Kansainvälisen määritelmän mukaan ladattava hybridi on myös sähköauto

Anonyymi-ap

Korjataanpa vähän valheenlevitystä täällä. Plug-in hybridi on sähköauto kansainvälisen määritelmänkin mukaan:

Leike Kauppalehdestä:

"Kansainvälisen määritelmän mukaisesti myös ladattavat hybridit ovat sähköautoja, sillä ne voi pakottaa napin painalluksella käyttämään ainoastaan sähkömoottoria."

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tassa-kaikki-suomessa-myytavat-sahkoautot-ja-niiden-todelliset-toimintamatkat-talvella/a36c3c1a-4fe2-31fe-b11c-b6700ab7b7e8

64

490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Polttomoottoriautoja ovat polttomoottorilla varustetut autot. Näistä voidaan käyttää myös nimitystä tankattavat autot

        Ladattavat hybridit ovat sekä tankattavia että ladattavia. Kumpaa ne ovat enemmän riippuu siitä, kummalla energialla niillä pääsee pitemmälle (tankki vs akku) ja/tai nopeammin (poltto- vs sähkömoottorin teho).


    • Anonyymi

      Oli luokittelu mitä vaan, niin kyllä minusta on kornia laittaa samaan koriin vaikkapa Tesla ja esim ladattava Audi Q7 dieselhybridi.
      Toinen noista kulkee 50 km sähköllä ja sen jälkeen 1000 km dieselillä. Arvaa kumpi.

      • Anonyymi

        No se on vain sinun mielipiteesi. Tosiasia on kuitenkin se että suomen kielen termi sähköauto tarkoitaa ladattavia autoja ja plug-in hybrideille tarkoitetuilla autopaikoilla on pysäköinti sallittu vain sähköautoille. Plugarit ovat siis sähköautoja, siitä ei ole kahta puhetta.


    • Anonyymi

      Tukholman keskustaan on pääsy vain sähköautoilla. Hybridit on kielletty.

    • Anonyymi

      Ja koska ladattavassa hybridissä on myös polttomoottori niin se on myös polttomoottoriauto. On typerää sanoa sitä pelkäksi sähköautoksi, kun sillä voi polttomoottorillakin jolloin se on polttomoottoriauto.

      Ainoita oikeita sähköautoja on täyssähköautot, ladattavat hybridit eivät ole puhtaasti sähköautoja. Paskat tuosta määritelmästä, se ei muuta mitään. Ladattava hybridi on puoliksi sähköauto ja puoliksi polttomoottoriauto.

      Ja voihan tuon lauseen muuttaa sellaiseksi, että ladattava hybridi on polttomoottoriauto, koska sillä voi ajaa polttomoottorilla. Tuo leike on naurettavan typerä ja idioottimaisempaa leikettä harvemmin lukee.

      • Anonyymi

        Ja muuten, Norjassa ainoastaan täyssähköautot luokitellaan sähköautoiksi.


      • Anonyymi

        Ehkä kansainvälinen määritelmä on sitten mielestäsi typerä, se ei asiaa kuitenkaan miksikään muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä kansainvälinen määritelmä on sitten mielestäsi typerä, se ei asiaa kuitenkaan miksikään muuta.

        Sähköautossa bensiinimoottori? Minun sähköhammasharjassani ei ole bensiinimoottoria, miten tähän pitäisi suhtautua? Miksi sähköautojen latauspaikalle ei saa pysäköidä hybridillä? Niin paljon kysymyksiä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä kansainvälinen määritelmä on sitten mielestäsi typerä, se ei asiaa kuitenkaan miksikään muuta.

        Ei muuta määritelmää, mutta ihan perustellusti voi kysyä onko määritelmä oikein?

        Otetaan tilanne että ladattavan hybridin polttoainetankki tyhjennetään, ja autolla ajetaan ympäri vuoden vain ladattavan sähkön avulla. Käytännössä tuo ei onnistu lyhyen toimintamatkan ja mm. sen vuoksi että moni ladattava hybridi tarvitsee polttomoottoria sisätilojen lämmitykseen, varsinkin kovemmilla pakkasilla. Eli ladattavalla hybridillä ei pysty ajamaan pelkällä sähköllä. Sen sijaan pelkällä bensiinillä/dieselillä auto toimii täysin ongelmitta. Tuolla perusteella itse luokittelen ladattavan hybridin polttomoottoriautoksi, oli virallinen määritelmä sitten mitä tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei muuta määritelmää, mutta ihan perustellusti voi kysyä onko määritelmä oikein?

        Otetaan tilanne että ladattavan hybridin polttoainetankki tyhjennetään, ja autolla ajetaan ympäri vuoden vain ladattavan sähkön avulla. Käytännössä tuo ei onnistu lyhyen toimintamatkan ja mm. sen vuoksi että moni ladattava hybridi tarvitsee polttomoottoria sisätilojen lämmitykseen, varsinkin kovemmilla pakkasilla. Eli ladattavalla hybridillä ei pysty ajamaan pelkällä sähköllä. Sen sijaan pelkällä bensiinillä/dieselillä auto toimii täysin ongelmitta. Tuolla perusteella itse luokittelen ladattavan hybridin polttomoottoriautoksi, oli virallinen määritelmä sitten mitä tahansa.

        Seliseli. Jos se kansainvälinen määritelmä on mielestäsi väärin sinun pitää sitten imeisestikkin ottaa elämäntehtäväksesi muuttaa se. Auto on auto, tie on tie ja sähköauto on sähköauto,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seliseli. Jos se kansainvälinen määritelmä on mielestäsi väärin sinun pitää sitten imeisestikkin ottaa elämäntehtäväksesi muuttaa se. Auto on auto, tie on tie ja sähköauto on sähköauto,

        Ja ladattava hybridi on osittain sähköauto ja osittain polttomoottoriauto. Riippuu ihan käyttötavoista kuinka suurelta osin sähköauto tai polttomoottoriauto. Mutta pelkästään sähköauto se ei ole, koska sillä ajetaan toisinaan myös polttomoottorilla. Jos ladattavalla hybridillä kulkisi pelkällä sähköllä niin sen ostamisessa ei olisi ollut mitään järkeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seliseli. Jos se kansainvälinen määritelmä on mielestäsi väärin sinun pitää sitten imeisestikkin ottaa elämäntehtäväksesi muuttaa se. Auto on auto, tie on tie ja sähköauto on sähköauto,

        Ottaako noin kovasti hermoon jos asiallisesti perustellen kritisoi määritelmää?

        Huomioiden että peruste määritelmälle on tämä: "Kansainvälisen määritelmän mukaisesti myös ladattavat hybridit ovat sähköautoja, sillä ne voi pakottaa napin painalluksella käyttämään ainoastaan sähkömoottoria."

        Tiedämme hyvin että ladattava hybridi käyttää polttomoottoria tietyissä tilanteissa, vaikka kuljettaja olisi kuinka pakottanut auton sähkökäytölle. Eli tuo määritelmän ehto ei toteudu kaikissa tilanteissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ottaako noin kovasti hermoon jos asiallisesti perustellen kritisoi määritelmää?

        Huomioiden että peruste määritelmälle on tämä: "Kansainvälisen määritelmän mukaisesti myös ladattavat hybridit ovat sähköautoja, sillä ne voi pakottaa napin painalluksella käyttämään ainoastaan sähkömoottoria."

        Tiedämme hyvin että ladattava hybridi käyttää polttomoottoria tietyissä tilanteissa, vaikka kuljettaja olisi kuinka pakottanut auton sähkökäytölle. Eli tuo määritelmän ehto ei toteudu kaikissa tilanteissa.

        Plugari käyttää sähköajossa polttomoottoria vain lähinnä siinä tilanteessa jos kaasupolkimen runnoo pohjaan, mutta onko tuo sitten edes normaali ajotilanne. Eli kyllä se sähkömoodissa ihan sähköllä kulkee jos niin haluaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Plugari käyttää sähköajossa polttomoottoria vain lähinnä siinä tilanteessa jos kaasupolkimen runnoo pohjaan, mutta onko tuo sitten edes normaali ajotilanne. Eli kyllä se sähkömoodissa ihan sähköllä kulkee jos niin haluaa.

        On myös plugareita joissa ei ole sähkövastuksia tai lämpöpumppua, eli matkustamon lämmitystarve aiheuttaa moottorin käynnistymisen tai esim. lämpöpumppu ei välttämättä toimi riittävän kylmillä keleillä. Tai sitten plugari käyttää muuten moottoria silloin tällöin jotta moottori pysyy kunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On myös plugareita joissa ei ole sähkövastuksia tai lämpöpumppua, eli matkustamon lämmitystarve aiheuttaa moottorin käynnistymisen tai esim. lämpöpumppu ei välttämättä toimi riittävän kylmillä keleillä. Tai sitten plugari käyttää muuten moottoria silloin tällöin jotta moottori pysyy kunnossa.

        No jossakin kaukoidän vehkeissä ehkä, pääsääntöisesti plugarit toimii kuitenkin ihan järkevästi ja selkeästi suurin osa ajoista on sähköajoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jossakin kaukoidän vehkeissä ehkä, pääsääntöisesti plugarit toimii kuitenkin ihan järkevästi ja selkeästi suurin osa ajoista on sähköajoa.

        Vaikka suurin osa olisi sähköajoa niin ladattava hybridi ei silti olisi sähköauto, koska sillä on silti ajettu polttomoottorilla. Ainoastaan jos ajaa 100% ajasta sähköllä niin ajaa sähköautolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka suurin osa olisi sähköajoa niin ladattava hybridi ei silti olisi sähköauto, koska sillä on silti ajettu polttomoottorilla. Ainoastaan jos ajaa 100% ajasta sähköllä niin ajaa sähköautolla.

        Höpö höpö jos määritelmään kuuluu että plugari on sähköauto niin se on sitä.
        Jos jalankulkija on ajanut autolla se ei ole jalankulkija, eikös ;-)
        Jos auton pääasiallinen voimanlähde on sähkö ja se on kansainvälisesti määritelty sähköautoksi niin mitä muuta se on kuin sähköauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö jos määritelmään kuuluu että plugari on sähköauto niin se on sitä.
        Jos jalankulkija on ajanut autolla se ei ole jalankulkija, eikös ;-)
        Jos auton pääasiallinen voimanlähde on sähkö ja se on kansainvälisesti määritelty sähköautoksi niin mitä muuta se on kuin sähköauto.

        Kun sähköauton määrittely on että sen voi pakottaa kulkemaan sähköllä niin Suomen olosuhteissa tuo ei kaikissa tilanteissa toteudu, kuten yllä kuvattu. Samoin sähköajossa käytettävä sähkö on voitu tuottaa myös polttomoottorilla, ei ladaten.

        Henkilökohtaisesti se ja sama mikä se määritelmä on, mutta ei tuo nykyinen määritelmä oikein analyyttista tarkastelua kestä...


    • Anonyymi

      Mikä se semmoinen sähköauto on, joka kulkee bensiinillä?

      • Anonyymi

        Kyllä minun plugari kulkee ihan enimmäkseen sähköllä, se on siis ennemminkin sähköauto kuin polttisauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minun plugari kulkee ihan enimmäkseen sähköllä, se on siis ennemminkin sähköauto kuin polttisauto.

        Ja toiset plugarin omistajat kulkee enemmän bensalla. Omistajat ovat erilaisia. Jotkut eivät edes pahemmin lataa plugariaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja toiset plugarin omistajat kulkee enemmän bensalla. Omistajat ovat erilaisia. Jotkut eivät edes pahemmin lataa plugariaan.

        Tuo että ei ladattaisi niin ei siinä ole mitään järkeä ja tuskin kukaan tekee niin, sanoisin että se on katellisten ruikutusta. Itselläni on sentään lähes puolet pitkää maantieajoa ja silti suurin osa ajosta on sähköajoa, monet ajaa lähes täysin sähköllä. Volvo jopa tutki tätä asiaa jossain vaiheessa ja tulos oli se että plugareita ladataan yleisestä luulosta poiketen varsin ahkerasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo että ei ladattaisi niin ei siinä ole mitään järkeä ja tuskin kukaan tekee niin, sanoisin että se on katellisten ruikutusta. Itselläni on sentään lähes puolet pitkää maantieajoa ja silti suurin osa ajosta on sähköajoa, monet ajaa lähes täysin sähköllä. Volvo jopa tutki tätä asiaa jossain vaiheessa ja tulos oli se että plugareita ladataan yleisestä luulosta poiketen varsin ahkerasti.

        Jotkut joilla on työsuhdeauto ei lataa autoaan, koska siitä ei ole suurtakaan hyötyä. Ja ladattava hybridi voi olla työsuhdeautona vaikka ei ole edes kotona latauspaikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotkut joilla on työsuhdeauto ei lataa autoaan, koska siitä ei ole suurtakaan hyötyä. Ja ladattava hybridi voi olla työsuhdeautona vaikka ei ole edes kotona latauspaikkaa.

        Useimmiten kyllä työsuhdeauton omistajat maksaa lataukset ja polttoaineet itse niin, että miten niin ei lataamisesta olisi hyötyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Useimmiten kyllä työsuhdeauton omistajat maksaa lataukset ja polttoaineet itse niin, että miten niin ei lataamisesta olisi hyötyä.

        Asia on vain niin, että jos työnantaja tarjoaa vain ladattavia autoja niin työntekijä ottaa plugarin vaikka hänellä ei olisi latauspaikkaa kotona. Monet plugarit menevät työntekijöille joilla ei ole latauspaikkaa.

        Ja jos on vapaa autoetu, kuten monilla on, niin työnantaja maksaa myös lataukset ja polttoaineet. Silloin kotilatauksesta ei ole merkittävää hyötyä. Itse asiassa tuossa tapauksessa kotona ei välttämättä edes kannata ladata.


      • Anonyymi

        > Mikä se semmoinen sähköauto on, joka kulkee bensiinillä?

        Se on tyypillinen sähköauto. Suurin osa Suomen sähköautokannasta on lataushybridejä. Joiden nimelliset CO2 päästöt ovat 40 ja todelliset 140 g/km.


    • Anonyymi

      Sillä halutaan muokata tilastoja nätimmiksi.

    • Anonyymi

      Kohta kahdeksan vuotta vanha Kauppalehden artikkeli, eikö Toy-boy muuta enää keksi?

      • Anonyymi

        Niin siis kahdeksassa vuodessa asia on vain vahvistunut, että ladattava hybridi on sähköauto.
        Mikä perkkeleen Toy-Boy???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin siis kahdeksassa vuodessa asia on vain vahvistunut, että ladattava hybridi on sähköauto.
        Mikä perkkeleen Toy-Boy???

        Jos ladattavassa hybridissä käyttää litrankin bensaa vuodessa niin se ei ole sähköauto. Sähköautoja on vain autot joissa ei käytetä pisaraakaan bensaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin siis kahdeksassa vuodessa asia on vain vahvistunut, että ladattava hybridi on sähköauto.
        Mikä perkkeleen Toy-Boy???

        Tuolla logiikalla myös itselataava hybridi on sähköauto. Siinä on sähkömoottori jolla osa ajosta mennään. Sillä ei ole paskankaan väliä vaikka autoa ei ladata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla logiikalla myös itselataava hybridi on sähköauto. Siinä on sähkömoottori jolla osa ajosta mennään. Sillä ei ole paskankaan väliä vaikka autoa ei ladata.

        Itselataavassa sähkö on toissijainen energialähde, plugarissa ensisijainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselataavassa sähkö on toissijainen energialähde, plugarissa ensisijainen.

        Ei sähkö ole plugarissa ensisijainen. Plugarissa käyttäjä itse päättää ajaako hän enimmäkseen sähköllä vai polttomoottorilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sähkö ole plugarissa ensisijainen. Plugarissa käyttäjä itse päättää ajaako hän enimmäkseen sähköllä vai polttomoottorilla.

        No kummallakohan kannattaa ennemmin ajaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kummallakohan kannattaa ennemmin ajaa?

        Jos akussa ei ole virtaa niin silloin ajetaan polttomoottorilla. Ja monille on yksi hailee kummalla ajetaan, joten usein ajetaan bensalla.


    • Anonyymi

      Ladattavat hybridit ovat ladattavia autoja, mutta sähköautoja ne ei ole, koska niissä on polttomoottori. Jos tuhoaa ladattavan hybridin polttomoottorin eikä enää ikinä aja sillä bensalla niin sitten se on sähköauto. Mutta niin kauan kuin sillä ajetaan metrikin vuodessa polttomoottorilla niin se ei ole sähköauto.

      • Anonyymi

        Sähköautossa on pääasiallinen voimanlähde sähkö. Täyssähkö ja plug-in on sähköautoja ja itselataava sekä muut ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautossa on pääasiallinen voimanlähde sähkö. Täyssähkö ja plug-in on sähköautoja ja itselataava sekä muut ei.

        Plugarissa sähkö voi olla pääasiallinen voimanlähde tai sitten ei riippuen siitä miten autolla ajaa ja lataa. Plugarilla voi aivan hyvin ajaa vaikka yli 90% ajasta polttomoottorilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Plugarissa sähkö voi olla pääasiallinen voimanlähde tai sitten ei riippuen siitä miten autolla ajaa ja lataa. Plugarilla voi aivan hyvin ajaa vaikka yli 90% ajasta polttomoottorilla.

        Totta kai voi ajaa vaikka 100% polttoaineella mutta tuskin kannattaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta kai voi ajaa vaikka 100% polttoaineella mutta tuskin kannattaa.

        No itse asiassa jos on vapaa autoetu niin nimenomaan kannattaa ajaa bensalla/dieselillä. Työnantaja maksaa polttoaineen, mutta ei kotona ladattua sähköä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No itse asiassa jos on vapaa autoetu niin nimenomaan kannattaa ajaa bensalla/dieselillä. Työnantaja maksaa polttoaineen, mutta ei kotona ladattua sähköä.

        Aika harva autoetu on vapaa autoetu, niillä ei loppupelissä ole merkitystä.


    • Anonyymi

      Joo niin kait on, Euroopan unioni on perustettu kaikkien Euroopan valtioiden hyödyksi, ja auttamaan niiden yhteisöllisyyttä ? Ja pitääkö paikkaansa ? Kyllä auton jossa polttomoottorin teho on moninkertainen verrattuna sähkömoottorin tehoon ja toimintamatkaan , kutsuminen sähköautoksi on itsepetosta. Saadaanhan sillä tilastot näyttämään erilaiselta. Ei kuitenkaan todenmukaiselta ?

      • Anonyymi

        Juu viherideologian kyllästämät hölmöläispoliitikot ja autokauppiaat kehuvat kuinka kansan ostamat "uudet autot" laskevat päästöjä, kun 300-400hv plugareiden kulutus on muka vain luokkaa 1l/100km ja CO2 vain muutaman kymmenen grammaa per km.

        Mutta, mutta... häh...tuota..ööh..miksi bensiinin ja dieselin myynti ei laske yhtään suhteessa liikennesuoritteeseen? Polttaako joku niitä metsässä, kun autokannan "päästöt laskevat"???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu viherideologian kyllästämät hölmöläispoliitikot ja autokauppiaat kehuvat kuinka kansan ostamat "uudet autot" laskevat päästöjä, kun 300-400hv plugareiden kulutus on muka vain luokkaa 1l/100km ja CO2 vain muutaman kymmenen grammaa per km.

        Mutta, mutta... häh...tuota..ööh..miksi bensiinin ja dieselin myynti ei laske yhtään suhteessa liikennesuoritteeseen? Polttaako joku niitä metsässä, kun autokannan "päästöt laskevat"???

        Tuota sähköautojen osuus on jotain 5% autokannasta joten sen enepää ei vaikutuksen pitäisikkään olla. Polttoainetta menee yhä aivan samalla tavalla kuin ennenkin. Niin ja tuossa 5% on siis myös plugarit mukana.


    • Anonyymi

      Sähkövalo on sähkövalo, eikä se tarvitse kaasua tai kynttilää kylkeensä. Toyotistit tietysti näkevät tämänkin tojo-lasiensa takaa toisin.

      • Anonyymi

        Mitä Toyta tänne kuuluu??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä Toyta tänne kuuluu??

        Skoda-porukalle Toyota on sellainen kauhistus, että näkevät niitä kaikkialla.


    • Anonyymi

      Sehän on aivan sama, mikä on virallinen määritelmä sähköautolle. Nyt ajan plugarilla, jonka lataan ainoastaan kotona ja mökillä. Seuraava autoni on pelkkä sähköauto, jota enimmäkseen lataan kotona ja mökillä, harvemmin muualla.

      • Anonyymi

        Yli 400km mökille joten meille sillä, että plugari sähköauto on merkitystä ja sillä, että sitä saa ladata sähköautoille tarkoitetulla latausasemalla.


    • Anonyymi

      Mielestäni ei ole koska päävoimanlähde, auton korkeimman toiminta-matkan saa polttomoottorilla ja myös rajoittamattoman ajamisen koska tankkaus on nopea.

      Hybridillä pääsee joka tilanteessa ajamaan jos on polttoainetta tankissa.

      • Anonyymi

        Toi on hauska: Joka tilanteessa!


      • Anonyymi

        Tämä ei nyt ole kuitenkaan mielipide kysymys tai edes suomalaiseen lainsäädäntöön (joka katsoo latdattavat autot sähköautoiksi) perustuva kysymys, vaan ihan yleis EU tasoinen linjanveto ja kansainvälinen määrittely.


    • Anonyymi

      Tarkistin asian plug-in hybridi autoni tiedoista.
      Pääasiallinen käyttövoima -- Sähkö.
      Eli aloittaja on täysin oikeassa, kyseessä on sähköauto, MOT.

      • Anonyymi

        Ja samalla tavalla siihen olisi voinut kirjoittaa "Pääasiallinen käyttövoima -- Polttomoottori". Mikään ei olisi sitäkään estänyt, koska autossa on polttomoottori. Kyse on vain viherpesusta ja huijauksesta.

        Plug-in hybridit eivät ole sähköautoja. Ainoita sähköautoja on täyssähköautot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja samalla tavalla siihen olisi voinut kirjoittaa "Pääasiallinen käyttövoima -- Polttomoottori". Mikään ei olisi sitäkään estänyt, koska autossa on polttomoottori. Kyse on vain viherpesusta ja huijauksesta.

        Plug-in hybridit eivät ole sähköautoja. Ainoita sähköautoja on täyssähköautot.

        Pääasiallinen käyttövoima on sähkö, koska päivittäiset ajot ajetaan sähköllä. Niiden polttomoottorit ovat lähes käyttämättömiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja samalla tavalla siihen olisi voinut kirjoittaa "Pääasiallinen käyttövoima -- Polttomoottori". Mikään ei olisi sitäkään estänyt, koska autossa on polttomoottori. Kyse on vain viherpesusta ja huijauksesta.

        Plug-in hybridit eivät ole sähköautoja. Ainoita sähköautoja on täyssähköautot.

        Jos Suomeen saadaan myös sähköautoille pyhitettyjä kaistoja, niin mielelläni ajelen niitä pitkin ohi ruuhkien ladattavalla diesel-hybridilläni. Joten tuo virallinen määritelmä on ihan hyvä.


    • Anonyymi

      Aloituksen tieto näyttää olevan joillekin edelleen epäselvä.

      • Anonyymi

        Painakaahan se päähänne.


      • Anonyymi

        Ei siinä mitään epäselvää ole.

        Patteripetterit vaan valehtelevat aina, poikkeuksetta.

        Esim. patterilelujen myynti romahti kesän 2023 jälkeen. Silti petterit valehtelevat, että myynti vaan kasvaa. Ei kasva. Plugarien myynti on kasvanut ja sen ansiosta "sähköautojen" eli patteriautot + plugarit kokonaismyynti ei ole kovin paljoa hiipunut.

        Kun puhutaan päästöistä, petterit valehtelevat, että kaikki sähköautot ovat päästöttämiä. Todellisuudessa yli puolet sähköautoista on plugareita, jotka Suomessa kuluttavat keskimäärin 6 ja muualla maaimassa litran tai 2 enemmän. Suomessa sähköautojen keskikulutus on siis 3-4 l/100 km ja CO2 päästö jotain 80 g/km suuruusluokkaa.

        Ja tottahan toki patteripetterit aina uhoavat, että polttomoottorit kielletään 2026 ja ne katoavat 2030 mennessä. Vaikka plugarien myynti kasvaa ja Suomessa autojen romutusikä on yli 20 vuotta.


    • Anonyymi

      Sähköauto on pelkästään sellainen jossa on sähkömoottoreita ja akku. Kaikki muu on harhaanjohtavaa ja vääristelyä.

      Auto jossa polttomoottori, tankki, sähkömoottori, akku, ei ole sähköauto.

      • Anonyymi

        Petterit vääristelevät tosiasioita aina, kun suunsa avaavat.

        Ensin selittävät, ettei polttomoottorilla varustettu auto ole sähköauto. Seuraavassa lauseessa kehuvat myyntilukuja ja sitä, miten polttomoottorit katoavat 2030 mennessä.

        Vaikka petterien myyntiluvuissa on mukana lataushybridit. Pakko olla. Jos tarkastellaan patteriautojen myyntiä yksinään, niin sen kehitys on ollut -30 % tyylistä viime kesän jälkeen eli voidaan puhua suoranaisesta romahduksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Petterit vääristelevät tosiasioita aina, kun suunsa avaavat.

        Ensin selittävät, ettei polttomoottorilla varustettu auto ole sähköauto. Seuraavassa lauseessa kehuvat myyntilukuja ja sitä, miten polttomoottorit katoavat 2030 mennessä.

        Vaikka petterien myyntiluvuissa on mukana lataushybridit. Pakko olla. Jos tarkastellaan patteriautojen myyntiä yksinään, niin sen kehitys on ollut -30 % tyylistä viime kesän jälkeen eli voidaan puhua suoranaisesta romahduksesta.

        Ladattavalla hybridillä voi ajaa pelkällä sähköllä ja siksi se luokitellaan sähköautoksi.
        Siinä on polttomoottori ikään kuin varalla ja turvana jos ei löydy latauspaikkaa läheltä.


      • Anonyymi

        Tämä on kuitenkin vain sinun henkkilökohtainen mielipide.
        Tosiasia on se että ladattava hybridi on sähköauto jo ihan virallisen määritelmänkin mukaan.
        Latdattavalla hybridillä onnistuu lähiajot, mitä suurin osa normiautoilijan kilometreistä on, ihan pelkällä sähköllä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3683
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      166
      2297
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      2009
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      139
      1884
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      398
      1306
    6. 80
      1215
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      135
      1104
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1030
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      980
    Aihe