Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kun tulee uskonkriisi - niin mitä pitäisi tehdä?

Pariin kuukauteen olen käynyt vain kaksi kertaa ev.lut. kirkossa. Epäilys luterilaista uskoani kohtaan on noussut. Uskon Jumalaan, mutta en taida en uskoa niin kuin luterilainen kirkko opettaa. Tunnen, että olen uskonkriisissäni. Kuuntelen kristillistä musiikkia ja eilen luin KD:ta monta lehteä kahvilassa, mutta usko on koetuksella. KD on Kristillisdemokraattisen puolueen lehti. Mielessä kävi ero puolueestani, KD:sta, kun en ole enää kunnon uskovainen vaan epäilen.

Tällä hetkellä taidan uskoa enemmän evoluutioon kuin Jeesukseen Vapahtajana. Mitä pitäisi tehdä? Onko vinkkejä?

55

398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitä ihmettä yrität sotkea jumalattoman evlut kirkon uskoosi?

      • En ymmärrä oikein kysymystäsi. Ei ev.lut. kirkko ole jumalaton. Vielä puoli vuotta sitten uskoin vahvasti toukokuussa 2023. Puhuin silloin teologiaa opiskelevalle naisystävälleni, että meinaan noin joka sunnuntai käydä kirkossa. Olin uskossa intoa täynnä. Kesäkuun alussa tämä naisystävä kuoli ja aloin epäilemään Jumalaa. Kävin kesäkuussa luterilaisessa kirkossa vain yhden kerran, vaikka meinasin käydä joka sunnuntai. Sitten katsoin evoluutio-sarjaa Netflixissä ja aloin pitämään luterilaisen kirkon oppia vanhentuneena, vaikka suoranaisesti se ei ole evoluution vastainen. Näen luonnossa ja evoluutiossa Jumalan käden jäljen, mutta kriisini on kristinuskon suhteen. En koe enää luterilaista kirkkoa omakseni niin kuin vielä puoli vuotta sitten toukokuussa. Olen nyt uskonkriisissä, jossa tarvitsin apua.


      • Anonyymi
        Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        En ymmärrä oikein kysymystäsi. Ei ev.lut. kirkko ole jumalaton. Vielä puoli vuotta sitten uskoin vahvasti toukokuussa 2023. Puhuin silloin teologiaa opiskelevalle naisystävälleni, että meinaan noin joka sunnuntai käydä kirkossa. Olin uskossa intoa täynnä. Kesäkuun alussa tämä naisystävä kuoli ja aloin epäilemään Jumalaa. Kävin kesäkuussa luterilaisessa kirkossa vain yhden kerran, vaikka meinasin käydä joka sunnuntai. Sitten katsoin evoluutio-sarjaa Netflixissä ja aloin pitämään luterilaisen kirkon oppia vanhentuneena, vaikka suoranaisesti se ei ole evoluution vastainen. Näen luonnossa ja evoluutiossa Jumalan käden jäljen, mutta kriisini on kristinuskon suhteen. En koe enää luterilaista kirkkoa omakseni niin kuin vielä puoli vuotta sitten toukokuussa. Olen nyt uskonkriisissä, jossa tarvitsin apua.

        Älä sitten vingu jos kerran pidät evlut kirkkoa oikean kirkkona. Olet niin eksynyt, ettei sinua kukaan voi auttaa.


      • Anonyymi
        Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        En ymmärrä oikein kysymystäsi. Ei ev.lut. kirkko ole jumalaton. Vielä puoli vuotta sitten uskoin vahvasti toukokuussa 2023. Puhuin silloin teologiaa opiskelevalle naisystävälleni, että meinaan noin joka sunnuntai käydä kirkossa. Olin uskossa intoa täynnä. Kesäkuun alussa tämä naisystävä kuoli ja aloin epäilemään Jumalaa. Kävin kesäkuussa luterilaisessa kirkossa vain yhden kerran, vaikka meinasin käydä joka sunnuntai. Sitten katsoin evoluutio-sarjaa Netflixissä ja aloin pitämään luterilaisen kirkon oppia vanhentuneena, vaikka suoranaisesti se ei ole evoluution vastainen. Näen luonnossa ja evoluutiossa Jumalan käden jäljen, mutta kriisini on kristinuskon suhteen. En koe enää luterilaista kirkkoa omakseni niin kuin vielä puoli vuotta sitten toukokuussa. Olen nyt uskonkriisissä, jossa tarvitsin apua.

        Mitä sun sydän sanoo? Uskotko todella, että ihminen on merkityksetön luonnon oikku, tai sattuma?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Älä sitten vingu jos kerran pidät evlut kirkkoa oikean kirkkona. Olet niin eksynyt, ettei sinua kukaan voi auttaa.

        Anonyymi: "Älä sitten vingu jos kerran pidät evlut kirkkoa oikean kirkkona. Olet niin eksynyt, ettei sinua kukaan voi auttaa."

        Jeesus käytti vertauskuvaa, että etsivä löytää. Ajattelin, että saisin tällä palstalla hyviä neuvoja luterilaisessa kirkkotaipaleella. Pyytävä saa tälläkin palstalla neuvoja?

        Luukkaan evankeliumi: 9. "Niinpä sanon teille: Pyytäkää, niin teille annetaan. Etsikää, niin te löydätte. Kolkuttakaa, niin teille avataan. 10. Sillä pyytävä saa, etsijä löytää, ja jokaiselle, joka kolkuttaa, avataan. 11. Ei kai kukaan teistä ole sellainen isä, että antaa pojalleen käärmeen, kun poika pyytää kalaa? 12. Tai skorpionin, kun hän pyytää munaa? 13. Jos kerran te pahat ihmiset osaatte antaa lapsillenne kaikenlaista hyvää, niin totta kai teidän Isänne paljon ennemmin antaa taivaasta Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä pyytävät."


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sun sydän sanoo? Uskotko todella, että ihminen on merkityksetön luonnon oikku, tai sattuma?

        En usko siihen, että elämä on maapallolla syntynyt sattumalta. Kristinuskon ongelmana on vanha maailmankuva, joka on syntynyt runsaat 2000 vuotta sitten. Nyt tiede pystyy hahmottelemaan evoluution vaiheita, jotka todistavat elämän kehittyneen maapallolla vähitellen. Itse uskon, että Jumala loi evoluution kautta maailman. En voi ottaa konkreettisesti missään nimessä Raamatun luomiskertomusta. Myöskään en voi hyväksyä VT:n runsasta kuoleman tuomioitten määräämisiä. Minulle Raamattu on kirja, jonka ihmiset ovat kirjoittaneet. Kirjoittajat ovat olleet oman aikansa lapsia, joilla on ollut vailinaiset tiedot maailmasta.

        Kun aloin kirjoittamaan tätä niin tunsin, että sydän sanoi - menenpä sunnuntaina kirkkoon ja keskustelen siellä tuttujen kristittyjen kanssa sekä papin kanssa. Tai ehkä käyn tänä sunnuntaina ja seuraavanikin sunnuntaina luterilaisessa kirkossa, sillä sydän sanoo, että nyt minulla on etsikkoaika. Ehkä Pyhä Henki ohjaa jälleen eksyneen lampaan oikaelle tielle uskossa??


      • Anonyymi
        Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        En usko siihen, että elämä on maapallolla syntynyt sattumalta. Kristinuskon ongelmana on vanha maailmankuva, joka on syntynyt runsaat 2000 vuotta sitten. Nyt tiede pystyy hahmottelemaan evoluution vaiheita, jotka todistavat elämän kehittyneen maapallolla vähitellen. Itse uskon, että Jumala loi evoluution kautta maailman. En voi ottaa konkreettisesti missään nimessä Raamatun luomiskertomusta. Myöskään en voi hyväksyä VT:n runsasta kuoleman tuomioitten määräämisiä. Minulle Raamattu on kirja, jonka ihmiset ovat kirjoittaneet. Kirjoittajat ovat olleet oman aikansa lapsia, joilla on ollut vailinaiset tiedot maailmasta.

        Kun aloin kirjoittamaan tätä niin tunsin, että sydän sanoi - menenpä sunnuntaina kirkkoon ja keskustelen siellä tuttujen kristittyjen kanssa sekä papin kanssa. Tai ehkä käyn tänä sunnuntaina ja seuraavanikin sunnuntaina luterilaisessa kirkossa, sillä sydän sanoo, että nyt minulla on etsikkoaika. Ehkä Pyhä Henki ohjaa jälleen eksyneen lampaan oikaelle tielle uskossa??

        Itse katselen asioita enemmin sydämen ja hengen kautta. Raamattu ei ole vain kirja, minulle. Toki mikään muukaan ei ole vain jotakin. Nekin on luettavissa eri tavoin, liittyen aikoihin ja kausiin. Mutta jokin on osoittautunut kerta toisensa jälkeen todeksi, ja siitä on harvoin seurannut mitään hyvää. Nimittäin ihmisen suuruuden hulluus.
        Kautta aikojen, on ihminen pyrkinyt jumalaksi. Suosittelisin tarkistamaan vedenpaisumuksen syitä, vertaamaan new age kirjoituksiin Atlantiksen ajasta, sekä seuraamaan nykyistä kehitystä ja tulevaisuuden tavoitteita maailmassa, jossa elämme aikanamme nyt. Mielestäni, ei ole juurikaan uutta auringon alla, ja en ole kumartelemassa ihmisille. Enkä heidän opeilleen. Todellisuus on voimakas herättäjä, ja se itse todistaa Totuuden puolesta. Kaikkea hyvää, ja toivon, että löydät etsimäsi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itse katselen asioita enemmin sydämen ja hengen kautta. Raamattu ei ole vain kirja, minulle. Toki mikään muukaan ei ole vain jotakin. Nekin on luettavissa eri tavoin, liittyen aikoihin ja kausiin. Mutta jokin on osoittautunut kerta toisensa jälkeen todeksi, ja siitä on harvoin seurannut mitään hyvää. Nimittäin ihmisen suuruuden hulluus.
        Kautta aikojen, on ihminen pyrkinyt jumalaksi. Suosittelisin tarkistamaan vedenpaisumuksen syitä, vertaamaan new age kirjoituksiin Atlantiksen ajasta, sekä seuraamaan nykyistä kehitystä ja tulevaisuuden tavoitteita maailmassa, jossa elämme aikanamme nyt. Mielestäni, ei ole juurikaan uutta auringon alla, ja en ole kumartelemassa ihmisille. Enkä heidän opeilleen. Todellisuus on voimakas herättäjä, ja se itse todistaa Totuuden puolesta. Kaikkea hyvää, ja toivon, että löydät etsimäsi.

        "Kaikkea hyvää, ja toivon, että löydät etsimäsi."

        Sydämeni sanoo, että saavun johonkin uuteen aikaan kriisini kautta. Nyt on halu kysellä uskonasiosta tuttavilta ja jopa papeilta. Ehkä minusta tulee sen myötä sitten parempi kristitty tai pahimmassa tapauksessa pakana. Usko Jumalaan on niin syvällä, että ateistia minusta ei tule, vaikka kaikki muu on mahdollista.

        Siunausta marraskuuhusi ja elämääsi. Kaikkea hyvää myös sinulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä sitten vingu jos kerran pidät evlut kirkkoa oikean kirkkona. Olet niin eksynyt, ettei sinua kukaan voi auttaa.

        Kaikki yli kolmetuhatta lahkoa pitävät omia oppejaan ainoina oikeina. Sivusta seuraava objektiivisesti ajatteleva hylkää koko uskon. Sitä suosittelen aloittajallekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sun sydän sanoo? Uskotko todella, että ihminen on merkityksetön luonnon oikku, tai sattuma?

        ”Uskotko todella, että ihminen on merkityksetön luonnon oikku, tai sattuma?”

        Kuulostaa tosi epätieteelliseltä ajatukselta.

        Noinko luterilainen kirkko opettaa?


      • Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        En ymmärrä oikein kysymystäsi. Ei ev.lut. kirkko ole jumalaton. Vielä puoli vuotta sitten uskoin vahvasti toukokuussa 2023. Puhuin silloin teologiaa opiskelevalle naisystävälleni, että meinaan noin joka sunnuntai käydä kirkossa. Olin uskossa intoa täynnä. Kesäkuun alussa tämä naisystävä kuoli ja aloin epäilemään Jumalaa. Kävin kesäkuussa luterilaisessa kirkossa vain yhden kerran, vaikka meinasin käydä joka sunnuntai. Sitten katsoin evoluutio-sarjaa Netflixissä ja aloin pitämään luterilaisen kirkon oppia vanhentuneena, vaikka suoranaisesti se ei ole evoluution vastainen. Näen luonnossa ja evoluutiossa Jumalan käden jäljen, mutta kriisini on kristinuskon suhteen. En koe enää luterilaista kirkkoa omakseni niin kuin vielä puoli vuotta sitten toukokuussa. Olen nyt uskonkriisissä, jossa tarvitsin apua.

        Eli taas se peruskysymys.

        Kun ei ole Jumalaa, niin aina tulee epäilyt.


      • torre3 kirjoitti:

        Eli taas se peruskysymys.

        Kun ei ole Jumalaa, niin aina tulee epäilyt.

        Jumalaa ei kukaan ateisti voi todistaa olemattomaksi. Ateistit voivat vain perustellisesti kritisoida uskoa ja uskonnollisia tapoja? Raamattu he voivat kritisoida ja se onkin helppoa vai onko?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itse katselen asioita enemmin sydämen ja hengen kautta. Raamattu ei ole vain kirja, minulle. Toki mikään muukaan ei ole vain jotakin. Nekin on luettavissa eri tavoin, liittyen aikoihin ja kausiin. Mutta jokin on osoittautunut kerta toisensa jälkeen todeksi, ja siitä on harvoin seurannut mitään hyvää. Nimittäin ihmisen suuruuden hulluus.
        Kautta aikojen, on ihminen pyrkinyt jumalaksi. Suosittelisin tarkistamaan vedenpaisumuksen syitä, vertaamaan new age kirjoituksiin Atlantiksen ajasta, sekä seuraamaan nykyistä kehitystä ja tulevaisuuden tavoitteita maailmassa, jossa elämme aikanamme nyt. Mielestäni, ei ole juurikaan uutta auringon alla, ja en ole kumartelemassa ihmisille. Enkä heidän opeilleen. Todellisuus on voimakas herättäjä, ja se itse todistaa Totuuden puolesta. Kaikkea hyvää, ja toivon, että löydät etsimäsi.

        Vedenpaisumuksen syyt.

        Niitä oli kaksi. Maa oli tullut täyteen väkivaltaa ja ihmisten ajatukset olivat vain pahoja.

        En kyllä tiedä ketään, joka olisi pyrkinyt jumalaksi.


      • Anonyymi

        😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋

        😋 ­­N­y­­­m­f­o­m­a­­­a­­­n­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


      • Anonyymi

        🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑

        ❤️ ­N­­y­­­m­­­f­­­o­­m­­a­­a­­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#18082567F

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      Tiede, on vain ihmisten pätemistä, kunnes se vanhentuu, ja sen korvaa uusi parempi pyrkimys pätemiseen.

      • Tieto on perusteltu tosiuskomus ja tiede on niitä kokonaisuutena, mutta myönnän, että uudempi tieto tieteessä syrjäyttää jollain alueella vanhentunutta. Eksaktit tieteet kyllä erovat muista ja siellä tieto on tarkoja numeroita sekä kaavoja.


      • Anonyymi
        Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        Tieto on perusteltu tosiuskomus ja tiede on niitä kokonaisuutena, mutta myönnän, että uudempi tieto tieteessä syrjäyttää jollain alueella vanhentunutta. Eksaktit tieteet kyllä erovat muista ja siellä tieto on tarkoja numeroita sekä kaavoja.

        Kysymys kuuluu?( tiede ) Mihin se on valjastettu, palvelemaan miten ja ketä? Ja mistä se todella on peräisin?


      • Anonyymi

        Osaat varmaan tieteestä noin paljon tietävänä mainita pari tiedeyhteisön yleisesti hyväksymää fysiikan teoriaa, jota olisi vanhentuneina hylätty viimeisen sadan vuoden aikana.

        Vai etkö osaakaan? Onko juttusi vai omia harhaisia kuvitelmiasi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kysymys kuuluu?( tiede ) Mihin se on valjastettu, palvelemaan miten ja ketä? Ja mistä se todella on peräisin?

        Teologiakin on tiedettä ja historia, mutta voisi sanoa, että ne molemmat ovat kolmea. Historia on menneisyyttä, kertomusta menneisyydestä ja menneisyyttä tutkivaa tiedettä. Samoin teologia voi olla uskoa, kertomusta uskosta ja uskoa tutkiva tiede. Kirkko itse oli perustamassa ensimmäisiä yliopistoja omia tarpeitaan palvellen. Alku yliopistoissa oli neljä ainetta: teologia, laki, filosofia ja lääketieteellinen oppi. Teologia on valjastettu tuottamaan pappeja, laki on käyttövoima oikeuslaitokselle ja yhteiskunnalle, filosofia yrittää rakastaa viisautta ja lääketieteellinen yrittää palvella yleistä terveyttä parantaen sairauksia. Voisi sanoa, että tiede on syntynyt ihmiskunnan tarpeista kohti monenlaista osaamista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymys kuuluu?( tiede ) Mihin se on valjastettu, palvelemaan miten ja ketä? Ja mistä se todella on peräisin?

        Jos luonnontieteistä puhutaan, tiede on valjastettu palvelemaan ihmiskuntaa.
        Se on peräisin itsestään luonnosta. Tieteellisiä faktoja ei keksitä, ne löydetään tutkimustyön tuloksena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaat varmaan tieteestä noin paljon tietävänä mainita pari tiedeyhteisön yleisesti hyväksymää fysiikan teoriaa, jota olisi vanhentuneina hylätty viimeisen sadan vuoden aikana.

        Vai etkö osaakaan? Onko juttusi vai omia harhaisia kuvitelmiasi?

        Kysyisin vasta argumenttina, että kuinka moni, todella merkityksellisiä keksintöjä tehnyt, on katunut elämän työtään, ja mitä niillä todellisuudessa on tehty ja saatu aikaan. Aika moni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysyisin vasta argumenttina, että kuinka moni, todella merkityksellisiä keksintöjä tehnyt, on katunut elämän työtään, ja mitä niillä todellisuudessa on tehty ja saatu aikaan. Aika moni.

        Moniko on ollut katumatta? Aika moni enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysyisin vasta argumenttina, että kuinka moni, todella merkityksellisiä keksintöjä tehnyt, on katunut elämän työtään, ja mitä niillä todellisuudessa on tehty ja saatu aikaan. Aika moni.

        Aika harva, jos kukaan.
        Tiede on se todellinen hyvän ja pahantiedon puu, mistä ihmiskunta syö. Tieto sinänsä on neutraalia, hyväksi tai pahaksi sen tekee käyttö. Käytöstä taas eivät päätä tutkijat vaan poliitikot.

        Tieteen historian harrastajana en tiedä ainuttakaan tutkijaa, joka olisi katunut elämäntyötään. Taidat viitata "lahkolaislegendoihin" (urbaanin legendan sijaan), joissa kerrotaan tutkijoiden kuolivuoteellaan kiistäneen löytönsä. Ne vaan eivät ole totta.
        Ei ole keksintöjä, joita ei olisi voitu käyttää sekä hyvään, että pahaan. Samalla tekniikalla, jolla tutkitaan taudinaiheuttajia niiltä suojautumiseksi, kyetään tuottamaan bioaseita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika harva, jos kukaan.
        Tiede on se todellinen hyvän ja pahantiedon puu, mistä ihmiskunta syö. Tieto sinänsä on neutraalia, hyväksi tai pahaksi sen tekee käyttö. Käytöstä taas eivät päätä tutkijat vaan poliitikot.

        Tieteen historian harrastajana en tiedä ainuttakaan tutkijaa, joka olisi katunut elämäntyötään. Taidat viitata "lahkolaislegendoihin" (urbaanin legendan sijaan), joissa kerrotaan tutkijoiden kuolivuoteellaan kiistäneen löytönsä. Ne vaan eivät ole totta.
        Ei ole keksintöjä, joita ei olisi voitu käyttää sekä hyvään, että pahaan. Samalla tekniikalla, jolla tutkitaan taudinaiheuttajia niiltä suojautumiseksi, kyetään tuottamaan bioaseita.

        Tämä ei ole totta. Moni on katunut jo eläessään ja osa puhuu tälläkin hetkellä katuvansa, ja olevansa erittäin huolissaan. Tutki historiaa tarkemmin.
        Samaten, ei ole ollenkaan välinpitämätöntä sanoa, että montaa hyvää työkalua jota keksitty, on käytetty enemmän pahaan, kuin hyvään. Massojen hallintaan, sotaan, ja ihmisten tuhoksi.


    • Anonyymi

      Aloittaja, pidä pääsi kylmänä ja mene sinne mihin totuus johdattaa. Itselläni meni uskovaisuudesta ulos kasvamiseen miltei 20 vuotta, mutta se matka kannatti tehdä.

      • Anonyymi

        Se on sinun tarinasi. Annettakoon aloittajalle omansa.


      • Mahdollisesti kasvan ulos uskovaisuudesta, sillä ehkä se vastaa vain sen ajan maailmankuvaa jolloin tämä usko syntyi. Toisaalta olen sosiaalinen eläin, jonka on vaikea kasvaa ulos uskovaisista kavereistani ja puoluestani (Kristillisdemokraatit). Onneksi en ole puolueaktiivi, miksi puolueen tai kirkon hylkääminen ei ole mahdoton prosessi. Nyt käyn sunnuntaina kirkossa ja katson mitä se tuo tullessaan. Jos Jumala on olemassa ja aktiivinen niin hän voi puuttua kenties yksilön elämään johdattaen paremmalle tielle? Palava usko voi löytyä uudestaan ja tällä kertaa vahvemmpana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on sinun tarinasi. Annettakoon aloittajalle omansa.

        Kyllä kyllä. Kuten kirjoitin, mene sinne, mihin totuus johdattaa. En minä väittänyt omaavani totuutta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kyllä. Kuten kirjoitin, mene sinne, mihin totuus johdattaa. En minä väittänyt omaavani totuutta.

        Tuosta totuudesta tuli mieleen, että Jeesus sanoi olevansa tie, totuus ja elämä? Uteliaisuutta - osaako joku selittää - mitä hän sillä tarkoittaa?

        "Jeesus käytti itsestään ilmaisua "MINÄ OLEN" seitsemän kertaa. Kaikissa seitsemässä MINÄ OLEN yhdistyy voimakkaisiin kielikuviin, joissa hän kuvaa itseään maailman pelastajana. Kaikki ne ovat Johanneksen evankeliumissa. Ne ovat: MINÄ OLEN elämän leipä (Joh. 6:35, 1, 48, 51); MINÄ OLEN maailman valo (Joh. 8:12); MINÄ OLEN lampaiden portti (John 10:7,9); MINÄ OLEN hyvä paimen (Joh. 10:11, 14); MINÄ OLEN ylösnousemus ja elämä (Joh. 11:25); MINÄ OLEN tie, totuus ja elämä (Joh. 14:6); ja MINÄ OLEN viinipuu (John 15: 1,5). "

        https://www.gotquestions.org/Suomi/Jeesus-MINA-OLEN.html


      • Anonyymi
        Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        Mahdollisesti kasvan ulos uskovaisuudesta, sillä ehkä se vastaa vain sen ajan maailmankuvaa jolloin tämä usko syntyi. Toisaalta olen sosiaalinen eläin, jonka on vaikea kasvaa ulos uskovaisista kavereistani ja puoluestani (Kristillisdemokraatit). Onneksi en ole puolueaktiivi, miksi puolueen tai kirkon hylkääminen ei ole mahdoton prosessi. Nyt käyn sunnuntaina kirkossa ja katson mitä se tuo tullessaan. Jos Jumala on olemassa ja aktiivinen niin hän voi puuttua kenties yksilön elämään johdattaen paremmalle tielle? Palava usko voi löytyä uudestaan ja tällä kertaa vahvemmpana.

        Tuo sosiaalisuus on varmasti monelle suurin syy pysyä uskonyhteisössä senkin jälkeen, kun oma usko on loppunut. Itse muutin aikanani työn perässä muutamaan kertaan ja siteet vanhaan porukkaan vähenivät. Jos olisin vielä vanhassa kotoiseurakunnassani, olisin varmaan tapakristitty jo senkin takia, että se sosiaalinen yhteisö oli hieno. Pidän vieläkin muutamaan silloiseen hyvään ystävään joskus yhteyttä, vaikka muutama vuosikymmen on niistä ajoista mennyt.

        Tällä pohjatiedolla, mitä minulla maailmasta on nyt, en voisi enää olla viidesläinen edes sellaisena kuin viidesläisyys nuoruudessani oli. Nyt se tuntuu olevan vielä paljon ahtaampaa. Itse pidin silloin itseäni pietistisenä luterilaisena ja se oli silloin rehellinen mielipiteeni. Lutterin Sidottu ratkaisuvalta ja Pöytäpuheita taitaa vieläkin löytyä kirjavvarastostani. Mutta se oli sitä aikaa ja nyt elän toista todellisuutta. Itselleni ratkaisu oli oikea. Sinun pitää itse löytää omasi.

        Tsemppiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo sosiaalisuus on varmasti monelle suurin syy pysyä uskonyhteisössä senkin jälkeen, kun oma usko on loppunut. Itse muutin aikanani työn perässä muutamaan kertaan ja siteet vanhaan porukkaan vähenivät. Jos olisin vielä vanhassa kotoiseurakunnassani, olisin varmaan tapakristitty jo senkin takia, että se sosiaalinen yhteisö oli hieno. Pidän vieläkin muutamaan silloiseen hyvään ystävään joskus yhteyttä, vaikka muutama vuosikymmen on niistä ajoista mennyt.

        Tällä pohjatiedolla, mitä minulla maailmasta on nyt, en voisi enää olla viidesläinen edes sellaisena kuin viidesläisyys nuoruudessani oli. Nyt se tuntuu olevan vielä paljon ahtaampaa. Itse pidin silloin itseäni pietistisenä luterilaisena ja se oli silloin rehellinen mielipiteeni. Lutterin Sidottu ratkaisuvalta ja Pöytäpuheita taitaa vieläkin löytyä kirjavvarastostani. Mutta se oli sitä aikaa ja nyt elän toista todellisuutta. Itselleni ratkaisu oli oikea. Sinun pitää itse löytää omasi.

        Tsemppiä.

        Anonyymi: "Mutta se oli sitä aikaa ja nyt elän toista todellisuutta. Itselleni ratkaisu oli oikea. Sinun pitää itse löytää omasi. Tsemppiä."

        Olen monta kertaa eronnut luterilaisesta kirkosta ja monta kertaa liittynyt takaiisin. Yhden kerran ortodoksiksi kääntyneet "luterilaiset" teologian opiskelijat aiheuttivat yhden kriisin. Sanoivat, että heidän kirkko on se oikea. Molemmat tai ainakin toinen oli jo valmistunut läntisestä teologiasta ja vaihtanut sen jälkeen ortodoksiseen itäiseen teologiaan. Ilmeisesti nyt virassa oleva nuori tuleva ortodoksipappi sai tahtomattaan vakuutuneeksi, että luterilaisuus ei ole juuri oikea vaan ortodoksinen uskonmaailma on oikeampi. Otin selvää luterilaisesta kirkosta ja erosin siitä, mutta sitten oli orpo-olo, kun en kuulunut mihinkään kirkkoon ja uskoin Jumalaan. Harkitsin ortodoksista kirkko, helluntalaisia ja katollista kirkkoa, mutta en innostunut niistä. Alle 2 kuukauden erossaolon jälkeen liityin takaisin luterilaiseen kirkkoon, sillä pääasiassa kaverini olivat sen jäseniä ja se luterilaisuus tuntui sittenkin parhaimmalta vaihtoehtona itselleni. Olin kasvanut luterilaisuudessa, miksi siitä oli vaikea täysin erota.


      • Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        Tuosta totuudesta tuli mieleen, että Jeesus sanoi olevansa tie, totuus ja elämä? Uteliaisuutta - osaako joku selittää - mitä hän sillä tarkoittaa?

        "Jeesus käytti itsestään ilmaisua "MINÄ OLEN" seitsemän kertaa. Kaikissa seitsemässä MINÄ OLEN yhdistyy voimakkaisiin kielikuviin, joissa hän kuvaa itseään maailman pelastajana. Kaikki ne ovat Johanneksen evankeliumissa. Ne ovat: MINÄ OLEN elämän leipä (Joh. 6:35, 1, 48, 51); MINÄ OLEN maailman valo (Joh. 8:12); MINÄ OLEN lampaiden portti (John 10:7,9); MINÄ OLEN hyvä paimen (Joh. 10:11, 14); MINÄ OLEN ylösnousemus ja elämä (Joh. 11:25); MINÄ OLEN tie, totuus ja elämä (Joh. 14:6); ja MINÄ OLEN viinipuu (John 15: 1,5). "

        https://www.gotquestions.org/Suomi/Jeesus-MINA-OLEN.html

        Johannes kirjoitteli juttujaan noin 90 vuotiaana.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Johannes kirjoitteli juttujaan noin 90 vuotiaana.

        Näytät 98-vuotiaalta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näytät 98-vuotiaalta.

        Kirjoitan 66 vuotiaana.


    • Anonyymi

      Etsi rakkautta, etsi totuutta. Älä luule löytäväsi vastauksia näihin ihmisiltä, saati puolueilta. Ne, eivät ole kaupan, kuten ei totuuskaan. Jos kysyt yhdeltä, se jolta kysyt valjastaa sinut omiin tarkoitusperiinsä. Kirkossa käyminen, ei todista mitään. En käy näissä, sillä kirkko on jo valjastettu muuhun käyttöön.
      Maailma on siinä mielessä kumma paikka, että jos oppineimmat ja perehtyneimmät ihmiset, joilla on valtaa, kertovat kauhistuttavia asioita, joita kannattavat, ja niitä aikovat tehdä, niin suurin osa tulkitsee tämän fiktioksi. Jos näistä kärsivä ihminen todistaa mitä ovat tehneet, niin suurin osa tulkitsee, sen myös fiktioksi, joka ei koskettaisi heitä. Ihminen mieluummin kieltää kestämättömiltä tuntuvat todellisuudet, kuin kykenisi käsittelemään niitä sellaisinaan.

    • Anonyymi

      Sinulla on hyviä ajatuksia. Epäileminen ja kriittisyys ovat merkkejä siitä että ajattelet itsenäisesti omilla aivoillasi. Johannes Kastaja epäili Jeesuksen messiaanisuutta ja lähetti siksi opetuslapsensa kysymään Jeesukselta asiaa. Pietarikin kielsi Jeesuksen, Tuomas sanoi ettei usko ellei näe, Juudas petti eikä juutalaiset kansana ole uskoneet Jeesukseen. Jeesus joutui itsekin huutamaan ristillä Jumalani, Jumalani miksi minut hylkäsit. Jeesus sanoi opetuslapsistaan ettei heillä ollut uskoa edes sinapinsiemenen vertaa. Epäilijänä olet mielestäni kyllä hyvässä seurassa. Luterilaisuudessa teot eivät pelasta ja siksi uskostakaan ei pidä tehdä ihmisen omaa tekoa. Evankeliumi merkitsee myyteistä riisuttunakin ehdotonta Jumalan rakkautta jota meidän ihmisten tulisi osoittaa puheillamme ja ensisijaisesti teoillamme lähimmäisillemme. Näkyykö tämä kirkoissa ja seurakunnissa? Valitettavan vähän.

      • Anonyymi: "Epäilijänä olet mielestäni kyllä hyvässä seurassa. Luterilaisuudessa teot eivät pelasta ja siksi uskostakaan ei pidä tehdä ihmisen omaa tekoa. Evankeliumi merkitsee myyteistä riisuttunakin ehdotonta Jumalan rakkautta jota meidän ihmisten tulisi osoittaa puheillamme ja ensisijaisesti teoillamme lähimmäisillemme. Näkyykö tämä kirkoissa ja seurakunnissa? Valitettavan vähän."

        Tuo oli hienosti sanottu: "Luterilaisuudessa teot eivät pelasta ja siksi uskostakaan ei pidä tehdä ihmisen omaa tekoa." Pyhä Henki antaa uskon? Itse kerran näin unen äitini kuoleman jälkeen. Äiti poistui tästä maailmasta ja Jeesus oli vastassa. Oli joulupäivän aamuyö ja juttelin unessa Jeesuksen kanssa. Hän paransi minut ja lupasi, että saan kolme pyytämääni joululahja - joita en tarkkaan muista, mutta ne oli jotain hyvä muille ihmisille, olen Jeesuksen mieleinen ihminen ja joku kolmas. Tuntui siltä, että oikeasti tapasin Jeesuksen ihan oikeasti. Unen jälkeen heräsin heti ja aloin joulupäivän aamulla uudestaan nukkumaan. Tuska äidin kuolemasta oli poissa ja tuntui siltä, että Jeesus paransi minut. Myöhemmin olen ollut epäilevä, mutta jotenkin se unen kohtaaminen oli läpitunkeva. Ainut on se, että en ole oikein elänyt senkään jälkeen elänyt Jumalan Tahdon mukaan, mutta lohdullista on sanasi, että luterilaisuudessa teot eivät pelasta. En ole elänyt Jumalan Tahdon mukaan, en ole ollut riittävän hyvä toisille ihmisille (esimerkiksi lukenut lääkäriksi), en ole ollut Jeesuksen mieleinen ihminen ja kolmas joululahja taisi olla "toteuttaa Jumalan tahdon". Nyt kun tuon kirjoitan niin mieleeni tulee, että voisinkin elää niin "hyvä muille ihmisille", "Jeesuksen mieleinen ihminen" ja "toteuttaa Jumalan tahdon". Itse en noihin päämääriin pääse. Sen nyt ymmärrän, mutta Jeesukselle se on mahdollista, sillä Jumala voi sille tielle vihdoin johdattaa, jos todella seuraan häntä. Vaikka se olisi vain uni - niin miksen voisi seurata Jumalaa iloissa suin saavuttaen joululahja haaveeni, jotka minulla oli alle 30-vuotiaana äitini kuolessa.


    • Anonyymi

      Internet ja globalisaatio on tuonut jumaljohtoisen Yhdysvaltojen tiedon aarteita saataville runsain määrin. Heidän Evoluutio kirjansa ovat taivaallista mannaa.

      Ei ihme jos Suomen taso ja touhu alkaa epäilyttää ja kaipaa kansainväliselle tasolle joka on kymmeniä vuosia Suomea edellä.

      Voitko saatuasi taivaallista esimakua tulevan maailman voimista eli Yhdysvaltalaista tiedettä kuitenkaan alkaa epäillä uskoasi ja Jeesusta, joka on kaiken Luoja. Kohtalo on asettanut sinut huonoon paikkaan tieteen suhteen. Aidan toisella puolella tiede on jumalaista. Mutta Suomessa ei.

      Etsikää niin te löydätte.....

      Itse olen löytänyt islamista ja Hare Krishnasta sopivan tason tietopohjaa jumaluskon tueksi.
      Ne ovat tiedettä melko lähellä omalla sarallaan.

      Jeesus on auttanut sen jälkeen kun aloin enemmän noudattaa evankeliumia mm. Luovuin omaisuudesta ja kävin Israelissa 1996. Olen sen jälkeen kokenut viisi Ilmestystä ja saanut tiedon sanoja siihen missä mennään. Jeesus yhä edellyttää evankeliumin noudattamista täyden avun antamisen ehtona. On ollut minulla apua myös Jehovan todistajista. Ei tarvii enää etsiä vaan vastaukset ovat käden ulottuvilla.

      Evankelis luterilainen kirkko on hyvä, mutta ei kykene auttamaan eroamista pahoista hapattavista sukulaisista tai tekokristityistä.
      Jää noiden jalkoihin ja raidaamaksi ristille riippumaan jos saa pyhää henkeä tai tulee uskoon.

      Menestysteologiaa jota runsaasti on tarjolla kannattaa silti varoa. Menestys on ihmissuhteille esim. Turmaa tuovaa kateuden yms. Takia.

      Tie on pitkä ja vaivaloinen oikeaan päämäärään mutta joskus sille kannattaa lähteä ja joskus taas ei. Nyt on antikristuksen aikaa. Mahdi ja Isa sekä Elia ovat tulossa jos Jumala suo. He suokoon apuaan kaikille oikean uskon etsijöille.

    • Anonyymi

      Minulla kävi noin kuin sinulle kun olin enemmän kirkon tehtävissä, en kuitenkaan palkallisena. Koin että muutama vaikutusvaltainen henkilö ei ole uskossa ollenkaan, toimivat mielestäni kummallisesti ajatellen jonkun muun kuin seurakuntalaisen etua. Kävin juttelemassa asiasta diakonin kanssa ja vähän auttoi kun setvimme asiaa.
      Annoin ajan kulua ja nyt alkaa usko taas palata. Pitää vain jättää ajttelematta määrättyjen ihmisten toimintaa, etääntyä, osallistua jumalanpalvelukseen ja uskoa. Käytäntöäkin muutettiin ehtoollisen jaossa arkisemmaksi, enkä enää tunne seurakuntayhteyttä. Mutta selviän varmasti kun käsittelin asiaa yksikseni ja yhden luotettavan papin kanssa. Ajattelisin että sinunkin kannattaisi asiasta keskustella. Pitää vain muuttua kirkon mukana, vaikka joskus tuntuu että uskoa ei kirkosta löydäkään. Tarvitseeko siinä yhteydenpidossa Jumalan kanssa välikättä, kirkkoa ja sen jokaista edustajaa, otetaan suora yhteys, kyllä Jumala sen sallii.
      Sinulla voi olla suruaika vielä päällä, silloin ei ihminen oli ihan omimmillaan ja vahvimmillaan. Rukoilen että löytäisit taas vakaan uskon ja rauhan.

      • Kiitos näkemyksestäsi. Minusta tuntuu, että löysin täältä palstalta vastauksia muistakin kuin sinun tekstistäsi. Menen sunnuntaina kirkkoon ja keskustelen siellä ennen jumalanpalvelusta kristityn tuttuni kanssa. Käyn vielä seuraavalla kerralla isäinpäivänä myös. Silloin on ilmeisesti kirkkokahvit, joten pääsen juttelemaan taas tuttujen kanssa. Oli hyvä idea kirjoitella tänne epäuskostaan ja epäilystään. Sain hyviä vastauksia ja samalla selvensi omia ajatuksiani. Ehkä sen myötä minusta tuli ehyemmän ihmisen alku, joka todella seuraa Jeesusta ja Jumalaa?


    • Anonyymi

      Vinkkini on se että lakkaa nyt ainakin samaistamasta jotakin KD lehteä kristillisen uskon kanssa!

      KTS

      • Kuvasin sillä KD lehtellä sitä, että vaikka epäilin niin luin krisitllistä lehteä ja kuuntelin kristillistä musiikkia. Epäuskon kannalta oli ongelmallista se, että usko ei sillä hetkellä ollut vahvoissa kantimissa, mutta siitä huolimatta kuuluin krisitllisdemokraattiseen puolueeseen ja luin jopa sen lehteä.


    • Anonyymi

      ”En usko siihen, että elämä on maapallolla syntynyt sattumalta.”

      Niin. Elämän syntyminen sopivan ympäristön omaavalla vesiplaneetalla voi hyvinkin olla väistämätöntä - eikä sattumaa kuten jotkut luulevat.

      Se, mitä ajattelet tästä ei ole merkityksellistä luterilaisen opin kannalta.

      ”Nyt tiede pystyy hahmottelemaan evoluution vaiheita, jotka todistavat elämän kehittyneen maapallolla vähitellen. Itse uskon, että Jumala loi evoluution kautta maailman.”

      Teistinen evoluutio on ihan yleinen uskomus monen luterilaisen keskuudessa. Kun viet ajatuksen pidemmälle, niin pääset deismiin. Siinä Jumala järjesteli Big Bangin alkutilan ja viritti luonnonvakiot juuri sopivasti, että kaikki tapahtui tieteellisen selityksen mukaan ilman Jumalan puuttumista maailmaan yliluonnollisesti.

      ”En voi ottaa konkreettisesti missään nimessä Raamatun luomiskertomusta.”

      Noin puolet luterilaisista papeista pitää sitä vertauskuvallisena kansantaruna.

      ”Myöskään en voi hyväksyä VT:n runsasta kuoleman tuomioitten määräämisiä. Minulle Raamattu on kirja, jonka ihmiset ovat kirjoittaneet. Kirjoittajat ovat olleet oman aikansa lapsia, joilla on ollut vailinaiset tiedot maailmasta.”

      Moni moderni luterilainen ajattelee myös noin.

      Olet ilmeisesti ymmärtänyt fundamentalistisen luterilaisuuden ongelman ja sinusta on tullut maltillinen modernisti ajatteleva luterilainen. Mutta yksi kysymys ratkaisee: Uskotko Jeesuksen olleen maan päälle astunut Jumala, joka sovitti sinun syntisi kuolemalla ristillä teuraana?

      Jos et usko, niin olet päässyt siihen 50% luterilaisista, jotka eivät usko kristillisyyden ydintä, mutta uskovat silti johonkin mystiseen korkeampaan voimaan.

      • Anonyymi

        "teuraana"
        :D


      • Anonyymi: "Olet ilmeisesti ymmärtänyt fundamentalistisen luterilaisuuden ongelman ja sinusta on tullut maltillinen modernisti ajatteleva luterilainen. Mutta yksi kysymys ratkaisee: Uskotko Jeesuksen olleen maan päälle astunut Jumala, joka sovitti sinun syntisi kuolemalla ristillä teuraana?

        Jos et usko, niin olet päässyt siihen 50% luterilaisista, jotka eivät usko kristillisyyden ydintä, mutta uskovat silti johonkin mystiseen korkeampaan voimaan."

        Joskus vuonna 2011 oli tuossa tilanteessa, että en uskonut Jeesukseen Jumalana ja hänen sovitustyöhönsä, mutta uskoin Jumalaan. Minä vähän epäilen, että väitteesi 50 prosentista luterilaisista ei pidä paikkansa. Mihinkä väitteesi perustuu?


      • Kiitos mielenkiintosista näkemyksistä ja kommentoineista. Hyvää loppuvuotta ja Jumalan siunausta, vaikka et sellaiseen usko, ilmeisesti.


    • Jeesuksen asenteen kun ankkuroi sydämeensä ja tuo sitä teoin esille niin kuljitpa sitten seurakunnissa tai porttoloissa niin homma hoituu.
      Älä kuitenkaan ankkuroi itseäsi maailmallisiin, ne kun ovat katoavaisia.
      Ole oikeamielinen kaikkialla 👍
      Mitä itse olen kirkoissa ja seurakunnissa käynyt piipahtamassa niin näen vain ihmisen omia sekoiluja, näytelmiä, heikkomielisten ohjailua ja Jeesuksen omien väärille teille johdattelua.
      He estävät ihmisiä etenemästä Jumalan tuntemukseen.
      Jumala on ihmeellinen! Ei sitä ihmisapina pysty sanoin kuvailemaan ja jos yrittää niin melko pieneksi Jumalan tekee!

    • Anonyymi

      Aloittaja on mitä ilmeisemmin Jumalan kutsussa ja puhuttelussa.
      Jos ei näin olisi, aloittaja ei olisi kiinnostunut ollenkaan uskonasioista.
      Ja koska hän on kiinnostunut, se todistaa, että Jumala puhuu hänelle.

      Ja koska Jumala puhuu, Hän vetää aloittajaa Jeesuksen Kristuksen
      luokse. Jumala myös antaa Jeesuksen luokse tulleen ihmisen Jeesukselle.
      Jeesuksen luokse tullut ihminen saa myös jäädä Jeesuksen luokse - sillä,
      Jeesus ottaa vastaan jokaisen Isän Hänelle antaman ihmisen, ei heitä
      ketään pois luotaan.

      Näistä asioista johtuen uskoontulomme ovat Jumalasta ja Jumalan tekoa
      meissä. Siksi on turvallista, ja jopa järkevää, tulla Jeesuksen Kristuksen
      luokse.

      Meidän uskoontulomme on aina Jumalasta ja Hänen vaikutustaan,
      ja jopa Hänen tekoaan, meissä. Meidän osuutemme on, kuultuamme
      evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta, ottaa se vastaan omaan sydämeemme
      ja uskoa Jeesuksen suorittama synnin sovitus Golgatalla meidän hyväksemme.

      En tiedä missä vaiheessa, sinä aloittaja, olet uskoontuloa silmälläpitäen.
      Harva ihminen tule uskoon valittömästi kuultuaan Jumalan ensimmäisen kutsun. Meillä kaikilla on omat taistelumme ja epäilyksemme. Mutta kun tulemme Jeesuksen luokse sydämessämme, me alamme elämään Jumalan kanssa koska Hän on meidän kanssa. Silloin tiemme on valoisa ja uskomme vahvistuu Hänen seurassaan.

      Oma uskoontuloni oli noin neljän vuoden prosessi. Kuulin ja koin Jumalan kutsun
      ja puheen minulle, mutta en pitkään aikaan tahtonut tehdä Jumalan tahtoa, joka tiesin. Vasta sitten kun Jumala oli pannut minut "seinää vasten" valinnan paikalle, ,minä antauduin ja tein Jumalan tahdon minkä tiesin varmasti Jumalan tahdoksi elämässäni. Ja silloin minäkin sain kohdata ylösnousseen elävän Jeesuksen Kristuksen. Siitä lähti uusi elämä Jeesuksen kanssa.

      https://www.jumala-kanssamme.se/439625207/439657387
      https://www.jumala-kanssamme.se/439625207/439627421
      https://www.jumala-kanssamme.se/439624466/439625257

      Mvh J - K

      • Anonyymi Mvh J - K: "Aloittaja on mitä ilmeisemmin Jumalan kutsussa ja puhuttelussa.
        Jos ei näin olisi, aloittaja ei olisi kiinnostunut ollenkaan uskonasioista.
        Ja koska hän on kiinnostunut, se todistaa, että Jumala puhuu hänelle."

        Ehkä näin on. Olen innostunut menemään sunnuntaina kirkkoon kahtena sunnuntaina peräkkäin. Runsaan viikon päästä on isäinpäivä. Tarjoan isälleni kahvin ja jonkun pullan huoltoasemalla aamulla ja sen jälkeen menen kirkkoon. Siellä on isänpäiväkahvit ilmeisesti. Tuntuu, että Taivaan Isä vetää sinne. Rukoilen tänä iltana Isä meidän -rukouksen ja toivon Jumalan Tahdon toteutuvan.

        Tietysti on mahdollisuus, että koko usko menee, kun sitä alkoi jo epäilemään, mutta nyt tuntuu siltä, että Taivaan Isän luokse kerkiää ennen isänpäiväkahveja. Ei tarvitse uskossa odottaa neljää vuotta! :)


      • Anonyymi
        Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        Anonyymi Mvh J - K: "Aloittaja on mitä ilmeisemmin Jumalan kutsussa ja puhuttelussa.
        Jos ei näin olisi, aloittaja ei olisi kiinnostunut ollenkaan uskonasioista.
        Ja koska hän on kiinnostunut, se todistaa, että Jumala puhuu hänelle."

        Ehkä näin on. Olen innostunut menemään sunnuntaina kirkkoon kahtena sunnuntaina peräkkäin. Runsaan viikon päästä on isäinpäivä. Tarjoan isälleni kahvin ja jonkun pullan huoltoasemalla aamulla ja sen jälkeen menen kirkkoon. Siellä on isänpäiväkahvit ilmeisesti. Tuntuu, että Taivaan Isä vetää sinne. Rukoilen tänä iltana Isä meidän -rukouksen ja toivon Jumalan Tahdon toteutuvan.

        Tietysti on mahdollisuus, että koko usko menee, kun sitä alkoi jo epäilemään, mutta nyt tuntuu siltä, että Taivaan Isän luokse kerkiää ennen isänpäiväkahveja. Ei tarvitse uskossa odottaa neljää vuotta! :)

        >>>Rukoilen tänä iltana Isä meidän -rukouksen ja toivon Jumalan Tahdon toteutuvan.<<<
        p
        Tämä rukous on hyvä. Itse rukoilin niin monena iltana polvillani makuuhuonen ikkunan edessä katsoen tähtitaivasta. Olin siis pyytänyt Jumalan tahdon toteutumista omassa elämässäni. Ehkä vuosi tämän jälkeen minä tulin uskoon.

        Sinun ei todellakaan tarvitse odottaa yhtään päivää.
        Jeesuksella on vastaanotto 24 tuntia vuorokaudessa
        vuoden jokaisena päivänä. Sinä itse päätät koska ja
        missä tulet Jeesuksen Kristuksen luokse. Uskon myös,
        että Jumalan vaikuttaa sinussa tahtomista ja tekemistä.
        Sinähän pyydät Jumalan tahdon toteutumista elämässäsi.

        Mvh J - K


    • Katsoin muutama vuosi sitten youtubesta videon, jossa eräs islaminuskoinen oppinut totesi, että kristinusko on ainoa uskonto, jolle kärsimys on ongelma. En oikein ymmärtänyt miksi kärsimys ei olisi ongelma myös muille uskonnoille. Mitä se kertoo niistä?

    • Anonyymi

      Kokemukseni mukaan uskoontulo on manipuloinnin ja aivopesun tulosta ainakin lahkojen piirissä. Kymmenen prosenttia ihmisistä on hyvin suggestioherkkiä ja tämä ryhmä on uskonlahkojen vietävissä. Uskotellaan lisäksi että tässä on jotain Jumalallakin tekemistä. Luterilaisessa kirkossa pääsee vähän helpommalla, mutta kovin sitä uskoa tyrkytetään oikein "Jeesuksen verenmaku suussa" varsinkin vitoslaisuudessa.
      Minä tulin onnelliseksi kun pääsin tuollaisesta uskon tyrkyttämisestä eroon. Se on niin kovin ihmistekoista alusta loppuun että suosittelen eroamista muillekin. Jumala on niin suuri ja salattu että se on asettanut minut hyvin vaatimattomalle paikalle. Uskon että Jumala, jos hän on olemassa, rakastaa minuakin niin kuin omat vanhempanikin ovat minua rakastaneet.

      Riittääkö sinullekin se että Jumala rakastaa sinua ehdoitta? Minulle se riittää kuolemankin hetkellä.

    • Anonyymi

      Olin itse samanlaisessa tilanteessa kuin aloittaja vuosikymmen sitten. Todellisuus ja uskonnollinen maailmankuva olivat ristiriidassa ja aloin epäilemään ettei kristinusko ole välttämättä totta.

      Törmäsin Youtubessa eräänlaiseen videopäiväkirjaan, jossa helluntailaisuudesta lähtöisin oleva mies kertoo oman tarinansa. Minulle se auttoi jäsentämään omaa uskoani koska ymmärsin nyt sen logiikan mikä oli epäilyksessä taustalla.

      https://youtu.be/JOmSYHzeoNA?si=NPkVR9D1iCXXf84T

      • Anonyymi

        Tuo ylempi video on ensimmäinen osa noin kymmenestä videosta. Siinä hän kertoi omasta uskostaan. Toisessa videossa hän kertoo Jumaluskon konseptista.

        https://youtu.be/12rP8ybp13s?si=ifErcTpxa585cpZn

        Sarja on mielenkiintoinen, suosittelen sekä uskovaisille että uskonnottomille.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1668
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1486
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe