Jeesus vain ihminenkö?

Anonyymi-ap

Vastaan tässä muutamaan väitteeseen joihin törmäsin, joilla yritettiin väittää että Jeesus on vain ihminen.

"Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen."
Joh. 17:3

"Isä on minua suurempi".
Joh. 14:28

Väitteiden esittäjän mielestä nämä osoittavat ettei Jeesus voi olla Jumala tai että hän on vähemmän kuin Jumala.

17:3 Osoittaa juuri päinvastoin. Jeesus tekee itsensä Jumalan vertaiseksi, koska hän sanoo että joka tuntee Jumalan, tuntee myös hänet, Jeesuksen. Käänteisesti joka ei tunne Jeesusta, ei myöskään tunne Jumalaa:

Johanneksen evankeliumi 14:7
"Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni; tästälähin te tunnette hänet, ja te olette nähneet hänet."

Jeesuksen opetuslapset eivät ainoastaan tunteneet Isää Jumalaa vaan olivat hänet nähneet Jeesuksessa.

14:28 Tähän on hieman vaikeampi vastata, tai pikemmikin vastaus on mahdoton sellaisen ymmärtää, joka ei halua ymmärtää. Jumala on Jeesuksessa Jumalan Poikana. Hän otti orjan muodon:

Filippiläiskirje 2:5-7
"Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli, joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen, vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen..."

Ei "havaittiin pelkäksi ihmiseksi" vaan "olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen". Jumala, ollessaan Jumalan Poikana, oli itselleen alamainen. Jumala voi samaan aikaan olla taivaassa ja maan päällä ilman mitään ongelmaa.

Väitteiden esittäjä nosti myös tämän jakeen esiin:

"Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus"
Ensimmäinen kirje Timoteukselle 2:5

Totta, Jeesuksella oli ihmisen ruumis, hän eli ihmisten heikkouksien alaisena, eli tässä mielessä ihmisenä, mutta ei se vähennä hänen Jumaluuttaan.

Paavali kirjoittaa Israelia ja juutalaisia koskien Jeesuksesta:

Roomalaiskirje 9:5
"... heidän ovat isät, ja heistä on Kristus lihan puolesta, hän, joka on yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti, amen!"

Kristus on Jumala yli kaiken, ja tähän sanon itsekin: amen!

Linkkaan tähän vanhan aloituksen jossa on Jeesuksen Jumaluutta käsitelty laajemmin Raamatun jakeiden valossa:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17720814/jeesuksen-jumaluus-raamatussa-

Tämä totuus on niin ehdoton ja varma, että Pyhä Henki sanoo, ettei kenelläkään, joka sen kieltää, ole Jumalan Henkeä itsessään:

1 Korinttolaiskirje 12:3
"Sentähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano:'Jeesus olkoon kirottu', ja ettei kukaan voi sanoa:'Jeesus olkoon Herra', paitsi Pyhässä Hengessä."

Sillä joka tämän totuuden tunnustaa ja uskoo sydämessään, on Jumalan Henki.

Samainen vastaanväittäjä väitti että syntejä voidaan antaa anteeksi ilman uhria. Kenenkään syntejä ei ole annettu anteeksi ilman uhria. Suurin uhri on iankaikkisuudessa, ja on Jumala itse Jeesuksessa.

2 Korinttolaiskirje 5:19
"Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan."

Heprealaiskirje 13:8
"Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti."

Jumala joka on yli kaiken ei ole ajallinen, aika ei ole Jumalan yläpuolella, koska muuten hän ei olisi yli kaiken.

Tiitus 2:11-13
"Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille, ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti tässä nykyisessä maailmanajassa, odottaessamme autuaalisen toivon täyttymistä, ja suuren Jumalan ja meidän Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä, hänen joka antoi itsensä meidän edestämme lunastaakseen meidät kaikesta laittomuudesta ja puhdistaakseen itsellensä kansan joka hyviä tekoja ahkeroitsee."

Vielä tähän loppuun ajankohtainen rukousaihe Raamatusta uskoville:

1 Timoteus 2:1-2
"Minä kehoitan siis ennen kaikkea anomaan, rukoilemaan, pitämään esirukouksia ja kiittämään kaikkien ihmisten puolesta, kuningasten ja kaiken esivallan puolesta, että saisimme viettää rauhallista ja hiljaista elämää kaikessa jumalisuudessa ja kunniallisuudessa."

Saattaa joistain tuntua vastenmieliseltä rukoilla vaikkapa Putinin puolesta tai valehtelevien johtajien, mutta meidän uskovien tulisi tietää paremmin, että kaikki joutuvat vastaamaan teoistaan. Meidän ei tule ajautua sotaan lihaa vastaan.

Efesolaiskirje 6:12
"Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa."

16

451

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Yksi sotien suurimpia syitä on teidän kusipäitten eri uskonnot, ns. harhaoppi ,mikä ehdottomasti joutaisi museoon..

      • Anonyymi

        Syylinen on vallanhalu ja viha jota sinäkin kannat sisälläsi, siksi nimittelet.


    • Anonyymi

      Tarkennusta aloitukseen: Meillä ei ole sitä sotaa mihin media ohjaa suomalaisiakin: vihaamaan Putinia ja Venäjää ja sitä kautta venäläisiä. Sotaan mennään vihaamaan ja tappamaan, nuo toimet ovat perkeleestä, olivapta tekijät sitten suomalaisia tai venäläisiä. Meillä on sota sitä pahuuden henkeä vastaan joka ajaa Putinia ja muita sotaan yllyttäviä ihmisiä ja sotaa käyviä ihmisiä. Perkele on valheiden isä ja hän on soikaissut ihmiset ja ihmiset seuraavat mieluummin häntä kuin uskoisivat Jeesukseen. Meidän ei tarvitse eikä kuulu valita puolta sodassa jota käydään lihan mukaan lihaa vastaan. Eikä meidän tehtävämme muutu vaikka sota syttyisikin. Se tulee olemaan loppuun asti kutsua ihmisiä uskomaan Herraan Jeesukseen, että hän on Jumala ja syntiemme sovitus ja kuolleista noussut. Lihaa vastaan sotiminen vain osoittaa että uskova on epäuskoinen Jumalan oikeudenmukaisuuden toteutumista kohtaan.

      Roomalaiskirje 2:6
      "joka antaa kullekin hänen tekojensa mukaan."

    • Anonyymi

      Oliko Isä Jumala sitten samaan aikaan taivaassa ja Jeesuksessa maan päällä?

      • Anonyymi

        Jumala oli Jeesuksessa ja Jumala oli taivaassa. Jumala on läsnä kaikkialla mutta Jeesuksessa hän elää ja on kuollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumala oli Jeesuksessa ja Jumala oli taivaassa. Jumala on läsnä kaikkialla mutta Jeesuksessa hän elää ja on kuollut.

        Siis Isä Jumala?


    • Anonyymi

      Ristillä sanoo totuuden , jumalani miksi minut hylkäsit 🤣

    • Anonyymi

      > Väitteiden esittäjän mielestä nämä osoittavat ettei Jeesus voi olla Jumala tai että hän on vähemmän kuin Jumala.

      Paavali sanoo Jeesuksen olevan Jumalalle alistettu.

      "Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa."
      1 Kor. 15:28

      Ja, Raamattu sanoo Jeesuksen olevan Jumalan kuva. Jos on nähnyt Jumalan kuvan, eikö silloin ole nähnyt myös Jumalan?

      "Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen, ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa. ..."
      Kirje kolossalaisille 1:14

      • Anonyymi

        Mitä tuo osoittaa? Ei mitään mikä ei olisi jo tiedossa. Jumala otti orjan muodon Jeesuksessa, Poikana. Jumalan tehtävä Poikana, on kukistaa kaikki hallitukset, vallat ja voimat ja antaa lopulta kaikki hänen valtaansa Isänä.

        Kukaan ei voi olla esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa ilman että on Jumala. Kun mitään ei ole luotu, on vain Jumala.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tuo osoittaa? Ei mitään mikä ei olisi jo tiedossa. Jumala otti orjan muodon Jeesuksessa, Poikana. Jumalan tehtävä Poikana, on kukistaa kaikki hallitukset, vallat ja voimat ja antaa lopulta kaikki hänen valtaansa Isänä.

        Kukaan ei voi olla esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa ilman että on Jumala. Kun mitään ei ole luotu, on vain Jumala.

        Uskosi on modalismia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskosi on modalismia.

        Raanattu opettaa että Jeesus on Isä, Poika ja Pyhä Henki. Se opettaa myös että Jumala on nämä kaikki. Olen päätynyt tähän johtopäätökseen Raamattua lukemalla. En ole minkään ismin alaisuudessa vaan tutkin Raamattua ja otan siitä oppia vastaan. Jos jokin ismi opettaa samaa, niin samapa tuo. Moni asia mitä lihalliset kirkot pitävät harhaoppina, on totuutta. Modalismissä ilneisesti (luin siitä pikaisesti) uskotaan että Jumala oli ja on Jeesuksessa, uskotaan että Jumala on Pyhä Henki ja että Jumala on Isä taivaassa. Minulla ei ole mitään tuota vastaan, eikä kellään kristityllä pitäisi olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raanattu opettaa että Jeesus on Isä, Poika ja Pyhä Henki. Se opettaa myös että Jumala on nämä kaikki. Olen päätynyt tähän johtopäätökseen Raamattua lukemalla. En ole minkään ismin alaisuudessa vaan tutkin Raamattua ja otan siitä oppia vastaan. Jos jokin ismi opettaa samaa, niin samapa tuo. Moni asia mitä lihalliset kirkot pitävät harhaoppina, on totuutta. Modalismissä ilneisesti (luin siitä pikaisesti) uskotaan että Jumala oli ja on Jeesuksessa, uskotaan että Jumala on Pyhä Henki ja että Jumala on Isä taivaassa. Minulla ei ole mitään tuota vastaan, eikä kellään kristityllä pitäisi olla.

        ....
        Laitan tähän vielä Raamatun jakeet jotka tätä asiaa koskevat.

        Pyhä Henki on Isä:

        Matteus 10:20
        "Sillä ette te itse puhu, vaan teidän Isänne Henki puhuu teissä."

        Jeesus on Isä:

        Johannes 10:30
        "Minä ja Isä olemme yhtä."

        Johannes 14:9
        "Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän ... "

        Henki on Jeesuksen ja Jumalan Henki:

        Roomalaiskirje 8:9
        "Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa."

        Se kenessä on Kristuksen Henki on Kristuksen oma. Ja tästä tiedämme kenessä on Kristuksen ja Jumalan Henki:

        1 Korinttolaiskirje 12:2-3
        "Te tiedätte, että kun olitte pakanoita, teitä vietiin mykkien epäjumalien luo, miten vain tahdottiin. Sentähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano:'Jeesus olkoon kirottu", ja ettei kukaan voi sanoa:'Jeesus olkoon Herra, paitsi Pyhässä Hengessä."

        Paavali puhuu epäjumalista ja puhuu sen jälkeen todellisesta Jumalasta: Jeesuksesta.

        Usko siihen että Jeesus on Herra, on kriittinen osa pelastusta:

        Roomalaiskirje 10:9-10
        "Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan."

        Herra on yksi:

        5 Mooseksen kirja 6:4
        "Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi."

        Tämä yksi Herra on Isä, Poika ja Pyhä Henki. Hänet tunnetaan myös nimellä Jeesus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raanattu opettaa että Jeesus on Isä, Poika ja Pyhä Henki. Se opettaa myös että Jumala on nämä kaikki. Olen päätynyt tähän johtopäätökseen Raamattua lukemalla. En ole minkään ismin alaisuudessa vaan tutkin Raamattua ja otan siitä oppia vastaan. Jos jokin ismi opettaa samaa, niin samapa tuo. Moni asia mitä lihalliset kirkot pitävät harhaoppina, on totuutta. Modalismissä ilneisesti (luin siitä pikaisesti) uskotaan että Jumala oli ja on Jeesuksessa, uskotaan että Jumala on Pyhä Henki ja että Jumala on Isä taivaassa. Minulla ei ole mitään tuota vastaan, eikä kellään kristityllä pitäisi olla.

        Siitä pisteet sinulle että ainakin sanot suoraan mihin uskot, monet kolminaisuusjumalaan uskovat kiertelevät ja kaartelevat Jeesuksen Isä/Poika akselilla ja sekoittavat uskovien päät totaalisesti.


    • Anonyymi

      eikös kaikki jumaluuksien luojat ole ihmisiä , mielisairaita ihmisiä !!!

    • Anonyymi

      Jeesu oli tavallinen ihminen joka kyllästyi kivittäjiin ja lakiuskoviin. Sama haaste on yhä tänään. Toiset meistä ovat vaan sellaisia ettei ihmisillä ole mitään arvoa jos he eivät toimi samalla tavalla.

    • Anonyymi

      Ilm.22:16 Minä, Jeesus lähetin enkelini todistamaan teille näistä asioista seurakuntien hyväksi. Minä olen Daavidin juurui ja jälkeläinen, se kirkas aamutähti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      4
      1589
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      21
      1238
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1059
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1041
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1038
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      938
    7. 4
      932
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      4
      926
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      914
    10. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      912
    Aihe