Poran lipsahtaminen

Auts!

Paikattiin alahammasta ja hammaslääkärillä lipsahti pora kielen alapuolelle kudoksiin. Tuli vuotava haava ja jouduttiin laittaan pari tikkiä.

Kertoi, että haava tuli kun pora lipsahti. Ei muuta. No, eihän tapahtuneelle tietenkään mitään voi, mutta mutta....

Kuuluuko potilasvahinkovakuutuksen piiriin? Hammaslääkäri ei kyllä maininnut tästä mitään.

Niin, ja mainittakoon. pääni ei liikkunut...eli ei oma vika!

6

3177

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pieni vahinko

Koska tuollainen haava on yleensä ns. pieni vahinko, josta ei ole pysyvää haittaa ei yleensä sen perusteella ole potilasvakuutuksesta korvattava. Eri asia, jos esim. olisi iso suoni katkennut. Yleensä ei johdu varsinaisesti poran lipsahtamisesta, vaan siitä, että potilas nieläisee, jolloin suunpohja nousee. Jos hammaslääkäri ei ole suojannut peilillään tai imurilla (se ikävä painaminen...), voi pora nirhaista. Paranee yleensä hyvin, mustelmalla selviää.

• kuinka on

Täytyykö siis asia ymmärtää tässäkin tapaukseesa
        niin, että ei se hammaslääkäri sitä poraa sinne kielen alle lipsauttanut, vaan potilas se itse on kielenalusensa siihen poraan tökännyt!?
        Kertomukseesi viitaten!

• AUTS!

No, kyllä se nyt oli vaan hammaslääkärin vika, jonka hän kyllä itse tunnusti.

EN NIELAISSUT

EN HEILAUTTANUT PÄÄTÄNIKÄÄN ja olen aikuinen ja varmaankin tiedän milloin nielaisenkin, ainakin tähän mennessä olen luullut tietäväni.

Voi itku, vai potilaan vika, kun pora lipsahti!
        Ei ainakaan tässä tapauksessa!

• asiakkaan vika

Pieni vahinko? Siis näitä tapahtuu tuon tuosta.

Ja aina tietysti asiakkaassa vika.
        Pää ei ollut sopivassa asennossa, olet nielaissut, et pitänyt kieltä oikein, suusi on liian pieni jne. Kyllähän hoitohenkilökunnalla riittää selityksiä.

Tuli tässä vaan mieleen tapaus, joka oli hiljattain lehdessä, asiakas oli nukutuksessa hampaiden tarkistuksessa. Kun hän heräsi, asiakkaalla ei ollut yhtään hammasta suussa, lääkäri oli poistanut kaikki pysyvät hampaat!
        Selityksenä oli: ne oli kaikki huonokuntoisia, ne olisi pitänyt poistaa joskus korjauksesta huolimatta.
        No, onneksi tämä lääkäri joutui raastupaan ja potilas sai jopa korvauksia, kun hampaat oli viety tietämättään!

• aada

Kyllä poran lipsahduksia sattuu silloin tällöin ja se harmittaa kaikkia osapuolia.Itse hammashoitajana olen myös "edesauttanut"poran lipsahdukseen.(pidin peilillä kieltä pois tieltä,mutta se pääsi livahtamaan poraan).Myös kiillotusvaiheessa voi pora nirhaista limakalvoa ja tulla haava,oikeastaan tämä taitaa olla yleisempää.Niin tai näin,yleensä suussa olevat haavat paranevat hyvin.Kyllä mielestäni tällaisen "kömmähdyksen" jälkeen on fiksua hieman alentaa käyntikerran laskua,jolloin potilas saa hyvitystä "kivusta ja särystä":)Samalla tulee tämä potilasvahinkojuttukin maksuun heti paikan päällä.

• Hyvityksenä ilmainen käynti

Minulla sattui samanlainen tilanne, kun hammaslääkäri porasi hampaan reunaan tullutta lohkeamista.

Hän sanoi, että reuna on niin huonossa paikassa, että pora vai yks´kaks luisti hampaasta pois ja viilsi pitkän haavan kielen alapuolen kudoksiin. Laitettiin neljä tikkiä.

Yksityinen hammaslääkäri ei ottanut paikkauksesta hintaa ollenkaan eli sain käynnin ilmaiseksi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      979
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      78
      888
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe