Nykyään kun katselee juttuja uusista autoista, niin sitä ihmettelee, että pitääkö kaikki pikkujututkin teettää merkkikorjaamolla ja tulla ryöstetyksi??? Huippuna esim. polttimoiden vaihdot...
Olen ajatellut päivittää 20-vuotiaan käyttöautoni, jolla alkaa olla 450000 km:ä takana. On toiminut tähän saa ihan kiitettävästi tee-se-itse-hemmon korjauksin ja huolloin. Ajatukseni on, että jos ei nykyään enää löydy järkevää uutta autoa tunaroi-se-itse-hemmolle, niin puran vanhan auton atomeiksi ja käyn se perusteellisesti läpi.
Kysymys: Löytyykö nykyään mitään järkiautoa tee-se-itse-hemmoille?
Mikä uusi auto tee-se-itse-tyypille
10
2463
Vastaukset
- Lada
Lada.
- yksinkertaista tekniikkaa
Dacia Logan "kehitysmaaversiona"! Saa jos esim Saksasta ...
- arv1
tilat ja intoa löytyy niin en vaihtaisi uuteen. Eihän nämä uudetkaan autot sen kummoisempia ole, konehuone ja sähköjärjestelmä ovat tietysti selllaiset joissa saattanee tarvita tietokonehommia. 20 vuotias auto alkaa olla jo siinä iässä että huolenpidolla arvo alkaa pikkuhiljaa jo nousta. Ja kymmenen vuoden päästä sen saa jo sitten museoleimaan jos innostaa niin paljon.
- Ystävä
Miksi ihmeessä tee-se-itse-hemmon kannattaisi ostaa uusi auto? Sinuna ostaisin jonkin laadukkaan, hyväkorisen perustekniikalla varustetun käytetyn auton, johon varaosatkin ovat jo halpoja.
Ensimmäiseksi tulee mieleen esim. 124 korinen perusmersu Saksasta haettuna. Tai miksei 190-sarjalainen tai alkupään c-sarjaa, jos 124 on turhan iso tarpeeseesi. Saksan valtavasta valikoimasta löytyy vielä tekniikaltaan ja ennen kaikkea koriltaan erinomaisessa kunnossa olevia yksilöitä. Osat ovat halpoja ja tekniikka yksikertaista. Ja kyyti vähintään yhtä mukavaa, kuin uusissa pikkuautoissa. Hankintahinnassa säästät todella paljon. Etkä joudu kärsimään sitä uuden auton hintaromahdusta.- joopa joo
Onpa todella yksinkertaisia nämä mersun pyöräntuennat esimerkiksi. Niveltä takapäässäkin vaikka mihin suuntaan.
- Tunaroin-itse-hemmo
Jep - tuo auton haku manner-euroopasta on ollut myös mielessä ja yksi vaihtoehto. Toinen auto olisi siinä vaiheessa hyvä, jos päätän tehdä perusteellisen 500000 km:n huollon vanhaan luotettavaan autooni.
Mutta siis yleisellä tasolla kismittää tuo rahat-pois-kaikin-tavoin asiakkailta uusien autojen suhteen - sekä ostossa, jälleenhankintaarvossa että huolloissa. Toinen tylsä seikka on autonvalmistajien yhdistyminen ja autojen samankaltaistuminen - siis nykyään ei enää valmisteta kovinkaan paljon persoonallisia uusia autoja... Tunaroin-itse-hemmo kirjoitti:
Jep - tuo auton haku manner-euroopasta on ollut myös mielessä ja yksi vaihtoehto. Toinen auto olisi siinä vaiheessa hyvä, jos päätän tehdä perusteellisen 500000 km:n huollon vanhaan luotettavaan autooni.
Mutta siis yleisellä tasolla kismittää tuo rahat-pois-kaikin-tavoin asiakkailta uusien autojen suhteen - sekä ostossa, jälleenhankintaarvossa että huolloissa. Toinen tylsä seikka on autonvalmistajien yhdistyminen ja autojen samankaltaistuminen - siis nykyään ei enää valmisteta kovinkaan paljon persoonallisia uusia autoja...puhut. Minäkin olen ajatellut tehdä saman... Tosin en Mersua huoli vaikka ilman saisin, jos ajaa pitäisi.
- Vaihdellut
joopa joo kirjoitti:
Onpa todella yksinkertaisia nämä mersun pyöräntuennat esimerkiksi. Niveltä takapäässäkin vaikka mihin suuntaan.
Ne 124-Mersun takapään nivelet on tee-se-itse-miehelle aivan helppo nakki. Vaikkapa 300tkm ajetun 124:n saa varsin yksinkertaisesti alustaltaan lähes uuttansa vastaavaksi, kun hakee Motonetista repullisen puslia ja niveliä. Ja käyttää yhden päivän niiden vaihtamiseen. Taas on muutama satatuhatta hyvä ajella, eikä todellakaan maksanut paljon.
Uudelle autolle ei pysty samainen tee-se-itse-mies tekemään yhtään mitään ilman merkkikorjaamon tietokoneita, kun jossain moottorinohjaussoftassa menee bitti poikittain. Ja ne käynnit maksaa, vaikka mitään fyysitä vikaa ei edes välttämättä ollutkaan...
- Tee se itse..jne
1.pyri ostamaan mahdollisimman vähän lisävarusteita sisältävä auto.
2.Osta auto jonka jakopää on ketjulla.
3.Älä osta juuri markkinoille tulutta mallia.
4. Öljyn vaihto mahdollisuus ..ja suodattaimen vaihto mahdollisuus on helppo tarkistaa .Kurkkaamall auton alle ,Kuin myös tuo ajovalojen vaihto homman tekotapa.Luulsisn että autoliike on velvollinen näyttämään tai selvittämään kuinka tehdään..Ja jos väittävät ettei sitä tarvitse itse..niin höpö höpö..
5.Longalife systeemit..???Mitähän rajoituksia siitä seuraa omalle toiminalle.
6. Jos myyjä on vaivautunut kysymyksiä tehdessä..niin omat epäillykset ainakin minulla heräävät. - saabismi ei ole paha sairaus
Osta vanhan mallin Saab 900. Mieluiten vielä 8-venttiilisellä koneella.
-löytyy kaaasareita sekä ruiskuja
-katalysaattorilla tai ilman
-jakopää ketjulla, varmasti kestää
-osia löytyy, pääasiassa edullisesti
-sopivan persoonallinen
Jos Saab ei innosta, niin vaihtoehtona Volvo 240. Molempia saa aivan pilkkahinnalla ja jos viitsii etsiä, niin varmasti löytää käyttöarvoltaan loistavan auton.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu615103Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti183202- 1422705
Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett162298- 1271814
- 151653
Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks1601451Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis731397- 951287
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1041284