KRP: Kaasuputken tekninen tutkinta valmistui

Anonyymi-ap

Tekninen tutkinta on vaatinut useita sukelluksia vaurioituneen putken luo.

SUOMENLAHDEN Balticconnector-kaasuputken vauriokohdan paikkatutkinta on saatu päätökseen ja kerätyt näytteet on tuotu analysoitavaksi, tiedottaa KRP.

Poliisi kertoo saaneensa virka-apua Rajavartiolaitokselta ja Puolustusvoimilta vaurioituneen kaasuputken teknisessä tutkinnassa. Tekninen tutkinta on vaatinut useita sukelluksia vaurioituneen putken luo, useiden kymmenien metrien syvyyteen.

– Yhteistyöviranomaisten asiantuntemuksen, kaluston sekä merellisen erityisosaamisen merkitys tutkinnassa on ollut hyvin keskeistä, sanoo rikoskomisario Risto Lohi tiedotteessa.

VAIKKA itse vaurion tutkinta on nyt tehty, tutkimukset ja viranomaisten läsnäolo alueella jatkuvat KRP:n mukaan edelleen.

– Seuraavaksi jatketaan tutkintaa laajalla alueella vauriokohdan ympäristössä.

Kun tapahtumapaikalta saadaan näytteitä, ne toimitetaan Keskusrikospoliisin Rikostekniseen laboratorioon analysoitavaksi.

68

722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nato lisää esimerkiksi lisätarkkailu- ja tiedustelulentoja. Niitä tullaan tekemään merivartiolentokoneilla, AWACS -koneilla ja droneilla. Alueelle lähetetään myös neljän Naton miinanraivaajan laivuetta.

      ”Olemme tiiviisti yhteydessä Suomeen”
      Nato jatkaa läsnäolon lisäämistä Itämerellä ja ryhtyy kaikkiin tarvittaviin toimiin pitääkseen liittolaiset turvassa.

      – Seuraamme tilannetta edelleen ja olemme edelleen tiiviissä yhteydessä liittolaisiimme Viroon ja Suomeen sekä kumppaniimme Ruotsiin, s

      Syyskuussa 2022 tapahtuneen Nord Stream -sabotaasin jälkeen Nato kertoo tehostaneensa partiointia kriittisen merenalaisen infrastruktuurin lähellä.

      Lisäksi puolustusliiton mukaan se on edistänyt aiheeseen liittyviä teknisiä innovaatioita havaitakseen paremmin kaikki epäilyttävät toimet.

      • Anonyymi

        Huomaa kyllä että Naton toiminta on kivikaudelta. Sitten kyllä mukamas kaikkea innovaatioita keksitään kun paskat on jo huosuissa. Sama ongelma taitaa olla puolustuksen kanssa, siitä ei vaan puhuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomaa kyllä että Naton toiminta on kivikaudelta. Sitten kyllä mukamas kaikkea innovaatioita keksitään kun paskat on jo huosuissa. Sama ongelma taitaa olla puolustuksen kanssa, siitä ei vaan puhuta.

        Tuo lause "useita sukelluksia" viittaa vanhentuneeseen sukelluskalustoon jolla ei pysty olemaan noissa syvyyksissä kuin korkeintaan kymmeniä minuutteja?


    • Anonyymi

      Sev putputin pyörivä laivajengi ajeli nyt välillä Norjan rannikolle ajelemaan. Kuljettelevat varmaan pahaa ilmaa.

    • Anonyymi

      🚢🛳 ⚓️
      Laivan keulassa oleva ankkuri ei olisi voinut rikkoa kaasuputkea ja datakaapeleita, merikapteeni Mikko Heikkilä sanoo.

      – Ankkurin ketju ja se missä se on kiinni, ei kestä sitä, että se matkavauhdista pudotetaan ja raahataan pitkin pohjaa, Heikkilä selittää.

      – Jos laiva kulkee keula menosuuntaan ja pudotat ankkurin keulasta, niin sehän pysäyttää sen. Se homma ei onnistu.

      Sen sijaan laivan perässä raahattava esine olisi voinut aiheuttaa vauriot, joita Suomenlahdella nyt tutkitaan, Heikkilä arvioi.

      – On aluksia, jotka hinaavat auraa, jolla tehdään pohjaan ensin oja, johon jokin kaapeli tai putki lasketaan.

      Tällaista auraa vedetään vaijerin perässä merenpohjaa pitkin.

      – Se on varta vasten suunniteltu siihen. On laskettu tarkkaan ne voimat, mitkä siihen kohdistuu ja millaisilla nopeuksilla sitä voidaan vetää.

      IL

      • Anonyymi

        Se voi olla perässä vedettävä aura tai vaikka pitkä nippu painavaa romurautaa tai sitten vanhoja jääkaappeja tms.


    • Anonyymi

      Ryssiltä voisi katkoa muutaman kaasuputken, ihan malliksi vaan

    • Anonyymi

      https://www.verkkouutiset.fi/a/krp-ankkuri-on-nostettu-meren-pohjasta-kaasuputken-vieresta/
      🚢
      Merenpohjassa näkyy leveä raahausjälki, joka etenee kohti putken rikkoutumiskohtaa, jossa putki on myös siirtynyt. Sen jälkeen on esineen löytymiskohta, minkä jälkeen on kapeampi raahausjälki, joka jatkuu itään kohti Suomen ja Viron välistä datakaapelia.

      – Näiden tietojen analysointi on käynnissä,.

      Tällä hetkellä NewNew Polar Bear on Venäjän talousvesivyöhykkeellä KAPPAS VAIN🤔
      ⚓️
      Vieras esine on ankkuri, jonka epäillään olevan peräisin NewNew Polar Bearilta, jolta näyttäisi puuttuvan toinen keula-ankkuri. Kooltaan ankkuri on 2,5 x 2 x 1 metriä ja painaa kuusi tonnia.⚓️

      NewNew Polar Bearin liikkeet sopivat KRP:n mukaan ajallisesti ja paikallisesti myös Ruotsin ja Viron välisen tietoliikennekaapelin rikkoutumiseen. NO, OMPA KUMMA🤔⚓️

      • Anonyymi

        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009945443.html

        on todennäköistä, että jokin vesikulkuneuvo on hinannut raskasta esinettä Suomenlahdella, ja raskas esine on osunut kohteisiin.

        – Silloin kaikkein luonnollisin selitys olisi, että se on isohkon laivan ankkuri.

        – Se voi toki olla jokin muukin. Se voi olla jokin näiden kohteiden tärvelemiseen tarkoitettu väline – ja voihan sitä olla hinannut vaikka sukellusvenekin, mutta todennäköisimmin kuitenkin selitys on iso pinta-alus ja sen ankkuri.


      • Anonyymi

        Venäläislaiva SevmorPutputin kulki siellä silloin yhdessä tämän ankkurinsa menettäneen kiinalaislaivan kanssa.
        Ankkuria itsekin paljon käyttäneenä tietää että päästämällä ulos liian vähän ketjua ankkuri vain raahautuu mukana pohjaa pitkin ja se tarttuisi vain juuri tuollaiseen putkeen sivulta päin osuessaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Venäläislaiva SevmorPutputin kulki siellä silloin yhdessä tämän ankkurinsa menettäneen kiinalaislaivan kanssa.
        Ankkuria itsekin paljon käyttäneenä tietää että päästämällä ulos liian vähän ketjua ankkuri vain raahautuu mukana pohjaa pitkin ja se tarttuisi vain juuri tuollaiseen putkeen sivulta päin osuessaan.

        Se on juurikin, kuten kirjoitit ... ja kuten minäkin kirjoitin.

        -44.Div.-


    • Anonyymi

      Kukas se olikaan sitten KRP:n mielestä syyllinen?

      MUAHAHAHAHAHAHAHAHA

    • Anonyymi

      "Nato lähettää alueelle lähetetään myös neljän Naton miinanraivaajan laivuetta. "

      Ja kuten tavallista, Nato sössii kaikki todisteet ja raivaa lopulta koko kaasuputken vittuu ja syyttää siitä Puuuuuuttttinia.

      • Anonyymi

        https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000009940953.html
        🚢⚓️
        KIINAN ulkoministeriö haluaa ”objektiivista, reilua ja ammattitaitoista” selvitystä Balticconnector-kaasuputkilinjan vaurioista.

        Kiinan ulkoministeriön mukaan kiinalaisalus oli purjehtinut ”normaalisti” asianosaisella vesialueella.

        KIINA ja Suomi ovat aloittaneet tietojen vaihdon aiheesta ja Kiina toivoo, että osapuolet löytävät totuuden asiasta mahdollisimman pikaisesti, kertoi ulkoministeriön tiedottaja Mao Ning ministeriön päivittäisessä tiedotustilaisuudessa maanantaina.

        Suomen poliisi selvittää edelleen aluksen taustoja ja liikkeitä osana esitutkintaa. Tässä hyödynnetään myös kansainvälisten kumppaneiden apua

        – Tulemme tekemään yhteistyötä Kiinan viranomaisten kanssa selvittääksemme aluksen mahdollista osallisuutta, ja meillä on myös Kiinassa Suomen poliisin yhdyshenkilö, joka hoitaa asiaa paikan päällä,👍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000009940953.html
        🚢⚓️
        KIINAN ulkoministeriö haluaa ”objektiivista, reilua ja ammattitaitoista” selvitystä Balticconnector-kaasuputkilinjan vaurioista.

        Kiinan ulkoministeriön mukaan kiinalaisalus oli purjehtinut ”normaalisti” asianosaisella vesialueella.

        KIINA ja Suomi ovat aloittaneet tietojen vaihdon aiheesta ja Kiina toivoo, että osapuolet löytävät totuuden asiasta mahdollisimman pikaisesti, kertoi ulkoministeriön tiedottaja Mao Ning ministeriön päivittäisessä tiedotustilaisuudessa maanantaina.

        Suomen poliisi selvittää edelleen aluksen taustoja ja liikkeitä osana esitutkintaa. Tässä hyödynnetään myös kansainvälisten kumppaneiden apua

        – Tulemme tekemään yhteistyötä Kiinan viranomaisten kanssa selvittääksemme aluksen mahdollista osallisuutta, ja meillä on myös Kiinassa Suomen poliisin yhdyshenkilö, joka hoitaa asiaa paikan päällä,👍

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/asiantuntija-seuraukset-ovat-eri-luokkaa-jos-kaasuputki-rikottiin-tahallaan-kyseessa-on-naton-sisameri/8805522

        Kiinan halusta horjuttaa Itämeren tilannetta on vaikea löytää motivaatiota, mahdollinen tilaustyö, sekin on yksi mahdollisuus.❗️

        Jos siinä on kyse tahallisuudesta, niin oikeudelliset toimenpiteet lähtevät liikkeelle. Jo väläyteltiin Naton neljännen artiklan kysymystä. Suomelle ja Ruotsille, joille yhteydet ovat erittäin tärkeitä, niin varmasti tästä tulee poliittinenkin asia.

        Kyseessä on Naton sisämeri, nyt kun Ruotsikin liittyy sotilasliittoon. kyseessä on Naton sisämeri, nyt kun Ruotsikin liittyy sotilasliittoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000009940953.html
        🚢⚓️
        KIINAN ulkoministeriö haluaa ”objektiivista, reilua ja ammattitaitoista” selvitystä Balticconnector-kaasuputkilinjan vaurioista.

        Kiinan ulkoministeriön mukaan kiinalaisalus oli purjehtinut ”normaalisti” asianosaisella vesialueella.

        KIINA ja Suomi ovat aloittaneet tietojen vaihdon aiheesta ja Kiina toivoo, että osapuolet löytävät totuuden asiasta mahdollisimman pikaisesti, kertoi ulkoministeriön tiedottaja Mao Ning ministeriön päivittäisessä tiedotustilaisuudessa maanantaina.

        Suomen poliisi selvittää edelleen aluksen taustoja ja liikkeitä osana esitutkintaa. Tässä hyödynnetään myös kansainvälisten kumppaneiden apua

        – Tulemme tekemään yhteistyötä Kiinan viranomaisten kanssa selvittääksemme aluksen mahdollista osallisuutta, ja meillä on myös Kiinassa Suomen poliisin yhdyshenkilö, joka hoitaa asiaa paikan päällä,👍

        https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009945589.html

        HONGKONGIN lipun alla purjehtiva Newnew Polar Bear ja Venäjän valtion Sevmorput olivat samoihin aikoihin matkalla Pietariin päin. ❗️Katkennut kaapeli sijaitsee Suomen tutkimasta kaasuputkesta itään.

        Tutkimus keskittyy selvittämään, mikä alusten mahdollinen yhteys tapaukseen on.

        ”Onko yksi alus vai toinenkin vai molemmat”❓️


    • Anonyymi

      Venäjän presidentin Vladimir Putinin nimen kirjoittaminen poliisin salaiseen rekisteriin oli oikea teko tiedot syöttäneeltä poliisimieheltä.
      Putin oli myöntänyt venäläiselle Night Wolves moottoripyöräjengin presidentille korkean kunniamerkin. Se huomioitiin Suomen poliisin tiedustelussa, kuten muuallakin maailmassa.
      Presidentin jengipomolle myöntämä kunniamerkki pitääkin merkitä poliisin rekisteriin. Lisäksi venäläinen Night Wolves neuvotteli aikoinaan liittymisestä yhdysvaltalaiseen Helvetin enkelit -moottoripyöräjengiin.

      Rosvo!!

    • Anonyymi

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/krp-n-tutkinnan-ytimessa-olevan-kiinalaisaluksen-toiminta-hammentaa-ei-ollut-halukas-yhteistyohon/8805514

      Aluksen tavoittamiseksi on tehty myös kansainvälistä yhteistyötä ja parhaillaan on meneillään yhteistyö Kiinan viranomaisten kanssa, jotta tutkintaa päästäisiin jatkamaan myös laivan osalta.

      KRP:n mukaan alus on tällä hetkellä Venäjän vesillä pohjoisella reitillä❗️Suomen viranomaiset yrittävät kansainvälisen yhteistyön kautta saada yhteyttä laivaan ja sen kapteeniin tietojen saamiseksi. Yhteistyötä tehdään myös Kiinan viranomaisten kanssa

    • Anonyymi

      Tutkinta valmistui ja Kiina osoittautui syylliseks.

      Aivan kuin muissakin Kiinaa koskevissa tapauksissa, Nato-Suomi vaikenee ja painaa asiantaustalle. 😁

      • Anonyymi

        "Tulemme tekemään yhteistyötä Kiinan viranomaisten kanssa selvittääksemme aluksen mahdollista osallisuutta"

        Kiina ja Suomi rankaisevat yhdessä syyllisiä ✌️


    • Anonyymi

      https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/6303700
      ⚓️🤔
      Miten vahingossa pudonnut ankkuri olisi voinut jäädä huomaamatta. KRP:n mukaan nyt kyseessä ollut ankkuri on kooltaan 2,5 x 2,5 x 1 metriä ja painaa kuusi tonnia.

      – Jos sellainen ankkuri raahautuu perässä, se jarruttaa laivan kulkunopeutta. Ankkuripelin kolina ja pauke myös tärisyttää koko laivaa, jos ankkuri lähtee vahingossa.❗️

      Ankkurin niin sanottu varsi on katkennut aika alhaalta. Ankkurin varsi on jäänyt kiinni ketjuun ja laahannut kapeampaa jälkeä merenpohjaa pitkin.

      – Pidän hyvin erikoisena, että ankkuri on mennyt rikki. Vaikka se siellä roikkuu, pomppii ja laahaa, niin kyllä siinä minun järkeni mukaan ketju katkeaa ennen kuin itse ankkuri hajoaa.❗️

      Jos ankkuri on laskettu tai pudonnut vahingossa, eivät varmistukset ole silloin olleet paikallaan. Se on ollut ainoastaan jarrulla kiinni. Jotta ankkuri voi laskeutua, jarru täytyy aukaista tai se on hajonnut ja ankkuri pudonnut.

      – Toisaalta, jos jarru ei ole pitämässä ankkuria paikallaan, lähtisi ankkurin kettinki juurineen irti. Kettingin loppupää ei ole kovin vahvasti kiinni laivassa. Se on tehty niin juuri sitä varten, jos vahinko kävisi.

      • Anonyymi

        Ei se jääkkään .... laivoissa on tod. näk. järjestelmä, joka ilmoittaa brygalla, esim. merkkivaloilla, onko ankkuri ylhäällä ja varmistettu (lukittu ankkuripelin mekaanisella lukolla).

        b ... toisekseen ... JOS ankkuri "karkaa" .... se on "hätä seis"-tilanne.

        -44.Div.-


    • Anonyymi

      Syyllinen putin ja putin palkkaamat köyhät kiinalaiset. Passaa hyvin yhteen päästä köyhän putinin kanssa

    • Anonyymi

      KIINALAISET LASKIVAT ANKKURIN JA RAAHASIVAT PUTKEA MUKANAAN USETA KILOMETREJÄ ITÄÄ PÄIN, KUNNES PUTKI KATKESI JA ANKKURIN KETTINKI MENI POIKKI.
      ANKKURI JÄI TODISTEEKSI..........VOI PERKELE, SANOI PUTIN.

    • Anonyymi

      https://yle.fi/a/74-20056837?origin=rss

      kiinalaisaluksen miehistö ei liene ihan kokematonta, sillä se seilaa myös Pohjoisella jäämerellä. Kertomukset miehistön toiminnasta viittaavat taas kokemattomuuteen❗️

      – Tässä ei moni asia oikein täsmää

      • Anonyymi

        Vielä monempi täsmää!


    • Anonyymi

      Kiinalaisen laivan ankkuri on tuhonnut Itämeren kaasuputken ja kaasuputken korjaus on valmis vasta huhtikuussa 2024 joten kauan kestää kaasuputken korjaaminen. Päättäjien pitää pyytää anteeksi julkisesti Venäjältä kun päättäjät syytti kaasuputken tuhoamisesta Venäjää. Pyytääkö presidentti / ulkoministeri / puolustusministeri ja muut päättäjät anteeksi Venäjältä.

      • Anonyymi

        Ei venäjältä ei tarvitse pyydellä mitään. Aluksen kiinalainen miehistön oli palkannut venäläiset tekemään tuon tuhon. Kaikkien päättäjien pitää vaatia julkisesti korvauksia venäjältä.


      • "Päättäjien pitää pyytää anteeksi julkisesti Venäjältä kun päättäjät syytti kaasuputken tuhoamisesta Venäjää. Pyytääkö presidentti / ulkoministeri / puolustusministeri ja muut päättäjät anteeksi Venäjältä."

        Minkä maan päättäjät ovat syyttäneet Venäjää, kun ei ainakaan suomen pättäjät+


      • Anonyymi
        moloch_horridus kirjoitti:

        "Päättäjien pitää pyytää anteeksi julkisesti Venäjältä kun päättäjät syytti kaasuputken tuhoamisesta Venäjää. Pyytääkö presidentti / ulkoministeri / puolustusministeri ja muut päättäjät anteeksi Venäjältä."

        Minkä maan päättäjät ovat syyttäneet Venäjää, kun ei ainakaan suomen pättäjät

        En tiedä mutta Suomen on syytä vaatia korvauksia venäjältä


      • Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä mutta Suomen on syytä vaatia korvauksia venäjältä

        Se lienee hankalampaa, kun kaasuputken rikkoi kiinalainen alus.


      • Anonyymi
        moloch_horridus kirjoitti:

        Se lienee hankalampaa, kun kaasuputken rikkoi kiinalainen alus.

        Venäläisten palkkaamia kiinalaisia tuhon tekijöitä niin venäläiset on korvausvastuussa


      • Anonyymi kirjoitti:

        Venäläisten palkkaamia kiinalaisia tuhon tekijöitä niin venäläiset on korvausvastuussa

        Sitten vain esität todisteet, niin asia on selvä.


      • Anonyymi
        moloch_horridus kirjoitti:

        Sitten vain esität todisteet, niin asia on selvä.

        Krp hoitaa todistelun ja tuohan alkaakin olla jo selvä tapaus ja juurikin noin että venäläisten palkkaamat kiinalaiset tekivät kaasuputken vauriot tahallaan


      • Anonyymi kirjoitti:

        Krp hoitaa todistelun ja tuohan alkaakin olla jo selvä tapaus ja juurikin noin että venäläisten palkkaamat kiinalaiset tekivät kaasuputken vauriot tahallaan

        Niin voi olla, mutta todisteiden hankkiminen ei ole niin helppoa.


    • Anonyymi

      Vanha pudonnut ankkuri on kyseessä. Painunut usean metrin syvyyteen meren pohjassa. Jos sitä on vedetty pohjaa pitkin miten se on painunut noin syvälle.

      • Anonyymi

        Niinpä. Tuskin meren pohjassa mitään mutaa ole. Kalliopohja on ja ei yhtään mutaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Tuskin meren pohjassa mitään mutaa ole. Kalliopohja on ja ei yhtään mutaa

        Miksi putki sitten ei ole painunut mutaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi putki sitten ei ole painunut mutaan

        Hmm tuota kannattaa pohtia.. missä sanottiin ettei se ollut painunut mutaan ennen kuin ankkuri siihen "hipaisi"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Tuskin meren pohjassa mitään mutaa ole. Kalliopohja on ja ei yhtään mutaa

        Merenpohjassa on paljon mutaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Tuskin meren pohjassa mitään mutaa ole. Kalliopohja on ja ei yhtään mutaa

        Oli siellä ..... n. 3 metrin verran ... ainakin merivoimien edustajan kertoman mukaan. Joutuivat imuroimaan sen esille, "jumbolla".
        Samanlainen vermes, jonka avulla Alaskassa nostetaan kultaa merenpohjasta.
        Avainsana: Suction Dredge

        -44.Div.-


    • Anonyymi

      Mediassa esiteltiin, kuinka BalticConnector-putki oli peitetty kauttaaltaan kiviaineksella metrin syvyyteen loivalla ja leveällä penkalla.
      Penkan tarkoituksena oli suojata putkea esim. ankkurin aiheuttamilta vaurioilta.
      Nyt kuitenkin selvisi, että vauriokohta olikin jäänyt peittelemättä.

      Onko kukaan tässä Venäjä-huumassa huomannut kysyä putken asentaneelta firmalta, että kuinka paljon putkea on jäänyt peittelemättä ja mistä syystä.
      Onko mahdollisesti tapahtunut jonkin asteinen petos tai sopimusrikkomus?

      Samalla tietenkin tutkiva journalismi ryhtyy, tietenkin (anteeksi tautofonia), tutkimaan, mitä yhteyksiä putken asentaneella firmalla on Venäjälle ja eritoten Putiniin.
      Sillä itsestään selväähän se on, että jollakin tapaa Putin on aavistanut jo muutamia vuosia sitten, että tällaisia putkisabotaaseja tullaan tarvitsemaan kun Suomi rohkenee liittyä Natoon.

      Kuten MTV3:n rikostoimittajat aamulla aprikoivatkin, että onko syyllinen Kiina, Venäjä vai Kiina-Venäjä- kombinaatio.
      Venäjä se on joka tapauksessa aina taustalla kun maailmassa jotakin pahaa tapahtuu.
      Viime viikollahan MTV3:n rikostoimittajat ennakoivat sitä, että kuinka suuri porukka Venäjältä joutuukaan Suomeen kärsimään rangaistustaan putkisabotaasin johdosta. Riihimäen vankila käy pieneksi kun kaikki osalliset ovat tuomionsa saaneet.
      Nyt kun syyllisiksi ovat Venäjän lisäksi paljastuneet kiinalaiset niin ei taida koko Suomen vankilakapasiteetti riittää kuun heitä viedään linnasta linnaan.

      Paljon helpommalla päästäisiin kun vietäisiin ainoastaan yksi henkilö Linnasta linnaan. Hän, joka omilla toimillaan on saanut tällaisen hysterian aikaiseksi omien tarkoitusperiensä toteuttamiseksi.

    • Anonyymi

      https://yle.fi/a/74-20056967?origin=rss

      Jos Kiina sitten ei ole valtiona kaasuputken katkaisemisen takana, jääkö jäljelle ainoaksi vaihtoehdoksi puhdas laivan miehistön vahinko?

      Ei välttämättä

      Venäjällä on todistetusti taipumusta erilaisiin sabotaaseihin lähialueillaan.👌

      Myös merikapteenille on voitu maksaa kasa ruplia siitä hyvästä, että hän raahaa tovin ankkureita pitkin Suomenlahden pohjaan.

      asiantuntijat eivät usko, että Kiina voisi toimia Itämerellä Venäjän pyynnöstä.

      Kiina ei ota käskyjä Kremliltä. Heillä ei olisi tällaisessa operaatiossa kuin hävittävää. Miksi ihmeessä he haluaisivat aloittaa riitaa kaukana Euroopassa Naton kanssa?❗️

    • Anonyymi

      Tutkinta kun etenee niin lopputulos on
      asialla ollut venäläisten palkkaamia kiinalaisia aluksellaan

      • Anonyymi

        Merimiinoja saattaa ilmestyä laivan reitille ensi kerran kun se saapuu Suomenlahdelle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Merimiinoja saattaa ilmestyä laivan reitille ensi kerran kun se saapuu Suomenlahdelle

        Hupsista ....... Emme ilmeisesti saaneetkaan aivan kaikkia WW2:n aikaisia miinoja raivattua. Suomi "pahoittelee". :-)


    • Anonyymi

      nämä kaksi sotaintoilijaa eduskunnassa syyttivät jo venäjää asiasta limnel ja toveri siinä kaksi oikein tiedustelijaa etulinjaan pitäis laittaa molemmat

      • Anonyymi

        Kyllähän ne ihan oikeaa tuhotyön tilaajaa silloin syytti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän ne ihan oikeaa tuhotyön tilaajaa silloin syytti

        Ai nytkö Venäjä on tuhotyön tilaaja. Russofobisten pitää saada Venäjä väkisin syylliseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai nytkö Venäjä on tuhotyön tilaaja. Russofobisten pitää saada Venäjä väkisin syylliseksi.

        Kyllä venäjän tämän tuhotyön tilaaja ja tämä on täysin selvä asia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä venäjän tämän tuhotyön tilaaja ja tämä on täysin selvä asia

        Venäjä mielellään valehtelee kaikesta. Eivät koskaan uskalla kertoa totuutta. Kaikki kyllä tietää kun venäläiset valehtelee ja ei totuutta edes odoteta hridän suustaan. Totuus on venäläisille epänormaalia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Venäjä mielellään valehtelee kaikesta. Eivät koskaan uskalla kertoa totuutta. Kaikki kyllä tietää kun venäläiset valehtelee ja ei totuutta edes odoteta hridän suustaan. Totuus on venäläisille epänormaalia

        Taidat mielellään itsekin valehdella.


    • Anonyymi

      mitenkäs se laiva josta puuttui molemmat ankkurit sekin ajoi putken yli

    • Anonyymi

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009948172.html
      ⚓️🚢
      Hän pitää epätodennäköisenä myös sitä, että aluksen miehistö ei huomaisi, jos ankkuri pääsisi syystä tai toisesta putoamaan itsestään mereen kesken matkan.

      – Tällainen tilanne huomattaisiin viimeistään silloin, kun ankkuri haukkaa pohjaa ensimmäisen kerran. Voi sanoa, että siinä kyllä kahvi läikkyy komentosillalla.

      Laivan ankkurihan on rakennettu tuollaisessa vehkeessä niin, että jonkun täytyy mennä keulaan ja avata käsin ankkurin jarru sekä useampi lukitus, jotta ankkuri tippuisi mereen,

      Jos ankkuri taas olisi jostain syystä päässyt putoamaan mereen itsestään, sen pitäisi irrota laivasta kokonaan ketjuineen päivineen.

      – Ankkuri on suunniteltu niin, että ketjun se pää, joka on laivassa kiinni, pettää.

      • Anonyymi

        https://yle.fi/a/74-20057038?origin=rss

        ⚓️
        Kyllä alus käytännössä huomaa tällaisen massan perässä vetämisen. Kysehän on useiden tuhansien kilojen ankkurista ja vielä painavammasta kettingistä.

        Tuhansien kilojen taakka vaikuttaisi merkittävästi aluksen ohjattavuuteen.

        – Käytännössä se tulisi kääntämään aluksen jossain vaiheessa poikittain.


    • Anonyymi

      https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009946602.html
      ⚓️🚢
      MIKSI Suomen viranomaiset eivät pysäyttäneet kiinalaislaivaa, vaikka siihen näyttää olevan mahdollisuus, kun laiva kääntyi paluumatkalle Pietarista?

      Suomen viranomaisilla on kattava näkymä Suomenlahden laivaliikenteeseen ja ne pystyvät myös havaitsemaan, jos jokin alus liikehtii epäilyttävästi merenpohjassa kulkevien putkien tai kaapelien päällä.

      Keskusrikospoliisi kertoi tiistaina, että se oli varautunut aluksen tarkastamiseen ja yritti ottaa siihen yhteyttä, kun se lähti Pietarista länteen 11. lokakuuta. Alus ei kuitenkaan tullut Suomen aluevesille, eikä sitä pysäytetty

    • Anonyymi

      Suomen ja Viron välillä kulkevasta Balticconnector-kaasuputkesta ei löytynyt putken tarkastuksessa lisää vaurioita. Asiasta kertoo Suomen kaasun siirtoverkkoyhtiö Gasgrid Finland.

    • Kaasuputki olisi pitänyt peittää suunnitelmien mukaan 2 metrin paksuisella sorakerroksella. Miksi näin ei tehty vaan jätettiin tekemättä?
      Vauriotapahtuman aikaan merellä oli kova myrsky. Viking-linen aluskin kääntyi takaisin eikä mennyt Maarianhaminaan.
      Luontevin selitys rikkoontumiselle on se, että alusta ei pystytty ohjaamaan kunnolla myrskyn takia ja siksi laskettiin ankkuri. Ankkuri ei pitänyt kunnolla laivaa paikallaan vaan se ajelehti ja ankkuri osui sitten kaasuputkeen rikkoen sen.

      • Anonyymi

        Kato, kun sattui justiin oikeassa paikassa😆

        Ja katkoi vielä kaksi tiedonsiirtokaapelia samalla matkalla🫠


      • Anonyymi

        Pieleen meni jälleen, myrskyssä ei ollut mitään sellaista ihmeellistä joka olisi estänyt kookkaan hyväkuntoisen laivan selviytymistä. Itämerellä oli samassa myrskyssä samaan aikaan liikkeellä yli sata alusta, osa huomattavasti pienempiä ja hennompia kuin ko. laiva mutta hyvinpä nekin selvisivät. Laivat on tehty selviytymään myös tuulisissa tai jopa myrskyisissä olosuhteissa....
        Ko. laiva sitä paitsi ajoi tuolloin myötäiseen tuuleen, siis oikein helppoa etenemistä, ei sikäli ongelmia, laiva ajoi lännestä itään tuulen ollessa länsi- luoteinen!
        Ns. ruotsinlaivat jättävät muutaman kerran vuodessa Ahvenanmaalla poikeamisen väliin ihan vaan siksi että ahtaassa satamassa suuren tuulipinnan omaavaa laivaa on hankala hallita kun sillä ei ole vauhtia, siis sen ohjattavuus vaikeutuu kun vauhti meneen nolliin, merellä tuota ongelmaa ei ole.
        Luontevin selitys putken rikkoutumiselle on se, että rikkominen tehtiin ns. mittatilaustyönä.


    • Anonyymi

      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/4ab9ea46-9c39-4e1d-8e8a-6228f1d74f46
      🛥
      venäläiset siviili- ja kalastusalukset eivät voi kieltäytyä yhteistyöstä FSB:n kanssa.
      Venäjä haluaa tuntea vihollisvedet mahdollisimman hyvin.

      Venäjä siirtyi kesällä 2022 uuteen merivoimien oppiin. Meridoktriinissa määritellään toimenpiteet sotilas- ja tiedustelulaitteiden asentamiseksi siviilialuksiin rauhan aikana.

      Jo ennen doktriinin päivittämistä Venäjä oli käyttänyt siviili- ja kalastusaluksia sotilas- ja tiedustelutarkoituksiin. Alusten avulla voi aiheuttaa vahinkoa merenpohjassa kulkeville kaasuputkille ja tietoliikennekaapeleille.

      Kalastukseen nimellisesti käytetyillä laivoilla on ollut kaksi tarkoitusta jo Neuvostoliiton ajoista lähtien – sabotointi ja vakoilu ⚓️

    • Anonyymi

      https://suomenkuvalehti.fi/kotimaa/merioikeuden-professori-suomella-olisi-ollut-oikeus-pysayttaa-kaasuputkirikosta-epailty-kiinalaislaiva/?shared=1272737-04c28242-500
      🛥⚓️
      Suomen viranomaiset olisivat ympäristövahinkoon vedoten voineet pysäyttää Newnew Polar Bear -konttilaivan lokakuussa Suomenlahdella.

      Kansainvälisessä merioikeuden yleissopimuksessa määritellään tarkkaan rantavaltion oikeudet tutkia aluksia talousvyöhykkeellä, jos kyse on ympäristörikkeen selvittämisestä. Kaasuputken katkeaminen ja sitä seurannut kaasuvuoto ovat myös ympäristöongelmia.”

    • Anonyymi

      https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b34feeec-2c3e-44e2-9d6a-110c8079da7a
      🚢⚓️
      1. hypoteesi on se, että Venäjä on lavastanut tärkeimmän liittolaisensa eli Kiinan syylliseksi Nato-maita vastaan tehtyyn sabotaasi-iskuun.

      2. hypoteesi on se, että Kiina on antanut valtiollisella tasolla luvan Suomenlahdella tapahtuvaan energiainfrastruktuuriin kohdistuvaan sotilaalliseen iskuun.

      – Se on todella rohkea temppu Venäjältä, jos se on tehnyt tämän Kiinan tietämättä, ja se on todella huolestuttavaa, jos Kiina on sanonut, että ”ok, tehdään vaan”.

      • Anonyymi

        Iltalehti kyllä on sit niin uskottava ja hyvä julkaisu.


    • Anonyymi

      https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009982737.html
      ⚓️🚢
      POLIISIN edellisen kuukauden aikana tekemät tekniset tutkinnat ovat vahvistaneet epäilyä, että Itämerestä nostettu mahdollisesti Balticconnector-kaasuputkivaurion aiheuttanut ankkuri kuuluu kiinalaiselle Newnew Polar Bear -alukselle.

      Merestä nostetussa ankkurissa on samantyyppistä maalia kuin vaurioituneessa kaasuputkessa.

      Poliisi on tehnyt yhteistyötä muun muassa Viron ja Kiinan viranomaisten kanssa. Poliisi kertoo olleensa yhteydessä Kiinan viranomaisiin ja laatineensa kansainvälisen oikeusapupyynnön tietojen saamiseksi ja yhteistyön syventämiseksi.

      Päätutkintalinjana on, että myös Viron ja Suomen sekä Viron ja Ruotsin välisten tietoliikennekaapeleiden vauriot liittyvät Newnew Polar Bear -alukseen.

      Viron syyttäjäviranomainen on tehnyt asiassa oikeusapupyynnön Kiinalle.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ketä tietää

      Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      45
      5851
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      48
      5356
    3. Onko kaipaamallasi

      Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3728
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

      Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3675
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

      Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      96
      3376
    6. Veikeä Satu

      Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3136
    7. Oletko nyt

      Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2894
    8. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      58
      2746
    9. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      53
      2400
    10. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      38
      1854
    Aihe