Lekurit vs. keikkalekurit ja....

se kuinka Suomen terveydenhuoltoa ajetaan tietoisesti kohti Ameriikan mallia, mikä taas tunnetusti on kalliimpaa kuin mihin edes miljonääreillä on varaa.

Alla lainaus hesarin jutun (https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009835207.html) lopusta niille, jotka jaksavat lukea nuo muutamat kappaleet ymmärtääkseen kuinka hanurillaan kotimainen terveydenhuolto on nyt ja miten vmäiseen suuntaan sitä ollaan runttamaassa viimeisimmän uudistuksen myötä. Mutta tottakai uudistetaan, ellei muuten niin uudistamisen itsensä vuoksi. Ja kuten aina, tie helvettiin on silattu hyvillä aikomuksilla...

Ei mulla muuta.

*

"Vuokralääkärit tulevat kalliiksi, mutta se ei ole ainoa eikä ehkä edes suurin ongelma. Ikävintä on, että keikkalääkäri ei pysty auttamaan potilaita yhtä paljon kuin tuttu ja potilaansa tunteva lääkäri.

Tästä on vankkaa tutkimusnäyttöä yli sadasta tutkimuksesta. Yksi vakuuttavimmista tutkimuksista tehtiin Norjassa, jossa katsottiin rekistereistä tietoja 4,5 miljoonan ihmisen – siis lähes kaikkien norjalaisten – lääkärisuhteen pituudesta, palvelujen käytöstä ja kuolleisuudesta.

Kävi ilmi, että jo kaksi tai kolme vuotta kestänyt potilas-lääkärisuhde vähensi päivystyspalveluiden käyttöä ja sairaalajaksoja. Tulokset paranivat vuosi vuodelta. Ja mikä parasta, myös kuolleisuus pieneni.

Muut tutkimukset osoittavat, että pitkissä potilas-lääkärisuhteissa hoito on parempaa ja sekä potilaat että lääkärit ovat tyytyväisiä.

Tarvittaisiin siis lähipalveluita. Terveyskeskuksia, joissa lääkärit ja hoitajat tuntisivat ainakin pitkäaikais- ja monisairaat potilaansa ja näiden vaivat. Suunta on kuitenkin päinvastainen.

Hyvinvointialueet pyristelevät rahapulassa, ja mitä ne silloin tekevät? Riskinä on, että ne joutuvat lakkauttamaan lähipalveluja. Siis palveluja, jotka ovat halvimpia ja tutkitusti hillitsevät terveydenhuollon menojen kasvua.

Oululaisessa Tuiran hyvinvointikeskuksessa tehdään toisin. Siellä on otettu käyttöön hoidon jatkuvuusmalli. Se on uudenlainen omalääkärimalli, jossa pyritään estämään lääkäreiden väsyminen ennalta.

Väestö ei ole enää yksittäisen lääkärin vaan tiimin vastuulla. Lääkärit ja hoitajat tekevät työtä pareittain, ja tiimien välillä työt jaetaan niin, että kokeneet lääkärit hoitavat eniten sairastavia. Potilaiden kannalta se tarkoittaa sitä, että ainakin pitkäaikaissairaita hoitavat tuttu lääkäri ja sairaanhoitaja.

Keskuksessa on toki myös nuoria lääkäreitä, jotka viipyvät vain erikoistumisopintojen vaatimat yhdeksän kuukautta. He hoitavat potilaita, joilla on lyhytaikaisia vaivoja ja sijaistavat tarvittaessa kokeneempia lääkäreitä.

Mallia on kokeiltu nyt vuoden verran. Apulaisylilääkäri Janne Mäkelän mukaan kokemukset ovat hyviä. Potilaat ovat olleet tyytyväisiä, lääkäreiden ja hoitajien työ on helpottunut ja erikoissairaanhoitoa on tarvittu vähemmän kuin ennen.

”Jos tieteellisen tiedon mukaan päätettäisiin, kaikki siirtyisivät tähän malliin”, Mäkelä sanoo.

Norjan tulokset näyttävät siis toteutuvan Tuirassakin."

60

618

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä. Ranskassa ja Italiassa ainakin omalääkäri vauvasta vaariin. Ja painotus on ennaltaehkäisyssä.

      • Ranskan mallista olenkin kuullut ja lukenut, enkä vielä mitään huonoa. Italian osalta olin tietämätön, mutta kuten niin usein, taaskin palsta opetti jotain uutta.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Ranskan mallista olenkin kuullut ja lukenut, enkä vielä mitään huonoa. Italian osalta olin tietämätön, mutta kuten niin usein, taaskin palsta opetti jotain uutta.

        Sain sen kirjan luettua en ole pitkään aikaan lukenut kirjoja vaikka lukeminen oli vaikeaa sain lopulta luettua. Oli hyvä kirja saattaa olla että yritön etsiä saman kirjqilijan kirjoittamia kirjoja kirjastosta tai netin maailmasta.
        Anteeksi kun rulen eri asioita puhumaan mitä aloituksesi koskee.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Ranskan mallista olenkin kuullut ja lukenut, enkä vielä mitään huonoa. Italian osalta olin tietämätön, mutta kuten niin usein, taaskin palsta opetti jotain uutta.

        Sulla ei ollut mitään vastattavaa mun kirja viestiin vai etkö ole huomannut?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sulla ei ollut mitään vastattavaa mun kirja viestiin vai etkö ole huomannut?

        Kirjaviesti? Olen missannut sen, pahoittelut. Oliko se palstalla, missä?


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Kirjaviesti? Olen missannut sen, pahoittelut. Oliko se palstalla, missä?

        Tässä ketjussa lukemasi viestin yläpuolella et sinä kaikille kerkeä vastata ihan ynnärrettävää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tässä ketjussa lukemasi viestin yläpuolella et sinä kaikille kerkeä vastata ihan ynnärrettävää.

        No siis se ei paljoa kerro, jos sanot että "sais sen kirjan luettua jne.", niin sillä en erityisemmin noteerannut. En äkkiseltään tiedosta mistä kirjasta nimenomaisesti on kyse ja siten asiaa on hiukan hankala kommentoida.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        No siis se ei paljoa kerro, jos sanot että "sais sen kirjan luettua jne.", niin sillä en erityisemmin noteerannut. En äkkiseltään tiedosta mistä kirjasta nimenomaisesti on kyse ja siten asiaa on hiukan hankala kommentoida.

        En ala uudestaan kirjoittamaan sitä viestiä ei se ole tärkeä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En ala uudestaan kirjoittamaan sitä viestiä ei se ole tärkeä.

        Sitten asia on niin.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Sitten asia on niin.

        No olet sokea kun et näe viestiä mikä on samassa ketjussa et vain halua lukea. Ei ole niin vaan näin mutta etpä tiedä miten kun et lukenut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No olet sokea kun et näe viestiä mikä on samassa ketjussa et vain halua lukea. Ei ole niin vaan näin mutta etpä tiedä miten kun et lukenut.

        Kiitos fysiikkani toiminnallisuuden arviosta. Ainoa kirjaa/kirjoja koskeva viesti, jonka olen lukenut, oli:
        "Sain sen kirjan luettua en ole pitkään aikaan lukenut kirjoja vaikka lukeminen oli vaikeaa sain lopulta luettua. Oli hyvä kirja saattaa olla että yritön etsiä saman kirjqilijan kirjoittamia kirjoja kirjastosta tai netin maailmasta.
        Anteeksi kun rulen eri asioita puhumaan mitä aloituksesi koskee."

        Tuo kommentti ei kerro itselleni mitään, joten en ole vaivautunut ottamaan siihen kantaa. Jos muita viestejä kirjaan/kirjoihin liittyen on/oli, en ole niitä lukenut. Ja ihan vain siksi, etten juuri koskaan lue mitään viestiketjua läpi, vaan viittaan kintaalla muiden viesteille/ajatuksille, elleivät ole vastanneet juuri minulle.

        Eli asia on niin.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Kiitos fysiikkani toiminnallisuuden arviosta. Ainoa kirjaa/kirjoja koskeva viesti, jonka olen lukenut, oli:
        "Sain sen kirjan luettua en ole pitkään aikaan lukenut kirjoja vaikka lukeminen oli vaikeaa sain lopulta luettua. Oli hyvä kirja saattaa olla että yritön etsiä saman kirjqilijan kirjoittamia kirjoja kirjastosta tai netin maailmasta.
        Anteeksi kun rulen eri asioita puhumaan mitä aloituksesi koskee."

        Tuo kommentti ei kerro itselleni mitään, joten en ole vaivautunut ottamaan siihen kantaa. Jos muita viestejä kirjaan/kirjoihin liittyen on/oli, en ole niitä lukenut. Ja ihan vain siksi, etten juuri koskaan lue mitään viestiketjua läpi, vaan viittaan kintaalla muiden viesteille/ajatuksille, elleivät ole vastanneet juuri minulle.

        Eli asia on niin.

        Joo toi oli se kirja viesti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo toi oli se kirja viesti.

        No siihen ei ole paljon kommentoitavaa, kuten olen pariin kertaan todennut.

        Samalla tavoin voisin sanoa, että olen itsekin saanut sen yhden kirjan luettua ja sillä oli silmiä avaava vaikutus, joskin en ole ihan varma täsmääkö se omaan elämääni, luulatavasti ei, mutta oli se silti hauska kirja. Ja tuon perusteella, haluaisitko kertoa minkä kirjan luin, jotta voimme keskustella siitä? Tai edes kenen kirjailijan kirjasta kirjoitin?


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        No siihen ei ole paljon kommentoitavaa, kuten olen pariin kertaan todennut.

        Samalla tavoin voisin sanoa, että olen itsekin saanut sen yhden kirjan luettua ja sillä oli silmiä avaava vaikutus, joskin en ole ihan varma täsmääkö se omaan elämääni, luulatavasti ei, mutta oli se silti hauska kirja. Ja tuon perusteella, haluaisitko kertoa minkä kirjan luin, jotta voimme keskustella siitä? Tai edes kenen kirjailijan kirjasta kirjoitin?

        En oikein uski että sua kiinnostaa rakkaus/jännitys kirjat jostain kaupasta ostin 15 sitten on niin kauan etten muista milloin olen tuon kirjan ostanut ja nyt sain luettua.
        Ei ole ollut intoa lukea mutta nyt se tuli takaisin.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        No siihen ei ole paljon kommentoitavaa, kuten olen pariin kertaan todennut.

        Samalla tavoin voisin sanoa, että olen itsekin saanut sen yhden kirjan luettua ja sillä oli silmiä avaava vaikutus, joskin en ole ihan varma täsmääkö se omaan elämääni, luulatavasti ei, mutta oli se silti hauska kirja. Ja tuon perusteella, haluaisitko kertoa minkä kirjan luin, jotta voimme keskustella siitä? Tai edes kenen kirjailijan kirjasta kirjoitin?

        Vaikka kirjoitin ettei ole tärkeä niin on se minulle tärkeä. Kirjat tuovat iloa elämään.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        No siihen ei ole paljon kommentoitavaa, kuten olen pariin kertaan todennut.

        Samalla tavoin voisin sanoa, että olen itsekin saanut sen yhden kirjan luettua ja sillä oli silmiä avaava vaikutus, joskin en ole ihan varma täsmääkö se omaan elämääni, luulatavasti ei, mutta oli se silti hauska kirja. Ja tuon perusteella, haluaisitko kertoa minkä kirjan luin, jotta voimme keskustella siitä? Tai edes kenen kirjailijan kirjasta kirjoitin?

        Etkö ihmettele vai etkö homannut yhtä kohtaa miikä oli siinä samassa viestissä?


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        No siihen ei ole paljon kommentoitavaa, kuten olen pariin kertaan todennut.

        Samalla tavoin voisin sanoa, että olen itsekin saanut sen yhden kirjan luettua ja sillä oli silmiä avaava vaikutus, joskin en ole ihan varma täsmääkö se omaan elämääni, luulatavasti ei, mutta oli se silti hauska kirja. Ja tuon perusteella, haluaisitko kertoa minkä kirjan luin, jotta voimme keskustella siitä? Tai edes kenen kirjailijan kirjasta kirjoitin?

        Se että kirjoitin että oli vaikea lukea kirja johtuu siitä kun olen sairas.


      • Anonyymi

        Ei onnistu enää Suomessa.
        Amerikkalainen systeemi tänne tulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei onnistu enää Suomessa.
        Amerikkalainen systeemi tänne tulee.

        Kävin kysymässä Tuiran arvauskeskuksessa, tekevätkö ajokortin uusintaan tarvittavia lääkärintarkastuksia. Kuulemme tekevät, mutta on ainakin 3 kk jono. Ja hintakin vain muutaman euron halvempi kuin yksityisellä. Suositteli jotakin Ideaparkin lääkärikeskusta. Netistä katsoin hinnaksi noin 280 euroa. Pari muuta karvan verran halvempia. Sitten etsin 5 v sitten käyttämäni - ja hinta nyt noin 90 euroa! Taitaa Tuiran arvauskeskuksen neuvonnan tytölle tulla bonuksia Ideaparkin suunnalta... Vaikka niinhän kuulemma lääkäreillekin resepteistä... Muutenkin koko Suomen terveydenhoito on enemmän mätä kuin kukaan uskaltaa edes kuvitella. Muka koronat ja sikapiikit ja kaikki muut emävaleet...
        Parasta pysyä terveenä eikä sortua tarpeettomiin "lääkkeisiin". Minullakin kolesteroli 5,1 ja lääkkeet, joihin olin kuolla. Jätin ne pois ja nyt kaikki olen taas terve. Kaadun sitten aikanani ilman puoskarointia kun sen aika tulee.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Etkö ihmettele vai etkö homannut yhtä kohtaa miikä oli siinä samassa viestissä?

        En varsinaisesti vaivaudu ihmettelemään ja aivan varmasti en huomannut mitään erityistä kohtaa, olen sokea niin sanotuille viesteille rivien väleissä.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        En varsinaisesti vaivaudu ihmettelemään ja aivan varmasti en huomannut mitään erityistä kohtaa, olen sokea niin sanotuille viesteille rivien väleissä.

        Et sitten huomannut että vastasin itse siihen viestiin kerroin jo syyn mistä lukemisen vaikeus johtui.


      • Anonyymi

        🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒

        😍 ­­­N­­y­­­m­­­f­o­­­m­­­a­a­­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#18057322u

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Olen ollut tästä jo yli vuosikymmen huolissani. Mutta mitä pieni ihminen voi tehdä väärälle kehitykselle, jos sen johto ajaa muuhun suuntaan?

      • Jep, sama täällä, mutta paha tässä on ittekseen pullikoida, parempi vain peittää silmät ja ristiä sormet.


    • Anonyymi

      Olen nauttinut etanolipohjaista juomaa, joten en jaksanut lukea ulosantiasi.

      Minulle paikallinen kirurgi kyllä lupasi leikata. Tosin aìkaa saattaapi mennä 7kk.

      Näillä mennään.

      >simiti<

    • Anonyymi

      Ja jos tahtoisivat niin lähtisivät Norjaan tai muualle.

      Siinä jenkki mallissa on se etu että väki joutuu itse huolehtimaan asioistaan enemmän kuin täällä, täällä osa väestä on umpi laiskaa inisijää joiden pitäisi saada kaikki täydellisenä ilman omaa vaivaa ja huolehtimista, olisi kyllä oikein että tänne tulisi isommat omavastuut asioiden huolehtimiseen.

      • Anonyymi

        Siinä taas teinikokkariperse vaahtoaa asioista mistä ei tajuu mitään. Toivottavasti pääset sen isin maksaman bemarin kanssa edes niin vähäiseen onnettomùteen missä mä olin.

        Hyi hlv. Sä ällötät mua. Kasva joskus aikuiseksi.

        >simiti<


      • Ehkä olisikin etu, mutta panisi se kenen tahansa ei-rikkaan miettimään jos pelkkä sair.hoitajalla käynti maksaisi pari tonnia ja se olisi vasta selvitys pitäisikö ehkä jotain oikeaa tehdäkin...


    • Anonyymi

      Jos viina, terva tai sauna ei auta, ei voi mitään.

      Lääketiede yleensäkin kuvittelee olevansa jumala, vaikka loppupeleissä saa kuin jonkin vuosikymmeniä kehittämänsä mittalaitteen lukeman laskemaa vuosikymmeniä kehittämällään pillerillä.

      Moni sairaus on itse asiassa lääketieteen itse aikaan saama, jos se ei ole vahingollisen ympäristön, ravinnon tai elintapojen seuraus.

      Ehkä olisi hyvä siirtyä takaisin tästä biokemian loputtomasta suosta takaisin suurempiin kuvioihin ja periaatteisiin josta tähän suohon on upottukin.

      https://en.wikipedia.org/wiki/Humorism
      "Humoraalioppi on antiikin Kreikassa 400-luvulla eaa. kehittynyt käsitys, joka hallitsi parannustaitoa ja lääketiedettä yli kahden vuosituhannen ajan[1], osittain aina 1800-luvulle saakka."

      • Anonyymi

        Toivottomin yhdistelmä on lääketiede ja vakuutusyhtiö. Toinen ei tunnista sairauksia, jota ei tunnisteta tuloksin, kuten verenkuva. Toinen ei myönnä sairautta senkään vertaa, välttääkseen maksamasta korvauksia.


    • Lääkärin on helppo laskuttaa kun veronmaksajat maksavat. Terveessä markkinassa lääkärin kassavirta maksimoituu kun pitää potilaat sen verran sairaana että katsovat lääkäriä tarvitsevansa mutta niin terveenä, että pystyvät työskentelemään niin että pystyvät lääkärin palkkioihin rahat tienaamaan.

      • Vuokratyövoima satunnaisesti pienessä mittakaavassa on käyttökelpoinen tasapainottaja, mutta kun siihen helppouteen tottuu, muuttuu mittakaava huomaamatta. Ja niin muuttuvat myös kulut.


      • randombypasser kirjoitti:

        Vuokratyövoima satunnaisesti pienessä mittakaavassa on käyttökelpoinen tasapainottaja, mutta kun siihen helppouteen tottuu, muuttuu mittakaava huomaamatta. Ja niin muuttuvat myös kulut.

        Minkäänlaista kysyntäjoustoa ei ole, niin lääkärityön hinta nousee taivaisiin. Julkisen kirstunvartijsn pitäisi vaan voida tarjota potilaille eioota ja käskeä potilaita etsimään hoitonsa sieltä mistä sen löytävät. Nykypäivän pullamössölääkärit tekevät osa-aikaa kun vähistä tunneista voi laskuttaa melkein mitä vaan.


      • scrg kirjoitti:

        Minkäänlaista kysyntäjoustoa ei ole, niin lääkärityön hinta nousee taivaisiin. Julkisen kirstunvartijsn pitäisi vaan voida tarjota potilaille eioota ja käskeä potilaita etsimään hoitonsa sieltä mistä sen löytävät. Nykypäivän pullamössölääkärit tekevät osa-aikaa kun vähistä tunneista voi laskuttaa melkein mitä vaan.

        Juuri näin. Tuo perseily loppuisi kuin seinää kun kirstunvartija vähän tarkastelisi rahojensa menoa tarkemmin ja muuttaisi käytäntöjään. Varmaan jokseenkin ainoa asia missä jotain saa halvemmalla on-demand -periaatteella kuin staattisesta lähteestä on lähiöpitseriat...


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Vuokratyövoima satunnaisesti pienessä mittakaavassa on käyttökelpoinen tasapainottaja, mutta kun siihen helppouteen tottuu, muuttuu mittakaava huomaamatta. Ja niin muuttuvat myös kulut.

        Ja joka portaassa on päällikköä päällikön päällikölle jne. Ja kaikilla miljoonatulot. Siihenpä ne kaikki rahat menevätkin ja mikään ei enää toimi. Eikä kukaan tee asialle mitään, koska omistaa osakkeita tältäkin organisaatiolta ja saa hyvät osingot. Siksi meillä ei olekaan korruptiota, kuten kaikki maksetut gallupit todistavat.


    • Mä en ehtiny nyt perehtyä tähän asiaan tarkemmin. Mutta missä vaiheessa nää kulut räjähti käsiin. Sotien jälkeen suomi kuitenkin köyhänä maana rakensi melko lyhyessä ajassa sairaalat, koulut ja tieverkot. Ja nyt nää kaikki alat on sekaisin. Terveyden huollossa rupesi ainakin hallinto paisumaan jo siinä vaiheessa, kun terveydenhuolto oli vielä kuntien ja sairaanhoitopiirien käsissä.

      • Anonyymi

        Kotakin ristiriitaa noissa valtavissa menoissa. Maanantain A-dtudiossa väitettiin, että rahaa käytetään euroopassa vähiten.

        Mitä terveydenhoidonkuluihin luetaan. Luetaanko kaikki valtavan arvokkaat potilastietojärjestelmät, kuten Apotti? Eivät ne ihmistä paranna suoraan. Kuka edes tietää, kuinka paljon niiden käytöstä maksetaan niiden toimittajille ulkomaille. Tai vaikka kanta-jäejestelmästä joillekin operaattoreille.

        Muistaakseni suomalaisten terveystietoja myytiin ulkomaille, kuten joidenkin koe-eläinten. Työterveyskin on pelkkä virastolaitos, joka valvoo työnantajien rahoja. Monilla korkein mahdollinen lääketieteellinen toimenpide on kortisonipiikin antminen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kotakin ristiriitaa noissa valtavissa menoissa. Maanantain A-dtudiossa väitettiin, että rahaa käytetään euroopassa vähiten.

        Mitä terveydenhoidonkuluihin luetaan. Luetaanko kaikki valtavan arvokkaat potilastietojärjestelmät, kuten Apotti? Eivät ne ihmistä paranna suoraan. Kuka edes tietää, kuinka paljon niiden käytöstä maksetaan niiden toimittajille ulkomaille. Tai vaikka kanta-jäejestelmästä joillekin operaattoreille.

        Muistaakseni suomalaisten terveystietoja myytiin ulkomaille, kuten joidenkin koe-eläinten. Työterveyskin on pelkkä virastolaitos, joka valvoo työnantajien rahoja. Monilla korkein mahdollinen lääketieteellinen toimenpide on kortisonipiikin antminen.

        "Mitä terveydenhoidonkuluihin luetaan. Luetaanko kaikki valtavan arvokkaat potilastietojärjestelmät, kuten Apotti? Eivät ne ihmistä paranna suoraan. "

        Tietenkin luetaan. Eihän suuri osa lääkäreistäkään ihmistä yleensä mitenkään suoraan paranna, jos eivät ole noitia tai kirurgeja. Käsittelevät vaan informaatiota: esim. kirjoittavat sairausloman tai lääkemääräyksen tai määrittelevät tutkimuksen. Tuskin tuo kaikki onnistuisi pienemmillä kuluilla ilman järjestelmiä.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        "Mitä terveydenhoidonkuluihin luetaan. Luetaanko kaikki valtavan arvokkaat potilastietojärjestelmät, kuten Apotti? Eivät ne ihmistä paranna suoraan. "

        Tietenkin luetaan. Eihän suuri osa lääkäreistäkään ihmistä yleensä mitenkään suoraan paranna, jos eivät ole noitia tai kirurgeja. Käsittelevät vaan informaatiota: esim. kirjoittavat sairausloman tai lääkemääräyksen tai määrittelevät tutkimuksen. Tuskin tuo kaikki onnistuisi pienemmillä kuluilla ilman järjestelmiä.

        >Tuskin tuo kaikki onnistuisi pienemmillä kuluilla ilman järjestelmiä>

        Uskallan kyllä epäillä ja vahvasti. Lääkärit eivät tarvitse noita. Eivät edes lue vastaanotolle tullessa. Ajat on jaettu 20 min ja 40 min. Se menee kirjauksiin, mutta ei niiden lukemiseen ennen seuraavaa. Voit todeta ja tarkkailla sitä käytännössä ihan itse.


      • Anonyymi kirjoitti:

        >Tuskin tuo kaikki onnistuisi pienemmillä kuluilla ilman järjestelmiä>

        Uskallan kyllä epäillä ja vahvasti. Lääkärit eivät tarvitse noita. Eivät edes lue vastaanotolle tullessa. Ajat on jaettu 20 min ja 40 min. Se menee kirjauksiin, mutta ei niiden lukemiseen ennen seuraavaa. Voit todeta ja tarkkailla sitä käytännössä ihan itse.

        Voi olla, että lääkäri ei tarvitse, mutta eihän se organisaatio ole olemassa lääkäriä vaan potilasta varten.

        No ok, heitetään tietotekniikka helvettiin vastaanottohuoneesta. Lääkäri voi keskittyä olennaiseen: mitä se on? Mitä siinä 20 minuutissa silloin tapahtuu? Ja miten potilas on terveempi vastaanotolta poistuessaan kuin sinne saapuessaan?

        Ja eikös lääkäri tyypillisesti vain sanele "muistiinpanot" talteen ja joku muu kirjoittaa ne puhtaaksi. Miten tuo tapahtuisi ilman tietojärjestelmää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kotakin ristiriitaa noissa valtavissa menoissa. Maanantain A-dtudiossa väitettiin, että rahaa käytetään euroopassa vähiten.

        Mitä terveydenhoidonkuluihin luetaan. Luetaanko kaikki valtavan arvokkaat potilastietojärjestelmät, kuten Apotti? Eivät ne ihmistä paranna suoraan. Kuka edes tietää, kuinka paljon niiden käytöstä maksetaan niiden toimittajille ulkomaille. Tai vaikka kanta-jäejestelmästä joillekin operaattoreille.

        Muistaakseni suomalaisten terveystietoja myytiin ulkomaille, kuten joidenkin koe-eläinten. Työterveyskin on pelkkä virastolaitos, joka valvoo työnantajien rahoja. Monilla korkein mahdollinen lääketieteellinen toimenpide on kortisonipiikin antminen.

        Työkaveri sai työterveyden kautta silmälasit ilmaiseksi. Minä kävin kysymässä samaa itselleni, niin vastaus oli: "Sinulle ei anneta".
        Se työterveyshoitaja oli aktiivinen sosialisti samoin kuin se työkaverini. Minä en ollut.
        Paikka oli Loviisan Fortum ja tapahtui kauan sitten.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Työkaveri sai työterveyden kautta silmälasit ilmaiseksi. Minä kävin kysymässä samaa itselleni, niin vastaus oli: "Sinulle ei anneta".
        Se työterveyshoitaja oli aktiivinen sosialisti samoin kuin se työkaverini. Minä en ollut.
        Paikka oli Loviisan Fortum ja tapahtui kauan sitten.

        Noiden lasien kanssa joutuukin vähän vääntää. Mä ite jouduin heittäytyyn tyhmäks ja sanoin etten enää näe mittanauhaa niin sitten sain. Mutta se etten piirustusmerkintöjä nähny, niin sillä perusteella ei vielä saanu.


    • Luottamukseni Suomen terveydenhuoltoon on suunnilleen nolla. Sen vuoksi olen kehittänyt omia menetelmiäni hoitaa terveyttäni, mutta ne ovat suhteellisen monimutkaisia tavalliselle ihmiselle ymmärtää ja käyttää, siksi en mielelläni niitä muille kerro.

      Lähes 100 miljoonaa menee sen sijaan johtajien palkkoihin, on taas hyvin käytetty rahoja:
      IL selvitti: Hyvinvointialueilla on yli 600 johtajaa – Katso jättilista oman alueesi johtajien palkoista
      https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/ec74c7e4-6fb2-43bd-bf74-e0e8f2858cb8

      • Mulla ei ole mitään luottamuspulaa Suomen terveydenhuoltoa kohtaan, mutta se johtunee siitä, että tajusin heti parikymppisenä, että lekurille ei mennä kysymään mikä mulla on vaan kertomaan että nyt sitä saatanan hoitoa ja sassiin. Niin se vaan menee eikä ole ollut valittamista.


      • randombypasser kirjoitti:

        Mulla ei ole mitään luottamuspulaa Suomen terveydenhuoltoa kohtaan, mutta se johtunee siitä, että tajusin heti parikymppisenä, että lekurille ei mennä kysymään mikä mulla on vaan kertomaan että nyt sitä saatanan hoitoa ja sassiin. Niin se vaan menee eikä ole ollut valittamista.

        Tuo on hyvä tapa, ja noin pitää toimiakin. Mutta puhumme nyt varmaan eri asioista.

        Nimittäin ei ole mahdollista mennä lääkärille ja sanoa että haluan nyt tällaista ja tällaista hoitoa, kirjoitatko reseptit lääkkeisiin. Esim. mikrobilääkkeitä ja immunomodulaattoreita, ei mitään vaarallista. Pulassa olet myös, jos saat vaikka punkinpureman, ja se standardi muutaman viikon antibioottikuuri ei toimi.

        Myös, jos ikää rupeaa olemaan se 40-50 v, niin monet saavat kolesterolilääkkeitä ja/tai verenpainelääkkeitä, mutta niistä on pitkällä aikavälillä vain haittaa terveydelle. Mutta et silti voi ehdottaa lääkäreille muutakaan lääkkeellistä hoitoa.

        Eli ainakin niille, jotka tietävät asioista enemmän, pitäisi tarjota mahdollisuus valita oma hoitonsa, ja ottaa siitä myös itse vastuu.

        En tosin ole itse tarvinnut mitään terveydenhuollon palveluja noin 15 vuoteen, pakollisia terveystarkastuksia lukuunottamatta, joten varmaan tiedän mitä teen. Nämä asiat mitä kirjoitin ovat tulleet kokemuksina muilta, ei ole henkilökohtaista kokemusta asiasta. Voihan tilanne olla erilainen nykyään, mutta epäilen kyllä että mikään olisi muuttunut noin 15 vuodessa.


      • m36-intj kirjoitti:

        Tuo on hyvä tapa, ja noin pitää toimiakin. Mutta puhumme nyt varmaan eri asioista.

        Nimittäin ei ole mahdollista mennä lääkärille ja sanoa että haluan nyt tällaista ja tällaista hoitoa, kirjoitatko reseptit lääkkeisiin. Esim. mikrobilääkkeitä ja immunomodulaattoreita, ei mitään vaarallista. Pulassa olet myös, jos saat vaikka punkinpureman, ja se standardi muutaman viikon antibioottikuuri ei toimi.

        Myös, jos ikää rupeaa olemaan se 40-50 v, niin monet saavat kolesterolilääkkeitä ja/tai verenpainelääkkeitä, mutta niistä on pitkällä aikavälillä vain haittaa terveydelle. Mutta et silti voi ehdottaa lääkäreille muutakaan lääkkeellistä hoitoa.

        Eli ainakin niille, jotka tietävät asioista enemmän, pitäisi tarjota mahdollisuus valita oma hoitonsa, ja ottaa siitä myös itse vastuu.

        En tosin ole itse tarvinnut mitään terveydenhuollon palveluja noin 15 vuoteen, pakollisia terveystarkastuksia lukuunottamatta, joten varmaan tiedän mitä teen. Nämä asiat mitä kirjoitin ovat tulleet kokemuksina muilta, ei ole henkilökohtaista kokemusta asiasta. Voihan tilanne olla erilainen nykyään, mutta epäilen kyllä että mikään olisi muuttunut noin 15 vuodessa.

        Olen jossain määrin eri mieltä. En ole ainakaan 10 vuoteen saanut saatikka syönyt lääkettä jota en olisi itse erikseen hyväksynyt ja jos en ole hyväksynyt, on aina etsitty muita vaihtoehtoja. Ainoa poikkeama on verenpaineen kohdalla, siinä luotin lekuriin jolla oli omaani vastaava jätkäasenne (nainen, muuten) ja napakymppiin se leidi osuikin.

        Omalla kohdallani sanelupolitiikka lekurissa on toiminut viimeiset 25 vuotta varsin hyvin enkä aio muuttaa käytäntöä. Toki jos täysin tuntemattomille vesille mennään, kuten tuon em. verenpaineen kohdalla, niin mieluummin kuuntelen ensin asiantuntijaa ja kokeilujen myötä päätäntäsuhde voi toisinaan muotoutua uusiksikin.

        Voisi monelle ihmiselle olla lekurissakin paikallaan omaksua ajatusmalli, että ns. potilas on maksava asiakas ja maksajahan päättää. Sillä ei ole merkitystä maksaako käteisellä, Visalla, Kelalla vai veroina, mutta maksaja päättää. Koska minä haluan?


      • randombypasser kirjoitti:

        Olen jossain määrin eri mieltä. En ole ainakaan 10 vuoteen saanut saatikka syönyt lääkettä jota en olisi itse erikseen hyväksynyt ja jos en ole hyväksynyt, on aina etsitty muita vaihtoehtoja. Ainoa poikkeama on verenpaineen kohdalla, siinä luotin lekuriin jolla oli omaani vastaava jätkäasenne (nainen, muuten) ja napakymppiin se leidi osuikin.

        Omalla kohdallani sanelupolitiikka lekurissa on toiminut viimeiset 25 vuotta varsin hyvin enkä aio muuttaa käytäntöä. Toki jos täysin tuntemattomille vesille mennään, kuten tuon em. verenpaineen kohdalla, niin mieluummin kuuntelen ensin asiantuntijaa ja kokeilujen myötä päätäntäsuhde voi toisinaan muotoutua uusiksikin.

        Voisi monelle ihmiselle olla lekurissakin paikallaan omaksua ajatusmalli, että ns. potilas on maksava asiakas ja maksajahan päättää. Sillä ei ole merkitystä maksaako käteisellä, Visalla, Kelalla vai veroina, mutta maksaja päättää. Koska minä haluan?

        Kyllä sen pitäisi olla niin, että kun maksat, niin päätät ihan itse hoidostasi. Jos se on jotain epästandardia, niin sitten voi olla perusteltua että annat tutkimuksia lääkärille, joista käy ilmi että ideasi voisi toimia. Muutenhan otat tietysti vastuun hoidostasi itse.

        Nämä tutkimukset, joita yleisesti tehdään jonkun lääkkeen myyntiluvan saamiseksi eivät ole riittävän kattavia, että ne poissulkisivat kaikki haittavaikutukset eri lääkkeistä.

        Näitä haittavaikutuksia tulee sitten myöhemmin ilmi, kun uusia tutkimuksia tehdään.

        Kuten esim. tämä havaittiin äskettäin:
        Reniini-angiotensiinijärjestelmän esto aiheuttaa munuaisten arteriolien hypertrofian hiirillä ja ihmisillä. Tämä tulos siis koskee verenpainelääkkeitä, jotka kuuluvat luokkiin ACE:n estäjät ja angiotensiinireseptorin salpaajat (ARB).

        Inhibition of the renin-angiotensin system causes concentric hypertrophy of renal arterioles in mice and humans
        https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8783690/


    • Anonyymi

      Avan järjettömän kallis järjestelmä, joka tuskin tulee mitenkään toimimaan. Johtajia joka lähtöön (tarvitaan ei).
      Lääkäreiden eikä sairaanhoitajien palkkaukseen enää jääkkään rahaa.
      Ilmeisesti vanhan kansan keinot otetava käyttöön; jos ei viina ja sauna paranna on tauti kuolemaksi! Taidankin perustaa hautaustoimiston; kansa on ikääntyviä tulvillaan, ja moni sairas tulee varmaan menehtymään hoidonpuutteesta!

      Grematoriot kyllä hoitaa tuhkaukset, eli tekevät suurimman osan raskaanmasta työstä nykyään. Hautaustoimistot yleensä järjestävät muutakin kuin arkun, monesta paikasta saa kukat tilattua ja voivat avustaa myös muistotilaisuuksien järjestelyssä. Osaavat ainakin neuvoa mistä kysyä lisäapua muistotilaisuuden järjestelyissä.

      • Jokainen, mikä tahansa järjestelmä jossa hallintoa kasvatetaan ylettömästi suhteessa suorittaviin komponentteihin on tuhoon tuomittu. Ainoa kysymys on kuinka nopeasti se tuhoutuu omaan mahdottomuuteensa. Yritysmaailmassa käytössä on selviytymisen lait ja yliorganisointi tappaa yrityksen omia aikojaan. Julkishallinnossa veronmaksajien perse kestää ylettömästi hallinnon perseilyä ja hallinnollisen entiteetin kuolinkamppailu voi teoriassa kestää ikuisesti tai ainakin niin pitkään kuin veronmaksajia on juuri ja juuri riittävästi tekohengitykseen.


      • Anonyymi

        Tänään vasta satuin lukemaan, ettei sekään toimi. Voit saada edellisen kuolleen tuhkat. Mitä sillä on oikeasti väliä, paitsi että menetyksen uhri voi käydä oireilemaan epäterveesti järkytyksestä ja taas järjestelmissä lisää valittajia ja sairastuneita.

        Hautaustoimistot kyllä osaa rahastaa ihmisiä. Ei tarvitse sanoa kuin vähäinen myötätuntoinen lause ja hautaukseen, kukkaseppeleihin ja hautakiviin ollaa valmiita tuhlaamaan järjetön määrä, koska kaikki rakastaa läheisiään. Se on törkeää.


    • Noiden rinnalle on tulleet keikkasairaanhoitajat ja -lähihoitajat. Lyhyitä soppareita ja hinnat aika suolaisia näin soteosaston kirstunvartijoiden näkökulmasta. Ei vaan auta sillä maksettava on tai jää ihmiset hoitamatta.

      Saman suuntainen tilanne on myös sosiaalipuolella. Kun etsitty toimijoita sosiaalialan virkoihin niin vaikeaa on löytää tänne tulijoita. Isossa kaupungissa on totuttu trendiravintolan latte-kahviin posliinikupista ja meillä kun ei ole tarjota kuin pannujauhettua huoltamokahvia pahvimukista niin ainoa millä on tänne joku saatu on raha. Vuosiin ei ole kannattanut edes vilkaista virkaehto-tessiä vaan kysyä vaan että millä hinnalla ja kuinka pitkäksi aikaa tulisit. Kannattaa maksaa ihan reilusti sillä halvempi se on kuin valtiolta tuleva sakko jos tehdään vajaalla henkilöstöllä.

      Itse olen tuossa miettinyt että aikanaan kun voisi jäädä eläkkeelle niin ehkä siirrän sitä eteenpäin. Taloudellisesti tuskin olisi pakko mutta tuo laajennettu työterveyshuolto on kyllä sellainen houkutin joka motivoi.

    • Anonyymi

      "Ei vaan auta, sillä maksettava on tai jää ihmiset hoitamatta!"

      Kun mihinkään ei lääkärille saanut aikaa varattua; kilpirauhaslääkkeiden uusintaan, niin yksityisen terveysaseman - puhelinlääkärille, oli mahdollisuus soitaa!
      Monen soittokerran jälkeen sieltä vastatiin. Kerroimme pulman reseptin uusintaan, jolloin lääkäri kysyi mahdollisista muista sairauksista ja sai selvityksen niistä.
      Kerroimme vielä ett heidän täällä olevan terveysaseman tietokannasta löytyy tarvittavat tiedot. Jolloin tämä lääkäri sanoi vilkaisevansa niitä ja musiikki alkoi soimaan...
      Varmaan 5-10 min. kuluttua linjalta kuului taas lääkärin ääni, Kertoi tarkistaneensa asiat potilaskannasta. Sai jonkinlaisen yskän kohtauksen ja ilmoitti ykskantaan: potilaan olevan niin monisairaan,,, ja ettei hän voi uusia edes sitä thyroxin lääkitystä, ilman labotariokoetta... ja vielä toinenkin seikka oli jarruna,miten hän ei ole koskaan tavannut potilasta henkilökohtaisesti; joten hänen on paha tehdä diagnoosia tuntemattomasta monisairaasta ihmisestä. Suositteli kääntymistä heidän täkäläisen toimipisteensä hoitoon! "Hyvää päivän jatkoa!", ja puhelu päättyi!

      Noin kahden viikon kuluttua tuli lasku puhelin vastaanotosta lääkärille: 57,50 €!
      Hiton kallis rupattelu tuokio, eikä apua saanut edes niiden thyroxinien uusintaan!
      Mä syön itse tyroxinia ja tiedän miten tärkeä lääke se on; sitä tarvitseville!
      Mä työnsin ulkopuolisena nokkani mukaan tähän tapaukseen ja sain puhuttua hänelle lopulta reseptin... ja kiusaantuneen tunteen sukulaissuhteisiini!

      Ihan ilmaiseksi kuin kaupanpäälliseksi, mä olen sijaiskärsijä, kun -> jokin puhelin lääkäri veloittaa pelkästä puhelin ajasta; antamatta minkäänlaista apua!
      trollikka

      • Anonyymi

        Todella järkyttynyt olen tästä mitä kerrot, koska näkyy olevan maan tapa. Puhelinajasta ja joka ikisestä yhteydenotosta lasutetaan erikseen. En uskaltanut itse enää lähteä kysymään lääkkeen sivuoireisiin liittyvää ohjetta. Jätin koko lääkkeen ottamatta. Laskutusilmiö on ryöstäytynyt parin viimevuoden aikana.

        Yksityislääkäri muistutti minua, että hakeuduttava omalle lääkärille, jos oireeni uusiutuu uudemman kerran. Heräsi oikeasti epäilys, etteivät yksityiset halua muodostaa hoitosuhdetta, koska minulla ei ole valuutusta tai oikeutta todeta pitkäaikaista sairautta. Hädässä on valmis maksamaan, mutta edes silloinkaan ei apua saa.

        Julkiselle ei kuitenkaan pääse sen helpommin...


    • Terveydenhuollon muutokset on huolestuttavia. Omassa kunnassa resurssien muutos aiemmasta ajasta Sote-aikaan on huima. Ihmiset ei pääse enää edes välttämättömään perusterveydenhuoltoon. Tosin paikallisen FB-ryhmässä moni sanoo, että hoito on moitteetonta kun ensin pääsee sisään.

      Itsellä on työsuhde-etuna ilmainen hoito yksityisellä (pl. hammashoito ja erikoislääkärit). Siis saan hoitoa tarvittaessa. Lapsia onneksi tuskin jättävät hoitamatta julkisessa terveydenhuollossa (se tulisi kalliiksi pitkällä tähtäimellä).

      Jenkit ei muuten maksa terveydenhuoltoa itse kuin alemmissa tuloluokissa. Terveysvakuutus kuuluu useimmiten työsuhde-etuihin. Tosin jos sairastut, voit saada kenkää huomenna, jolloin palkanmaksu ja vakuutukset katkeaa samalla. Siis en tiedä kuinka hyvin uskaltavat luottaa vain tuohin työantajan vakuutukseen. Yksi ystäväni päätyi täällä ottamaan vakuutuksen (alle 50v), koska pelkää vanhempiensa sairauksien perinnöllisyyttä ja epäilee ettei hoito ole jatkossa itsestäänselvyys. Vakuutuksen hinta oli 631e/v 150e vuosittaisella omavastuulla tai 383e/v 500e omavastuulla. Jos on suht. terve, luultavasti säästää enemmän pistämällä 780e/v sivuun ja vaikka sijoittamalla rahan, ja käyttämällä sen vasta kun on tarvetta. Vakuutus korvaa myös lääkkeet, mutta olemassa olevat sairaudet suljetaan tietysti pois.

      Onneksi olen ollut perusterve, ei verenpainetta eikä verensokeriongelmia, maksa ja munuaiset loistokunnossa. Eikä tuki- ja liikuntaelinvaivojakaan. Kolesteroli on aina ollut matala, mutta nuossut (iän vaikutusta luultavasfi). Olen muuttanut syömistä ja liikkunut suhteellisen paljon, saa nähdä onko vaikuttanut... Triglyseridit on onneksi alhaiset (joidenkin lähteiden mukaan isompi sydän ja verisuonitautiriski kuin kolesteroli ja kertoo myös maksan kunnosta). Nuo kaikki on keski-ikäisellä aika tavallisia vaivoja.

      Hölmöintä on jos vaivoihin ei saa hoitoa ja suhteellisen halvan hoidon sijasta päädytään kalliiseen sairaalahoitoon tai pitkille saikuille.

      Perusongelma on se, että lääkärien ja hoitajien työolot julkisella puolella on niin kamalat, ettei ihmiset jaksa. Vastuu on iso, kalliita tutkimuksia ei saa teettää ilman huutoa ja kun sen takia potilas menehtyy, lääkäri on oikeudessa vastaamassa päätöksestä. Lain mukaisia taukoa ei usein pidetä ja kun ei pääse yövuorossa nukkumaan, alkaa päätöksen kyky kärsiä (sanovat, että sama kuin hoitaisi sairaita kännissä kun univaje kasvaa). Lääkäri ei välttämättä saa tukea seniorilta ja joutuu tekemään itse päätöksiä, johon kyvyt ei riitä ja potilas maksaa hinnan. Seniori joutuu taas vastaamaan liian monen kokemattoman lääkärin avustamisesta. Hierakia ja johtaminen on karmeaa. Koska olot on karmeat, kukaan ei hae auki olevia paikkoja ja se taas antaa tilaa vuokralääkärifirmoille. Virassa et voi joustaa työajoissa ja iso osa lääkäreistä kokee loppuun palamista. Vuokralääkärifirma etsii tekijän ja yksittäinen työntekijä voi paremmin yhdistää työhön esim, perhe-elämän ja saa saman palkan vähemmillä tunneilla vuokralääkärifirmassa tai yksittisellä ja siksi jaksaa elää omaa elämäänsä itse sairastumatta. Lääkäreitä pitäisi kouluttaa enemmän ja hoitajien ja lääkäreiden työolot pitäisi saada inhimilliseksi ja palkata vain suoralla työsopimuksella.

    • Anonyymi

      "Perusongelma on se, että lääkäreiden ja hoitajien työolot julkisella puolella on niin kamalat, ettei ihmiset jaksa!"

      Pitää paikkaansa!
      Nämä hyvinvointi alueiden johtajat sekä vuokrafirmat pitäisi lailla kieltää!
      Valtion rahoitus menee pienelle porukalle, eikä varsinaisesti suinkaan asukkaiden terveydenhuoltoon!
      Byrokratiaa on jo ennestään tarpeeksi, nyt sitä vielä luodaan lisää. Tilanne pahenee entisestään, jos hallinnollisia johtajia on enemmän.
      Kyllä olisi järkevämpää panostaa siihen työtätekevän puolen resusseisiin.

      Oppisopimus koulutus; esim. lähihoitajille pitäisi ehdottomasti säilyttää, valtion tuella. Pankaa se vaikka määräaikaiseksi tueksi, Vaikka pari koulutusta per henkilö korkeintaan 7-8 vuoden sisällä, niin ei koulutuksesta toiseen hyppiminen enää onnistu!

      Onhan näitä lusmuilijoita ollut, jotka kurssilta toiselle ovat siirtyneet; ainakin metallipuolella ja rakennusalalla -> oppilaitosten opettajien kertomusten perusteella. Puikkohitsaus, mikki-, tikki-, juotokset, polttoleikkaus jne. kun ne loppuu on aina ohutlevypuolen opinnot joita voi suorittaa! Rakennus puolella sama meininki -> varsinkin talvella ollut havaittavissa.
      trollikka

      • Anonyymi

        Oppisopimuskoulutus lähihoitajille? Älä viitsi.

        Uuden työntekijän perehdyttäminen työhön vie aikaa jo töissäolevilta hoitajilta. Siitä huolimatta, että uusi hoitaja on TÄYSIN kouluttautunut ammattiinsa. Kun uusia hoitajia on useita ja vanhoja vähemmän on perehdytyksessä paikanpäällä esim. sairaalassa jatkuva hälytystila (stressitila). Ajasta suurin osa menee perehdyttämiseen, kukaan ei voi vain keskittyä työhönsä, eli potilaiden hoitoon. Kun tämä tilanne jatkuu pitkään, niin perehdyttäjät kuin perehdytettävät uupuvat. Tulee lomien lisäksi pitkiä sairaslomia. Joku perehdyttäjä lähtee pois, joku perehdytetty lähtee pois. Repeat, repeat, repeat. Usein on tilanne, jossa paikalla perehdyttäjänä uuden/uusien hoitajien kanssa on henkilö, joka on ollut pisimpään talossa, jopa 1v tai joskus jopa vain muutamia kuukausia. Tämä on se perusongelma, jonka vuoksi hoitajat ei jaksa. Hoitaja tulee, perehdytetään, hoitaja lähtee jne

        Kukaan ei halua työpaikalle, jossa työntekijät vaihtuvat hurjaan tahtiin. Jokainen päivä aloitetaan alusta, eikä edes tiedetä kenen kanssa. On myös sijaisia ja sijaisten sijaisia, sijaisten sijaisten sijaisten sijaisia, päivä, muutama päivä, viikko, kuukausi kerrallaan. Johto sanoo "kyllä meille on aina tulijoita", joka osoittaa, ettei työntekijöistä välitetä.


    • Anonyymi

      Amerikan mallia ei olla lähelläkään, täällä pääsee hoitoon, vaikkei olisi lantin lanttia.

      Suomi on kautta aikain kitsastellut terveydenhuoltossa ja se näkyy nyt eniten kun väestö vanhenee. Onneksi on keikkalääkäreitä.

    • No kaksi puolta...

      Ennemmin minä maksaisin vain vakuutusyhtiölle, kuin vakuutusyhtiölle ja valtiolle, jonka palvelut on raskashallinnollisia ja huonoja...

      Tästä nykyisestä systeemistä kärsìi sekä keskituloiset ja köyhät....niin ja sairaat.

      Vsltion systeemi on liian raskas...ja yksityiset haistaa rahan...mutta systeemi, mikä nyt on, sallii sen.

      Sotesysteemi pitäis miettiä oikeesti uudelleen. Nyt se on vaan ympätty vanhan päälle. Eikä päättäjistä 4 vuoden perioidilla ole tekemään oikeita uudistuksia siihen...tarvittaisiin päätöksiä, mihin lähtee mukaan hallitus ja oppositio yhteistuumin...

      Mutta ehkä vasemmisto vielä nojaa liikaa kommunismiin...vaikka maailmassa tapahtuisi mitä vaan sitä vastaan.

    • Anonyymi

      Keikkalääkärit läpeensä ahneita, veronmaksajien hyväksikäyttäjiä. Homma ei kiinnosta, vaan raha.

    • Anonyymi

      Lääkäreillä on valtion tukema kartelli ja monopoli. Sen takia hinnat on pilvissä ja laatu huonoa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      62
      4769
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      51
      3192
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      145
      2422
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      105
      2006
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      79
      1598
    6. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1217
    7. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      193
      1145
    8. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1121
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      87
      1118
    10. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1096
    Aihe