Kävelykatu valmistumassa

Anonyymi-ap

Tikkurilan ensimmäinen virallinen kävelykatu eli merkitty kävelykatu -liikennemerkillä, on valmistumassa!

Taitaa läpiajoliikenne jatkua samalla lailla kuin kesällä eikä poliisit tule puuttumaan asiaan. Pysäköinninvalvonta ei ehdi eikä voi olla siellä valvomassa 24/7 niitä itsekkäitä autoilijoita.

Vaikka kävelykadulle tulee kävelykatu -liikennemerkki lisäkilvellä huoltoajo ja tontille ajo sallittu niin ei se tarkoita, että sinne voi kuka vain ajaa.

Huoltoajoa on mm. tavararoiden tuonti tai haku, ei ruokalähettien noutama ruoka, ei pankissa käynti, ei syömässä käynti, ei parturissa käynti jne.

Tontille ajo on, pysäköintipaikalle ajaminen tai taloyhtiöiden asukkaiden ajaminen kotiin ellei muuta vaihtoehtoa ole.

Kävelykadulle on pysäköiminen kielletty muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.

Ajoneuvot eli autot, pyöräilijät, skuuttajat ovat niitä, jotka väistävät meitä jalankulkijoita kävelykadulla. Kävelykadulla jalankulkija saa kulkea missä kohtaa tahansa!


Tikkurin edessä oli tuossa tunti sitten muutama auto pysäköitynä. Itse kävelin entisellä ajoradalla asemalta Kielotielle päin. Auton äänestä tunnistin, että joku on tulossa kantapäille, vilaisin hieman ja hetken päästä uudestaan. Autosta, vanha mieskuski näytti minulle keskaria, osoittaen, että minun pitää siirtyä pois entiseltä ajoradalta. Siirryin auton sivulle ja vanhus avasi ikkuna, huomautin, että tämä on kävelykatu eikä täällä saa ajaa eikä pysäköidä. Sanoi, että minun pitää väistää, että kyseessä on saattoliikenne ja nimitteli minua h:lla alkavalla sanalla. Hän sai sitten odotella hetken, että pääsin jatkamaan matkaani.

30

488

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ne katos nää maaltapaenneiden tavat tommosia. Koko Vantaa on mennyt vituiks, kun nää juntit alkoi 60-luvulla lappaa tänne pääkaupunkiseudulle. Nyt niiden jälkikasvu jatkaa vanhempiensa perinnettä.

    • Anonyymi

      EIKÖ TIKKURILAAN PÄÄSE KUN HAKKILAN JA HIEKKAHARJUN KAUTTA TAI TUUSULAN VÄYLÄLTÄ.

      • Anonyymi

        Pääsee


    • Anonyymi

      Vantaan kaupunki tekee hyvän "karhunpalveluksen" autoilijoille kävelykadulla!

      Tikkurin edestä poistetaan isot istutuslaatikot, joten tulee hyvin tilaa pysäköidä autoilla. Kävelykadulla ei saa pysäköidä autoilla (poikkeuksena tavaroiden toimitus eli pysäköinti lyhytaikaisena), mutta eihän se autoilijoita haittaa.

      Täytyyhän sitä päästä oven eteen, jotta ei rasitu liikaa.

      Miksi autoilijat eivät pysäköi Kauppakeskus Tikkurin parkkihalliin?

      Todennäköisesti istutuslaatikoiden poisto tehdään, jotta jos lunta tulee niin on helpompi puhdistaa aluetta.

    • Anonyymi

      Ei haittaa kunhan eivät jalankulkijan päälle aja, sillä autoilijan kuuluu väistää. Sopu sijaa antaa.

      • Anonyymi

        Näin se on, että autolla kävelykadulla ajavat: huoltoajo tai tontille ajo niin autoilija on se joka väistää. Samaten se itsekäs autoilija, joka pysäköi sinne.

        Siellä on monet autoilijat agressiivisempia kuin muuten; pyöräilijää kohti ajetaan takaa lähes kiinni, vastaantullessa kääntyvät pyöräilijää kohti jne.

        Kävellessä siellä joutuu monesti vaaraan.

        Itsekkäät autoilijat soittavat torvea, jopa uhkailevat jne.

        Edellä mainitut ongelmat eivät koske huoltoajoa, sillä ne autoilijat osaavat käyttäytyä!

        Myös polkupyöräilijän ja skuuttajan kuuluu väistää jalankulkijaa.

        Kävelykadulla ei ole laissa määritelty jalankulkijan, pyöräilijän tai skuuttaajan paikkaa eli kulkea saa missä ja miten haluaa.

        Jalankulkija on kävelykadulla Kuningas tai Kuningatar!

        Poliisien olisi jo syytä ryhdistäytyä ja puuttua kävelykadulla ajamiseen ja pysäköimiseen!


    • Anonyymi

      Jalankulkijat voi mennä vaikka metsään kävelemään, siellä ei häiritse kuin ahmat.

      Kadut on autoille, ajan vittu yli audillani jos joku alkaa möyhöttöttää ja valittaa, vittu!

      • Anonyymi

        Taidat olla joku niistä, jonka asiakkaat jatkuvasti pysäköivät Asematien kävelykadulle?

        Kävelykatu on jalankulkijoille, pyöräilijöille, skuuttaajille, mutta ei Teille autoilijoille.

        Suomessa noudatetaan Suomen liikennelakia!


      • Anonyymi

        Täällä maailmassa ihmiset olivat ennen autoja!

        Opettele liikennesäännöt ja aja autoille varatuilla väylillä eli ajoradalla.

        Jalkakäytävät ja kävelykadut ovat jalankulkijoille. Pyörätiet ja kävelykadut ovat pyöräilijöille ja sähköpotkulautailijoille (vaikka ovat ajoneuvoja).

        Jalankulkija, pyöräilijä ja sähköpotkulautailija saa kulkea myös ajoradalla tilanteesta riippuen.

        Kävelykaduilla voi olla huoltoajo sallittu sekä myös tontille ajo sallittu. Auton nopeus saa olla max 20 km/h, mutta siltikin tulee sovittaa nopeus jalankulkijaan eli nopeus voi olla alempi.

        Kaikki muu autoilla ajaminen on kielletty. Kävelykaduilla ei saa autoilla pysäköidä.

        Kävelykadulla jalankulkijoille tulee antaa esteetön kulku.

        Lisänä, että kävelykadulla jalankulkija saa kulkea missä kohtaa tahansa. Siellä ei ole myöskään pyöräilijöille mitään oikean puoleista -sääntöä eli saa ajaa missä haluaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä maailmassa ihmiset olivat ennen autoja!

        Opettele liikennesäännöt ja aja autoille varatuilla väylillä eli ajoradalla.

        Jalkakäytävät ja kävelykadut ovat jalankulkijoille. Pyörätiet ja kävelykadut ovat pyöräilijöille ja sähköpotkulautailijoille (vaikka ovat ajoneuvoja).

        Jalankulkija, pyöräilijä ja sähköpotkulautailija saa kulkea myös ajoradalla tilanteesta riippuen.

        Kävelykaduilla voi olla huoltoajo sallittu sekä myös tontille ajo sallittu. Auton nopeus saa olla max 20 km/h, mutta siltikin tulee sovittaa nopeus jalankulkijaan eli nopeus voi olla alempi.

        Kaikki muu autoilla ajaminen on kielletty. Kävelykaduilla ei saa autoilla pysäköidä.

        Kävelykadulla jalankulkijoille tulee antaa esteetön kulku.

        Lisänä, että kävelykadulla jalankulkija saa kulkea missä kohtaa tahansa. Siellä ei ole myöskään pyöräilijöille mitään oikean puoleista -sääntöä eli saa ajaa missä haluaa.

        Aina joku kääpä haluu olla tientukkeena!


    • Anonyymi

      Voitais hei kaivaa tunneli, et pääsee assalle ilman et jää jonkun alle tai törmää johonkin tai kenkiin tulee kuraa, kiviä, koiranpaskaa yms

      • Anonyymi

        "Voitais hei kaivaa tunneli, et pääsee assalle ilman et jää jonkun alle"

        Tee aloite Vantaan kaupunginvaltuustolle!

        Ei tosin tunnelista, vaan siitä, että rakennettaisiin kävelysilta kauppakeskus Tikkurin 2. kerroksesta Tikkurilan asemakeskukseen (siis yhdistetty Rautatieasema ja liikekeskus, jossa ainakin S-Market, K-Market, dna, Telia, useita ravintoloita, R-Kioski ja fotoliike, sekä ilmeisesti Vantaan poliisi palvelee myös tuossa rakennuksessa esim. passin hakuasioissa).

        Tuollainen Tikkurin 2. kerroksesta alkava kävelysilta olisi mainio, silloin jalankulkijat pääsisivät kulkemaan 2. kerroksen tasolla, ja katutasossa voisi ajaa autolla.

        Tikkurissahan on sekä hissit että liukuportaat 2. kerrokseen ja vielä tavalliset portaat lisäksi, jotta pääsee kulkemaan myös silloin, jos liukuportaita huolletaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Voitais hei kaivaa tunneli, et pääsee assalle ilman et jää jonkun alle"

        Tee aloite Vantaan kaupunginvaltuustolle!

        Ei tosin tunnelista, vaan siitä, että rakennettaisiin kävelysilta kauppakeskus Tikkurin 2. kerroksesta Tikkurilan asemakeskukseen (siis yhdistetty Rautatieasema ja liikekeskus, jossa ainakin S-Market, K-Market, dna, Telia, useita ravintoloita, R-Kioski ja fotoliike, sekä ilmeisesti Vantaan poliisi palvelee myös tuossa rakennuksessa esim. passin hakuasioissa).

        Tuollainen Tikkurin 2. kerroksesta alkava kävelysilta olisi mainio, silloin jalankulkijat pääsisivät kulkemaan 2. kerroksen tasolla, ja katutasossa voisi ajaa autolla.

        Tikkurissahan on sekä hissit että liukuportaat 2. kerrokseen ja vielä tavalliset portaat lisäksi, jotta pääsee kulkemaan myös silloin, jos liukuportaita huolletaan.

        Hyvä ehdotus !

        Nyt on vain, että Tikkurin kiinteistö ollaan näillä näkyminen purkamassa lähivuosina eikä sen vuoksi kävelykatua kunnostettu Tikkurin kohdalla.

        Suunnitelmissa on, että Tikkurin tilalle tulisi korkea ( kuinka muuten) talo; asuntoja, toimistoja, liiketiloja, kauppahalli ym.

        Suunnitelmat löytyy Vantaan sivuilta.


    • Anonyymi

      Ei siinä kukaan kävele, reunoilla mennään edelleen ja autoja kyllä liikkuu, eilen huomasin eli mikään ei ole muuttunu.

      • Anonyymi

        Paras kerta, kun kävelin siellä keskellä kävelykatua, oli 15 autoa pysäköitynä sekä minun ohi ajavia takaa tai vastaan, 9 autoa.

        Siellä on edelleenkin läpiajoa, pysäköintiä jne eli autot, jotka eivät saisi siellä ajaa/olla. Nopeudet ovat yli 20 km/h, eivätkä helposti väistetä jalankulkijaan vaikka pitäisi: autoilijoiden tulee antaa jalankulkijalle esteetön kulku.

        Minulla on huudettu, että sinun pitää kävellä jalankäytävällä, näytetään keskisormea (ihme ettei muuta) ajetaan takaa ihan lähelle tai ohittaessa läheltä.

        Muutama päivä sitten eräs ihminen ajoi minun takana terveyskeskukselta asti ja kun hän pysäköi Nordean eteen, kysyin oletko rikas? Ihmetteli miksi kysyin, sanoin, että kävelykadulla on pysäköinti kielletty. Sanoi, että on menossa pankkiin vaimonsa kanssa ja se on huoltoajoa!!!!!!!! Kielsi minua kävelemästä ajoradalla ja käski menemään kävelemään jalkakäytävälle. Totesin hänelle, että tämä on kävelykatu koko leveydeltä ja on ollut jo kesäkuun puolesta välistä asti sekä että on kävelykadun liikennemerkki. Käskin häntä tarkistamaan mikä liikennemerkki löytyy, mutta eihän mieshenkilö voinut myöntää että on väärässä!

        Minä olen ainakin ihminen joka kävelen kävelykadulla missä haluan eli Kielotien suunnasta terveyskeskuksen jälkeen aina Ratatielle asti, entisellä ajoradalla.

        Miksi ihmiset kävelevät ja ajavat pyörillä Tikkuraitilla missä kohtaa tahansa? Siellä pyöräilijöiden tulisi ajaa oikealla! Tikkuraitti on puhekielessä kävelykatu, mutta virallisesti se on yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä liikennemerkin mukaan!

        Asematie on taasen ihan virallisesti KÄVELYKATU eli siellä on kävelykadun liikennemerkit!


    • Anonyymi

      Miten on käynyt?

      Loppuiko pysäköinti ja läpiajo?

      https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/5938045

      Ei ole loppunut eikä todennäköisesti tule, koska siellä ei näy poliiseja, jotka puuttuisivat itsekkäiden autoilijoiden "huoltoajoihin", pysäköintiin ja läpiajoon!

      Pysäköinninvalvonta käy, mutta siellä pitäisi olla 24/7!

    • Anonyymi

      "Tikkurin edessä oli tuossa tunti sitten muutama auto pysäköitynä. Itse kävelin entisellä ajoradalla asemalta Kielotielle päin. "

      Käsitykseni mukaan te (SINÄ ja autoa kuljettanut vanha mies) olette molemmat erehtyneet.

      Sinä olet erehtynyt, koska kyseisellä tiellä on autolla ajo sallittu.

      Ja se mies on erehtynyt, koska hän on ajanut autoa "kielletty ajosuunta" -merkin vastaisesti.

      Eli ajaa saa, mutta ajo siihen suuntaan mihin tuo mies ajoi (= asemalta Kielotielle päin) on kielletty.

      Kyseessä on siis katu, jolla ajoneuvoliikenne on sallittu, mutta tie on yksisuuntainen, ja tuo mies rikkoi "kielletty ajosuunta" -liikennemerkin osoittamaa ajokieltoa.

      Eli olisihan tuo vanha mies tuosta sakot saanut, jos olisi ollut poliisi valvomassa.

      Nykyaikana kuitenkin poliisi valvoo lähinnä ylinopeuksia, ja poliisin puuttuminen muuhun liikennerikkeeseen kuin ylinopeuteen alkaa olla jo äärimmäisen harvinaista.

      Ja koska tuon useimmat autoilijat tietävät, niin ei ole oikein mitään kannustetta ajaa liikennesääntöjen mukaisesti.

      Ylinopeuksia toki valvotaan yhä lisääntyvällä kameravalvonnalla.

      Esim Ala-Tikkurilan Lidlistä parikymmentä metriä etelään päin on uudenaikainen liikennevalvontakamera. Eli tuossa kohdassa jos ajat ylinopeutta tai päin punaisia, varmasti saat sakot. Mutta muihin liikennerikkeisiin tuo liikennevalvontakamera ei vaikuta yhtään mitenkään.

      Mainittakoon samalla:
      Uusi liikennevalvontakamera käyttää tutkateknologiaa, eli ei ole enää induktiosilmukkaa tien alla, niin kuin vanhassa valvontakamerassa oli.

      Tästä syystä uusi liikennevalvontakamera valvoo molempia ajokaistoja samanaikaisesti, eli ylinopeussakkoja EI voi välttää ajamalla vastaantulijoiden kaistalla.
      Päinvastoin, vastaantulijoiden kaistalla ajaminen ilman pakottavaa syytä todennäköisesti aiheuttaa syytteen törkeästä liikenteen vaarantamisesta, eli silloin ei enää pelkillä ylinopeussakoilla selviä.

      • Anonyymi

        "Kyseessä on siis katu, jolla ajoneuvoliikenne on sallittu, mutta tie on yksisuuntainen,..."

        Kannattaa tutustua mikä ero on kävelykadulla ja pihakadulla!

        KÄvelykadulla ei saa ajaa autolla kuin vain tontille ( Asematiellä parkkipaikka ja asuintalo) sekä huoltoajo.

        Mikä on huoltoajoa? Se ei ole kaupassa tai pankissa asiointi, ruokalähtien ruokien haku, ei kirkkoon rukoilemaan meneminen jne. Vaikka olisi vanhus niin se ei ole huoltoajoa, invatunnuskaan ei oikeuta ajamaan kävelykadulla tai pysäköimään.

        Huoltoajoa on esim rahdin tuominen liikkeisiin, auraaminen, kadun kunnostaminen, hälytysajoneuvojen käynti.

        Kävelykadulla on pysäköiminen kielletty!

        Kaikkien ajoneuvojen tulee antaa jalankulkijalle esteetön kulku. Itse tosin väistän huoltoajoa, mutta en muuta!

        Asematien kävelykadulla on todella paljon läpiajoa.

        Viime vuonna Asematiellä annettiin n. 1300 pysäköintivirhemaksua ja saattaa tänä vuonna se määrä mennä rikki vaikka se on ollut kävelykatu jo 6 kuukautta!

        Asematie on kävelykatu Terveyskeskuksesta Ratatielle!


      • Anonyymi

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Oli se todella mukavaa kävellä tänään iltapäivän ruuhka-aikana Helsingin keskustan kävelykaduilla.

      Osa oli merkitty vain kävelykadun liikennemerkillä ja osa kävelykadun liikennemerkillä, jossa lisäkilpi huoltoajo sallittu.

      Yksikään auto ei siellä ajanut eikä yksikään auto ollut pysäköitynä!

      Ei siis tarvinnut pelätä sitä, että joku ajaa päälle!

      Tultuani Tikkurilaan eteläisestä tunnelista ylös kävelykadulle; ensimmäinen auto oli pysäköitynä osaksi tunnelin suun eteen ja se oli "koristeltu" pysäköintivirhemaksulla.

      Seuraavat 2 auto Tikkurin edessä oli myös "koristeltu" pysäköintivirhemaksulla.

      Sitten oli 3 autoa, jotka olivat vielä säästyneet pysäköintivirhemaksulla.

      Nordean kohdalla yksi auto tuli vastaan ja pidin kävelylinjani. Auto sitten väisti ihan kivetyksen viereen, mutta jatkoi sitten matkaa Ratatielle eli oli läpiajoa!

      Kävelykatu siellä Asematiellä (Kielotien suunnasta alkaen Terveyskeskuksen jälkeen ja päättyen Ratatielle) on vain huolto- ja tontille ajo sallittu, mutta ei pysäköiminen eikä läpiajo.

      Mitään erillistä pysähtyminen/pysäköiminen kieletty -liikennemerkkiä ei tarvita, koska Kävelykatu -liikennemerkki "kertoo" sen!

      Kävelykadulla ajoneuvojen nopeus saa olla max 20 km/h, mutta tarvittaessa vähemmän eli tulee sovittaa jalankulkijoiden nopeuteen. Ajoneuvojen tulee antaa jalankulkijalle esteetön kulku!

      Tiedätkö TE ajoneuvolla kulkevat mitä se tarkoittaa? Mikäli ette tiedä niin kysykää Joulupukilta!

    • Anonyymi

      Ei taida Asematien Kävelykadusta tulla todellista Kävelykatua!

      Siellä on todella ruuhkaista autojen puolesta eli samalla lailla kuin ennen vanhaan ajetaan ja pysäköidään.

      Jalankulkijat ovat autoilijoille "pelinappuloita" eli väistä tai jää alle!

      Miten on noin paljon sokeita autoilijoita, että eivät näe kävelykadun liikennemerkkiä?

      Mistä autoilijat ovat keksineet, että kävelykadulla saa autolla pysäköidä?

      Kävelykadun liikennemerkki: kävelykadulla ei saa pysäköidä, mikäli huolto- ja tontille ajo sallittu, lisäkilvellä, niin nopeus max 20 km/h, ajoneuvo väistää jalankulkijaa!

      Onko tuossa jotain epäselvyyttä? Mikäli on niin, ehkä kannattaa käydä autokoulu uudestaan, luopua ajokortista tai luopua autosta!

      Kesäkuun puolessa välissä Asematien liikennejärjestelyt muuttuivat eli osa kadusta remonttiin ja osa kävelykaduksi. Asematiellä oli liikenne poikki siitä Terveyskeskuksen jälkeen Nordealla elokuun puolesta välistä aina remontin valmistumiseen asti eli marraskuun lopulle.

      Voisi sanoa, että nykyiset järjestelyt eli kävelykadun liikennemerkki Terveyskeskuksen jälkeen sekä Ratatien risteyksessä, eivät ole muuttaneet missä ja miten saa ajaa ja pysäköidä.

      Noin puoli vuotta eikä vieläkään autoilijat osaa liikennemerkkejä!

      Kallis remontti ihan turhaan, koska me jalankulkijat emme saa omaa Kävelykatua vaan Te autoilijat valtaatte meidän väylän!

      Olette varmaan niitä autoilijoita, jotka onnistutte ajamaan ratikkakiskoille jumiin?

    • Anonyymi

      Tämä kävelykatu kannattaa rakentaa samaan tyyliin kuin Tikkuraitti. Ei varmasti ole autot riesana.

      • Anonyymi

        Näin varmaan tehdäänkin, kunhan kevät koittaa. Eiköhän sinne tule terassia ja myyntikojuja ja kukkalaatikoita. Nyt pakkasessa ja tuiskussa niillä ei juuri käyttöä olisikaan…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin varmaan tehdäänkin, kunhan kevät koittaa. Eiköhän sinne tule terassia ja myyntikojuja ja kukkalaatikoita. Nyt pakkasessa ja tuiskussa niillä ei juuri käyttöä olisikaan…

        Ei kun nimenomaan talvella kukat pitää istuttaa .🤣🤣🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin varmaan tehdäänkin, kunhan kevät koittaa. Eiköhän sinne tule terassia ja myyntikojuja ja kukkalaatikoita. Nyt pakkasessa ja tuiskussa niillä ei juuri käyttöä olisikaan…

        Ei auttanut apu, ei ihmisten, vaan Huoltoajo -lappu tuulilasin sisäpuolella. Niin oli tullut pysäköintivirhemaksu! Siellä se pakettiauto seisoi vielä lähes tunti maksun saatuaan eikä autossa ollut mitään logoja! Aika normaalia on tuo Huoltoajo -lapun käyttäminen väärin pysäköinnissä.

        Kävelykadun peruskorjattu osa on autoille kuin moottoritie, leveyttä riittää ja autoilla nopeutta. Peruskorjattu osa on kokonaan samalla tasolla Kaupungintalon tontin reunasta Kirkon ja kerrostalon seinään. Ei siellä ole mitään jalkakäytäviä, vaikka autoilijat käskevät ihmisten menemään jalkakäytävälle kävelemään.

        Se on kävelykatu, missä on vain huolto- ja tontille ajo sallittu, ei läpiajoa ei pysäköintiä, mutta läpiajoa ja pysäköinti on paljon. Siellä lähes jokainen autoilija ajaa yli nopeutta, koska kävelykadulla on nopeusrajoitus; max 20 km/h ja lisäyksenä, että nopeus tulee suhteuttaa jalankulkijoiden nopeutteen eli vaikka sitten vain 5 km/h.

        Asematielle kävelykadun alkuun voisi tehdä kuten itärajalla; laitetaan isot betoniporsaat ja jätetään autoille pieni kulkuaukko. Siellä on myös henkilö 24/7, joka valvoo kuka sinne ajaa ja jos "paperit" eivät ole kunnossa niin käännytys!

        Muutamana viimeisenä päivänä olen huomannut, että jalankulkijat ovat alkaneet kävellä kävelykadulla laajemminkin kuin "seiniä" pitkin kävellen. Näin se pitääkin olla! Eiköhän se siitä!

        On se kummaa, että poliiseja ei kiinnosta se; kävelykadulla ajetaan ylinopeutta, ei anneta jalankulkijoille esteetöntä kulkua, on läpiajoa, on pysäköintiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei auttanut apu, ei ihmisten, vaan Huoltoajo -lappu tuulilasin sisäpuolella. Niin oli tullut pysäköintivirhemaksu! Siellä se pakettiauto seisoi vielä lähes tunti maksun saatuaan eikä autossa ollut mitään logoja! Aika normaalia on tuo Huoltoajo -lapun käyttäminen väärin pysäköinnissä.

        Kävelykadun peruskorjattu osa on autoille kuin moottoritie, leveyttä riittää ja autoilla nopeutta. Peruskorjattu osa on kokonaan samalla tasolla Kaupungintalon tontin reunasta Kirkon ja kerrostalon seinään. Ei siellä ole mitään jalkakäytäviä, vaikka autoilijat käskevät ihmisten menemään jalkakäytävälle kävelemään.

        Se on kävelykatu, missä on vain huolto- ja tontille ajo sallittu, ei läpiajoa ei pysäköintiä, mutta läpiajoa ja pysäköinti on paljon. Siellä lähes jokainen autoilija ajaa yli nopeutta, koska kävelykadulla on nopeusrajoitus; max 20 km/h ja lisäyksenä, että nopeus tulee suhteuttaa jalankulkijoiden nopeutteen eli vaikka sitten vain 5 km/h.

        Asematielle kävelykadun alkuun voisi tehdä kuten itärajalla; laitetaan isot betoniporsaat ja jätetään autoille pieni kulkuaukko. Siellä on myös henkilö 24/7, joka valvoo kuka sinne ajaa ja jos "paperit" eivät ole kunnossa niin käännytys!

        Muutamana viimeisenä päivänä olen huomannut, että jalankulkijat ovat alkaneet kävellä kävelykadulla laajemminkin kuin "seiniä" pitkin kävellen. Näin se pitääkin olla! Eiköhän se siitä!

        On se kummaa, että poliiseja ei kiinnosta se; kävelykadulla ajetaan ylinopeutta, ei anneta jalankulkijoille esteetöntä kulkua, on läpiajoa, on pysäköintiä.

        Nyt on myös Vantaan Sanomien nettisivuilla juttua KÄVELYKADUSTA ja siellä ajavista itsekkäistä autoilijoista!

        https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/6419130

        Aina, että ei huomattaisi liikennemerkkejä?

        Itse olen jalankulkijana ja pyöräilijänä huomannut liikennemerkit niin Kielotiellä, Asematiellä kuin Ratatien risteyksessä.

        Ehkä autoilijoiden pitäisi mennä silmälääkäriin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on myös Vantaan Sanomien nettisivuilla juttua KÄVELYKADUSTA ja siellä ajavista itsekkäistä autoilijoista!

        https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/6419130

        Aina, että ei huomattaisi liikennemerkkejä?

        Itse olen jalankulkijana ja pyöräilijänä huomannut liikennemerkit niin Kielotiellä, Asematiellä kuin Ratatien risteyksessä.

        Ehkä autoilijoiden pitäisi mennä silmälääkäriin?

        Tässä: Vantaan Sanomien uutisen eräs komentti

        Petuli kirjoittaa:
        "Eiköhön tämä asia selviä ilman poliisin läsnäoloa sillä heillä kädet täynnä hieman vaativampia tehtäviä. Tämä on vielä pieni ongelma verrattuna siihen mitä täällä tapahtuu tänä päivänä."

        Petulin mielestä autoilijoiden ajaminen kävelykadulla on pieni ongelma eli autoilijat saavat hänen mielestään ajaa kävelykadulla ja myös ylinopeutta (yli 20 km/h)!

        Ilmeisesti jalankulkijoista ja pyöräilijöistä ei ole niin väliä?

        Olisiko Petuli samaa mieltä mikäli hänen, hänen perheen jäsenten tai jonkun tutun päälle ajettaisiin autolla kävelykadulla?

        Kävelykadulla on näkynyt lähes päivittäin läheltä piti tilanteita eli autot kuljettajineen aiheuttavat ne!

        Autoilijoiden määrä eli niiden, jotka eivät siellä saisi ajaa on päivässä satoja. Miten niin? Jos pysäköinninvalvonta on töissä 12 h/pv, mutta vain tunnin tai puolentoista kävelykadulla ja parkkisakkoja tulee päivässä 40-50!

        Itse näen siellä päivittäin kymmeniä vaikka kävelykadun käveleminen päästä päähän ja edestakaisin ei vie kauaa aikaa.

        Miksi poliisit sitten valvovat ajoradalla; kadulla tai maantiellä tapahtuvaa ajoneuvolla ajamista, ylinopeutta, puhallusratsiaa - ei se ole vaativampaa tai tärkeämpää kuin kävelykadulla ajavien ja siellä ylinopeutta ajavien valvonta!

        Onko kaupasta näpistävien sakottaminen vaativampaa kuin kävelykadulla ajavien ja siellä ylinopeutta ajavien valvonta?

        Petuli taitaa olla niitä, jotka ajavat ja pysäköivät kävelykadulla?


    • Anonyymi

      Kävelin tänään keskellä Asematietä, muut reunoilla eli vielä arastellaan kun on näitä autoilijoita jotka vaan ajelee siellä pikkuautoilla.

      • Anonyymi

        Minäkin kuljen keskellä Asematien kävelykatua koko matkan niin kävellen kuin pyörällä.

        Jalankulkijat, pyöräilijät ja skuuttaajat saavat kulkea kävelykadulla kaikilla osin. Tarkoittaa, että Pyöräilijät ja skuuttaajat saavat ajaa missä haluavat eli ei ole mitään oikeanpuoleista liikennettä, mutta heidän tulee antaa jalankulkijoille esteetön kulku!

        Muutaman kerran olen joutunut "rallia" eli ylinopeutta ajavan alta hyppäämään syrjään.

        Monesti autoilijat ajavat ihan läheltä tai tulevat kantapäille. Tarvittaessa itse pysähdyn paikalle, joten silloin yleensä autoilijat joutuvat väistämään.

        Siellä on edelleenkin ei huoltoajossa olevia autoja liikaa.

        Kävelen myös Tikkurin edustalla keskellä kävelykatua, vaikka siellä on autoja pysäköitynä. "Opettelin" Asematien kävelykadulla kävelemisen heti, kun siellä merkittiin kävelykaduksi Kirkolta Ratatielle ja nyt marraskuun lopulta Terveyskeskukselta alkaen koko matkan.

        Laissa on, että ajoneuvojen tulee antaa esteetön kulku eli jonottakoon siellä takanani.

        Mitä autoilijat tykkäisivät, jos me jalankulkijat siirrymme kävelemään ajoradalle mikäli jalkakäytävä on hoidettu huonosti tai muuten vain? Eivät varmaa tykkäisi ja poliisit olisivat nopeasti paikalla!

        Itseäni eikä tuttujani ole yllättänyt se, että autoilijat ovat vallanneet kävelykadun.

        Kun katsoo ajoneuvojen (polkupyörät ja skuutit) määriä jalkakäytävillä eikä niihin ole puututtu, polkupyöräilijöiden osalta vuosikymmeniin ja skuuttien osalta vuosiin, niin ei ole ihme, että autoilijat saavat ajaa kävelykadulla.

        Liikennevalvonnan pitäisi koskea kaikki väyliä, myös jalkakäytäviä sekä kävelykatuja, eikä vain ajoratoja.

        Dennis Pastersteinin porukat olisivat jo saaneet autoilijoiden määrä vähenemään Asematien kävelykadulla huomattavasti!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      65
      5327
    2. Joonas Rask viettänyt omasta

      mielestään kivaa iltaa hyvässä hengessä.. https://www.is.fi/sm-liiga/art-2000010582941.html
      Maailman menoa
      6
      2702
    3. Anni Sinnemäki pilasi tämän kaupungin

      Matti, 72, on myynyt jäätelöä Espalla 27 vuotta, mutta nyt hänelle riittää: "Anni Sinnemäki pilasi tämän kaupungin". Rep
      Maailman menoa
      61
      2235
    4. Nythän sitä sopii hallituksen lepäillä lomilla

      kun on Suomi saatu perikadon partaalle. Työpttömyys on huipussaan ja velkaa on vedetty kaksin käsin. Valtion yhtiöistä o
      Maailman menoa
      79
      1432
    5. J mies jos vain vielä voit

      Tule luo https://m.youtube.com/watch?v=F5pinBuBRwE&pp=ygUdam9zIHZhaW4gdmllbMOkIHZvaXQgdHVsZSBsdW8%3D Ikuisuutta ei van
      Ikävä
      18
      1276
    6. Nainen haluaisitko

      Mieluiten viettää mökkiviikobloppua viinamiehen, himogrillaajan, fitness-addiktin vai vauva kuumeisen miehen kanssa ?
      Sinkut
      36
      1115
    7. Onko sulla joku

      Suunnitelma jo olemassa
      Ikävä
      61
      1077
    8. Mites ois nainen?

      Lähdettäisiinkö yhteiselle lenkille joku ilta? Vaikka sinne metsään. Olisi varmaan juteltavaa puolin ja toisin.
      Ikävä
      59
      1072
    9. Koska kumpikaan ei saa sanaa suustaan

      niin miten olisi, jos opeteltaisiin viittomakieli ja hoidettaisiin kommunikointi sillä? Olisi varmasti helpompi murtaa j
      Ikävä
      61
      992
    10. Captain suuttui ja mustaksi muuttui

      Nyt on sitten laadittu oikein tiedote. Viimeksi oli siirtämässä laivojaan kun hävisi oikeudessa Savonlinnan kaupunkia va
      Savonlinna
      44
      976
    Aihe