Ei helvetistä ole exit ovea

17

370

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ehkä ei. Mutta onneksi ainskiin peräsuolesta on ryppyreikä ulos, jotta Peräilmaa pääsee ilahduttamaan niin syntisiä kuin synnittömiä, esimerkiksi minua. Se ulostuloaukko onkin vallan kehittynyt värkki. Nimittäin sulkijalihas on autonominen, mutta Peräilmaa laskettaessa se rentoutuu juuri täsmälleen sopivasti, jotta volyymikaasu pääsee ulos mutta kakka pysyy sisällä.
      Autonominenhan tarkoittaa tahdosta riippumaton. Eli ilmeisesti kaikkeuden suvereenilla riittää aikaa ja kiinostusta ohjailla sulkijalihasta, koska ei ole sitä ihmisen tahdosta toimivaksi luonut.

      • Anonyymi

        Pieruun ei koskaan pitäisi luottaa. Ei sittenkään vaikka olisi käynyt ryppynarun kiristyksessä. Lusikallinen voi aina tulla mukana.


    • Anonyymi

      Sittenhän se on vähän kuin Röllin kummitusten linna:

      "Linnasta sieltä palannut ei ole kukaan.
      Ei sinne ole kyllä kukaan koskaan mennytkään."

      • Anonyymi

        Mun mielestä jt:ien annihilaatio oppi on hyvin raamatullinen. Kyllä asiat voidaan perustellusti tulkita toisinkin helvettiin liittyen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun mielestä jt:ien annihilaatio oppi on hyvin raamatullinen. Kyllä asiat voidaan perustellusti tulkita toisinkin helvettiin liittyen.

        Annihilaatio-oppi näyttää olevan lähellä sitä, miten Paavali ajatteli. Toisaalta esim. Ilmestyskirjassa on toiseen suuntaan vetävää materiaalia ja sillä voidaan puolustaa ikuisen piinan rangaistusta. "Raamatullisuus" ei siis ole yksiselitteinen asia, vaan samoihin kansiin on päätynyt erilaisia näkemyksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun mielestä jt:ien annihilaatio oppi on hyvin raamatullinen. Kyllä asiat voidaan perustellusti tulkita toisinkin helvettiin liittyen.

        "Kyllä asiat voidaan perustellusti tulkita toisinkin helvettiin liittyen."

        No ei oikeastaan. Otetaan vaikkapa esimerkiksi se että 1 Timoteuksen kirje 6:16 puhuu Jeesuksesta ainoana jolla oli (siis silloin sen kirjoittamisen aikaan) kuolemattomuus.

        Jos Jeesus on ainoa jolla on kuolemattomuus, se tarkoittaa sitä että ihmisillä (kuten heillä jotka kuolivat silloin ensimmäisellä vuosisadalla ja sitä ennen) ei ollut kuolematonta sielua.

        Ja tämä taas tarkoittaa sitä että raamatunkohdat joiden mukaan kuollut ihminen "ei ole tietoinen mistään" (kuten Saarnaaja 9:5, 10 ja Psalmi 146:4) ovat kirjaimellisia.

        Tämä on sopusoinnussa sellaisten kohtien kanssa kuten Johanneksen 3:13 jossa Jeesus sanoi että kukaan ei noussut taivaaseen. Tässä hän tarkoitti henkiolentojen taivasta (ei siis sitä taivasta jossa linnut lentävät ja jonneka Elija temmattiin).

        Tämä on kanssa sopusoinnussa sen kanssa mitä Jeesus sanoi Johannes Kastajasta (Luukkaan 7:28) "Minä sanon teille: yksikään naisesta syntynyt ei ole Johannesta suurempi, mutta kaikkein vähäisin, joka on Jumalan valtakunnassa, on suurempi kuin hän." Kaikkein vähäisin, joka on Jumalan valtakunnassa, on suurempi kuin Johannes koska Johannes ei myöskään mennyt taivaaseen.

        Ja jos kuolleet ihmiset eivät ole tietoisia mistään, sitten heitä ei voida kiduttaakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kyllä asiat voidaan perustellusti tulkita toisinkin helvettiin liittyen."

        No ei oikeastaan. Otetaan vaikkapa esimerkiksi se että 1 Timoteuksen kirje 6:16 puhuu Jeesuksesta ainoana jolla oli (siis silloin sen kirjoittamisen aikaan) kuolemattomuus.

        Jos Jeesus on ainoa jolla on kuolemattomuus, se tarkoittaa sitä että ihmisillä (kuten heillä jotka kuolivat silloin ensimmäisellä vuosisadalla ja sitä ennen) ei ollut kuolematonta sielua.

        Ja tämä taas tarkoittaa sitä että raamatunkohdat joiden mukaan kuollut ihminen "ei ole tietoinen mistään" (kuten Saarnaaja 9:5, 10 ja Psalmi 146:4) ovat kirjaimellisia.

        Tämä on sopusoinnussa sellaisten kohtien kanssa kuten Johanneksen 3:13 jossa Jeesus sanoi että kukaan ei noussut taivaaseen. Tässä hän tarkoitti henkiolentojen taivasta (ei siis sitä taivasta jossa linnut lentävät ja jonneka Elija temmattiin).

        Tämä on kanssa sopusoinnussa sen kanssa mitä Jeesus sanoi Johannes Kastajasta (Luukkaan 7:28) "Minä sanon teille: yksikään naisesta syntynyt ei ole Johannesta suurempi, mutta kaikkein vähäisin, joka on Jumalan valtakunnassa, on suurempi kuin hän." Kaikkein vähäisin, joka on Jumalan valtakunnassa, on suurempi kuin Johannes koska Johannes ei myöskään mennyt taivaaseen.

        Ja jos kuolleet ihmiset eivät ole tietoisia mistään, sitten heitä ei voida kiduttaakaan.

        "Jos Jeesus on ainoa jolla on kuolemattomuus, se tarkoittaa sitä että ihmisillä (kuten heillä jotka kuolivat silloin ensimmäisellä vuosisadalla ja sitä ennen) ei ollut kuolematonta sielua."

        Tällaista johtopäätöstä ei voi tehdä, sillä tuo voi aivan hyvin tarkoittaa sitä, että ihmiset olivat kuolevaisia ruumiinsa puolesta, mutta eivät sielunsa. Ajatus ruumiin ja sielun erillisyydestä on keskeinen asia varsinkin Uudessa testamentissa, esim. Matt. 10:28 "Älkää pelätkö niitä, jotka tappavat ruumiin mutta eivät kykene tappamaan sielua. Pelätkää sen sijaan häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin." Kuolleiden tila Raamatussa on laaja aihe eikä sitä pidä kiirehtiä ratkaisemaan yksittäisten jakeiden perusteella. Myös Vanhan ja Uuden testamentin välillä on eroja, ylösnousemustoivo alkoi tarkentua vasta lähellä ajanlaskumme alkua ja siitä eteenpäin, kun juutalaisuus joutui kosketuksiin kreikkalaisen ajattelun kanssa ja ikuisuutta alettiin miettiä aiempaa enemmän. Varhaisemmassa israelilaisten uskossa oli lähinnä ajatus "isiensä luo" menemisestä kuoleman yhteydessä, elämä jatkui ensisijaisesti jälkipolvissa, eikä ylösnousemustoivo ollut tarkentunut.

        "kuollut ihminen "ei ole tietoinen mistään" (kuten Saarnaaja 9:5, 10"

        Saarnaajan kirjan näkökulma on maallinen ja käsittelee tätä elämää, kaiken tiedon ja saavutusten "turhuutta" ja väliaikaisuutta. Saarnaaja kärjistää ja heittää ilmaan ajatuksia, joita sitten ampuu alas. Alkaahan kirjakin jo sillä, että kaikki on turhuutta, mutta sitten kaikki ei olekaan turhuutta lopulta saarnaajankaan mielestä. Asiayhteyden katsominen on Saarnaajan kirjaa lukiessa tärkeä, sieltä ei pidä poimia yksittäisiä lauseita ja tehdä niistä johtopäätöksiä.

        Viittaamasi jae 9:5 sanoo myös "Heillä ei ole enää palkkaa saatavana, ja heidän muistonsa on unohdettu", mikä kirjaimellisesti otettuna sulkisi pois myös kuoleman jälkeisen palkinnon. Lisäksi ei ole totta, että muisto olisi välttämättä unohdettu, vaan tämäkin on kärjistys. Seuraava jae sanoo "eikä heillä enää koskaan ole osaa missään, mikä tapahtuu auringon alla", mikä niin ikään sulkisi pois ylösnousemuksen ainakin maan päälle eli auringon alle. Pitää kuitenkin ymmärtää Saarnaajan kärjistävän, eikä kaikki ole tarkoitettu niin kuin sanotaan. Tältä pohjalta myös "kuolleet eivät tiedä mitään" on tulkittava. Kuolleet eivät tiedä mitään, mitä tässä elämässä voisi enää hyödyntää, heidän tietonsa oli tavallaan "turhaa". Tätä ei pidä kuitenkaan tulkita kannanotoksi kuolematonsa sielua vastaan, sillä itse asiassa päinvastaiseen viittaa Saarn. 12:7 "Tomu palaa maahan, josta se on tullut. Henki palaa Jumalan luo, joka on sen antanut."


    • Anonyymi

      Myöskään helvettiin eio ole entrance ovea.

    • Anonyymi

      Mistä tiedät? Nämähän ovat vain uskomuksia. Uskonnot voivat olla hyvin paljon väärässäkin ja asiat ihmisten keksimiä.

    • Anonyymi

      Raamattu puhuu kuolemasta kahdessa eri merkityksessä:
      -ihmisen luonnollisesta kuolemasta, missä henki eroaa ruumiista (Jaak 2:26; Ps 146:4),
      -ja sisäisen ihmisen eli sielun kuolemantilasta, jossa kaikki ihmisten sielut Aadamin jälkeen ovat jo eläessään (Room 5:14,15; 1 Tim 5:6; 1 Joh 3:14 jne).
      -Hesekielin 18:4: "se sielu, joka syntiä tekee - sen on kuoltava" tukee kaikkia muita Raamatun kohtia, joissa kuolemalla tarkoitetaan sisäisen ihmisen eli sielun eroa Jumalan yhteydestä.

      Kaikki ihmiset joutuvat kerran tuomiolle teoistaan, nimenomaan kuoleman jälkeen. "...Ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta senjälkeen tulee tuomio..." (Heb 9:27); "
      ...hetki tulee, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä ja tulevat esiin...jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen" (Joh 5:28,29); "Herra...tuomion päivään säilyttää rangaistuksen alaisina väärät" (2 Piet 2:9)

      Jumalattomina kuolleiden sielut joutuvat kärsimään
      -häpeää, iankaikkista kauhistusta ja vaivaa (Dan 12:2; Ilm 20:10),
      -tuskaa ja ahdistusta (Room 2:5 -11; 2 Tess 1:6-9),
      -itkua ja hammasten kiristystä (Matt 8:12).

      Saarnaaja 9:5 kuolleet eivät tiedä mitään ? ?

      9 luku ei käsittele tuonpuoleista, vaan maallista elämää.

      9:2 Sama kohtalo on vanhurskaalla ja jumalattomalla
      9:4 Onhan sillä, jonka vielä on suotu olla kaikkien eläväin seurassa, toivoa
      9:7 Tule siis, syö leipäsi ilolla ja juo viinisi hyvillä mielin, sillä jo aikaa on Jumala hyväksynyt nuo tekosi

      • Anonyymi

        Jeesus sanoi: " Joka minuun uskoo saa, vaikka kuolisikin, saa elää."
        Jt oppien mukaan näin ei ole. Päälle: seli, seli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus sanoi: " Joka minuun uskoo saa, vaikka kuolisikin, saa elää."
        Jt oppien mukaan näin ei ole. Päälle: seli, seli.

        Soopaa!


    • Anonyymi

      Aika moni on ollut helvetissä ja siitä selvinnyt. Kuuluu elämään niin sanoekseni. Aloittajalle jaksamista, mielenterveyden menettäminen on vain mielentila, vaikka sitä ei juuri silloin ymmärrä. Viime aikoina on moni asia koetellut kansalaisten mielenterveyttä. Arvot ovat kovat. Mediat kannattaisi sulkea kaikki.

      • Anonyymi

        Tuolla Saarnaaja 9:7 Tule siis, syö leipäsi ilolla ja juo viinisi hyvillä mielin, sillä jo aikaa on Jumala hyväksynyt nuo tekosi

        Vartiotorniuskonnon pitää erottautua.
        He kutsuvat ehtoolliselle muistonviettoon.
        Viiniä saa siellä katsella, ei maistaa, juomisesta puhumattakaan.

        (viinin nauttimisella saisi mielenvikaisen leiman ?)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla Saarnaaja 9:7 Tule siis, syö leipäsi ilolla ja juo viinisi hyvillä mielin, sillä jo aikaa on Jumala hyväksynyt nuo tekosi

        Vartiotorniuskonnon pitää erottautua.
        He kutsuvat ehtoolliselle muistonviettoon.
        Viiniä saa siellä katsella, ei maistaa, juomisesta puhumattakaan.

        (viinin nauttimisella saisi mielenvikaisen leiman ?)

        Tosiaan viiniä hörppivät ne jotka ovat kirjauttaneet itsensä vartiotorniseuran kortistoon taivaaseen menoa varten.

        Vartiotorni on tunnustanut, että on tullut kirjatuksi mielenvikaisia, sitä he ovat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiaan viiniä hörppivät ne jotka ovat kirjauttaneet itsensä vartiotorniseuran kortistoon taivaaseen menoa varten.

        Vartiotorni on tunnustanut, että on tullut kirjatuksi mielenvikaisia, sitä he ovat.

        Soopaa!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi mies

      En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      27
      3391
    2. Ripeyttä asiointiin

      Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      28
      2141
    3. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

      Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      1670
    4. Mietin aina vain

      Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      7
      1418
    5. Koska me nähdään

      Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      76
      1359
    6. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

      Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      138
      1236
    7. En tunne muita

      Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      1056
    8. Olen vähän

      Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      974
    9. Ollaan kuin yö ja päivä

      Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.
      Ikävä
      70
      931
    10. Oletko joskus lähestynyt jotakin

      väärällä identiteetillä? Miksi?
      Ikävä
      102
      912
    Aihe