Raamattuun perustuva opetus

Anonyymi-ap

Minua ihmetyttää se vihan kuohunta Jehovan todistajia kohtaan täällä.
Mistä se johtuu?
Pettymyksestä, että Jumalan Valtakunta ei ole vielä alkanut hallita maan päällä?
Mutta eihän se ole todistajien vallassa toteuttaa!
Hekin ovat toivoneet helpotusta maailman tilanteeseen ja uhranneet aikansa,
voimansa, varojansa Raamatun tutkimiseen ja yrittäneet seurata Jeesuksen opetuslapsina. Epäonnistuneina, epätäydellisinä, epäluotettavina...

Minä arvostan Jumalan periaatteita ja sitä opetusohjelmaa, jota
Jehovan todistajat viikoittain järjestävät.
He yrittävät joka tapauksessa soveltaa Raamatussa olevia periaatteita
meidän ajallemme.
Sen tähden minä luen jw.org kotisivuja, koska ne auttavat minua
tulemaan paremmaksi ihmiseksi, kun yritän miellyttää Jehovaa.

47

476

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vihaksi pistää selvästi ja todistettavasti valheelliset opit, kriitikoiden vaientaminen, veriuhrit, karttaminen ja pedofiilien suojelu ainakin.

      • Anonyymi

        Siitä ei ole kyse, ihmistekoista soopaa kaataa JT raamatunmukainen oppi!


      • Anonyymi

        Hämmästyttää sinun syytöksesi kuin kaikki muut ihmiset eläisivät moraalisesti korkeatasoista elämää hartaasti Jumalaa palvoen.
        Vankilat täyttyvät, mutta todistajat siellä ovat siitä syystä, että kieltäytyvät tappamasta lähimmäisiään. Lait eri maissa vaihtuvat koko ajan, joten tämä on muistellen aikaa, jolloin aseista kieltäytyjät olivat Suomessa kolme vuotta Karvian työsiirtolassa, vai mikä sen nimi oli. En tiedä käytäntöjä sen jälkeen, mutta vanhimmat eivät ole koskaan siunanneet aseita tai miehiä ja lähettänyt heitä lähimmäisiään vastaan tuhoamaan ihmisten elämää ja työtä.
        Nykyisin myös naiset voivat vapaaehtoisesti käydä armeijaa. Ylenevät johtoasemiin.
        Ainoa ase, jonka Jeesus hyväksyi seuraajilleen oli ja on hengen miekka, Raamattu.

        Jehovan todistajien keskuuteen on kuka tahansa tervetullut kuuntelemaan Raamatullista opetusta, joten ihmisten moraalinen taso ja persoonallisuus vaihtelee.
        Mitä pedofiileihin, abortteihin, murhiin, huumeisiin ja muuhun rikollisuuteen tulee,
        eiköhän ne ole kasvavia ongelmia yhteiskunnassa.
        Viikoittainen opetusohjelma ohjaa elämään rehellistä elämää.
        Vartiotornissa muistutetaan elämään maan lakien mukaan ja jos niitä rikkoo,
        niin seurakunta ei tule auttamaan, vaan saa itse kantaa teoistaan vastuun.
        Joka vuosi tulee uusia lakeja, joihin kansalaiset ovat velvollisia tutustumaan.

        Sitten on raamatullisia lakeja, joita todistajat pyrkivät noudattamaan.
        Kuten tiedät Nooalle annettiin ensimmäinen kielto veren hyväksi käyttämisestä.
        Veri kuuluu Jehova jumalalle, koska elämä on siinä ja sen käyttö on sallittu vain uhrina.
        Veri piti vuodattaa maahan ja peittää osoittaen siten kunnioitusta sen pyhyyttä kohtaan.
        Tämä kielto toistettiin Mooseksen ja apostolien kautta läpi koko Raamatun.

        Samoin katumaton syntinen tuli eroittaa ja Mooseksen lain mukaan kuolema oli usein rangaistuksena. Sekin rangaistus oli muiden suojelemiseksi ja rikkojalla on mahdollisuus oikaista menettelytapansa ja tulla takaisin seurakuntaan.
        Kain oli ensimmäinen, joka erotettiin lihallisesta perheestään. Miksiköhän?
        Suomella, eri puolueilla, työpaikoilla, kouluissa on omat lait ja periaatteet, joita noudattaa.
        Mutta kaikki ovat vapaita valitsemaan ryhmän, jossa eletään heille sopivin säännöin.
        Todistajat tutkivat Raamatun perusoppeja ja sitoutuvat noudattamaan niitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hämmästyttää sinun syytöksesi kuin kaikki muut ihmiset eläisivät moraalisesti korkeatasoista elämää hartaasti Jumalaa palvoen.
        Vankilat täyttyvät, mutta todistajat siellä ovat siitä syystä, että kieltäytyvät tappamasta lähimmäisiään. Lait eri maissa vaihtuvat koko ajan, joten tämä on muistellen aikaa, jolloin aseista kieltäytyjät olivat Suomessa kolme vuotta Karvian työsiirtolassa, vai mikä sen nimi oli. En tiedä käytäntöjä sen jälkeen, mutta vanhimmat eivät ole koskaan siunanneet aseita tai miehiä ja lähettänyt heitä lähimmäisiään vastaan tuhoamaan ihmisten elämää ja työtä.
        Nykyisin myös naiset voivat vapaaehtoisesti käydä armeijaa. Ylenevät johtoasemiin.
        Ainoa ase, jonka Jeesus hyväksyi seuraajilleen oli ja on hengen miekka, Raamattu.

        Jehovan todistajien keskuuteen on kuka tahansa tervetullut kuuntelemaan Raamatullista opetusta, joten ihmisten moraalinen taso ja persoonallisuus vaihtelee.
        Mitä pedofiileihin, abortteihin, murhiin, huumeisiin ja muuhun rikollisuuteen tulee,
        eiköhän ne ole kasvavia ongelmia yhteiskunnassa.
        Viikoittainen opetusohjelma ohjaa elämään rehellistä elämää.
        Vartiotornissa muistutetaan elämään maan lakien mukaan ja jos niitä rikkoo,
        niin seurakunta ei tule auttamaan, vaan saa itse kantaa teoistaan vastuun.
        Joka vuosi tulee uusia lakeja, joihin kansalaiset ovat velvollisia tutustumaan.

        Sitten on raamatullisia lakeja, joita todistajat pyrkivät noudattamaan.
        Kuten tiedät Nooalle annettiin ensimmäinen kielto veren hyväksi käyttämisestä.
        Veri kuuluu Jehova jumalalle, koska elämä on siinä ja sen käyttö on sallittu vain uhrina.
        Veri piti vuodattaa maahan ja peittää osoittaen siten kunnioitusta sen pyhyyttä kohtaan.
        Tämä kielto toistettiin Mooseksen ja apostolien kautta läpi koko Raamatun.

        Samoin katumaton syntinen tuli eroittaa ja Mooseksen lain mukaan kuolema oli usein rangaistuksena. Sekin rangaistus oli muiden suojelemiseksi ja rikkojalla on mahdollisuus oikaista menettelytapansa ja tulla takaisin seurakuntaan.
        Kain oli ensimmäinen, joka erotettiin lihallisesta perheestään. Miksiköhän?
        Suomella, eri puolueilla, työpaikoilla, kouluissa on omat lait ja periaatteet, joita noudattaa.
        Mutta kaikki ovat vapaita valitsemaan ryhmän, jossa eletään heille sopivin säännöin.
        Todistajat tutkivat Raamatun perusoppeja ja sitoutuvat noudattamaan niitä.

        Osaan lukea itsekin. Niitä samoja asioita ei tarvitse lähteä istumaan kuuntelemaan puuduttavaan kokoukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaan lukea itsekin. Niitä samoja asioita ei tarvitse lähteä istumaan kuuntelemaan puuduttavaan kokoukseen.

        Kokousten yhtenä tarkoituksena on antaa harjoitusta uskonsa ilmaisuun.
        Harjoittaa keskustelemaan ovilla eri ihmisten kanssa.
        Koko sen ajan, jolloin olen ollut todistajana, teokraattisessa koulussa
        on ollut harjoituspuheita, joihin kaikki ovat voineet osallista.
        Isovanhemmista perheen pienimpiin, jotka on voitu ottaa mukaan
        kenttätyöhön oville. Lapset harjoittelevat muutaman ajatuksen sanomista
        ojentaessaan traktaatin, lehden.
        Se harjoittaa myös yhteistyöhön ja avartaa lasten maailmaa.
        Luen jatkuvasti niitä ohjeita, joita annetaan harjoituspuheisiin.
        Ytimekkäitä neuvoja, joita voi amaksua perheessä keskusteluissakin!
        Monen perheen yhteiset tutkintaillat ja ajatusten vaihto tulee
        miellyttävämmäksi ja toisiaan huomioivaksi ohjeiden avulla.
        Tarkoituksena on opettaa lempeää, mielyttävää keskustelua.
        Ei mitään hapanta, ärsyyntynyttä tiuskimista, kuten täällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokousten yhtenä tarkoituksena on antaa harjoitusta uskonsa ilmaisuun.
        Harjoittaa keskustelemaan ovilla eri ihmisten kanssa.
        Koko sen ajan, jolloin olen ollut todistajana, teokraattisessa koulussa
        on ollut harjoituspuheita, joihin kaikki ovat voineet osallista.
        Isovanhemmista perheen pienimpiin, jotka on voitu ottaa mukaan
        kenttätyöhön oville. Lapset harjoittelevat muutaman ajatuksen sanomista
        ojentaessaan traktaatin, lehden.
        Se harjoittaa myös yhteistyöhön ja avartaa lasten maailmaa.
        Luen jatkuvasti niitä ohjeita, joita annetaan harjoituspuheisiin.
        Ytimekkäitä neuvoja, joita voi amaksua perheessä keskusteluissakin!
        Monen perheen yhteiset tutkintaillat ja ajatusten vaihto tulee
        miellyttävämmäksi ja toisiaan huomioivaksi ohjeiden avulla.
        Tarkoituksena on opettaa lempeää, mielyttävää keskustelua.
        Ei mitään hapanta, ärsyyntynyttä tiuskimista, kuten täällä.

        Minä en todellakaan vetäytyvä ihmisenä missään ihmisjoukossa ilmaise uskoani tai mitään muutakaan. Enkä koskaan ole toiminut niiden näytteiden tai harjoituspuheiden mukaan. Enkä ole myöskään ovilla ollut muuta tekemässä kuin esittämässä lehdet. Mikään opetus ei saa puhumaan ovilla, jos on vaikea puhua vieraiden kanssa, ja on vetäytyvä luonne. Minä en ole kosksan hyötynyt mitään kokousten opetuksista. Enkä voi sietää junnaavaa raskasta Vartiotornin tutkistelua. En tiedä mitään vastenmielisempää kuin VT tutkistelu. Mutta asiat ovat aivan toisin, kun luen omassa kodissani asioita. Joukkotilaisuudet eivät ole minua varten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en todellakaan vetäytyvä ihmisenä missään ihmisjoukossa ilmaise uskoani tai mitään muutakaan. Enkä koskaan ole toiminut niiden näytteiden tai harjoituspuheiden mukaan. Enkä ole myöskään ovilla ollut muuta tekemässä kuin esittämässä lehdet. Mikään opetus ei saa puhumaan ovilla, jos on vaikea puhua vieraiden kanssa, ja on vetäytyvä luonne. Minä en ole kosksan hyötynyt mitään kokousten opetuksista. Enkä voi sietää junnaavaa raskasta Vartiotornin tutkistelua. En tiedä mitään vastenmielisempää kuin VT tutkistelu. Mutta asiat ovat aivan toisin, kun luen omassa kodissani asioita. Joukkotilaisuudet eivät ole minua varten.

        Tarkoitukseni ei ollut tuottaa ahdistusta tai aikaansaada mitättömyyden tunnetta.
        Tosin Hebrealaisten kirjeessä kannustetaan yhteenkokoontumiseen. Hebr.10:25
        Toisaalta sama periaate sopii myös meihin kuin juutalaisiin;
        temppeli itsessään ei pelastanut heitä, heidän tehdessään syntiä.
        He saivat rangaistuksen.

        Minustakin on paljon antoisampaa lukea kodin rauhassa.
        Viikon raamatuntutkistelu lähdeviittein on rakentavaa.
        Mutta todistuksen antaminen on tehokkaampaa,
        kun se tulee luonnollisesti jonkin asian yhteydessä.

        Olemme kaikki erilaisia erilaisin olosuhtein ja ominaisuuksin, voimavaroin.
        Tarkoitin vain, että arvostan teokraattista koulutusta, koska
        siitä on hyötyä myös kouluissa ja työpaikoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitukseni ei ollut tuottaa ahdistusta tai aikaansaada mitättömyyden tunnetta.
        Tosin Hebrealaisten kirjeessä kannustetaan yhteenkokoontumiseen. Hebr.10:25
        Toisaalta sama periaate sopii myös meihin kuin juutalaisiin;
        temppeli itsessään ei pelastanut heitä, heidän tehdessään syntiä.
        He saivat rangaistuksen.

        Minustakin on paljon antoisampaa lukea kodin rauhassa.
        Viikon raamatuntutkistelu lähdeviittein on rakentavaa.
        Mutta todistuksen antaminen on tehokkaampaa,
        kun se tulee luonnollisesti jonkin asian yhteydessä.

        Olemme kaikki erilaisia erilaisin olosuhtein ja ominaisuuksin, voimavaroin.
        Tarkoitin vain, että arvostan teokraattista koulutusta, koska
        siitä on hyötyä myös kouluissa ja työpaikoilla.

        Minä en vastusta kokouksien ja niiden ohjelmanumeroiden olemista. Myöskin jokainen saa mielestäni käydä miissä ihan vapaasti tai olla käymättä, jos siltä tuntuu. Toivoisin, että kokouksien pakonomaisuus loppuisi. Todellakin nautin kotonani lukemisesta. Ero on kuin yöllä ja päivällä minulle, istua kokouksessa ja lukea omassa rauhassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokousten yhtenä tarkoituksena on antaa harjoitusta uskonsa ilmaisuun.
        Harjoittaa keskustelemaan ovilla eri ihmisten kanssa.
        Koko sen ajan, jolloin olen ollut todistajana, teokraattisessa koulussa
        on ollut harjoituspuheita, joihin kaikki ovat voineet osallista.
        Isovanhemmista perheen pienimpiin, jotka on voitu ottaa mukaan
        kenttätyöhön oville. Lapset harjoittelevat muutaman ajatuksen sanomista
        ojentaessaan traktaatin, lehden.
        Se harjoittaa myös yhteistyöhön ja avartaa lasten maailmaa.
        Luen jatkuvasti niitä ohjeita, joita annetaan harjoituspuheisiin.
        Ytimekkäitä neuvoja, joita voi amaksua perheessä keskusteluissakin!
        Monen perheen yhteiset tutkintaillat ja ajatusten vaihto tulee
        miellyttävämmäksi ja toisiaan huomioivaksi ohjeiden avulla.
        Tarkoituksena on opettaa lempeää, mielyttävää keskustelua.
        Ei mitään hapanta, ärsyyntynyttä tiuskimista, kuten täällä.

        Jehovan todistajien on harjoiteltava "uskonsa ilmaisua", koska se on saneltua ja saattaa yllättäen muuttua. Tunnetko sanonnan "ei kannettu vesi kaivossa pysy"?


    • Anonyymi

      "...koska ne auttavat minua
      tulemaan paremmaksi ihmiseksi, kun yritän miellyttää Jehovaa."

      Jesaja: "...Mutta me olemme kaikki saastaiset, ja kaikki meidän vanhurskautemme on niinkuin saastainen vaate;"

      Kommenttisi kertoo yhdessä virkkeessä, miksi JT ei ole kristillinen uskonsuunta. Jumalalle kelpaa vain Kristuksen sovitus. Kaikki omat yrityksesi ovat pelkkää saastaa.

      • Anonyymi

        soopaa!


      • Anonyymi

        Jeesuksen lunastusuhrin ansiosta syntisellä ihmisellä on mahdollisuus
        on saada syntinsä anteeksi ja tulla jopa Jeesuksen seuraajaksi ja
        osallistua siihen elämää pelastavaan julistustyöhön, minkä hän aloitti.
        Apostoli Paulus on yksi hyvä esimerkki Jeesuksen kutsuessa hänet
        kuolemansa jälkeen.
        Kukaan ei pääse Jumalan luo muuta kuin Jeesuksen kautta.

        Jeesus organisoi 3 1/2 vuotta Jumalan Vaktakunnan julistamisen ja
        lähetti ylösnousemuksensa jälkeen opetuslapsensa kaikkiin maihin.
        Matteus 28:16-20 "...Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        Menkää sen tähden ja tehkää opetuslapsia kaikkien kansojen ihmisistä,
        kastaen heidät Isän, Pojan, ja pyhän hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea,mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä ole teidän kanssanne kaikkina päivinä asianjärjestelmän päättymiseen asti"
        Kirkoissakin luetaan ehkä vielä "Isä meidän rukous." "Tulkoon sinun Valtakuntasi..."
        Matteus 6:9-15 On osa "Vuorisaarnasta", jonka Jeesus opetti kansalle.

        Jahovan todistajat ovat käyttäneet alusta asti monia eri raamatunkäännöksiä ja
        nykyisin netistä on helppo valita mieleisensä ja verrata niitä keskenään.
        Jehovan todistajat kehoittavat ihmisiä ottamaan esille oman Raamattunsa ja
        lukemaan sitä. Jos he myöhemmin valitsevat muun käännöksen, he ovat vapaita tekemään niin.


    • Anonyymi

      Juuri tästä on kyse, JT toimii Raamatun sanan mukaan!!!

      • Anonyymi

        Te tulkitsette oman näkemyksen kautta raamattua. Oletko varma että olet se oikea raamatun sanan tietäjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Te tulkitsette oman näkemyksen kautta raamattua. Oletko varma että olet se oikea raamatun sanan tietäjä.

        Todistajat kannustavat itse kutakin tutkimaan luottamaansa Raamatun käännöstä.
        Se avaa henkilökohtaisen suhteen Jumalaan.
        Kun henkilö on saanut yhteyden Jumalaan, hänen omatuntonsa vahvistuu
        ohjamaan häntä pyhän hengen ohjauksessa.
        Rukous on kuin avain ja pyydetty pyhä henki kuin valo ymmärrykseen.
        Jokainen on itse vastuussa Jumalan edessä.
        Kukaan ei voi pelastaa edes veljeään, vain Jeesuksen uhriveri pelastaa.


      • Anonyymi

        Aina ei toimi Raamatun mukaan, vaan paljon myös oman mielensä mukaan.


    • Anonyymi

      No koitappas arvata. Vanhuksille soittelette, mikä on tarkoitus?

      • Anonyymi

        Jehova rakastaa iloista lahjoittajaa. Maailmanlaajuisen saarnaamistyön tukemiseen Jehova tarvitsee siis lahjoituksia kaikilta iloisilta lahjoittajilta.

        Voihan siellä satunnaisesti valittujen numeroiden seassa olla näitä, juurikin iloisia potentiaalisia lahjoittajia.
        He eivät vaan ehkä tiedä ja ymmärrä olevansa sellaisia ja yrittänyttähän ei laiteta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jehova rakastaa iloista lahjoittajaa. Maailmanlaajuisen saarnaamistyön tukemiseen Jehova tarvitsee siis lahjoituksia kaikilta iloisilta lahjoittajilta.

        Voihan siellä satunnaisesti valittujen numeroiden seassa olla näitä, juurikin iloisia potentiaalisia lahjoittajia.
        He eivät vaan ehkä tiedä ja ymmärrä olevansa sellaisia ja yrittänyttähän ei laiteta.

        Ja amerikkalaiset rikkaat yrittäjät kiittää.


      • Anonyymi

        Eiköhän täällä ole selvää, että alueet jaetaan pienempiin osiin,
        niin että julistajat voivat käydä ne järjestelmällisesti.
        Muutenhan joihinkin koteihin tulisi jatkuvasti käyntejä eri julistajilta
        kun toisille ei lainkaan.
        Todistajat pyrkivät keskustelemaan jokaisen perheenjäsenen kanssa.
        Usein yksi perheenjäsenistä on kiinnostunut hengellisistä asioista.
        Toisille voi tulla etsikkoaikansa jossain muussa elämänvaiheessa.
        Usein juuri eläkeiässä, kun on aikaa syventyä muuhun kuin arkeen.
        Vanhukset ennen kaikkea tarvitsevat lohdutusta ja toivoa.
        Keneltä muulta sitä voi saada paremmin kuin ihmisen Luojalta?


    • Anonyymi

      Kerro miten yrität miellyttää jehovaa.

    • Anonyymi

      Yrittävät soveltaa raamatun periaatteita?
      Mitenkäs olisi Matt.26:27?
      Tai Ilm.22:15.
      Mitenkäs olisi Gal.1: 6-9?
      Herää pahvi!
      Entäpäs 2 Joh. 9-11?
      Pohdippa nyt ensinnä noita Raamatunkohtia ja sitä, mitenkäs ne ei herätä teissä, omienne joukossa mitään kysymyksisiä?
      Ei siis ole kysymyksessä viha, vaan se että julistatte omaa erinomaisuuttanne ettekä tee parannusta.

      • Anonyymi

        Tuohon listaan sopii erinomaisesti myös Jeesuksen sanat Matt.23:15: ssa.
        Tätä me vihaamme Jehovantodistaja johtajien tekemänä. Emme vihaa tavallista rivi kansalaista, joka on eksytetty.

        Matt.23:13,15.
        13." Te suljette taivasten valtakunnan ihmisiltä. Itse te ette mene sisälle ( kiellätte Herran ehtoollisen. Olette vaihtaneet sen omituiseen seremoniaan.) ettekä päästä niitäkään, jotka olisivat menossa. ( Nimitätte heitä mielenterveyspotilaiksi.)
        15. Te kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen. Ja kun joku on sellaiseksi tullut, te teette hänestä kadotuksen lapsen. . . ( Toisenlaisella evankeliumilla Gal.1:6-9.)


    • Anonyymi

      Ei karttaminen ole raamatullinen juttu. Ei tuhlaajapojallekaan järjestetty katumisharjoituksia ja mykkäkoulua vaan otettiin iloiten vastaan. Alkuseurakunnat kokoontuivat kotona ja karttaminen tarkoitti seurakuntayhteydestä sulkemista. Ei mitään totaalista eristämistä ja perhesuhteiden katkaisua, jolla ihmisiä ajetaan itsemurhaan.

      • Anonyymi

        Tuhlaajapoika tuli katuen, anteeksi pyydellen, haluten toimia oikein!
        Siksi hänet otettiin vastaan eli hän pääsi oerheen yhteyteen
        oman elämäntapansa muutosten tähden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuhlaajapoika tuli katuen, anteeksi pyydellen, haluten toimia oikein!
        Siksi hänet otettiin vastaan eli hän pääsi oerheen yhteyteen
        oman elämäntapansa muutosten tähden.

        Ja vartiotornilahkossa kun erotettu/eronnut tulee salille, oletetaan, että hän ei ole tehnyt parannusta. Vaikka todellisuudessa hän on saattanut tehdä sen jo vuosia tai kymmeniä vuosia sitten. Siksi mökötyksiä pitää tehdä salilla vielä puoli vuotta- vuosi.
        Täytyyhän sitä vähän kiusaa tehdä.


    • Anonyymi

      Anonyymi-ap 2023-10-25 01:52:10

      " ihmetyttää se vihan kuohunta Jehovan todistajia kohtaan täällä "

      -Minua taas jehovantodistajana hävettää lahkomme.
      Meille on annettu väärennnetty Raamattu.
      Murhaamme ihmisiä verensiirtokiellolla, kun Raamattu kehottaa syömään veriruokia.
      Valehtelu on sitten annettu keinoksi pärjätä jäsenvärväyksessä. Mutta siitähän jää usein kiinni.

      Minut, kuten lahko pyrkii, on saatu katkaisemaan ihmissuhteeni lahkon ulkopuolisiin liityttyäni lahkoon, ja sen vuoksi on vaikea lähteä pois. Saisin sen mökötystuomion, eikä kukaan lahkolainenkaan saisi enää edes tervehtiä minua.

      Täällähän keinona käytetään mielenhallintaa:
      Mielenhallinta on toimintaa, jolla sen kohde saadaan käyttäytymään, tuntemaan ja ajattelemaan toivotulla tavalla. Mielenhallinta voi sisältää muun muassa tunteiden hallintaa, ajatusten hallintaa, käyttäytymisen hallintaa ja tiedonsaannin hallintaa
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Mielenhallinta

      Tämmöisistä asioista on hyvä olla perillä joka joutuu meidän kanssamme tekemisiin: Tekemisissä olemme vain värväystarkoituksessa.

      Tuotamme Uskontojen uhrien tuki r.y:n suurimman asiakasryhmän.

      • Anonyymi

        Nähtävästi olet väsynyt ja katkeroitunut todistaja. Olen pahoillani.
        Oletko katsonut viimeksi julkaistua Vartiotornia? -
        Jos et jaksa lukea niitä, niin voit levätä ja kuunnella.
        2024 tammikuun tutkittava nr. käsittelee masennusta erilaisten menetysten johdosta.
        Kukaan ihminen ei kykene lohduttamaan toista näin raskaissa ahdistuksissa.
        Vartiotornissa on monia artikkeleita raamatunkohdin, jotka rauhoittavat.

        Sitä toivoo tietysti saavansa lohdutusta myös ihmisiltä.
        Mutta miten hyvin sitä on itse lohduttanut toisia?
        Kuinka usein on huomioinut toisten puutteet ja rientänyt apuun?
        Silloin huomaa, että se ei ole aina niin helppoa.
        Ovatko ne sukulaiset niitä parhaita lohduttajia?
        Varsinkin, elleivät ole itse todistajia ja käy läpi samoja haasteita.

        jw.org:n sivuilla on myös monia muita masennuksesta kohottavia artikkeleita.
        Hienoa näin pimeän ja kylmän ajan alettua rohkaista meitä Raamatun jakeilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nähtävästi olet väsynyt ja katkeroitunut todistaja. Olen pahoillani.
        Oletko katsonut viimeksi julkaistua Vartiotornia? -
        Jos et jaksa lukea niitä, niin voit levätä ja kuunnella.
        2024 tammikuun tutkittava nr. käsittelee masennusta erilaisten menetysten johdosta.
        Kukaan ihminen ei kykene lohduttamaan toista näin raskaissa ahdistuksissa.
        Vartiotornissa on monia artikkeleita raamatunkohdin, jotka rauhoittavat.

        Sitä toivoo tietysti saavansa lohdutusta myös ihmisiltä.
        Mutta miten hyvin sitä on itse lohduttanut toisia?
        Kuinka usein on huomioinut toisten puutteet ja rientänyt apuun?
        Silloin huomaa, että se ei ole aina niin helppoa.
        Ovatko ne sukulaiset niitä parhaita lohduttajia?
        Varsinkin, elleivät ole itse todistajia ja käy läpi samoja haasteita.

        jw.org:n sivuilla on myös monia muita masennuksesta kohottavia artikkeleita.
        Hienoa näin pimeän ja kylmän ajan alettua rohkaista meitä Raamatun jakeilla.

        Tulkitsen asiasta poikkeamisen siten, että ei ole kiistettävissä, tunnet asiat.

        Pahoittelen että olet katkeroitunut. Mutta ota ensiksi kylliksi hajurakoa lahkoon, kyllä se siitä.

        " jw.org:n sivuilla on myös monia muita masennuksesta kohottavia artikkeleita "

        -Olen kuullut, että jw.org on kortistoinut taivaaseen meneviksi ilmoittautuneet henkilöt. Se org:han on itse ilmoittamiseen neuvonut.
        Sitten se on vartiotornissa ilmoittanut heidät mielenvikaisiksi.

        Suosittelen ottamaan etäisyyttä tuommoiseen lahkoon, kuten onkin jokaisen ymmärrettävissä.


    • Anonyymi

      Lainaus:
      "Kommenttisi kertoo yhdessä virkkeessä, miksi JT ei ole kristillinen uskonsuunta. Jumalalle kelpaa vain Kristuksen sovitus. Kaikki omat yrityksesi ovat pelkkää saastaa".

      Miten omat yritykset toimia Jumalan ohjeiden ja moraaliperiaatteiden mukaisesti ovat mielestäsi saastaa. Onpa jollakin synkkä ja negatiivinen maailmankuva.
      Et selvästikään ole lukenut Raamattua ymmärrettävästi. Paavali osoittaa selvästi että jokaisen ihmisen tulee taistella heikkouksiaan vadtaan jotka johtuvat synnistä. Et voi pelkästään jättäytyä pelkän armon varaan tekemättä omaa osaasi prosessissa.
      Todella älytöntä väitteesi saastasta jos kristitty yrittää ponnistella säilyttääkseen uskon ja uskollisuuden. Se toki on totta että pelastusta kukaan ei voi ansaita teoilla. Mutta unohdat näköjään Raamatun selvän toteamuksen, että uskosi ilman tekoja on täysin kuollutta. Ja vielä pahempaa jos sinulla ei ole rakkautta.
      Kristityn elämä on kasvamista ja hengen taistelua näkymättömiä viholliamme vastaan joita ovat oma syntinen liha ja pahuuden taivaalliset voimat. Pelkkä armon varaan heittäytyminen ei sinua auta. Sen lisäksi tarvitaan paljon muutakin hengellisiä työkaluja, jotta jokainen kristitty pääsee perille uuteen maailmanjärjestykseen.

      Mitä tulee sitten erottamiseen ja karttamiseen. Eihän se ole järjestön muokkaama rangaistus vaan selvät perusteet ovat luettavissa Raamatusta Paavalin teksteissä. Paavali kehottaa poistamaan paha keskuudesta ja älkää edes syökö sellaisen ihmisen kanssa( siis räikeästi Jumalan moraalipetiaatteita vastaan rikkovan). Serakunnat ovat Kristuksen omaisuutta ja silloin täytyy olla selkeä moraalinen normisto, jonka rikkomisesta tulee sanktioita. Näin oli alkuseurakunnan aikoina ja samaa periaatetta noudatetaan seurakunnissa nykyään. Seurakunnat eivät ole lihallisen vapauden lomakoteja kuten maallustuneet kirkot.
      Jokaista yksilöä sitoo moraaliset velvoitteet tullessaan Jumalan perheen jäseneksi. Joko hyväksyy nämä tai ei. Kaikki ovat tietoisia tullessaan todistajuksi mitä seuraa jos toimii vastoin Jumalan normeja. Se että Jumala vaatii moraalista puhtautta ei tarkoita suinkaan täydellisyyttä. Siihen tilaan on vielä valtavan pitkä matka edessä. Meille on varattu tähän 1000 vuotta.
      Yhteiskunnassa sen kansalaisina meitä jokaista velvoittaa säädetyt normit ja lait. Jos teet rikoksen saat sakot tai joudut vankilaan. Täysin sama seurakunnissa.

      • Anonyymi

        "Paavali kehottaa poistamaan paha keskuudesta ja älkää edes syökö sellaisen ihmisen kanssa"

        Yhdessä syöminen olikin tuon ajan yhteiskunnassa varsin läheisen ystävyyden osoitus, kuten se on sitä vielä nykyäänkin. Jos vältetään yhdessä syömistä, sen ei tarvitse silti tarkoittaa mykkäkoulua tai kaiken yhteydenpidon katkeamista. Kristityn ei tarvitse käyttäytyä typerästi tai moukkamaisesti kanssaihmistä kohtaan, jehovantodistajan ehkä tarvitsee.

        "( siis räikeästi Jumalan moraalipetiaatteita vastaan rikkovan)."

        Vartiotornin uskonnossa tämä ei rajoitu suinkaan Paavalin luettelemiin väärintekoihin, vaan karttaminen kohdistuu kehen tahansa erotettuun tai itse eronneeseen. Myös esimerkiksi ajatusrikoksen eli Vartiotornin epäilyn takia erotettuun. Toisaalta juomarin ahneen kanssa saa vapaasti seurustella, jos hän on vielä seurakunnan jäsen.


      • Anonyymi

        "Yhteiskunnassa sen kansalaisina meitä jokaista velvoittaa säädetyt normit ja lait."

        Sinäpä sen sanot. Norjassa Jehovan todistajien järjestö menetti hiljattain valtiontuen, koska toimii uskonnonvapautta loukkaavasti. Sen sijaan, että järjestö olisi korjannut toimintansa tai edes tyytynyt osaansa, se on käyttänyt kaikki mahdolliset valitustiet päätöksen kumoamiseksi, toistaiseksi tuloksetta.


    • Anonyymi

      "Veri piti vuodattaa maahan ja peittää osoittaen siten kunnioitusta sen pyhyyttä kohtaan."

      Jos veri vuodatetaan maahan, niin silloin ei saada Jehovan todistajien tarvitsemia sallittuja ainesosia, eli joudutaan tekemään syntiä.
      Plasma ja valkosolut pitäisi ehdottomasti poistaa kielletyistä ainesosista. Plasma on vettä ja sallittuja ainesosia. Valkosoluja tulee elinsiirron ja äidinmaidon mukana, silloin te lopetatte myöskin nämä, jos uskotte että se on kielletty.

      • Anonyymi

        Täällä on nyt ehditty jo ilkkumaan niitä,
        jotka eivät ota vastaan verta missään muodossa ja nyt niitä,
        jotka ottavat joitakin osia juuri antamallasi perustelulla.
        Teki niin tai näin niin kritisoidaan todistaen toiminnan vääräksi.

        Nämä asiat jäävät kuitenkin jokaisen omantunnon ratkaistaviksi.
        Se, joka toimii omaa omaatuntoaan vastaan, haavoittaa itse itseään
        ja saattaa menettää uskonsa! Vastuu valinnasta on aina yksilöllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä on nyt ehditty jo ilkkumaan niitä,
        jotka eivät ota vastaan verta missään muodossa ja nyt niitä,
        jotka ottavat joitakin osia juuri antamallasi perustelulla.
        Teki niin tai näin niin kritisoidaan todistaen toiminnan vääräksi.

        Nämä asiat jäävät kuitenkin jokaisen omantunnon ratkaistaviksi.
        Se, joka toimii omaa omaatuntoaan vastaan, haavoittaa itse itseään
        ja saattaa menettää uskonsa! Vastuu valinnasta on aina yksilöllä.

        "Täällä on nyt ehditty jo ilkkumaan"

        Tietäisitpä millaista ilkkumista olen Jehovan todistajien suusta kuullut muita uskovia kohtaan.

        "Nämä asiat jäävät kuitenkin jokaisen omantunnon ratkaistaviksi."

        Tuo ei päde Jehovan todistajien uskonnossa, jossa kaikkia veren osia ei saa ottaa, vaikka omatunto sen sallisi. Vain Vartiotornin sallimia osia saa ottaa.


    • Anonyymi

      "Raamattuun perustuva opetus"

      Monella muullakin kristillisellä uskonnolla on raamattuun perustuva opetus. Raamattu on sen verran ristiriitainen teos, että kyllä siitä tulkintoja saa.

      • Anonyymi

        Raamattuun perustuvia oppeja, jotka eroavat toisistaan on tuhansia.
        Olen tarkka, että kannustan lukemaan itse valitsemaansa Raamattua.
        Sillä niitä käännöksiäkin on vuosituhansien kuluessa tullut lukuisia.
        Ihmisellä on vapaa tahto ja ymmärryskyky, joka kehittyy iän mukana.
        Tärkeää on vilpitön vaikutin etsiä Jumalaa, rukoilla Hänen ohjaustaan
        ja pyhää henkeä kyetäkseen soveltamaan lukemaansa omaan elämäänsä.

        Itse olen lukenut Raamattua lapsesta asti ja huomannut Jumalan sanan
        olevan elävä, kuten Hebrealaiskirjeen 4:12 sanoo:"Sillä Jumalan sana on
        elävä ja voimaa uhkuva...tunkee lävitse sielun ja hengen ja kykenee
        havaitsemaan sydämen ajatukset ja aikomukset."
        Raamattu oikaisee tai lohduttaa, ohjaa tarvittaessa ja ihminen kokee
        sisäisen varmuuden, mitä hänen tulee tehdä omassa tilanteessaan.

        Tässä syy, miksi ihminen kasvaa ja kehittyy Raamattua lukiessaan.
        Lapsen ajatusmaailma ja tarpeet ovat erit kuin aikuistuessa ja
        siksi esim. "Jeesuksen vuorisaarna" on aina ajankohtaisesti ohjaava.
        Psalmi 1 kuvailee Jumalan lakia lukevaa onnelliseksi, koska hän kykenee
        elämään vanhurskasta ja tuotteliasta elämää vaikeinakin aikoina.

        Jokainen seisoo Luojansa edessä ja on vastuussa Hänelle.
        Minun tehtäväni on vain viedä Jumalalta tulleet kirjeet eli
        Raamattu henkilölle ja sitten on hänen vastuullaan solmia
        suhde Jumalaan. Se ei ole enää minun vastuullani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattuun perustuvia oppeja, jotka eroavat toisistaan on tuhansia.
        Olen tarkka, että kannustan lukemaan itse valitsemaansa Raamattua.
        Sillä niitä käännöksiäkin on vuosituhansien kuluessa tullut lukuisia.
        Ihmisellä on vapaa tahto ja ymmärryskyky, joka kehittyy iän mukana.
        Tärkeää on vilpitön vaikutin etsiä Jumalaa, rukoilla Hänen ohjaustaan
        ja pyhää henkeä kyetäkseen soveltamaan lukemaansa omaan elämäänsä.

        Itse olen lukenut Raamattua lapsesta asti ja huomannut Jumalan sanan
        olevan elävä, kuten Hebrealaiskirjeen 4:12 sanoo:"Sillä Jumalan sana on
        elävä ja voimaa uhkuva...tunkee lävitse sielun ja hengen ja kykenee
        havaitsemaan sydämen ajatukset ja aikomukset."
        Raamattu oikaisee tai lohduttaa, ohjaa tarvittaessa ja ihminen kokee
        sisäisen varmuuden, mitä hänen tulee tehdä omassa tilanteessaan.

        Tässä syy, miksi ihminen kasvaa ja kehittyy Raamattua lukiessaan.
        Lapsen ajatusmaailma ja tarpeet ovat erit kuin aikuistuessa ja
        siksi esim. "Jeesuksen vuorisaarna" on aina ajankohtaisesti ohjaava.
        Psalmi 1 kuvailee Jumalan lakia lukevaa onnelliseksi, koska hän kykenee
        elämään vanhurskasta ja tuotteliasta elämää vaikeinakin aikoina.

        Jokainen seisoo Luojansa edessä ja on vastuussa Hänelle.
        Minun tehtäväni on vain viedä Jumalalta tulleet kirjeet eli
        Raamattu henkilölle ja sitten on hänen vastuullaan solmia
        suhde Jumalaan. Se ei ole enää minun vastuullani.

        “Lapsen ajatusmaailma ja tarpeet ovat erit kuin aikuistuessa"

        Näinhän se on, silti yhä niin moni tyytyy litkimään maitoraamattua, uskaltamatta koskea mihinkään sen ulkopuolelle.


      • Anonyymi

        "Raamattu on sen verran ristiriitainen teos, että kyllä siitä tulkintoja saa."

        Raamatusta tosiaan jokainen ryhmä löytää haluamansa ja ohittaa sen, mitä ei halua noudattaa. Myöskään Jehovan todistajien uskonnossa kaikkea Raamatussa ei pidetä kirjaimellisesti otettavana tai nykyaikana voimassa olevana, vaan järjestö kertoo, miten Raamattua tulee käyttää ja toisinaan muuttaa tulkintojaan. Ratkaisevaa on se, mitä järjestö opettaa, riippumatta siitä, mitä Raamatussa lukee tai ei lue.

        Jokainen ryhmä voi pitää omaa oppiaan "raamatullisena". Ironista kyllä, eri ryhmät vetoavat samoihin raamatunkohtiin oman oppinsa puolustamiseksi, esim. Jumalan viisaus on maailman silmissä hulluutta. Siihen piikkiin voi aina panna sen, jos joku on eri mieltä eikä ymmärrä "oikeaa" oppia.


      • Anonyymi

        Jehovan todistajat varsinkin ovat tulkinneet tosi räikeästi raamattua ja keksineet jos jonkinlaista vuosilukua ja oppia, jota on taas muutettu ja muutettu pakon edessä.
        Eikö raportointi asioitakin ole jo muutettu. Monet kiveen lyödyt tavat tai käytänöt ei lopulta ole olleetkaan ihan ehdoton totuus. Kohta varmaan naiset on avustavia palvelijoita kun väki vähenee seurakunnissa. Kyllähän tää on touhu on maallistumaan päin myöskin.


    • Anonyymi

      " Raamattuun perustuvia oppeja " - vai Raamattuun ?


      Anonyymi
      26.10.2023 10:51

      Anonyymi kirjoitti:

      Nähtävästi olet väsynyt ja katkeroitunut todistaja. Olen pahoillani.
      Oletko katsonut viimeksi julkaistua Vartiotornia? -
      Jos et jaksa lukea niitä, niin voit levätä ja kuunnella.
      2024 tammikuun tutkittava nr. käsittelee masennusta erilaisten menetysten johdosta.
      Kukaan ihminen ei kykene lohduttamaan toista näin raskaissa ahdistuksissa.
      Vartiotornissa on monia artikkeleita raamatunkohdin, jotka rauhoittavat.

      Sitä toivoo tietysti saavansa lohdutusta myös ihmisiltä.
      Mutta miten hyvin sitä on itse lohduttanut toisia?
      Kuinka usein on huomioinut toisten puutteet ja rientänyt apuun?
      Silloin huomaa, että se ei ole aina niin helppoa.
      Ovatko ne sukulaiset niitä parhaita lohduttajia?
      Varsinkin, elleivät ole itse todistajia ja käy läpi samoja haasteita.

      jw.org:n sivuilla on myös monia muita masennuksesta kohottavia artikkeleita.
      Hienoa näin pimeän ja kylmän ajan alettua rohkaista meitä Raamatun jakeilla.

      Tulkitsen asiasta poikkeamisen siten, että ei ole kiistettävissä, tunnet asiat.

      Pahoittelen että olet katkeroitunut. Mutta ota ensiksi kylliksi hajurakoa lahkoon, kyllä se siitä.

      " jw.org:n sivuilla on myös monia muita masennuksesta kohottavia artikkeleita "

      -Olen kuullut, että jw.org on kortistoinut taivaaseen meneviksi ilmoittautuneet henkilöt. Se org:han on itse ilmoittamiseen neuvonut.
      Sitten se on vartiotornissa ilmoittanut heidät mielenvikaisiksi.

      Suosittelen ottamaan etäisyyttä tuommoiseen lahkoon, kuten onkin jokaisen ymmärrettävissä.

    • Anonyymi

      Kyllä vaan, JT tarjoaa ainoana maailmassa Raamatunmukaista kristillisyyttä!

    • Anonyymi

      Vain alaikäiset lapset voidaan viedä vastoin omaa tahtoaan
      Valtakunnan salille vanhempiensa mukana.
      Nopeasti opittuaan lukemaan hekin voivat kieltäytyä seuraamasta ja
      viimeksi 15-vuotiaan katsottiin olevan kypsä ratkaisemaan omia uskonkysymyksiään.

      Muut tulevat vapaaehtoisesti itse salille ja jos opetus ei miellytä,
      kukaan ei heitä edes toivo läsnäoleviksi!
      On tuhansia muita Raamattuun perustuvia uskonryhmiä.
      Esim. helluntailaisten kokoukset ovat pikku puhe ja paljon
      laulua kädet taivasta kohti ja lanteet keinuen - haltioituneina!
      Siellä sopivaa silmäruokaa varsinkin miehille.

      Mitä te täällä valitatte, että todistajien kokoukset
      eivät teitä miellytä ja Raamattukin on väärennetty?
      Todistajatkin lainaavat useita eri raamatunkäännöksiä,
      ja nyt niitä on vielä enemmän jopa digitaalisesti!

      Siitä vaan vapaasti valita oma ryhmä ja Raamattu!

    • Anonyymi

      Anonyymi 2023-10-26 15:58:28

      " Kyllä vaan, JT tarjoaa ainoana maailmassa Raamatunmukaista kristillisyyttä! "

      Ruots. jt Carl Jonsson havaitsi vuosilukulaskennassa vuoteen 1914 virheen, ja kirjoitti siitä vartiotorniseuralle. Seura kirjoitti Jonssonin seurakunnalle, ja määräsi Jonssonin erotettavaksi.

      Vartiotornissa seura kirjoittaa olevansa jehovakanava. Ja ettei ole pelastusta lahkon ulkopuolella.

      Tässä joitakin "oppimuutoksia".

      1945 - Verensiirrot ja kaikkien verestä erotettujen osien käyttö kiellettiin (tarkistettu näkemys jo aikaisemmin olleesta kannasta)
      1952 - Rokotteet sallittiin. Verioppi ei koske rokotuksia. (Jotkut todistajat ottivat rokotuksia jo toisen maailmansodan aikana.) [1]
      1956 - Ehtoollisleipä ja viini tunnistettiin Kristuksen ruumiiksi ja vereksi (paluu edelliseen kantaan)
      1962 - Roomalaiskirjeen 13:1 ylivallat tunnistettiin maallisiksi hallituksiksi[2]
      1966 - 144 000:n voidellun, joilla on taivaallinen kutsumus, kerääminen päättyi vuonna 1935[3]
      1967 - Elinsiirrot kiellettiin ihmissyöntinä.[4]
      1973 - Tupakan polttaminen kiellettiin ruumiin saastuttamisena. Jäsenille annettiin 6 kk aikaa lopettaa tupakointi.[5]
      1980 - Elinsiirrot sallittiin [6]
      1993 - Neuvostoliitto ei ole enää Danielin kirjan Pohjoisen kuningas
      - jehovakanava ?
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Jehovan_todistajien_oppimuutoksista

      Todettakoon, että Neuvostoliitto oli valtio. Kuningas on ihminen, henkilö.
      Raamattu määrää syömään verta
      1 kor. 10:27 Mutta kun pakana teitä vieraaksi kutsuu ja te mennä tahdotte, niin syökäät kaikkia, mitä teidän eteenne tuodaan
      -Siis myös verilettuja

    • Anonyymi

      Lukekaapa Sensuroitu raamattu. Tekijät ovat Mäkitalo ja Huotari.
      Silmät avautuvat, ei se raamattu olekaan muuttumatonta Jumalan sanaa.

    • Anonyymi

      Mitä tarkoitat vihalla Jehovan todistajia kohtaan?
      Anna konkreettisia esimerkkejä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      132
      2377
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      284
      2275
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      74
      1759
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      119
      1452
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      130
      1299
    6. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1298
    7. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      72
      1030
    8. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      1020
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      47
      925
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      901
    Aihe