sieltä ohjeen antajan omasta tulkinnasta.
Jotkut kuvittelevat mitä ikinä kuvittelevatkaan. Toiset ottavat selvää asioista.
https://www.autoliitto.fi/uutiset/milloin-kaupan-kuljetusrobottia-kuuluu-vaistaa/
Lisäksi: Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen liikenneyksikön komisarion Hannu Kontolan ohje on selkeä: ”Autoilija ei väistä suojatielle jonottavaa robottia.” - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysymykseen kysymyksellä vastaaminen ei oikeastaan ole edes vastaamista.
Mutta sanotaan nyt kuitenkin näin, että sen robotin autolla pois edestä tönäiseminen ei nyt ole mikään, ainakaan tahallinen päälle ajo.Sehän mukavasti näytti, miten tyhmä kysymyksesi oli, ja näköjään tajusit sen itsekin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotkut kuvittelevat mitä ikinä kuvittelevatkaan. Toiset ottavat selvää asioista.
https://www.autoliitto.fi/uutiset/milloin-kaupan-kuljetusrobottia-kuuluu-vaistaa/
Lisäksi: Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen liikenneyksikön komisarion Hannu Kontolan ohje on selkeä: ”Autoilija ei väistä suojatielle jonottavaa robottia.”Noita kuvittelijoita tapaasi aina vain näyttää riittävän.
Länsi-Uudenmaan kyylän antamat ohjeet lienee kerrankin oikein, vaikka eivät tietenkään vastaa kysymykseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sehän mukavasti näytti, miten tyhmä kysymyksesi oli, ja näköjään tajusit sen itsekin.
Eihän tuollainen tyhmä vastaaminen mitenkään kysymyksen vika ole, ja varsinaiseen asiaanhan vastauksen kysymyksellä ei puututtu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän tuollainen tyhmä vastaaminen mitenkään kysymyksen vika ole, ja varsinaiseen asiaanhan vastauksen kysymyksellä ei puututtu.
Se siis mukavasti näytti, miten tyhmän kysymykseen vastataan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se siis mukavasti näytti, miten tyhmän kysymykseen vastataan.
Taas ymmärsit tahattomasti tai tahallasi väärin, koska sehän vaan näytti kuinka tyhmää on vastata kysymykseen kysymyksellä.
- Anonyymi
pitääkö roboteille antaa anteeksi kun se ei ymmärrä että häiritsee aitoja eläviä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Robottia joutuu kenties silti joskus väistämään, sillä päälle ei saa ajaa.
kysytään poliisilta mitä robotit ottavat matkaan kun moni heistä menehtyy matkalla turvaaksi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pulaan joutunutta robottia voi auttaa. Ne yleensä kiittävät auttajaansa, kun pääsevät jatkamaan matkaa.
"kiitos että autoitte minua, olen tänään poikkiväsynyt ja te olitte ystävällinen minulle"
tekoälyä uskominen on hyvin turhauttavaa hei!! ei sellaista elämää voi elää!! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan ketjussa moneen kertaan todistettu, ettei robottia tarvitse väistää. Noin teoriassa, Miksi ei voisi tai saisi ajaa päälle, jos ja kun se robotin omistaja kuitenkin on korvausvelvollinen?
jokainen ainakin kerran elämässä tahtoisi kokeilla ajaa robotin päälle
mitä tekniikan insinööri voi neuvoa aiheesta? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On osoitettu, että robotti on väistämisvelvollinen. Päälle-ajo oikeutta ei kuitenkaan koskaan synny missään tilanteessa, joten väistettävä on, jos tilanne väistämistä vaatii.
Päälle pitää ajaa - liikennemerkki on painossa ja pian pystyssä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi olisi niin tyhmä, että ajaisi tahallaan robotin päälle?
nuori bemari kuski
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysymykseen kysymyksellä vastaaminen ei oikeastaan ole edes vastaamista.
Mutta sanotaan nyt kuitenkin näin, että sen robotin autolla pois edestä tönäiseminen ei nyt ole mikään, ainakaan tahallinen päälle ajo.niin naiset parkkipaikalla tönäisevät miehen autoa kauemmaksi varovasti että ei lommoja synny, samoin tehdään robotille
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noita kuvittelijoita tapaasi aina vain näyttää riittävän.
Länsi-Uudenmaan kyylän antamat ohjeet lienee kerrankin oikein, vaikka eivät tietenkään vastaa kysymykseen.Mikä on "kyylä"? Miksi kirjoittelet täällä, jos olet noin tyhmä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taas ymmärsit tahattomasti tai tahallasi väärin, koska sehän vaan näytti kuinka tyhmää on vastata kysymykseen kysymyksellä.
Tyhmä ei näköjään tajua vieläkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä on "kyylä"? Miksi kirjoittelet täällä, jos olet noin tyhmä?
Kai sinäkin nyt sen verran ymmärrät/tiedät , että mikä kyylä on. ja jos et tiedä niin pitääkö sinun varta vasten sitä tyhmyyttäsi taas alkaa esittelemään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tyhmä ei näköjään tajua vieläkään.
Siltä se näyttää.
- Anonyymi
Kuljetusrobotit on ohjelmoitu väistämään kaikkia muita liikenteessä.
- Anonyymi
Ja mitäs sitten tehdään kun se väistäminen ei , ohjelmoinnista huilimatta, vaan aina siltä robotilta onnistu?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja mitäs sitten tehdään kun se väistäminen ei , ohjelmoinnista huilimatta, vaan aina siltä robotilta onnistu?
Sitten ihminen väistää, ellei ole vajaakykyinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja mitäs sitten tehdään kun se väistäminen ei , ohjelmoinnista huilimatta, vaan aina siltä robotilta onnistu?
Sitte tulee kolari ja robotti toivottavasti menee tuusannuuskaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten ihminen väistää, ellei ole vajaakykyinen.
Eihän ihmisen pidä väistää kun ei tarvitse väistää, kuten ketjussa on moneen kertaan todistettu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitte tulee kolari ja robotti toivottavasti menee tuusannuuskaksi.
Niinpä, ja viulut maksaa se robotin omistaja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitte tulee kolari ja robotti toivottavasti menee tuusannuuskaksi.
oikeustalo, jossa kaikki työntekijät ovat robotteja on yksi syytetty ihminen
tekoäly muistaa netistä kaiken sanotun ja robottien tuomio on sen mukainen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän ihmisen pidä väistää kun ei tarvitse väistää, kuten ketjussa on moneen kertaan todistettu.
ihmisen aivot eivät tahdo väistää robottia
tosi mielenkiintoista!!
elävä liha ei tahdo väistää muovin palasta koska kokee olevansa parempi kuin muovi!!
muovin pitää väistää lihaa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän ihmisen pidä väistää kun ei tarvitse väistää, kuten ketjussa on moneen kertaan todistettu.
Ei ole todistettu. Joku päävammainen on sellaista hokenut ja siinä se.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitte tulee kolari ja robotti toivottavasti menee tuusannuuskaksi.
Miksi joku voi tuollaista toivoa? Paha ihminen, joka luulee olevansa hyväkö?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän ihmisen pidä väistää kun ei tarvitse väistää, kuten ketjussa on moneen kertaan todistettu.
Oliko tuo ironiaa, kaikki eivät sitä ymmärrä? Voi johtaa ihmisiä harhaan tuo neuvo?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän ihmisen pidä väistää kun ei tarvitse väistää, kuten ketjussa on moneen kertaan todistettu.
Liikenteessä syntyy tilanteita, jossa on velvoite väistää, vaikka väistämisvelvollisuus olisikin toisella osapuolella. Mitään oikeutta ajaa päälle, ei koskaan missään tilanteessa synny itselle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ihmisen aivot eivät tahdo väistää robottia
tosi mielenkiintoista!!
elävä liha ei tahdo väistää muovin palasta koska kokee olevansa parempi kuin muovi!!
muovin pitää väistää lihaaPohdintasi on mielenkiintoista, vaikka ei se nyt kovin mielenkiintoista edes ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole todistettu. Joku päävammainen on sellaista hokenut ja siinä se.
Kyllä tuota palstalla todistamista on yhtä oikeellisena pidettävä, kuin sinun päinvastaista kuvitelmaasi asiasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi joku voi tuollaista toivoa? Paha ihminen, joka luulee olevansa hyväkö?
Onhan tuo kritisoimasi näkemys aivan totuudenmukainen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oliko tuo ironiaa, kaikki eivät sitä ymmärrä? Voi johtaa ihmisiä harhaan tuo neuvo?
Mitään harhaanjohtamista tuossa ei ollut. sehän on ketjussa moneen kertaan mainittu, että robottia ei tarvitse väistää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liikenteessä syntyy tilanteita, jossa on velvoite väistää, vaikka väistämisvelvollisuus olisikin toisella osapuolella. Mitään oikeutta ajaa päälle, ei koskaan missään tilanteessa synny itselle.
Peräänkuuluttamasi ennakointivelvollisuus koskee ihmisiä ja tai ihmisen kuljettamaa ajoneuvoa. Robotti ei ole ihminen eikä ihmisen kuljettama ajoneuvo, joten mikään estettä robotin tönäisemiseen ei ole, jos tai kun se robotti on ajolinjalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tuota palstalla todistamista on yhtä oikeellisena pidettävä, kuin sinun päinvastaista kuvitelmaasi asiasta.
Se päävikainen näköjään ilmoittautui 😀
- Anonyymi
Robottipippeli pippelirobotti robotin pippeli pippelin robotti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se päävikainen näköjään ilmoittautui 😀
No, jos itsekin pidät itseäsi päävikaisena, kuten kirjoituksestasi ilmenee, niin olkoon sitten niin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Peräänkuuluttamasi ennakointivelvollisuus koskee ihmisiä ja tai ihmisen kuljettamaa ajoneuvoa. Robotti ei ole ihminen eikä ihmisen kuljettama ajoneuvo, joten mikään estettä robotin tönäisemiseen ei ole, jos tai kun se robotti on ajolinjalla.
Puhe oli väistämisvelollisuudesta. U R not the brightest one.
- Anonyymi
melkein eläimiä
- Anonyymi
Aika hyvä vertaus, todellakin.
Rauhoitetun eläimen päälle tahallaan ajaminen on selvä rikos. Vahingossa esimerkiksi suden tai siilin päälle ajanuttta ei epäillä rikoksesta.
Olisivatko nuo ruokarobotit enemmän rinnastettavissa rauhoitettuihin vai rauhoittamattomiin eläimiin?
Taitaa olla vahingontekoa, jos tahallaan ajaa ruokarobotin päälle? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika hyvä vertaus, todellakin.
Rauhoitetun eläimen päälle tahallaan ajaminen on selvä rikos. Vahingossa esimerkiksi suden tai siilin päälle ajanuttta ei epäillä rikoksesta.
Olisivatko nuo ruokarobotit enemmän rinnastettavissa rauhoitettuihin vai rauhoittamattomiin eläimiin?
Taitaa olla vahingontekoa, jos tahallaan ajaa ruokarobotin päälle?"2024-12-12 19:42:07 Noita kuvittelijoita tapaasi aina vain näyttää riittävän.
Länsi-Uudenmaan kyylän antamat ohjeet lienee kerrankin oikein, vaikka eivät tietenkään vastaa kysymykseen."
Näitä täällä aina riittää, jotka luulevat itsestään melkoisesti?
Tietää varmaan vastauksen kaikkeen, mutta ei kerro sitä muille? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"2024-12-12 19:42:07 Noita kuvittelijoita tapaasi aina vain näyttää riittävän.
Länsi-Uudenmaan kyylän antamat ohjeet lienee kerrankin oikein, vaikka eivät tietenkään vastaa kysymykseen."
Näitä täällä aina riittää, jotka luulevat itsestään melkoisesti?
Tietää varmaan vastauksen kaikkeen, mutta ei kerro sitä muille?Mitäpä sitä kukaan itsestään melkoisesti, ainakaan turhia luulisi.
Tuo matalamielinen, arvailemasi kuvitelma on tuota Länsi-Uudenmaan kyylän ohjeen tasoinen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika hyvä vertaus, todellakin.
Rauhoitetun eläimen päälle tahallaan ajaminen on selvä rikos. Vahingossa esimerkiksi suden tai siilin päälle ajanuttta ei epäillä rikoksesta.
Olisivatko nuo ruokarobotit enemmän rinnastettavissa rauhoitettuihin vai rauhoittamattomiin eläimiin?
Taitaa olla vahingontekoa, jos tahallaan ajaa ruokarobotin päälle?Tuskin eläimen, olkoon rauhoitettu tai ei, päälle kukaan tahallaan ajaa. Robotti kun ei ole kumpaakaan , niin ei se robotin tönäiseminen oikein rikokseksi taivu, eikä edes vahingon teoksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskin eläimen, olkoon rauhoitettu tai ei, päälle kukaan tahallaan ajaa. Robotti kun ei ole kumpaakaan , niin ei se robotin tönäiseminen oikein rikokseksi taivu, eikä edes vahingon teoksi.
Kyllähän se vahingonteko ihan laissa määritetään. Sitähän sinä et näköjään tiennyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllähän se vahingonteko ihan laissa määritetään. Sitähän sinä et näköjään tiennyt.
Varmaan vahingonteko laissa määritetään. Robotin tieltä tänäiseminen ei sitä kuitenkaan liene.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmaan vahingonteko laissa määritetään. Robotin tieltä tänäiseminen ei sitä kuitenkaan liene.
Kerropa miten laki määrittelee vahingonteon.
- Anonyymi
Esim. ennakointivelvollisuus koskee tienkäyttäjiä. Tieliikennelaissa määritellään tienkäyttäjäksi jokainen, joka on tiellä tai kuljettaa tiellä olevaa ajoneuvoa tai raitiovaunua. Kuljetusroboteissa ei ole mukana tieliikennelaissa määriteltyä tienkäyttäjää. Kuljetusrobotti kulkee autonomisesti itsekseen ilman tienkäyttäjää.
Epäsuorasti robotti kuitenkin toimii noin, koska se on ohjelmoitu väistämään kaikkia muita liikenteessä.- Anonyymi
Oikeinko tosissasiko olet sitä mieltä, että robotti kuuluisi ennakointivelvollisuuden piiriin, jonkin "epäsuoran" toiminnan takia?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikeinko tosissasiko olet sitä mieltä, että robotti kuuluisi ennakointivelvollisuuden piiriin, jonkin "epäsuoran" toiminnan takia?
Luetun ymmärtäminen ei aina ole helppoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luetun ymmärtäminen ei aina ole helppoa.
Ei ole aina helppoa, varsinkin kun tuollainen "epäsuoran" toiminnan mahdollisuus vaikuttaisi ennakointivelvollisuuteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole aina helppoa, varsinkin kun tuollainen "epäsuoran" toiminnan mahdollisuus vaikuttaisi ennakointivelvollisuuteen.
Ei ole sellaista väitetty. Luetun ymmärtäminen ei taida olla vahvinta osaamisaluettasi. Kuljetusrobotti ennakoi silti muiden tekoja ja sovittaa havainnot omaan toimintaan. Robotti kun on ohjelmoitu väistämään kaikkia muita. Robottia ei koske tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus, koska robotti ei ole tieliikennelaissa määritelty tienkäyttäjä, eikä sen mukana kulje sellaista tienkäyttäjää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole sellaista väitetty. Luetun ymmärtäminen ei taida olla vahvinta osaamisaluettasi. Kuljetusrobotti ennakoi silti muiden tekoja ja sovittaa havainnot omaan toimintaan. Robotti kun on ohjelmoitu väistämään kaikkia muita. Robottia ei koske tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus, koska robotti ei ole tieliikennelaissa määritelty tienkäyttäjä, eikä sen mukana kulje sellaista tienkäyttäjää.
No, tuosta "epäsuoran" toiminnan mahdollisuudesta ennakointivelvollisuuteen
olet useassa viestissäsi jauhanut. mitä sillä sitten tarkoittanetkaan.
Myöskään tuo esitelmäsi robotin ohjelmoinnin ominaisuuksista ei muuta asiaa suuntaan tai toiseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, tuosta "epäsuoran" toiminnan mahdollisuudesta ennakointivelvollisuuteen
olet useassa viestissäsi jauhanut. mitä sillä sitten tarkoittanetkaan.
Myöskään tuo esitelmäsi robotin ohjelmoinnin ominaisuuksista ei muuta asiaa suuntaan tai toiseen.Kuljetusrobottia ei koske tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus ja silti robotti useimmiten toimii siten, kuin sitä koskisi se. Jos et ymmärrä tai suostu ymmärtämään tuota suhteessa aiempiin kirjoituksiin, niin sitten ei ole paljon tehtävissä.
- Anonyymi
Pitäisi ilmeisesti, mutta saat odottaa maailman tappiin asti, että se robotti menee ensin. Ne jää odottamaan siihen suojatien alkuun, että yhtään autoa tms. ei ole näkyvissä, ennenkuin menevät yli. Kokemusta on, että ei kannata jäädä odottelemaan, että robo menee ensin, se vaan ei mene.
- Anonyymi
Ei pidä väistää. Kuljetusrobotti väistää kaikkia muita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pidä väistää. Kuljetusrobotti väistää kaikkia muita.
Ja kun robotti jää lumisohjoon kiinni keskelle suojatietä, niin silloin se ei väistä ketään. Eikä sitä silloin kenenkään muun pidä tai tarvitse väistää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kun robotti jää lumisohjoon kiinni keskelle suojatietä, niin silloin se ei väistä ketään. Eikä sitä silloin kenenkään muun pidä tai tarvitse väistää.
Tietenkin pitää väistää, sillä liikenteessä ei koskaan synny mitään "päälle ajo" -oikeutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietenkin pitää väistää, sillä liikenteessä ei koskaan synny mitään "päälle ajo" -oikeutta.
Robottia ei tarvitse eikä pidä väistää. Eikä tuossa tilanteessa voi olla kyse mistään päälle ajosta, koska robotin kyseessä ollen ei missään sanota ettei sen päälle saisi ajaa.
No, tuskin sen robotin päälle kukaan tarkoituksella ajaa, kun sen robotin sivuun tönäiseminen ajaa saman asian. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Robottia ei tarvitse eikä pidä väistää. Eikä tuossa tilanteessa voi olla kyse mistään päälle ajosta, koska robotin kyseessä ollen ei missään sanota ettei sen päälle saisi ajaa.
No, tuskin sen robotin päälle kukaan tarkoituksella ajaa, kun sen robotin sivuun tönäiseminen ajaa saman asian.Vai että saa muka ajaa päälle. Jos ymmärrys liikenteestä ja liikennetilanteissa on tuota tasoa, niin kannattaa pysyä poissa kuskin hommista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai että saa muka ajaa päälle. Jos ymmärrys liikenteestä ja liikennetilanteissa on tuota tasoa, niin kannattaa pysyä poissa kuskin hommista.
Ei kannata lähteä trollin leikkiin mukaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai että saa muka ajaa päälle. Jos ymmärrys liikenteestä ja liikennetilanteissa on tuota tasoa, niin kannattaa pysyä poissa kuskin hommista.
Toki robotin päälle saa halutessaan ajaa. Joten ymmärrys liikenteestä ja liikennetilanteista on sinua paremmalla tasolla. Kuskin hommia ei nyt olevan tiedon valossa ole mitään syytä jättää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toki robotin päälle saa halutessaan ajaa. Joten ymmärrys liikenteestä ja liikennetilanteista on sinua paremmalla tasolla. Kuskin hommia ei nyt olevan tiedon valossa ole mitään syytä jättää.
Huonoa trollaamista on väittää, että halutessa saa päälle ajaa. Kokeile nyt ihmeessä pinnistellä vähän. Ehkä sieltä vielä jokin parempi trollaus syntyy. Pinnistä, pinnistä...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huonoa trollaamista on väittää, että halutessa saa päälle ajaa. Kokeile nyt ihmeessä pinnistellä vähän. Ehkä sieltä vielä jokin parempi trollaus syntyy. Pinnistä, pinnistä...
Ei ole trollaamista kun kerrotaan se tosiasia, että robotin päälle saa halutessaan ajaa, ja kuvittele, ilma minkäänlaista seuraamusta, eikö ole hurjaa?
Tänään näin robotin joka lyyhötti jalkakäytävällä kulma maassa, kaikki valot pois päältä, kun yksi kulmapyörä oli taittunut alle Ja tai puuttui kokonaan. Olisikohan joku valveutunut kansalainen, illanhämyssä liikkuvalta robotilta kysellyt tulta tupakkaan ja kun ei saanut niin keskeytti sitten robotin matkan, vääntämällä siltä, ei niskoja vaan pyörän akselin nurin. Josta tapahtumasta ei tietenkään "tekijälle" seuraa yhtään mitään, joten laillista touhua, eikö? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole trollaamista kun kerrotaan se tosiasia, että robotin päälle saa halutessaan ajaa, ja kuvittele, ilma minkäänlaista seuraamusta, eikö ole hurjaa?
Tänään näin robotin joka lyyhötti jalkakäytävällä kulma maassa, kaikki valot pois päältä, kun yksi kulmapyörä oli taittunut alle Ja tai puuttui kokonaan. Olisikohan joku valveutunut kansalainen, illanhämyssä liikkuvalta robotilta kysellyt tulta tupakkaan ja kun ei saanut niin keskeytti sitten robotin matkan, vääntämällä siltä, ei niskoja vaan pyörän akselin nurin. Josta tapahtumasta ei tietenkään "tekijälle" seuraa yhtään mitään, joten laillista touhua, eikö?Trollaus se näköjään vaan jatkuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Trollaus se näköjään vaan jatkuu.
Eikä edelleenkään ole kyse trollaamisesta vaan siitä, että jos tai kun joku aiheuttaa robotille vaikkapa matkan keskeytymisen, niin se ei aiheuta tekijälle mitään sanktioita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikä edelleenkään ole kyse trollaamisesta vaan siitä, että jos tai kun joku aiheuttaa robotille vaikkapa matkan keskeytymisen, niin se ei aiheuta tekijälle mitään sanktioita.
Ihan sama periaate kuin silloin, kun jalkakäytävälle pysäköityyn autoon ilmestyy pikkuisia naarmuja ja kolhuja. Kukaan ei saa mitään sanktioita, koska kukaan ei tiedä, mistä ne oikein tuli. Harmillista.
- Anonyymi
Komeesti lähti robotti lentoon kun oli jumissa keskellä tietä ja lumiaura tuli.
- Anonyymi
Lataa ensin kuvaamasi video lumiauran törmäyksestä robottiin youtubeen, ja sitten linkki tänne kiitos. Haluaisin nähdä miten se lentää, vaikkei sitä ole siihen ohjelmoitu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lataa ensin kuvaamasi video lumiauran törmäyksestä robottiin youtubeen, ja sitten linkki tänne kiitos. Haluaisin nähdä miten se lentää, vaikkei sitä ole siihen ohjelmoitu.
Sorry. En ole kännykän orja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sorry. En ole kännykän orja.
Kyllä me uskotaan, että totta puhut. Ihan varmasti. Ei mitään syytä epäillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lataa ensin kuvaamasi video lumiauran törmäyksestä robottiin youtubeen, ja sitten linkki tänne kiitos. Haluaisin nähdä miten se lentää, vaikkei sitä ole siihen ohjelmoitu.
Ei kaikkea tarvitse ladata mihinkään, naurettavaa kaikki lataamiset. Olet varmaan paskallakin luuri kädessä ja lataat jotain synnytysvideoita.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.854788- 1643572
- 533159
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2002014- 351851
- 461803
- 271792
- 571704
- 181621
- 191617