Paikattiin alahammasta ja hammaslääkärillä lipsahti pora kielen alapuolelle kudoksiin. Tuli vuotava haava ja jouduttiin laittaan pari tikkiä.
Kertoi, että haava tuli kun pora lipsahti. Ei muuta. No, eihän tapahtuneelle tietenkään mitään voi, mutta mutta....
Kuuluuko potilasvahinkovakuutuksen piiriin? Hammaslääkäri ei kyllä maininnut tästä mitään.
Niin, ja mainittakoon. pääni ei liikkunut...eli ei oma vika!
Poran lipsahtaminen
6
3177
Vastaukset
- pieni vahinko
Koska tuollainen haava on yleensä ns. pieni vahinko, josta ei ole pysyvää haittaa ei yleensä sen perusteella ole potilasvakuutuksesta korvattava. Eri asia, jos esim. olisi iso suoni katkennut. Yleensä ei johdu varsinaisesti poran lipsahtamisesta, vaan siitä, että potilas nieläisee, jolloin suunpohja nousee. Jos hammaslääkäri ei ole suojannut peilillään tai imurilla (se ikävä painaminen...), voi pora nirhaista. Paranee yleensä hyvin, mustelmalla selviää.
- kuinka on
Täytyykö siis asia ymmärtää tässäkin tapaukseesa
niin, että ei se hammaslääkäri sitä poraa sinne kielen alle lipsauttanut, vaan potilas se itse on kielenalusensa siihen poraan tökännyt!?
Kertomukseesi viitaten! - AUTS!
No, kyllä se nyt oli vaan hammaslääkärin vika, jonka hän kyllä itse tunnusti.
EN NIELAISSUT
EN HEILAUTTANUT PÄÄTÄNIKÄÄN ja olen aikuinen ja varmaankin tiedän milloin nielaisenkin, ainakin tähän mennessä olen luullut tietäväni.
Voi itku, vai potilaan vika, kun pora lipsahti!
Ei ainakaan tässä tapauksessa! - asiakkaan vika
Pieni vahinko? Siis näitä tapahtuu tuon tuosta.
Ja aina tietysti asiakkaassa vika.
Pää ei ollut sopivassa asennossa, olet nielaissut, et pitänyt kieltä oikein, suusi on liian pieni jne. Kyllähän hoitohenkilökunnalla riittää selityksiä.
Tuli tässä vaan mieleen tapaus, joka oli hiljattain lehdessä, asiakas oli nukutuksessa hampaiden tarkistuksessa. Kun hän heräsi, asiakkaalla ei ollut yhtään hammasta suussa, lääkäri oli poistanut kaikki pysyvät hampaat!
Selityksenä oli: ne oli kaikki huonokuntoisia, ne olisi pitänyt poistaa joskus korjauksesta huolimatta.
No, onneksi tämä lääkäri joutui raastupaan ja potilas sai jopa korvauksia, kun hampaat oli viety tietämättään!
- aada
Kyllä poran lipsahduksia sattuu silloin tällöin ja se harmittaa kaikkia osapuolia.Itse hammashoitajana olen myös "edesauttanut"poran lipsahdukseen.(pidin peilillä kieltä pois tieltä,mutta se pääsi livahtamaan poraan).Myös kiillotusvaiheessa voi pora nirhaista limakalvoa ja tulla haava,oikeastaan tämä taitaa olla yleisempää.Niin tai näin,yleensä suussa olevat haavat paranevat hyvin.Kyllä mielestäni tällaisen "kömmähdyksen" jälkeen on fiksua hieman alentaa käyntikerran laskua,jolloin potilas saa hyvitystä "kivusta ja särystä":)Samalla tulee tämä potilasvahinkojuttukin maksuun heti paikan päällä.
- Hyvityksenä ilmainen käynti
Minulla sattui samanlainen tilanne, kun hammaslääkäri porasi hampaan reunaan tullutta lohkeamista.
Hän sanoi, että reuna on niin huonossa paikassa, että pora vai yks´kaks luisti hampaasta pois ja viilsi pitkän haavan kielen alapuolen kudoksiin. Laitettiin neljä tikkiä.
Yksityinen hammaslääkäri ei ottanut paikkauksesta hintaa ollenkaan eli sain käynnin ilmaiseksi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊931438Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 83979
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66905Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v78888Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841